Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1949 keer
Recent bedankt: 19 keer

theBlackDragon schreef: 17 feb 2024, 12:04Maar waarom zou de ploeg dan zelf komen aanbellen om te zeggen dat ze het niet zien zitten om de boel tot waar in het dossier aangegeven te leggen?
Dat is inderdaad vreemd en heb ik nog niet eerder gehoord. Je aansluiting moet uitgevoerd worden zoals in de site survey genoteerd is.

Huisaansluitingen blijven sowieso gratis gedurende de volledige aanlegperiode in je gemeente.
Hopelijk kan de aannemer dan een andere ploeg sturen, want dit schept inderdaad totaal geen vertrouwen.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Die gasten moeten x aantal installaties per dag doen. Als ze er al 2 gedaan hebben die dag die langer duurden dan voorzien, gaan ze soms ergens anders verder met installaties die niet te lang duren om zo toch hun quota te halen.
theBlackDragon
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

raf1 schreef: 17 feb 2024, 19:25
theBlackDragon schreef: 17 feb 2024, 12:04Maar waarom zou de ploeg dan zelf komen aanbellen om te zeggen dat ze het niet zien zitten om de boel tot waar in het dossier aangegeven te leggen?
Dat is inderdaad vreemd en heb ik nog niet eerder gehoord. Je aansluiting moet uitgevoerd worden zoals in de site survey genoteerd is.

Huisaansluitingen blijven sowieso gratis gedurende de volledige aanlegperiode in je gemeente.
Hopelijk kan de aannemer dan een andere ploeg sturen, want dit schept inderdaad totaal geen vertrouwen.
Kregen vandaag foldertje in de bus dat er binnen twee weken een infoavond is over de werken die vorige week gestart zijn... :bang:

Van aannemer niemand meer gehoord, noch van de ploeg die hier werkt die vandaag nog eens ging langskomen, noch van "den bureau" die de verantwoordelijke gingen langssturen (kan natuurlijk de volgende dagen nog, maar gezien het track record ga je me vergeven als ik enigszins sceptisch ben).

We worden hier precies van het kastje naar de muur gestuurd, of ze weten zelf niet wat er allemaal gaande is op de werf. Weet niet welke van de twee ik het meest zorgwekkende zou moeten vinden...
charlez schreef: 17 feb 2024, 19:32 Die gasten moeten x aantal installaties per dag doen. Als ze er al 2 gedaan hebben die dag die langer duurden dan voorzien, gaan ze soms ergens anders verder met installaties die niet te lang duren om zo toch hun quota te halen.
Ziet er zo wel wat uit, ja, lijkt me dat de "probleemgevallen" inderdaad de "moeilijkere" huizen zijn (struiken in voortuin en zo). Wil best snappen dat er werkdruk is, maar qua communicatie slaan ze de bal toch ferm mis op alle niveaus.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Fijn dat die teleCOMMUNICATIEbedrijven zo goed kunnen communiceren, toch ?

Maar ja, ze hebben waarschijnlijk toch al afgesproken met de concurrentie hoe ze de koek gaan verdelen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 20 feb 2024, 08:22 Fijn dat die teleCOMMUNICATIEbedrijven zo goed kunnen communiceren, toch ?
Eens hun fiber er ligt en aangesloten is wellicht :p
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zelf gisteren een brochure ontvangen van FK met in grote letters "de glasvezelwerken in uw buurt zijn begonnen" en dit met de uitnodiging om een huisbezoek aan te vragen. Dit laatste, de zgn. technische controle, is bij mij al doorgegaan vorig jaar in oktober en bij tel. contact (voor alle zekerheid) gisteren, bevestigde een medewerker mij dat ik inderdaad niets meer hoef te ondernemen.

Hij deelde me tevens mee dat we normaliter in Q4 van dit jaar aansluitbaar zouden moeten zijn. Vinden jullie dit een realistische timing?

