Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Modbreak:
off-topic


@ivob weet dat je op zonstraal forum ook altijd zo reacties had en altijd overdreven reageerde op iedereen. Daar ben je al gestopt van miserie denk ik omdat niemand naar u nog wou luisteren. Dus denk nu ook eens 2 keer na en stop dan hier ook met deze overdreven reacties. Iedereen moet zelf maar uitmaken wat het beste voor hem is. En je brak ook altijd iedereen af die op u reacties reageerde.
Laatst gewijzigd door Data technicus 19 maa 2023, 11:53, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Effe een meta puntje placeren hier:

Teveel discussies op dit forum worden loopgravenoorlogen omdat
- wat de ene als een conditio sine qua non ziet, voor de andere hooguit een leuke optie is
- wat de ene als een gigantisch probleem ziet, voor de andere een fait divers is
En dan wordt er constant geargumenteerd dat de andere zijn zienswijze "verkeerd" is.

Misschien moeten we ns beginnen met te aanvaarden dat verschillende mensen verschillende zienswijzen hebben, verschillende rode lijnen, en andere vereisten stellen, en dat dat even valabele uitgangspunten zijn als de jouwe.

Als we niet verder komen dan "uw redenering is fout / uw idee fixe maakt toch echt niet uit", dan wordt het denk ik tijd om het topic een rustige dood te laten sterven.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

MaT schreef: 16 maa 2023, 19:16 Wasmachine is moeilijk omdat de toestellen daar nog geen mogelijkheid toe bieden. Sommige modellen hebben in het beste geval een app waarmee je op afstand kan starten en pauzeren, maar dat moet dus ook nog altijd manueel.

Dat je de machine zelf manueel moet vullen en legen is wel geen argument om het niet te moeten koppelen aan je DM. Je zou dan nog steeds de machine automatisch kunnen laten starten op een gunstig moment: wanneer er een minimum aan opbrengst is of zeker niet boven een bepaalde afname (capaciteitstarief).

PS: mocht iemand een hack weten op basis van een ESP-bordje ofzo... laat maar weten! :-)
Effe ter info...van de meeste merken is er een api beschikbaar, dus je kan het starten via je domotica systeem laten gebeuren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

[Mod]

Hiermee wil ik deze welles-nietes discussie hier en nu beëindigen.

Vanaf hier gaat het exclusief over de digitale meter en wat erbij komt kijken.
Zoals
- gebruik van de P1 poort
- "slim" maken van de DM, ...
- homeassistant integratie
- energie delen / verkopen
- digitale meter weigeren enz

Wie de de "maatschappelijke discussie" en welles-niets DM/analoge meter wil verder zetten is vrij een nieuwe topic te openen in het betreffende Forum (liever niet :-( )

Deze topic werd / wordt nog wat opgekuist, sorry indien hierbij een aantal posts verdwijnen, maar op de manier waarop we nu bezig waren, is het voor niemand nog interessant.

Dus nu terug on-topic aub
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

duizend schreef: 18 maa 2023, 12:20 De "voorbijgestreefde" technologie (nog zo een non argument) doet perfect wat ie moet doen, je verbruik meten.
Meer moet dat ding niet doen. De DM doet dat niet beter.
Nederland en Wallonië en Brussel en nog een heleboel andere landen begrijpen dat.

Al de rest is pure quatch om meer "big brother gewijs" controle te krijgen over wat je doet en laat in je eigen woning en je daarenboven extra regeltjes op te leggen.
Big Brother hoeft niet per sé, je zou net zo goed dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks uw meterstanden kunnen laten doorseinen (door uw DM) al dan niet met de kwartierwaarden (dus het superdetail zoals vandaag).

Wat een DM meer kan dan een AM is prijsdiferentiatie: een kWh op het hoogtpunt van de zomer is maar een fractie van de prijs in het putteke van de winter.
Je kan moeilijk beweren dat die prijsdifferentiatie een non-argument is :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: 21 maa 2023, 08:35 Wat een DM meer kan dan een AM is prijsdiferentiatie: een kWh op het hoogtpunt van de zomer is maar een fractie van de prijs in het putteke van de winter.
Je kan moeilijk beweren dat die prijsdifferentiatie een non-argument is :).
Dus jij hebt nu al een dynamisch contract afgesloten omdat dat zoveel voordelen brengt?
Dacht het niet … jij was zelfs grote voorstander van een energiecontract met vast tarief ipv een variabel tarief. :roll: en nu ga je dynamisch tarief promoten?
Non argument dus weerom.

