Thuisbatterij zelf installeren

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

ivob schreef: 20 maa 2023, 10:27 Er is gewoon een (kleine) automatenkast bijgeplaatst voor de aanpassingen naar eilandmodus en de nulswitch zit ook en een speciaal daartoe voorziene afzonderlijke kast.
pfuhu schreef: 20 maa 2023, 10:30 In mijn hoofdkast heb ik vervolgens een lastomschakelaar geplaatst:
Bedoelen jullie dan iets als volgt:
https://www.victronenergy.com/transfer-switches (enkel monofasig blijkbaar, dus 3 nodig?)
https://smartenergyshop.be/index.php/in ... -grid.html (3 fasig kastje maar niet heel duidelijk wat het nu juist doet)
https://smartenergyshop.be/index.php/in ... v-40a.html
https://smartenergyshop.be/index.php/in ... -20ms.html

Zoiets kan misschien (mits wat puzzelwerk en kabels her en der) wel passen in de woning.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 20 maa 2023, 10:27 @pfuhu : de switch voor loskoppeling van het net bij netuitval waardoor de PV installatie blijft doorwerken zit in de Multiplus en staat (of stond) op de lijst van Synergrid van gecertificeerde apparaten. De manuele nulswitch is een extra manuele bediening voor in het geval er iets technisch fout gaat met de Victron en/of batterij zodat deze manueel buiten dienst gesteld kunnen worden (tot een technieker het probleem kan verhelpen) en er handmatig overgeschakeld kan worden naar uitsluitend net en/of agregaatbediening. Het is dus een back up bovenop de automatisch transferswitch van het Victron systeem.
Alle bijkomende automaten, verliesstroomschakelaars, remautomaat voor het batterij/PVsysteem zitten in een afzonderlijke kast. idem alles gerelateerd aan de laadpaal. Idem voor de nulswitch. Idem voor alles wat met binnen en buiten te maken heeft. Ik hou het graag gescheiden en overzichtelijk. :-D
Ik dacht dat je je SMA terug opstartte (op één of andere manier)? Hoe bedoel je: je PV-installatie blijft doorwerken? Enkel de 230v op basis van de batterijen, of krijg je nog steeds stroom binnen via de zonnepanelen? Dit kan toch enkel als je een MPTT gebruikt van victron zelf (die de batterijen voedt en waarbij de victron het backupnet van stroom voorziet). Of heb je je SMA-pv-omvormer op één of andere manier op het backupnet achter de victron hangen?

(De opsplitsingen met lastomschakelaar heb ik ook. Zou niet willen dat de Victron ooit defect gaat en je hele huis zonder stroom zit).

Toegevoegd na 7 minuten 38 seconden:
NuKeM schreef: 20 maa 2023, 11:02
Bedoelen jullie dan iets als volgt:
https://www.victronenergy.com/transfer-switches (enkel monofasig blijkbaar, dus 3 nodig?)
https://smartenergyshop.be/index.php/in ... -grid.html (3 fasig kastje maar niet heel duidelijk wat het nu juist doet)
https://smartenergyshop.be/index.php/in ... v-40a.html
https://smartenergyshop.be/index.php/in ... -20ms.html

Zoiets kan misschien (mits wat puzzelwerk en kabels her en der) wel passen in de woning.
De voorbeelden die je aanhaalt zijn effectieve ATS'en (volledig automatische overschakeling). Deze zit al in de Victron ingebouwd en voldoet voor synergrid. Hetgeen ikzelf en ivob ook) hebben voorzien, is een manuele lastomschakelaar zoals de HIM404 van Hager. Stel dat je Victron ooit een storing geeft (aardlek of kortsluiting), dan valt mogelijk ook je uitgang uit en zit je op de kritische kringen die je op noodstroom hebt hangen zonder stroom. Vandaar de lastomschakelaar: dan zet je deze gewoon om naar netvoeding en loopt het niet meer via de victron. Heb je deze lastomschakelaar niet, dan moet je effectief de kabel van de victron loskoppelen en aansluiten dat de voeding via je kast gebeurt ....

Een schakelaar omzetten kan ik aan mijn echtgenote of kinderen nog uitleggen als ik niet thuis ben. Een kabel loskoppelen en elders aankoppelen: kan ik beter gelijk de ambulance en brandweer bellen :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

pfuhu schreef: 20 maa 2023, 11:14 Ik dacht dat je je SMA terug opstartte (op één of andere manier)? Hoe bedoel je: je PV-installatie blijft doorwerken? Enkel de 230v op basis van de batterijen, of krijg je nog steeds stroom binnen via de zonnepanelen? Dit kan toch enkel als je een MPTT gebruikt van victron zelf (die de batterijen voedt en waarbij de victron het backupnet van stroom voorziet). Of heb je je SMA-pv-omvormer op één of andere manier op het backupnet achter de victron hangen?
Nee ik moet bij netuitval de SMA niet terug opstarten. Daarom dat het een autoswitch is. Dat gebeurt dus automatisch.
Alle kringen zitten standaard in back up modus (standaard staat dus nulswitch dus in back up en niet op net, dat laatste gebeurt manueel en alleen bij een technsche faling van de Victron/batterij. Daar moet dus idd iemand fysiek voor aanwezig zijn om de hendel van backup over nul naar net over te halen).