Verder ben ik ook geïnteresseerd in de concrete stappen bij aanleg van zo een fiber netwerk. Uiteraard is er het doorblazen van de fiber door wachtbuizen, richting aansluitpunten bij de eindigebruiker en ongetwijfeld worden alle kabels ook verbonden met een soort van verdeelkast die op haar beurt met een centrale geconnecteerd is?
Hoe gebeurt de finle activatie van fiber: per wijk / buurt, stadsdeel, door FK gedefinieerde gebieden? Gewoon uit interesse. Vind weinig info hierover op het internet waar info vooral de aansluiting bij de eindgebruiker betreft.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 586 keer
Bedankt: 716 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Men legt eerst de wachtbuizen, dat zijn de grootste werken en dat ging hier straat per straat. Als een buurt volledig voorzien is zal men de fiber doorblazen, dat is al een minder werk en gebeurde in onze straat door 1 kerel met een bestelwagen. Eens dat gedaan kan je een aansluiting vragen. Het fibernetwerk moet dan wel geactiveerd zijn voor uw buurt.

Dan komen gasten van FK of PX de aansluiting van uw woning doen. Ik had een wachttube laten aanleggen bij de bouw dus ik dacht dat het snel en eenvoudig zou zijn. Helaas met meerdere mensen bijna een dag bezig geweest. Ondanks dat ik foto's had van de positie van de wachttube vonden ze die moeilijk. Nadien hadden ze de aansluiting van de buren te pakken. Uiteindelijk toch fiber kunnen doorsteken naar garage. Het plaatsen van het toegangspunt is ook nog wat werk maar kan binnen een uur gebeuren. Dan volgen nog wat testen op de verbinding. Een paar weken later vernielde de technieker bij de buren onze lijn en moest het opnieuw aangesloten worden.

Overstap naar MV verliep gelukkig vlotter maar ook niet echt snel. Op zich moest er niet veel gebeuren (andere bbox) maar het activeren ging niet vlot omdat dat bij px moest gebeuren en die mannen reageerden niet. Technieker uit Frankrijk is volgende dag nog eens moeten terugkeren. Sindsdien echter geen problemen meer gehad en stabiele lijn die sneller is dan PX en dat voor minder geld.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Hey Dizzy, welk formaat wachttube had je voorzien? Hier wordt bij mij binnenkort aardgas aangesloten en ik ben van plan een wachtbuis voor FK klaar te leggen zodat de oprit maar 1 keer open moet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat was destijds (+9 jaar geleden) aangeraden om vooruit te zien op de plaatsing van fiber. Het was een oranje tube die ze gewoon naast de gewone koper installeerden. Eens ze die tube vonden konden ze dat gebruiken om onder mijn oprit door in de garage uit te komen. Ik dacht dat de term toen smart tube was, waarschijnlijk omdat het dom was om het niet te laten plaatsen :)

https://electromat.be/SMARTTUBE-Belgaco ... p518200745
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt Dizzy !

Qua tempo, hangt dus ook veel af van de grootte van het gebied dat men bestempeld als 'buurt' bij FK. Ik vermoed dat alle kabels van een buurt dan ook samen komen in een nog te plaatsen verdeelkast ... ?
Dizzy schreef: 08 maa 2024, 12:09 Men legt eerst de wachtbuizen, dat zijn de grootste werken en dat ging hier straat per straat.
Is bij ons al gebeurd. Men spreekt van 'vooraanleg'.
Dizzy schreef: 08 maa 2024, 12:09Als een buurt volledig voorzien is zal men de fiber doorblazen, dat is al een minder werk en gebeurde in onze straat door 1 kerel met een bestelwagen.
Dat wordt dus bij ons de volgende fase.
Dizzy schreef: 08 maa 2024, 12:09 Dan komen gasten van FK of PX de aansluiting van uw woning doen.
Zal bij ons door FK gebeuren. Mijn garage paalt aan de straat en daar moet de fiber binnenkomen. Dit zou ondergronds gebeuren aldus de FK- medewerker die bij mij de technische controle gedaan heeft en volgens deze man zou men gebruik maken van de wachtbuis via dewelke de "oude en momenteen niet in gebruik zijnde" telefoonlijn binnenkomt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 08 maa 2024, 11:56 Verder ben ik ook geïnteresseerd in de concrete stappen bij aanleg van zo een fiber netwerk. Uiteraard is er het doorblazen van de fiber door wachtbuizen, richting aansluitpunten bij de eindigebruiker en ongetwijfeld worden alle kabels ook verbonden met een soort van verdeelkast die op haar beurt met een centrale geconnecteerd is?
Geen verdeelkast, maar een technische cabine van 2,44 m op 4,64 m, zogenaamd een wijkPoP. Daarin komen tot 3000 fibervezels binnen van individuele klanten. Tot 10 verschillende wijkPoP's in een regio zijn verbonden met één hoofdPoP, de centrale (LC PoP) een technische cabine van 2,44 m op 5,94 m.

