HomeWizard P1 Meter Giveaway
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 231 keer
Dag Userbasers
Recent hebben we een topic rond de HomeWizard P1 meter. Deze heeft vrij veel succes, en daarom heeft HomeWizard ons de kans gegeven om 3 P1 Meters weg te geven.
Wat is de HomeWizard P1 Meter?
Hoeveel gas gebruikt u bij het douchen? Wat is het sluipverbruik van uw apparaten ’s nachts? Met de HomeWizard P1 meter krijgt u direct gedetailleerd inzicht in uw stroomverbruik, injectie en gas.
De P1 meter klikt u in de P1 poort van uw digitale meter en ziet het stroomverbruik, injectie en gas van uw woning. De P1-meter is geschikt voor de meeste moderne meters in Europa. Klik, verbind met wifi en klaar.
De P1 meter ziet via de digitale meter ook het gasverbruik van uw huis. Zo ziet u precies hoeveel gas u gebruikt tijdens het douchen.
Met de HomeWizard Energy-app blijft u op de hoogte van wat er gebeurt, of kunt u later terugkijken. De HomeWizard Energy app is beschikbaar voor Android en iOS.
Daarnaast heeft de P1 meter ook een API server waar je API-calls naar kan sturen om de waarden op te vragen. Je kan deze dus perfect integreren met HomeAssistant, Openhab of andere platformen.
Naast de P1 meter heeft HomeWizard nog een aantal andere leuke energy monitoring gadgets zoals:
* WiFi Energy Socket https://www.homewizard.com/nl-be/shop/w ... serbase.be
* Actieve P1 splitter https://www.homewizard.com/nl-be/shop/a ... serbase.be
* Bundel P1 meter en Energy Socket https://www.homewizard.com/nl-be/shop/p ... serbase.be
Surf voor meer informatie zeker eens naar de website van HomeWizard
Wat moet ik doen om deel te nemen?
Post hieronder wat je van plan bent met de meter. Dit kan gaan van monitoring, tot automatisatie (bv Zonnepanelen en EV, capaciteitstarief, verwarming/AC via warmtepomp,...)
We selecteren random 2 Userbasers, en de crew kiest voor de derde meter de meest interessante post. Nadien verwachten we wel dat je kort even schrijft wat je met de meter gedaan hebt en wat je ervaringen ermee zijn.
Wat zijn de actievoorwaarden?
De actie gaat per direct in en loopt tot en met 31/08 23h59 (Brussels time). Nadien selecteren we willekeurig aan de hand van een random generator 2 personen. De crew kiest ook een derde persoon die het leukste idee heeft om met de meter aan de slag te gaan.
Nadien wordt verwacht om een korte review te plaatsen in het forum.
Alvast veel succes!
Het Userbase.be team
Recent hebben we een topic rond de HomeWizard P1 meter. Deze heeft vrij veel succes, en daarom heeft HomeWizard ons de kans gegeven om 3 P1 Meters weg te geven.
Wat is de HomeWizard P1 Meter?
Hoeveel gas gebruikt u bij het douchen? Wat is het sluipverbruik van uw apparaten ’s nachts? Met de HomeWizard P1 meter krijgt u direct gedetailleerd inzicht in uw stroomverbruik, injectie en gas.
De P1 meter klikt u in de P1 poort van uw digitale meter en ziet het stroomverbruik, injectie en gas van uw woning. De P1-meter is geschikt voor de meeste moderne meters in Europa. Klik, verbind met wifi en klaar.
De P1 meter ziet via de digitale meter ook het gasverbruik van uw huis. Zo ziet u precies hoeveel gas u gebruikt tijdens het douchen.
Met de HomeWizard Energy-app blijft u op de hoogte van wat er gebeurt, of kunt u later terugkijken. De HomeWizard Energy app is beschikbaar voor Android en iOS.
Daarnaast heeft de P1 meter ook een API server waar je API-calls naar kan sturen om de waarden op te vragen. Je kan deze dus perfect integreren met HomeAssistant, Openhab of andere platformen.
Naast de P1 meter heeft HomeWizard nog een aantal andere leuke energy monitoring gadgets zoals:
* WiFi Energy Socket https://www.homewizard.com/nl-be/shop/w ... serbase.be
* Actieve P1 splitter https://www.homewizard.com/nl-be/shop/a ... serbase.be
* Bundel P1 meter en Energy Socket https://www.homewizard.com/nl-be/shop/p ... serbase.be
Surf voor meer informatie zeker eens naar de website van HomeWizard
Wat moet ik doen om deel te nemen?
Post hieronder wat je van plan bent met de meter. Dit kan gaan van monitoring, tot automatisatie (bv Zonnepanelen en EV, capaciteitstarief, verwarming/AC via warmtepomp,...)
