(Dash)camera's en privacy... (was ik heb nieuw speelgoed)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

AnD schreef:Dat da maar snel op het nieuws komt.
Dan de flikken aan zijn deur en rijbewijs intrekken.
Hem opnieuw examens laten doen voor het rijbewijs terug te krijgen, dan gaan die zotte toeren wel over.
Volgens mij zat die kerel zelf niet achter het stuur, eerder de zoon denk ik zo.

Nu goed ik ben onderweg met een oude wagen met dashcam ik rij er gewoon in :lol:
De vraag is dan wat beslist de rechtbank door die beelden die kunnen evengoed in mijn nadeel uitdraaien wegens schending vd privacy.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Allemaal zever in pakskes. Privacy is iets dat je thuis hebt, of op je gsm.

Niet op de f*** openbare weg waar iedereen kan zien wat voor een idioot je bent.

Tijd om de wet aan te passen me dunkt. En anders hang ik een sticker op mijn wagen: "Opgepast, u wordt gefilmd".
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

privacy... als ze daar nog mee afkomen zeg ik gewoon "wat de nsa mag, mag een ander toch ook?" :)
en idd, de OPENBARE weg is openbaar, en je hoeft imho zelfs geen sticker te hangen, er hangen genoeg bordjes en camera's van de overheid,
dus dan mag je ook niet verwachten van niet gefilmd te worden.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

http://ictrecht.be/2014/01/05/met-pek-en-veren-opinie/
Er is echter reden om aan te nemen dat niet de man zelf, maar wel de zoon de wagen bestuurde. De reputatieschade, zowel moreel als economisch, die een dergelijke publieke lynchpartij met zich meebrengt, is vaak niet min.
Als hij zijn zoon beter had opgevoed was dit waarschijnlijk niet gebeurd.

Om af te sluiten met een mooi gezegde: "wees een heer in het verkeer". Iets dat die zogezegde zoon blijkbaar niet kent.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Trojan : opvoeding heeft veel te maken met het karakter van de mens, maar niet alles. Ik heb in mijn jonge tijd ook wel eens pikkedief gespeeld in een winkel om dan met wat snoepjes naar buiten te lopen. Niet bepaald iets dat mijn ouders mij geleerd hebben of zo. En tis nu ook niet dat elke verkrachter, druggebruiker, seriemoordenaar of overvaller slechte ouders heeft hé. Vanaf een bepaalde leeftijd trek je je los van je ouders en je opvoeding.

Heb geen zin om dat filmpje opnieuw te zien, maar de nummerplaat was een 5-sterrenplak dacht ik? Dus niet iets waar een jong iemand mee zal rondrijden als eigen wagen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heh, de persoon van dat opiniestuk heeft volgens mij geen dashcam gezien gehad nog niet.

"Met verkeerde datum, en goed in geknipt. "
als je de datum nu eenmaal niet (goed) instelt, dan heb je dat - met meer als enkel cams (en er zijn er genoeg die bv hun fototoestel niet instellen)
en dat 'goed in geknipt', er ontbreken welgeteld 2! hele seconden, WAUW, dat is echt serieus geknipt.

zal eerder een loop zijn naar een volgende bestandje ofzo, denk ik dan.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Om even het even terug over dashcams te hebben.
Onderstaande 1080p dashcam zou de best budget cam zijn.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

krisken schreef:Heb geen zin om dat filmpje opnieuw te zien, maar de nummerplaat was een 5-sterrenplak dacht ik? Dus niet iets waar een jong iemand mee zal rondrijden als eigen wagen...

Het is inderdaad een plaat met 5 tekens (B-XXXX). Ik vind het raar dat een vrij nieuwe wagen met zo'n oude platen rondrijdt. Tenzij de B iets meer over de eigenaar zegt, zoals ook bij nummerplaten van diplomaten bijvoorbeeld.

Alleszins is dit ontoelaatbaar rijgedrag en ik hoop ook dat de bestuurder zijn (ferme) straf zal krijgen!
krisken
userbase crew
userbase crew

Goh zo nummerplaten kan je nog veel vinden hoor. De nieuwe nummerplaten (1-XXX-YYY) zijn ingevoerd vanaf november 2010, dus dat kan perfect. Als je destijds een gepersonaliseerde 5 sterrenplak hebt gekocht kan je nu tegen de normale prijs (1000 euro) er een 9 laten voorzetten. Zo hebben de demowagens van Mercedes Benz de nummerplagen 9-MB-001 tot 9-MB-100.

