Wat is precies het probleem met een xDSL modem/gateway/all-in-one van een provider wanneer die gewoon toelaat je eigen router er achter te zetten. Dat je/men niet wilt dat er gedwongen een all-in-one door je strot geduwd wordt, waar juist niks mee aan te vangen is... dat kan ik begrijpen. Maar dat is in het belgische xDSL landschap niet het geval. Bij elke provider kan je gewoon je eigen router een PPPoE verbinding laten maken over een bbox/obox/....
Er is niets mis mee op voorwaarde
- dat hij niet verplicht is
- dat alle technische instellingen zoals vlans en voip gekend zijn door klant
- dat de prijs ervan transparant is zodat hij kan vergeleken worden met de rest van de markt. Dat wil zeggen dat een eenmalige aankoop mogelijk moet zijn aan de reële waarde (bijv de bbox nu aan 99€).
- dat een maandelijkse huurprijs een prijs is die overeenkomst met een redelijke afschrijvingstermijn (bijv 2jaar) . Dan is het ook voor diegene die 'op de rand' leven duidelijk dat ze na 2 jaar verlies draaien.
- dat er streng toezicht is, ook door de OLO's , dat diegene die zelf voorzien in hun hardware en support, niet de modem/all in one van een ander gaan betalen verdoken via het abbonnementgeld
- dat het creëren van een publieke hotspot op een HWI of bbox (hardware van de isp's) geen discriminatie toebrengt aan de vrije hardware keuze. Dus ofwel toegang voor iedereen betalend maken, ofwel voor iedereen gratis
En nu draai ik het om
En wat is het
voordeel van een all-in-one van een provider als ik er toch meteen de helft van uitschakel en er 2 extra kastjes naast moet hangen?
Het enigste nadeel is stroomverbruik. Het voordeel is dat een provider gewoon controle heeft op de apparatuur en bij problemen geen extra geval moet gaan uitpluizen omdat er iemand een andere xDSL modem gebruikt. win-win voor 99.9% van de klanten en de xDSL provider.
Dat kan ook perfect met andere modems via TR69. Mijn vader had dommel en ik kon via zijn crm kijken wanneer zijn router een ip had gekregen (en welk) zo kon ik (en inloggen op zijn fritz) alles na kijken.En ik werk geeneens op een helpdesk
Er staan ook modems langs beide kanten hé die in de rop of de centrale kunnen ze perfect uitlezen om de lijnwaarden, eventueel fall back profiel en dergelijke te zien. Dat hoeft niet te gebeuren met de modem van de klant!
Want gaat dit iets opleveren voor de klant?? Denk je dat de isp op afstand kan zien dat uw voeding defect is? Dat de kat uw RJ45 stekkerke uit de pc heeft gehaald? Dat het wifi signaal te zwak is op uw zolderkamerke?
Of wil ge uw privacy en vrijheid opgeven door ze op uw thuisnetwerk toe te laten..ze zullen het graag doen ( binnenkort internet of things

max5 of naar een hoger abbo

)
ik hoef geen controle via tr69 van de ISP. Ik kies, koop en stel mijn modems al zelf in sinds het 56K tijdperk en begrijp niet waarom dit moet veranderen. Nog geen deftig argument gezien waarom dit niet meer zou mogen kunnen.. maarja blijkbaar hebben we geen argumenten, kan ik niet deftig discussiëren en bovendien is mijn engels ook niet meer wat het geweest is want 'I quit' moet ik blijkbaar nog is gaan opzoeken