Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 793 keer
Bedankt: 161 keer
Provider

sukkelaar schreef: 1 maand geledeneen paar 100 000 soldaten bevoorraden met drones is natuurlijk pure fictie.
Rusland heeft naar men vermoed zo'n 500.000 soldaten verspreid over de ganse frontlijn.
De totale frontlijn is ongeveer 1250km. lang.
Er zouden ongeveer 50.000 Russische soldaten op de Krim zijn.
En omdat Oekraïne het volledige schiereiland wil isoleren wil dit zeggen dat zo'n 50.000 Russische soldaten niet langer kunnen rekenen op een fatsoenlijke bevoorrading.
Maar de rest van de frontlijn heeft dus niet dezelfde problemen zoals op de Krim.
Vergeet trouwens niet dat de 1e lijns Oekraïners dezelfde problemen hebben.
Die kunnen ook niet langer fatsoenlijk bevoorraad worden met voertuigen omdat ook die worden aangevallen door Russische drones.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
sukkelaar
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

uiteraard zien ook de Oekraïense frontsoldaten geweldig af en is bevoorrading moeilijk. maar hun bevoorrading en de logistiek eromheen wordt niet gebroken

als de soldaten op de krim geen wapens, munitie ed meer krijgen omdat de Oekraïeners alle bruggen sporen, ... aan gort hebben geschoten of er raakt geen druppel brandstof meer naar de Krim dan stopt de oorlog voor hen gewoon. de berichten van anarchie op de krim zijn, voor zover ik weet, ook gewoon waar. In dat geval zijn die 50 000 mannen geen bezettingsmacht meer

voor de frontsoldaten geldt hetzelfde. voor oekraine is het aartsmoeilijk maar rusland moet benzine ondertussen al importeren en krijgt het amper nog naar het front.
uw blogger geeft het ook aan, als ge de mannen/brandstof/wapens/... niet meer naar het front krijgt dan valt er niets in te graven.

of de frontlijn nu 100 of 1000 km is maakt niet uit. breek de economie en logistiek en dat front valt vanzelf om
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

sukkelaar schreef: 1 maand geledenuiteraard zien ook de Oekraïense frontsoldaten geweldig af en is bevoorrading moeilijk. maar hun bevoorrading en de logistiek eromheen wordt niet gebroken
Zijn we daar 300% zeker van?
Vergeet immers niet dat in tijde van oorlog is elk pluspunt een overwinning en een tegenslag word geminimaliseerd of verbloemd.
sukkelaar schreef: 1 maand geledengeen idee wat je concreet met freeze bedoelt
Tot op heden is Rusland nog steeds bezig om zoveel mogelijk terrein in te nemen om zodoende stevig te kunnen uitpakken bij eventuele gesprekken met Oekraïne.

Als Rusland nu in een neerwaartse spiraal blijft zitten zouden er op een gegeven moment beslissingen kunnen genomen worden om de opmars stop te zetten om zich vervolgens in te graven om zodoende voorbereid te zijn op tegenaanvallen van Oekraïne.
We komen dan terecht in een WWI stellingenoorlog of met andere woorden een 'freeze' ,het front zal dus niet langer bewegen en er zal enkel nog wat over en weer schermutselingen zijn.

En als we in dat scenario belanden dan zou deze oorlog nog een hele tijd kunnen aanslepen.
sukkelaar schreef: 1 maand geledenals de soldaten op de krim geen wapens, munitie ed meer krijgen omdat de Oekraïeners alle bruggen sporen, ... aan gort hebben geschoten of er raakt geen druppel brandstof meer naar de Krim dan stopt de oorlog voor hen gewoon.
Er zijn altijd mogelijkheden hoor, en de Russen gebruiken die nu reeds...
Zo gebeuren er nu reeds transporten met personenwagens uit de burgerij.
Ze weten dat Oekraïne die niet zal aanvallen.
Er zijn ook altijd kleine wegen die niet continu door drones bewaakt worden.
En last but not least.. als de dagen weer korten en de duisternis de kop opsteekt hebben de grote drones weer vrij spel om alles aan te voeren.

