2de Digitale meter

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Iemand reeds een 2de DM laten installeren om zijn EV te laden?
Voor / nadelen?

Ben met de komst van een elektrische wagen (leasing) de mogelijkheden aan het bekijken met liefst een goede scheiding tussen het huishoudelijk gebruik en het laden van de EV (leasing).

Huidige situatie:
- 1f 40A aansluiting
- geen zonnepanelen
- verbruikspieken >5kW

Toekomstige installatie:
- binnen 6 maanden: levering EV (leasing met verplichting tot thuisladen)
- binnen 2-5 jaar: warmtepomp ter vervanging van gasketel
- binnen 2 jaar - Zonnepanelen?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik heb al eens zitten zoeken, maar het lijkt mij niet direct interessant. De winst die je kan halen met de EV op een tweede meter, dmv dynamisch uur tarief ben je ook weer snel kwijt aan extra capaciteitstarief van de tweede meter. Weet dat EV's minder dan 6A per fase laden meestal niet lukt. Dus voor een 3 fase meter zit je aan minimum 4.2kW. En op de "hoofd teller" zit je ook al snel aan die tarieven.

Recent heb ik eens de oefening gedaan als je een EV thuis hebt en die elke dag tussen 21u en 6u aan de lader hebt hangen, wat je kan winnen door juist te plannen (bv via Jedlix app) met een dynamisch uurtarief. Door het 4de laagste uurtarief tussen 21u en 6u te nemen die dag en dat tarief te gebruiken voor het jaarverbruik (15000km @20kWh/100km bruto dus 3000kWh "uit de paal") kwam ik op een ~500 euro "winst" tegenover de maandelijkse CREG tarieven.
Dergelijke opstelling kan je zo instellen met loadbalancing dat het de standaard huishoudelijke piek niet overschrijdt. (Even van uitgaand dat die ~4.5kW is).

Een aparte teller voor een EV zou enkel nuttig zijn als je typisch veel van je huishoudelijke stroom op dure tarieven gebruikt. Koken is typisch wel op een duur moment, maar op jaarbasis is dat geen grote verbruiker.
Grote gebruikers zoals een warmtepomp kan je al koppelen aan de dynamische prijzen ter optimalisatie (bv Nibe warmtepomp). Als je dan PV er bij neemt en desnoods een klein batterijtje er bij om de 18-19u verbruik op te vangen ben je al helemaal goed uit met een dynamisch uurtarief.

Hoe groot is je dak? Mits mogelijkheid tot een installatie groter dan 5kVA zou ik overwegen om met de komst van de EV ineens over te schakelen naar een 3 fase aansluiting. Voor PV ben je immer gelimiteerd tot 5kVA per fase. En dan is je laadpaal ook ineens 3 fase, wat wel aangenaam is als je in een (nood)geval snel terug wil opladen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Volgens de woningpas, valt 84.38m2 van het dak onder ‘ideaal’ voor zonnepanelen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

axs schreef: 18 maa 2023, 21:28 Iemand reeds een 2de DM laten installeren om zijn EV te laden?
Voor / nadelen?

Ben met de komst van een elektrische wagen (leasing) de mogelijkheden aan het bekijken met liefst een goede scheiding tussen het huishoudelijk gebruik en het laden van de EV (leasing).

Huidige situatie:
- 1f 40A aansluiting
- geen zonnepanelen
- verbruikspieken >5kW

