Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

https://tweakers.net/nieuws/204286/goog ... paren.html

Google voegt teams van Google Maps en Waze samen om kosten te besparen
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Dizzy schreef: 08 dec 2022, 14:53 https://tweakers.net/nieuws/204286/goog ... paren.html

Google voegt teams van Google Maps en Waze samen om kosten te besparen
500 werknemers die werken bij Waze, ik heb echt het gevoel dat er de laatste jaren vrij weinig veranderd is.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

In tegendeel, ik weet niet wat Waze van de week bezielde maar ik ben aan het rijden, Waze (via Android auto) zegt links, maar ik neem rechtdoor omdat ik mijn eigen straat echt wel kan uitrijden en huppa, route weg. Ik stop langs de kant van de weg, stel route op gsm opnieuw in, steek kabeltje in en floep, route weer weg op Android auto. 3e keer gelukkig de goeie keer. Nog nooit meegemaakt.
Jap
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 nov 2022, 11:22
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

Glodenox schreef: 30 nov 2022, 12:02 De weergave van een balk bij trajectcontroles wordt alleen maar gedaan als je Waze als app gebruikt (dus niet in Android Auto) en alleen als het toestel in "portret-stand" staat en dus niet in horizontale stand. We blijven het met enige regelmaat herhalen tegen Waze dat deze balk zeer nuttig en gewenst is.
Het gemis van de balk in Android Auto is inderdaad echt groot - een van de beste functies van Waze is een België dat plots vol trajectcontroles staat.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

In de app is de balk er ook dikwijls niet. Eergisteren op de E40 van Brussel naar Leuven gereden. Waze meldde het begin van de trajectcontrole in Sterrebeek.
Altijd in het Engels, dat krijg ik niet goed. Maar geen balkje en geen einde in Bertem.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

MarkDM schreef: 09 dec 2022, 18:01 Altijd in het Engels, dat krijg ik niet goed. Maar geen balkje en geen einde in Bertem.
Heb je al eens geprobeerd om Femke of Jasmien in te stellen en daarna terug te gaan naar je vorige ingestelde stem? Normaal gezien zou dan die stem gebruikt moeten worden voor de instructies die de vooraf opgenomen stem niet kent.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik stuit op een probleem met Waze bij het voorbereiden van een reis.
Meestal zet ik onze hotels en andere belangrijke "waypoints"als favourites in Waze voor vertrek zodat het ter plaatse gemakkelijker is om de bestemming te kiezen zonder te moeten zoeken. Dat lukt echter niet.
Het gaat om bestemmingen die van hier (Belgie) niet te bereiken zijn. Geeft ik de naam in dan wordt het hotel niet gevonden. Gebruik ik een ander programma en geef ik daar "navigate" in dan opent Waze en krijg ik de melding dat de bestemming op meer dan 5000Km ligt en dat er geen route kan berekend worden.
Ik had gehoopt dat door deze laatste methode de bestemming in de lijst van recente bestemming zou gestaan hebben waarna ik deze kon toevoegen aan de favourites.. helaas..

Is er een manier om toch bestemmingen toe te voegen of ga ik moeten wachten tot we in de buurt zijn?

Alvast bedankt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als het in Google Maps gekend staat, zou Waze het ook in de zoekresultaten moeten tonen. Vaak moet je er dan wel het land bij toevoegen (", <naam van land>") omdat de zoekresultaten standaard beperkt zijn tot je omgeving.

Als dat echt niet lukt, kan je de favoriet ook manueel toevoegen als punt op de kaart, maar dit is wel onhandig. In de app moet je dan uitzoomen, naar de locatie gaan, inzoomen, daar de exacte locatie een tweetal seconden ingedrukt houden, in de pop-up die verschijnt moet je dan op de drie puntjes klikken en "Toon locatie" selecteren. Daar kan je dat coördinaat als favoriet opslaan.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Wow, dat is snel...
Seffens proberen...
Ondertussen iets anders gevonden, route maken op de PC in live map... send to app. Dat werkt maar bij het maken van een favourite gaat dat blijkbaar om het eindpunt en niet om de volledige route want als ik "show route" doe krijg ik weer de melding "more than 3000 miles".
Ik probeerde dat nu een 2e keer en als ik iets invul bij start of destination gaat die input weg als ik het andere veld invul.