Ik denk dat Oekraïne moet hopen dat de Russische burgerbevolking gaat protesteren,
als de modale Rus niet langer op z'n werk geraakt omdat z'n auto zonder benzine zit dan komt er geen eten meer op tafel.
En worden vervolgens de rekeningen niet langer betaald.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

Petrikske

als je je front en 500 000 man moet proberen te bevoorraden met burgerwagens en benzine die er niet is dan is je oorlogsindustrie simpelweg stuk.
een stellingenoorlog is onhoudbaar als je niets of veel te weinig levert. zoals gezegd, je ziet nu al in de Krim wat de gevolgen zijn.

Niemand zegt dat deze oorlog nu snel voorbij is hé. ik zeg gewoon dat Oekraine, met zijn vliegende grasmachientje de russische economie en oorlogsindustrie succesvol aan eht breken is. dat ze succesvol de Krim volledig afwurgen tot op het punt dat je nauwelijks nog van een bezetting kunt praten. daar zitten burgers en 50 000 mannen die proberen te overleven/vluchten.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 68 keer

Ik heb gezien dat Oekraine vooral robots inzet voor bevoorrading, hoe dat juist gaat in de lucht weet ik niet, maar ik heb beelden gezien van een soort grote vierkante bak, met Rupsbanden in dat geval, er stonden ook lichten vooraan, en ik had de indruk dat hij gepantserd was, die was echt propvol geladen met alles en nog wat en zou zijn weg, autonoom zelf kunnen vinden naar de makkers die het nodig hebben, zou vooral gebruikt worden om personeel uit te sparen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die drones worden soms zelfs gebruikt als aanvalswapen, er staat dan een mitrailleur op gemonteerd.
Er is een verhaal bekend van een groepje Russen die zich overgaf aan enkele van dergelijke drones.
Ook zijn die drones in staat om gewonden te transporteren.
Als de bevoorrading via de lucht moet gedaan worden dan worden hier die befaamde baba yaga drones voor gebruikt, perfect inzetbaar tijdens de nacht door hun thermische camera.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 61 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb gisteren nog eens me Russische ex gehoord na jaren. Ze woont in een kleine Russische stad rond Kazan. Mentaal gaat het daar niet goed blijkbaar, er is wat paniek onder de Russische bevolking hoor ik voor het eerst.

De pompstations zijn gewoon droog, mensen laten hun auto achter in de kilometers lange files aan pompstations en ondertussen wordt er paniekerig gedaan over de volgende winter denkend dat de chauffage terug niet meer zal werken zoals in de jaren 90. Mensen zijn die koude gevoel niet vergeten ginder.

Haar neef die al sinds de eerste verovering een leven aan het opbouwen is op het Krim (Putin maakte jonge Russen toen warm voor een relax leven ginder) is 2 weken geleden met zen gezin gevlucht en heeft alles achter gelaten, hij voelde toch niet meer veilig na al die jaren.

En zowel haar als iemand die ik ken in Kallingrad willen beide niet meer vliegen via Moskou, ook die schrik zit er in bij de Russen waardoor de Minsk route zeer duur is geworden.

De gratis VPNs werken ook niet meer, of de mindere kwalitatieve. Alleen betalende geraken er nog door, wat de jeugd dan ook doet: hun lage roebels uitgeven.

Maar het zal de schuld zijn van de Oekrainers zeker :D
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja de winter is ook een gegeven waar ik vaak aan zit te denken, kijken we maar naar de afgelopen winters waar we grote fonteinen omhoog zagen spuiten van gesprongen leidingen.
Er word geen onderhoud meer gedaan want veel bekwame mensen zijn naar het leger gegaan waar ze veel meer konden verdienen.

