De paar keer dat ik het zelf heb voorgehad had het met reloads te maken.
Aan de EV rijders ...
- devilkin
- Administrator
- Berichten: 6012
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
- Bedankt: 507 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Plus Member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
- Locatie: Heusden-Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 26 keer
Bizar.... De nieuwe Allego fast chargers aan de ESSO stations in Rotselaar langs de E314 zijn ondertussen al 2-3 weken open en nog steeds niet te zien in ABRP, ChargeMap of de Shell Recharge app.Tomby schreef: ↑16 maa 2023, 20:02
Zelf heb ik een wallbox van Shell Recharge en ook daar kan ik in mijn account aangeven dat er publiek mag geladen worden en mag ik zelf een prijs configureren (vreemd genoeg met een bepaalde bovengrens die een pak lager is dan bovengenoemde palen). Ik heb dan ook bij wijze van test dat eens uitgeprobeerd. Na een week zag ik mijn laadpunt in ABRP, en nog een week later zag ik die ook in ChargeMap.
Iemand enig idee hoe dat dan komt?
- devilkin
- Administrator
- Berichten: 6012
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
- Bedankt: 507 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Vandaag m'n Hyundai Kona Electric gaan ophalen. Expliciet gekeken voor een kleinere wagen (nog groot genoeg), rijd zeer leuk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 4864
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Hopelijk druppelt het niet in Vlaanderen wanneer het in Wallonië regent.
De Waalse overheid heeft een voorstel klaar om EV's vanaf mid 2025 hoger te gaan belasten.
BIV wordt zou berekend worden volgens de EV-formule: TMC = vermogensfactor x MTM x coëfficiënt
coëfficiënt = 0,09 voor auto’s met een vermogen < 120 kW
coëfficiënt = 0,18 voor auto’s met een vermogen > 120 kW en < 160 kW
coëfficiënt = 0,26 voor auto’s met een vermogen > 160 kW
Men een min. van 50€ max. van 9.000€.
Enkele voorbeelden:
TMC Tesla Model Y stijgt van 61,5€ naar 1.404,5€
TMC Tesla Model 3 stijgt van 61,5€ naar 1.588,2€
Elektrische auto's met een lager vermogen (zoals de Franse) zien de TMC dan weer dalen naar 50 €.
De Waalse overheid heeft een voorstel klaar om EV's vanaf mid 2025 hoger te gaan belasten.
BIV wordt zou berekend worden volgens de EV-formule: TMC = vermogensfactor x MTM x coëfficiënt
coëfficiënt = 0,09 voor auto’s met een vermogen < 120 kW
coëfficiënt = 0,18 voor auto’s met een vermogen > 120 kW en < 160 kW
coëfficiënt = 0,26 voor auto’s met een vermogen > 160 kW
Men een min. van 50€ max. van 9.000€.
Enkele voorbeelden:
TMC Tesla Model Y stijgt van 61,5€ naar 1.404,5€
TMC Tesla Model 3 stijgt van 61,5€ naar 1.588,2€
Elektrische auto's met een lager vermogen (zoals de Franse) zien de TMC dan weer dalen naar 50 €.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Berichten: 6350
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
- Bedankt: 486 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Wat is je bron hiervan ? Op Tweakers gaat het in het EV topic ook hierover. Enige bron is dit artikel, maar dus een artikel dat al evenzeer geen enkele bron geeft.
Grote onbekende is de 'vermogensfactor', die blijkbaar toch allesbehalve lineair moet zijn. Want hoe kan een Model 3 anders 30x zo duur uitvallen dan een Mégane E-Tech ? Als de M3 in hoogste vermogensklasse en Mégane in de laagste valt, dan nog moet Vermogensfactor x MTM > 10 zijn.
EDIT: hier een ander artikel : https://www.fleet.be/fiscalite-automobi ... ation-tmc/ . Daar is blijkbaar 'vermogensfactor' gelijk aan 'vermogen'... Is vermogen x MTM van een M3 dan effectief meer dan 10x hoger dan bij die Mégane ?!
-
- Elite Poster
- Berichten: 4864
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Hoeveel moet je er hebben, kan er zo uit het hoofd al een zestal opnoemen.