Coördinaten lukken plots ook niet meer ( DD MM.mmm)
Ik blijf nog wat proberen...

Edit: Blijkbaar lukt het wel met DD.dddddd,DD.dddddd Oef...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ofwel is het een heel groot verbeterpunt, ofwel gebruik ik waze niet correct.

Als je een adres intoetst met een lange straatnaam krijg je soms al een suggestie. Als die correct is kan je erop tikken en dan voert de app jou naar bijvoorbeeld: "Graaf Gwijde van Namenstraat, Kortrijk"
Stel nu dat ik naar "Graaf Gwijde van Namenstraat 32665, Kortrijk" wil rijden moet je weer terug keren en friemelen om het huisnummer er tussen te zetten.
Kan dit niet eenvoudiger?
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan ook beginnen met het huisnummer voor de straatnaam, op zijn Amerikaans. Dat maakt het ingeven van een huisnummer gemakkelijker. In dit geval dus "32665 Graaf van..."
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Ondanks dat ik Waze fantistisch vind, merk ik de laatste tijd ook een paar kleine probleempjes op. Ik heb het topic een beetje proberen doorkammen, maar zie niet direct iemand met dezelfde ervaringen.
Nota dat ik Waze eigenlijk uitsluitend via CarPlay gebruik. Met USB-kabel, niet draadloos.

De eerste is dat ik regelmatig geen gesproken waarschuwing krijg voor roodlicht- of snelheidscamera's. Muziek aan of uit, maakt geen verschil. Op dezelfde rit met muziek uit doet hij het soms wel, dan de volgende 2 misschien niet, dan die erna weer wel, ... Ik kan er geen logica in vinden.
Ik krijg wel de pop-upmelding op het scherm, maar geen gesproken waarschuwing. Ik gebruik Waze meestal op het startscherm (dus niet 'full screen', en dan zie je die melding niet). Geen idee of ik iets verkeerd doe? De audiowaarschuwingen voor te hoge snelheid, krijg ik wel perfect elke keer.
Afbeelding

Een ander probleem is dat, na het insteken en het opstarten van CarPlay, de gps-locatie vaak niet volgt en ook niet klopt. Ik krijg dan een bolletje i.p.v. het pijltje, zoals het hoort. Navigeren of een snelheidsaanduiding krijgen, werkt dan niet, het bolletje blijft gewoon staan. Mijn gsm uittrekken en terug insteken (soms meerdere keren), lost het probleem op. Dit probleem dook pas op sinds eind november voor mij, daarvoor nooit voorgehad.
Afbeelding

Wat de laatste tijd ook opvalt (maar wel veel minder een 'probleem' is, voor mij), is dat Waze actief blijft na het ontkoppelen van mijn gsm.

En dan een spijtige 'feature', maar geen 'probleem' met de app. Een hele tijd geleden hebben ze CNG en LPG onder dezelfde categorie vallen, terwijl het compleet andere brandstoffen zijn. Je kan aan de prijs wel gokken welke het is, maar dat zegt weinig over stations die beide brandstoffen aanbieden. Vaak ontbreekt de aanwezigheid van gasvormige brandstoffen ook op de infopagina van een station, en ik zie niet goed hoe je dit zelf kan ingeven, actualiseren of toevoegen.