Maar dit bewijst nogmaals mijn stelling: meer big brother zonder dat dit je voordeel brengt.
Minder baas in eigen huis.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 127 keer

ivob schreef: 21 maa 2023, 09:06 ....en is het aan de hand van de grafieken eenvoudig vast te stellen dat de uurprijzen voor afname (all in) gemiddeld genomen onder de prijs van een standaard variabel contract liggen.
Dat is logisch natuurlijk: doorgaans is de prijs hoger van 6 tot 10u + het hoogst van 17 tot 22u, voornamelijk vanwege meer energievraag.
Deze hogere prijzen hebben dan ook een zwaarder aandeel in de totaalprijs dan de lagere prijzen.

Met het rekenkundig gemiddelde hou je er geen rekening mee dat die hogere prijzen een zwaarder gewicht hebben door het verbruikspatroon.
De oplossing is een dynamisch contract nemen => maar dan moet je het verbruik redelijk stevig kunnen sturen richting de goedkope uren om niet duurder uit te komen dan variabel.

Waarom? Dynamisch zit je steeds naar de dagmarkt te kijken terwijl leveranciers voor variabele contracten goedkopere opties hebben zoals eigen productie, marktfuturecontracten, directe contracten met productenen,..... als ze dit prijsvoordeel -deels- aan de klant willen gunnen tenminste (wat momenteel niet of nauwelijks gebeurd)....

Het prijsvoordeel voor de klant zou ook veel groter kunnen zijn met vaste contracten. Maar die worden helaas niet meer geboden (en zijn niet goedkoop) omdat verbrekingsvergoedingen niet meer mogen....
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

duizend schreef: 21 maa 2023, 13:53 Minder baas in eigen huis.
Bwa. Bij mij zijn ze 14 dagen geleden digitale meters voor elektriciteit én water
komen installeren. Hier komen in mijn huis dus voortaan geen (valse) meteropnemers meer binnen.
Verder heb ik niks tegen een correcte facturatie, en ik heb geen zaklamp meer nodig
om meters af te lezen en of van leverancier te veranderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb geen toegang tot het hele artikel, dus ik vraag me af waar dit nu precies over gaat

"Monsterboete brengt netbeheerder Fluvius niet op andere gedachten: overfacturatie wordt met jaar vertraging aangepakt
https://www.hln.be/binnenland/monsterbo ... ~af584c62/

Kan iemand dit verduidelijken?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat je verbruik over het hele jaar wordt verspreid en niet per maand wordt bekeken
zo kan het zijn dat als je in de winter zuinig omspringt maar in de zomer niet, je verbruik van de zomer wordt aangerekend aan tarieven van de winter (even snel door de bocht genomen)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

mipa schreef: 21 maa 2023, 14:18 Bij mij zijn ze 14 dagen geleden digitale meters voor elektriciteit én water komen installeren.
Hier zat er gisteren een "dreigbrief" in de brievenbus dat ze meermaals langs geweest zijn en ik zou geweigerd hebben deze te installeren :eek:

Ik heb hier voor alle duidelijkheid niemand gezien en overdag zonder afspraak spontaan aan m'n deur staan heeft weinig zin.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 07 apr 2023, 11:32 Hier zat er gisteren een "dreigbrief" in de brievenbus dat ze meermaals langs geweest zijn en ik zou geweigerd hebben deze te installeren :eek:
Tiens, ik heb dat nog al gehoord. Lijkt een standaard praktijk te zijn van de onderaannemers.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Heel vreemd die 'dreigbrieven'. Of hebben ze iets veranderd bij Fluvius ? Toen ze hier de digitale meters zijn komen installeren kreeg ik daar eerst ruim vooraf een brief van met datum en uur (bij benadering) dat ze gingen langskomen. Naam van de onderaannemer stond er ook duidelijk bij (want ze plaatsen die meters niet zelf).

Ook met mogelijkheid om hun te contacteren om voor mij een eventueel beter uitkomende datum en/of uur te kiezen.

Ik heb ze gewoon op hun voorgestelde datum/uur laten komen en ze waren mooi op tijd hier en binnen een half uurtje ook weer weg.

Was allemaal goed geregeld naar mijn mening.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

brubbel schreef: 07 apr 2023, 18:51 Tiens, ik heb dat nog al gehoord. Lijkt een standaard praktijk te zijn van de onderaannemers.
De brief zelf was volledig in Fluvius huisstijl (nergens vermelding van een onderaannemer) maar na het bellen van het nummer op de brief kwam ik bij Unit-T terecht.

Deze persoon gaf dus aan dat ik "geweigerd" had en zag twee datums in het systeem staan.

Uiteindelijk contact opgenomen met Fluvius en zij konden totaal geen datums vinden of een weigering van mijn kant.