Wanneer alles normaal werkt (wat dus buiten een technisch falen van de Victron hardware altijd het geval zal zijn) zal tijdens een netuitval de SMA omvormer zichzelf uitschakelen (dat is in België gewoon wettelijk verplicht en zo ingebouwd in de SMA omvormer) maar geen enkele verbruiker uitvallen gezien binnen enkele milliseconden de eilandmodus van het Victronsysteem het overneemt (uiteraard bij voldoende capaciteit in de batterij, vandaar dat er een min. DoD staat ingesteld op de batterij bij normaal gebruik doch die bij netuitval automatisch overruled wordt door het systeem om dan wel alle beschikbare capaciteit tot 0% te benutten).
Wat betreft de SMA omvormer voor PV (in het systeem geschakeld als een verbruiker), zoals eerder gezegd, schakelt deze af van het net. Maar eenmaal deze verplichting (door de Belgische netbeheerder opgelegd voor productiesystemen parallel aan hun net) volbracht zal de Multiplus onmiddellijk een syncroon signaal naar de SMA omvormer sturen waardoor deze laatste "denkt" dat er terug een net aanwezig is (de Victron creëert als het waren dus een eigen intern netwerk, vandaar in eilandbedrijf) en zichzelf terug opstarten (doch fysiek nog altijd niet gekoppeld aan het net dus geen teruglevering mogelijk).
Eenmaal de SMA automatisch terug opgestart kan de PV installatie dus niet meer terugleveren aan het net maar wel energie leveren aan alle verbruikers die erom vragen en aan de batterij zolang de SoC niet 100%.
In de praktijk zie je dus niet dat de verbruikers in huis in eilandmodus gaan (het licht flikkert niet eens) maar wel dat de SMA omvormer zichzelf buiten dienst stelt en vlak daarna zichzelf terug opstart (wat hoop en al een minuut tijd in beslag neemt, gewoon de tijd die hij 's morgens ook nodig heeft om vanuit rust terug actief te worden).

De SMA omvormer staat dus idd als verbruiker achter de Victron geschakeld. Het is de Victron die tezamen met de energiemeter alles regelt.
De SMA werkt dus tijdelijks als een MPPT in het systeem. Energetisch idd geen ideale situatie (de SMA doet DC-AC en via de Victron terug DC, dus meer verlies dan bij een MPPT (10,1% ipv 3%) die DC-DC doet. Maar ontontbeerlijk wanneer men in Vlaanderen GSC niet wil verliezen. Gezien de restwaarde van GSC wel geen moeilijke keuze.
Na verdwijnen GSC wordt de SMA uiteraard wel vervangen door een MPPT (waarschijnlijk meerdere want de PV productie wordt dan gelijktijdig ook meer dan verdubbeld). Eindresultaat is dan dubbel zoveel productie + minder omvormerverliezen in het geheel zodat off grid, indien nodig, een praktisch haalbare kaart is. Gewoon even geduld uitoefenen dus.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Moesten jullie een schema kunnen geven zou het veel duidelijk maken :wink:
pfuhu schreef: 20 maa 2023, 10:30 In mijn hoofdkast heb ik vervolgens een lastomschakelaar geplaatst:
Ingang 1: voeding van de kast na de diff, komende van de teller, maar na de omvormers.
Ingang 2: Voeding komende van de diff+zekering die achter de victron hangt
Uitgang: hoofdschakelaar (rem) van mijn verdeelkast.
Dus als ik het goed heb een overbrugging in geval van problemen:

Code: Selecteer alles

                                                                   DNB
                                                                     |                                                                     
                                                               hoofddiff
                                                              |            |
                                                              |           (in)
                                                              |         Victron
                                                              |     (backup out)
                                                              |             |
                                                             (in)     (in - default)  
                                                                 HIM404      
                                    			          (out)
                                                                     |
                                                     Elektrische verdeelkast
Wat ik zoek:

Code: Selecteer alles

                                                                   DNB
                                   				     |                                                         
                                                               hoofddiff
                                                                     |
                                            switch die alles gewoon doorlaat van DNB OF
                                   die DNB loskoppelt en alle fasen overbrugt (dus L1, L2 en L3 koppelen) -> opletten op diameter N en belasting
                                                                     |
                                                     Elektrische verdeelkast ---> huis verbruikers + PV inverter
                                                                     |
                                                                     | (lange kabel naar garage)
                                                                     |
                                                                     |
                                           switch gekoppeld met switch hierboven die:
                                     fase backup out van Victron koppelt aan fase in leiding naar huis (enkel doen als switch hierboven DNB heeft afgekoppeld) 
                                      (geen net)         (default, net gekoppeld)
                                             |                      |
                                             |      Elektrische verdeelkast ---> garage verbruikers + PV inverter
                                             |                      |
                                             |                      |
                                             |                    (in)
                                             |                   Victron  (dc) ____ Batterijen
                                             |                (backup out)
                                             |                  (diff ter vervanging van hoofddiff) 
                                             | ___________________|
                                                                     
Geen idee of zoiets werkt en goedgekeurd kan raken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

NuKeM schreef: 17 maa 2023, 10:03 De prijzen die ik kreeg voor 5/10/15kWh waren 5490, 8135 en 10780 euro.
Nu, bovenstaande bedragen zijn niet goedkoop (maar ook niet duur tov van andere aanbieders denk ik), maar ik ben geneigd om hierop in te gaan (voor 10kWh versie waarschijnlijk dan), al was het maar voor de 6% BTW, garantie en lokaal aanspreekpunt bij problemen in vergelijking met zelf aankopen en installeren.
Wat is je rekenmodel om dit ooit terug te verdienen... als dat al moest lukken ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Had je verder gelezen dan had je geweten dat dit niet zijn doel is.
NuKeM schreef: 19 maa 2023, 17:34 Dat het mij in het huidige klimaat niets zal opleveren weet ik. Maar ik neem het vooral omdat ik wat zekerheid wil (wat staat er de komende jaren nog allemaal te gebeuren?), best geloof in de technologie en ook mijn steentje wil bijdragen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad.
Ik ben er ondertussen ook al uit hoe ik een eventuele noodstroomschakeling kan maken vanuit een backupuitgang. Dit is dan wel een manuele handeling, namelijk:
  • de DNB en hoofddif afkoppelen (kwestie van het net niet kort te sluiten moest het terugkeren, zie overbrugging hieronder)
  • mijn andere zonnepanelen/omvormer afkoppelen (die moet de backup kring niet voeden en ontregelen)
  • in de garage de automaat naar de backup omvormer afzetten (zodat hij zichzelf niet gaat proberen voeden)
  • de fasen overbruggen (om mono aan 3 fase 230v kringen te voeden, ik heb geen 3-fase verbruikers, dus ok )
  • deze overbrugging aan de backup fase koppelen (achter backup hoofd Diff en automaat)
Mijn N is voldoende gedimensioneerd om de 20A max bv. aan te kunnen. Een remautomaat bewaakt dit ook kant backupkring.
Geen klein werkje dus zo’n overgang en als je iets verkeerd doet kan je een kortsluiting krijgen, maar het is maar voor in geval van nood als ik zelf thuis aanwezig ben.