Maar verder uiteraard wel nog steeds grote fan van Waze! Ik vind het dynamische er juist zo leuk aan! :-D
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zijn nog een hele hoop onhebbelijkheden met een met draad verbinden auto Android
De ene dag staat en hoor je alles in het Nederlands

De andere dag staat de tekst in het Engels

Een andere dag is een deel van de spraak in het Engels

Of beide treden terzelfdertijd op

Je vertrekt en na een km of 2 verdwijnen werkelijke snelheid en maximale snelheid om na 30 km terug op te duiken of maar bij de volgende connectie

Ik kon vorige week de keuze maken dat het voorval op de pechstrook was, maar klikken op voertuig leverde niks op, dan maar geannuleerd, een mens heeft belangrijker dingen te doen als hij aan het rijden is ook als is dat autopilot level 2

Ondertussen parallel de wagen navigatie aan het uittesten want die kan de batterij voorverwarmen in de winter wat waze niet kan, straks benieuwd welke laadpalen waze tevoorschijn zal toveren
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Indigiswe schreef: 20 maa 2023, 16:11De eerste is dat ik regelmatig geen gesproken waarschuwing krijg voor roodlicht- of snelheidscamera's. Muziek aan of uit, maakt geen verschil. Op dezelfde rit met muziek uit doet hij het soms wel, dan de volgende 2 misschien niet, dan die erna weer wel, ... Ik kan er geen logica in vinden.
Roodlichtcamera's zouden altijd een hoorbare waarschuwing moeten geven, snelheidscamera's alleen als je te snel aan het rijden bent. Als dit niet het geval is heb je ofwel die melding uitgeschakeld staan in de opties (weinig waarschijnlijk) ofwel is er iets van data corrupt geraakt waardoor die niet meer uitgesproken kan worden. Eens in de app de tekst "cc@tts" ("cache clear at text-to-speech") gebruiken om naar een bestemming te zoeken zou dat probleem kunnen oplossen.
Indigiswe schreef: 20 maa 2023, 16:11Een ander probleem is dat, na het insteken en het opstarten van CarPlay, de gps-locatie vaak niet volgt en ook niet klopt. Ik krijg dan een bolletje i.p.v. het pijltje, zoals het hoort. Navigeren of een snelheidsaanduiding krijgen, werkt dan niet, het bolletje blijft gewoon staan. Mijn gsm uittrekken en terug insteken (soms meerdere keren), lost het probleem op. Dit probleem dook pas op sinds eind november voor mij, daarvoor nooit voorgehad.

Wat de laatste tijd ook opvalt (maar wel veel minder een 'probleem' is, voor mij), is dat Waze actief blijft na het ontkoppelen van mijn gsm.
Beiden zijn bugs waar Waze al van op de hoogte is en aan het onderzoeken is. Men heeft zelfs een tijdelijk team opgericht om dit soort bugs er eens deftig uit te halen. Voor de locatie in CarPlay is Waze wel volledig afhankelijk van de grillen van Apple. In CarPlay krijgt Waze zelfs geen echte gps-gegevens doorgestuurd, maar de locatie waar Apple Maps denkt dat je rijdt. Dus Waze kan je bijvoorbeeld niet begeleiden als Apple Maps een bepaalde weg nog niet kent :?
Indigiswe schreef: 20 maa 2023, 16:11En dan een spijtige 'feature', maar geen 'probleem' met de app. Een hele tijd geleden hebben ze CNG en LPG onder dezelfde categorie vallen, terwijl het compleet andere brandstoffen zijn. Je kan aan de prijs wel gokken welke het is, maar dat zegt weinig over stations die beide brandstoffen aanbieden. Vaak ontbreekt de aanwezigheid van gasvormige brandstoffen ook op de infopagina van een station, en ik zie niet goed hoe je dit zelf kan ingeven, actualiseren of toevoegen.
Jammer genoeg heeft Waze een beperking van maximum 4 types brandstof per land. Om toch een minimum aan informatie over CNG te kunnen bieden hebben we het samengevoegd met LPG. Absoluut geen wenselijke situatie, maar het was het enige dat we konden doen. Het ingeven van nieuwe prijzen kan je alleen maar doen via de rapport-knop ("Brandstofprijzen") als je er in de buurt van staat. We hebben overigens plannen om het updaten van die prijzen te automatiseren, maar dan gaan we eerst het akkoord moeten krijgen van een hele hoop bedrijven en een platform hiervoor moeten programmeren. Dus dit is nog niet voor meteen.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Glodenox schreef: 20 maa 2023, 18:15 Roodlichtcamera's zouden altijd een hoorbare waarschuwing moeten geven, snelheidscamera's alleen als je te snel aan het rijden bent. Als dit niet het geval is heb je ofwel die melding uitgeschakeld staan in de opties ...
Ik kan Indigiswe bijtreden. De snelheidscamere 2 straten verder wordt bij mij ook enkel weergegeven op het scherm, niet hoorbaar terwijl de spoorwegovergang 50 meter verder wel luid wordt aangegeven, van andere camera's maakt hij dan weer wel een melding. Dus het is niet random, het is telkens dezelfde camera die niet wordt vermeld.