Lijkt mij een droevige methode van Unit-T te zijn om cijfers te halen... geen idee maar ik ben alvast niet echt happy met dergelijke praktijken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kreeg een brief met de vraag om zelf de datum en tijd te kiezen op hun website.
Raar dat de methode zo verschilt bij iedereen
_ketter_
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 2 keer

Ik ga geen enkele krant verdedigen, maar als je zonder het artikel gelezen te hebben en zonder de gas-kant van het verhaal te kennen dit clickbait noemt, vergis je je toch. Het verschil is reëel. Veronderstel een werkelijk verbruik van 0 in de wintermaanden met een lastprofiel, je krijgt dus toch 35% toegerekend aan de voor de periode duurste prijzen. Natuurlijk is het in de praktijk niet zo extreem. Maar het komt voor een gemiddeld gezin toch op een dikke €250 op jaarbasis. Hln is behoorlijk populair en de kans dat er al eens een intelligente, evenwichte commentaar verschijnt wordt dus ook groter :wink:
ivob schreef: 01 apr 2023, 12:07 Het gaat over het afrekenen van een jaarafrekening op basis van de RLP0N profielen ipv werkelijk verbruik.
In goede HLN traditie dus weer eerder gericht op clickbaits dan op degelijke informatie.

https://www.mijnenergie.be/blog/overfac ... eden-tijd/

Ik begrijp het probleem van doorgave reële verbruiken ook niet echt. *
Met een paar muisklikken op Mijn Fluvius kan dat al geruime tijd (indien je energieleverancier mee wil).

*toch niet voor elektriciteit. Daar gaat het ook slechts om een verschil van enkele € op jaarbasis en nnie om honderden €.
Zal dus eerder over gas gaan. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
so, a chicken is not a sparrow
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Iemand een idee hoelang je moet wachten voor je "poortbeheer" kan aanvragen ?

Voorlopig krijg ik de melding dat voor het EAN nummer geen digitale meter is gekend.

Edit: Na ongeveer 24u was m'n digitale meter gekend in het systeem (en kon ik meteen poortbeheer activeren).
wouter5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Voor de mensen met een appartement. Mijn buur heeft net een afspraakbrief gekregen voor het plaatsen van een digitale meter. Komen ze dan op hetzelfde moment ook de digitale meters plaatsen voor de overige bewoners? Of op zijn Belgisch op verschillende momenten? :)
Telenet Klik met 1G speedboost:
D: 930 mbps - U: 48mbps

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
wouter5
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

ivob schreef: 20 apr 2023, 20:11 Het vervangen van de digitale meters is een zaak voor Fluvius. Dus een Vlaamse en geen Belgische aangelegenheid.
Is de vervanging bij de buur op eigen vraag of volgens de standaard procedure?
Normaal gezien vervangt Fluvius in de standaardprocedure de meters nu gemeente per gemeente en straat per straat.
Maar in dat geval zouden de overige appartementsbewoners toch ook een gelijkaardige brief moeten gekregen hebben?
In het geval van op eigen vraag ligt het voor de hand dat het alleen bij die ene buur blijft.
Niet op eigen vraag. Hij heeft wel zonnepanelen laten leggen (wij ook ondertussen, maar nog maar juist). Normaal gezien stonden wij pas begin 2024 op de planning. Lijkt me wel een pak efficiënter als ze per appartementsgebouw in één keer alle meters vervangen.
Telenet Klik met 1G speedboost:
D: 930 mbps - U: 48mbps

Youfone 40Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

ivob schreef: 20 apr 2023, 20:11 Is de vervanging bij de buur op eigen vraag of volgens de standaard procedure?
In het geval van op eigen vraag ligt het voor de hand dat het alleen bij die ene buur blijft.
Nee bij ons in het appartementsgebouw is er ook iemand die een digitale meter aangevraagd heeft en nu worden begin mei alle meters vervangen dus niet enkel bij de aanvrager. Weet eigelijks niet of je er iets kan tegen inbrengen als bijvoorbeeld 1 bewoner geen digitale meter wil omdat het voor hem/haar niet voordeliger is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eerste boetes voor weigeren digitale meter afgeleverd....

https://www.hln.be/binnenland/eerste-bo ... ~a396a07a/


Eerste boetes voor hardnekkige weigeraars digitale meter

Sinds begin dit jaar hebben 3.600 Vlamingen een aangetekende brief van netbeheerder Fluvius gekregen omdat ze de digitale meter weigeren. Bij veertig dossiers volgt binnenkort een ingebrekestelling met 273,84 euro kosten. Dat melden de kranten van Mediahuis.
Redactie 26-04-23, 04:14 Laatste update: 04:22 Bron: BELGA
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En nog
Weigert de klant ook na een tweede ingebrekestelling om de digitale meter te laten installeren, dan dreigt zijn dossier bij de rechtbank te belanden.
De digitale meter is verplicht. Begin dit jaar kondigde Fluvius aan juridische stappen te ondernemen tegen wie hem blijft weigeren. De netbeheerder startte in 2019 met de uitrol van de digitale meter. ­Ondertussen zijn er al 2,4 miljoen geplaatst.
bron: https://www.standaard.be/krant/publicat ... /optimized
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.mijnenergie.be/blog/heeft-h ... e-stellen/

Conclusie

Wie de plaatsing van de digitale meter uitstelt, boekt nog voor minder dan anderhalf jaar een voordeel op de energiefactuur.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

3,7kWp hangen ze hier aan een 1,5kVA omvormer, want ze betalen (in het rekenvoorbeeld van HLN) maar €140 prosumententarief.
Dus volgens mij wordt het prijsverschil tussen beide (digitale vs analoge meter) niet correct weergegeven.

