Ze mogen trouwens niet vragen achter je loonbrief. Net zoals ze ook niet contractueel mogen eisen dat je een kopie van je sleutel afgeeft, of geen schotel plaatst, ...
Bij mij allemaal gebeurd hoor, net als het gezaag over het plaatsen van een spionkop in de deur, of eender welke andere vorm van inbraakbeveiliging (dat maakt gaatjes), of wanneer je een gat boort in de muur om kabels te trekken, of of of...
Verhuurders willen het liefst van al dat je niks aanraakt. Je zou voor minder zelf een huisje willen kopen en eigen baas zijn.
Maar we dwalen af vrees ik.
Extra taksen zijn vaak geen oplossing, maar je moet toch met iets schermen. Zoals het er nu aan toegaat kan een alleenstaande nooit eer een eigen huis kopen, zelfs tweeverdieners zonder mama en papa's input vallen bijna uit de boot. Als je alle Belgen de kans wil geven op een eigen huisje moet je de renteniers kunnen aanpakken, zoals die van mij die hier een hele wijk aan appartementsblokken bezitten.
Plus, als je die taksen opvoert naarmate ze meer eigendom hebben, wordt het op een bepaald moment niet meer rendabel om te veel huizen in eigendom te verhuren, want de concurrentie die er minder heeft betaalt minder taksen per huis en kan zo onder de huurprijs gaan van degenen die er meer hebben.
Rekeningrijden kan een oplossing zijn, wanneer ze voor de gemiddelde man geen meerprijs inhoudt. Dan kan je het verkeer wat sturen en mensen die niet in de spits moeten rijden eruit halen. In theorie.
In de praktijk in dat een melkkoe, rij ik zoiezo niet in de spits wanneer ik dat kan vermijden (ben ni gek), en gaat dat ons handen vol geld kosten die we eerlijk gezegd niet hebben.
En dan krijg je het klassieke probleem van de (stereotype) alleenstaande moeder die beter kan thuisblijven en doppen dan gaan werken, want na aftrek van alle kosten staat ze dieper int rood wanneer ze werkt dan wanneer ze thuis blijft en geen oppas moet betalen, geen transportkosten heeft, ...
Als je de levensduurte voor iedereen verhoogt moeten de lonen ook omhoog, want als die te laag blijven vallen er weer veel mensen uit de boot die de meerkost niet meer aankunnen.
Tja, en wegenwerken kunnen op allerlei manieren foutlopen. De ring van Leuven bv, ging in 6 maanden een nieuwe asfaltlaag krijgen op de brug. Wat blijkt, na het afschrapen van een kant is er meer schade onder het asfalt die ook moet gefixed worden, gevolg: nieuwe aanbesteding,want het stad mag niet zomaar de extra reparaties door de bestaande firma laten uitvoeren. Dit was nl niet in de aanbesteding en alle firmas moeten de kans krijgen om hierop te bieden. Gevolg: 18 ipv 6 maanden de capaciteit naar de zak, eerst een jaar dat da stilligt met het halve wegdek opengebroken, dan nog een paar maand alles toe om de rest van de werken af te werken.
Maar aannemers nemen vaak ook meer jobs aan dan ze aankunnen, waardoor je vaak werken niet waar dagen geen kat langskomt.
Mss moeten we terug de baan "verhuren" aan vaste dagprijs, zodat de aannemer automatisch bestaft wordt als dat te lang duurt.
[
Post made via mobile device ]
[
Post made via mobile device ]