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Heb geen zin om dat filmpje opnieuw te zien, maar de nummerplaat was een 5-sterrenplak dacht ik? Dus niet iets waar een jong iemand mee zal rondrijden als eigen wagen...
Het is een BMW M3 met 420PK, dat zegt genoeg me dunkt. Zelfs al is het de wagen van de papa, dat zegt dan ook genoeg over de papa met veel geld die een chique wagen voor zijn zoontje koopt en op eigen naam inschrijft en verzekert. hashtagjuwelier

Als je met zo'n wagen niet verantwoordelijk kan omgaan hoor je niet thuis op de openbare weg. Dat zo iemand zich maar te pletter rijdt op de nurburgring ofzo, maar niet op de autostrade waar dagelijks duizenden voertuigen rond u rijden.
krisken
userbase crew
userbase crew

Als lid van DUS VZW (www.dus.to - Drive Up Safety) begrijp ik je frustratie maar al te goed hoor Trojan. Ikzelf ken de ballen van auto's maar ik geloof wat je zegt mbt het type/merk. Met dergelijke motor onder de kap moet je zeker verantwoordelijk kunnen omgaan. Maar de combinatie van oude plak en jonge bestuurder kan evengoed te maken hebben met iemand die zijn auto, al dan niet "vrijwillig" heeft uitgeleend aan de zoon.

Al wil ik daarmee niet zeggen dat wat jij omschrijft niet bestaat in BE...

Telefonie = EDPnet + OVH
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Ter info de voorafgaande feiten: en blijkbaar heeft de geviseerde juwelier er dus niks mee te maken
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Idd, hier zie je nog maar eens dat mensen veel beter even zouden nadenken en niet zomaar een nummer plakken op iemand alvorens alle info te hebben.
Die mensen zijn nu al veroordeeld, ook al is er NIETS bewezen. Als die zoon of pa nog maar 1 verkeerd manouvre zal uitvoeren, dan gaat iedereen de link leggen etc.. Hij is zelfs al bedreigd geweest enz.. Mensen, waar gaat dat naartoe???? Zelfs hier op dit forum, waar het gemiddelde IQ toch hoger is dan de HLN.BE lezer, hoop ik, is het al zover.

Iedereen velt direct een oordeel en spuit zijn gal dan nog eens uit op sociale media. Jongens toch. Zelfs de jaloezie omdat het een "dikke wagen" is?? Wat is er mis met hard werken en geld verdienen en daarvoor iets leuk in de plaats kopen?

Het rijgedrag van de chauffeur is NIET goed te babbelen en deze zou voor mij gerust een tijdje zijn rijbewijs mogen inleveren. Maar we weten ook nog niet wat de camionette heeft uitgespookt. Als je zijn berichten op FB ziet, kicked hij ook wel op de aandacht en schrijft zomaar eens zelf naam en toenaam op zijn FB. Een aandachtshoer. Wel, dat ze hem maar goed jassen dan met de klacht "laster en eerroof". Zal ik dan maar is oordelen over hem?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Of hoe "Sociale Media" een erg ascociale bijsmaak kunnen krijgen.

Het grote probleem is dat alles wat over die juwelier op internet staat, daar over 10, 20 , 30 jaar nog gaat staan of minstens ergens is terug te vinden...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Dafke schreef: Maar we weten ook nog niet wat de camionette heeft uitgespookt. Als je zijn berichten op FB ziet, kicked hij ook wel op de aandacht en schrijft zomaar eens zelf naam en toenaam op zijn FB. Een aandachtshoer. Wel, dat ze hem maar goed jassen dan met de klacht "laster en eerroof". Zal ik dan maar is oordelen over hem?
Bovenstaande post niet gelezen/gekeken?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Die zogenaamde voorafgaande feiten hebben niets te maken met het al dan niet juwelier zijn van beide chauffeurs.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Aan de beelden te zien, wat kan die met zijn camionette gedaan hebben? Beetje te lang links blijven plakken? Vingertje in de lucht? Nog wat dreigende gebaren gemaakt? Eventueel blijven plakken en toen die zag dat de ander langs rechts ging voorbij steken ook opzij?

