dwdm schreef: ↑11 apr 2023, 20:06
Hopelijk is het wegvallen van de whitelist definitief maar zonder officiële communicatie blijft het risico dat je op een dag op repair-profiel komt.
Officiëel heeft Proximus nooit gecommuniceerd over het bestaan van een whitelist, of nog nooit zo'n whitelist gepubliceerd.
Toch niet op hun website.
Officiëel mag je dus als Proximus klant alléén hun modem gebruiken
.
De enige communicatie kwam van EDPNet, die het initiatief genomen heeft om hun "eigen" CPE's (Fritz!Box) te laten goedkeuren.
Als je dus moet wachten op een officiële communicatie van Proximus dat de whitelist afgeschaft is, zal je nog lang moeten wachten.
EasyDone schreef: ↑12 apr 2023, 12:21
Whitelist is volgens mij in het leven geroepen om providers die niet Proximus heten zoveel mogelijk dwars te zitten.
Vijgen nà Pasen (lettelijk en figuurlijk
). Een beetje nutteloos om nu nog te discuteren over de reden van de whitelist.
In het begin van VDSL2, en vooral nà de invoering van vectoring, was er toch een gegronde bezorgdheid dat niet geteste modems een ganse vectoring bundel naar de knoppen kon helpen...
tdemeyer schreef: ↑12 apr 2023, 11:57
los van de (ooit wel eens) komende richtlijn vanuit het BIPT omtrent vrije modemkeuze zou het ook niet kunnen ingegeven zijn door de transitie naar fiber? Dat ze bij Px het stilaan niet meer de moeite vinden om dingen uitgebreid te testen? Misschien hebben ze betere tools om, in geval er bvb ergens op een kabel een modem voor miserie zorgt, dingen selectief uit te schakelen?
In Nederland heeft KPN ook niet gewacht tot de vrije modemkeuze hen wettelijk werd opgedrongen. Ze hebben één jaar voor de verplichting alles al vrijgegeven, inclusief de nodige technische details (VoIP, IPTV, ...) waaraan modems moeten voldoen.
Dit in tegenstelling tot de kabelproviders, die tot de laatste dag hebben tegengewerkt.
Ik neem aan dat het afschaffen van de whitelist gewoon een voorbereidende stap is tot de vrije modemkeuze, die er toch stilaan aankomt?