Thuisbatterij zelf installeren

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 321 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dave schreef: 2 weken geleden Ik hoor heel veel dat het niet rendabel is, die rekening moet iedereen uiteraard zelf maken. Dat doorgaans de terugverdientijd lang is, dat klopt wel degelijk natuurlijk, maar als je voor een systeem met lange gegarandeerde levensduur gaat, kan dat toch nog interessant zijn.
Mijn ervaring is dat ik tijdens Corona (voortdurend thuis en alles zoveel mogelijk verbruiken bij max PV productie) ik niet hoger dan 50% zelfverbruik geraakte...
Vorig jaar (batterij sinds eind jan) haalde ik moeiteloos (dus zonder erop te letten) 82% zelfverbruik.
En dan zie ik dat Ecopower het injectietarief vanaf 1 mei 2023 opnieuw verlaagt en dan ben ik blij dat ik toch voor een batterij gekozen heb.
Ben het wel volledig eens met wat hierboven wordt aangehaald namelijk: eerst verbruik beperken, dan PV productie en pas als laatste optimaliseren mbv een batterij.
Ik zou trouwens graag mijn batterij ook meer laten werken in de wintermaanden op basis van dynamische tarieven en daar is ze ook op voorzien, maar wacht voorlopig nog even om van leverancier te switchen om dat mogelijk te maken (gezien de volatiele energiemarkt op dit moment).
Dat moet dan toch al een heel uitzonderlijke situatie zijn dat je een batterij gaat kunnen terugverdienen met het verschil tussen terugleververgoeding en netafnamekost.
Zoals ook al meermaals aangehaald heeft het % zelfverbruik weinig te maken met rendabiliteit. Verhoog gewoon je verbruik en/of verlaag je productiecapaciteit en je zelfverbruik stijgt evenredig zonder dat je er een euro moet in investeren. Veel moelijker en belangrijker is de zelfvoorzienigheidsgraad, m.a.w. hoeveel energie van je verbruik niet geleverd kan worden door eigen productie maar nog van het net moet komen.

De zelfconsumptieverhouding (Zc) staat voor het aandeel van de opgewekte zonne-energie dat ogenblikkelijk verbruikt wordt in het eigen huishouden. Ze wordt uitgedrukt door de verhouding van de eigen verbruikte PV-energie (Eev) op de totale opgewekte energie (Epv) afkomstig van de zonnepanelen.
Zc=Eev/Epv

De zelfvoorzieningsverhouding (Zv) staat voor het aandeel van de gevraagde energie die je ogenblikkelijk zelf kan voorzien. Het is de verhouding van de gevraagde energie die zelf geproduceerd werd (Eep) op de totaal gevraagde energie (El).
Zv=Eep/El

Je hebt eigenlijk twee termen: zelfconsumptie en zelfvoorziening. Zelfconsumptie geeft aan hoeveel energie je van je zonnepanelen (productie) onmiddellijk hebt verbruikt. Zelfvoorziening geeft aan hoeveel van je totale benodigde energie je zelf hebt opgewekt.

Ga je door middel van een batterij de zelfconsumptie verhogen van 50 naar 82% kan je gemakkelijk je uitgespaarde kost berekenen. Dat is dan nl. 32% van de energie die je net van het net moest afnemen maar ook niet geleverd hebt aan het net. Minus de verliezen van het accysysteem (want daar kan je niets mee, niet zelf verbruiken en niet verkopen aan het net). De kost daarvan is de afnameprijs minus de gederfde terugleververgoeding + de totale kosten van de verliezen. En dat moet je dan delen door de totale kostprijs van je accusysteem in de hoop dat het aantal jaren dan kleiner is dan het aantal jaren dat ze inzetbaar is (bij een gemiddelde degradatie van 2% per jaar).

Toegevoegd na 23 minuten 24 seconden:
NuKeM schreef: 2 weken geleden ivob, ik denk dat je mij verkeerd verstaan hebt :)
Natuurlijk wil ik mij aan de regels houden, maar ik wil dan ook wel zeker weten wat die zijn (en bv. geen goedkope alternatieven afschrijven als dat niet nodig is).
Ik ben eigenlijk wat op zoek naar een balans, daarom dat ik de berekeningen toch probeer te doen, ik wil het beste van de niet rendabele opties ;)
Als blijkt dat een klein batterijpakket mij een (momenteel niet economische) energie besparing vanuit het net kan opleveren wil ik dat wel overwegen. Als blijkt dat een off-grid achtige oplossing relatief gezien niet veel meer kost, wil ik dat ook wel mee in overweging nemen (ook al is dit momenteel economisch al helemaal niet interessant, het biedt veel meer mogelijkheden en zekerheden naar de toekomst toe).

PS: Ik heb mijn verbruik ook al beperkt en de PV-maximalisatie is onderweg.

PS2: Met het oog op elektrificatie van de voertuigen denk ik wel dat off-grid gaan moeilijker en moeilijker (lees vooral ook duurder) gaat worden. Als je dan je EV wil gaan laden vanuit batterijen en zonne-energie en daar toch regelmatige kms mee doet, dan ga je al een vette installatie moeten hebben, eentje waar velen niet eens de plaats voor hebben. Ik mik dan ook vooral op het backup gegeven dan het off-grid gegeven van die installaties + eventueel energie van het net halen als dat goedkoop is om te gebruiken als het duurder is (en de zon zijn werk niet heeft kunnen doen).
Ik sugereer dan ook niet dat je je niet aan de regels wil houden. En dat maakt me niets uit. Dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.

Maar als zelfplaatser dien je de regels zelf op te zoeken en ernaar te handelen. Ik maak de regels niet, dat doen in deze het AREI en het Synergrid. Dat is dan het enige dat er toe doet. Om dat duidelijk te maken gaf ik hiervoor nogmaals een deel van mijn correspondentie met Fluvius weer. Duidelijker kan het toch niet zien wat de regels nu zijn?

Een EV gaan laden (met uitzondering van kortstondige balancering en bij veel overproductie) via een thuisaccu is, toch wanneer je de laadkosten zelf moet betalen, meestal geen goed idee. Je moet dan al rekening houden met dubbele omzettingsverliezen tussen DC PV => (AC omvormer) => DC accu => AC laadpaal => DC accu EV. Wat er dan netto overblijft moet groot genoeg zijn om de cap tussen teruglevering van de zonnepanelen en afnametarief te overbruggen.
Bovendien is het verschil in de opslagcapaciteit van een modale thuisaccu en doorsnee EV zo groot dat een thuisaccu daar relatief weinig in kan betekenen. Je zou dan al een thuisaccu moeten hebben die voldoende capaciteit heeft voor de woning (ik neem aan dat iedereen zijn PV productie bij voorkeur eerst in eigen woning wil verbruiken voor het naar een EV gaat) + EV (en een productiecapaciteit die daarmee in overeenstemming is) dat het nog vlugger onrendabel zal worden.

Hoe er ook rekening mee dat een kleinere opslagcapaciteit in verhouding duurder is. De grootste kost zit immers in voorrijkosten, werkuren, materiaal dat voor veel of weinig kWh even duur is,....... en niet in de batterij zelf.
Om je als vb. te geven, in 2021 betaalde ik netto 390,62 €/kWh opslagcapaciteit.