We selecteren random 2 Userbasers, en de crew kiest voor de derde meter de meest interessante post. Nadien verwachten we wel dat je kort even schrijft wat je met de meter gedaan hebt en wat je ervaringen ermee zijn.
Wat zijn de actievoorwaarden?
De actie gaat per direct in en loopt tot en met 31/08 23h59 (Brussels time). Nadien selecteren we willekeurig aan de hand van een random generator 2 personen. De crew kiest ook een derde persoon die het leukste idee heeft om met de meter aan de slag te gaan.
Nadien wordt verwacht om een korte review te plaatsen in het forum.
Alvast veel succes!
Het Userbase.be team
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 40 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik was eigenlijk net van plan er ééntje te kopen dus eerst is kijken of ik het via deze actie kan bemachtigen.
Sinds enige tijd ben ik gescheiden en bezig om mijn stroomverbruik zwaar te beperken. Als het loopt hoe ik het wil ga ik dit jaar uitkomen onder de 2000 kwh.
Het voordeel dat ik zie om een homewizard P1 meter te gebruiken is dat ik dan mijn verbruik realtime kan volgen. Nu kijk ik regelmatig is op my fluvius.
Ik heb hier een home assistant installatie die als basis zal dienen.
Sinds enige tijd ben ik gescheiden en bezig om mijn stroomverbruik zwaar te beperken. Als het loopt hoe ik het wil ga ik dit jaar uitkomen onder de 2000 kwh.
Het voordeel dat ik zie om een homewizard P1 meter te gebruiken is dat ik dan mijn verbruik realtime kan volgen. Nu kijk ik regelmatig is op my fluvius.
Ik heb hier een home assistant installatie die als basis zal dienen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
Eigenlijk hier hetzelfde. Aan het twijfelen om er eentje aan te kopen. Vooral om meer sturing te hebben in de opbrengst van de zonnepanelen en het verbruik. Bv sneller de warmtepomp uitschakelen als er te weinig injectie is. Nu loop ik telkens naar de digitale meter om in het menu alles af te lezen maar super handig is dat toch niet...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
- Bedankt: 329 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Gezien ik dit leuke gadget al meer dan een jaar gebruik kan je de persoonlijke review nu al krijgen:BertG3 schreef: 13 aug 2023, 16:38 Nadien wordt verwacht om een korte review te plaatsen in het forum.
- Grootste voordeel is dat je het verbruik in real time ziet.
- Grootste nadeel is dat het standaard minder weergeeft dan de waarden die je één of twee dagen later ook in Mijnfluvius ziet en vooral dat de data in Fluvius nauwkeuriger zijn dan in de app van HW (de P1 meter meet wel nauwkeurig maar de app geeft maar 1 decimaal weer dus steeds groffe afronding die getoond wordt).
Je kan - toch van toepassing voor Vlaanderen - nog steeds standaard de kwartierwaarden niet opvolgen noch de totale meterstanden voor afname en injectie selectere (de standaard random opsplitsing voor piek en dal (in Nederland?) moet je nog zelf optellen).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
De P1 meter meet geen afzonderlijke toestellen.
Het geeft gewoon in o.a. real time het verbruik van al de verbruikers weer en wanneer er ook PV ligt zelfs dat niet (dan geeft hij alleen het verschil weer tussen productie en verbruik).
Het geeft gewoon in o.a. real time het verbruik van al de verbruikers weer en wanneer er ook PV ligt zelfs dat niet (dan geeft hij alleen het verschil weer tussen productie en verbruik).
Sol Invictus!
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Inderdaad, maar zelfs dan kan je een heel goede indicatie krijgen als je het toestel aan en uit schakelt op momenten dat je verbruik redelijk stabiel blijft. Met PV moet je wachten tot de zon weg is natuurlijk.
Niet elk toestel zit in een (gemakkelijk bereikbaar) stopcontact, dus het kan zeker helpen.
Niet elk toestel zit in een (gemakkelijk bereikbaar) stopcontact, dus het kan zeker helpen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
Sinds vorig jaar is energie een belangrijker punt geworden voor heel wat mensen. Ik reken mezelf daar ook bij.
Dus zeker ook geinteresseerd.
Wat ik interessant vind is op die dagen dat je wel wat energie moet verbruiken maar in combinatie met zonnepanelen toch onder de 2,5 kW blijf. Benieuwd!