In de LC PoP worden tot 30 000 klanten aangesloten via actieve apparatuur (XGS-PON OLT) op de backbone van de provider.

De activering van jouw fiberaansluiting kan pas gebeuren als de wijkPoP en LC PoP geïnstalleerd zijn en de fiber tussen deze locaties aangelegd is.

Timing Q4 lijkt me realistisch, als je een camionette in je buurt ziet die fiber aan het blazen is, dan zullen de PoP's er al staan.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

https://maps.app.goo.gl/5VqpEfjLJmqfrnEN9?g_st=ic

Hier ziet ge trouwens een POP staan van Fiberklaar. Is redelijk groot, dus kunt er niet naastkijken eens het geplaatst is.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De LC PoP van Sint-Niklaas zie je inderdaad al van ver staan.
Maar dat is niet altijd zo:
https://maps.app.goo.gl/NSXPMNSZsjtRiMwL8
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Hier in het Dendermondse een groene:
https://maps.app.goo.gl/zv6HHXUsXPJF3KJA7

Toegevoegd na 50 seconden:
Vind ik persoonlijk toch iets beter integreren in de omgeving
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dank voor alle reacties ! Het plaatje is duidelijk nu.

Kan alleen maar hopen dat het vlot gaat. Alleen vraag ik me af hoe ze de oude 'koper-ingang' hier in de garage gaan gebruiken als punt om glasvezel binnen te steken. Dus er zal waarschijnlijk al een buis zijn waar men die koper-kabel gaat uithalen om vervolgens met de glasvezel binnen te komen?
Net alles vernieuwd dus moeder de vrouw staat huiverachtig tgo. het feit dat men doorheen de nieuwe plinten / tegels zou boren.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Op je privé-terrein moet je 100% zeker zijn van de huidige situatie als je wil vermijden dat ze uiteindelijk toch niet alles opengraven en door je gevel gaan boren.

Als de koperkabel via een buis door je voorgevel binnenkomt, dan zal er buiten aan je voorgevel ook een buis buitenkomen, normaliter 60 cm onder de grond.
Die buis loopt normaliter loodrecht naar de rooilijn (voetpadrand openbaar domein).

Als je op voorhand eens twee putjes graaft, weet je het zeker. Je kan een merkpaaltje in de grond steken zodat je Fiberklaar eind 2024 exact kan tonen waar ze de buis kunnen vinden.

De fiber-aansluitkabel is maximaal 6 mm dik, die kan eventueel naast de koperkabel in de buis. Anders zal men de koperkabel ergens aan de rooilijn moeten doorknippen en uit de buis trekken.

(zie ook: viewtopic.php?p=913002#p913002)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Eens te meer zeer veel dank Raf voor je immer duidelijke uitleg !
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer

raf1 schreef: 09 maa 2024, 09:31 Anders zal men de koperkabel ergens aan de rooilijn moeten doorknippen en uit de buis trekken.
Dat lijkt me niet echt een goed idee... of wil je enkele maanden zonder internet zitten ?

Bedoeling is wel dat alles blijft werken tot ze een werkende aansluiting kunnen opleveren natuurlijk.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 09 maa 2024, 11:33Dat lijkt me niet echt een goed idee... of wil je enkele maanden zonder internet zitten ?
Akkoord, maar in het specifiek geval van @koenraaddeconinck die een abonnement via coaxkabel heeft en koppig weigert om ooit nog een DSL-lijn te gebruiken, zal dat weinig uitmaken.
Voor wie een DSL-lijn heeft, moet die kabel natuurlijk intact blijven tijdens de aanlegperiode van Fiberklaar. Dan moet de nieuwe fiberkabel een apart traject tot in je woning volgen of voorzichtig in de buis waarin de DSL-lijn blijft zitten bijgestoken worden.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