Off grid op onze breedtegraad en met onze infrastructuur is momenteel niet nodig en nog minder rendabel. Ik zou dus eerder een systeem van eilandwerking binnen een on grid structuur overwegen. Waarbij je de voordelen van het net kan gebruiken (tegen betaling overproductie injecteren op het net en/of tegen lage uurprijzen stroom afnemen van het net) maar bij onvoorziene omstandigheden (netuitval, afschakelplannen, aanhoudend stijgende energieprijzen,......) wel geautomatiseerd en manueel naar eilandmodus kan overschakelen zodat ook je PV-productie in alle omstandigheden kan blijven doorlopen. Bij een standaard PV installatie, zelfs met een standaard batterij configuratie, zal bij een lokaal netprobleem (of afschakelplan) je PV installatie immers ook niets leveren. Hoeveel dat extra kost hangt af van je huidige automatenkast en hoeveel critical loads je in eilandfunctie wil laten doorwerken (om een richting aan te geven, bij mijn installatie was dat een meerprijs van 600 € maar alle circuits in en rond de woning zijn als critical loads gedefinieerd, dat is dus meer een max. dan een min. richting).
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 7 keer

Even een technische vraag.
Ik zie voor dat back-up circuit veel terug dat bij een stroomuitval een kring, aangesloten op de inverter, nog voorzien kan worden van energie. Aangezien mijn batterijen en omvormer in een garage buiten het huis zouden staan en er niets boeiend in de garage staat dat ik graag aan een back-up wil hangen, zou ik gewoon de lijn naar het huis vanuit de garage aan de back-up willen hangen (dezelfde lijn als die waarop het net ook binnen kan komen in de garage). Op zich geen probleem als je het net dan ook afkoppelt en misschien ook even een schakelaar overhaalt (of laat overhalen) in de garage. Helaas is dat dan geen instant werking meer, je zal dus nog een korte uitval hebben (niet zoals bij een UPS dus). Ook dient het hele back-up systeem (liefst geautomatiseerd) de correcte sequentie uit te voeren bij uitvallen van het net en eventueel nadien bij terug beschikbaar zijn van het net terug te schakelen (al dan niet automatisch, want weer uitval daardoor).
Heel dat systeem is doenbaar, maar zal imo wel goed aan de regels moeten voldoen (zoals ivob al zei).
Zijn er kant en klare (goedgekeurde) systemen/boxen die je voor een 3F opstelling zo kan kopen? M.a.w. box met schakelaars en stuurelektronica tussen DNB en het huisnet geïnstalleerd in de woning, inverter buiten huis en communicatielink daartussen? Ik weet dat Huawei zoiets heeft, maar ook die box lijkt niet te voldoen aan mijn specificaties (heeft een ingang voor backup kring en inverter AC input, welke voor mij een en dezelfde zouden moeten zijn.
Ik vond deze video wel leuk:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mijn autoswitch (instant werking*) zit ingebouwd in de batterijomvormer (Synergrid gehomologeerde geïntegreerde eilandbedrijf-beveiliging) en de manuele nulswitch is een Hager HIM404 lastscheider en lastomschakelaar.

*Bij een niet voorziene netuitval (de huisinstallatie staat bij default in back up modus) is er geen zichtbare swith (binnen 20 milliseconden) van net naar batterij bij AC verbruikers. Alleen de PV omvormer doe zijn wettelijk voorzien shut down maar doet na ontvangst van een virtueel sync signaal van de batterijomvormer automatisch een herstart in eilandmodus (fysiek losgekoppeld van het net maar niet van de thuisverbruikers).

Back up moet ook niet beperkt zijn tot één kring. Je kan tot heel je woning in back up plaatsen.
Als je dan toch voor back up gaat waarom jezelf dan beperken? Eénmaal beperkt tot één circuit sluit je bij voorbaat de andere kringen van een back up mogelijkheid uit. Andersom, nij volledige back up ben je bij een (langdurige) stroomuitval als gebruiker niet verplicht alle kringen te blijven gebruiken.
Sol Invictus!
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 5 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 2 weken geleden Je hebt eigenlijk twee termen: zelfconsumptie en zelfvoorziening. Zelfconsumptie geeft aan hoeveel energie je van je zonnepanelen (productie) onmiddellijk hebt verbruikt. Zelfvoorziening geeft aan hoeveel van je totale benodigde energie je zelf hebt opgewekt.
Uiteraard zijn beiden belangrijk, volledig akkoord. Mijn zelfvoorzieningsgraad was 68% voor 2022, op zich ook niet verkeerd... je ziet duidelijk aan de grafieken per maand, dat het uiteraard de maanden met weinig PV opbrengst zijn, die dat naar beneden halen, wat logisch is, je kan nu eenmaal niet in de zomer produceren voor de winter.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee uiteindelijk is alleen zelfvoorziening belangrijk.
Zelfconsumptie maakt niet uit, dat is alleen een statistiek die aangeeft hoeveel je zelf verbruikt van eigen productie.
Zelf heb ik een lage zelfconsumptiegraad (omdat er relatief veel meer productie dan verbruik is) maar gelukkig een redelijk hoge zelfvoorzienigheidsgraad. Om de laatste nog verder omhoog te krijgen moet niet de opslagcapaciteit omhoog maar de productiecapaciteit (deze laatste kan gelukkig nog relatief goedkoop verdubbeld worden).

Een zelfvoorzienigheidsgraad van 68% zonder batterijen is uiteraard een heel mooi streefcijfers. Maar dan moet je al een heel laag verbruik hebben bij een relatief hoge productie.
Of bedoelde je niet 68% voor 2022 zonder accu maar gedurende 2022 met accu?
Sol Invictus!
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 5 keer

ivob schreef: 2 weken geleden Of bedoelde je niet 68% voor 2022 zonder accu maar gedurende 2022 met accu?
Zonder batterij (2021) zat ik maar op 38%
VS
Met batterij (2022) haalde ik nu 68% zelfvoorzieningsgraad (op jaarbasis)

Natuurlijk met grote verschillen tussen de maanden:
Een maand bijna zonder zon (bv Jan 2023) is dat maar 10% vs iets zonniger (maar nog altijd "maar" februari dus nog relatief weinig opbrengst) is dat al 40% voor Feb 2023.
Terwijl ik in Mei 2022 zelfs 97% haalde...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vandaar, wanneer je het kan betalen, beter een batterij met een grotere capaciteit installeert (in verhouding tot je etmaalverbruik) dan een kleine. Je breidt dan niet alleen de periode van zelfvoorziening uit maar verlengt er ook de bruikbare levensduur mee (minder cycli bij eenzelfde verbruik en bij eenzelfde % degradatie duurt het langer voor je onder het dagelijks bruikbare niveau van de opslagcapaciteit daalt).