Na gesprekken met mensen met een Huawei opstelling ben ik toch daarin terug interesse aan het krijgen. Het is ook een HV systeem, wat efficiënter zou moeten zijn. Maar daartegenover staat dan weer het (blijkbaar) hogere zelfverbruik van een Huawei opstelling.
Met de huidige producten van Victron kan ik mijn zonnepanelen (te hoge Voc per string) niet koppelen via een MPPT aan de dc-bus, wat voor een bijkomende inefficiëntie zorgt…
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 20 maa 2023, 11:37
De SMA omvormer staat dus idd als verbruiker achter de Victron geschakeld. Het is de Victron die tezamen met de energiemeter alles regelt.
De SMA werkt dus tijdelijks als een MPPT in het systeem. Energetisch idd geen ideale situatie (de SMA doet DC-AC en via de Victron terug DC, dus meer verlies dan bij een MPPT (10,1% ipv 3%) die DC-DC doet. Maar ontontbeerlijk wanneer men in Vlaanderen GSC niet wil verliezen. Gezien de restwaarde van GSC wel geen moeilijke keuze.
Na verdwijnen GSC wordt de SMA uiteraard wel vervangen door een MPPT (waarschijnlijk meerdere want de PV productie wordt dan gelijktijdig ook meer dan verdubbeld). Eindresultaat is dan dubbel zoveel productie + minder omvormerverliezen in het geheel zodat off grid, indien nodig, een praktisch haalbare kaart is. Gewoon even geduld uitoefenen dus.
Ik wist dat die mogelijkheid bestaat, maar het lijkt me zeer tricky. Zodra de batterij bijna vol is, of als de SMA meer stroom wilt leveren dan de victron kwijt kan, moet de victron aan de hand van de frequentie de SMA gaan sturen om minder op te wekken. Het staat beschreven in de handleidingen van victron, maar enkel met de effectieve waardes van hun eigen omvormers, niet met SMA. Als je victron denkt de waardes aan te passen, maar je SMA begrijpt het niet, kan je je systeem los opblazen ...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ondertussen werd de Huawei backup box (b0) toegevoegd aan de offerte van de 15kWh batterij van Huawei voor 11300 euro.
Maar, ik begin steeds meer Huawei te willen vermijden. Je hebt blijkbaar een app en internet connectie nodig voor de indienstname... dat is imo een no go voor een systeem dat toch liefst/minstens 15 jaar mee gaat... en zo ben je ook gebonden aan de 'Chinese goodwill'.

Ondertussen ook contact opgenomen met ysebaert voor de samenstelling van een installatie met Victron materiaal, maar zij verwijzen mij door naar een installateur. Dus heb ik er nu twee aangeschreven en ben ik benieuwd naar hun inzichten en prijs. Echt DIY (zoals de initiële insteek van het topic) zal het niet worden helaas. Temeer omdat specifieke tools nodig zijn die ik niet heb (bv. voor het goed crimpen van 70mm² kabelschoenen en controleren op oververhitting door slechte contacten met thermische camera).
Heel misschien (als ik voor een Victron installatie zou gaan) zou ik mijn stoute schoenen durven aantrekken en vragen aan mijn oorspronkelijke installateur (met welke ik al een overeenkomst heb, met betaald voorschot) of hij de omvormer er niet af kan halen en de panelen in 3 strings kan installeren (zo kan ik een Victron SmartSolar gebruiken)... maar eerst de bezoeken en offertes afwachten.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Ik heb ook een Huawei 10kWh batterij. In theorie is een app en internet connectie niet nodig voor indienstname volgens mij, maar da's wel hoe de meeste installateurs het doen: elektricien komt installeren en brengt online, waarna de techniekers de config remote doen.

Kan ook allemaal gewoon lokaal via de interne wifi, maar ja, dan moet of de elektricien 't doen, of de technieker langskomen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor de SUN2000L vond ik de mogelijkheid in de manual de indienstneming via de (oudere?) app zonder internet te doen, voor de SUN2000 modellen die ik in offerte kreeg is daar niets meer over te vinden…
Misschien kan het nog steeds, maar maken ze er geen reclame voor (in het hoofdscherm voor de login -> help en daar zou een optie zijn om zonder internet in dienst te nemen).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

NuKeM schreef: 23 maa 2023, 09:34 Ik ben er ondertussen ook al uit hoe ik een eventuele noodstroomschakeling kan maken vanuit een backupuitgang. Dit is dan wel een manuele handeling, namelijk:
  • de DNB en hoofddif afkoppelen (kwestie van het net niet kort te sluiten moest het terugkeren, zie overbrugging hieronder)
  • mijn andere zonnepanelen/omvormer afkoppelen (die moet de backup kring niet voeden en ontregelen)
  • in de garage de automaat naar de backup omvormer afzetten (zodat hij zichzelf niet gaat proberen voeden)
  • de fasen overbruggen (om mono aan 3 fase 230v kringen te voeden, ik heb geen 3-fase verbruikers, dus ok )
  • deze overbrugging aan de backup fase koppelen (achter backup hoofd Diff en automaat)
Mijn N is voldoende gedimensioneerd om de 20A max bv. aan te kunnen. Een remautomaat bewaakt dit ook kant backupkring.
Geen klein werkje dus zo’n overgang en als je iets verkeerd doet kan je een kortsluiting krijgen, maar het is maar voor in geval van nood als ik zelf thuis aanwezig ben.
Mijn omvormer (FoxEss 5kW mono) heeft ook een Back-up uitgang met "EPS" functie, die je op 2 manieren kan gebruiken:
  • via de interne bypass.
  • of via een externe bypass relais.
Het maximum EPS vermogen is 6.000W (26A), met een piek van 7.000W (max 60s) en schakelt over binnen de 20' nadat het net uitvalt.