Afgelopen week werden er 90 schepen van de schaduwvloot aangevallen, horen we weinig over in de media.

Meer en meer begint het te dagen bij de modale Rus.
"100 roebel voor een liter diesel? "

Daar start ik m'n machine niet voor...

And so it begins?

Luister naar de kleine man en je zal de waarheid kennen.

Toegevoegd na 20 uren 43 minuten 25 seconden:
fluppie schreef: 1 maand geleden Ik heb gezien dat Oekraine vooral robots inzet voor bevoorrading, hoe dat juist gaat in de lucht weet ik niet, maar ik heb beelden gezien van een soort grote vierkante bak, met Rupsbanden in dat geval, er stonden ook lichten vooraan, en ik had de indruk dat hij gepantserd was, die was echt propvol geladen met alles en nog wat en zou zijn weg, autonoom zelf kunnen vinden naar de makkers die het nodig hebben, zou vooral gebruikt worden om personeel uit te sparen.
Ik zag gisteren een video van zo'n grond drone die een oudere vrouw ging ophalen.
Ook zag ik een video met een zeedrone die een gewapende grond drone ging afzetten waarna deze een Russische stelling ging aanvallen.

fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Jake Bro heeft een geweldig filmpje op zijn topic,(100 Russian ships Attacked) op 8.40 dit is echt een enorme aanrader, de Russen hebben dus de machine gun van een gevechtsheilicopter eraf gehaald,en op een statief op een vrachtwagen gemonteerd, en dan verschijnt er een Oekrainse drone..... gelieve hier niet mee te lachen, dit is zeer ernstig gelukkig is er niemand ernstig gewond geraakt tijdens deze operatie.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik weet welk filmpje dat is, die soldaat die uit die vrachtwagen vliegt.
Toch hilarisch zenne..
De Russen zetten nu machinegeweren op hun schepen, ook zonder succes.
Ze worden immers s'nachts aangevallen door drones dus ze zien ze niet eens.

Toegevoegd na 4 minuten 58 seconden:
Ondertussen zou Oekraïne de afgelopen 9 dagen al 116 schepen hebben aangevallen.
Ter land, ter zee en in de lucht..aanvoer naar de Krim word volledig afgesneden.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

nu hebben we een bezettingsmacht die helikopters demonteert om luchtafweer te improviseren. dit is vrije val voor elk leger op elk denkbaar niveau.

100 schepen aanvallen? dat is de vernietiging vd russische logistiek op industriële schaal
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jep, in de Zee Van Azov.
Nadat eerder de Russische Zwarte Zeevloot daar moest vluchten is het nu aan al de rest wat Russisch is om hun biezen te pakken.

Nadat eerder spoorlijnen, autowegen en bruggen onbruikbaar begonnen te worden door de vele aanvalsdrones dachten de Russen slim te zijn door de Zee van Azov te gebruiken voor hun logistiek.
Blijkbaar fout gedacht.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Dat machine gun v/e Heilicopter monteren op een camion, lijkt mij niet zo goed te werken, bij een heili die vliegt heeft dat wapen al vlug een enorme koeling, dat gebeurd echter niet op een vrachtwagen, dus kan men mss. een 15 schoten lossen en dan moeten wachten tot de loop genoeg afgekoeld is.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

tot daar de levering van nieuw russisch oorlogsmaterieel, een machine gun op een helikopter is stabiel, of die vrachtwagen even stabiel is :)

ik vraag me af wat oekraine nog kan viseren? energievoorziening? datacenters (fysiek ipv hacken) propagandakanalen in rusland? ... the sky is the limit en Rusland heeft de capaciteit niet meer om zich er tegen te verdedigen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Na het nodige opruimwerk in de Zee van Azov (116 schepen in 9 dagen) is het nu de beurt aan de Zwarte Zee.

Na 1 nacht... 20 schepen.

De Raffinaderij bingokaart is bijna vol!

