Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

iceke schreef:Hoe dom en lomp kan je zijn ?
Al een héél jaar maatregelen treffen die 1. Onwettelijk zijn en 2. geen hol helpen...dan moet je geen zondebok gaan zoeken bij groepen die die maatregelen niet meer naleven.
De maatregelen zijn niet onwettelijk maar moeten beter wettelijk omkaderd worden als ze langer gelden dan voorzien. Dat is iets heel anders dan puur onwettelijk. Je zal wel zien dat het vonnis weinig zal veranderen in praktijk. De pandemiewet zal gewoon nog verder gaan en dan heb je veel gewonnen he :roll:

Dat de maatregelen niet helpen is onzin. Je kan dat ook niet bewijzen want wat zouden de cijfers zijn zonder maatregelen, zoiets als in Brazilië?

En de excuses hangen me steeds meer de keel uit. Sommigen hebben van eigen verantwoordelijkheid nog nooit gehoord maar zijn wel de eerste om anderen de les te spellen. Het is niet omdat je 10 tickets krijgt dat je op de drukste momenten deze moet gebruiken als ze u al -tig keer gezegd hebben om dat niet te doen. Die tickets zijn ook niet verplicht te gebruiken naar de kust. Belgen gedragen zich vaak als kleine rotjochies. Ze vegen hun gat aan alles en als ze gepakt worden is het huilie huilie van overheid :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik had eigenlijk liever stimulus checks (US) of een tijdelijke BTW-verlaging (DE) gekregen in plaats van een Hello Pass :idea:

Daarmee kan je niet zo gemakkelijk domme dingen doen die anderen kunnen schaden.

Overigens heeft Groen/Ecolo een tweede editie Hello Pass voorgesteld maar voorlopig blijft het stil daarrond.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef: Dat de maatregelen niet helpen is onzin. Je kan dat ook niet bewijzen want wat zouden de cijfers zijn zonder maatregelen, zoiets als in Brazilië?
maar we kunnen wel al vergelijken tussen de lockdowns en zo kijken naar verschillende maatregelen
een avondklok hadden we tijdens lockdown 1 niet terwijl cijfers toen lager waren als vandaag (20 à 30x zo laag als nu met avondklok).

dat de meest recente treinmaatregel weinig zal uithalen zou je nu al moeten kunnen voorspellen.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

De politie zou excessief geweld gebruikt hebben gisteren volgens een professor. Weeral één of andere snol die niet weet dat we in de grootste gezondheidscrisis zitten. Ik heb het gehad met deze pamperaanpak. Steek al die agenten in robocoppakken en laat ze er op los slaan met zware matrakken. En laat dat eens zien op het nieuws. Mensen die liggen kermen van de pijn, met de boodschap erbij dat er momenteel geen plaats is in de ziekenhuizen voor hen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

Pengu schreef:De politie zou excessief geweld gebruikt hebben gisteren volgens een professor. Weeral één of andere snol die niet weet dat we in de grootste gezondheidscrisis zitten. Ik heb het gehad met deze pamperaanpak. Steek al die agenten in robocoppakken en laat ze er op los slaan met zware matrakken. En laat dat eens zien op het nieuws. Mensen die liggen kermen van de pijn, met de boodschap erbij dat er momenteel geen plaats is in de ziekenhuizen voor hen.
De zaken zijn heel simpel. Gisteren moest men niet in TK bos zijn, oproep of niet ... Meer nog, het is zelfs verboden. Wie de wet overtreedt, moet de gevolgen dragen en deze zijn deze gezien de ernst van de situatie, verwaarloosbaar en volledig disproportioneel in vergelijking met de gepleegde feiten. Deze imbecielen komen er dus goedkoop van af, vind ik. Je kan niet minder straffen dan door niet te straffen, laat staan mnimaal pv op te stellen.

Nogmaals dank voor het massaal respect ook voor ons als zogverleners ! Ik krijg er de tranen van in mijn ogen. See them at I.C. ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Pengu schreef:Ik heb het gehad met deze pamperaanpak. Steek al die agenten in robocoppakken en laat ze er op los slaan met zware matrakken.
Het is een ziekte van deze tijd (en zeker niet beperkt tot de Corona context)... iedereen bepamperen, steeds fluwelen handschoenen aandoen en op eieren lopen :roll:

Terug een strenge opvoeding (en een klets tegen je oren als je niet luisterde) zoals vroeger zou geen kwaad kunnen !
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Mwa Dark zo erg is het nu ook weer niet. Maar politie zou moeten overtreders van maatregelen hardhandig aanpakken en heb je er bezwaar tegen vecht het dan aan in de rechtbank.