Ook het 2e probleem heb ik voor, maar met Android auto.
-Of, ik vertrek met enkel wifi aan en 100 meter van mijn deur is er een connectieprobleem en geen navigatie meer. Het inschakelen van mobiele data heft het bevroren scherm echter niet op. Enkel kabel uittrekken en weer insteken en de navigatie herstarten. Bijzonder vervelend op de snelweg.
-Of, de navigatie stopt gewoon en dan is enkel de optie uittrekken, insteken en route opnieuw plannen mogelijk. Ook bijzonder vervelend.

Sinds de laatste update is mijn 2e 'of' precies opgelost maar mijn eerste 'of' echter niet.

Ik weet niet goed meer met wat ik het beste af ben, de stijl van AmiGO is bvb veel meer mijn zin, maar Waze heeft meer recente updates. AmiGo laat me op veel plaatsen nog 50 rijden waar Waze wel correct 30 aan geeft maar AmiGo geeft dan weer meer info in trajectcontroles waaronder ook de gemiddelde snelheid op het scherm. Ook wordt er bij een snelheidscamera of roodlichtcamera duidelijk gezegd hoe hard je mag wat ik ook heel erg leuk vind.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik had recent ook een vaag Android Auto probleem dat de locatie pas om de paar minuten updatete. Ik dacht eerst aan slecht kabeltje/connectie, maar ook in onze 2de wagen met ander kabeltje hetzelfde probleem. Online dan eens opgezocht en mijn oplossing was blijkbaar om batterij optimalisatie uit te zetten voor Waze. Setting is te vinden onder Apps, dan naar Waze en dan onder Batterij. Nadat ik dat wijzigde van de default 'Geoptimaliseerd' naar 'Onbeperkt' was het probleem opgelost.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Tussenoplossing daarnet gevonden voor android auto die raar genoeg werkt. Ik start eerst AmiGo op, stel geen route in, en dan navigeer ik via Waze. Ik krijg dan wel de extra's te horen van AmiGo zoals flitspalen en de snelheid en toch navigeer ik zelf op Waze. :P
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Bedankt, Glodenox! Heel informatief en leuk hier feedback op te kunnen krijgen!
Glodenox schreef: 20 maa 2023, 18:15 Roodlichtcamera's zouden altijd een hoorbare waarschuwing moeten geven, snelheidscamera's alleen als je te snel aan het rijden bent.
Ik zou echt gezworen hebben dat ik ook hoorbare meldingen kreeg voor flitspalen als ik gewoon netjes onder de snelheidslimiet zat, maar kan mij uiteraard vergissen. Ik heb ze deze ochtend, vóór het toepassen van jouw trucje, i.i.g. in beide situaties niet gekregen. Ook niet de roodlichtcamera waar ik normaal voor word gewaarschuwd op de grote baan, voordat ik afsla naar de kleinere weggetjes om thuis te geraken.
Wel opvallend: als ik dan thuis was (ongeveer een kilometer en 3 minuten nadat ik de melding had moeten krijgen) en dan Waze op full screen zet op CarPlay, staat er wel de melding 'Speed camera' met de knop om de melding te sluiten en het vooruitgangsbalkje waarna het automatisch sluit.

