Thuisbatterij ROI met dynamische energieprijzen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
enta
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 maa 2020, 18:38
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Zoals zovelen denk ik na over investeringen in zonnepanelen (PV) en een thuisbatterij.

Voor mij speelt het ecologisch aspect zeker mij, maar is het economische oogpunt minstens even belangrijk. Een investering doen met een ROI die hoger is dan de levensduur is voor mij een no-go.

Een vrij recente ontwikkeling (en dit weekend heel actueel) zijn volledig dynamische energieprijzen waarbij je per uur een bepaalde prijs per kWh betaalt. Dit laat toe niet alleen overbodige productie van je PV op te slaan in de thuisbatterij om later te gebruiken, maar ook stroom te gaan 'handelen' in functie van het verschil tussen uurtarieven op de groothandelsmarkt.

In de blogpost Een jaar lang dynamische energietarieven en een thuisbatterij — Wat levert dat nou op? staat er meer informatie over iemand zijn ervaringen met dit principe, maar dan wel in Nederland. Daar is de situatie uiteraard anders. Zo is er daar geen capaciteitstarief en kan men daar nog 'salderen' (terugdraaiende teller principe). De vergoeding van geïnjecteerde energie bij een vast contract lag bij Luminus in maart slechts op c€10/kWh (dag) terwijl afname op c€25,5/kWh komt (excl. BTW, taksen en transportkosten).

Hoe zit dit voor Vlamingen op vandaag de dag, zijn er nog personen op het forum die een simulatie hebben gemaakt, rekening houdende met deze factor, of een mening hebben waarom dit wel of niet interessant kan zijn?

De website https://mijn-thuisbatterij.be/ is mij bekend maar zover ik kan achterhalen nemen ze het principe van dynamische energieprijzen niet in mee.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Om te beginnen is iedere situatie en verbruikersprofiel anders. Je zal dus al individueel moeten gaan rekenen.

Wanneer de economische factor om te investeren in een batterij de voornaamste factor is kan je beter al niet meer verder lezen want dat dit in een huishoudelijke situatie winstgevend zou zijn komt maar zelden voor.

Wat betreft "handelen" in stroom met een batterij en dynamische tarieven hou er dan rekening mee dat:

- Je nooit 1:1 zal kunnen handelen tussen inkoop- en verkoopprijs. Je moet immers rekening houden met de omzetverliezen en deze lopen met een dubbele beweging al vlug op tot boven de 10%.

- Er steeds een cap is tussen injectie en afname. Voor teruglevering krijg je slechts de naakte energiecomponent (met eventueel nog een kost voor de leverancier erbij). Voor afname betaal je bovenop de naakte energiecomponent de vergoeding voor de leverancier + heffingen + netkosten + vanaf 1/4 de federale accijns + op dit geheel 6% BTW.

Het verschil tussen de afnameprijs en de teruglevering moet dus al de totale afnamekosten + de omvormerverliezen goedmaken. Minstens, zoniet speel je alleen break even en haal je de kosten van de investering er zelfs niet uit.

In Vlaanderen moet je er dan ook nog rekening mee houden dat je bij afname met een capaciteitstarief zit. De goedkope uren op een etmaal beslaan meestal maar een korte periode. Om genoeg goedkope stroom te kunnen binnenhalen zal je dus dit op een relatief korte periode moeten doen => hoger vermogen => hoger capaciteitstarief.

Bij dynamische tarieven moet je er bovendien rekening mee houden dat bij negatieve stroomprijzen je bij teruglevering moet betalen ipv geld te krijgen voor injectie. Je zal dus al goed moeten sturen op basis van prijs om dat allemaal te kunnen opvolgen.

Aan een dynamisch contract zit doorgaans ook een hogere vaste vergoeding verbonden dan aan een standaard contract. Dat is een kost dus je dus ook al extra moet kunnen inhalen.

Wat betreft de vegelijking tussen dynamische tarieven en een standaard variabel contract van onbepaalde duur volg ik dit in Vlaanderen al een negental maanden dagelijks op. Daarbij kan ik alleen maar vaststellen dat een dynamisch tarief een licht voordeel geeft (en ik spreek dan over enkele euro op maandbasis) in de wintermaanden (omdat er dan nauwelijks injectie op het net is vanuit PV) maar de overige 10 maanden (wanneer er wel injectie is) een voordeel is voor een standaard contract zolang de injectievergoeding boven de 10 cent/kWh blijft.

Voor alle duidelijkheid vergelijk ik met een standaardcontract met een terugleververgoeding van 20 cent/kWh (vanaf 1/5 11 cent/kWh) en een afnamekost naakte stroomprpijs rond de 18-19 cent kWh (27-28 cent/kWh all in) met een dynamisch contract met 0,23 cent/kWh injectiekost en 8,1 cent/kWh kosten op afname (toestand voor 1/4/23).

Deze vergelijking gaat uiteraard alleen op met de prijzen van het contract waarmee ik vergelijk.
Heb je een variabel contract met een hoge afafnameprijs en een (zeer) lage terugleververgoeding en neem je op jaarbasis meer van het net af dan je zelf kan terugleveren kan dynamisch wel voordeliger zijn. Maar rijk ga je er niet van worden en de investeringskost in batterijen en sturingen bijna zeker er niet kunnen uithalen.

Persoonlijk lijkt het me vooralsnog voordeliger om een zo voordelig mogelijk variabel contract af te sluiten (hoge injectie/lage afnameprijs) ipv moeilijk te gaan doen met handelen in dynamische tarieven.
Maar wat niet is kan uiteraard altijd nog komen en zoals in het begin al gezegd, iedere situatie is anders.
Om je een idee te geven (uiteraard bij mijn verbruikersprofiel):
In november gaf het dynamisch tarief een voordeel van 2,70 €
In december gaf dynamisch een voordeel van 7,07 €
In januari gaf variabel een voordeel van 3,33 €
In februari gaf variabel een voordeel van 6,26 €

Wanneer je wil gaan handelen is de cap tussen laagste tarief en hoogste tarief (net door de kosten en BTW op afname) doorgaans ook niet zo hoog dan wanneer op het eerste zicht zou blijken uit de Epex DA tarieven (welke alleen de naakte stoomprijs weergeeft).
Wanneer je bv. laag en hoog vandaag (een dag met hoge uitersten) met elkaar vergelijkt kom je maar op een cap van een 10 cent/kWh (waarbij laag tussen 13:00 en 14:45 en hoog tussen 19:00 en 24:00 uur).
Waarbij je in de praktijk eigenlijk (toch niet als je PV hebt) beter niet van het net zou laden gezien het teruglevertarief voor PV dynamisch op de middag rond de minus 14-15 cent ligt (te betalen dus om dynamisch terug te leveren) en bij een standaard tarief op 20 cent te ontvangen. Je zou de batterij dus al voor 00:45 uur moeten ontladen (nadien worden de prijzen voor injectie - door een combinatie van wind en zon - negatief tot 16:45 uur, in die periode dus geen zin om dan iets terug te sturen naar net) om capaciteit vrij te maken voor PV productie (zoniet gaat bij een dynamisch tarief ook PV productie betalend zijn om op het net te zetten).

Er komt dus wel wat meer rekenwerk, stuurwerk en planning (voorspelling instraling) bij kijken dan gewoon 1 op 1 laden van het net en injecteren op het net.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”