Wat ik interessant vind is op die dagen dat je wel wat energie moet verbruiken maar in combinatie met zonnepanelen toch onder de 2,5 kW blijf. Benieuwd!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 2 keer
User
Schrijf een leuke korte tekst wat ik met een homewizard p1 energiemeter zou doen als ik hem zou winnen. Is voor een wedstrijd
ChatGPT
"Als ik de HomeWizard P1 energiemeter win, word ik de eco-krijger van de 21e eeuw! Niet langer zal ik in het duister tasten over mijn energieverbruik. Ik zal elke kilowattuur in kaart brengen, elke watt piek analyseren en mijn huis omtoveren tot een groen bastion van efficiëntie. Met de HomeWizard P1 als mijn sidekick ga ik de uitdaging aan om mijn energierekening te verlagen en tegelijkertijd de planeet te redden. Let op wereld, hier komt de ultieme energiebewuste superheld!"

Schrijf een leuke korte tekst wat ik met een homewizard p1 energiemeter zou doen als ik hem zou winnen. Is voor een wedstrijd
ChatGPT
"Als ik de HomeWizard P1 energiemeter win, word ik de eco-krijger van de 21e eeuw! Niet langer zal ik in het duister tasten over mijn energieverbruik. Ik zal elke kilowattuur in kaart brengen, elke watt piek analyseren en mijn huis omtoveren tot een groen bastion van efficiëntie. Met de HomeWizard P1 als mijn sidekick ga ik de uitdaging aan om mijn energierekening te verlagen en tegelijkertijd de planeet te redden. Let op wereld, hier komt de ultieme energiebewuste superheld!"
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
't is heel simpel, ik hang dat aan mijn P1 poort en dan kan ik alles perfect uitlezen, zodat ik weet wat het verbruik is en wat de panelen leveren.
Houd het ook rekening met een batterij?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 58 keer
Ik wil ook graag op zoek gaan naar de grootverbruikers en kijken of dit een oplossing kan zijn om niet te veel gelijktijdig te verbruiken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Sinds enkele weken een digitale meter hier. Ik zou hem vooral gebruiken om sluimerverbruik in de gaten te houden en te experimenteren met het afschakelen van toestellen en zien wat voor effect dat geeft op dat sluimerverbruik.
Wanneer hier ooit zonnepanelen komen kan dat nog een stap verder gaan, bvb. een keukenboiler schakelen wanneer er voldoende productie is of pas dan de elektrische fiets laden.
Ook qua capaciteitstarief valt het één en ander in de gaten te houden met die homewizard dacht ik.
Wanneer hier ooit zonnepanelen komen kan dat nog een stap verder gaan, bvb. een keukenboiler schakelen wanneer er voldoende productie is of pas dan de elektrische fiets laden.
Ook qua capaciteitstarief valt het één en ander in de gaten te houden met die homewizard dacht ik.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Sinds een paar weken ben ik aan het renoveren.
Ondertussen is de digitale meter geplaatst, zonnepanelen zijn onderweg en zal het automatisatie geregeld worden via Home assistant.
Het zou handig zijn om hier de p1 meter te kunnen integreren om ook hiermee automatisering mee te kunnen uitvoeren en het verbruik/injectie te kunnen uitlezen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
Ondertussen is de digitale meter geplaatst, zonnepanelen zijn onderweg en zal het automatisatie geregeld worden via Home assistant.
Het zou handig zijn om hier de p1 meter te kunnen integreren om ook hiermee automatisering mee te kunnen uitvoeren en het verbruik/injectie te kunnen uitlezen.
Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3746 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Een P1 poort geeft absoluut geen informatie over de opbrengst van je zonnepanelen, je eigen verbruik, je batterij.AnD schreef: 14 aug 2023, 07:26 't is heel simpel, ik hang dat aan mijn P1 poort en dan kan ik alles perfect uitlezen, zodat ik weet wat het verbruik is en wat de panelen leveren.
De enige info die je krijgt is:
- hoeveel je van het net afneemt.
- hoeveel je naar het injecteert.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 18 keer
Hier ook heel veel zin om zo'n P1 meter te bekomen via userbase.
Zo kan ik onder andere de sluipverbruikers met wat trial & error achterhalen en in kaart brengen, en in real time bekijken wat mijn verbruik is, ook het aardgasverbruik.
Wellicht dat ik dan wel voor de betalende optie zou gaan die onder andere aangepaste meldingen bezorgt en mij dan data en historische info kan bezorgen van meerdere jaren.
Thx
Zo kan ik onder andere de sluipverbruikers met wat trial & error achterhalen en in kaart brengen, en in real time bekijken wat mijn verbruik is, ook het aardgasverbruik.
Wellicht dat ik dan wel voor de betalende optie zou gaan die onder andere aangepaste meldingen bezorgt en mij dan data en historische info kan bezorgen van meerdere jaren.
Thx
-
- Elite Poster
Niet meer of minder dan dat je digitale meter van Fluvius rekening houdt met een thuisbatterij.
De P1 meter geeft gewoon de waarden weer zoals in je digitale meter maar dan op afstand en in real time uitleesbaar.
Het meet zelf niets. In feite geeft het een extra wifi functie aan je digitale meter.
Heb je PV gekoppeld aan je huishoudelijke installatie kan je door de dag ook het totaal verbruik van je toestellen niet daaruit afleiden gezien de P1 meter standaard alleenhet verschil toont tussen overproductie (wat je zelf niet verbruikt) en de netafname.
Het houdt "rekening" met een thuisaccu in die zin dat wat naar en uit de batterij gaat niet door de DM gaat en dus daar niet meegerekend wordt. Maar je kan er niets specifiek voor de thuisaccu uit afleiden.
Het houdt ook geen rekening met de productie van PV*. Alleen met de overproductie die dan naar het net gaat (injectie => verschil tussen productie en verbruik) of energie die je van het net afneemt (afname => verschil tussen verbruik en productie).
Hou er ook rekening mee dat opslag van de gegevens standaard niet lokaal gebeuren maar op de servers van HW en bij een niet betalend abo deze na 12 maanden voortschrijdend overschreven worden.
*Of je zou een compatibele PV-omvormer moeten koppelen of een afzonderlijke HW kWh meter op de PV kring plaatsen.
Er is niets mis met de P1-meter en de relatief lage prijs van dit product.
Maar ik krijg toch de indruk dat sommigen niet precies kunnen inschatten voor wat dit product dient.
Het is geen meettoestel. Het is een Wifimodule aangesloten op de P1 poort van je DM waardoor je op een Android of Mac device de gegevens van de DM kan uitlezen (in real time) en dus niet meer naar de DM moet om het display uit te lezen en/of geen 24 tot 48 uur moet wachten tot MijnFluvius de waarden heeft binnengehaald.
Wil je een echt meettoestel voor je batterij en dat rekening houdt met de omgeving en dan kan sturen zal je in de automatenkast een vermogensmeter moeten inbouwen en die ga je niet vinden voor een dertig euro.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 45 keer
Natuurlijk wil ik ook graag zo'n P1 meter winnen! Sinds een week zijn we "trotse" bezitters van een digitale meter, dus het opvolgen van het verbruik wordt nu wel belangrijker. En als ik die HomeWizard win, kan ik mezelf er misschien eens toe brengen om wat meer werk te steken in de HomeAssistant die al een tijdje staat te draaien zonder dat er veel mee gedaan wordt! 

- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 129 keer
Bij deze schrijven we ons ook in voor zo een meter.
Zou ideaal zijn voor na onze renovatie alles te monitoren en later zou eventueel een Home Assistent projectje kunnen komen.
Jaarlijks overzichtjes in excel en co ziet er mooi uit. Leuke prijs in de app van P1 meter.
Zou ideaal zijn voor na onze renovatie alles te monitoren en later zou eventueel een Home Assistent projectje kunnen komen.
Jaarlijks overzichtjes in excel en co ziet er mooi uit. Leuke prijs in de app van P1 meter.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 64 keer
De P1 meter is het sluitstuk van het eco-systeem van HomeWizard.
De basis is de app, waarin je real-time je totale energie-verbruik resp. opbrengst kan gaan monitoren. De opbrengst van je zonnepanelen, je warmtepomp, specificieke circuits zoals het laadpunt van je wagen met de mid-compatibele 1 of 3 fase-meters, of in het geval van zonnepanelen met een compatibele convertor (solaredge bvb). Dus op zich heeft de P1 meter veel zin, als je ook bereid bent om te investeren in de andere modules van HomeWizard.
Grootste voordeel van HomeWizard:
- één keer ingesteld, dan blijft het werken
- kant en klaar, geen eigen installatie-besognes,
- lage abonnements prijs
- duidelijke app
- export in Excel op basis van MID gekeurde meter --> afrekening kosten laden BEV aanvaard door FOD Financiën
Grootste nadeel van HomeWizard:
- Het gaat over uitlezen, niet over sturing, laatste keer ik checkte was dit toch zo, corrigeer me als ik dit verkeerd zie
- Sockets zonder aarding (BE), zelfde bedenking
- Hebben open platformen zoals Zigbee meer zin?
De basis is de app, waarin je real-time je totale energie-verbruik resp. opbrengst kan gaan monitoren. De opbrengst van je zonnepanelen, je warmtepomp, specificieke circuits zoals het laadpunt van je wagen met de mid-compatibele 1 of 3 fase-meters, of in het geval van zonnepanelen met een compatibele convertor (solaredge bvb). Dus op zich heeft de P1 meter veel zin, als je ook bereid bent om te investeren in de andere modules van HomeWizard.
Grootste voordeel van HomeWizard:
- één keer ingesteld, dan blijft het werken
- kant en klaar, geen eigen installatie-besognes,
- lage abonnements prijs
- duidelijke app
- export in Excel op basis van MID gekeurde meter --> afrekening kosten laden BEV aanvaard door FOD Financiën
Grootste nadeel van HomeWizard:
- Het gaat over uitlezen, niet over sturing, laatste keer ik checkte was dit toch zo, corrigeer me als ik dit verkeerd zie
- Sockets zonder aarding (BE), zelfde bedenking
- Hebben open platformen zoals Zigbee meer zin?
-
- Elite Poster
De sockets hebben aan de mannelijke zijde wel degelijk een BE aardingspen.
Sol Invictus!
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik heb zelf al een Homewizard P1 meter, maar zou er graag eentje winnen voor mijn broer. De P1 meter is ideaal als je zonnepanelen hebt en wilt weten of je genoeg zonnestroom op overschot hebt om een wasmachine of zo aan te zetten. Je kan er niet mee aansturen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 20 keer
Hier digitale meter in gebruik maar het nadeel van de fluvius portal is dat de gegevens maar de dag nadien zichtbaar zijn.
Met de P1 meter kan ik rechtstreeks de data bekijken in ingrijpen/kort op de bal spelen als het nodig zou zijn.
Er mag er dus gerust ééntje naar hier komen
Met de P1 meter kan ik rechtstreeks de data bekijken in ingrijpen/kort op de bal spelen als het nodig zou zijn.
Er mag er dus gerust ééntje naar hier komen

- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
- Bedankt: 98 keer
Wij hebben recent een woning aangekocht uit 2016, hier zou ik graag in het algemeen wat automatsaties willen bouwen met behulp van home assistant.
Momenteel zet mijn vrouw zwaarverbruikers maar 1 per 1 op. 's nachts of in het weekend.
Volgende week komen ze zonnepanelen plaatsen en zou ik graag volgende automatisatie bouwen:
De droogkast (of wasmachine) wordt aangezet. Met behulp van een shelly (of een ander slim stopcontact dat verbruik kan meten) wordt er gekeken of er een overschot is aan stroom. Indien zo, mag deze grootverbruiker zijn werk doen.
Indien niet, wordt de grootverbruiker uitgeschakeld en pas ingeschakeld als er voldoende opgewekt wordt door de panelen (= overschot dat wordt geinjecteerd)
Het grootste voordeel hier is de WAF, ik wil mijn vrouw niet op dashboards laten kijken om te zien of ze een wasmachine kan starten of niet. De familiefeestjes bij de schoonfamilie zijn al erg genoeg (om de 10min zit men daar te controleren wat 'de zonnepanelen' doen of te zeuren dat de batterij niet vol gaat geraken).
Kijk maar wat op jullie dashboards, bij ons start de boel gewoon als het systeem ziet dat het kan
.
Daarvoor moeten we natuurlijk wel onze P1 poort kunnen uitlezen en de data beschikbaar hebben in home assistant. That's where the homewizard P1 meter comes in
Momenteel zet mijn vrouw zwaarverbruikers maar 1 per 1 op. 's nachts of in het weekend.
Volgende week komen ze zonnepanelen plaatsen en zou ik graag volgende automatisatie bouwen:
De droogkast (of wasmachine) wordt aangezet. Met behulp van een shelly (of een ander slim stopcontact dat verbruik kan meten) wordt er gekeken of er een overschot is aan stroom. Indien zo, mag deze grootverbruiker zijn werk doen.
Indien niet, wordt de grootverbruiker uitgeschakeld en pas ingeschakeld als er voldoende opgewekt wordt door de panelen (= overschot dat wordt geinjecteerd)
Het grootste voordeel hier is de WAF, ik wil mijn vrouw niet op dashboards laten kijken om te zien of ze een wasmachine kan starten of niet. De familiefeestjes bij de schoonfamilie zijn al erg genoeg (om de 10min zit men daar te controleren wat 'de zonnepanelen' doen of te zeuren dat de batterij niet vol gaat geraken).
Kijk maar wat op jullie dashboards, bij ons start de boel gewoon als het systeem ziet dat het kan

Daarvoor moeten we natuurlijk wel onze P1 poort kunnen uitlezen en de data beschikbaar hebben in home assistant. That's where the homewizard P1 meter comes in