Weet er iemand of ze de oranje smarttube gebruiken?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 09 maa 2024, 11:44
DarkV schreef: 09 maa 2024, 11:33Dat lijkt me niet echt een goed idee... of wil je enkele maanden zonder internet zitten ?
Akkoord, maar in het specifiek geval van @koenraaddeconinck die een abonnement via coaxkabel heeft en koppig weigert om ooit nog een DSL-lijn te gebruiken, zal dat weinig uitmaken.
Voor wie een DSL-lijn heeft, moet die kabel natuurlijk intact blijven tijdens de aanlegperiode van Fiberklaar. Dan moet de nieuwe fiberkabel een apart traject tot in je woning volgen of voorzichtig in de buis waarin de DSL-lijn blijft zitten bijgestoken worden.
Klopt Raf van die coax. Maar die koppig weigert om nog VDSL te gebruiken: PX geeft zelf de storing toe en wil ze niet oplossen wegens volgens mij te kosten intensief.

Kan mij eigenlijk niet schelen wat ze dus doen met die vdsl-kabel ...
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Flying schreef: 09 maa 2024, 12:37 Weet er iemand of ze de oranje smarttube gebruiken?
Als die er ligt zullen ze inderdaad via die weg van het voetpad naar je intropunt hun glas binnensteken. Zie post van Dizzy 2 dagen geleden in deze thread...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Vergeet hen niet te melden dat die tube er ligt want anders doen ze gewoon hun ding.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Deze namiddag hier info-namiddag van Solutions 30
- de wijk POP wordt hier eind van deze maand geplaatst
- aansluitngsmogelijkheid in het najaar is nogmaals bevestigd
- ook werd nogmaals bevestigd dat hier de aanluiting ondergronds wordt binnen gebracht en dat - aangezien ik TN gebruik - de huidigde VDSL wachtbuis zal gebruikt worden om de fiber binnen te brengen.

Nu dus gewoon verder afwachten ...
Simba
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

Dizzy schreef: 08 maa 2024, 12:55 Dat was destijds (+9 jaar geleden) aangeraden om vooruit te zien op de plaatsing van fiber. Het was een oranje tube die ze gewoon naast de gewone koper installeerden. Eens ze die tube vonden konden ze dat gebruiken om onder mijn oprit door in de garage uit te komen. Ik dacht dat de term toen smart tube was, waarschijnlijk omdat het dom was om het niet te laten plaatsen :)

https://electromat.be/SMARTTUBE-Belgaco ... p518200745
Dus bij jou hebben ze die oranje buis die van je smarttube gebruikt? Of hebben ze hun blauwe in die plaats gestoken? Ik heb de mannen van fiberklaar al 2x aan huis gehad, maar telkens konden ze die oranje buis van de smarttube niet aansluiten op straat omdat ze geen juist koppelstuk hadden. Ik weiger een nieuw gat te laten maken in mijn kelder. Ik heb jaren problemen gehad om deze waterdicht te krijgen waar alle aansluitingen binnenkomen.

Ik heb destijds betaald om "futureproof" te zijn, maar tot nu toe zonder succes en vooral in't zak gezet precies door Belgacom indertijd.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Heeft er iemand een idee van welke afmeting "microduct" men gebruikt voor de huisinvoer? Ik start hier binnenkort met vooraanleg gas, vorige week heeft men FK-ducting al in de stoep gestopt* en ik had graag een wachtbuis klaargelegd om de oprit maar één keer open te leggen.
@Simba , kan jij de duct van de smarttube eens opmeten? Indien we beide afmetingen kennen kunnen we FK en hun onderaannemers misschien duidelijk maken om toch een minimale voorraad koppelstukken te voorzien. Het moet nu eenmaal met geschikte koppelstukken wegens gasdichtheid he...
Bij mij, in Sint-Pieters-Leeuw, is de aannemer Circet, soms wat aandringen, maar meestal krijg ik toch een degelijke reactie via mail...