Berichtgeving van de Waalse gewestregering o.a gepubliceerd dd 28/4/23 door Stijn Blanckaert van Autonieuws.
https://autonieuws.be/nieuws/wallonie-h ... e-rekening
Ik geef het alleen maar mee.
Ik woon niet in Wallonië (en maak in Vlaanderen gebruik van een salariswagen*) dus geen last van.
*En gelukkig maar want na 50.000 km is de elektromotor al om zeep.
Laatst gewijzigd door ivob 04 mei 2023, 14:34, in totaal 5 gewijzigd.
Sol Invictus!
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 14885
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
- Bedankt: 1054 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Altijd een slecht idee om met intervallen te werken, zo krijg je vaak heel rare toestanden.
Een continue schaal werkt veel beter.
De VAA-berekening is zo'n continue schaal: elke gram CO2 uitgespaard, levert een lagere VAA op.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Morgen naar de garage voor een offerte.Opties liggen vast door car policy, er is geen extra budget.
Enige vraag die overblijft is achterwiel aandrijving zoals de meeste of 4 motion? (Via aanbetaling, vermits buiten budget)
Ik rijd zelf al 30j met voorwielaandrijving, de reden voor 4 motion zou zijn om de achterwielaandrijving te compenseren voor natte om winterse omstandigheden.
Enige vraag die overblijft is achterwiel aandrijving zoals de meeste of 4 motion? (Via aanbetaling, vermits buiten budget)
Ik rijd zelf al 30j met voorwielaandrijving, de reden voor 4 motion zou zijn om de achterwielaandrijving te compenseren voor natte om winterse omstandigheden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4864
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
De Vlaamse gewestregeing overweegt dan weer om vanaf Q4 23 terug subsidies te geven voor EV's. Inclusief tweedehands.
Bron: De Tijd.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 64458.html
Toegevoegd na 1 minuut 44 seconden:
Maar als het laden in de lease is inbegrepen maakt dat uiteraard niets uit. Of de range zou belangrijk moeten zijn.
Ik begrijp het doel van een offerte bij een dealer voor een salarisauto niet.
De prijzen liggen toch vast naagelang wat je aanvinkt in de lease app?
Bron: De Tijd.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 64458.html
Toegevoegd na 1 minuut 44 seconden:
Vierwielaandrijving verbruikt wel meer.
Maar als het laden in de lease is inbegrepen maakt dat uiteraard niets uit. Of de range zou belangrijk moeten zijn.
Ik begrijp het doel van een offerte bij een dealer voor een salarisauto niet.
De prijzen liggen toch vast naagelang wat je aanvinkt in de lease app?
Sol Invictus!
Blijkbaar werken niet alle leasebedrijven op dezelfde manier. Bij mij is ook de lease website indicatief.
De echte leaseprijs word bepaald door de offerte...
Laatst gewijzigd door wimvg 04 mei 2023, 21:50, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 5 keer
De lease app laat alle opties zien, bepaalde opties, configuraties zijn uitgesloten.
Bv de kleur wit, rood, …. Uitvoeringen zoals s line, verlaagde versies, ….
Ik vermoed dat we daarom via de dealer moeten.
Bv de kleur wit, rood, …. Uitvoeringen zoals s line, verlaagde versies, ….
Ik vermoed dat we daarom via de dealer moeten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4864
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ah, ok. andere werkwijze.
Hier staan de opties die je niet kan kiezen in het grijs en kan je niet aanklikken.
Wanneer je een verplichte optie niet aanklikt (bv. Metallic lak,winterbanden,....) krijg je een pop up.
Je kan wel niet zomaar bij een garage langsgaan om te bestellen (wel voor onderhoud).
Bestelling gebeurt gewoon bij aangeduide regiodealers.
Het enige waar de dealer hier wat kan bij "helpen" is toelichting geven bij de inhoud van bepaalde optiepaketten (om de meest gunstige combinatie te kiezen want dat is via de app een heel gedoe van try and error).
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
- Bedankt: 592 keer
- Recent bedankt: 38 keer
De aanbieding via de werkgever is beperkt tot bepaalde modellen en dan ook nog bepaalde reeksen. Bij onze ronde bij garages kwamen soms andere combinaties in zicht die betere combinaties van uitrusting boden voor hetzelfde of soms zelfs lager budget.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 14885
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
- Bedankt: 1054 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Over enkele maanden moet ik ook een nieuwe bestellen. Prijzen zijn wel crazy, gestuwd door zowel de hogere intrest als door het beperkte aanbod van elektrische modellen.
