Nieuwe Orange EU voorwaarden mobiele data

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Blijkbaar is mobiele data in de EU bij Orange aangepast.
Je kan niet langer je volle mobiele data als in België gebruiken in de EU.

Go Light: 4 GB te surfen met je Smartphone in België en in roaming in een lidstaat van de Europese Unie
Go Plus: 20 GB te surfen met je Smartphone in België en in roaming in een lidstaat van de Europese Unie

Vanaf Go Intense is er verandering :

Go Intense: 70 GB om te surfen met je Smartphone in België en 35 GB in de Europese Unie. Nadat deze volumes opgebruikt zijn, kan je verder surfen aan 0,10 /MB in België en aan 0,002178 €/MB in de EU.
Go Extreme: 300 GB om te surfen in 3G/4G met je gsm in België en 45 GB in de EU.
Vanaf 300 GB surf je in België verder aan een snelheid van 512 kbps. In de EU kan je vanaf 45 GB blijven surfen aan 0,002178 €/MB.

Bron: https://eshop.orange.be/nl/mobiel/gsm-abonnementen
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Spijtig, want ik had juist een Go Intense besteld omdat de 70GB ook geldig waren in de EU.

Verder is het toch van de pot gerukt, dat je, als je volume is opgebruikt, je verder kan surfen aan 0,10 /MB in België (100 EUR per GB!!!) en slechts aan 0,002178 €/MB in de EU (2,1 EUR per GB) een factor 50 verchil! Ok, dat is omdat dat de maximumprijs is opgelegd door de EU, maar waarom wordt er in België ook zo geen maximumprijs opgelegd? Nu is het precies of ze onachtzame consumenten geld proberen aftroggelen eens ze over hun limiet zijn.
Dat zijn zeer laakbare praktijken...

Als ik mijn sim heb, direct instellen dat ik daar dus nooit kan overgaan.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vind dit toch belachelijk. Ik heb zelf inderdaad ook Go intense aangegaan om die reden.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Modbreak:
off topic

boonpwnz schreef: 18 apr 2023, 15:39 Vind dit toch belachelijk. Ik heb zelf inderdaad ook Go intense aangegaan om die reden.
Ach is toch altijd zo geweest om eerst de mensen er intrekken , en dan prijs verhogen ......, idem energie transmissie .....eerst zorgen dat de daken vol liggen mits beloofde premies, :angel: en dan de zon gaan belasten ... :!:

Vandaag nieuwe EU taksen voor toekomst goedgekeurd door E.U.op gas & andere brandstoffen ..... allemaal voor de klimaatmaatregelen .....juist op VRT nieuws behandeld :!: gemiddeld 10 a 12 % verhoging
https://www.hln.be/binnenland/eu-hangt- ... ~a6455165/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/18 ... aat-het-p/
Fossiele brandstoffen duurder door "grootste EU-klimaatwet aller tijden", er komt wel klimaatfonds voor kwetsbare gezinnen
We gaan vanaf 2027 meer moeten betalen voor benzine, diesel, stookolie en gas. Europa voert dan een koolstofprijs in: wie vervuilt, zal moeten betalen voor zijn uitstoot van broeikasgassen. Het systeem bestaat al voor de elektriciteitssector en de industrie, maar wordt nu uitgebreid. En uiteindelijk betaalt ook de consument mee. Er komt wel een klimaatfonds voor kwetsbare gezinnen.
Rob Heirbaut, Vincent Merckx
14:06

Of dachten wij dat al dat rondgestrooid Corona geld om zelfstandigen hun zaken te steunen uit empathie werd gegeven , en gratis ....nee hoor maar de BTW koe moest in leven blijven om te kunnen melken ...
Laatst gewijzigd door philippe_d 18 apr 2023, 19:40, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: zie Mod break
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hebben ze de roaming regels aangepast in Europa of probeert orange de Europese wet te omzeilen.

https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 124 keer

Als je niet akkoord gaat met zo'n wijziging, kan je ook altijd overstappen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Data technicus schreef: 18 apr 2023, 16:31 Hebben ze de roaming regels aangepast in Europa of probeert orange de Europese wet te omzeilen.

https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Ik zie geen omzeiling alleszinds, ze passen de Europese wet juist strict toe. Al twijfel ik wel bij de onbeperkte bundel.

Bij onbeperkte bundel:
Het moet ten minste het dubbele zijn van het volume dat wordt verkregen door de prijs van uw mobiele bundel (excl. btw) te delen door de maximale groothandelsprijs (2 euro/GB + btw in 2022).