Ik heb dan jouw cc@tts-tip uitgeprobeerd, en kreeg perfect een melding van de volgende roodlichtcamera! De rest nog niet kunnen testen, omdat ik geen flitspalen ben tegengekomen. :-)
Glodenox schreef: 20 maa 2023, 18:15 Voor de locatie in CarPlay is Waze wel volledig afhankelijk van de grillen van Apple. In CarPlay krijgt Waze zelfs geen echte gps-gegevens doorgestuurd, maar de locatie waar Apple Maps denkt dat je rijdt. Dus Waze kan je bijvoorbeeld niet begeleiden als Apple Maps een bepaalde weg nog niet kent :?
Wist ik totaal niet! Heel interessant! Ik neem aan dat (als we die in BE hebben), je ook geen preciezere locatie in tunnels kan krijgen door gebruik van beacons voor Waze ofzo?
Toen ik Apple Maps nog gebruikte (voor de rijstrookaanduiding toen), 'gokte' die gewoon waar je in een tunnel zat. Vaak handig, één keer wel heel fout omdat er file in de tunnel stond en het pijltje dan buiten de tunnel op mij aan het wachten was.
Glodenox schreef: 20 maa 2023, 18:15 Jammer genoeg heeft Waze een beperking van maximum 4 types brandstof per land.
Begrijpelijk, bedankt voor het inzicht. Dat dacht ik ook al. Aangezien bij gas de beschikbaarheid vaak meer speelt dan de prijs, had ik gedacht of dat benzine met 98 oktaan niet kon worden vervangen (er worden immers 2 soorten benzine weergeven, het is hoogstwaarschijnlijk wel aanwezig en indien verkocht in een station dat ook eender welke soort gas heeft, vaak aan de maximumprijs), wat tegen mijn eigen winkel spreekt, want ik tank ook 98. Maar nu begrijp ik ook dat het niet zo dynamisch is en je in een kleiner tankstation met enkel benzine en diesel dan eigenlijk maar 2 opties zou kunnen weergeven, dus niet ideaal inderdaad.

Ik laat zeker nog iets weten hoe het zit met de melding van de flitspalen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik blijf het wel raar vinden dat Waze een flitspaal maar wil melden wanneer je effectief te snel rijdt. Met een mobiele controle doen ze dat toch ook niet ? Ik rijd tegenwoordig nagenoeg nooit te snel, maar toch zou ik het wel fijn vinden van een melding van een flitspaal te krijgen zodat ik toch nog eens kan dubbelchecken. Zeker ook met flitspalen die zich net na een snelheidsverlaging bevinden, is er wel degelijk een risico dat Waze niets meldt, en je toch te snel de flitspaal passeert.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

We hebben hiervoor intern een stemming gehouden en de constante meldingen werden door de meerderheid als te hinderlijk geacht. We hebben al meermaals gevraagd naar een optie om de keuze van meldingen voor flitspalen uit te breiden zodat mensen zelf kunnen kiezen of ze nooit/altijd/alleen als er te snel gereden wordt een melding krijgen voor een flitspaal. Jammer genoeg merkt Waze dat slechts een zeer klein percentage (<2%) effectief dat soort instellingen aanpast en vinden ze het daarom de moeite niet waard :(

Er zijn overigens sommige landen waar men er voor kiest om de snelheidslimiet van camera's op 0 of 10 km/u te zetten. Hierdoor krijg je zo goed als altijd een melding. Het kan dus zijn dat je in een ander land een andere werking vaststelt.