Ik heb bv. bewust (het uitgangspunt is hier alles behalve rendabiliteit, het totale energiesysteem moet alleen zichzelf financieren, meer niet) gekozen voor een opslagcapaciteit van drie keer het normale dagelijkse comfortverbruik (en tien keer de critical loads) waardoor er een 100% zelfvoorziening is voor de maanden februari tot en met november en 87% zelfvoorziening gemeten over de laatste 365 dagen. Het huidige "zwak punt" in het systeem is niet de opslagcapaciteit (meer dan ruim voldoende) maar de productiecapaciteit (maar dat vraagt gewoon een dosis geduld om de planning te beëindigen).
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

ivob, waarschijnlijk heb je het al eens gepost maar ik vind het niet direct, maar wat voor systeem heb je? Kan je de onderdelen en dimensionering met ons delen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ja zelfs voor sommigen tot vervelens toe. :-D
Wat betreft e-productie en e-opslag een PV installatie van 5,6 kWp met een SMA PV omvormer van 5.0 kVA gekoppeld in retrofit aan een Victron Multiplus II 48 V/5.0 kVA/70A met 15,36 kWh LVL BYD in eilandconfiguratie op alle kringen.
Na uitdoven GSC krijgt de PV een upgrade naar minstens 10 kWp en wordt de SMA vervangen door Victron MPPT.
De koppeling met dynamisch tarief is o.a. via de AMEO app van Ecopower.

Ik installeer niets zelf. Ik teken alleen mijn benodigheden uit en besteed dat dan uit aan mensen met meer technische kennis ter zake. Maar dat alleen was al een klus want na maanden zoeken naar een installateur met genoeg kennis van zaken om aan mijn specificaties te voldoen ben ik in Vlaanderen niet verder gekomen dan twee. De meeste zijn gewoon dozenschuivers/beroepsverkopers die na drie gerichte vragen al door de mand vallen. :bang:
Dave schreef: 2 weken geleden En dan zie ik dat Ecopower het injectietarief vanaf 1 mei 2023 opnieuw verlaagt en dan ben ik blij dat ik toch voor een batterij gekozen heb.
En heb je al eens nagerekend of dat een reden is om echt blij van te worden of is dat gewoon een "buikgevoel"?
Op 1 mei wordt het injectietarief idd verlaagd maar gelijktijdig wordt ook het afnametarief verlaagd.
En er is ook geen enkele verplichting om een contract van onbepaalde duur bij Ecopower aan te houden.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 3 keer

NuKeM schreef: 2 weken geleden Het blijft toch een moeilijke noot om te kraken die batterijen.
Vind je ? Met een terugverdientijd van ongeveer 50 jaar lijkt me het nochtans "poepsimpel" !

Data van een gans jaar gaat er beter uitzien maar ook daar moet je geen wonderen van verwachten (en dat is ook de raad die ik van m'n installateur kreeg).
NuKeM
Administrator
Administrator

Gisteren heb ik toch maar eens mijn PV-installateur gecontacteerd en ze kunnen mij een batterij (Huawei Luna) mee installeren bij de installatie van mijn extra panelen binnen enkele maanden.
De prijzen die ik kreeg voor 5/10/15kWh waren 5490, 8135 en 10780 euro.
Ik vroeg of de batterijen nu niet goedkopen zijn geworden of gingen worden met het wegvallen van de overheidssteun, maar blijkbaar is de delta tussen injectie- en verbruikstarief weer groter geworden waardoor batterijen toch in trek blijven en de vraag hoog blijft.

Nu, bovenstaande bedragen zijn niet goedkoop (maar ook niet duur tov van andere aanbieders denk ik), maar ik ben geneigd om hierop in te gaan (voor 10kWh versie waarschijnlijk dan), al was het maar voor de 6% BTW, garantie en lokaal aanspreekpunt bij problemen in vergelijking met zelf aankopen en installeren.

Nadeel van die Huawei oplossing is dat ik geen Back-up mogelijkheid heb dan. Het kan met een Huawei backup box, maar dat is niet nuttig voor mijn usecase (batterijen en omvormer staan in gebouw buiten de woning waardoor een gekeurde oplossing moeilijk wordt). Natuurlijk kan ik altijd de backup box nemen die 1 fase uitgang heeft en dan bij langere downtime de DNB afkoppelen en de backup uitgang over alle fasen zetten. Natuurlijk is dat gevaarlijk en moet ik dan niet het net aankoppelen + leg ik best mijn andere zonnepanelen ook af. Maar in theorie zou het wel kunnen dus.

Full Energy heb ik ook gecontacteerd, echter nog geen reactie. Als ik af ga op hun Facebook berichten hebben ze gewoon teveel werk en aanvragen. Slachtoffer van hun eigen succes helaas...
Ik ga misschien nog eens een heel jaar proberen simuleren met bovenstaande simulator (gewoon maart doortrekken door de rest van de zomer) om een inschatting te krijgen en dan eens kijken waar mij dat vandaag de dag brengt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 464 keer
Bedankt: 962 keer
Recent bedankt: 12 keer

NuKeM schreef: 1 week geleden Full Energy heb ik ook gecontacteerd, echter nog geen reactie. Als ik af ga op hun Facebook berichten hebben ze gewoon teveel werk en aanvragen. Slachtoffer van hun eigen succes helaas.
De PV-installateur die ik contacteerde in 2022/08 kwam deze week langs (2023/03) en is nu aan het inplannen voor eind dit jaar (2023/11).
Ondanks de sterk gedaalde prijzen, is energie een stuk duurder geworden. En er zit nog veel volatiliteit in de markt, dus het zou zomaar weer eens uit de hand kunnen lopen. Gegeven de beperkte kost van PV/batterij zijn er gewoon veel gegadigden.
Ik beweer niet dat €10K weinig geld is, wel dat het niet onoverkomelijk is voor heel wat mensen. En met een elektriciteitsrekening van €2500 kan je al eens iets doen om die te verlagen :).
Ik ga misschien nog eens een heel jaar proberen simuleren met bovenstaande simulator (gewoon maart doortrekken door de rest van de zomer) om een inschatting te krijgen en dan eens kijken waar mij dat vandaag de dag brengt.
Maart is veel kans nog een overgangsmaand.
Ik heb alvast in maart nog wel wat import (dit jaar toch), maar vanaf april en dat tot augustus/september is de import bijna niets meer (5,7kWp - 12kWh).
lirec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 103 keer
Recent bedankt: 4 keer

NuKeM schreef: 1 week geleden De prijzen die ik kreeg voor 5/10/15kWh waren 5490, 8135 en 10780 euro.
Ter info: Toen ik bestelde (08/2022) waren de prijzen (excl. btw) voor 5/10kWh: 4300 en 6300 euro.
Dit is puur voor de batterij aangezien mijn omvormer reeds compatibel was.

Ook niet onbelangrijk als je huis <10 jaar oud is: tot eind 2023 betaal je 6% voor zonnepanelen/omvormers. https://financien.belgium.be/nl/particu ... -verlaging
=> vraag dus garanties in dat geval dat ze plaatsen in 2023.