Als ik voor elk gedoe zo moest reageren, dan kwam ik niet thuis ;-)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer

Afgaande op de getoonde beelden lijkt mij dat de bestuurder van de bestelwagen helemaal niets verkeerd doet.
Gaat vrij vlot voorbij de vrachtwagen en gaat ook snel opnieuw naar rechts.
Als de bestuurder van de BMW de veiligheidsmarge van de bestelwagen die deze neemt om veilig opnieuw in te voegen voor de vrachtwagen gaat
misbruiken om zodoende z'n gekende manoevre uit te voeren is te ziek voor woorden.
Had hij bij mij mogen doen moest ik zo'n cam hebben, na z'n 2é noodstop zou ik gas bijgeven ipv te remmen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Kans is vrij groot dat die bmw via de pechstrook is gegaan.

Vergeet niet dat gij in dat geval achteraan in rijdt op iemand en zonder bewijsmateriaal sowieso in fout zijt. En als ge dan uw beelden afgeeft zijt gij evengoed in fout omdat ge niet geprobeerd hebt om een ongeval te vermijden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Provider

Stel dat de bestelwagen bij een van de rembeurten de BMW zou aangetikt hebben dan zat het er dik in dat deze zou beginnen tollen zijn en geëindigd in de berm . De bestelwagen zou vooraan wat schade hebben natuurlijk maar mogelijk niets ergs. Als de "verkeersdeskundige" dan de beelden zou bekijken dan zou het veroordelen van de filmer (zoals nu het geval is) ook al een pak minder zijn.
Waarom men zich richt op de juwelier (wie heeft er eerst beweerd dat dat de eigenaar zou zijn trouwens) is mij een raadsel. Weer een geval van massahysterie zoals wel meer gebeurt tegenwoordig zeker?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik denk niet dat je dan in fout zou zijn met de beelden...

- hij maakt een roekeloos, niet toegelaten manouvre om voorbij te steken
- vervolgens gaat hij -zonder enige reden of gevaar- noodstoppen maken, wat alweer niet toegelaten is.

als jij dan je afstand houdt, maar die bestuurder van de bmw 3 a 4 keer een noodstop maakt die niet nodig is,
en die je dus ook niet kan verwachten gezien er geen verkeer voor hem is, dan denk ik niet dat jij in fout bent om er ineens op te knallen...

er is ook zoiets als een ongeluk opzettelijk door eigen toedoen veroorzaken, en dat zou -moest je op die bmw ingereden zijn- door de beelden,
denk ik dan, toch duidelijk het geval zijn geweest.
ik geef petrikske hier dan ook gewoon gelijk in.

de énige fout in dit hele verhaal is dat er een paar zijn begonnen om zelf mensen aan te duiden als schuldige...
dat het op facebook komt: no problem, dat het naar de politie gaat: no problem, maar dat mensen zelf voor detective gaan spelen,
dat is er dan natuurlijk wat over...

achja, it's a wonderfull world jongens, en welkom in 2014, waar er nog even grote stupiditeiten bestaan als in de vorige honderden jaren :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

On4bam, wel, ik zei daarstraks ook in de auto tegen mijn vriendin dat die BMW het bij mij moeilijk zou gehaald hebben... Hulde aan de bestuurder van de bestelwagen want ik had het niet gekunnen om zo braaf te blijven. In Amerika is dat trouwens een manoeuvre van de politie om een auto te laten tollen door hem aan de zijkant achteraan aan te tikken. Nu, de beelden roepen herinneringen op, heb het ook eens met een Mercedeswagen voor gehad.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Eigenlijk zou iedereen een dashcam moeten hebben MAAR enkel te bekijken op aanvraag door de politie. Heksenjachten op sociale media zijn nergens goed voor.
Het gedrag van de BMW is wel extreem :eek: Maar wie zonder zonde is werpe de eerste steen.. :wink:
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

De juwelier is erbij gehaald omdat er op het net een foto circuleert van de bewuste BMW die op een openbare parkeerplaats staat vlak voor de juwelierszaak. Als dat een hard bewijs is om de juwelier als eigenaar te beschouwen, dan is dat te belachelijk voor woorden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Provider

Slafes schreef: In Amerika is dat trouwens een manoeuvre van de politie om een auto te laten tollen door hem aan de zijkant achteraan aan te tikken.
Het PIT manoeuvre dus.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:ik denk niet dat je dan in fout zou zijn met de beelden...
En dit is dus de bron van alle kwaad.. IK DENK... :D

Dit zijn assumpties.. Diegene die op google maps die bmw heeft gezien voor de deur van de juwelier, die achteraf dan zogezegd de zoon van de juwelier zou geweest zijn, enz.. is allemaal DENKEN.