In verband met Waze Beacons: ik denk dat Waze hier wel toegang toe heeft in CarPlay omdat dit via bluetooth werkt. Dat gezegd zijnde lijkt me dat niet te helpen met de problemen die we zien in de Margaretatunnel in Mechelen. Daar waren vanaf dag 1 de beacons geïnstalleerd, maar omdat Apple Maps er maanden over deed om de tunnel toe te voegen kregen mensen een volledig foute locatie en de beacons worden blijkbaar niet opgepikt.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Glodenox schreef: 21 maa 2023, 20:13 We hebben hiervoor intern een stemming gehouden en de constante meldingen werden door de meerderheid als te hinderlijk geacht. We hebben al meermaals gevraagd naar een optie om de keuze van meldingen voor flitspalen uit te breiden zodat mensen zelf kunnen kiezen of ze nooit/altijd/alleen als er te snel gereden wordt een melding krijgen voor een flitspaal. Jammer genoeg merkt Waze dat slechts een zeer klein percentage (<2%) effectief dat soort instellingen aanpast en vinden ze het daarom de moeite niet waard :(
Eigenlijk wel raar, tenzij misschien in landen die vol flitspalen staan (al zou ik denk dat Vlaanderen al redelijk de kroon spant). Het stomme is dat een hoop andere dingen wél systematisch een alert krijgen, maar dan blijkbaar niet als hinderlijk aanzien worden : auto's op de pechstrook, trajectcontroles, mobiele controles, enz... Dus die beslissing voor flitspalen lijkt me ook vrij arbitrair.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik geef in Waze een wegafsluiting (1 dag) hier een straat verder in. Enkele minuten later is die afsluiting alweer verdwenen. Een paar weken terug net hetzelfde voorgehad. Moet je daar een bepaalde mapeditor status voor hebben of zo?
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als Waze-gebruiker kan je in de app inderdaad een weg slechts voor een korte tijd afsluiten en zijn er bevestigingen van andere gebruikers nodig om deze afsluiting wat langer te laten duren. Dit omdat de impact van een wegafsluiting zeer groot is op de routeberekening van andere mensen.

Via de kaartbewerker is het mogelijk om vaste wegafsluitingen met een begin- en eindtijd toe te voegen, deze blijven dus wel op de kaart staan. Maar om deze toe te voegen moet je een kaartbewerker van level 3 of hoger zijn. Levelverhogingen worden binnen de community grotendeels gegeven vanwege het vertrouwen in het vaardigheden en de intenties van een persoon. Dit ook weer omdat de impact van een wegafsluiting zeer groot is.

We hebben wel een script draaien dat continu kijkt naar de toevoegingen van zulke wegafsluitingen via de app. Wanneer we zo'n melding opmerken, en zeker als deze herhaald wordt, gaan we vaak eens op de kaart kijken of we geen afsluiting over het hoofd hebben gezien. Maar vaak is het melden van een kaartfout via de app een snellere manier om deze afsluitingen toegevoegd te krijgen. Anders is er ook altijd ons contactformulier, het forum van Waze, Facebook, Messenger, Twitter, Slack, ... Ik denk dat we vrij goed bereikbaar zijn :P
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Glodenox schreef: 22 maa 2023, 10:24Ik denk dat we vrij goed bereikbaar zijn :P
Ja en nee. Niet iedereen vindt zijn weg naar userbase of andere fora.

Als de mogelijkheid om een wegafsluiting aangeboden wordt in de app en die afsluiting verdwijnt na enkele minuten dan staat die functie er beter niet? Dan heeft ze weinig nut. Het gaat hier over een stukje straat van een 200 meter dat vooral als sluipweg wordt gebruikt en een tweetal dagen wordt afgesloten. Geen kat die dat gaat ingeven terwijl hij aan het rijden is, intussen rijdt men dan maar in een éénrichtingsstraat in de verkeerde richting.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

vverbeke schreef: 22 maa 2023, 10:33Ja en nee. Niet iedereen vindt zijn weg naar userbase of andere fora.
En daarom hebben we dus dat script draaien...
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Wat ik wel mis aan de CarPlay versie van Waze is een beter overzicht van trajectcontroles. In de app kan je perfect zien waar je zit, maar met CarPlay krijg je alleen een melding bij het begin. Ik overweeg echt im die meldingen uit te zetten want om de haverklap staat er zo’n melding in plaats van de ETA. Maar dan mis je dus ook gewone flitspalen.

