Hier ook een Jura ENA 4 besteld. Mijn vrouw had met haar slaperige kop het water per ongeluk in het bonenreservoir ipv waterreservoir van onze Saeco gegoten... Ik had nog een beetje hoop dat schade zou meevallen gezien de weg die de gemalen koffie volgt eigenlijk ook afgeschut moet zijn van alle elektrische componenten. Maar er is toch iets mis met de maalder. Die draait wel, maar de bonen worden helemaal niet fijn gemalen, dus wellicht ergens toch vermogensverlies of zoiets. Nu ja, machine was ook al 17 jaar oud, dus tijd voor iets nieuws.
Twijfelde nog van gewoon voor een goedkope Délonghi te gaan. Uiteindelijk kost die Jura dubbel zoveel terwijl hij enkel koffie/espresso kan maken, maar anderzijds drinken wij ook enkel dat dus die stoompijpjes of melkschuimers zijn compleet overbodig voor ons. En de Jura schijnt wel zeer goede espresso's te maken.
Nu nog mijn vraag: welke bonen raden jullie aan ? In ons vorig machien gebruikten wij gewoon de bonen van Carrefour en was best goed van smaak. De bonen zijn echter wel vrij vettig, en ik lees dat toch aangeraden wordt van zeer droge bonen te gebruiken.
Koffie Apparaten
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Begin van dit jaar heb ik een Barista cursus gevolgd, deels uit hobby/interesse, deels uit eventueel iets professioneel uit te bouwen.
Ik heb daar heel wat bijgeleerd, vooral uit smaakpaletten, maar nog meer dat ik effectief een echte espressolover ben en af toe een eens filter/French press kan accepteren.
Dus de zoektocht naar de juiste gear voor mij kon beginnen.
Als grinder dacht ik eerst, zoals zovelen, aan de Niche. Maar.. toen kwam Timemore ineens met hun Sculptur 078S. Perfect 78mm flat burrs, die weliswaar nog in kickstart zitten. Het zag er alvast veelbelovend uit en toch mee gebacked.
Dan kwam de uiteindelijke espressomachine zelf: als je al kijkt naar de grinders voor koffie en wat een rabbithole dit is, dan kan je begrijpen dat dit niet beter is voor de machine zelf..
Maar gisteren na lang twijfelen de nieuwe espressomachine besteld: De Sanremo You.
Ik kan hier nog 2u typen welke andere machines ik bekeken heb, waarom wel of niet, enz... Op een moment hak je de knop door en het is de YOU geworden.
Nu 4 tot 6 weken wachten op de YOU en wss pas in juli de grinder.

Ik heb daar heel wat bijgeleerd, vooral uit smaakpaletten, maar nog meer dat ik effectief een echte espressolover ben en af toe een eens filter/French press kan accepteren.
Dus de zoektocht naar de juiste gear voor mij kon beginnen.
Als grinder dacht ik eerst, zoals zovelen, aan de Niche. Maar.. toen kwam Timemore ineens met hun Sculptur 078S. Perfect 78mm flat burrs, die weliswaar nog in kickstart zitten. Het zag er alvast veelbelovend uit en toch mee gebacked.
Dan kwam de uiteindelijke espressomachine zelf: als je al kijkt naar de grinders voor koffie en wat een rabbithole dit is, dan kan je begrijpen dat dit niet beter is voor de machine zelf..
Maar gisteren na lang twijfelen de nieuwe espressomachine besteld: De Sanremo You.
Ik kan hier nog 2u typen welke andere machines ik bekeken heb, waarom wel of niet, enz... Op een moment hak je de knop door en het is de YOU geworden.
Nu 4 tot 6 weken wachten op de YOU en wss pas in juli de grinder.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 319 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Hier al jaar en dag de combinatie van een energetisch zuinige* (en in aankoop eveneens te verwaarlozen som) Solis en Bialetti New Venus. Smaken verschillen uiteraard maar de koffie is het belangrijkste onderdeel van het hele proces. Daarom kiezen wij bijna altijd voor koffie uit Burundi en aangekocht bij lokale handelaars.
Daar de gasten deze koffie en methode van koffiezetten blijkbaar ook apreciëren zal het wel niet alleen aan onze smaakpapillen liggen dat dit nog altijd een van de goedkoopste doch betere manieren is om een goede tas koffie te zetten.
* Verbruikt alleen de nodige energie tijdens de duurtijd om effectief de koffie te zetten.
Daar de gasten deze koffie en methode van koffiezetten blijkbaar ook apreciëren zal het wel niet alleen aan onze smaakpapillen liggen dat dit nog altijd een van de goedkoopste doch betere manieren is om een goede tas koffie te zetten.
* Verbruikt alleen de nodige energie tijdens de duurtijd om effectief de koffie te zetten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 91 keer
Ons madam is het een beetje beu aan het worden dat ik het nodig vind om de koffie nog eens te sorteren alvorens deze te malen, nog liefhebbers van triage?
