Homewizard vs Shelly (beide icm Home assistant)

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hey,

We zijn verhuisd naar een woning met een paar energievreters, met een verbruik van +-16.000kWh:
- oude warmtepomp grond/grond (Masser - naast bijkomende isolatie hebben we offertes om over te schakelen naar een lucht/lucht of te blijven in directe expansie, maar dit terzijde)
- jacuzzi met een gem. jaarverbruik van 5.000 kWh (we kunnen ze helaas niet afleggen tijdens de winter :( )
- elektrische boiler van 2020, Ariston Vertuo Plus 200, 2.400W
- keukenboiler (geschat verbruik 500 kWh ondanks beperkt gebruik..)
- 36 transfo's aan 5W sluimerverbruik (deze gaan we sowieso maximaal overbruggen)
- EV via laadpaal van Shell Recharge met load balancer (helaas niet slim te sturen via Shell Recharge zelf)

We zouden graag:
- een inzicht krijgen in vnl. de eerste 4 toestellen om het verbruik naar beneden te krijgen.
- Daarnaast hebben we voor 8 Wp aan zonnepanelen laten leggen en zouden we graag ons real-time verbruik (of opbrengst) willen zien om ons aan te passen aan de injectie
- bepaalde toestellen sturen adhv de injectie

Home Assistant vs Openhab
We hebben een 3-fasige aansluiting en een digitale meter is onderweg. We hebben een raspberry pi 4 (vnl. plex server) met domoticz uit onze vorige woning met digitale meter. We kunnen deze gebruiken om Home Assistant op te installeren. Een vriend werkt met Openhab - wat er zeer netjes uit ziet - maar ik lees dat HA iets gemakkelijker is/een grotere community heeft?

Om het verbruik op te volgen dacht ik aan:
- Shelly 3 EM (kan deze 1 groep meten of 3 aparte? Shelly 3EM heeft "3x Current Transformers 120A included". Wij hebben een 3-fasige aansluiting, maar de groepen (warmtepomp/jacuzzi/..) zijn 1-fasig? Kan ik dit ergens zien? Kost 115€ per stuk)
- Homewizard Energy kWh meter (leest 1 toestel uit voor 130€ per stuk)

Shelly vs Homewizard
Kan iemand me vanuit onderzoek/ervaring helpen om een keuze te maken tussen de Homewizard Energy & Shelly ajb? :) Qua toestellen, mogelijkheden van de app, gebruiksgemak, mogelijkheid om toestellen aan te sturen wanneer er injectie is,...

De P1 meter werd vroeger uitgelezen door de RPi, maar mogelijks belast ik de RPi minder met een Home Wizard P1 meter (30€)?

Om het verbruik te sturen dacht ik om:
- Elektrische boiler te vervangen door een warmtepompboiler
- Elektrische boiler via een eenvoudige timer (14u-17u) op te laten warmen wanneer de kans op zon het grootst is
- Elektrische boiler slim te sturen wanneer er voldoende injectie is (er zit geen stopcontact tussen de boiler & zekeringkast)
- De keukenboiler 's morgens 30m, 's middags 30m en 's avonds 30m op te laten warmen
- Elektrische fiets via een slim stopcontact op te laden
- De Shell recharge via de load balancer te manipuleren? (geen idee of we deze slim kunnen proberen aan te sturen/manipuleren)
- warmtepomp via een (al dan niet slimme) thermostaat met programmering aan te sturen & adhv onze energiemetingen kijken of daar winst te behalen valt
- jacuzzi in de winter maximaal uit te schakelen via de zekeringkast, aangezien er in 'sleep' mode toch een min. temperatuur van 16* aangehouden wordt. De jacuzzi droog laten staan kan cfr. de installateur wegens de ouderdom (+- 7jr) niet aangezien de rubberen leidingen zouden afsterven.
- Jacuzzi in de zomer maximaal te laten opwarmen wanneer er injectie is

Bedankt voor jullie advies/ervaringen!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik gebruik hier de gewone Shelly EM 50 euro voor 1, en 10 euro extra voor een extra klem.
Dus voor die prijs van die 3EM heb je er dan 4 ipv 3 dat je kan meten.
Volgens mij gaat een klem van 50A ook een hogere precisie geven dan 1 van 120A (kan ik niet bevestigen).
Disclaimer: bedragen uit mijn hoofd, niet opgezocht.

Je Ariston boiler uitrusten met een 'dimmer'. Ik meet constant mijn overschot en afhankelijk van enkele gemaakte keuzes stuur ik niets, 50%, alles, of 'precies wat over is' naar de boiler.

Die keukenkraan, is de afstand van de leiding naar de Ariston Boiler zo groot ? Indien niet, gewoon uitschakelen ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb de 1 fase kwh meter van HomeWizard al even in gebruik, naar volle tevredenheid. Je plaatst de meter in serie met de last, geen ampere klemmen nodig. Kan tot 100A piek verdragen EN is MID gekeurd.
chaoske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 16 apr 2007, 14:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

devastator schreef: 26 maa 2023, 17:54 Ik heb de 1 fase kwh meter van HomeWizard al even in gebruik, naar volle tevredenheid. Je plaatst de meter in serie met de last, geen ampere klemmen nodig. Kan tot 100A piek verdragen EN is MID gekeurd.
Bedankt om je ervaring met HomeWizard te delen!
ygeffens schreef: 26 maa 2023, 14:45 Ik gebruik hier de gewone Shelly EM 50 euro voor 1, en 10 euro extra voor een extra klem.
Dus voor die prijs van die 3EM heb je er dan 4 ipv 3 dat je kan meten.
Volgens mij gaat een klem van 50A ook een hogere precisie geven dan 1 van 120A (kan ik niet bevestigen).
Disclaimer: bedragen uit mijn hoofd, niet opgezocht.

Je Ariston boiler uitrusten met een 'dimmer'. Ik meet constant mijn overschot en afhankelijk van enkele gemaakte keuzes stuur ik niets, 50%, alles, of 'precies wat over is' naar de boiler.

Die keukenkraan, is de afstand van de leiding naar de Ariston Boiler zo groot ? Indien niet, gewoon uitschakelen ?
Ik ben niet helemaal mee :) 3EM is 110€ <=> EM is 50€. Bedoel je dat je met de EM en een extra klem een 3-fase kan opvolgen?

Hoe stuur je jouw boiler precies? Welke dimmer gebruik je daarvoor? :)

De keukenkraan zit op een volledig apart circuit.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”