En een ander gemis is het kunnen versturen van een ETA vanuit CarPlay. Daarvoor moet ik nog steeds mijn telefoon erbij pakken. Niet zo handig.
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik gebruik waze via (wireless) CarPlay, merk een enorme battery drain en m’n iPhone (12 pro Max iOS 16) voelt erg warm aan.
Als ik andere navigatie apps gebruik (en waze geforceerd sluit) heb ik dit probleem niet.

Via Google kom ik het probleem heel vaak tegen, het lijkt erger sinds iOS 16, ik wil de schuld dus niet direct bij de waze app leggen want anderen melden de issue ook bij Google maps en YouTube music maar ik vraag me wel af: zijn er nog mensen die dit is opgevallen, en is hier iets van bekend bij waze?

in de instellingen van mijn iPhone, bij batterij verbruik zie het inderdaad dramatisch dalen waarbij waze dan voor 70% van het verbruik zorgt.

Toch gebruik ik de app het liefst vanwege de snelheidswaaschuwingen / snelheidsmeter in CarPlay.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Wanneer gaat Waze nu eindelijk eens EV's ondersteunen en laadpalen weergeven ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

VOiD schreef: 17 apr 2023, 10:33 Wanneer gaat Waze nu eindelijk eens EV's ondersteunen en laadpalen weergeven ?
Ik heb dit een tijdje geleden aangekondigd gezien, en dacht ook dat het voor vrij snel was, maar voorlopig nog niets van te merken dus.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

We moeten onze officiële aankondigingen nog doen, maar de functie is gisteren geactiveerd in België. We hebben nog een aantal laadpalen te verwerken en gaan hier waarschijnlijk hulp van meer lokale mensen voor inroepen, maar dat staat nog niet op punt.

Er is in de zoekopties een optie "Laadpunten" bij gekomen en je kan bij je voertuiginstellingen de ondersteuning voor elektrisch laden activeren, waarbij je kan aangeven welke stekker je kan gebruiken om te laden.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Cool! Merci!

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Glodenox schreef: 17 apr 2023, 11:15 We moeten onze officiële aankondigingen nog doen, maar de functie is gisteren geactiveerd in België. We hebben nog een aantal laadpalen te verwerken en gaan hier waarschijnlijk hulp van meer lokale mensen voor inroepen, maar dat staat nog niet op punt.
Wel grappige timing van de vraag inderdaad. Ik open Waze en hij komt mij direct vragen of ik elektrisch rijd. Vanmorgen was dat nog niet het geval.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Glodenox schreef: 17 apr 2023, 11:15 We moeten onze officiële aankondigingen nog doen, maar de functie is gisteren geactiveerd in België. We hebben nog een aantal laadpalen te verwerken en gaan hier waarschijnlijk hulp van meer lokale mensen voor inroepen, maar dat staat nog niet op punt.

Er is in de zoekopties een optie "Laadpunten" bij gekomen en je kan bij je voertuiginstellingen de ondersteuning voor elektrisch laden activeren, waarbij je kan aangeven welke stekker je kan gebruiken om te laden.
Ik kreeg gisteren de melding in Waze of ik dat wou instellen
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

on4bam schreef: 20 maa 2023, 12:05 Is er een manier om toch bestemmingen toe te voegen of ga ik moeten wachten tot we in de buurt zijn?
Een beetje laat mss, maar... als je een android phone hebt, bestaan er apps die een valse gps locatie kunnen instellen.
Dan denkt de gsm dat hij ergens anders is dan in werkelijkheid.
Mss lukt het daarmee?