-
- Elite Poster
In theorie lijkt dat mooi maar in de praktijk zou dat wel eens kunnen tegenvallen.silentkiller schreef: 16 aug 2023, 09:04 Volgende week komen ze zonnepanelen plaatsen en zou ik graag volgende automatisatie bouwen:
Gisteren was het bv. een dag met afwisselend heldere lucht en voorbijtrekkende weerkaatsende witte wolken en lichtopslorpende grijze wolken. Met betrekking tot PV geeft dat dan een productie (bij een 5,6 kWp installatie en 5.0 kVA omvormer) afwisselend tussen de 700 en 5000 W.
Veel succes om dan efficiënt een AC grootverbruiker daar op te laten schakelen. Er zit overigens ook nog eens een vertraging op de schakeling.
Werkt uiteraard wel op dagen bij heldere hemel zonder al teveel wolken maar dan kan je ook gewoon op zicht of op basis van de productiemeter van je PV-omvormer/HW app je grootverbruikers aanzetten en vervolgens hun gehele programma laten afmaken.
Een grootverbruiker heeft meestal ook tijd nodig om op temperatuur te komen en verbruikt nadien niet veel meer.
Het lijkt me geen goed idee in de opwarmfase in te grijpen door telkens dit programmaonderdeel te gaan onderbreken.
En eenmaal dit onderdeel achter de rug doet het verbruik er eigenlijk niet meer toe.
Dat heb ik hier op een andere wijze opgelost: ik vul en start de wasmachine zelf.Het grootste voordeel hier is de WAF, ik wil mijn vrouw niet op dashboards laten kijken om te zien of ze een wasmachine kan starten of niet.

Tot grote tevredenheid van de partner (die dan, tot mijn tevredenheid, ononderbroken kan doorgaan met geld verdienen

Een gestuurde socket gaat er niet voor zorgen dat een batterij trager of vlugger vol geraakt hoor.De familiefeestjes bij de schoonfamilie zijn al erg genoeg (om de 10min zit men daar te controleren wat 'de zonnepanelen' doen of te zeuren dat de batterij niet vol gaat geraken).
ps. Ik gebruik al geruime tijd een P1 meter en HW sockets van 3,6 kW op zowat elke individuele AC verbruiker. Heb er dus wat praktijk ervaring mee.

Sol Invictus!
- silentkiller
- Premium Member
@ivob , thanks voor het inzicht! Ik weet momenteel niet wat de machines nemen op welk moment.
Mogelijks kan ik daar toch een inschatting maken in home assistant wat betreft automatische start (onze PV installatie zal ruim genoeg zijn om onze afname te dekken).
De bedoeling is niet om de machines terug uit te zetten als de productie niet voldoet. Eenmaal aan = gaan met die banaan.
Cfr. batterij: dat staat los van de gestuurde socket, is puur familieleden die op hun dashboard zitten te kijken en aan de Goden vragen om de zon harder te laten schijnen
Mogelijks kan ik daar toch een inschatting maken in home assistant wat betreft automatische start (onze PV installatie zal ruim genoeg zijn om onze afname te dekken).
De bedoeling is niet om de machines terug uit te zetten als de productie niet voldoet. Eenmaal aan = gaan met die banaan.
Cfr. batterij: dat staat los van de gestuurde socket, is puur familieleden die op hun dashboard zitten te kijken en aan de Goden vragen om de zon harder te laten schijnen

-
- Elite Poster
Dat schreef je eerst wel niet.silentkiller schreef: 16 aug 2023, 10:30 De bedoeling is niet om de machines terug uit te zetten als de productie niet voldoet. Eenmaal aan = gaan met die banaan.

Of ik begreep deze zin verkeerd:
Het gaat hier dan ook over twee verschillende zaken.Indien niet, wordt de grootverbruiker uitgeschakeld en pas ingeschakeld als er voldoende opgewekt wordt door de panelen (= overschot dat wordt geinjecteerd)
Gebruik je een P1 meter (waar dit topic over gaat) kan je door op de app van HW te kijken op elk ogenblik zien hoeveel teruglevering er is. Maar daar kan je geen AC verbruiker op PV laten functioneren.
En al helemaal niet wanneer het alleen dient om het toestel te laten starten en dan verder zijn volledige programma te laten afwerken. Een wasmachine/vaatwas/oven.... werkt bv. in cycli met hun eigen wisselend vermogen.
Wanneer je bv. de vaatwas of wasmachine wil laten opstarten op basis van hun max. vermogen (dat later ligt dan het tijdstip dat de machine inschakelt) op het tijdstip dat PV voldoende levert kan het zijn dat waneer de machine de cyclus van max. gevraagd vermogen bereikt de PV productie dan net weer lager is.
Een HW socket (met betalend abo) kan dat wel maar daar heb je geen P1 wifi module voor nodig.
De sockets werken even goed zonder P1 module. Maar schakelen alleen op PV indien er een betalend abo genomen wordt,. Zonder abo doen ze niet meer dan het vermogen en verbruik van het individueel aangesloten toestel meten. Toch indien de socket binnen het bereik van je wifi netwerk ligt. Wat bij ingebouwde toestellen met de socket achter het toestel ook wel eens voor problemen kan zorgen.
Hoe er ook rekening mee dat niet ieder toestel zomaar telkens aan/uit kan schakelen.
Ofwel heb je daarvoor een ouder mechanisch schakelend toestel voor nodig (dat na stroomonderbreking zijn onderbroken programma gewoon kan verder zetten) ofwel een digitaal aangestuurd toestel dat uitgerust is om aan/uit te schakelen.
Wil je gewoon dat een verbruiker start op het ogenblik dat er de meeste kans op zon is dan kan je dat meestal ook gewoon door de timer van dat toestel ergens in te stellen tussen 10:00 en 14:00 uur.