Wat nu echt gebeurde is dat de politie niet mag handelen en alleen proportioneel geweld of invloed kan gebruiken. Dat kan gewoon niet in deze tijd. Overtreed je de regels --> politie waarschuwt --> na eerste waarschuwing meteen ingrijpen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Ik ben benieuwd hoeveel, van diegenen die nu zware maatregelen eisen, dat ook OK zouden vinden voor andere overtredingen. :cop:

Te snel rijden-> geen boete meer maar auto in beslag nemen en op kosten van de eigenaar slopen.
Auto voor "5 minuten" parkeren op het fietspad idem.
Sluikstorten: De vuilkar komt hun afval dumpen in jouw huis.
Roken waar het niet mag:?Verzin zelf maar iets extreems.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat hier over de grootste crisis sinds wereldoorlog 2. Niemand van ons heeft zoiets extreems al meegemaakt. Iedereen ziet af en moet offers brengen. Hetzij als zorgverlener, of de restaurantuitbater die al hele tijd gesloten is. Iedereen is hier slachtoffer van. Dan vind ik dat er heel zwaar mag opgetreden worden. Ze hebben eerst 30 minutenlang gewaarschuwd. Als ge daar dan nog echt wilt blijven rondhangen moet ge echt niet komen neuten dat een paard je omver heeft gelopen. Zo'n mensen mogen ze van mijn part 30 dagen opsluiten. Egoïstische kutmensen zijn dat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Een vrouw die dan door een politiepaard omver wordt gelopen in terkameren bos is blijkbaar nieuws. Had ze daar niet geweest, was ze dat niet tegen gekomen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
Provider

het is voor zover ik weet nog altijd toegestaan om in een park rond te wandelen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

1207 schreef:
Dizzy schreef:Dat de maatregelen niet helpen is onzin. Je kan dat ook niet bewijzen want wat zouden de cijfers zijn zonder maatregelen, zoiets als in Brazilië?
maar we kunnen wel al vergelijken tussen de lockdowns en zo kijken naar verschillende maatregelen
een avondklok hadden we tijdens lockdown 1 niet terwijl cijfers toen lager waren als vandaag (20 à 30x zo laag als nu met avondklok).

dat de meest recente treinmaatregel weinig zal uithalen zou je nu al moeten kunnen voorspellen.
Omdat je niet zomaar kan vergelijken omdat er steeds andere variabelen meespelen. Er zijn de varianten van virus oa.

Maar ok, als jij wil geloven dat we betere cijfers zouden hebben zonder maatregelen dan met, dan is dat voor uw rekening/geloofwardigheid :roll:

Wie naar een evenement gaat, dat eigenlijk deels een betoging was en op voorhand verboden, moet het maar weten. De politie moet zich ook aan de regels houden maar hoe ga je een grote groep aanpakken zonder enig geweld? Men moest daar niet zijn en had ruim de tijd om op te rotten VOOR de politie ingreep. Wie niet horen wil...

De vergelijking met de zogenaamde overdrijvingen gaan niet op. Als je je wagen parkeert op het fietspad breng je anderen in gevaar. Als je dat doet terwijl het vooraf duidelijk gemaakt is dat het niet mag EN er zal worden opgetreden en je verzet uw wagen nog niet als de politie opdaagt en vraagt om te vertrekken... ja, dan mogen ze uw wagen bij de sloop afleveren EN uw rijbewijs intrekken.

Het was al aangekondigd dat de bijeenkomst ongewenst was en dat er zou opgetreden worden. Er zijn parken genoeg om te wandelen dus dan ga je niet naar het park waar men u niet wil hebben op dat moment. Dat is puur slechte wil. Je bent vrij om slechte wil te hebben maar kom dan niet janken achteraf over de gevolgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Ik ben benieuwd hoeveel, van diegenen die nu zware maatregelen eisen, dat ook OK zouden vinden voor andere overtredingen. :cop:
.
ik zal nooit de rijkswacht vergeten, die zouden we vandaag kunnen gebruiken.

flikken zijn zijn boeteschrijvertjes en is uw beste vriend
de rijkswacht? ni luisteren is tegen de matrak lopen. maak da 1x mee en ge hebt gisteren serieus wa minder praat

dizzy
stop met de onzin van het vals dilemma en doe neit alsof er maar 2 regeltjes zouden zijn.

ik pleit niet voor geen maatregelen maar stop met onzin alsof je dan alles wil loslaten. avondklok, trein,... valt in de categorie van onzin
blind hele sectoren sluiten idem.
kappers openen en 2 weken later terug sluiten? da is met die mensen hun voeten spelen
geen deftige wet maken en min of meer de grondwet de facto uitschakelen? daarvoor moogt ge de ministers en parlementsleden, wat mij betreft, strafrechtelijk voor vervolgen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Recent werd de "Studie naar het effect van de avondklok op het verloop van de Covid-19 curve in Antwerpen in de zomer van 2020" gepubliceerd. Voorstanders van de avondklok hebben die studie vrij liberaal geinterpreteerd en concludeerden dat de avondklok nut had.