Full option Astra (2016): €670
Full option Grand C4 (2020): €740
(lease incl brandstof etc)
Voor die bedragen kan ik vandaag enkel een elektrische fiets bestellen, denk ik.
Tot hiertoe nog niets gezien dat qua leaseprijs en specs opkan tegen de Ford Mach-E. Ondanks de wat kleine koffer en de nogal Johnny-achtige looks, toch een te overwegen optie.
Ik vrees wel dat ik zou moeten leren rijden met 270/294pk, komende van 136 . En dan nog achterwielaandrijving...
Full option Astra (2016): €670
Full option Grand C4 (2020): €740
(lease incl brandstof etc)
Voor die bedragen kan ik vandaag enkel een elektrische fiets bestellen, denk ik.
Tot hiertoe nog niets gezien dat qua leaseprijs en specs opkan tegen de Ford Mach-E. Ondanks de wat kleine koffer en de nogal Johnny-achtige looks, toch een te overwegen optie.
Ik vrees wel dat ik zou moeten leren rijden met 270/294pk, komende van 136 . En dan nog achterwielaandrijving...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6350
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
- Bedankt: 486 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Waarom zou je daar moeten mee leren rijden ? Of geef je altijd plankgas ?
Ik heb nu ook bijna 300pk, en dat rijdt helemaal niet sneller/nerveuzer dan 136pk, tenzij ik hem natuurlijk in Sport mode zet. Dit blijven in eerste plaats gezinswagens, geen muscle cars.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 14885
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
- Bedankt: 1054 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Van 105pk naar 136pk, voor ongeveer hetzelfde gewicht, patineerde de auto toch wat vaker in het begin. En dat gaat over ocharme 30pk.
Bij EV's komt er een smak pk's bij.
@Hyundai+KIA
Car policy laat die merken niet toe.
Ik heb die car policy niet bedacht hé .
Ik ben nieuwsgierig naar de Passat-EV van VW: iD7.
Al vrees ik dat die niet goedkoper gaat uitkomen dan een iD4. De Mach-E is in zowat alles beter dan de iD4.
Bij EV's komt er een smak pk's bij.
@Hyundai+KIA
Car policy laat die merken niet toe.
Ik heb die car policy niet bedacht hé .
Ik ben nieuwsgierig naar de Passat-EV van VW: iD7.
Al vrees ik dat die niet goedkoper gaat uitkomen dan een iD4. De Mach-E is in zowat alles beter dan de iD4.
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 14441
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
- Bedankt: 1194 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik was ook niet onder de indruk van de id4. De cupra born wel maar die is kleiner. Ook Volvo heeft een paar leuke elektrische modellen.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 14885
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
- Bedankt: 1054 keer
- Recent bedankt: 15 keer
In leaseprijs is de kleinere Cupra Born ongeveer zo duur als een veel grotere Enyaq of iD4 (en kan maar laden aan 11kW).
En zelfs een Megane E-Tech - met maar 60kWh batterij tegen de 70-80kWh van MachE/iD/Enyaq80 - ontloopt de leaseprijs van die modellen met een ruimere range niet echt hard.
Ik vergelijk wel altijd de uitvoering/opties/packs waar warme stoelen én warm stuur in zitten. Dat is zó zalig!
En zelfs een Megane E-Tech - met maar 60kWh batterij tegen de 70-80kWh van MachE/iD/Enyaq80 - ontloopt de leaseprijs van die modellen met een ruimere range niet echt hard.
Ik vergelijk wel altijd de uitvoering/opties/packs waar warme stoelen én warm stuur in zitten. Dat is zó zalig!
-
- Elite Poster
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 5 keer
blijkt dat ik verkeerd zat.
Mag toch een categorie hoger kiezen. Geeft dadelijk weer wat meer opties i4, ix3, id4, ....
Toegevoegd na 5 uren 40 minuten 20 seconden:
Juist terug van de garage, testrit gedaan met id5 pro performance business premium.
Valt niet dadelijk iets op aan te merken, alle noodzakelijke opties + meer zijn aanwezig.