De bedoeling - zoals ik het begrijp - is dus dat je de "noodzakelijke" kringen achter de EPS uitgang aansluit.
  • tijdens normaal bedrijf krijgt de EPS uitgang voeding van het net/zonnepanelen/batterij
  • bij uitval van het net schakelt de omvormer uit, maar de kringen op de EPS uitgang krijgen binnen de 20s de noodstroom spanning
Nu nog de keuze welke kringen je op zo'n "noodstroom" uitgang schakelt (met inachtneming van max. vermogen van 6kW):
  • - verlichting.
    - frigo, diepvries.
    - modem, router, PC, ...
    - kring badkamer.
    - condensatieketel (gas).
    - stopcontacten (met uitzondering van vaatwas, wasmachine, droogkast, oven).
    - kookfornuis ook niet
Ik denk dat modems, routers, PC etc ... niet eens zullen uitvallen bij een stroomonderbreking van 20ms?
Hoe minder je verbruikt, hoe langer je batterij het natuurlijk uithoudt gedurende een stroomonderbreking ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Klopt, helaas staan al die interessant kringen om aan backup te hangen bij mij in een ander (hoofd)gebouw en is er geen terugkoppeling (buiten deze eerder beschreven) :(
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

philippe_d schreef: 29 maa 2023, 12:56 Nu nog de keuze welke kringen je op zo'n "noodstroom" uitgang schakelt (met inachtneming van max. vermogen van 6kW):
Waarom van in het begin kiezen en daardoor al zaken uitsluiten van noodstoom?
Als je toch die keuze maakt om off grid te kunnen gaan (eilandwerking) kan je evengoed alle kringen op de eilandfunctie aansluiten. Bij een eventuele onbeschikbaarheid van het net kan je dan nog kringen één voor één uit het geheel afsluiten. Bv. afhankelijk van de op dat ogenblik beschikbare SoC van de batterij en geproduceerde stroom door PV.
Sol Invictus!
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

philippe_d schreef: 29 maa 2023, 12:56 Ik denk dat modems, routers, PC etc ... niet eens zullen uitvallen bij een stroomonderbreking van 20ms?
Afhankelijk van de adapter die aan je modem hangt en het verbruik zou 20ms geen probleem moeten zijn. Mijn ervaring is dat meeste (niet-brol) adapters en elektro zelfs tot een halve seconde kunnen overbruggen. Desnoods voeg je een zogenaamde goldcap/supercondensator toe tussen het apparaat en de adapter.
Je PC echter, als die een goede load trekt zoals een GPU, dan kan het goed zijn dat 20ms niet overbrugbaar is. Normaal gezien moet dat staan in de specsheet als HOLD-UP time. Bijvoorbeeld de Thermaltake Toughpower PF3 1050W 80+ Platinum Full Modular Power Supply TT Premium Edition kan bij full load 17ms overbruggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ivob schreef: 29 maa 2023, 13:29 Waarom van in het begin kiezen en daardoor al zaken uitsluiten van noodstoom?
Als je toch die keuze maakt om off grid te kunnen gaan (eilandwerking) kan je evengoed alle kringen op de eilandfunctie aansluiten. Bij een eventuele onbeschikbaarheid van het net kan je dan nog kringen één voor één uit het geheel afsluiten. Bv. afhankelijk van de op dat ogenblik beschikbare SoC van de batterij en geproduceerde stroom door PV.
Ja, maar als je de "interne bypass" gebruikt, en je volledige kast voedt vanuit de EPS uitgang, ben je beperkt:
- de ingangs stroom naar de 5kW omvormer (AC input) wordt nu beperkt tot 25A (zekering tussen kast en omvormer). Dat kan je eventueel nog vergroten mist aanpassing kabel naar omvormer
- het uitgangs vermogen vanuit de EPS is beperkt tot 6kW (dus ook als er wel net is)

Maar via een externe bypass relais zou je inderdaad je hele kast op de eilandfunctie kunnen aansluiten, en dan zelf kiezen op basis van het beschikbaar vermogen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 29 maa 2023, 12:56
Nu nog de keuze welke kringen je op zo'n "noodstroom" uitgang schakelt (met inachtneming van max. vermogen van 6kW):
  • - verlichting.
    - frigo, diepvries.
    - modem, router, PC, ...
    - kring badkamer.
    - condensatieketel (gas).
    - stopcontacten (met uitzondering van vaatwas, wasmachine, droogkast, oven).
    - kookfornuis ook niet
Ik heb mijn installatie opgebouwd vanuit een compleet andere visie.

Mijn twee verlichtingskringen, en mijn stopcontacten van de living (pc, tv, modem/router, webcamera) hangen op de noodstroom.
Met drie schakelaars te draaien, schakel ik de volledige zekeringkast over op de noodstroom, met remzekering van 25A

Als ik niet thuis ben en de stroom valt uit, verbruiken in praktijk enkel de fritzbox en de camera stroom, al de rest staat volledig uit. Zo wordt de batterij maximaal gespaard.