Voor batterijen is het tot 10 jaar oud in principe 21% maar laten we zeggen dat het "vragen" van 6% volstaat. Weet wel dat het risico daarop sinds enkele jaren bij jou ligt en niet meer bij de leverancier.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lirec schreef: 1 week geleden Ter info: Toen ik bestelde (08/2022) waren de prijzen (excl. btw) voor 5/10kWh: 4300 en 6300 euro.
Dit is puur voor de batterij aangezien mijn omvormer reeds compatibel was.
Tja, toen ik in 2021 bestelde was de prijs voor een 15,4 kWh batterij 6000 € (excl. de toen geldende premies, subsidies en 6% BTW).
Wanneer het budget het toelaat zou ik iedereen die een batterij overweegt en zich bewust is dat dit louter economisch gezien zelden rendabel is aanraden om voor zoveel mogelijk opslagcapaciteit te kiezen (hoe groter de opslagcapaciteit hoe relatief goedkoper de opslag per kWh, hoe minder zwaar de batterij belast moet worden, hoe minder de impact van de cycli op de jaarlijkse degradatie,.....). En voor een technisch performant systeem waar je als eindgebruiker niet afhankelijk bent van de kuren van de installateur en/of producent maar zelf volledig toegang tot alle functies hebt en voor een back up systeem van alle kringen waarbij bij netuitval de productie van PV gewoon automatisch blijft doorlopen.
Gezien er in een huishoudelijke omgeving toch bijna nooit een TVT is heeft het weinig zin om te gaan voor een relatief "goedkoop" systeem waarvan je het potentieel niet optimaal kan benutten.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

lirec schreef: 1 week geleden Ook niet onbelangrijk als je huis <10 jaar oud is: tot eind 2023 betaal je 6% voor zonnepanelen/omvormers. https://financien.belgium.be/nl/particu ... -verlaging
=> vraag dus garanties in dat geval dat ze plaatsen in 2023.
Ik ben een beetje in de war. Mijn woning is ouder dan 10 jaar. Heb ik nu recht op 6% of 21% op de thuisbatterijen?
https://financien.belgium.be/sites/defa ... laging.pdf brengt ook geen duidelijkheid (FAQ nr bv. 19, maar vallen thuisbatterijen daar nu onder of niet).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 878 keer
Bedankt: 3175 keer
Recent bedankt: 28 keer

Zoals ik het lees:
  • thuisbatterijen vallen niet onder de tijdelijke BTW verlaging voor zonnepanelen.
  • thuisbatterijen vallen wel onder de vaste (niet-tijdelijke) BTW verlaging voor werken aan woningen > 10jaar
BTW verlaging is enkele geldig voor plaatsing door een installateur, thuisbatterijen zelf aankopen en installeren vallen niet onder de BTW verlaging.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lirec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 103 keer

Klopt zoals philippe het zegt.

Belachelijke saga is dat die 6%:
-eerst trekken ze het op van 5 naar 10 jaar oude woningen (waardoor ik 5 jaar lange mocht wachten)
-bij een uitzondering doen ze het dan niet coherent (geld weer niet voor batterijen)
-de 6% vanaf 10 jaar: ik ben benieuwd hoeveel % de basisprijs van een aannemer stijgt als hij offerte komt maken en inschat dat de woning zeker +10 jaar is.
-voor afbraak-heropbouw is 6% weer wel mogelijk (waarom? da's ook gewoon nieuwbouw eh jongens...)
-6% niet mogelijk voor doe het zelf

Dingend 1 uniform % nodig op ALLES, geen onnozele uitzonderingen. Of dat het hoge of lage % is maakt eigenlijk geen bal uit dan.

Toegevoegd na 5 minuten 20 seconden:
ivob schreef: 1 week geleden Tja, toen ik in 2021 bestelde was de prijs voor een 15,4 kWh batterij 6000 € (excl. de toen geldende premies, subsidies en 6% BTW).
Ik had het over dezelfde huawei batterij als @NuKeM .
Met 15,4 kwh heb jij een andere. Tussen merken is het moeilijker vergelijken - de huawei's zijn effectief iets duurder.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lirec schreef: 1 week geleden Klopt zoals philippe het zegt.

-eerst trekken ze het op van 5 naar 10 jaar oude woningen (waardoor ik 5 jaar lange mocht wachten)
Tja je kan moeilijk stellen dat een woning van 5 jaar oud al zo "oud" is dat ze gerenoveerd moet worden waardoor ze van een lager BTW tarief kan genieten. De overheid moet het hergebruik van woningen stimuleren, niet de nieuwbouw en inname en doorlopende vernietiging van natuur. Je kan je zelfs de vraag stellen of de termijn van 10 jaar niet tekort is.
-bij een uitzondering doen ze het dan niet coherent (geld weer niet voor batterijen)
Idem, een overheid moet stimuleren wat nodig is. Dat is in eerste instantie zoveel mogelijk PV en niet batterijen voor individuele opslag. Dat de Vlaamse overheid meestal zelf niet weet met wat ze bezig is en incoherent beleid zowat har handelsmerk mag toch niemand meer verbazen?
-de 6% vanaf 10 jaar: ik ben benieuwd hoeveel % de basisprijs van een aannemer stijgt als hij offerte komt maken en inschat dat de woning zeker +10 jaar is.
Niets want een aannemer moet bij het opstellen van een offerte niet weten wat de BTW voet is. Hij maakt een offerte zonder BTW. Een aannemer is ook niet alleen op de wereld. Wanneer hij met zijn product teveel afwijkt van de marktprijs stelt hij zichzelf ook buiten de markt. Toch bij een vooraf goed geïnformeerde consument.
-6% niet mogelijk voor doe het zelf
Idem, het is de taak van de overheid de werkgelegenheid te stimuleren, niet het sponsoren van hobbyprojecten. Dat "doe het zelf aan een lagere BTW" zou overigens ook nog eens zwartwerk stimuleren
Dingend 1 uniform % nodig op ALLES, geen onnozele uitzonderingen. Of dat het hoge of lage % is maakt eigenlijk geen bal uit dan.
Tja, dan gaat alles uiterard omhoog ipv naar omlaag. Niemand verplicht je overigens om in een nieuwbouw te investeren. Het aan de lopende band vernietigen van natuur en betonneren van zeldzame open ruimte mag wel "bestraft" worden. Het spanningveld tussen nieuwbouw, vernieuwbouw en renovatie van bestaande woningen (waar in geen van beide gevallen nieuwe open ruimte dichtgetimmerd wordt) mag dus heus nog wat groter zijn dan te verkleinen.

Toegevoegd na 5 minuten 20 seconden:
ivob schreef: 1 week geleden Tja, toen ik in 2021 bestelde was de prijs voor een 15,4 kWh batterij 6000 € (excl. de toen geldende premies, subsidies en 6% BTW).
Ik had het over dezelfde huawei batterij als @NuKeM .
Met 15,4 kwh heb jij een andere. Tussen merken is het moeilijker vergelijken - de huawei's zijn effectief iets duurder.
Een LFP batterij is wat betreft grondstoffen een LFP batterij. En effectief duurder maakt iets nog geen betere batterij. Integendeel, in de sector staat Huawei nu niet precies bekend als professioneel materiaal. Eerder materiaal voor dozenschuivers zonder al te veel kennis van zaken.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Er zijn moeilijk reviews te vinden van batterij systemen en omvormers. Hooguit wat installatie video’s of korte ervaringen van gebruikers. Niks lange termijn (logisch) of diepgaand (een gemis) of groepsvergelijkingen door een professionele onafhankelijke instantie (buiten misschien in Duitsland waar je voor de resultaten van wat onbekende merken moet betalen).
Een ‘simpele’ vergelijking van de technologie in de units (bv. Huawei kan de cellen blijkbaar ook opwarmen bij koud weer, al weet ik niet of dat ook echt wenselijk is), de efficiëntie (bv. round trip en eigenverbruik), de mogelijkheden mbt instellingen, pairing met omvormers van derden en integratie met andere systemen (bv. openheid RS485 poort en protocol). Dat zou ik nu graag eens naast elkaar zien samen met de prijs. En er zijn vast nog zaken die interessant kunnen zijn.

