BIPT: update netwerkkwaliteit en -dekking in België (studie)

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 3 keer

Persbericht BIPT: grappig om te zien hoe noord/zuid zo verschillend is en dat we niet goed scoren in de EU maar toch goed zijn (fiber/5G)…
Vond het interessant en daarom deel ik dit hier even.

Samenvatting persbericht:

“Het BIPT publiceert een update van zijn studie over de netwerkkwaliteit en -dekking.

Over het algemeen is het nog steeds goed tot zeer goed gesteld met zowel de vaste als de mobiele netwerkdekking in België.

Wel hinkt ons land nog steeds achterop tegenover de andere Europese landen wat betreft de uitrol van 5G en de uitrol van glasvezel.

Hier zal echter snel verandering in komen nu de 5G-veiling in 2022 heeft plaatsgevonden en nu glasvezelinvesteringen een hoge vlucht genomen hebben.”

Rapport

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... -03-15.pdf
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 1641 keer
Recent bedankt: 16 keer

Neen, da's niet goed BIPT. Da's heel slecht. België rolt nu veel te laat en snel-snel fiber uit juist omdat de Europese Commissie onze vaste en mobiele netwerken zo slecht beoordeelt.
Doe toch niet hypocriet!

België staat op de 27ste en laatste plaats qua connectiviteit in de jaarlijkse DESI-rangschikking (“Digital Economy & Society Index”) van de Europese Commissie.

Ik herinner me nog de tijd dat België voor vaste netwerken wereldwijd in de top 10 stond van https://www.speedtest.net/global-index
Jaar na jaar zijn we gezakt, omdat het duopolie per se de coaxkabel en de telefoonkabel moesten uitmelken.
Vandaag staan we op plaats 43 bij Speedtest Global Index.
bvhalst
Pro Member
Pro Member

Volledig akkoord met je Raf1! Is eigenlijk een schande. Temeer er nog altijd geen spoor is van een deftig 5G netwerk in bijv Brussels hoofdstedelijk gewest.
MobileVikings
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 267 keer

En of het een schande is, en gezien onze enorme schuldenberg kan geldgebrek nooit als excuus worden gebruikt...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, Astra1&2 FTA
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap dat niet elk adres in België snel geüpgraded kan worden om de Europese doelstellingen te halen.
Maar geef dan tenminste prioriteit aan de belangrijke sociaaleconomische actoren zoals de Europese Commissie in haar doelstellingen vooropstelt:
Alle belangrijke sociaaleconomische actoren, zoals scholen, ziekenhuizen en bedrijven, moeten uiterlijk in 2025 reeds profiteren van gigabitconnectiviteit met even snelle upload- als downloadsnelheden.
Daarop antwoordt het BIPT droogweg in zijn studie: Voor deze doelstelling zijn momenteel geen gegevens beschikbaar

Ik kan al raden hoe het met de connectiviteit van scholen vandaag gesteld is: er zijn amper scholen die 1 Gbps symmetrisch internet hebben.
Bijna geen enkele school zal de Europese doelstelling halen want de operatoren verkopen scholen bijna altijd verbindingen die niet voldoen aan de Europese doelstelling: Allez, tegen uiterlijk 2025 alle scholen op symmetrische fiber? Het is 2023 en het BIPT heeft zelfs nog geen data over de huidige situatie...
bvhalst
Pro Member
Pro Member

Zou graag eens weten hoe het bijv. in Finland of Estland er aan toegaat. Toen ik in 2000 erasmusstudent was in Finland had ik in de grote bossen deftige gsm ontvangst en voor het eerst in mijn leven breedband internet (kon het nieuws makkelijk streamen). Ik veronderstel dat 5G de standaard aan het worden is en dat fiber wijd verspreid is (is maar een gevoel).
MobileVikings
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 8 keer
Contacteer:

bvhalst schreef: 2 weken geleden Volledig akkoord met je Raf1! Is eigenlijk een schande. Temeer er nog altijd geen spoor is van een deftig 5G netwerk in bijv Brussels hoofdstedelijk gewest.
Ging Brussel niet als laatste aan de beurt komen voor 5G ? Hoge kost vanwege het enorm aantal masten/pico cellen die die daar moeten worden gezet voor 5G wegens de hoogste stralingsnormen van de EU...

ik had net eens gekeken en gekeken en er is wat veranderd.

Brussel versoepelt stralingsnormen om 5G mogelijk te maken 23-10-2018, 09:14 Bijgewerkt op: 09-03-2023, 12:22
Het BIPT stelt een norm tussen 14,5 en 41,5 volt per meter voor. Die zal ons toelaten mee te spelen in de Europese kopgroep voor de ontplooiing van het 5G-netwerk
De fel gecontesteerde Brusselse stralingsnorm voor mobiele netwerken gaat van 6 volt per meter naar 14,5 volt per meter buitenshuis en 9 volt per meter binnenshuis.
Alexander De Croo schreef:Brussel is de hoofdstad van Europa. Brussel zou een van de eerste steden moeten zijn met 5G en niet een van de laatste. Ik hoop dat dit een goede eerste stap is
Agoria tevreden over goedkeuring verhoging 5G-stralingsnormen door Brussels Parlement Gepubliceerd op 17/02/23
René Konings wijst er ten slotte op dat de Brusselse norm van 14,57 V/m nog steeds vele malen strenger is dan de EU-aanbeveling van 41,2 V/m, wat de operatoren voor extra technologische uitdagingen plaatst. De sector moedigt het Brussels Gewest dan ook aan om te evolueren naar de door de EU aanbevolen stralingsnorm.
Greetz cyberbug

Afbeelding
bvhalst
Pro Member
Pro Member

Grote invloed van Ecolo hier in Brussel… gelukkig moeten we in Brussel nog geen specifiek Brussels abo nemen om de extra infrastructuurkosten te dekken :-)
Laatst gewijzigd door bvhalst 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
MobileVikings
robokat
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 6 keer

We zijn dus bij de duurste landen van heel Europa. In ruil staan we op de laatste plaats qua connectiviteit in vergelijking met die landen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 420 keer
Recent bedankt: 13 keer

We staat ook niet voor niets eerste in de lijst van graag betalers ;)
-----------------------------------------------------------------------
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 69 keer

Weet nog in het begin toen 4g uit was had ik op een speedtest snelheden van 100 tot 150Mbps en nu nog maar amper 10 tot 20Mbps. Overlaatst naar Nederland geweest en daar haal je met gemak 150Mbps op 4G. Dus hier in België wordt gewoon niet geïnvesteerd in goed netwerk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

raf1
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn drie netwerken hé. Als het ene niet goed is, probeer een ander.
Data technicus
Premium Member
Premium Member

raf1 schreef:Er zijn drie netwerken hé. Als het ene niet goed is, probeer een ander.
Is bij alle netwerken hier in België hetzelfde resultaat.

buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 88 keer

Proximus heel tevreden van toevallig vandaag 1e maal even op 3G gegooid ipv 4G

Orange was redelijk

Telenet een ramp en binnenshuis noppes en anders 3G en zeeer traag.

Ps met zelfde toestel allemaal en zelfde regio/locaties
Internet = Scarlet Loco
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Data technicus
Premium Member
Premium Member

Dit is een snelheidsmeting in Nederland vorige maand en een andere vanuit België.
Zie je toch een groot verschil.
AfbeeldingAfbeelding

bvhalst
Pro Member
Pro Member

Snelheidsmeting op MV in Brussel op 4G (px).
Heel deftig
33CD78F6-FB45-48C7-A807-91255827553F.jpeg
MobileVikings
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”