Als ik wel thuis ben, dan zit ik dus nooit in het donker en kan ik bijschakelen wat ik op dat moment nodig vind.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Ik vraag me af als je serieus speelt met een dynamisch contract en een verbruik hebt van gemiddeld 20kwh /dag (vooral door auto) en zonnepanelen (niet veel 3,5 kwp) je een batterij uit krijgt. Ivob, wat denk jij hieromtrent?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Je krijgt een thuisbatterij voor huishoudelijk verbruik in normale omstandigheden bijna nooit terugverdiend.
Laat staan bij een dagverbruik van 20 kWh en maar een productie-eenheid van 3.5 kWp. Dat is volledig uit balans.
Of een dynamisch contract zinvol is hangt af hoeveel je dagelijks verbruikt en hoeveel je binnen de tijdspanne van de goedkope uren kan binnenhalen. Bij een verbruik van 20 kWh per dag heb je dan al een enorme batterij nodig en tevens een hoog vermogen om binnen een paar uur deze te laden aan een goedkoop tarief. Daarmee veroorzaak je weer een hoger capaciteitstarief (als je dat al niet hebt door op regelmatige basis een EV aan een hoog vermogen te laden.
Een (betaalbare) thuisaccu brengt ook niet veel bij om een EV te laden. De capaciteit van de accu van een EV (toch als je dagelijks wat km doet) is veel te hoog tov van een (betaalbare) thuisaccu.

Maar dat is gewoon mijn mening en niet gebaseerd op eigen metingen.
Ik werk immers juist omgekeerd: hoog opslagvermogen (15,4 kWh) bij een gemiddelde productie-eenheid (5.6 kWp, nog te verdubbelen) en bij een relatief laag etmaalverbruik (2.4 tot 7 kWh). Zelfs dan krijg je een thuisaccu gekocht aan een normale verkoopsprijs niet terugverdiend.
Dynamische tarieven zijn dan alleen interessant in de maanden december en januari (wanneer er nauwelijks teruglevering is) maar niet de overige maanden (zolang de terugleververgoeding naar het net hoger zijn dan 10 cent/kWh en je in die 10 maanden veel meer produceert dan verbruikt). Hangt ook af van de cap tussen afname en teruglevering van je variabel energiecontract. Hoe groter die is hoe vlugger een dynamisch contract voordeliger is. Hoe meer je kan sturen op tarieven hoe voordeliger. Bij een dynamisch contract + PV mag je ook niet uit het oog verliezen dat bij negatieve DA prijzen, wanneer je niet oppast, moet betalen voor injectie ipv een vergoeding te ontvangen. Dan is een thuisbatterij bijna noodzakelijk om overproductie door de dag tijdelijk op te slaan tot de negatieve prijzen voorbij zijn en de opslag daarna terug te lozen op het net.

Wanneer je een EV veel wil laden kan je, mijn mening, beter investeren in twee digitale meters (is toch gratis). Eentje voor de woning waar eventueel de PV installatie aan gekoppeld is en met een variabel contract met lage afnameprijs en eentje voor een stuurbare slimme laadpaal met een dynamisch contract waar je enerzijds gaat laden tijdens de goedkope uren en anderzijds de overproductie van je PV (in de zomer) gaat energiedelen met jezelf waarbij de woningmeter geregistreerd wordt als leverpunt en de meter van het laadpunt als ontvanger.

Wanneer je met dit alles rekening wil houden wordt het zo complex dat algemene raadgevingen niet te geven zijn. Je moet dat al grondig individueel gaan berekenen om niet in eigen voet te schieten.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik ben ook persoon op persoon energiedelen in overweging aan het nemen. Met een voldoende systeem (panelen en batterij) zou je op die manier ook een ander huishouden wat kunnen dekken (en daarnaast injectievergoeding krijgen voor wat nog over schiet denk ik). Als je energieleverancier geen administratieve kosten rekent en je kan meer dan het injectietarief vragen aan de ontvanger, kan je misschien zelfs (mist voldoende overcapaciteit en enkel in bepaalde maanden) het sluipverbruik of misschien zelfs pieken opvangen van de andere partij. Ik heb nog niet gerekend, maar het klinkt interessanter dan puur injectietarief ontvangen. Natuurlijk ga je je batterij dan mogelijk ook meer gebruiken en moet je daar in de kost ook mee rekening houden. Anders misschien enkel PV overschot gebruiken, dat kost geen van beiden iets, integendeel.

Zo denk ik bv. aan mijn ouders die geen PV-installatie willen op hun vernieuwde dak… win-win.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Vergeet niet dat je alleen bij een peer-to-peer constructie een vergoeding mag vragen.
Voor energiedelen mag geen vergoeding gevraagd worden.
En bij peer-to-peer (en energiedelen) kan je alleen de energie verkopen/delen die binnen hetzelfde klokkwartier geproduceerd en afgenomen wordt.
Beiden moeten over een digitale meter beschikken en meetregime 3 door Fluvius laten activeren.
Wanneer dit binnen dezelfde woning is dan is dat geen probleem want je bepaalt daar zelf wanneer je de laadpaal activeert. Bij een ander huishouden is dat niet zo evident.
Bovendien is de injectievergoeding aan een energieleverancier netto. Bij een peer-to-peer verkoop door de energiedeler moet de ontvanger nog eens alle normale kosten + BTW betalen op je vraagprijs. Deze mag dus al niet te hoog zijn of de afnemer kan beter zelf een goedkoop energiecontract afsluiten bij een leverancier.
Ga je dan ook nog eens werken met een accu als tussenopslagmedium moet je er ook nog eens rekening mee houden dat het delen niet 1:1 is maar dat je omvormerverliezen hebt bij het overzetten van de stroom van batterij naar het net.
Neem bv. Ecopower als voorbeeld. Daar lag dit jaar de afnameprijs voor een variabel contract (naakte stroomprijs) tussen de 17 en 19 cent/kWh en de terugleververgoeding op 20 cent. En de werkelijke RLP gewogen Belpex DA prijs schommelde in januari en maart tussen de 11 en 15 cent/kWh. Veel valt daar bij peer-to-peer aan derden dus niet op te verdienen.
Laatst gewijzigd door ivob 31 maa 2023, 14:13, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Hier bezig met een nieuwbouw een overweeg toch ook om batterij te plaatsen omwille van volgende redenen:
1) Wellicht enkel zonnepanelen op het oosten, dit geeft dus de mogelijkheid om het exces van opgewekte energie later in de dag te gebruiken
2) Zelfvoorziening bij stroompanne (Alles is hier op elektriciteit)
3) Afvlakken van piekverbruik door de batterij ook te laden van het net