Gezondheid en Wetenschap, een Vlaamse medische fact-checking organisatie, heeft die claim nu verder onderzocht.

Hun conclusies:
* De Antwerpse studie kan het nut van een avondklok niet aantonen.
=> Het is bijna onmogelijk om dat aan te tonen
=> Het is zeer moeilijk om het effect van één maatregel afzonderlijk na te gaan
* De studie voldoet bovendien niet aan de wetenschappelijke kwaliteitsvereisten
=> Het aantal gevallen van covid-19 buiten Antwerpen was vrij beperkt, er was geen vergelijkbare controlegroep
=> De studie werd niet gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift. Er werd ook geen kwaliteitscontrole uitgevoerd door collega-onderzoekers (‘peer review’).
* Wat het Antwerps onderzoek wel aantoont, is dat maatregelen nemen om contacten tussen mensen te beperken covid-19 afremt.

Debunked
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Hmmm, UB'ers kennende gaan er hier zijn die de bevindingen van "Gezondheid en Wetenschap" op zijn minst in twijfel gaan trekken.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

quovadis schreef:het is voor zover ik weet nog altijd toegestaan om in een park rond te wandelen
Niet als de polite eerst gewaarschuwd heeft het park te ontruimen omdat je de wet aan het overtreden was.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het punt is inderdaad contacten reduceren en de maatregelen hebben allen dat doel. Het is inderdaad niet mogelijk te achterhalen wat het effect is van elke individuele regel maar het is evident dat zonder regels het gewoon nog erger zou zijn.

Uiteraard willen velen onderhandelen met het virus en alle regels die ze zelf lastig vinden schrappen, deze die voor anderen lastig zijn vinden ze uiteraard de meest doeltreffende :lol:

Zelf heb ik al meermaals gezegd dat het veel beter was geweest om nog veel en veel strenger te zijn maar voor een veel kortere periode. Dit was echter moeilijk omdat men altijd al tegen strenge maatregelen was en omdat we niet op een eiland zitten. Met een virus kan je niet onderhandelen en elke poging zal daarom falen, dat de mens weinig verantwoordelijkheid noch bijster veel intelligentie bezit, speelt niet in onze kaart.

Ik zei al dat het volk krijgt wat het verdient en dat gaat hier ook op. Als je de feiten gisteren ziet, de rijen in de stations, de samenscholingen aan de kust, enz enz enz... dan is het toch niet meer dan logisch dat onze politici niet tot de betere van hun soort behoren.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer
Provider

johan.devos schreef:
quovadis schreef:het is voor zover ik weet nog altijd toegestaan om in een park rond te wandelen
Niet als de polite eerst gewaarschuwd heeft het park te ontruimen omdat je de wet aan het overtreden was.
das idd een feit.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

Als ge tot de groep behoort die vindt dat de politie gisteren te hard was, dan ben je niet goed wijs. Hier zijn mensen gewond geraakt omdat ze hun job deden. Mensen die verdomme al een heel jaar de ergste bagger over zich heen krijgen. Dit moet echt stoppen. Van mijn part gebruiken ze onuitwisbare verf zodat deze personen later geïdentificeerd kunnen worden. Ook mogen ze dan achteraan aansluiten als de ziekenhuizen vol zitten.
Uitzonderlijke tijden vragen uitzonderlijke maatregelen. Iemand die een snelheidsovertreding begaat is geen gevaar voor de hele samenleving. Mensen die zich moedwillig niet houden aan de regels en waarschuwingen negeren horen niet thuis in deze samenleving. Zo'n mensen hebben geen rechten meer en kunnen de hoogste boom in.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Provider

Provoceren, provoceren wie zijn best doet zal het leren....
Ik kan me ook niet inbeelden dat je een kudde paarden dat komt aan galopperen niet hoort of voelt aankomen. Je kunt natuurlijk hopen dat ze gaan inhouden als je daar in uw blote tetjes (zo zag het er toch uit?) in de weg blijft staan, maar sommigen moeten op de hardhandige manier leren dat de evenaar niet door hun gat loopt :lol:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Ik ben benieuwd hoeveel, van diegenen die nu zware maatregelen eisen, dat ook OK zouden vinden voor andere overtredingen. :cop:

Te snel rijden-> geen boete meer maar auto in beslag nemen en op kosten van de eigenaar slopen.
Auto voor "5 minuten" parkeren op het fietspad idem.
Sluikstorten: De vuilkar komt hun afval dumpen in jouw huis.
Roken waar het niet mag:?Verzin zelf maar iets extreems.
Als ik je vermelde overtredingen bega en ik krijg evenveel kansen om dit goed te maken als het crapuul gisteren dan heb ik geen enkel probleem bij een hard optreden, maar feit is dat ik meteen vanaf de eerste minuut een boete heb zonder enige waarschuwing :!:

Als je weet dat iets niet mag, men je vraagt ermee te stoppen en je dan met flessen en stenen begint te gooien dan moet je niet komen wenen als je slaag krijgt. Wat mij betreft hebben ze veel te weinig slaag gekregen want de meeste vonden het blijkbaar nog "de max" :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dit is waar we dankzij het sluiten van de scholen net aan zij ontsnapt. Hadden we naar Weyts geluisterd, dan mochten onze ziekenhuizen ook die hartverscheurende keuzes beginnen maken. Gelukkig heeft hij de grootste schade net niet kunnen aanrichten bij ons, alhoewel hij dat absoluut wou doen.

Bijzonder onrustwekkend hoe een "first-world land," een buurland dan nog, door dogmatische politieke keuzes haar fout niet wou erkennen tot het veel te laat was.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: Als je weet dat iets niet mag, men je vraagt ermee te stoppen en je dan met flessen en stenen begint te gooien dan moet je niet komen wenen als je slaag krijgt. Wat mij betreft hebben ze veel te weinig slaag gekregen want de meeste vonden het blijkbaar nog "de max" :bang:
Ik voel me hier even aangesproken omdat ik gisteren ook 'de max' zou gevonden hebben 20 jaar terug'. Daarmee bedoel ik uiteraard niet het baldadig weerwerk, vernielingen en lichamelijke schade aanbrengen. Maar efkes averechts doen, zoals we vroeger een sit-in deden uit protest. 90% van die gastjes zijn ook maar jonge kiekens, waarvan velen zelfs nog nooit uit hun kot gemogen hebben als ontluikende volwassene. Ze mogen zelfs niet naar school... En eerlijk, voor een ziekte waar ze persoonlijk het minste risico lopen. Jaja, egoïstisch, maatschappij, algemeen belang, ouderen beschermen,... Wij vragen en verwachten heel veel van onze jeugd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef:Wij vragen en verwachten heel veel van onze jeugd.
Kom kom, wie heeft een zalig weekje vakantie (de keuze van Weyts, federaal liet afstandsonderwijs toe) gekregen in prachtig weer waarin ze hun vrienden buiten konden ontmoeten? En het is hen ook gegund.

Hadden ze deze week nog op de school gezeten, kwamen ze nog met zoveel meer besmettingen thuis en hadden ze de (zoveelste) vakantie in meteorologische mineur voor de kiezen, althans volgens de huidige weerkaarten.

Dat we zoveel "vragen" of "verwachten", goh, het zijn toch altijd de ouders die dat zeggen. Vraag het eens aan henzelf.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef:
woutervh schreef:Wij vragen en verwachten heel veel van onze jeugd.
Kom kom, wie heeft een zalig weekje vakantie (de keuze van Weyts, federaal liet afstandsonderwijs toe) gekregen in prachtig weer waarin ze hun vrienden buiten konden ontmoeten? En het is hen ook gegund.

Hadden ze deze week nog op de school gezeten, kwamen ze nog met zoveel meer besmettingen thuis en hadden ze de (zoveelste) vakantie in meteorologische mineur voor de kiezen, althans volgens de huidige weerkaarten.

Dat we zoveel "vragen" of "verwachten", goh, het zijn toch altijd de ouders die dat zeggen. Vraag het eens aan henzelf.
Als ik spreek over jeugd bedoel ik vooral +16 jarigen. Die zullen blij zijn met een weekje vakantie, want naar school mochten ze toch ook al niet :|
Maar ik begrijp ook dat een forum van 'computernerds' niet het meest begripvolle forum is als het moet gaan over gemis aan sociale contacten en ergernis aan afstandsonderwijs en online afspreken :wink:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 26 keer

CCatalyst schreef:
Snap eigenlijk niet dat ze in de journaals nog experten als Molenberghs, Van Gucht, Van Ranst en co uitnodigen als we hier dé expert terzake hebben lopen. Je bent een kei in het goochelen met cijfers en grafieken maar ze slaan meestal nergens op.