Bij beperkte bundel: Hoe hoog die limiet is, hangt af van het maandbedrag dat u voor uw bundel betaalt. Uw provider moet u van tevoren informeren over deze limiet en u waarschuwen als u de limiet bereikt
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Orange past de uitzonderingsregels voor roam like at home correct toe. (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R2286)

De Europese maximumprijs is momenteel 1,8 euro/gigabyte excl. BTW (vanaf 2024 wordt dat 1,55 euro/gigabyte excl. BTW)
Go Intense kost 28,9256 euro excl. BTW voor 70 gigabyte. (35 euro incl. BTW)
Dus het kost je 0,4132 euro excl. BTW per gigabyte, dat is lager dan de Europese maximumprijs, in dat geval mag Orange een minimum roaming-volumelimiet met een roamingtoeslag toepassen.

De minimum roaming-volumelimiet is 2 x 28,9256 euro/1,8 euro/gigabyte = 32,1396 gigabyte
Orange biedt je 35 GB aan als roaming-limiet, dus da's nog een kleine toegeving.
De maximale roamingtoeslag is 1,8 euro/gigabyte excl. BTW oftewel 0,002178 euro/megabyte incl. BTW

Vanaf 2024:
  • roaming-volumelimiet wordt dan berekend op basis van 1,55 euro/gigabyte excl. BTW
  • maximale roamingtoeslag 0,0018755 euro/megabyte incl. BTW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dus in 2024 als ik Orange Logica volg zou Go Intense vanaf 2024 40 GB in Europa toelaten ipv 35 GB nu(of zou 37,32 GB nemen maar das een gekke berekening)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, ofwel de prijs van Go Intense verlagen naar 32 euro/maand.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

een kijken wat proximus zal doen na 2 mei.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
CMIMAR
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2023, 09:19

Ondertussen werd de info al opnieuw aangepast
Geen melding meer van beperking tot 35 GB in EU :banana:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik denk door de nieuwe lay out dat ze vergeten zijn bij te zetten, want ondertussen een sms gekregen dat er een wijziging is.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
CMIMAR
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2023, 09:19

klopt inderdaad, staat er opnieuw bij nu
thmj
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2022, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 2 keer

Even off topic

Men beweert bij Orange dat een extra data surf card van een go extreme abbo niet zou werken in een flybox.
Tijd terug hier gelezen dat flybox met andere sim wel zou werken.
In een laptop dan weer wel die extra data surf.
Iemand idee van of dit klopt ?
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik had in frankrijk een flybox met extra data surd en werkt perfect.
Die gebruik ik onder andere als wergens weekend naartoe gaan om in een huisje te zetten, om huisgenoten te laten gebruiken

ook tijdlang gebruikt in ons huisje in frankrijk, maar sinds we fiber hebben is het daar niet meer nodig.
werkt ook met freekaartje gewoon apn aanpassen
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Mijn flybox (Huawei 525) werkt perfect met simkaarten van proximus en base...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@thmj
Ik heb hier reeds enige weken een Orange extrasurf SIM actief die perfect werkt in een Huawei 535 4G+ router (identiek aan /vergelijkbaar met de Orange Flybox 535 routers)
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Via de MyOrange app kun je in het detailscherm nu ook zien hoeveel je al in roaming verbruikt hebt.

Bij mij (Go Intense) staat er dat ik 70 GB in België mag gebruiken, en 35 in de EU.

:!: Ik wil iedereen actief waarschuwen dat deze informatie eigenlijk altijd achter loopt, zeker als je in het buitenland bent. Het is daarom verstandig om strakke limieten in te stellen om het liefst totaal geen verbruik buiten de bundel toe te staan i.p.v. de standaard €60.
Ik kreeg altijd de dag nadien pas een SMS van extra verbruik, vaak zelfs samen met de waarschuwing dat ik op 80, 90 en 100% zat.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Update: het valt me op dat het verbruik nu uit 2 aparte databundels gaat.
70 in België , 35 in de EU, deze lijken gescheiden, dus in dat geval zou je 105 GB kunnen verbruiken.

Niet dat we daar aan zullen komen maar het kan wel handig zijn tijdens de vakantie maanden.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

bij extreme was dat ook zo en in de eu gaan ze van beiden af.Dus ik veronderstel bij intense dat dit ook zo zal zijn.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

In dit voorbeeld hieronder zie je het goed:
-nog 68 te gebruiken in België.
-nog 30 in EU.