Nu wat betreft 2 en 3, ik heb toch begrepen dat dit mogelijk is om alle interne elektriciteit via de batterij te laten lopen (ben technisch hier niet echt in thuis). Klopt dit? Heeft deze setup dan ook geen negatieve impact op de levensduur van de batterij vanwege het constante laden/ontladen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Wat betreft punt 2 is dit een eilandfunctie =>
- bij voldoende PV productie zullen je AC verbruikers rechtstreeks van PV verbruiken (uiteraard via de omvormer),
- bij onvoldoende PV productie maar genoeg accu capaciteit komt een deel van PV en een deel uit de batterij,
- bij onvoldoende PV productie, onvoldoende SoC van de batterij komt een deel of alles uit het net.

De batterij springt in normale modus (net beschikbaar) dus alleen bij wanneer nodig, niet steeds alles via de batterij.
Wanneer er voldoende of meer productie is van PV tov verbruikersvraag is de accu gewoon in rust (of wordt bijgeladen zolang er geen 100% SoC bereikt wordt).
Eilandfunctie wordt alleen geactiveerd (uiteraard wanneer aanwezig) wanneer er geen netsginaal naar de PV omvormer gaat).

Eilandfunctie betekent gewoon dat bij een netonderbreking de omvormer van de batterij (in retrofit is dat een omvormer voor PV en een omvormer voor accu, bij hybride één omvormer voor beiden) een zuivere sinus zal aanmaken zodat PV blijft werken en de batterij blijft aanvullen en de verbruikers van stroom blijft voorzien. En dit fysiek gescheiden van het net.
Een eilandfunctie bij netuitval kan automatisch geactiveerd worden (wanneer de voorziening getroffen is dat de PV omvormer bij uitvallen net zichzelf eerst uitschakelt, de huisinstallatie fysiek van het net ontkoppeld wordt en vervolgens de accu omvormer een signaal geeft aan de PV omvormer om terug in werking te treden), handmatig of beiden.

Zonder eilandfunctie en wanneer geen net beschikbaar zal de PV omvormer zich wettelijk verplicht uitschakelen (zodat er geen teruglevering naar net mogelijk is bij een net waarop mogelijks gewerkt wordt) en zal er gedurende de netonderbreking geen PV productie zijn en ligt alles in de woning stil. Zelfs met batterij en PV. De PV omvormer mag zich immers pas terug inschakelen wanneer hij van het net daartoe een signaal krijgt.

Wat betreft punt 3. zou ik eerst toch eens goed berekenen of het sop de kool waard is. Je gaat immers je batterij dan wel meer gaan gebruiken om voortdurend onder een bepaalde piek te blijven en daardoor kWh gaan verbruiken. Je moet ook zien dat het extra verbruik aan kWh je op jaarbasis niet meer gaat kosten dan een eventuele verhoging in kW.
Je jaarfactuur voor netgebruik wordt immers niet uitsluitend op kW gebaseerd (capaciteitstarief) maar op de combinatie van piekvermogen (kW) en verbruik (netkosten berekend op kWh). En bij een digitale meter is er voor de laatste combinatie zelfs een max. factuur waardoor bij een lage netafname op jaarbasis (wat toch voor de hand zou liggen bij PV + accu) er geen extra netverbruik moet betaald worden bovenop het min. capaciteitstarief van 2,5 kW.
In dat geval is peakshaving dan ook zinloos en een nodeloze kost.
Sol Invictus!
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

DiffieHM schreef: 31 maa 2023, 11:17 Hier bezig met een nieuwbouw een overweeg toch ook om batterij te plaatsen omwille van volgende redenen:
1) Wellicht enkel zonnepanelen op het oosten, dit geeft dus de mogelijkheid om het exces van opgewekte energie later in de dag te gebruiken
2) Zelfvoorziening bij stroompanne (Alles is hier op elektriciteit)
3) Afvlakken van piekverbruik door de batterij ook te laden van het net

Nu wat betreft 2 en 3, ik heb toch begrepen dat dit mogelijk is om alle interne elektriciteit via de batterij te laten lopen (ben technisch hier niet echt in thuis). Klopt dit? Heeft deze setup dan ook geen negatieve impact op de levensduur van de batterij vanwege het constante laden/ontladen?
Zoals altijd dezelfde argumenten en dezelfde weerlegging:
1) Leuk dat je de energie dan later kan gebruiken; maar wat ben je ermee? Het is niet rendabel, je verkoopt beter de stroom en casht de injectievergoeding. Met wat je kan opslaan in de batterij en gebruiken, verdien je het niet terug. Het is bovendien niet ecologisch, want je gebruikt grondstoffen zonder dat er een praktisch nut tegenover staat
2) Oké, dit gebeurt 30 minuten per jaar in Belgie, wil je daarvoor 5000 euro uitgeven?
3) Dit is niet rendabel, en kost meer dan het oplevert.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Er is in dit topic al meermaals aangehaald dat het hoofddoel NIET rendement noch terugverdientijd is.
Individuen mogen toch nog wel iets aankopen volgens de eigen doelstellingen en niet louter en alleen wanneer iets zich binnen de kortste keren terugbetaalt, het ecologisch volledig verantwoord is noch volgens het hoogste rendement?
Wanneer je dat op ieder onderwerp zou toepassen zouden er al veel topics overbodig worden en zou het leven bovendien maar een saaie boel zijn. We zouden dan allemaal o.a. in dezelfde minimalistische standaard blokkendoos wonen, dezelfde basisvoeding tot ons nemen, ons verplaatsen met het openbaar vervoer en/of de fiets,...... :drool:
Sol Invictus!
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Bababa schreef: 31 maa 2023, 12:21
DiffieHM schreef: 31 maa 2023, 11:17 Hier bezig met een nieuwbouw een overweeg toch ook om batterij te plaatsen omwille van volgende redenen:
1) Wellicht enkel zonnepanelen op het oosten, dit geeft dus de mogelijkheid om het exces van opgewekte energie later in de dag te gebruiken
2) Zelfvoorziening bij stroompanne (Alles is hier op elektriciteit)
3) Afvlakken van piekverbruik door de batterij ook te laden van het net