Dus normaal gezien (scholen al bijna een week dicht) gaan we in de loop van komende week met hetzelfde aantal testen het aantal positieve gevallen én ziekenhuis opnames spectaculair zien dalen. Duimen maar.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Als je dit ziet:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210402_95661794

Dan mogen ze van mij gerust met rubberkogels een paar waarschuwingsschoten afvuren.
Lijkt wel of de politie voor boksbal speelt.
En dan hoor je minister zeggen dat ze een onderzoek gaat doen naar het geweld van de politie.
In zulke gevallen ben ik voor een veel kordater optreden.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Bedankt: 677 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210402_92919079

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210402_92919079
Sent from my SM-T970 using Tapatalk
mja
laat ons onze job doen? dat een agent zoiets durft zeggen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Hoe dom en lomp kan je zijn ?
Al een héél jaar maatregelen treffen die 1. Onwettelijk zijn en 2. geen hol helpen...dan moet je geen zondebok gaan zoeken bij groepen die die maatregelen niet meer naleven.
Eigenlijk behoeven de maatregelen geen wetten:
- gezond verstand helpt
- burgerzin erboven op nog meer
- een humane reflex daarbij nog veel meer
- en een minimum aan een beetje intelligentie, niet meer dan dat van een mier, leert je dat je vroeg of laat de economische rekening gepresenteerd krijgt als burger en die factuur liefst zo lang mogelijk houdt.

Ik zit nog altijd met interesse te wachten Iceke op uw alternatieven om deze zeer ernstige crisis onder controle te krijgen op zeer snelle termijn. Had je ooit niet eens voorspeld dat die vorige zomer al "verleden tijd" zou zijn omdat het niet meer was dan een griep-viruske?

Verder: veel lof voor het politie-optreden gisteren. Wat de organisatoren betreft: m.i. te vervolgen wegens minimaal opzettelijke slagen en verwondingen en het aanzetten tot evenals vernieling van staatseigendom en weerspannigheid.

Weer ook heel bedenkelijk VRT- nieuws met zeer veel aandacht en vragen bij het politie-optreden. Over het gedrag van de aanwezige jongeren daarentegen, veel minder reflectie. Walgelijk dat dan nog één van de opper tsjeven - minister van binnenlandse zaken zijnde - laat analyseren of het politie-optreden wel proportioneel was.

Mijn vraag: was de vertoning van de bende criminele psychopaten gisteren in TK Bos nog proportioneel, rekening houdend met de ernst van de huidige pandemie en het menselijk fysiek en sociaal leed dat ze veroorzaakt, nogmaals, los van de economische schade. Correctionele vervolging lijkt me hier een minimum.
Ik blijf er voorstander van om bijkomend - los van gerechterlijke vervolging - massaal passen in te lezen en betrokkenen bij opname zelf integraal alles te doen betalen en bij overbezetting van IZ, hen achteraan in de rij te klasseren. Dan komen ze er nog heel, heel goedkoop van af. Een jaar voltijdse gemeenschapsdienst op (post) covid afdelingen in ziekenhuizen en revalidatiecentra lijkt me bijkomend ook een zeer wenselijke maatregel.

Verder is ook vervolging aan de orde voor opzettelijke vernieling van staatseigendommen. Ook die schade moeten ze uiteraard vergoeden.

Helpt dit niet, dan rest enkel nog de effectieve gevangenisstraf ...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Die heb ik u al een paar keren proberen uit te leggen Koenraad...

Ja het is maar een griepke, een nieuw griepke, dat voor velen niet meer is dan "ik weet van niks" moest men mij niet getest hebben, voor anderen "ik ben 4 dagen goe ziek geweest", voor een nog kleiner percentage " ik voel me al maanden moe" en voor een nog kleiner percentage " sindsdien groeit er gras op mijnen buik"

Soit, hoe los je dat op ?
1. meer bedden, en dan mag je gerust aanhalen dat dat op korte termijn niet haalbaar is, maar uiteindelijk is dat de oplossing (ik ga het nog eens herhalen, op 30 jaar -10% bedden, + 12% Belgen & + kweet niet hoeveel % vergrijzing), samen met vaccinatie & medicatie.

