Dizzy schreef:
Het is een voordeel van EV's dat je eventueel thuis kan opladen maar dit kost alweer extra want zonnepanelen zijn niet gratis, hetzelfde voor een batterij.
Wanneer je alleen zonnepanelen gaat installeren om een EV te laden heb je uiteraard gelijk.
Maar wanneer je zonnepanelen installeert voor je huishoudelijk gebruik (en dat is voor wie de plaats er voor heeft en het investeringsbudget er voor over heeft bij de huiidge energieprijzen een no brainer) kan je beter iets meer zonnepanelen plaatsen om een deel van de energiebehoeften van een EV te coveren. Het is immers niet de prijs van de PV-panelen die de doorslag geven in de factuur van een PV-installatie.
Wanneer je enkele jaren geleden al een PV-installatie hebt geplaatst is het nog een ander verhaal. De investeringskost is dan al terugverdiend en afhankelijk van je meter is het gebruik van de overproductie richting EV wel degelijk gratis (analoge meter want overproductie ben je dan bij de meterreset sowieso kwijt) of aan de prijs van het contractueel aangegane injectietarief (bij een DM).
Bovendien wordt een tweede fout gemaakt door te veronderstellen dat de voordelen die vandaag gelden, omdat EV's logisch gestimuleerd worden, eeuwigdurend zouden zijn. De realiteit is dat eens een voldoende grote groep overgeschakeld is de prijzen stijgen en de steun daalt. De overheid moet de verliezen uit accijnzen op brandstof ergens halen en dan is de EV-bezitter een mooi doelwit.
Nogmaals een ondersteuning van mijn argumenten dat, indien men het aankan, moet investeren wanneer de massa niet achter iets aanloopt. En al zeker niet moet wachten tot iedereen, vrijwillig of noodgedwongen, dezelfde richting begint uit te gaan. Ben je de uitzondering op de regel is het voor de overheid de moeite niet om je in het visier te nemen en wat je verworven hebt voor de massa er op spingt kan men je niet meer afnemen.
Ik rij nu al meerder jaren met een EV, ipv dat laden op zonne-energie me iets kost krijg ik er nog geld bovenop en dat pakken ze me, zolang de massa achterwege blijft en de overheid het niet aandurft om de systemen te wijzigen, niet meer af. Eeuwig moet dat niet duren. Gewoon je steeds aanpassen aan de wijzigende omstandigheden.
Een elektrisch rijder met voldoende zonne-panelen en de mogelijkheid, naargelang de politieke wind, om thuis op zonne-energie te laden zal nog wel geruime tijd uit het vizier van de overheid blijven. Ondertussen betaalt de rest zich blauw aan de fiscus of aan de pomp. Een achterstand die nauwelijks nog goed te maken valt.
Wachten, als je het kan vermijden, op de massa is dus nooit een goed idee.
Naast de prijs heb je andere ongemakken zoals het plannen van laden. Bij gewone wagens heb je dat niet, je vertrekt zonder zorgen om waar je moet of kan tanken.
Dat argument gaat alleen op wanneer je een EV gebruikt zoals een fossiel voertuig (waar jouw redenering blijkbaar ook nog in is blijven steken) EN hangt af van het individuele verbruikersprofiel.
Sinds wij overgeschakeld zijn van ICE naar EV rijden we de tank niet bijna volledig leeg om hem daarna aan een tankstation terug vol te kappen. Wij laden bij iedere gelegenheid (thuis en aan destination chargers waar we toch langdurig stilstaan). De EV is dus praktisch nooit op 0% capaciteit. En wanneer we toch eens vlug veel capaciteit moeten bijladen is dat gewoon halt houden aan een DC snellaadstation (en het vermogen tot snelladen van EV's stijgt jaar na jaar).
Met ons profiel en een EV met een range tussen 360 en 500 km ondervinden we in de praktijk nooit de nadelen die jij zou ondervinden. Een tankstation aan huis heb ik nooit gehad.
Dat er voldoende laadpalen zijn klopt niet want anders zou er ook geen nood zijn om er bij te plaatsen. Reken dan nog dat het aandeel EV's nog beperkt is en nog sterk kan en zal groeien. Een persoonlijke ervaring van mijn partner bewees al snel dat de theorie en de praktijk nogal eens kunnen verschillen. De eerste rit met een polestar naar het buitenland was al direct prijs. Laadpalen beperkt beschikbaar... maar een groot deel onbruikbaar, tja.
Inderdaad een punt van verbetering. Maar daarbij niet vergeten dat tankstations meegegroeid zijn met de ICE en men nu op zeer korte tijd een transitie wenst te doen. Veel te lang gewacht. En in Vlaanderen hebben ze dat tot op heden zelfs nog niet door. Een polestar is ook niet het beste voorbeeld. Een echte energievreter.
Dat veel wagens via bedrijven gaan is een feit MAAR België is hierbij een vreemde eend en dit systeem zal hoe dan ook uitdoven tot normalere proporties. Het is onmogelijk politiek te verkopen dat je mensen die perfect zelf een wagen kunnen betalen een subsidie geeft voor een wagen die ze soms zelfs niet eens gebruiken (voor het werk) terwijl anderen geen wagen meer kunnen veroorloven. De trend is dan nu ook al om het voordeel af te laten nemen. Nu verloopt dit nog traag omdat men de overschakeling via dit systeem wil versnellen maar eens de wagens overgeschakeld zijn is die reden er niet meer. Opnieuw, de accijnzen zullen moeten gerecupereerd worden en de mensen die veel subsidies kregen zijn dan een makkelijker te verkopen doelwit.
Er is een groot verschil tussen wat logisch is en politieke besluitvorming.