Als je nu bovenstaande bewering met IK DENK zou veranderen door: Artikel x en artikel y van het wetboek, of voorafgaande vrijspraken.. Dan zou het al een heel ander verhaal zijn.
Heel veel urban legends zijn trouwens vanuit zo een "denkpistes" vertrokken en later voor waar aangenomen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

"ik denk" is niet gelijk aan "ik neem aan dat" of "het is zo dat", daarom heet het dus denken en niet aannemen/bevestigen!
dat andere mensen van denken iets anders maken, dat is noch mijn fout, noch mijn probleem :)
vroeger nam men aan dat de aarde plat was, maar er zullen er heus geweest zijn die DACHTEN dat het niet zo was.
en tot het BEWEZEN werd dat het niet zo was, bleef men aannemen en denken stond vrij, en ik wil graag geloven dat het nog steeds zo is.

degene die idd de veronderstelling heeft gemaakt dat die bmw behoorde aan iemand, gewoon door het zien van een foto,
heeft een (grote) inschattingsfout gemaakt, en de mensen kennende springen ze allemaal mooi mee op de boot.
maar das weer iets anders dan denken.

in zo'n geval zou ik zeggen "kijk, die wagen staat daar bij die juwelier, zou die misschien van de juwelier zijn?", en dan is dat zelfs niet denken,
maar speculeren.
en ieder normaal mens dat voor zichzelf kan denken, gaat speculaties niet als waarheden nemen.

maar dat is dus eigenlijk wat er fout is met de mensheid: niet dat je dingen denkt, maar dat je overneemt wat anderen veronderstellen.
groot verschil!

overigens zou ik wel graag eens een vergelijking zien van wetgeving en wat wel en niet mag/moet, en onder welke omstandigheden.
zou ook heel mooi in dit topic passen overigens!

ik *dacht* (dus lees: ik denk, maar ben niet zeker, en veronderstel dat er mensen zijn die het wél weten en mij kunnen informeren) dat je eigenlijk zelfs *verplicht* bent van gevaarlijke bestuurders/situaties te melden.
natuurlijk kan je niets melden zonder bewijs, dus heb je die dashcam nodig.
maar dan is dat weer schending van de privacy, dus zijn die beelden niet rechtsgeldig.
daartegenover staat dan weer dat ze gemaakt zijn op de OPENBARE weg, waar je, vermoed ik, geen privacy kan claimen.

maar dan is er weer de wet op de privacy die zegt dat je niet herkenbaar op een foto/video mag staan, indien je daar niet over geinformeerd bent,
en niet je toestemming gegeven hebt.
maar dit is dan weer de wagen en niet de persoon, dus telt dat dan?
en hoe zit het dan met camera's aan boord van een politiewagen? zijn die dan op een aparte manier uitgezonderd?

maar als je niet in het openbaar mag neuken of pissen, omdat het openbare zedenschennis is (omdat anderen het kunnen zien),
dan vermoed ik dus dat je ook niet mag verwachten dat je niet gezien en gefilmd kan worden in het openbaar...

verder staan er op veel plaatsen ook legale bordjes ivm camerabewaking die op die wegen staat, maar dan is de verantwoordelijke voor de verwerking natuurlijk de politie.
in dit geval is degene die het opgenomen heeft in principe degene die verantwoordelijk is voor de verwerking... maar natuurlijk als hij dit aan de politie overlevert, zijn zij het...
en dan is het dus weer wel onder die wetgeving...

ik zou echt héél graag een sluitende, volledige, correcte analyse hebben van de huidige wetgeving ivm filmen in het openbaar, want ik *DENK* :p dat er toch best een aantal hiaten inzitten.

en natuurlijk, als afsluiter: waar trek je de lijn?
want schending van de privacy... als iemand zijn vakantiefilmpje met het gezinnetje op het strand op facebook zet, en jij ligt daar toevallig in de achtergrond...
dan kan je hun dus aanklagen voor schending van de privacy, ook al was dat niet hun bedoeling...
same voor zoveel andere dingen, dus best wat stof om over na te denken -denken, he, dus niet veronderstellen of als feit aannemen- :)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Een beetje opzoekingswerk over het feit van een vakantiefoto etc.. geeft je klaar en duidelijk een antwoord.