Daar heb je geen extra socket en betalend abo voor nodig.

Sol Invictus!
- silentkiller
- Premium Member
Thanks weer voor de info
cfr. "Indien niet, wordt de grootverbruiker uitgeschakeld en pas ingeschakeld als er voldoende opgewekt wordt door de panelen (= overschot dat wordt geinjecteerd)"
Dat is inderdaad voor interpretatie vatbaar. Ik zou dus willen dat mijn vrouw de machine kan starten, dat er dan gemerkt wordt dat het verbruik start en de machine dan wordt uitgeschakeld. Eens er opbrengst genoeg is, in gang schieten en blijven gaan. Dat is dus een beetje een gok omdat de opbrengst idd kan terugvallen.
De toestellen (wasmachine en droogkast) hernemen als je de stroom eraf haalt vlaak na start en nadien terug inschakelt, dat heb ik al getest.
cfr. "Indien niet, wordt de grootverbruiker uitgeschakeld en pas ingeschakeld als er voldoende opgewekt wordt door de panelen (= overschot dat wordt geinjecteerd)"
Dat is inderdaad voor interpretatie vatbaar. Ik zou dus willen dat mijn vrouw de machine kan starten, dat er dan gemerkt wordt dat het verbruik start en de machine dan wordt uitgeschakeld. Eens er opbrengst genoeg is, in gang schieten en blijven gaan. Dat is dus een beetje een gok omdat de opbrengst idd kan terugvallen.
De toestellen (wasmachine en droogkast) hernemen als je de stroom eraf haalt vlaak na start en nadien terug inschakelt, dat heb ik al getest.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Moest je winnen, dan ben ik alvast benieuwd naar de korte review. Misschien best zonder foto's dancloink schreef: 16 aug 2023, 11:16 Ik wil ook wel zo'n P1, om hem vervolgens in mijn vrouw te pluggen om te zien wat die zoal verbruikt.

- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
- Bedankt: 720 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Een risico dat de vrouw u inwisselt voor de P1. Dat zal ook wat verbruik schelen 
Wel best gaan voor het model op batterijen

Wel best gaan voor het model op batterijen

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Indien je toestellen dit toelaten kan dat uiteraard.silentkiller schreef: 16 aug 2023, 11:00 Ik zou dus willen dat mijn vrouw de machine kan starten, dat er dan gemerkt wordt dat het verbruik start en de machine dan wordt uitgeschakeld. Eens er opbrengst genoeg is, in gang schieten en blijven gaan. Dat is dus een beetje een gok omdat de opbrengst idd kan terugvallen.
Persoonlijk zie ik er de meerwaarde niet van in om daar 1€* extra per maand voor te betalen.
Ik kan best zelf de wasmachine en vaatwas inladen en wanneer ik zie dat er zon genoeg voorspeld wordt zelf op de startknop duwen of de timer inschakelen op een startuur dat de machine draait tijdens de periode met meeste zon.
Redelijk eenvoudig en kosteloos wanneer je geen max. gebruik wil maken van de schommelende overproductie (want dat laatste doet de socket uiteraard ook niet als het alleen maar gaat om de machine op een bepaald tijdstip te laten starten en verder niets).
* voor die prijs kan ik maandelijks - bij een delta van 15 c/kWh - al minstens 13 volle wasmachines volledig op het net laten draaien. Laat staan wanneer ze dan nog eens gedeeltelijk op de zon kunnen draaien.