*Khabarovsk is een kleine 6000km. van Oekraïne,
idem voor Komsomolsk en Angarsk.
Achinsk is 5000km. van Oekraïne.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 282 keer
Bedankt: 284 keer
Provider

Petrikske schreef: 1 maand geleden En last but not least.. als de dagen weer korten en de duisternis de kop opsteekt hebben de grote drones weer vrij spel om alles aan te voeren.
Ik dacht dat Oekraïne ook drones met infrarood heeft,, dan helpt de duisternis niet.
Petrikske schreef: 1 maand geleden Ik denk dat Oekraïne moet hopen dat de Russische burgerbevolking gaat protesteren,
als de modale Rus niet langer op z'n werk geraakt omdat z'n auto zonder benzine zit dan komt er geen eten meer op tafel.
En worden vervolgens de rekeningen niet langer betaald.
Op de Krim wordt het voor veel Russen te duur om nog te gaan werken.
Hetgeen ze betaald worden is minder dan de de prijs die ze voor de brandstof moeten betalen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Oekraïense minister Fedorov van Defensie weggestuurd door Zelensky ☹️ - https://nos.nl/l/2623151

Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

👀

https://www.hln.be/buitenland/breng-fed ... ~aaa8dcb9/

“Breng Fedorov terug”: Oekraïners komen op straat na ontslag geliefde minister van Defensie

meer...

Toegevoegd na 5 uren 18 minuten 9 seconden:
👀

https://www.hln.be/nieuws/oud-minister- ... ~a16326f1/

Oud-minister van Defensie beschuldigt legerleider ervan “na te denken over de verdeling van Oekraïne, en niet over hoe Rusland verslagen kan worden”

De uittredende Oekraïense minister van Defensie, Mychajlo Fedorov, heeft legerleider Oleksandr Syrsky ervan beschuldigd het land te willen verdelen. Een conflict tussen de twee zou hebben geleid tot Fedorovs ontslag eerder deze week, zegt de in Oekraïne populaire Fedorov. In verschillende steden werd donderdag actie gevoerd om Fedorov in de regering te houden.

meer...
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb op tv een kort filmpje gezien v/e Russische boer, die grote tanks heeft, voor Diesel, hij heeft normaal gezien zo een 10 000 liter nodig, om een volledig jaar toe te komen, en dat word telkens geleverd in Juni. Nu is er ook geleverd, maar hij krijgt maar een ...60 Liter Diesel en kan daar absoluut niet meer mee voort, hij zal zelfs zijn grote landbouw machines niet starten, en zal alleen zorgen voor zijn gezin.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Matt555 schreef: 1 maand geleden“Breng Fedorov terug”: Oekraïners komen op straat na ontslag geliefde minister van Defensie
Een hyper moderne jonge kerel en een gepensioneerde op Sovjet geschoolde wijze legerleiding (Syrskyi) dat moet botsen en dat deed het blijkbaar ook, het moet bij momenten heel pittig geweest zijn en ze konden niet langer samen door 1 deur.

Kijk maar wat Federov met z'n drones heeft kunnen bereiken.
Punten verdienen bij elke "kill" als ware het een computergame.
Zot maar het werkte wel, jammer genoeg stak het de ogen uit van de oude krokodillen, krokodillen die nu hun slag thuis halen.

Ondertussen komen er meer en meer mensen op straat om te protesteren tegen het ontslag van Fedorov.

Toegevoegd na 13 uren 47 minuten 42 seconden:
In totaal werden er ondertussen al 172 schepen aangevallen door Oekraïne (2 weken)

In de regio van Moskou worden er ondertussen ook opslagplaatsen (Wildberries etc..) aangevallen.
Bij die aanvallen zouden er volgens Russische media al 7 doden en 24 gewonden zijn gevallen.