De Huawei is ook niet mijn favoriet, maar is het makkelijkst voor mijn situatie en waarschijnlijk ook het goedkoopst voor wat het te bieden heeft. Moest ik een jaar geleden weten wat ik nu weet, had ik een ander pad in geslaan, maarja.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het beste oordeel vorm je door eerst zelf zoveel mogelijk technische informatie op te zoeken, dan een eerste shifting door te voeren en vervolgens installateurs uit te nodigen en met je verzamelde kennis ze zelf te beoordelen.
Na een studie van verschillende maanden over het onderwerp kan ik je wel verzekeren dat de spoeling van installateurs met kennis van zaken in Vlaanderen redelijk dun is. En "goedkoop" is in deze meestal niet "beste koop".
Een goede batterijconfiguratie is zelden goedkoop te noemen en op huishoudelijk niveau is er nog zeldzamer een TVT.
Wanneer goedkoop en TVT het punt is blijf je er voorlopig dan ook beter ver van weg want alleen teleurstelling zal je deel zijn. Wanneer je een technisch goed product wil lijst dan eerst voor jezelf op wat je doel is, wat het budget is dat je daaraan wil besteden en laat je vervolgens bijstaan door een installateur met dezelfde mindset (technisch een goed product afleveren met een goede naservice en waar de klant inspraak heeft in alles en toegang tot alles). maar dat heeft zijn prijs en vraagt geen overhaaste beslissingen maar het nodige geduld.
Je bent ook nooit gebonden aan een bestaande PV-omvormer. Je kan altijd een batterij met een eigen retrofit omvormer plaatsen of, afhankelijk van de situatie, zelfs PV met een MPPT rechtstreeks de batterij DC => DC laten voeden waardoor je al voorbereid bent om onafhankelijk van het net te kunnen opereren. Ga je van het standpunt uit dat er nu en in de nabije toekomst geen problemen zullen zijn met het net dan heeft kiezen voor een thuisaccu weinig zin.
Denk je van wel dan ben je bijna genoodzaakt te kiezen voor de technisch beste oplossing.
Dus eerst weten wat je wil, dan je doel daarop uitstippelen en dan iemand vinden die dat voor je kan realiseren.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 222 keer

Allemaal leuk als dat je hobbyproject is.
Of je er effectief significante winst uit haalt, blijft een groot vraagteken.

Voor de 99,99% anderen is een paneel een paneel, een lfp batterij een lfp batterij, en een omvormer een omvormer.
Mijn installateur bestaat al dertig jaar, ik krijg 10 jaar garantie op de op omvormer en batterij en 25 jaar op de panelen.
Als de omvormer of de batterij na 11 jaar kapot gaat koop ik een nieuwe.
Ik heb toegang tot alle instellingen, maar heb totaal geen behoefte om iets te wijzigen. It just works …
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dan heb je geluk want de installateurs (en nog minder de producenten) die tien jaar garantie geven op een omvormer (zonder bijbetaling) en een batterij en 25 jaar op panelen zijn uiterst zeldzaam.
Men geeft wel een bepaalde opbrengstgarantie (en doorgaans ook geen 100%) op panelen en batterijen maar dat is totaal iets anders dan een productgarantie zonder limieten.
Een PV paneel is technisch ook nog iets totaal anders dan een omvormer en een batterijmodule.

En, on topic, wie zelf een batterijsysteem installeert moet bij problemen ook niet gaan aankloppen bij eender welke installateur maar trachten verhaal te halen bij de producent en/of bij wie hij de producten aankocht/invoerde.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Iemand enig idee of zo’n Huawei Sun en Luna setup ook te gebruiken is met een third party inverter? M.a.w. zal het teveel van de third party panelen ook de batterijen mee opladen samen met de panelen op de Huawei?

Onderstaande bevat deze info alvast niet:
https://support.huawei.com/enterprise/e ... go=content

Ik ga de vraag ook stellen aan mijn installateur, maar die is even met verlof :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wat bedoel je met een "third party inverter"? Een retrofit omvormer?
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Ik zit nog met een andere oude SMA-omvormer in de woning. Ik zou (o.a. voor het bepalen van de batterij capaciteit) willen weten of de Huawei batterijen ook geladen kunnen worden met stroom van de bestaande panelen op onze andere (SMA) omvormer. M.a.w. als de batterij nog niet vol is en de bestaande panelen leveren 2kW en de Huawei installatie levert 1kW, zal dan (zonder verder verbruik in de woning) de batterij geladen worden aan 3kW of zal dat slechts 1kW zijn?

Nog ter info:
- Netaansluiting zal 3 fasig zijn
- Huawei omvormer is 1 fasig
- Bestaande omvormer is 1 fasig (op andere fase)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 67 keer

Nee, een Huawei is een gesloten systeem waarbij de omvormer en batterijen allemaal van Huawei moeten zijn. Klrtom: heel ver van weglopen en gaan voor een systeem waarbij je zelf je batterijen kunt kiezen.

Zoals ivob al zei: als je een batterij neemt, dan doe je dat in de eerste plaats omdat je je twijfels hebt bij het net. En dan is TVT of de prijs echt van ondergeschikt belang.

Toegevoegd na 1 minuut 53 seconden:
NuKeM schreef:Ik zit nog met een andere oude SMA-omvormer in de woning. Ik zou (o.a. voor het bepalen van de batterij capaciteit) willen weten of de Huawei batterijen ook geladen kunnen worden met stroom van de bestaande panelen op onze andere (SMA) omvormer. M.a.w. als de batterij nog niet vol is en de bestaande panelen leveren 2kW en de Huawei installatie levert 1kW, zal dan (zonder verder verbruik in de woning) de batterij geladen worden aan 3kW of zal dat slechts 1kW zijn?

Nog ter info:
Dit zal wel werken. Maar je maakt er wel een boeltje van. Moeilijk om data bij elkaar te krijgen en het overzicht te bewaren.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 67 keer

NuKeM schreef:Ik zit nog met een andere oude SMA-omvormer in de woning. Ik zou (o.a. voor het bepalen van de batterij capaciteit) willen weten of de Huawei batterijen ook geladen kunnen worden met stroom van de bestaande panelen op onze andere (SMA) omvormer. M.a.w. als de batterij nog niet vol is en de bestaande panelen leveren 2kW en de Huawei installatie levert 1kW, zal dan (zonder verder verbruik in de woning) de batterij geladen worden aan 3kW of zal dat slechts 1kW zijn?

Nog ter info:
Dit zal wel werken. Maar je maakt er wel een boeltje van. Moeilijk om data bij elkaar te krijgen en het overzicht te bewaren. En als het net uitvalt, dan valt de sma alvast uit. Het primaire doel van een batterij valt dan weg: kunnen opladen van pv zonder net.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 11 keer

ivob schreef: 1 week geleden
lirec schreef: 1 week geleden Klopt zoals philippe het zegt.