Daaruit kun je opmaken dat er 5 GB in EU roaming werd verbruikt, dus dan zou de teller van het surfvolume ook gedaald moeten zijn naar (minder dan) 65 GB.
Data verbruik nationaal + EU roaming.
Data verbruik nationaal + EU roaming.
Ik ben er uiteraard blij mee, in feite is dit een verhoging van het totaal te verbruiken datavolume.
Voor Orange is het natuurlijk vooral belangrijk dat mensen in roaming niet teveel verbruiken. Binnen België op hun eigen netwerk zal het ze niet uitmaken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik zal dit zeker eens controleren als ik op reis ga in juli.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ptoeneigh schreef: 01 mei 2023, 19:59 In dit voorbeeld hieronder zie je het goed:
-nog 68 te gebruiken in België.
-nog 30 in EU.

Daaruit kun je opmaken dat er 5 GB in EU roaming werd verbruikt, dus dan zou de teller van het surfvolume ook gedaald moeten zijn naar (minder dan) 65 GB.

IMG_3744.png

Ik ben er uiteraard blij mee, in feite is dit een verhoging van het totaal te verbruiken datavolume.
Voor Orange is het natuurlijk vooral belangrijk dat mensen in roaming niet teveel verbruiken. Binnen België op hun eigen netwerk zal het ze niet uitmaken.
Kan zijn dat dit de volgende dagen nog veranderd. Op deze apps zit altijd vertraging op juistheid.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 mei 2019, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 7 keer

Ptoeneigh schreef: 01 mei 2023, 19:59 In dit voorbeeld hieronder zie je het goed:
-nog 68 te gebruiken in België.
-nog 30 in EU.

Daaruit kun je opmaken dat er 5 GB in EU roaming werd verbruikt, dus dan zou de teller van het surfvolume ook gedaald moeten zijn naar (minder dan) 65 GB.

IMG_3744.png

Ik ben er uiteraard blij mee, in feite is dit een verhoging van het totaal te verbruiken datavolume.
Voor Orange is het natuurlijk vooral belangrijk dat mensen in roaming niet teveel verbruiken. Binnen België op hun eigen netwerk zal het ze niet uitmaken.
Vroeger kon je met Orange in de EU ook onbeperkt verder surfen zonder meerkost.
Sinds ze dat hebben terug geschroeft ben ik om die rede naar proximus mobilus maxi overgeschakeld, daar kan je dat nog wel !
Heel jammer dat ze de onbeperkt data hebben afgeschaft voor het roamen dat is een stap achteruit :evil:
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Mee eens. Toch zoals in dit topic al gezegd past dit binnen de Europese regels.

Ik weet natuurlijk ook wel dat grote beursgenoteerde bedrijven graag in de slachtofferrol kruipen vanwege oplopende kosten waarmee ze eigenlijk bedoelen dat de aandeelhouders gewoon maximale winst en dividend verwachten…

Maar ik snap wel dat EU roaming blijkbaar geld kost, dus als Orange ons blij maakt met grote databundels tegen een voordeligere prijs dan de concurrent, maar hierbij wel het roaming verbruik en dus de kosten beheersbaar probeert te houden, dan heb ik daar ergens nog wel begrip voor of vrede mee.

Als je er redelijkerwijs van uitgaat dat je maandelijks 70 GB mag verbruiken (Meestal zal dat minder zijn, omdat je binnen je bundel blijft) en daarvan dus de helft in roaming mag verstoken, er vanuitgaande dat de meesten particuliere klanten maar 1-2 weken in het buitenland vertoeven voor vakantie en daar ook nog WiFi hebben in hun hotel dan zou dat voor de meeste klanten geen probleem moeten opleveren.

Met een beetje geluk val je net in een volgende Facturatie periode waardoor je een nieuwe bundel krijgt.
En tegen de tijd dat je die databundel verbruikt hebt kun je jezelf afvragen of je misschien teveel met je gsm bent bezit geweest op reis..

Maar dat kan ik natuurlijk beter tegen de tiktok / social media verslaafde pubers zeggen :wink:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Afbeelding

Ik zie dat ze daadwerkelijk verbruik EU apart zien van nationaal verbruik.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ja maar als je in de eu data verbruikt gaan ze af van zowel eu of nationaal. Vandaag nog eens door 3mensen van orange bevestigd. Dus bvb met dit verbruik steek je de grens over en verbruik je 5 GB zal je surfvolume 11.O9GB surfvolume EU 5GB zien staan.

EDIT : is verkeerd net van frankrijk en spedtest en dergelijke gedaan en enkel mijn surf in eu is gewijzigd. Dus is inderdaar 70+35gb
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”