@fluppie
Heb je deze gezien? Vermoeden van vergiftiging door de Russen.

fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ja inderdaad, een verhaal om in de gaten te houden, de persoon in kwestie (Constatin) heeft waarschijnlijk op een of andere manier vergif binnen gekregen. Ligt in het hospitaal in de US en krijgt een telefoontje van de Russische geheime dienst (alles goed??)/
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zelensky zou zich na de vele protesten die alsmaar uitbreiden beraden om de bevelvoerder van het leger Sirsky te ontslaan.
Er komens immers teveel belastende verhalen tegen die bevelvoerder naar buiten.
Bijnaam van Sirsky is immers "the butcher" 🫣
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

en ondertussen viseert oekraine ook de russische amazon Wildberries (met enkele doden), de dronecampagne breidt verder uit.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Reden waarom Wildberries werd aangevallen is omdat ze daar ondertussen ook veel legermateriaal verkopen wat ze tot een legitiem doel maakt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is het daar wat aan het afkoelen?
Je hoort niet zoveel meer over aanvallen als een tijdje geleden.
Een tijdje geleden had je nog soms wel 10 schepen op één nacht die ze aanvielen, of de ene na de ander raffinaderij.
OK, Wildberries was spectaculair, maar toch lijkt het aantal aanvallen af te nemen.
Ofwel is het dat we er aan gewoon geraakt zijn, en ze niet meer iedere keer getoond worden in de video's?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 106 keer
Te Koop forum

ivm schepen is het gewoon een gebrek aan doelwitten op dit moment. Er worden zo goed als geen schepen meer op de zee van azov gestuurd door Rusland. Dus als er niets is om te schieten kan je ook niet raken.

Voor de rest als je naar de cijfers kijkt is het niet erg rustig, gewoon dit ene aspect.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn in Rusland ook maar een 30-tal Raffinage plaatsen, Max. dus ja men kan dan nog de voorraden gaan aanpakken,maar daarna zal men even moeten gaan wachten op de resultaten, en die zullen er zeker wel zijn.,maar er ook mee rekening houden dat boeren bijv. in Rusland gemakkelijk een opslag hebben voor 10 000 liter diesel.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tja, we zijn wat verwend natuurlijk met die dagelijkse explosies in Rusland.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

dat je nu minder hoort heeft volgens mij 2 redenen

1 een normalisering, het is geen nieuws meer
2 als de bingokaart vd raffinaderijen vol is kun je die niet meer bombarderen, als de russen geen schepen meer naar azov durven sturen dan heeft de Oekraïense aanpak gewoon succes.

de productie is vernietigd, dus ga je nu achter de de opslag en distributie, bv wildberries en oliedepots waar fluppie het over heeft.
Rusland wou oekraine demilitariseren en ondertussen is oekraine een dronegrootmacht geworden. nog een doelstelling uit 2022 waar Rusland het tegenovergestelde heeft bereikt
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die raffinaderijen en schepen zijn vaak niet helemaal vernietigd, dus ik denk dat die op regelmatige basis moeten bezocht worden.
Maar voor mij mogen ze Poetin zelf ook eens wat opjagen.
Nu, ik hoor dat Oekraïne keihard werkt aan ballistische raketten, dus misschien gaan ze hem ook eens uitschakelen, maar eerst de Kerch brug natuurlijk.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Te Koop forum

Ik las net ergens dat Rusland de R-280 snelweg (richting de Krim) terug onder controle zou hebben en dus terug zou kunnen bevoorraden ?

Blijkbaar hebben ze dus iets gevonden om de drones uit te schakelen ?

Bron: https://businessam.be/rusland-herwint-d ... r-de-krim/
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zou niet kloppen volgens Russische milbloggers.
Poetin wil dan ook alles geloven wat ze hem komen vertellen.
https://english.nv.ua/russian-war/pro-w ... 25976.html

Media in Oekraïne blijven ook nog steeds focussen op het ontslag van Fedorov en het eventuele nakende ontslag van opperbevelhebber Sirsky.
Fedorov heeft ondertussen al een waslijst andere aanbiedingen gekregen maar blijkt dat er enkel interesse is in de oude job dus zit Zelensky nu gewrongen met de burgerprotesten die niet lijken af te nemen.
Sirsky komt ondertussen alsmaar in nauwere schoentjes en heeft vele militairen opgeroepen om hem te verdedigen.

