Thuisnetwerk - wat op wat aansluiten

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Rem1y
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 maa 2023, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Dag allen,
Zoas jullie kunnen zien is dit mijn eerste post op dit forum.

Heb een 5 tal jaar terug een ouder huis gekocht - volledig onderkelderd. Wat netwerk betreft denken we ondertussen te weten wat we willen en wat niet. Doch ben hier zelf niet in thuis. Advies wordt sterk geapprecieerd.

Huidige situatie:
- Scarlet/proximus. Draad komt binnen in de kelder en gaat naar de living. BBOX (V3? - 2 jaar geleden vervangen). Met daarop verbonden er net naast de Desktop. Wifi in huis via de bbox. Quasi op elk verdiep redelijk ontvangst behalve in 1 slaapkamer op 1e verdiep. Desktop gaat verdiep hoger en een TV komt op deze plaats (zonder TV abbo Scarlet).

Wat ik zou willen en denk nodig te hebben:
- Bbox en NAS in kelder.
- WIFI versterker/extender (of hoe noemt dat) centraal op het gelijkvloers. Voor het bereik overal in huis, niet zozeer voor de snelheid.
- 2 camera's bedraad - POE - buiten- (voordeur en zijdeur). Met mogelijkheid om beelden op te slaan (op NAS en deels op Camera) en van op afstand met smartphone live te kijken. Liefst camera's die beweging detecteren overdag en 's nachts. Indien mogelijk "niet rechtstreeks toegangelijk via internet". Wel via NAS.
- Desktop 1e verdiep met bekabelde internet verbinding.
- UTP kabels leggen is in principe geen probleem - kan vlot via kelder. Kan extra stopcontacten voorzien op locatie NAS / BBOX / evt. POE switch.

Vragen:
1. Is dit schema correct?
- BBox ----> NAS (bv synology)
- Op NAS ---> Kabel Desktop + kabel naar TV + POE switch
- POE Switch ---> 2 kabels naar camera's
- Wifi Extender/Versterker (?): ken ik niets van: werken die met de bbox of moet er dan eerst een modem van het zelfde merk tussen bbox en NAS?

2.
-Heeft een POE switch stroom vanuit stopcontact - of kan dit eveneens stroom gebruiken rechtstreeks vanaf NAS, Bbox of aparte modem?
-Beter desktop rechtstreeks op Bbox of beter op NAS. Of anders?
-Voor de desktop dien ik een nieuwe kabel te trekken - CAT6 stug met wandcontactdoos ? Of CAT6 stug of flexibel met RJ45 en elegante manier om dit uit de muur te laten komen?

Alle suggesties/antwoorden zijn meer dan welkom.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5529
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer

Invoer Internet --> Bbox <--> PoE Switch -- Daarop Alles bekabeld aansluiten, inclusief de WiFi Accesspoint(s) en klaar.

De Bbox is een modem/router met kleine ingebouwde switch, die zou ik negeren. 1 kabel tussen Bbox en Switch, Dan vanaf de switch een kabel naar je Nas, Desktop, PoE Camera's, Wifi Accesspoint.

Als je er niet teveel van kent raad ik aan om Unifi Switch en Accessoint aan te schaffen. Toestellen kan je niet gebruiken om onderling door te verbinden, het is niet omdat een Synology NAS meerdere ethernet aansluitingen heeft, dat je daar zomaar iets op kan aansluiten. Zo werkt het niet, dat 'kan' wel, maar maakt het nodeloos complex. Een PoE switch (Neem zeker niet te klein, ik zou 12 poorten nemen in jouw geval) is handiger, en hoef je niet echt te configureren.

Een PoE switch voorziet stroom aan aangesloten apparaten. Er bestaan wel PoE switches die je zelf ook kan voeden via Ethernet, maar die zijn ofwel duur, ofwel Chinese brol met midspan injectoren. In jouw geval is dat ook niet nodig denk ik.

Voor aansluitingen, CAT6A of CAT7 nemen voor de toekomstbestendigheid. Een wandcontactdoos is altijd mooier én beter.

Succes
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 93 keer
Recent bedankt: 4 keer

@Sasuke Cat 7 is nooit toekomstbestendig want wordt niet ondersteund door RJ45 connectoren maar GG45 of TERA connectoren.
Als je met Cat6A wilt werken gebruik dan keystones met patchkabels of MPTL connectoren voor rechtstreeks aan te sluiten.
Maar voor Camera is normaal Cat6 al meer als goed genoeg want Camera's hebben maar poorten tot 100Mbps dit is ook hetzelfde bij tv's momenteel.

Je kunt altijd mijn document wat ik over netwerkbekabeling heb gemaakt gebruiken.



Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 26 keer

Een 8-poorts PoE+ switch daar betaal je je niet blauw aan, maar ik zou niet naar PoE-switches met méér PoE-poorten kijken als je zelfs geen 8 verbruikers hebt. Als ik het goed lees heb je er zelfs maar twee... Als je met bv. een ZyXEL GS1008HP (of zijn managed broertje GS1900-8HP) niet voldoende hebt, dan zou ik er gewoon een extra switch achter zetten, of kijken naar switches die bv. niet op alle poorten PoE aanbieden - die zijn er ook.

Ik heb hier volgende opstelling thuis: ONT (kelder) -> router (kelder) -> PoE-switch (gelijkvloers) die mijn toegangspunten op gelijkvloers en 1e verdieping via PoE+ voedt, en ook een PoE PD switch (1e verdieping) voedt. Met die extra switch hoef ik geen tig kabels te hebben lopen naar de 1e verdieping en heb ik ook geen stopcontact nodig.

Huis is ingericht als bel-etage en TV/HTPC/receiver/... staan allemaal op 1e verdieping, heel veel van dat spul heeft een netwerkaansluiting tegenwoordig.

Voor PoE heb je PSE (Power Sourcing Equipment) nodig, dat is hardware die een NAS/modem/router standaard ontberen. Dus nee, geen van die spullen die je hebt kan apparaten va PoE voeden. Daar heb je of een injector of een PoE switch voor nodig.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Rem1y
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 maa 2023, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Bedankt allen voor de bruikbare input! @Sasuke: Denk dat ik met je input verder kan met welke toestellen en in elke welke volgorde.

@Data technicus en anderen:

Uit je document meen ik te begrijpen dat Cat6 ipv Cat6a voldoende is. Zowel voor camera's als voor een evt. toekomstige fiber aansluiting? Bekabelde afstand naar desktop zou 12m zijn. Naar camera's 15m en 5m. Naar accesspoints 8m, een evt. tweede 12m. Begrijp ik dit correct?
Laatst gewijzigd door Rem1y 19 maa 2023, 01:25, in totaal 1 gewijzigd.
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 26 keer

Zelfs CAT5 is voor zo'n korte afstanden in principe voldoende vziw, maar de meerkost voor CAT6 is ondertussen verwaarloosbaar dus je moet gek zijn om geen CAT6 of hoger te nemen.

Ik heb een paar spullen die 10GBASE-T doen, die heb ik ook onderling met losse CAT5E-kabels getest eerst. Dat werkte als een zonnetje.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 730
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 169 keer
Contacteer:

de ZyXEL GS1008HP heb je voor ongeveer €80 en is niet managed
de ZyXEL GS1900-8HP heb je voor €160 en is managed met uitgebreide mogelijkheden zoals SNMP v1 en 802.3ad LACP Link Aggregation
De ZyXEL GS1200-8HP v2 heb je voor €87 en is managed maar minder uitgebreid en met Static Link Aggregation.

Ik denk dat voor €8 verschil de ZyXEL GS1900-8HP het meest interessante is.
Poort 1-4 POE (802.3af)
-1 Camera 1
-2 Camera 2
-3 Wifi AP1
-4 Wifi AP2 (optioneel) / Vrij
-5 Uplink router/modem
-6 Vaste PC
-7 NAS
- Vrij

De ZyXEL GS1900-8HP misschien overkill. Tenzij je, je Nas via meerder kabels met de switch wil verbinden om hogere snelheden te halen. Deze ondersteunen meestal geen Static Link Aggregation dan heb je 802.3ad LACP nodig.

Als 1 a 2 vrije poorten te weinig is kan je misschien voor een 16p model gaan. (of er later via link aggregation een switch met 2.5/10gbit opties aanhangen) switches met POE en 1Gbit+/sfp+ gecobineerd vallen meestal in een duurdere prijsklasse....
Greetz cyberbug

Afbeelding
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 701
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 128 keer
Recent bedankt: 1 keer

Netwerk: Ik heb lang getwijfeld tussen Ubiquity Unify & Tp-link omada
=> uiteindelijk voor TP-link gegaan & helemaal tevreden van

Let wel: Als je camera's, deurtoegang,.... ook in 1 en hetzelfde systeem wil is ubiquity mogelijk meer aangewezen.

Enkel camera's extra nodig en mogen die apart beheerd worden: zeer tevreden hier van de reolink doorbell poe & een peo outdoor camera
Rem1y
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 maa 2023, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Bedankt voor je reactie! Ik ben inderdaad ondertussen "heel" het forum aan het doorlezen, eveneens ivm camera's en deurbel. Die deurbel had ik eerst over het hoofd gezien.

TP en xyzell lijken technisch prijs/kwaliteit beter dan ubiquiti unif, doch ubiquity lijkt dan weer gebruiksvriendelijker voor beginners zoals mij. Of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5529
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer

Als je alles in 1 wel, inclusief camera's, dan is een Unifi systeem het meest gebruiksvriendelijke. Zeker niet het goedkoopste :-) Maar nu ook niet verschrikkellijk duur als je alles optelt. Het Unifi protect systeem, i.c.m. een Cloud Key Gen2+ omvat de controller én een NVR in 1 systeem. Daarnaast dus enkel nog een switch, een accesspoint (of 2) en een gateway. Die gateway is in principe niet nodig, je huidige BBOX kan die taak perfect vervullen.