hoe kan je dat nog oplossen ? zie Australië/Nieuwzeeland, grenzen toe, 14 dagen hotel voor wie binnen wil + een deftige TOI(en ja dan kan een lockdown ook helpen)

hoe kan je dat nog oplossen ? Zie Zweden, spijtig dat ze onder druk hun kak moesten intrekken, hadden ze verder gedaan zoals ze bezig waren had hun probleem veel sneller opgelost geweest als het onze(maar uiteindelijk is dat giswerk, alles staat of valt met de zorg in je land)

hoe kan je dat probleem niet oplossen ? Zie België, we zijn het probleem al een jaar aan't rekken...niet aan't oplossen, dat hebben we nooit gedaan. Geen besmettingen aan het vermijden, dat hebben we nooit gedaan. Geen doden aan het vermijden, dat hebben we nooit gedaan.
Dan vraag ik me af wat we wel aan het doen zijn ? Burgerke pesten ? Ongrondwettelijke maatregelen aan het treffen ? De zorg verlichten ?
Wat zijn we aan het doen ?
We hebben een paar "specialisten" een veto gegeven en al wie daar maar 1 kritisch woord over durft te zeggen, die vliegt zo ver mogelijk buiten.
Denk aan het welzijn van al die thuiswerkers ? Buiten... denk aan de leerachterstand bij jongeren ? Buiten... Denk aan de vereenzaming ? Buiten... Denk aan de economie ? Buiten... Denk aan de bejaarden die liggen te creperen ? Buiten...
Het enige waar me nog over mogen denken = draag een mondmasker, hou afstand, blijf binnen, wast uw handen, ga die spuit halen...owja en ga werken. We zijn er al ver mee gekomen..& dat ligt echt niet aan die paar flessengooiers in het Ter Kamerebos hoor...hoe langer die zever gaat duren, hoe meer je die taferelen gaat zien, en nu mag jij kiezen of "die zever" de maatregelen zijn of het virus.

We dwalen af... hoe lossen we dat op ? zorg dat uw bevolking gezond is, bescherm zij die dat niet zijn en zorg gvd voor opvang voor zij die pech hebben om goed ziek te worden. En ja, daar mogen voor mijn part een paar "specialisten" een veto voor krijgen & een paar andere gerust wat commentaar op hebben. Ik zal wel zelf uitmaken of die commentaar dan al dan niet gegrond is.

En tot slot nog een klein vraagstukje. We hebben in 2020 amper griepdoden gehad, en 2021 zal niet veel slechter doen, gaan we de cafés dan niet beter gesloten houden en met maskertjes blijven rondlopen ? Ca. 1000 tot 5000 doden per jaar minder, het help dan toch voor iets, of gaan we dat gewoon niet doen omdat het ingecalculeerd is ?
Er sterven elk jaar factor x mensen tov corona aan fijn stof en sigaretten, gaan we daar ook gewoon stickers blijven opplakken of lez boetes voor blijven uitdelen, of zijn die ook gewoon ingecalculeerd ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef:Maar efkes averechts doen, zoals we vroeger een sit-in deden uit protest. 90% van die gastjes zijn ook maar jonge kiekens
Ik denk niet dat je de kiekens van vandaag nog kan vergelijken met de kiekens van destijds.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster

Gastjes van vandaag hebben een serieus groot bakkes. Sorry dat ik het zo verwoord. Respect is soms echt gewoon niet aanwezig. Tja, dat ligt grotendeels aan de opvoeding. Moest ik 20 jaar geleden dit als 18jarige doen.... ik zou het wel voelen, letterlijk en niet door de flikken. Maar we wijken af....
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Pengu schreef:Gastjes van vandaag hebben een serieus groot bakkes. Sorry dat ik het zo verwoord. Respect is soms echt gewoon niet aanwezig. Tja, dat ligt grotendeels aan de opvoeding. Moest ik 20 jaar geleden dit als 18jarige doen.... ik zou het wel voelen, letterlijk en niet door de flikken. Maar we wijken af....
Neen, we wijken niet af denk ik.

De aanpak van een pandemie vergt van iedereen burgerzin, verantwoordelijkheidsbesef, gezond verstand én discipline om het tij asap te doen keren.
Dit geldt ook voor jongeren. En je legt de vinger op de wonde: in de huidige opvoedingscultuur legt men het accent op assertiviteit, zelfbewustzijn edm. hetgeen ontaardt in een levensvisie: "mijn vrijheid, mijn blijheid" en "ik" en de rest kan de pot op.

Het resultaat daarvan is wat we zien in TK Bos.

Ik wil terug doen wat ik wil, ik accepteer niet dat mijn gedrag begrensd word ook al gaat dit ten koste van anderen en de economie, gezag is per definitie repressie etc. etc.