Tja je kan moeilijk stellen dat een woning van 5 jaar oud al zo "oud" is dat ze gerenoveerd moet worden waardoor ze van een lager BTW tarief kan genieten. De overheid moet het hergebruik van woningen stimuleren, niet de nieuwbouw en inname en doorlopende vernietiging van natuur. Je kan je zelfs de vraag stellen of de termijn van 10 jaar niet tekort is.)
Wat offtopic, maar wou toch even reageren dat de regelingen niet altijd even rechtlijnig is. Als een projectontwikkelaar de afbraak en heropbouw deed, was de verlaagde btw regeling niet van toepassing toen wij kochten (in een van de centrumsteden waar dit normaal wel was). Het is een oud fabriekspand in een centrum die gesaneerd en een woonproject geworden is. Door vertragingen is het pas vorig jaar definitief opgeleverd en was ondertussen een regeling van 6% voor zo’n projecten wel al van kracht, maar wij hangen wel nog vast aan de 10 jaar 21%.

Ja, ook nieuwbouw kan energetische ingrepen gebruiken, want een project met ontwerp van meer dan 8 jaar oud heeft ook wel wat gemiste kansen en achterhaalde ideeën. Een batterij (individueel of collectief) kan bijvoorbeeld de pieken afvlakken en dat heeft wel degelijk een algemeen nut.
-*-
NuKeM
Administrator
Administrator

liegebeestig schreef: 1 week geledenDit zal wel werken. Maar je maakt er wel een boeltje van. Moeilijk om data bij elkaar te krijgen en het overzicht te bewaren. En als het net uitvalt, dan valt de sma alvast uit. Het primaire doel van een batterij valt dan weg: kunnen opladen van pv zonder net.
Moest ik meer keuze hebben zou ik het mogelijk anders doen, maar die keuze heb ik nu niet. Back-up of off-grid power is leuk, maar moeilijk in mijn geval, dus daar wil ik de focus niet op leggen (helaas). Ik wil vooral mij overschot van de zonnepanelen zelf kunnen gebruiken en misschien in de winter aan voordelig tarief de batterijen ‘s nachts kunnen opladen.
Er zijn maar weinig volledig open systemen. Huawei valt al bij al eigenlijk nog wel mee. De Home Assistant integratie is best volledig bv. HA, mijn digitale meter met P1 poort en wat Shelly’s zullen mij zonder twijfel de nodige inzichten geven los van Huawei.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 1 week geleden Ik zit nog met een andere oude SMA-omvormer in de woning. Ik zou (o.a. voor het bepalen van de batterij capaciteit) willen weten of de Huawei batterijen ook geladen kunnen worden met stroom van de bestaande panelen op onze andere (SMA) omvormer. M.a.w. als de batterij nog niet vol is en de bestaande panelen leveren 2kW en de Huawei installatie levert 1kW, zal dan (zonder verder verbruik in de woning) de batterij geladen worden aan 3kW of zal dat slechts 1kW zijn?

Nog ter info:
Zoals eerder gezegd is Huawei redelijk gesloten in zijn systemen en trachten ze je binnen hun eigen ecosysteem te houden. Op een oude SMA omvormer een nieuwe retrofit (eiland)omvormer aansluiten voor batterijen is echter geen enkel probleem.

Toegevoegd na 8 minuten 52 seconden:
NuKeM schreef: 1 week geleden Moest ik meer keuze hebben zou ik het mogelijk anders doen, maar die keuze heb ik nu niet. Back-up of off-grid power is leuk, maar moeilijk in mijn geval, dus daar wil ik de focus niet op leggen (helaas). Ik wil vooral mij overschot van de zonnepanelen zelf kunnen gebruiken en misschien in de winter aan voordelig tarief de batterijen ‘s nachts kunnen opladen.
Er zijn maar weinig volledig open systemen. Huawei valt al bij al eigenlijk nog wel mee. De Home Assistant integratie is best volledig bv. HA, mijn digitale meter met P1 poort en wat Shelly’s zullen mij zonder twijfel de nodige inzichten geven los van Huawei.
Wanneer dat je uitgangspunt is zou ik je nu geen batterijsysteem aanraden.
Want het is duidelijk dat je uitgangspunt dan voornamelijk economisch is (overschot zelf verbruiken en batterijen laden aan een lager tarief) maar de kans is uitermate klein dat je de kost van de batterijen dan ooit gaat terugverdienen voor ze einde levensduur zijn laat staan er winst op maken. Er is dus geen economisch voordeel waarom er dan aan beginnen?
Wanneer je een digitale meter hebt (met een analoge terugdraaiende teller hebben thuisbatterijen al helemaal geen economisch nut) krijg je een injectievergoeding. De kost van je afgenomen stroom is dus al niet de afnamekost maar het verschil tussen afname en injectie. Wil je batterijen eerst van het net opladen tegen een afnamekost (de heffingen, netvergoeding, BTW, capaciteitstarief betaal je altijd ook al is de kost van de energiecomponent nul) moet je daar ook nog eens de omvormerverliezen bijtellen. Afname van het net over een thuisaccu naar verbruikers is nooit 1:1.
Wanneer je dat allemaal in rekening neemt en rekening houdt met een gemiddelde degradatie van 2% per jaar is je batterij einde levensduur voor je de investeringskost eruit hebt.
Uiteindelijk doe je uiteraard wat je zelf wil maar als je op energie wil besparen op de wijze die je nu aangeeft is de kans dat de kost veel groter is dan de return hoog.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Kwestie van het wat inzichtelijker te maken:
zonnepanelenopdak.png
Weet dat de SMA en zonnepanelen er nog zijn omwille van de groenestroomcertificaten. De SMA is 'dom' in de zin dat ik hier geen data van uit kan lezen ergens (buiten een oude interface).
In het huis heb ik absoluut geen plaats voor batterijen, in de garage is er wel plaats.
De moeilijkheid voor off-grid of backup is dat de meeste omvormers een uitgang hebben voor back-up, maar aangezien die in de garage zal hangen ben ik daar (relatief gezien) niets mee in de garage. Ik zou mijn verbinding (de rode lijn) moeten kunnen voeden dan en zorgen dat de DNB afgekoppeld wordt. Voor dat laatste zal een extra schakelkast(je) nodig zijn ter hoogte van de DNB, maar helaas is plaats echt een probleem in de woning.

Aangezien ik mijn extra zonnepanelen al besteld heb met voorschot kan ik hier niet meer van af. Dit is met de Huawei (hybride) omvormer.
Aangezien off-grid of backup niet echt mogelijk is (zoals hierboven beschreven) is een Huawei batterij dus best wel een ('goedkope' en goede) optie. Daarnaast betwijfel ik of dit hier echt nodig is, er is erg weinig uitval, zelf in Oekraine hebben ze nog stroom (al valt het natuurlijk af en toe weg). Als het echt dramatisch wordt zijn er andere oplossingen of bouw ik me wel een backup box na ofzo.
Dat het mij in het huidige klimaat niets zal opleveren weet ik. Maar ik neem het vooral omdat ik wat zekerheid wil (wat staat er de komende jaren nog allemaal te gebeuren?), best geloof in de technologie en ook mijn steentje wil bijdragen.

