serialchiller schreef: 26 maa 2024, 11:21Heeft er iemand een idee van welke afmeting "microduct" men gebruikt voor de huisinvoer?
Ik zou geen specifieke microduct van één bepaalde afmeting op privé-terrein aanleggen. Je zorgt best dat je wachtbuis compatibel is met alle mogelijke toekomstige technologieën.
Als ik hier lees dat de afmetingen van de Proximus/(Belgacom) smarttube (10/6 mm microduct) niet overeenkomen, veronderstel ik dat Fiberklaar dan een dunnere microduct van 7/4 mm voor de huisaansluitingen gebruikt.
Met een reduction connector 10-7 mm kan je dan wel de bestaande smarttube luchtdicht op de Fiberklaar-microduct aansluiten, maar blijkbaar hebben sommige onderaannemers dat niet in hun camionette liggen.
Standaard voorzie je voor telecom een wachtbuis van 50 mm diameter, daar kan elke aanbieder dan de microduct doortrekken die men nodig acht.
Relevante informatie over standaarden voor nutsaansluitingen vind je op:
serialchiller schreef: 26 maa 2024, 11:21
*sidenote: Fluvius legde een nieuw 3x400+N-net aan samen met Telenet
COAX en ducting FiberKlaar... Van Wyre nougabollen gezien en écht van dichtbij gevolgd.
De Fiber-to-the-home-plannen van Wyre zijn beperkt tot 70% van Vlaanderen tegen eind 2029, maar die plannen hebben al
grote vertraging opgelopen. Daarnaast heeft Liberty Global, de eigenaar van Telenet en dus Wyre bepaald dat de investering beperkt blijft tot maximaal 2 miljard euro. Als dat geld op is en die 70% is niet gehaald, dan zal Wyre noodgedwongen fiberlijntjes bij Fiberklaar moeten huren.
Er blijft ook sowieso 30% van de aansluitingen in Vlaanderen via coaxkabel bediend worden. Welke adressen fiber via Wyre zullen krijgen is niet bekend.
Dus als Fiberklaar in jouw straat langskomt, moet je toch redelijk idioot zijn om die gratis huisaansluiting zonder abonnementsverplichting te weigeren. Met Telenet en Wyre heb je geen garantie dat jouw adres ooit fiber krijgt.