*sidenote: Fluvius legde een nieuw 3x400+N-net aan samen met Telenet COAX en ducting FiberKlaar... Van Wyre nougabollen gezien en écht van dichtbij gevolgd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier ook een nieuwe gasaansluiting, van fiber nog geen sprake maar er gaat toch een wachtbuis van 90 bij ingelegde worden van aan het fietspad tot in de kelder
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

serialchiller schreef: 26 maa 2024, 11:21Heeft er iemand een idee van welke afmeting "microduct" men gebruikt voor de huisinvoer?
Ik zou geen specifieke microduct van één bepaalde afmeting op privé-terrein aanleggen. Je zorgt best dat je wachtbuis compatibel is met alle mogelijke toekomstige technologieën.

Als ik hier lees dat de afmetingen van de Proximus/(Belgacom) smarttube (10/6 mm microduct) niet overeenkomen, veronderstel ik dat Fiberklaar dan een dunnere microduct van 7/4 mm voor de huisaansluitingen gebruikt.
Met een reduction connector 10-7 mm kan je dan wel de bestaande smarttube luchtdicht op de Fiberklaar-microduct aansluiten, maar blijkbaar hebben sommige onderaannemers dat niet in hun camionette liggen.

Standaard voorzie je voor telecom een wachtbuis van 50 mm diameter, daar kan elke aanbieder dan de microduct doortrekken die men nodig acht.
Relevante informatie over standaarden voor nutsaansluitingen vind je op:
serialchiller schreef: 26 maa 2024, 11:21 *sidenote: Fluvius legde een nieuw 3x400+N-net aan samen met Telenet COAX en ducting FiberKlaar... Van Wyre nougabollen gezien en écht van dichtbij gevolgd.
De Fiber-to-the-home-plannen van Wyre zijn beperkt tot 70% van Vlaanderen tegen eind 2029, maar die plannen hebben al grote vertraging opgelopen. Daarnaast heeft Liberty Global, de eigenaar van Telenet en dus Wyre bepaald dat de investering beperkt blijft tot maximaal 2 miljard euro. Als dat geld op is en die 70% is niet gehaald, dan zal Wyre noodgedwongen fiberlijntjes bij Fiberklaar moeten huren.
Er blijft ook sowieso 30% van de aansluitingen in Vlaanderen via coaxkabel bediend worden. Welke adressen fiber via Wyre zullen krijgen is niet bekend.

Dus als Fiberklaar in jouw straat langskomt, moet je toch redelijk idioot zijn om die gratis huisaansluiting zonder abonnementsverplichting te weigeren. Met Telenet en Wyre heb je geen garantie dat jouw adres ooit fiber krijgt.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

Ha, neen , ikzelf leg een rode buis met gladde binnenwand van 50 idd.
Heb mijn eigen situatie wat zitten mengen met die van @Simba om te helpen zoeken naar "munitie" om ze bij FK/onderaanneming te doen zoeken naar het juiste koppelstuk.

Het FTTH-landschap is nog steeds erg in beweging zo blijkt.

Ik heb hier in mijn gemeente al een pak zieltjes overtuigd van het aansluiten van FK nu het gratis is. Dat het nu dé moment is staat buiten kijf.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

serialchiller schreef: 26 maa 2024, 14:25 Het FTTH-landschap is nog steeds erg in beweging zo blijkt.
Klopt, maar dat is toekomstmuziek die hoogstwaarschijnlijk pas gespeeld zal worden ten vroegste vanaf 2029.
Die gesprekken gaan over de opschaling naar 95% fiberdekking in België, een doelstelling die Proximus per se wil bereiken tegen 2035 maar te duur is om alleen te dragen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 26 maa 2024, 14:44
serialchiller schreef: 26 maa 2024, 14:25 Het FTTH-landschap is nog steeds erg in beweging zo blijkt.
Klopt, maar dat is toekomstmuziek die hoogstwaarschijnlijk pas gespeeld zal worden ten vroegste vanaf 2029.
Die gesprekken gaan over de opschaling naar 95% fiberdekking in België, een doelstelling die Proximus per se wil bereiken tegen 2035 maar te duur is om alleen te dragen.
Toch te gek voor woorden dat je voor eenzelfde technologie 2 aansluitingen zou moeten hebben, louter om van provider te kunnen wisselen dit inderdaad los van financiële impact voor klanten want finaal wordt toch alles aan ons doorgerekend.
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 21 keer