Add: een leiding bijleggen (voor terugkoppeling backup) tussen garage en woning is geen optie (teveel werk helaas). De bestaande leiding opsplitsen in 2x mono fase (1 in en 1 uit) zou een optie kunnen zijn, maar dan offer ik 3F op in de garage + moet ik zien of een switchbox in huis past.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dezelfde uitgangssituatie dan de mijne dus.
Behoud van de "oude" SMA AC omvormer zolang de GSC nog lopen.
Gewoon voor de batterijen een retrofit Victron omvormer (met ingebouwde Synergrid gecertificeerde auto switch) geplaatst in eilandmodus voor alle kringen (met een extra nulschakelaar buiten de automatenkast om manueel te schakelen tussen batterij en net).
Bij uitfaseren GSC wordt de SMA (indien hij dan nog in leven is) gewoon vervangen door de nodige Victron MPPT omvormers (minder omvormerverliezen). Productievermogen van de panelen wordt dan ook minstens verdubbeld (want einddoel energetisch off grid).
De productie van de SMA kan nu trouwens ook (op afstand en in dezelfde app die de accu beheert) uitgelezen worden door het bijplaatsen van een meetmodule in de automatenkast (die toch nodig was voor o.a. aansturen accu en accu omvormer).

De reeds gedane bestelling van de hybride omvormer + PV is dan idd een probleem zodat je een andere oplossing moet zoeken.

Maar je maakt het wel steeds moeilijker om je uitgangspunt te begrijpen. Je beseft dat er geen terugverdientijd zal zijn (dus geen economisch redenen) maar wil op zekerheid spelen maar anderzijds geef je weer aan dat je er niet van uitgaat dat er problemen zullen zijn met het net?
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Mijn uitgangspunt is een pessimistische kijk op de toekomst van de prijzen (zowel die van batterijen als die van energie). Het uitvallen van het net is mij minder een zorg. Dat zou enkel gebeuren in een directe oorlog of bij zeer hevige en onverwachte problemen. Mijn zorg is dat nu iedereen zonnepanelen legt en een digitale meter krijgt er misschien wel eens betaald gaat moeten worden voor injectie (op bepaalde momenten) + dat batterijsystemen dan mogelijk nog meer in trek gaan komen.
Neem daarbij de oplopende spanningen met Rusland en zeker China en de toekomst kan wel eens duurder worden.
Vandaag misschien niet rendabel, maar bij (grote) problemen misschien wel. Het is zoals op de beurs, in een slecht geval kost het mij 4-5000€ op 10 jaar ofzo.
Dat, en ik hou van de techniek en een projectje :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wanneer het om techniek en project gaat dan kies je toch gewoon voor de beste techniek?
In dat opzicht zou ik dus zonder twijfel kiezen voor een systeem dat in eilandmodus zou kunnen werken.
Alleen al maar omdat de zonnepanelen dan gewoon door blijven produceren wanneer ze, om welke reden dan ook, niet meer verbonden zijn met het net.
En een batterij met, in verhouding tot verbruik en productie, genoeg opslagcapaciteit. Naast opslag vanuit eigen panelen kan je dan via een dynamisch tarief, indien noodzakelijk, de batterij laden op de goedkoopste uren en eventueel ontladen op de duurste uren. Met genoeg opslagcapaciteit ben je ook een stap dichter bij onafhankelijkheid van het net (indien dit meer zou gaan kosten dan het opbrengt). Indien (deels) onafhankelijk van het net maakt het je ook niet meer uit hoeveel men aanrekent voor afname, zou gaan aanrekenen voor injectie, voor capaciteitstarief,......
En een net moet uiteraard niet uitvallen door een oorlog (dan hebben we wel iets anders aan ons hoofd) of grote problemen. Veel meer voor de hand liggend is een onregelmatige bevoorradingszekerheid door verkeerde politieke beslissingen of gewoon een systeemhack van de openbare energievoorziening.
Om nog een echt goedkope prijs aangeboden te krijgen voor een batterij ben je uiteraard een tweetal jaar te laat.
Is inderdaad gelijkaadig aan de beurs: nooit meelopen met de kudde want dan is het meestal al te duur maar instappen op een tijdstip dat niemand een aandeel/product wil. :-)
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Ook ik zou graag voor een goede oplossing gaan. Daarom had ik ook Full Energy heel graag zien langskomen. Maar ik sta ik zekere zin wat onder druk door de oplevering van de panelen waardoor ik zonder verdere meerkost dan die van de hardware, de batterijen nog kan laten meeplaatsen. Met de Huawei setup kan ik dan ook alles behalve off-grid gaan of full back-up hebben. Dat is voor mij op dit ogenblik het belangrijkste. Maar, als dat binnen x jaar verandert ben ik wel gezien, want ik zit vast aan die Huawei opstelling en zijn mogelijkheden.

ivob, je doet me twijfelen, misschien wacht ik een afspraak met Kurt af voor een AC gekoppeld systeem of zijn er opties om de Huawei voor een redelijke prijs te ‘liquideren’ en een ander merk hybride te plaatsen… De prijs zal dan toch een belangrijke rol gaan spelen. Ik ga er eens over moeten nadenken.

Laat ben ik inderdaad als ik sommige prijzen lees van enkele jaren geleden + steun. Maar te laat hoop ik niet :)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 52 keer

ivob schreef: 2 weken geleden Mijn autoswitch (instant werking*) zit ingebouwd in de batterijomvormer (Synergrid gehomologeerde geïntegreerde eilandbedrijf-beveiliging) en de manuele nulswitch is een Hager HIM404 lastscheider en lastomschakelaar.

*Bij een niet voorziene netuitval (de huisinstallatie staat bij default in back up modus) is er geen zichtbare swith (binnen 20 milliseconden) van net naar batterij bij AC verbruikers. Alleen de PV omvormer doe zijn wettelijk voorzien shut down maar doet na ontvangst van een virtueel sync signaal van de batterijomvormer automatisch een herstart in eilandmodus (fysiek losgekoppeld van het net maar niet van de thuisverbruikers).

Back up moet ook niet beperkt zijn tot één kring. Je kan tot heel je woning in back up plaatsen.
Als je dan toch voor back up gaat waarom jezelf dan beperken? Eénmaal beperkt tot één circuit sluit je bij voorbaat de andere kringen van een back up mogelijkheid uit. Andersom, nij volledige back up ben je bij een (langdurige) stroomuitval als gebruiker niet verplicht alle kringen te blijven gebruiken.
Hallo ivob, kan je eens even toelichten:
Alleen de PV omvormer doe zijn wettelijk voorzien shut down maar doet na ontvangst van een virtueel sync signaal van de batterijomvormer automatisch een herstart in eilandmodus (fysiek losgekoppeld van het net maar niet van de thuisverbruikers).
Wat bedoel je met herstart in eilandmodus? Hangt je PV-omvormer dan achter de Victron? Wil je deze gebruiken om toch een deel van je binneninstallatie via PV te kunnen voeden als de netstroom afwezig is? Is het een specifieke PV-omvormer die zijn vermogen gaat regelen ifv de vraag?

