cadsite schreef:Nogmaals, je ziet een minderheid het kieken uithangen en jij trekt er zo'n conclusies uit.
Dat is niet meer "het kieken" uithangen. Dit is eenvoudig weg vernielen, verbale en fysieke agressie plegen, kortom
sociopatie.
cadsite schreef:Vergeet niet dat je dat nu gewoon beter ziet dan pakweg 20 jaar geleden. Ik heb toen ook domme dingen gedaan, maar dat gebeurde zonder het alziend oog van de gsm's.
Moest ik vroeger - 30 jaar geleden - ook maar iets vernield hebben, een leerkracht tegen gesproken hebben, laat staan met iets gegooid hebben naar een politieman of om het even wie, dan denk ik dat dat moment nooit zou willen beleefd hebben.
We gingen ooit met de school op reis naar Brussel, met de trein. Voorbehouden plaatsen. Zwangere dame stapt op in één van onze wagons. Niemand zet zich recht en de directeur stond na enkele minuten zijn plaats af aan de dame in kwestie. Resultaat: prachtige dag in Brussel maar de dag nadien: vanaf maart tot einde schooljaar elke woensdagnamiddag onderhoudsopdrachten in school tot de woensdagnamiddag voor ons laatste scheikunde examens. We ging er van uit dat we die namiddag "clementie" zouden krijgen. Antwoord van de directeur: iemand die een heel jaar alles goed bijgehouden heeft, die kent zijn stof op enkele uren. Resultaat in de 6° humaniora: meerderen met herexamen scheikunde.
En hier werd niet over proportionaliteit gediscuteerd. En no comment vanwege de ouders.
Zijn we daardoor getraumatiseerd: nee, belange niet. OK dit reëel voorbeeld is extreem in zeker opzicht. Nu zijn we aan het andere uiterste aan het zwalpen.
cadsite schreef:Praat eens met jongeren, ik heb laatst wat gesprekken gehad met studenten tijdens de lunchpauze. Ik kan je verzekeren dat het merendeel heel braaf de regeltjes volgt.
Er zijn
uitoznderingen, zeker en vast. Nogmaals, ik zie een toenemende, overheersende trend en dit al jaren.
cadsite schreef:En als jij vindt dat geweld door ordediensten niet op proportionaliteit mag onderzocht worden, wel, maak je maar klaar dan voor toestanden als in China, Turkije, Myanmar, Rusland,...
Het onderzoeken is niet hetzelfde als het a priori veroordelen.
Bewust over iemand rijden met je paard, in mijn beleving is dat niet minder dan een moordpoging.
Ooit gehoord van het gezegde: "behandel anderen zoals je zelf wilt behandeld worden?".
En verder zijn de zaken zeer eevoudig: niemand had in TK bos iets te zoeken, niet gisteren, niet eergisteren, niet morgen en ook de komende dagen niet. En als je uit de bol gaat en de ordediensten niet provoceert maar doet wat ze vragen, kan dit u niet overkomen. Trouwens, wat heeft die politie agent te paard, het uur voordien allemaal niet moeten incasseren verbaal en fysiek? En als ze niet optreden, krijgen ze het verwijt dat ze hun verantwoorelijkheid niet nemen.
Dus uw besluit: laat iedereen maar zijn gang gaan dan. Straks moeten ze zich nog verantwoorden omdat ze een verdacht iemand zijn pas vragen

Politie dus afschaffen?
En China, Myanmar, etc. Ik vind die vergelijkingen ridicuul. Daar word je vervolgd omdat je een tegen een regime, politieke strekking bent. Hier kan je vrij denken en je mening uiten.
Natuurlijk, krijg je wel met de politie te maken als je je niet aan bepaalde elementaire regels houdt: iets vernielen doe je niet, je hebt respect voor gezag, je doet niets dat de maatschappij in gevaar brengt, etc. etc.
Ik ben nog nooit echt met gerecht of politie in aanraking geweest en de keren dat ik een verkeersboete in mijn bus kreeg, kon ik alleen maar zeggen mea culpa.
Neen: een maatschappij en samen leven, impliceert respect voor bepaalde regels. Samen leven zonder opvolging van een minimum aan regels kan niet.
Dus de vergelijking met China, Myanmar waar mensen vervolgd worden zonder reden, gaat niet op. Hier zijn er redenen ten over en duidelijk bewezen middels TV- beelden. En het feit dat 20 jaar geen gsm bestond ... awel: ik daag u uit. Neem ze allemaal eens een week hun mobieltje af. 't Kot is te klein. Als je iets wilt en dan nog fanatiek, moet je er ook de nadelen van bij nemen, ook als die niet in uw kraam passen.