De rijkste Russen blijven hun geld ondertussen omzetten naar crypto, goud, vastgoed etc..
Sinds begin dit jaar zouden er reeds tientallen miljarden dollars op die manier naar het buitenland zijn versluisd.

Gerucht: Sirsky zou zijn ontslagen. (bericht van 1 minuut geleden dus te nemen met een zakje zout)

Drapaty zou z'n opvolger zijn, die was in 2014 nog een sergant.

Hier ging hij met een APC los door een wegversperring.... (2014)

Toegevoegd na 56 minuten 37 seconden:
Bevestiging: https://vrtnws.be/p.DYVn5MYMy
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Provider

Inderdaad zo ...! Maar Federov krijgt blijkbaar toch zijn vorige post niet terug , vraag zal zijn of daarmee de protesten tevreden zullen zijn ....

https://www.hln.be/buitenland/zelensky- ... ~a93df6b5/

Zelensky ontslaat opperbevelhebber Oekraïense leger na protesten

Volg alle ontwikkelingen over de oorlog in Oekraïne in onze liveblog.
Redactie
21 juli 2026, 21:53
Laatste update: 22:21

21:53
Zelensky ontslaat opperbevelhebber Oekraïense leger na protesten

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft de opperbevelhebber van het Oekraïense leger, Oleksandr Syrsky, ontslagen. Dat meldt hij op Telegram na dagenlange protesten in verschillende steden in Oekraïne. De functie zal worden overgenomen door oud-commandant Mychajlo Drapaty.

meer...
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Afwachten in welke hoedanigheid Federov zal weerkeren, die kerel is zo populair die gaat zich niet laten weg promoveren.
Blijkbaar klikt het ook goed met Drapaty dus wie weet is er een dreamteam in de maak nu Sirsky z'n C4 heeft gekregen.
sukkelaar
Premium Member
Premium Member

maar wat is nu het conflict tussen fedorov en sirsky.
het is geen pop-pol hé, het is oorlog tegen de Russen
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 106 keer
Te Koop forum

Voor zover ik het volg is het oude vs nieuwe garde.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1273 keer

Fedorov heeft voor $6,6 miljard aan "overfacturatie" gevonden, na een audit van militaire aankopen.

https://www.economist.com/europe/2026/0 ... -is-ousted
He ordered a full audit of the ministry that uncovered overspending of 300bn hryvnia ($6.6bn). He subjected officials to lie detectors; those who refused or failed were dismissed. And he moved some procurement to open tenders, which he says cut the cost of artillery shells by 16%.
De generaals waren niet blij.

En verder is het een vete tussen 2 ego's, stijlen en kennis/kunde.
Mr Fedorov’s critics in the army accept he has improved drone procurement and digitalisation. But they said his lack of military experience made him unqualified to plan a war.
“To reform something you have to understand how it works,” said another Ukrainian general. “Would you really sit in an aeroplane if you saw that the pilot was a shopkeeper?”
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boran_blok schreef: 1 maand geledenVoor zover ik het volg is het oude vs nieuwe garde.
Daar komt het in feite op neer.
En blijkbaar waren de conflicten nogal stevig.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 712 keer
Bedankt: 793 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Er komen steeds meer economische tekenen dat het niet de goede kant op gaat in Rusland. Nu ook Rosatom in slechte papieren: 50% gesneden in investeringen en kosten moeten omlaag. Nucleaire projecten in Kazachstan en Uzbekistan mogelijk getroffen.
https://oilprice.com/Alternative-Energy ... uture.html
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Korte docu van Channel 4 News over het gebruik van grond drones (UGV's) in Oekraïne.

Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”