Het feit of met een dashcam filmen illegaal of schending van de privacy is: Neen, indien dit voor privé gebruik is.
Het feit dat je deze op sociale media achteraf zwiert: voer voor discussie.

Een stukje tekst van de dashcam site en rechtsgeldigheid:
http://uwdashcam.be/nl/content/14-rechtsgeldigheid

Zoals je ziet zijn er ook in dit stukje veel assumpties naar mijn inzien. Je moet ergens geluk hebben met de interpretatie van de rechter, wil je bovenstaande rechtsgeldigheid laten gelden. Als hij de andere kant kiest, dan hang je. Dus het is 50/50 op dit moment.
Er is wel een verschil tussen: filmen op de openbare weg, iets strafbaar registreren en dit doorzenden naar politie, of het op sociale media zwieren.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Je moet eens naar NL kijken. (ik weet het, andere wetten) in bv. wegmisbruikers hebben de "klanten" niks te zeggen als ze een camera onder hun smoel gedouwe krijgen. Ze kunnen onherkenbaar gemaakt worden , maar dat is het dan ook. Tot zover & niet verder gaat de privacy daar.

Had de poster de nummerplaat onherkenbaar gemaakt was er niks aan het handje geweest ivm privacy.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer

Trojan schreef:Kans is vrij groot dat die bmw via de pechstrook is gegaan.
Ja ik denk het ook wel, afstand om het volledig via de rechterstrook te doen was wel wat te kort denk ik.
Trouwens, ik heb het ooit al es gedaan bij een motorfiets die ook de paljas ging uithangen het stuk marginaal.
Die ging ook heel traag voor me rijden en remmen, een reiziger die naast mij stond te babbelen zij al onmiddelijk "wat voor een halve gare is me dat zeg"
Dat was voor mij het signaal, "ik heb een getuige" ,awel z'n motorfietske zat binnen de kortste keren gekneld onder de bumper van m'n bus.
Politie opgebeld, getuige heeft mijn verklaring bevestigd en heb er nooit niets meer van gehoord.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

@petrikskee

Dit hoort eerder onder het subforum: stoere verhalen ... :bang:

Trouwens, uw passagiers moeten achter de rode lijn blijven e vriend :-D
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Eigenlijk zou zo een camera verplicht moeten (voor en achter) worden op alle voertuigen, waar alles geencrypteerd wordt opgeslagen.
Als er dan iets gebeurt, dan is er tenminste geen gezever van "hij was begonnen met mij te pesten".
Beide partijen tekenen akkoord dat beelden mogen vrijgegeven worden en voila. Degene die niet tekent, goed recht, maar die trekt geen cent van de verzekering.

En jawel, er rijden genoeg halve gares rond. Ik zal wel zien dat ik zover mogelijk uit de buurt blijf, op de gas duwen van een 400pk grasmachien kan ik ook hoor.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ja, en plant ineens een chip in die alle gedachten opslaat ook.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Hoewel ik begrip heb voor de reactie van de bestelwagen chauffeur, is "flikkeren met de lichten" uitlokking.
Ik heb het ook al voor gehad, bij werken op de snelweg.
Als je daar netjes, zoals het hoort aan 80 km/u rijdt, en er steekt jou een zot voorbij aan 120 km/u of meer, dan kan ik het ook niet laten om eens mijn "gedacht" te zeggen, door met de lichten te flikkeren.
In de meeste gevallen heeft dat een compleet averechts effect, met het gekende pestgedrag als gevolg.