Toekomstige installatie:
- binnen 6 maanden: levering EV (leasing met verplichting tot thuisladen)
- binnen 2-5 jaar: warmtepomp ter vervanging van gasketel
- binnen 2 jaar - Zonnepanelen?
Voor je eraan begint of het overweegt weet dat:
- De tweede digitale meter naast de eerste moet kunnen geplaatst worden.
- Je voor beide meters een afzonderlijk energiecontract dient af te sluiten. Het mag wel bij dezelfde leverancier afgesloten worden (dit laatste in tegenstelling tot de op dat valk verwarrende uitleg op de site van Fluvius).
- Plaatsing van de tweede meter is sinds 1/1/23 gratis.
- Wat betreft het capaciteitstarief de som van de twee meters wordt gemaakt en niet afzonderlijk wordt aangerekend.
M.a.w. 3 kW op de ene meter en 1 kW op de tweede meter is een tarief van 4 kW en niet 5,5 (3+2,5).
- Wanneer je zonnepanelen insrtalleert als één installatie en parallel met het net je slechts kan terugleveren over één meter. Dus je PV energie verbruiken op het huishouden of via de laadpaal. Wil je beiden moet je PV ontdubbelen.
- Of een afzonderlijke aansluiting voor de laadpaal voordeliger is hangt dus van de persoonlijke situatie en allerlei factoren af. Je zou bv. op het huishouden een energiecontract kunnen afsluiten met een hoge injectievergoeding (en daar je PV aan koppelen) en op de laadpaal een dynamisch contract (en het laden sturen volgens de laagste uurprijzen).
Afhankelijk hoeveel kWh je laadt tussen twee meteropnames (zoniet heeft het weinig zin eraan te beginnen) wordt een eventueel hoger capaciteitstarief gecompenseerd door het lagere tarief nettarief aangerekend per kWh.
- Of je dient over te schakelen van monofase naar driefase hangt van je verbruiksprofiel af (ik heb er bv. geen behoefte aan en gebruik zonder enig probleem een monofase laadpaal, 2 WP'en, inductievuur,... op 1 x 40A).
Uiteraard wel in combinatie met PV. Wat je PV opwekt kan je immers combineren met wat je uit het net haalt en egentueel uit een thuisaccu en op termijn uit de accu van een EV (V2X).
Sol Invictus!
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

- capaciteitstarief: uiteraard wordt dit apart per teller gerekend.
- met 2 tellers betaal je natuurlijk ook 2x vaste kosten .
- als het mogelijk is, dan zou ik de bestaande elektrische installatie ombouwen naar 3x400V+N
- zonne-energie: je kan het overschot met energiedelen schenken aan je 2e teller.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Nee, het capaciteitstarief wordt in deze niet afzonderlijk per teller gerekend maar, zoals eerder geschreven, volgens de som van de twee tellers. Je hebt dan wel twee teller maar slechts één hoofdaansluiting. Eén van de redenen waarom de 2 digitale meters vlak naast elkaar moeten hangen.
Bron: Fluivius zelf.
Fluvius schreef:De berekening van het capaciteitstarief gebeurt door de som van de piekvermogens van de twee meters te maken.
Dit voorbeeld zal dus van toepassing zijn:
huishoudelijk verbruik op de DM voor woning is 1 kW en voor de meter laadpaal is 4 kW. Het capaciteitstarief wordt berekent op het piekvermogen 5.
Wanneer netbeheerder Fluvius jou tegenstrijdige informatie bezorgd heeft verneem ik het graag want dan zal ik ze daarmee confronteren gezien ze me dan verkeerde info gegeven hebben.

Wanneer je een energiecontract zonder vaste kosten afsluit betaal je voor dat contract uiteraard ook geen vaste kosten.

Energiedelen met jezelf kan indien aan alle voorwaarden is voldaan (meetregime 3 aangevraagd en toegestaan, alle contracten staan op dezelfde naam, 2 EAN nummers toegekend) en mits telkens binnen hetzelfde klokkwartier.
In de praktijk heeft energiedelen tussen twee meters op hetzelfde fysieke adres wel weinig zin. Je gaat dan de overproductie van PV gekoppeld aan de eerste meter delen met de tweede meter met als gevolg dat je voor de eerste meter de terugleververgoeding misloopt en voor je eigen overproductie alle heffingen, accijnzen, netkosten + BTW op iedere kWh zal moeten betalen. Energiedelen (en ook peer-to-peer tussen een prosument en een consument) slaat immers altijd louter op de energiecomponent en niet op alle kosten waarop ook nog eens BTW verschuldigd is.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”