Rijdt vlot, soepel, kleine draaicirkel, mooi afgewerkt, ik had in tegenstelling tot wat je leest weinig problemen met het bedienen van het infotainment scherm.
Door een maandelijkse bijdrage zou een tesla y ook mogelijk zijn.
Ik dacht dat de long range een heel stuk verder zou komen dan de id4, maar volgens ev database zitten blijkbaar vrij dicht bij elkaar.
Enige reden om dan nog voor een tesla y te kiezen is het grote koffer (800l vs 540l) en de laadsnelheid (250kW vs 13kW).
Maandag ook nog een rit gepland met q4 e-tron.
Voor en nadelen id5 vs tesla y?
Mag toch een categorie hoger kiezen. Geeft dadelijk weer wat meer opties i4, ix3, id4, ....
Toegevoegd na 5 uren 40 minuten 20 seconden:
Juist terug van de garage, testrit gedaan met id5 pro performance business premium.
Valt niet dadelijk iets op aan te merken, alle noodzakelijke opties + meer zijn aanwezig.
Rijdt vlot, soepel, kleine draaicirkel, mooi afgewerkt, ik had in tegenstelling tot wat je leest weinig problemen met het bedienen van het infotainment scherm.
Door een maandelijkse bijdrage zou een tesla y ook mogelijk zijn.
Ik dacht dat de long range een heel stuk verder zou komen dan de id4, maar volgens ev database zitten blijkbaar vrij dicht bij elkaar.
Enige reden om dan nog voor een tesla y te kiezen is het grote koffer (800l vs 540l) en de laadsnelheid (250kW vs 13kW).
Maandag ook nog een rit gepland met q4 e-tron.
Voor en nadelen id5 vs tesla y?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 81 keer
Morele bezwaren om ook maar ene rotte frank richting Elon te sturen?
Die superspeed laadsnelheid is ook enkel relevant in specifieke scenarios. De vraag is ook of je werknemer dat vergoed, dus je gaat dat denkik ook dan alleen maar op reis gebruiken (2 of 3x per jaar?)
De i4/5 kan trouwens aan 118 Kw nog niet de helft van 250 maar toch iets meer dan 13 kw.
Nu, heb je ook al met een Tesla gereden? Ik vond dat centrale scherm toch te lastig om gewoon te worden. Niets meer achter je stuur, ben dat toch nog wel gewoon.
Die superspeed laadsnelheid is ook enkel relevant in specifieke scenarios. De vraag is ook of je werknemer dat vergoed, dus je gaat dat denkik ook dan alleen maar op reis gebruiken (2 of 3x per jaar?)
De i4/5 kan trouwens aan 118 Kw nog niet de helft van 250 maar toch iets meer dan 13 kw.
Nu, heb je ook al met een Tesla gereden? Ik vond dat centrale scherm toch te lastig om gewoon te worden. Niets meer achter je stuur, ben dat toch nog wel gewoon.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 5 keer
klopt is idd maar een paar keer per jaar.boran_blok schreef: ↑05 mei 2023, 22:20 Morele bezwaren om ook maar ene rotte frank richting Elon te sturen?
Die superspeed laadsnelheid is ook enkel relevant in specifieke scenarios. De vraag is ook of je werknemer dat vergoed, dus je gaat dat denkik ook dan alleen maar op reis gebruiken (2 of 3x per jaar?)
De i4/5 kan trouwens aan 118 Kw nog niet de helft van 250 maar toch iets meer dan 13 kw.
Nu, heb je ook al met een Tesla gereden? Ik vond dat centrale scherm toch te lastig om gewoon te worden. Niets meer achter je stuur, ben dat toch nog wel gewoon.
Volgens wat ik lees zou id4/5 model 2023 laden aan 135kW, testrit met tesla zou voor volgende week zijn.
id4/5 heeft wel standaard apple carplay, terwijl je bij tesla gebruik moet maken van hun systeem.
Ik weet ook niet of je bij tesla kan filteren op non-tesla chargers, vermits de telsa chargers in de carpolicy niet toegelaten zijn.