Ik heb dus geleerd om dat flikkeren met de lichten achterwege te laten (daar dienen ze niet voor), en gewoon het gezonde verstand te gebruiken (en de frustratie op te kroppen :wink: ). Dat is nog het veiligst!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Flikkeren met de lichten vind ik in alle gevallen uit de boze.
Het is niet aan u om dit gedrag een halt toe te roepen/hierover te gaan oordelen en dergelijke.

Zelf krijg ik het ook mijn zenuwen als er geflikkerd wordt naarmij omdat ik een oude doos voorbij steek die 65 km/u op teller rijdt waar 70 km/u toegestaan is. Dat ik tijdens dat inhaalmanoeuvre wat sneller rijdt dan toegelaten (om het zo snel mogelijk te laten eindigen), tja. Als daar allemaal geflikker moet tegenoverstaan, in wat voor maatschappij leven we dan?
Het komt enkel de ordediensten toe om op te treden tegen gevaarlijk gedrag.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Waarom zou je niet mogen flikkeren? Ik ga nu ook niet de moraalridder uithangen en naar iedereen de grote lichten trekken die te snel rijdt, maar als iemand een manoeuvre maakt waarbij ik moet uitwijken/remmen/whatever, dan vind ik wel dat ik die persoon daar mag attent opmaken. Als je iemand coupeert, dan moet je er maar tegen kunnen dat de persoon achter jou zich kenbaar wil maken.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Het komt enkel de ordediensten toe om op te treden tegen gevaarlijk gedrag.
Tjah, en daar knelt het schoentje.

de pakkans in België is qasi nihil en alles moet netjes vooraf aangeduid worden.

Een honderdtal anonieme plitiewagens in het verkeer die controles uitvoeren op de meer rudimentaire verkeersregels zou dit probleem een beetje kunnen verhelpen, maar jah, dat is meer werk dan een flitspaalke neerpoten natuurlijk.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 41 keer

cyberbozzo schreef:Zelf krijg ik het ook mijn zenuwen als er geflikkerd wordt naarmij omdat ik een oude doos voorbij steek die 65 km/u op teller rijdt waar 70 km/u toegestaan is. Dat ik tijdens dat inhaalmanoeuvre wat sneller rijdt dan toegelaten (om het zo snel mogelijk te laten eindigen), tja. Als daar allemaal geflikker moet tegenoverstaan, in wat voor maatschappij leven we dan?
Hangt ervan af wie dat flikkert, als dat die "oude doos" is, geef ik u volledig gelijk omdat je tijdens het inhaalmaneuver hem niet in gevaar brengt. Als echter een tegenligger met zijn lichten flikkert, wil dat waarschijnlijk zeggen dat je uw inhaalmaneuver te krap hebt uitgevoerd naar zijn gevoel. In dat geval heeft hij, naar mijn mening, recht om te flikkeren met zijn lichten of te claxonneren omdat je hem mogelijk in gevaar brengt.

Ikzelf gebruik volgende "richtlijnen": als iemand een gevaarlijk maneuver uitvoert waardoor ik fel moet afremmen of uitwijken flikker ik met mijn lichten, als ik echt alles moet dichtgooien of enorm moet uitwijken claxonneer ik.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

cyberbozzo schreef:...

Zelf krijg ik het ook mijn zenuwen als er geflikkerd wordt naarmij omdat ik een oude doos voorbij steek die 65 km/u op teller rijdt waar 70 km/u toegestaan is. Dat ik tijdens dat inhaalmanoeuvre wat sneller rijdt dan toegelaten (om het zo snel mogelijk te laten eindigen), tja.....
En hoe snel rij je dan om die voorbij te steken? Om iemand vlotjes voorbij te gaan dan zal dat toch wel al 20-30 per uur sneller zijn :) . Versta me niet verkeerd, ik krijg het er ook van op m'n zenuwen soms, en dan vooral als ze 60 rijden op een baan van 70, en bij het binnenrijden van de bebouwde kom verder 60 blijven rijden, terwijl ik netjes de cruise control op 53 zet ( komt overeen met 48-50 op die snelheidsbordjes die je snelheid weergeven).
krisken
userbase crew
userbase crew

Volgens de letter van de wet (en neen, ik volg deze ook niet altijd) zijn beide handelingen (flikkeren en toeteren) niet toegelaten. Zelfs het typische bedankje als iemand je laat invoegen (met je knipperlichten) mag zelfs niet...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”