Geen enkele politieke partij met verkiezingen in het vooruitzicht (en in België loeren die steeds om de hoek) gaat politieke zelfmoord plegen door in één klap het bestaande systeem van salarisauto's af te voeren. Zelfs het in vraag stellen is een vorm van Vlaamse Seppuku. Vraag het maar eens na bij Calvo.
En tot op heden vallen we beiden nog onder het systeem van de vreemde eend in de bijt (verbeter me maar indien dit voor jou niet meer opgaat). Op fiscaal vlak is de trend nog altijd om EV, zeker bij salarisauto's, ruimschoots te bevoordelen tov ICE.
Wanneer het gedaan is zien we dan wel weer wat op dat ogenblik de beste opportuniteiten zijn (en je kan je er maar best op voorbereiden).
Bij de start van EV's werd vaak beweerd datje goedkoop of zelfs gratis kon laden maar dat beeld is al bijgesteld. Laden is soms zelfs duurder dan tanken, zeker als je wil dat het vooruit gaat (time is also money). Bovendien mogen we niet vergeten dat laden elektriciteit nodig heeft en dat terwijl we in een energiecrisis zitten met schaarste aan elektriciteit. Meer vraag (door oa EV's) en haperend aanbod geeft hogere prijzen. Al die zaken maken dat de promo's en mogelijkheden om goedkoop te laden eerder zullen afnemen.
Nogmaals een individuele benadering. En ik kan zelfs een belsuit vormen als gebruiker van een EV en niet op basis van wat anderen zeggen of her en der gepubliceerd wordt.
Gratis DC laden kan nog altijd bij de Lidl.
Gratis of tegen een zeer lage kWh kost kan nog altijd thuis (hier zou het nu nog altijd kunnen tegen 6-28 c€/kWh maar indien ik de laadkost van een EV volledig zelf zou moeten betalen zou ik uiteraard NIET zijn overgeschakeld naar een DM maar nog altijd gebruik maken, minstens tot 2025, van een analoge meter waardoor al mijn overproductie op jaarbasis (minstens 2500 kWh) wel degelijk gratis in de EV zou kunnen. Mijn huidige EV verbruikt op jaarbasis (gerekend over alle seizoenen) 15 kWh DC en 17,5 kWh AC per 100 km. Reken maar uit wat de laadkost dan zou zijn en vergelijk het met het verbruik van een zuinige benzine aan de huidige pompprijzen. Ik ken het antwoord al. Was de uitkomst in het voordeel van een ICE reden we nu gewoon rond in een ICE.
Tot slot: de overheid wenst MINDER wagens want momenteel leveren wagen veel problemen op (files, vervuiling, ongevallen,...). Het is dus vreemd om te denken dat dezelfde overheid wagens zal blijven subsidiëren op een ongezien niveau. Prijs is daarbij een sterke impuls. De hoge prijzen spelen dus in de kaart van de overheid bij de transitie van vervoer naar nieuwe vormen waarbij bezit van een wagen niet meer het "model" is dat nagestreefd wordt. Wagens zullen nog altijd gekocht kunnen worden maar niet meer door iedereen dus.
Denk je echt dat de overheid minder wagens wil? Dat is dan toch in tegenstelling met wat je hiervoor als argument aanhaalt.
Een mooi deel van de inkomsten van de overheid is gebaseerd op net die wagens. Meer accijnzen proberen te halen uit EV en minder wagens nastreven staat volgens mij haaks op elkaar. En een overheid, zeker de Vlaamse niet, denkt bij voorkeur op korte termijn niet op de gevolgen op lange termijn. En zeker niet op een plaats waar keer op keer blijkt dat de overheid openbaar vervoer de nek wil omwringen ipv te bevoordelen tov individueel vervoer.
Het punt is ook niet, toch het mijne niet, dat je moet rekenen op hoe lang een overheid wagens zal subsidiëren maar dat je moet gebruik maken van een subisidiesysteem wanneer het van toepassing is. Nadien is het inderdaad te laat. Dus nogmaals, wachten is, vanuit persoonlijk econmisch standpunt, gewoon een foute strategie.
Je uitleg klinkt in theorie mooi en zou an sich een mooi doel zijn om na te streven maar uit de praktijk blijkt, spijtig genoeg, nog altijd het tegendeel.
Cadside schreef:Ik bedoel, de belastingen die je via stroom betaalt per gereden km zouden hoger zijn dan de belastingen die je betaalt via benzine/diesel per gereden km.
Dus niks compensatie nodig.
Eén van de problemen is uiteraard dat je accijnzen en BTW op energie voor een EV veel gemakkelijker kan ontlopen dan op fossiele brandstof (toch niet als je in het laatste geval geen relatief makkelijk opspoorbare fraude pleegt).
Mijn thuislaadstation staat er al een tijdje, is een eenmalige kost die dan nog eens 100% gesubsidieerd werd.
Daar zal een wijzigend overheidsbeleid (tegen de tijd dat ze wakker schieten) nog weinig impact op hebben.
Idem voor PV. Net als bij jou (?) is de aanvankelijke investering al lang afgeschreven (en gedurende de voorgaande jaren ook volledig gesubsidieerd). Eveneens weinig impact op de overprodcutie die richting EV gaat.
En alles wat niet geladen kan worden via de eigen thuisinstallatie is ook nog eens meer dan gesubsidieerd. Dat laatste kan in de toekomst inderdaad wijzigen maar wat we gehad hebben kunnen ze niet meer afnemen en wie nog altijd wacht om in te stappen kan die achterstand nooit meer goed maken. Maar zoals de nabije toekomst er nu uitziet lopen die subsidies en voordelen nog altijd meer richting EV dan ICE. Voorlopig betaalt, voor de overheid, ICE nog altijd de voordelen van de EV-rijders.