Gebruikt er iemand filters en een puckscreen voor espresso, winst of eerder verlies?
Gebruikt er iemand filters en een puckscreen voor espresso, winst of eerder verlies?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Een halfjaar verder en eigenlijk absoluut niet tevreden van die Jura. Verschillende ergernissen:
* Klein waterreservoir.
* Erger: de melding van water leeg komt pas nadat hij een kop probeert te zetten. Dus je hebt ineens een kleine straffe kop koffie.
* Klein bonenreservoir.
* Erger: de melding van bonen leeg komt pas nadat hij een kop probeer te zetten. Dus je hebt ineens een kop slappe koffie.
* Zelfreinigingssysteem zorgt er eigenlijk voor dat je altijd vóór én ná een kannetje onder het toestel moet zetten voor het restwater. Uiteindelijk blijft dat altijd eronder staan wat eigenlijk niet zo netjes oogt.
* Dure reinigings- en filter-producten die frequent gebruikt moeten worden (al kan je natuurlijk ook gewoon de meldingen op de display negeren).
* Na het (grondige) reinigingsproces, blijft er nog altijd redelijk wat koffierest achter diep in het toestel waar je niet zo gemakkelijk aan kan.
De koffie is goed, maar zeker niet beter dan met onze oude Saeco (uiteindelijk is het imho ook gewoon de bonen die voor 99% verantwoordelijk zijn voor de smaak).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 319 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Uit nieuwsgierigheid, wat verbruikt zo'n toestel nu effectief per etmaal om continu stand-by te staan?
Naast versgemalen bonen is ook het gebruikte water bepalend voor de smaak.
Naast versgemalen bonen is ook het gebruikte water bepalend voor de smaak.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 590 keer
- Bedankt: 716 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik heb de E4 en die is op een aantal vlakken net iets beter maar de prijs zal dan weer net iets minder zijn 
Het waterreservoir is bij de E4 groter maar ik doe het zelden meer dan half vol. Ik vul het toestel eigenlijk telkens met nieuw water want ik heb geen zin in koffie van oud water.
Dat van die bonen snap ik al meer. De E4 heeft een groter reservoir maar je moet inderdaad geregeld bijvullen. Anderzijds is het wel zo dat ik ook niet graag teveel bonen langer laat staan want smaakverlies.
De problemen met de melding heb ik niet echt. Je krijgt wel een melding dat er niet genoeg water is of bonen maar wel voor hij begint. Misschien ligt dat aan de hoeveelheid die je ineens wil maken? Ik heb de gewoonte om telkens water te verwijderen en nieuw te nemen en dan check ik ook hoeveel bonen er nog in zit. Als ik geen bonen meer zie kan hij nog altijd een tas zetten maar ik vul iets ervoor bij.
Hier blijft er ook altijd een potje onder staan voor reiniging, zo vergeet je het niet te plaatsen. Dit zou inderdaad beter kunnen opgelost worden door design.
Ik denk dat veel afhangt van hoeveel en hoe vaak je koffie zet. Ik heb het toestel al enkele jaren en de koffie is beter dan wat ik ervoor had. Daarnaast heb ik nog een Bialetti die ik ook op reis gebruik. En ja, het grootste verschil zit hem uiteraard in de bonen maar dat is persoonlijk.
Het toestel schakelt automatisch uit na instelbare tijd, verbruik is verwaarloosbaar.

Het waterreservoir is bij de E4 groter maar ik doe het zelden meer dan half vol. Ik vul het toestel eigenlijk telkens met nieuw water want ik heb geen zin in koffie van oud water.
Dat van die bonen snap ik al meer. De E4 heeft een groter reservoir maar je moet inderdaad geregeld bijvullen. Anderzijds is het wel zo dat ik ook niet graag teveel bonen langer laat staan want smaakverlies.
De problemen met de melding heb ik niet echt. Je krijgt wel een melding dat er niet genoeg water is of bonen maar wel voor hij begint. Misschien ligt dat aan de hoeveelheid die je ineens wil maken? Ik heb de gewoonte om telkens water te verwijderen en nieuw te nemen en dan check ik ook hoeveel bonen er nog in zit. Als ik geen bonen meer zie kan hij nog altijd een tas zetten maar ik vul iets ervoor bij.
Hier blijft er ook altijd een potje onder staan voor reiniging, zo vergeet je het niet te plaatsen. Dit zou inderdaad beter kunnen opgelost worden door design.
Ik denk dat veel afhangt van hoeveel en hoe vaak je koffie zet. Ik heb het toestel al enkele jaren en de koffie is beter dan wat ik ervoor had. Daarnaast heb ik nog een Bialetti die ik ook op reis gebruik. En ja, het grootste verschil zit hem uiteraard in de bonen maar dat is persoonlijk.
Het toestel schakelt automatisch uit na instelbare tijd, verbruik is verwaarloosbaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.