Anders moet je daar toch weer je gsm voor gebruiken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 81 keer
Persoonlijk ga ik er van uit dat in een "ik ga naar het zuiden van Frankrijk" scenario de kosten voor opladen op mijzelf gaan vallen. Wordt dan even zoeken hoe dat correct te regelen met accounts/apps etc. Maar mijn tankkaart weerkt ook niet buiten Belgie. Gaat natuurlijk wel wat kostelijker zijn want vroeger tankte ik maar 2x in het buitenland voor de hele trip, zal nu wel meer zijn.
Maar goed dat is dan zo.
Tijdens niet lange ritten ga ik nooit echt meer aan mijn "tank" moeten denken want de auto gaat altijd vol zijn.
Maar goed dat is dan zo.
Tijdens niet lange ritten ga ik nooit echt meer aan mijn "tank" moeten denken want de auto gaat altijd vol zijn.
- devilkin
- Administrator
- Berichten: 6012
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
- Bedankt: 507 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Superieur, ik weet het nog zo niet. Een paar collega's klagen behoorlijk over het phantom braking gehalte van de wagen.
Supercharger netwerk is wel een plus, maar bij mijn werkgever zijn dc chargers niet toegelaten wegens kostprijs. Ik vermoed dat er wel nog zo zijn...
Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Supercharger netwerk is wel een plus, maar bij mijn werkgever zijn dc chargers niet toegelaten wegens kostprijs. Ik vermoed dat er wel nog zo zijn...
Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Premium Member
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 33 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik zit in net dezelfde situatie met de tankkaart maar ik heb me laten vertellen dat een landkaart sowieso Europees moet zijn...dus mss best je is informeren...daarnaast moet ook gezegd worden dat tegenwoordig de ice auto's een steeds kleinere benzinetank hebben ..mijn volvo heeft er nog eentje van 48l en heb nog nooit meer dan 40l kunnen tanken dus ook daar zou je niet meer met 1 tank toekomen...ik vermoed dat dat door regeltjes van de eu komt om ons gewoon te maken dat we regelmatig aan de pomp of beter gezegd de lader moeten gaan staan met die evsboran_blok schreef: ↑05 mei 2023, 22:50 Persoonlijk ga ik er van uit dat in een "ik ga naar het zuiden van Frankrijk" scenario de kosten voor opladen op mijzelf gaan vallen. Wordt dan even zoeken hoe dat correct te regelen met accounts/apps etc. Maar mijn tankkaart weerkt ook niet buiten Belgie. Gaat natuurlijk wel wat kostelijker zijn want vroeger tankte ik maar 2x in het buitenland voor de hele trip, zal nu wel meer zijn.
Maar goed dat is dan zo.
Tijdens niet lange ritten ga ik nooit echt meer aan mijn "tank" moeten denken want de auto gaat altijd vol zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Juist die zijn (voorlopig) niet toegelaten. Iets met facturatie. Je hebt daar een kredietkaart voor nodig waardoor dit niet mogelijk is, vermits ze geen company kredietkaarten gaan uitdelen aan iedereen.
Laden zou wel in heel Europa kunnen, uitgezonderd de tesla chargers
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
- Bedankt: 592 keer
- Recent bedankt: 38 keer
Dat is inderdaad een probleem want men kan wel zwaardere batterijen gebruiken maar deze wegen ook meer en dus verlies je weer een deel van de capaciteit. Er is dringend vernieuwing nodig aan de tech zodat we meer capaciteit uit minder zware batterijen kan halen. Het gewicht maakt ook dat deze wagens gevaarlijker zijn bij ongevallen. Zijn die solid state batterijen eigenlijk lichter?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 14885
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
- Bedankt: 1054 keer
- Recent bedankt: 15 keer
CATL heeft net met veel bombarie aangekondigd dat ze "binnenkort" met batterijen van 500Wh/kg komen. De huidige techniek staat op 250-320Wh/kg.
ICE > EV verlies je - qua gewicht - natuurlijk de brandstoftank etc, maar komt er een paar honderd kg batterij bij. Niet onlogisch dat je eindigt op +/- 2 ton.
Een collega heeft heel zijn huis - inclusief garage - laten onderkelderen. Hij weet niet of de garagevloer/kelderplafond wel voorzien is op een quasi permanente belasting van 4-5ton (2 auto's)...