Nu wat betreft 2 en 3, ik heb toch begrepen dat dit mogelijk is om alle interne elektriciteit via de batterij te laten lopen (ben technisch hier niet echt in thuis). Klopt dit? Heeft deze setup dan ook geen negatieve impact op de levensduur van de batterij vanwege het constante laden/ontladen?
Zoals altijd dezelfde argumenten en dezelfde weerlegging:
1) Leuk dat je de energie dan later kan gebruiken; maar wat ben je ermee? Het is niet rendabel, je verkoopt beter de stroom en casht de injectievergoeding. Met wat je kan opslaan in de batterij en gebruiken, verdien je het niet terug. Het is bovendien niet ecologisch, want je gebruikt grondstoffen zonder dat er een praktisch nut tegenover staat
2) Oké, dit gebeurt 30 minuten per jaar in Belgie, wil je daarvoor 5000 euro uitgeven?
3) Dit is niet rendabel, en kost meer dan het oplevert.
Punt 2 gaat ook niet met de meeste installaties, deze schaken af zonder netspanning.

Punt 1 is afhankelijk van contract en in de toekomst zie ik die injectievergoeding nog wel wat verder zaken.

Wij hebben dus ook net een nieuwe installatie laten plaatsen, met batterij. Voor ons verhoogt die het eigen gebruik van de opgewekte energie fors, en hebben we op 2 weken ipv dik 10kwh per dag over de hele 2 weken nog maar 5 kwh van het net moeten halen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

qless schreef: 31 maa 2023, 15:35 Punt 2 gaat ook niet met de meeste installaties, deze schaken af zonder netspanning.
Zoals al meermaals aangehaald doet iedere PV installatie dat want een wettelijke verplichting in BE.
En een PV installatie + accu doet dat niet wanneer er een eilandfunctie werd toegevoegd. En gezien de kostprijs van een batterij lijkt me de relatief lage meerkost voor een eilandfunctie dan een no brainer (indien je om wat voor reden dan ook toch beslist een thuisaccu te plaatsen).
Punt 1 is afhankelijk van contract en in de toekomst zie ik die injectievergoeding nog wel wat verder zaken.
Kristallen bol is hier in onderhoud dus verder geen zinnige commentaar op te geven.
Wij hebben dus ook net een nieuwe installatie laten plaatsen, met batterij. Voor ons verhoogt die het eigen gebruik van de opgewekte energie fors, en hebben we op 2 weken ipv dik 10kwh per dag over de hele 2 weken nog maar 5 kwh van het net moeten halen.
Wanneer je de netafname van 10 kWh/24 uur kan terugbrengen naar 5 kWh/14 dagen zal de oorzaak eerder bij de productie van een PV-installatie gezocht moeten worden dan bij een batterij?
Beter is het rendement te berekenen na 365 dagen (en vier seizoenen) dan al na enkele weken (in de lente).
Sol Invictus!
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Nee want met dat nogal wisselen weer kan ik tijdens een regenbui gewoon nog bijvoorbeeld de wasmachine laten draaien zonder dat ik van het net moet gebruiken, en dat geldt ook voor 's avonds koken e.d.

Toegevoegd na 1 minuut 15 seconden:
ivob schreef: 31 maa 2023, 16:05 Wanneer je de netafname van 10 kWh/24 uur kan terugbrengen naar 5 kWh/14 dagen zal de oorzaak eerder bij de productie van een PV-installatie gezocht moeten worden dan bij een batterij?
Beter is het rendement te berekenen na 365 dagen (en vier seizoenen) dan al na enkele weken (in de lente).
Natuurlijk, maar vergeet ook de WAF niet. Die is bij ons erg hoog ;)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

qless schreef: 31 maa 2023, 16:10 Nee want met dat nogal wisselen weer kan ik tijdens een regenbui gewoon nog bijvoorbeeld de wasmachine laten draaien zonder dat ik van het net moet gebruiken, en dat geldt ook voor 's avonds koken e.d.
Even praktisch blijven ipv te dromen: afhankelijk van het programma en de temperatuur verbruikt een wasmachine tussen de 200 Wh en de 1 kWh. Wanneer de cap tussen opslag en teruglevering dus (ruim bemeten) 20 cent/kWh is bespaar je met de batterij in het allerbeste geval dus 20 cent. Ga je niet rijk van worden.
Je moet dus na 365 dagen zien hoeveel je uit een accu kan halen (en je haalt nooit 1:1 uit een accu wat erin gaat) bovenop het direct verbruik vanuit PV en dan rekenen hoeveel je verloor aan injectievergoeding (wat er bruto in de accu gaat) en je wint aan stroomkost wat je er netto kan uithalen.