Maar zoals hierboven vermeld, prijs/kwaliteit is TP-Link Omada (opgelet, enkel OMADA !!) gunstiger, maar dan moet je inderdaad een apart camerasysteem aanschaffen en onderhouden. Zelf heb ik ook TPLink Omada voor Switching/Wireless en ReoLink voor de camera's ... thuis dan toch :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 701
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 128 keer
Recent bedankt: 1 keer

Puur voor setup, monitoring,..... van netwerk is - voor mijn part - omada net zo gebruiksvriendelijk als Unify.
Unify word enkel "makkelijker" dan omada als je meer wil dan enkel netwerk => zie Sasuke's comments

Reolink zijn camera's & beheer ervan zijn - voor mijn part - echter een pak beter dan deze van Unify (en je hebt meer keuze).
Ieder zijn core business denk ik dan?

Omada heeft recent trouwens een 3-in-1 toetsel ( router, 8x PoE switch, controller):
- https://www.tp-link.com/nl-be/business- ... /er7212pc/
- https://tweakers.net/pricewatch/1877262 ... ificaties/

Zelf heb ik het simpel gehouden (2 jaar geleden) met de OC200 als controller, 2 acces points, 4 PoE ports unmanaged switch, recent de camera's. De router wou ik later toevoegen maar gegeven fiber binnen X-jaar kijk ik daar nog even de kat uit de boom, de BBOX is "ok" voor thuisgebruik.

Owja, mogelijk nuttige info, gebruikservaringen, problemen,.... met omada: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 799387/136
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3766
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

lirec schreef: 21 maa 2023, 00:58 Reolink zijn camera's & beheer ervan zijn - voor mijn part - echter een pak beter dan deze van Unify (en je hebt meer keuze).
Ieder zijn core business denk ik dan?
Ubiquiti (UBNT) heeft een ganse "protect" lijn ( https://www.ui.com/camera-security )... zeggen dat het niet hun core business is lijkt me wat overdreven.

Het feit dat je een ecosysteem hebt met een volledige integratie van gans je netwerk en security maakt Unifi voor mij een sterk argument (begin anders maar eens aan iemand zonder IT ervaring uit te leggen hoe hij bijvoorbeeld VLAN's moet configureren op merk X terwijl z'n camera van merk Y is en nog andere apparatuur van merk Z). Het voordeel is ook dat je alles lokaal hebt draaien (en zonder firewall configuraties hier van overal aan kan op een veilige manier) en geen maandelijkse "cloud" kosten hebt (laat staan de bandbreedte om continue x-aantal camera's naar de cloud te streamen).

Persoonlijk zou ik nog steeds een Dream Machine Pro (welke een switch en NVR bevat) aanbevelen, enkele AP's voor de juiste wireless dekking en de nodige camera's (of deurbel camera). Uitbreiden kan je steeds en alles werkt perfect samen vanuit één interface.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8990
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
Bedankt: 692 keer
Recent bedankt: 3 keer

DarkV schreef: 26 maa 2023, 23:38 (begin anders maar eens aan iemand zonder IT ervaring uit te leggen hoe hij bijvoorbeeld VLAN's moet configureren op merk X terwijl z'n camera van merk Y is en nog andere apparatuur van merk Z)
Idd een pluspunt naar een beginner toe.
Ik krijg er als pro soms al een punthoofd van (wat de ene automatisch configt, moet bij de andere manueel, andere termen, etc etc; het enige dat je dan rechthoudt, is dat je de materie ook theoretisch kent en dus zelf wat kunt afleiden).
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 701
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 128 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 26 maa 2023, 23:38 Ubiquiti (UBNT) heeft een ganse "protect" lijn ( https://www.ui.com/camera-security )... zeggen dat het niet hun core business is lijkt me wat overdreven.
Ik tel: 12 camera's, 2 deurbellen, 3 nvr's.
Reolink heeft op het eerste zicht het drievoud daarvan met natuurlijk ook veel meer variatie in use cases waarbij een bepaalde camera ideaal is.
Dus ja: voor reolink is camera's de core business, voor Ubiquiti is dat veel minder het geval. Wat niet betekend dat ze nooit kunnen bijbenen en het wel hun core business maken.

Voor reolink is deurbellen bijvoorbeeld iets wat er nog maar recent er is bijgekomen. Niet hun core business dus, maar mogelijk word het dat nog.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3766
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ontken niet dat ze een ruimer aanbod hebben in camera's... maar hun NVR aanbod lijkt dan weer beperkter (bij UBNT kan je deze oa. stacken).

Ook de vereiste voor een cloud abonnement is een no-go voor mij plus het complete ecosysteem van UBNT is een stevig pluspunt (heb zelfs telefonie via UBNT).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”