(Ik heb quasi exact dezelfde opstelling, 2 SMA-PV-omvormers met GSC, Victron Multiplus II met lastomschakelaar om huis op backup te hangen of eventueel rechtstreeks op het net te hangen ...)
NuKeM
Administrator
Administrator

Ik ben even Victron aan het onderzoeken en dat zijn inderdaad zeer mooie systemen. Om 3 fase te ondersteunen zijn wel 3 (dure) omvormers nodig, dus dat valt al af, maar 1 omvormer is eigenlijk ook al voldoende, ook in geval van nood.
Als ik het goed zie zou ik er dan vanaf kunnen komen met bv.:
- Victron MULTIPLUS-II 48/5000/70-50
- Victron Cerbo GX
- Batterijen (bv BYD LVL of Pylontech Lithium LFP Phosphate batterijen)
- andere kleine benodigdheden (energie meter, kabels, ...)?

Ongeveer volgende opstelling zonder MPPT dan (waar de ene inverter mijn SMA is en de andere aan de essential kant de Huawei):
Afbeelding

Dan kom ik op ongeveer een gelijkaardige prijs als die van een Huawei Luna systeem (incl. 21% BTW jawel).
Hun MPPTs zijn op het eerste zicht niet geschikt voor mijn panelen en bestaande strings (te hoge Voc), dus daar kan ik blijkbaar helaas niets mee. Ik kan de panelen op het huis ook niet aan een MPPT koppelen (moest dat al kunnen gezien Voc) want die MPPT zou dan op de DC-bus moeten komen die in zich in de garage bevindt buiten de woning... ik ga geen dikke (DC) kabels trekken naar mijn garage :wink:

Zijn er trouwens goede webshops voor dat soort materiaal (Victron, BYD en andere)? Ik vond smartenergyshop.be al (zelfs Amazon.de), maar ik heb geen idee of die betrouwbaar zijn en/of er betere/goedkopere alternatieven zijn.

Punt blijft wel dat ik in mijn situatie (zie tekening hierboven) geen gebruik kan maken van de back-up/UPS mogelijkheden van de Victron... tenzij er mensen een oplossing zien, maar ik niet direct (ik zou ook al extra differentieelschakelaars moeten zetten etc., eigenlijk mijn net gekeurde kast terug ombouwen :cry:).
En dan komt het gemak van de Huawei installatie weer boven, ik moet niets doen en heb bij problemen een aanspreekpunt waardoor ik er geen tijd aan moet verdoen. Nu, ik heb alle vertrouwen in Victron, eens dat draait zal het vast zeer lang goed blijven draaien en je kan er nog alle kanten mee op.
Twijfel...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wanneer je een thuisaccu plaatst welke parallel met het net werkt moet je sowieso terug een keuring laten uitvoeren voor je het systeem aanmeldt. Beiden zijn verplicht.
Al mijn kringen draaien trouwens in back up (eilandmodus in geval uitschakelen/uitval net) en daar is in de bestaande automatenkasten (ik had er al drie, één in de technische ruimte binnen de woning en twee op het terrein buiten de woning) niet voor moeten aangepast worden. Er is gewoon een (kleine) automatenkast bijgeplaatst voor de aanpassingen naar eilandmodus en de nulswitch zit ook en een speciaal daartoe voorziene afzonderlijke kast. De cerbo is gewoon ingebouwd in de leidinggeleiders (met alleen het touchscreen) zichtbaar.
@pfuhu : de switch voor loskoppeling van het net bij netuitval waardoor de PV installatie blijft doorwerken zit in de Multiplus en staat (of stond) op de lijst van Synergrid van gecertificeerde apparaten. De manuele nulswitch is een extra manuele bediening voor in het geval er iets technisch fout gaat met de Victron en/of batterij zodat deze manueel buiten dienst gesteld kunnen worden (tot een technieker het probleem kan verhelpen) en er handmatig overgeschakeld kan worden naar uitsluitend net en/of agregaatbediening. Het is dus een back up bovenop de automatisch transferswitch van het Victron systeem.
Alle bijkomende automaten, verliesstroomschakelaars, remautomaat voor het batterij/PVsysteem zitten in een afzonderlijke kast. idem alles gerelateerd aan de laadpaal. Idem voor de nulswitch. Idem voor alles wat met binnen en buiten te maken heeft. Ik hou het graag gescheiden en overzichtelijk. :-D
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 52 keer

NuKeM schreef: 1 week geleden Punt blijft wel dat ik in mijn situatie (zie tekening hierboven) geen gebruik kan maken van de back-up/UPS mogelijkheden van de Victron... tenzij er mensen een oplossing zien, maar ik niet direct (ik zou ook al extra differentieelschakelaars moeten zetten etc., eigenlijk mijn net gekeurde kast terug ombouwen :cry:).
En dan komt het gemak van de Huawei installatie weer boven, ik moet niets doen en heb bij problemen een aanspreekpunt waardoor ik er geen tijd aan moet verdoen. Nu, ik heb alle vertrouwen in Victron, eens dat draait zal het vast zeer lang goed blijven draaien en je kan er nog alle kanten mee op.
Twijfel...
Je moet inderdaad een extra diff plaatsen op de Victron-uitgang en best ook een zekering. Ik heb deze in een klein kastje nabij de victron zelf hangen.

In mijn hoofdkast heb ik vervolgens een lastomschakelaar geplaatst:
Ingang 1: voeding van de kast na de diff, komende van de teller, maar na de omvormers.
Ingang 2: Voeding komende van de diff+zekering die achter de victron hangt
Uitgang: hoofdschakelaar (rem) van mijn verdeelkast.

Enkel de lastomschakelaar is in mijn hoofdkast bijgekomen (meer plaats had ik niet meer, vandaar de plaatsing van een klein kastje nabij de Victron).

Toen de installatie elektrisch gekeurd werd na plaatsing batterij, heb ik op voorhand al contact gehad met de keurder. Hij wist me te vertellen dat het gebruiken van de uitgang voor noodstroom op de Victron een ander type keuring zou vragen (geen idee wat er van waar is) en dat dit naar elektrische keuring complex en duur zou kunnen worden voor een typische huisinstallatie (begon een heel (vooral niet-samenhangend) verhaal dat dit zeer uitzonderlijk is en niet door eender wie gekeurd mag worden). Hij adviseerde me de aanpassingen pas te doen na de keuring. Bij een toekomstige herkeuring (bvb plaatsen laadpaal) zal ik dus voor een nieuwe keuring tijdelijk een stukje moeten afbreken, of op voorhand eens horen bij de keurder of ze de keuring niet kunnen beperken tot de laadpaal zonder naar de rest van de kast te kijken ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een keuring van de laadpaal beperkt zich in normale omstandigheden tot de laadpaal en de zekeringen van de laadpaal (die bij mij ook in een afzonderlijke kast staan) en het eendraadschema van de laadpaal en de meting van de aarding.
Was hier op tien minuten afgehandeld.
De technische keuring van de Victon, volledige back up functie van alle kringen, batterijen en eendraadschema van dat systeem heeft bijna twee uur geduurd.
Zal van de keurder afhangen zeker?
Persoonlijk heb ik liever dat een keuring grondig en goed uitgevoerd wordt. De kosten wanneer iets niet in orde is zijn toch voor de installateur (ik betaal de laatste schijf altijd maar na technische goedkeuring installatie).

Bij zelfplaatsing is het uiteraard de eigen verantwoordelijkheid dat alles technisch in orde is.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”