Aansluitdoos in garage, modem op 1e verdiep

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Arostul
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 maa 2023, 16:01

Huidige situatie: b-box 3V+ staat op een kamer op 1e verdiep, PC is rechtstreeks aangesloten op de b-box. In de garage is de DSL-aansluitdoos.
Te zien op https://i(.)postimg(.)cc/TP33Q2DG/userbasefiber01.png

Hoe gaat dit nu in z'n werk met fiber, aangezien er een fibermodem moet geplaatst worden tussen de b-box 3V+ (of Internet Box+), die aan elkaar verbonden zijn met een ethernet kabel?

Wordt de fibermodem naast de fiberaansluitdoos geplaatst in de garage, en is het zo mogelijk om die te verbinden met de b-box die boven op de kamer staat zonder het gebruik van powerlines?
Of gaat de fibermodem dan bij de b-box geplaatst worden, en gaat de fibermodem dan rechtstreeks aangesloten kunnen worden aan de fiberaansluitdoos op dezelfde manier als dat nu het geval is zoals bij DSL?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De verbinding tussen de het fiberaansluitpunt (ONTP) en de glasvezelmodem (ONT) is een glasvezel.
De verbinding tussen de ONT en de router is een ethernetkabel (UTP).

In principe zal Proximus de glasvezelmodem zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt plaatsen.
Ik denk niet dat ze bereid gaan zijn om een glasvezel kabel te leggen tussen de garage en de eerste verdieping.
Tenzij de huidige DSL kabel in een buis ligt die ze kunnen gebruiken?

Welke kabel ligt er nu tussen het DSL aansluitpunt (NTP) en de modem (B-box3)?
Als dit een ethernetkabel is, kan deze gebruikt worden.

PS - image niet zichtbaar
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Arostul
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 maa 2023, 16:01

philippe_d schreef: 27 maa 2023, 19:43 Welke kabel ligt er nu tussen het DSL aansluitpunt (NTP) en de modem (B-box3)?
Als dit een ethernetkabel is, kan deze gebruikt worden.
De b-box 3V+ is verbonden met een DSL-kabel aan een wanddoos waar 2 DSL-kabels kunnen worden op aangesloten.
(Aanvankelijk was dat een 5-polig aansluitpunt voor de vaste telefoon, in tijde nog voor de modem boven werd geplaatst.)

De DSL-aansluitdoos bevindt zich in de garage, met daaraan een splitter (denk ik?) waar het basisstation van een Twist 300 telefoon mee verbonden is.

Ik kan geen pics posten wegens geen minimum aantal posts, vandaar dat ik de URL moest afbreken met ( ). :-)


Maar als ik het begrijp zal de ONT, verbonden aan de ONTP, in de garage blijven. Dan vraag ik me af hoe de b-box 3V+ met ethernetkabel zal verbonden geraken met ONT zonder gebruik van powerlines?
Hoe de bekabeling in de muren er nu op dit moment uit ziet, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Zou het alsnog lukken om een ethernetkabel door de muren te krijgen indien er al een buis ligt?
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Als het een vrij recent huis is (10-15 jaar) is de kans vrij groot dat die twee stekker dozen verbonden zijn met UTP. maar dan enkel 1 paar van gebruikt.

Anders is het helaas kwestie van een UTP kabel te trekken.

Hetgeen wat je zou kunnen is de stekkerdoos open te maken en een foto nemen van de kabel binnen erin.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”