Hier zit er al een paar weken fiber in de grond. Twee brieven gekregen dat de werken in opdracht van respectievelijk Fiberklaar en Wyre zijn. Er is al iemand foto's komen nemen in opdracht van Fiberklaar. Van Wyre nog niets gehoord. O ja en tegen de gevel hangt er ook nog fiber van The last mile. :roll:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Op zich goed nieuws voor u maar het feit dat er kabels in grond de zitten, is 1 ding want daarmee is er nog niets binnen gebracht. Hier zitten kabels ook al meer dan een jaar in de grond - ook van FK en Wyre - en bij mij is er ook al (oktober vorig jaar) een technische inspectie door een FK- medewerker geweest maar naar binnen brengen van glasvezel, is nog niet gebeurd.

Ik wil u niet ontmoedigen en hopelijk gaat het bij u wat sneller dan hier ...

Van FK heb ik ook vernomen via een folder dat hier weer werken aan de gang zijn door Solutions 30 - een onderaannemer - maar er beweegt hier niet veel in de straat, eigenlijk niets. Hier zou eind maart wel een POP- wijkkast of iets dergelijk geplaatst zijn.

Op 'Wyre' dat voor TN werkt, hoef je niet te rekenen. TN liet ook mij weten met een brochure dat ze volop werken aan 'de verglazing van hun netwerk tot in huis' maar toen ik belde naar een vermeld nr. vernam ik al vlug dat eerst de kuststreek door TN zou bediend worden en dan geleidelijk verder het binnenland. Eigenlijk was de opmerking van de TN- medewerkster die ik aan de lijn kreeg dat glasvezel eigenlijk totaal overbodig is. Op de vraag waarom ze dan een flyer sturen met veel info over TN-fiber voor particulieren terwijl het niet nodig is, kreeg ik uiteraard het antwoord dat het alleen NU nog niet nodig is en dat andere providers klanten technologie door de strot duwen die eigenlijk nu nog totaal overbodig is. Duidelijk dus een smeer naar PX ... Nogmaals, ze zouden beter samenwerken met PX voor aanleg van het netwerk en mekaar beconcurreren op het niveau van de packs.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Ik kreeg deze mail van Fiberklaar:
Oorspronkelijk planden we de werken voor de aanleg van ons netwerk midden 2023 te starten. Door onvoorziene omstandigheden werd die timing niet gehaald en zien we ons nu genoodzaakt de werken uit te stellen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

:banana: echt ? midden 2023 ? da's onverwachts dat ze dat uitstellen... en toch goed dat ze verwittigen :banana:
J.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ongelooflijk ...

Kan het zijn dat het gemeentebestuur om één of andere reden moeilijk doet om vergunningen af te leveren?

Welke regio, provincie?
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Breek mijne mond niet open.
Duurt hier eerst een jaar om de kabel onder de oprit te blazen. En zal meer dan een jaar duren om hem naar binnen te brengen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 119 keer
Te Koop forum

Zelfde mail gekregen, hier gemeente Lanaken
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer

glda19 schreef: 04 apr 2024, 14:51 Breek mijne mond niet open.
Duurt hier eerst een jaar om de kabel onder de oprit te blazen. En zal meer dan een jaar duren om hem naar binnen te brengen.
Dan begin je je toch af te vragen of dit rendabel is ?

Normaal werk je eerst dingen af zodat ze inkomsten genereren voor je elders begint.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Blijkt inderdaad dat de onderaannemers die de werken uitvoeren hun werk niet altijd betrouwbaar doen en dat het in veel gemeenten klachten regent waardoor andere steden / gemeenten nu wat voorzichtig zijn. Niemand wilt overlast en ontevreden inwoners in een verkiezingsjaar ;-)

Werken die uitlopen, kabels die niet diep genoeg liggen, afspraken die niet worden nagekomen, communicatie.. etc etc.

Voorbeeld uit 2022 dat in 2023 nog actueel was, ik heb geen gegevens van 2024 dus hopelijk gaat het intussen beter: https://www.hln.be/dendermonde/na-resem ... ~a74185b6/

Toch zijn er wel al technische cabines geplaatst dus uiteindelijk zal het wel goed komen.

Het zou sowieso beter zijn om alles ineens te doen samen met Telenet ipv dat ze 2x gaan graven overal.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”