Wel ik wil dat ook allemaal maar iets in mij weerhoudt me ervan om het te doen want ik wil zo vlug mogelijk uit deze zeer onaangename toestand, ik wil niet op mijn geweten dat ik anderen besmet met het risico op fatale afloop, ik vrees nu al voor de economische schade en de drama's die veel zelfstandigen te wachten staan etc. Nu aan de kust of op een andere locatie in anderen hun gezicht staan te ademen, zou bij mij wringen wetende in welke omstandigheden zorgverleners nu aan het werken zijn om anderen te redden. En het is niet de 1° en zelfs niet de 2° golf meer.
Dus heb ik buiten mijn ouders die ik help, geen contacten en beperkt ik zoveel mogelijk mijn verplaatsingen. En zo denken gelukkig nog vele duizenden met mij.
Alleen is er een te grote fractie - en ze is veel groter dan ik ooit had durven dromen - die daar blijkbaar allemaal geen boodschap aan heeft en handelt vanuit "ik wil". Wel, dit zijn voor mij criminelen die strafrechterlijk moeten vervolgd worden. Punt.

Edit: 11 amokmakers opgepakt na nieuwe rellen in Ter Kamerenbos, één van hen had politiepaard geslagen Bron: Het Nieuwsblad.
Eén oplossing: onmiddellijk voor de rechter en onmiddellijk effectieve gevangenisstraf van een maand of 6 in combinatie met een boete waarvan ze de eerste maand moeten bekomen. En ze kunnen dan hun cv beginnen met een strafblad ... Het wordt tijd dat men de moed heeft om eens enkele voorbeelden te stellen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind dat we hier nogal extreem veralgemenen. Alsof er in andere leeftijdscategorieën geen overtreders zijn :bang:

Mijn beide broers zijn rond die leeftijd die jullie als jongere bestemd en die doen zo een zaken niet en hebben dat nog niet gedaan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

Pengu schreef:Gastjes van vandaag hebben een serieus groot bakkes. Sorry dat ik het zo verwoord. Respect is soms echt gewoon niet aanwezig. Tja, dat ligt grotendeels aan de opvoeding. Moest ik 20 jaar geleden dit als 18jarige doen.... ik zou het wel voelen, letterlijk en niet door de flikken. Maar we wijken af....
Dit is gewoon belachelijk...
Een paar 100 hangen het uit en hupla, de hele leeftijdsgroep is fout. :roll:
(ik ben 42, dus ik zit hier niet mezelf te verdedigen.)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Ik vind dat we hier nogal extreem veralgemenen. Alsof er in andere leeftijdscategorieën geen overtreders zijn :bang:

Mijn beide broers zijn rond die leeftijd die jullie als jongere bestemd en die doen zo een zaken niet en hebben dat nog niet gedaan.
Ik kan alleen maar zien wat ik zie op TV. Ik zie daar jongeren een naar politie werpen met van alles en nog wat, slaan op combi's, gisteren blijkbaar ook paarden telijf gaan en dan hebben onze bekakte politici, met de Minister van Binnenlandse Zaken op kop als hun chef, nog het lef om te onderzoekn of hun optreden wel proportioneel was :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: .

Laat dan die politiemensen thuis of in de kazerne rustig het eind van hun dienst afwachten. En als ze niet optreden dan krijgen ze ook van alles naar hun hoofd geslingerd.

Nogmaals, daden zoals de afgelopen dagen vergen repressie en strafrechterlijke gevolgen met de kwalificaties die ik al opgesomd heb.

Verder veralgemeen ik niet. Ik stel alleen een overheersende, angstwekkende trend vast wat de visie op opvoeding betreft met alle gevolgen van dien.

En dat ik de generatie die later voor ons moet zorgen. Mijn euthanasie aanvraag zal alleszins tijdig ingevuld zijn ...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

Nogmaals, je ziet een minderheid het kieken uithangen en jij trekt er zo'n conclusies uit.
Vergeet niet dat je dat nu gewoon beter ziet dan pakweg 20 jaar geleden. Ik heb toen ook domme dingen gedaan, maar dat gebeurde zonder het alziend oog van de gsm's.

Praat eens met jongeren, ik heb laatst wat gesprekken gehad met studenten tijdens de lunchpauze. Ik kan je verzekeren dat het merendeel heel braaf de regeltjes volgt.