ps. Tijdens dit eigenste ogenblik zie ik in op de tablet dat er een PV productie van 2000 W is, een totale AC afname van 90W en een netteruglevering van 18W. De PV productie verbeterd volgens de voorspelling nog iets tijdens de volgende twee uur om daarna terug af te nemen en de totaliteit van andere continu verbruikers zal in die tijdspanne schommelen tussen de 30 en 150 W. Tijd dus om even op de startknop van de vaatwas te duwen en deze zijn programma van 2:40 uur te laten afmalen (waarbij het piekverbruik pas na een tiental minuten start (opwarmen water) en een twintig minuten duurt waarna het verbruik terugvalt naar een 100W om op het einde nog eens een tweede piek te veroorzaken (drogen).
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
Ik heb geen interesse in een P1 meter, namelijk omdat ik deze al bijna 3 jaar in gebruik heb 
Ik heb wel interesse in een watermeter. Dat zou mijn set hier compleet maken

Ik heb wel interesse in een watermeter. Dat zou mijn set hier compleet maken

Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3746 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Ik heb geen idee welke omvormer ze bij jou komen installeren, maar bij mijn hybride omvormer werd ook een energiemeter geïnstalleerd (CHNT DSU666) die verbonden is met de omvormer.silentkiller schreef: 16 aug 2023, 09:04 ... Kijk maar wat op jullie dashboards, bij ons start de boel gewoon als het systeem ziet dat het kan...
Daarvoor moeten we natuurlijk wel onze P1 poort kunnen uitlezen en de data beschikbaar hebben in home assistant. That's where the homewizard P1 meter comes in![]()
Via de Modbus uitgang is mijn omvormer verbonden met mijn netwerk en Home Assistant.
Je hebt dus helemaal geen Home Wizzard P1 meter nodig om de P1 poort te verbinden met Home Assistant, als jouw installatie al een energiemeter bevat. Want alle data krijg je via de omvormer (afname, injectie, productie per string, thuisverbruik, netspanning, netfrequentie, ...)
Ik denk dat sommigen hier meer verwachten van de HomeWizard P1 Meter dan wat dit werkelijk kan?
Misschien bets afwachten tot na de installatie, en dan zien wat er mogelijk is.silentkiller schreef: 16 aug 2023, 09:04 Volgende week komen ze zonnepanelen plaatsen en zou ik graag volgende automatisatie bouwen: .../...
Wellicht is er al een HA Integratie voor jiuyw omvormer, waardoor alles wat je nodig hebt al beschikbaar is in HA?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Elite Poster
Het zou uiteraard nog interessanter zijn moest HW, naar analogie met de digitale gasmeter, de digitale watermeter integreren in hun P1/HW app.Vaganzza schreef: 16 aug 2023, 15:36 Ik heb geen interesse in een P1 meter, namelijk omdat ik deze al bijna 3 jaar in gebruik heb
Ik heb wel interesse in een watermeter. Dat zou mijn set hier compleet maken![]()
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Voor de liefhebbers kan ik wel meegeven hoeveel ik bespaar op nutsvoorzieningen sinds mijn scheiding:Goztow schreef: 16 aug 2023, 18:11 Ik heb interesse in die p1 meter die je op jouw vrouw kan aansluiten.
elektriciteit: 20%
gas: 30%
water: 55%
telecom: 55%
Je ziet, alleen maar voordelen!

@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- silentkiller
- Premium Member
Hmmm, het is een huawei sun2000L, geen idee wat die allemaal gaat rapporteren. Ik zal het je weten te zeggen!philippe_d schreef: Misschien bets afwachten tot na de installatie, en dan zien wat er mogelijk is.
Wellicht is er al een HA Integratie voor jiuyw omvormer, waardoor alles wat je nodig hebt al beschikbaar is in HA?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Elite Poster
Is maar hoe je het zelf regelt.vverbeke schreef: 16 aug 2023, 19:17 Voor de liefhebbers kan ik wel meegeven hoeveel ik bespaar op nutsvoorzieningen sinds mijn scheiding:
elektriciteit: 20%
gas: 30%
water: 55%
telecom: 55%
Je ziet, alleen maar voordelen!![]()
De kosten voor de aankoop van de P1 meter (en sockets) werden voor 50% gedragen door mijn huidige partner.
Gas hebben we niet dus daar valt niet op te besparen.
De waterrekening delen we door 2
De groene stroomcertificaten zijn voor mijn individuele rekening en de opbrengsten van laden EV voor de rekening van mijn partner.
De opbrengsten van de huishoudelijke enrgierekening gaat naar de gemeenschappelijke huishoudelijke rekening.
Ieder betaalt voor zijn eigen telecomrekening (voor de partner nul euro en voor mij 60-100 cent per maand).
Een goede partnerkeuze hoeft dus niet altijd een financieel nadeel te zijn.

Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 684 keer
- Recent bedankt: 8 keer
ik hoef die meter niet maar ik denk dat ik al weet wie er gaat winnen...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...