Ik heb een digitale meter en betaal €0 (of krijg zelfs terug) per jaar.
Dat kan met een analoge meter niet, omdat je altijd prosumententarief betaalt (+/- €100/kVA omvormer)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik zal de digitale meter uitstellen zolang het kan want we hebben een nul verbruik.
En geen abonnementskosten, dank zij de all-in prijs van Ecopower.
Enkel het prosumententarief te betalen.
Maar het is zeker dat ieder z'n situatie verschillend is, dus echt vergelijken kan je niet.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Alleen oppassen dat je de deadline niet mist, want dan verlies je ook je "retroactieve investeringspremie" :-( .
Ik zou dus niet wachten tot op het laatste moment.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

In het gebouw waar wij wonen werden op 1 september digitale meters geplaatst.

Deze zijn tot op de dag van vandaag, na een maand bellen en mailen naar fluvius nog altijd niet online zichtbaar of om bijvoorbeeld de P1 poort te kunnen activeren.

Het werd wel al “doorgegeven aan een achterliggende dienst”.. het lijkt Telenet wel! :wink:

Nog mensen met dit soort ervaringen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Toegevoegd na 8 minuten 25 seconden:
philippe_d schreef: 30 sep 2023, 00:27 Alleen oppassen dat je de deadline niet mist, want dan verlies je ook je "retroactieve investeringspremie" :-( .
Ik zou dus niet wachten tot op het laatste moment.
Die premie is er niet voor mij want reeds > 8 jaar PV.
Ook geen batterijen en beide overdag gaan werken (1 full-time, 1 3/4 time), dan is de zelfconsumpie ook niet zo best.
Ergens in 2024 stop ik waarschijnlijk met werken, dan zal die zelfconsumpie ongetwijfeld stijgen door gebruik wasmachine en beetje koken, maar enkel als de zon wil schijnen :roll:
Ik volg mijn verbruik (Ele, Gas en water) al > 10 jaar op met een Flukso, dus weet ik toch een beetje wat ons nominaal verbruik is en wat zoal kan verplaatst worden naar uren met zon en wat niet.
ivob schreef: 30 sep 2023, 12:44 En dat je voor dit comfort gelijktijdig een forfaitaire som betaalt en een real time terugleververgoeding opgeeft en alles wat je tussen twee meteropnames niet zelf kan verbruiken gratis weggeeft aan de netbeheerder?
Dat wat ik gratis weggeef trachten wij minimaal te houden :beerchug:

Einde off-topic
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Ik heb ook de melding gekregen dat de digitale meter zal geplaatst worden, begin volgend jaar. Op dit moment zijn onze zonnepanelen nog geen 15 jaar oud, maar op de voorziene plaatsing van de teller nét wel. Zou het mogelijk zijn om nu nog een uitstelling te vragen (waardoor de plaatsing potentieel weer een hele tijd uitgesteld wordt), of wordt er gekeken naar de datum waarop de plaatsing van de meter gedaan wordt? Of gewoon maar proberen en zien of het goed komt? Ik veronderstel dat ik niet veel te verliezen heb met het te proberen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

EotT schreef: 5 maanden geleden Ik veronderstel dat ik niet veel te verliezen heb met het te proberen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/20 ... tale-mete/
Sol Invictus!
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 657
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer

Ja dat weet ik. Je kan weigeren, indien de zonnepanelen nog geen 15 jaar geleden geplaatst zijn. Mijn vraag is eigenlijk of ik nu nog uitstel kan vragen (aangezien mijn zonnepanelen nog geen 15 jaar oud zijn), maar op de voorziene plaatsing van de meter wél. Proberen kan natuurlijk altijd, maar kan dat nadelig zijn voor een of andere reden waar ik niet aan denk? Of is het eerder 'Baat het niet, dan schaadt het niet'?

ps: Ik ben helemaal niet van plan om een hardnekkige weigeraar te worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Het Vlaamse Energiedecreet bepaalt dat Fluvius digitale meters mag plaatsen, maar vermeldt niet dat het verplicht is voor de afnemer. De keuze (om een DM te weigeren) is dus wettelijk ondersteund. Het weigeren van de digitale meter is niet strafbaar volgens het Vlaamse Energiedecreet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”