ICE > EV verlies je - qua gewicht - natuurlijk de brandstoftank etc, maar komt er een paar honderd kg batterij bij. Niet onlogisch dat je eindigt op +/- 2 ton.
Een collega heeft heel zijn huis - inclusief garage - laten onderkelderen. Hij weet niet of de garagevloer/kelderplafond wel voorzien is op een quasi permanente belasting van 4-5ton (2 auto's)...
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
- Bedankt: 592 keer
- Recent bedankt: 38 keer
En wat dan met parkeergarages? Nu is dat nog een minderheid die EV's maar dat zal ook veranderen.
Wat ook meespeelt is dat de EV's vooral grotere wagens zijn, de kleintjes worden geschrapt omdat er minder winst op te maken valt. Misschien dat de Chinezen hier verandering in kunnen brengen.
Wat ook meespeelt is dat de EV's vooral grotere wagens zijn, de kleintjes worden geschrapt omdat er minder winst op te maken valt. Misschien dat de Chinezen hier verandering in kunnen brengen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 14885
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
- Bedankt: 1054 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Megane e-Tech weegt maar 1,6ton -> dat is niet veel meer dan een "gewone" Megane.
De focus op luxe-uitvoeringen en luxe-segment koetswerk (eg SUV), zal wel minderen naar de toekomst toe. Een iD7 is al meer een Passat bv.
Maar linksom of rechtsom: een batterij weegt meer dan een brandstoftank.
Met zware EV's gaat de uitstoot van fijnstof van de banden ook ferm omhoog. Regeneratief remmen zorgt dan weer voor minder fijn stof van remmen, omdat je vaker op elektromotor remt dan met remschijven.
De focus op luxe-uitvoeringen en luxe-segment koetswerk (eg SUV), zal wel minderen naar de toekomst toe. Een iD7 is al meer een Passat bv.
Maar linksom of rechtsom: een batterij weegt meer dan een brandstoftank.
Met zware EV's gaat de uitstoot van fijnstof van de banden ook ferm omhoog. Regeneratief remmen zorgt dan weer voor minder fijn stof van remmen, omdat je vaker op elektromotor remt dan met remschijven.
- Sasuke
- userbase crew
- Berichten: 5526
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
- Bedankt: 467 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Solid state is 'lichter' in de zin dat de energiedichtheid een pak hoger is. Maar daar moet je de komende jaren echt nog niet op hopen ... ze zeggen al lang dat het er gaat komen, maar er zijn zelfs nog geen deftige prototypes heb ik de indruk.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 9755
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
- Bedankt: 592 keer
- Recent bedankt: 38 keer
Van die dalende interesse in SUV of luxe merk ik toch weinig, integendeel, het lijkt er steeds meer op dat iedereen een SUV heeft.
Er zal wel veel winst komen van de mensen die geen wagen van die prijs kunnen veroorloven en het aantal tweede wagens zal daardoor ook dalen, nu zijn net dat vaak kleinere wagens. Van een ICE naar geen wagen is een grotere besparing (ecologisch) dan van ICE naar EV.
Er zal wel veel winst komen van de mensen die geen wagen van die prijs kunnen veroorloven en het aantal tweede wagens zal daardoor ook dalen, nu zijn net dat vaak kleinere wagens. Van een ICE naar geen wagen is een grotere besparing (ecologisch) dan van ICE naar EV.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Sasuke
- userbase crew
- Berichten: 5526
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
- Bedankt: 467 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Dat zegt men wel ... maar eigenlijk nog niet al teveel van gemerkt eigenlijk. Rijdt nu al 26000km met de originele zomerbanden set (nooit gewisseld in de winter zelfs) en heb nog altijd een hoop profiel over (zeker meer dan 5-6mm). Sinds ik elektrisch rijd, rijd ik ... over het algemeen toch, wel een pak rustiger dan voorheen, inclusief veel meer/beter regeneratief remmen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4864
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Nooit aan gedacht dat dan even na te vragen bij zijn architect of wie dan ook de draaglastberekening van zijn garagevloer berekend heeft?
Er zijn genoeg wagens met een verbrandingsmotor die ook de 2 ton overschrijden. Of heeft hij de draagkracht van zijn vloer alleen laten berekenen op een bepaald type auto met een bepaald max. MTM?
Sol Invictus!