Wanneer je bv. op een jaar tijd 1000 kWh in de accu kon opslaan en de terugleververgoeding bedroeg gemiddeld 15 cent/kWh ben je 150 € aan terugleververgoeding verloren.
Wanneer je tijdens dat jaar 900 kWh terug hebt kunnen gebruiken uit de accu (wat al zeer positief gesteld is) en de afnamekost is gemiddeld 30 cent/kWh dan heb je daar 270 € gewonnen.
Op een jaar tijd heeft je accu je dus 120 € netto opgeleverd. Dan mag je die 120 € delen door de totale kost van je accu (en ook rekening houden met een 2% jaarlijkse degradatie van de opslagcapaciteit, dus jaar na jaar kan je de accu minder gebruiken) om te weten na hoeveel jaar ze een klein winst begint op te leveren. :-D

Wat de WAF te maken heeft met het eventuele rendement van een accu ontgaat me volledig.
(Maar dat zal wel aan mij liggen want die factor speelt hier niet.)
Sol Invictus!
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

qless schreef: 31 maa 2023, 16:10 Nee want met dat nogal wisselen weer kan ik tijdens een regenbui gewoon nog bijvoorbeeld de wasmachine laten draaien zonder dat ik van het net moet gebruiken, en dat geldt ook voor 's avonds koken e.d.
De wasmachine laten draaien wanneer ik wil: Dat kan ik thuis ook, en ik heb er geen batterij voor nodig, en hou 5000 euro in mijn zak.
Niet te schatten hoeveel batterijen er compleet nutteloos worden aangekocht.
wat baten kaars en bril als de uil niet lezen wil
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bababa schreef: 31 maa 2023, 19:34 De wasmachine laten draaien wanneer ik wil: Dat kan ik thuis ook, en ik heb er geen batterij voor nodig, en hou 5000 euro in mijn zak.
In je zak heb je er uiteraard ook niets aan. En door de inflatie dag na dag nog minder. :-D
ps. Niet vergeten die 5000 € uit je zak te halen voor hij in de wasmachine gaat.
De wasmachine laten draaien wanneer ik wil:
Was uiteraard NIET het argument van @qless
Dat was: "de wasmachine laten draaien zonder dat ik van het net moet gebruiken".
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Blijkt dat je ook voor BYD een app en internetverbinding nodig hebt voor commissioning… :|
Nu, gelukkig kan je dan met een Victron wel nog alternatieven kiezen, moest BYD iets uithalen, maar het is toch weer een nadeel dat het verschil met een Huawei installatie verkleint.
Ondertussen dringt het besef ook door dat je met het geld dat je niet meer terug ziet uit zo’n installatie (want negatief rendement op basis van huidige cijfers) best wel andere leuke dingen kan doen… al blijf ik wel het gevoel hebben dat het geen weggesmeten geld is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

NuKeM schreef: 03 apr 2023, 09:46 Ondertussen dringt het besef ook door dat je met het geld dat je niet meer terug ziet uit zo’n installatie (want negatief rendement op basis van huidige cijfers) best wel andere leuke dingen kan doen… al blijf ik wel het gevoel hebben dat het geen weggesmeten geld is.
Dat wordt al van in het begin en in andere topics aangehaald: steek je je eigen geld in een batterij vanuit het vertrekpunt dat er een louter economisch rendement moet zijn en/of het is geld dat je eigenlijk niet kan missen en/of iets anders voor moet laten kan je er beter niet aan beginnen.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

NuKeM schreef: 03 apr 2023, 09:46 Ondertussen dringt het besef ook door dat je met het geld dat je niet meer terug ziet uit zo’n installatie (want negatief rendement op basis van huidige cijfers) best wel andere leuke dingen kan doen… al blijf ik wel het gevoel hebben dat het geen weggesmeten geld is.
Puur euro om euro is het vandaag misschien niet rendabel.
Alhoewel het op korte tijd nu al tweemaal voorgevallen is dat de stroom enkele uren weggevalt, met dank aan de fiberklaar graafwerken.
Leuk dat alles met een draai aan de knop terug werkt.
Het is ook leuk dat je niet naar je verbruikspiek moet kijken. 2 ovens, de friteuse, de dampkap, de afwasmachine en 4 inductiekookplaten aan zonder dat ambetant gevoel dat het je meer gaat kosten.

De rendabiliteit stijgt naarmate de injectievergoeding daalt. Wat er onvermijdelijk aankomt.
En wie in een gebied woont met afschakelplannen is het uiteraard een no brainer.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad, je koop in zekere zin peace of mind en door de zelfstandigheid/bedruipendheid ook wat stabiliteit en zekerheid (economisch en functioneel). De afweging die te maken is is nu hoeveel dat mag kosten voor x jaar :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mij scheelt de energierekening bijna 370 euro met of zonder batterij. Waarbij je zonder batterij moet opletten wanneer je verbruikt en met welke piek.
Op 8 jaar is ze dus afbetaald.
Tenzij de kwh prijs nog stijgt, of de injectie verder daalt dan gaat het sneller.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goedkope en/of kleine batterij dan :) hier is het toch 800-1000€ per kWh.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

@NuKeM Een energiecontract afsluiten met een hele hoge afnameprijs met een hoog verbruik en een zeer lage terugleververgoeding is uiteraard ook altijd een goede optie om de TVT van PV en/of batterij te "verkorten". :-D
Hier draait de CAP tussen afname- en terugleverprijs dit jaar rond zo'n 8 c€/kWh. Tijdens 2022 schommelde dat tussen de 16,5 en 22,2 cent/kWh.
Dan krijg je een thuisbatterij, hoe goedkoop ze ook mag zijn, uiteraard nooit terugbetaald voor ze de geest geeft.
Uiteraard moet iedereen om die rekening te maken uitgaan van de eigen situatie.

Maar als het om TVT draait lijkt het me toch eenvoudiger om eerst te kiezen tussen een relatief goedkoop energiecontract dan voor een duur energiecontract + investeren in een batterij?
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

NuKeM schreef: 03 apr 2023, 17:41 Goedkope en/of kleine batterij dan :) hier is het toch 800-1000€ per kWh.
7kwh maar met nog geplaatst met premie hoewel plaatsing pas voorzien was einde maart.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

NuKeM schreef: 03 apr 2023, 17:41 Goedkope en/of kleine batterij dan :) hier is het toch 800-1000€ per kWh.
Hier staat 12,8kWh aan €6000.
Daar kan ik financieel best aan uit :).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”