En als jij vindt dat geweld door ordediensten niet op proportionaliteit mag onderzocht worden, wel, maak je maar klaar dan voor toestanden als in China, Turkije, Myanmar, Rusland,...
Het onderzoeken is niet hetzelfde als het a priori veroordelen.
Bewust over iemand rijden met je paard, in mijn beleving is dat niet minder dan een moordpoging.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ge begint oud te worden, je staat waarschijnlijk 2 a 3 generaties achter. Da's helemaal niet erg, wat wel erg is, is dat je niet inziet wat er in die jongere generaties speelt, waar ze voor staan, waar ze voor willen vechten of wat ze er willen van maken.
https://www.generatiebril.be/
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:Nogmaals, je ziet een minderheid het kieken uithangen en jij trekt er zo'n conclusies uit.
Dat is niet meer "het kieken" uithangen. Dit is eenvoudig weg vernielen, verbale en fysieke agressie plegen, kortom sociopatie.
cadsite schreef:Vergeet niet dat je dat nu gewoon beter ziet dan pakweg 20 jaar geleden. Ik heb toen ook domme dingen gedaan, maar dat gebeurde zonder het alziend oog van de gsm's.
Moest ik vroeger - 30 jaar geleden - ook maar iets vernield hebben, een leerkracht tegen gesproken hebben, laat staan met iets gegooid hebben naar een politieman of om het even wie, dan denk ik dat dat moment nooit zou willen beleefd hebben.
We gingen ooit met de school op reis naar Brussel, met de trein. Voorbehouden plaatsen. Zwangere dame stapt op in één van onze wagons. Niemand zet zich recht en de directeur stond na enkele minuten zijn plaats af aan de dame in kwestie. Resultaat: prachtige dag in Brussel maar de dag nadien: vanaf maart tot einde schooljaar elke woensdagnamiddag onderhoudsopdrachten in school tot de woensdagnamiddag voor ons laatste scheikunde examens. We ging er van uit dat we die namiddag "clementie" zouden krijgen. Antwoord van de directeur: iemand die een heel jaar alles goed bijgehouden heeft, die kent zijn stof op enkele uren. Resultaat in de 6° humaniora: meerderen met herexamen scheikunde.
En hier werd niet over proportionaliteit gediscuteerd. En no comment vanwege de ouders.
Zijn we daardoor getraumatiseerd: nee, belange niet. OK dit reëel voorbeeld is extreem in zeker opzicht. Nu zijn we aan het andere uiterste aan het zwalpen.
cadsite schreef:Praat eens met jongeren, ik heb laatst wat gesprekken gehad met studenten tijdens de lunchpauze. Ik kan je verzekeren dat het merendeel heel braaf de regeltjes volgt.
Er zijn uitoznderingen, zeker en vast. Nogmaals, ik zie een toenemende, overheersende trend en dit al jaren.
cadsite schreef:En als jij vindt dat geweld door ordediensten niet op proportionaliteit mag onderzocht worden, wel, maak je maar klaar dan voor toestanden als in China, Turkije, Myanmar, Rusland,...
Het onderzoeken is niet hetzelfde als het a priori veroordelen.
Bewust over iemand rijden met je paard, in mijn beleving is dat niet minder dan een moordpoging.
Ooit gehoord van het gezegde: "behandel anderen zoals je zelf wilt behandeld worden?". En verder zijn de zaken zeer eevoudig: niemand had in TK bos iets te zoeken, niet gisteren, niet eergisteren, niet morgen en ook de komende dagen niet. En als je uit de bol gaat en de ordediensten niet provoceert maar doet wat ze vragen, kan dit u niet overkomen. Trouwens, wat heeft die politie agent te paard, het uur voordien allemaal niet moeten incasseren verbaal en fysiek? En als ze niet optreden, krijgen ze het verwijt dat ze hun verantwoorelijkheid niet nemen.

Dus uw besluit: laat iedereen maar zijn gang gaan dan. Straks moeten ze zich nog verantwoorden omdat ze een verdacht iemand zijn pas vragen :bang: Politie dus afschaffen?

En China, Myanmar, etc. Ik vind die vergelijkingen ridicuul. Daar word je vervolgd omdat je een tegen een regime, politieke strekking bent. Hier kan je vrij denken en je mening uiten.
Natuurlijk, krijg je wel met de politie te maken als je je niet aan bepaalde elementaire regels houdt: iets vernielen doe je niet, je hebt respect voor gezag, je doet niets dat de maatschappij in gevaar brengt, etc. etc.

Ik ben nog nooit echt met gerecht of politie in aanraking geweest en de keren dat ik een verkeersboete in mijn bus kreeg, kon ik alleen maar zeggen mea culpa.

Neen: een maatschappij en samen leven, impliceert respect voor bepaalde regels. Samen leven zonder opvolging van een minimum aan regels kan niet.

Dus de vergelijking met China, Myanmar waar mensen vervolgd worden zonder reden, gaat niet op. Hier zijn er redenen ten over en duidelijk bewezen middels TV- beelden. En het feit dat 20 jaar geen gsm bestond ... awel: ik daag u uit. Neem ze allemaal eens een week hun mobieltje af. 't Kot is te klein. Als je iets wilt en dan nog fanatiek, moet je er ook de nadelen van bij nemen, ook als die niet in uw kraam passen.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”