Nog een Waze onhebbelijkheid die al jaren aansleurt:
Als je een melding van iets maakt (bv politie), dan zet Waze die melding altijd op de plek dat je ze meldt, ipv de optie te geven om dat "100/200m eerder" te plaatsen.
Zeker bij politie een issue, want je mag in theorie je gsm niet gebruiken/aanraken tijdens het rijden, ook niet om iets met de gps te regelen.

Of wanneer je op de aangegeven plek geen veilige methode hebt om dat aan te geven, is dat ook een issue.
Bv waze die me constant terugstuurt naar een baan waarvan ik weet dat ze geblokkeerd is, maar ik kan het niet aangeven omdat ik me niet op dat punt bevindt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat dat laatste betreft: je kan toch gewoon op de meldknop drukken (op de exacte plaats) en later pas de catergorie etc. ingeven. De melding gebruikt de GPS-plaats van de melding.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het ingeven van wegafsluitingen is inderdaad extreem onhandig. Waze is hiervan op de hoogte en heeft al wat zaken uitgetest, maar ik vrees dat we hier niet zo snel een oplossing voor gaan zien.

Als je een bestemming wilt toevoegen, kan het misschien ook een optie zijn om dit op Google Maps te doen. De zoekresultaten in Waze zijn namelijk een combinatie van de data op de kaart van Waze en de plaatsen van Google Maps. Het verkrijgen van bewerkingsgebied door valse gps-data te gebruiken werkt niet altijd. Er zit een beveiliging in die hoort te voorkomen dat valse gps-data ook voor bewerkbaar gebied zorgt, maar die is niet onfeilbaar.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

ITnetadmin schreef: 19 apr 2023, 01:57
on4bam schreef: 20 maa 2023, 12:05 Is er een manier om toch bestemmingen toe te voegen of ga ik moeten wachten tot we in de buurt zijn?
Een beetje laat mss, maar... als je een android phone hebt, bestaan er apps die een valse gps locatie kunnen instellen.
Idd een beetje laat, vertrekken hier vanavond naar huis.

Waze maar 2 keer gebruikt, de auto had geen carplay/android auto maar wel een typische goede Japanse GPS waarmee je kan navigeren naar een telefoonnummer. Gaf ook perfect wegenwerken aan (en een paar keer foutief "closed road" :-)

Eerste kleine ergernis was Waze ineens Japans sprak.. waarom blijft de stem niet in de taal die de gebruiker ingesteld heeft? Veranderd naar een US stem en dat bleek dan toch te blijven werken. Straten werden niet uitgesproken (had ook geen nut, er hangen geen bordjes en we zouden ze toch niet kunnen lezen).
Navigatie app hier is meer Google maps en haast geen Waze.
Bottom line en nog steeds wat off topic, we zijn niet verloren gereden :bdaysmile:


Toevoeging:
Net terug en met Waze voor Iphone van de luchthaven naar huis. Zoon heeft zijn Waze met US stem staan en we horen plots een aankondiging voor een trajectcontrole in het Japans (dat weten we omdat het ook visueel aangegeven met inbegrip van de afstand. begeleiding blijft met US stem. Paar kilometer verder weer een Japanse aankondiging, wat die was weten we niet, mogelijk iets als "verderop is ...".
Hopelijk blijft dat niet te lang duren.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vandaag gemerkt dat waze een opfrissing gekregen heeft (op Android toch). Er is nu ook ondersteuning voor de wide-screen Android auto interfaces.

Wel nog altijd geen aanduiding voor de lengte van een traject controle.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De update heeft ook de mogelijkheid gegeven om in Android Auto split-screen te doen.
Ik vraag me alleen af: nieuwe auto's hebben soms giga-schermen (15" enzo), hoe verschijnt Android Auto en Waze op zo'n scherm?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die had je eigenlijk al - zolang je Waze op het grote stuk wou houden (niet als side app)

Bij goede splitscreen krijg je Waze op 3/4 van het scherm, en 1/4 is dan een andere app (bvb een podcasting app)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”