Iemand ervaringen met Lenovo laptops

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste UB'ers,

Ik begin stilaan uit te kijken naar een nieuwe laptop. Budget ongeveer 1.300 euro.

Mik op volgende specs: I7, 16 Gb intern, 1TB ssd, AX wifi, afzonderlijke graka 'nice to have' maar geen 'must'.

Zal zeker aankopen bij Coolblue wegens 30 d.- ruilmogelijkheid.

Ze hebben evenwel niet zoveel in voorraad in dit segment van HP. Lenovo heeft blijkbaar een iets ruimer aanbod.

Dus gewoon de vraag of iemand ervaringen heeft met de kwalititeit van Lenov laptops en hun service na verkoop? Dank voor de reacties.
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Wel... de vraag is in hoeverre de ervaringen uit het verleden relevant zijn voor de toekomst...
Op dit moment hebben we nog 5 werkende Lenovo laptops in huis, dat is al 2 minder dan een jaar geleden :-)

Hoofdreden om voor Lenovo te kiezen voor de persoonlijke laptops: Lenovo student account + accidental damage coverage: als je met een @student.ergens.be een account aanmaakt bij lenovo.com dan kan je daar bepaalde modellen met studentenkorting kopen én voor een zeer aanvaardbaar bedrag de 2jaar garantie uitbreiden met die accidental damage. Voor een student die elke dat zijn laptop in een rugzak op de fiets meesleept naar de lessen is dat écht een zegen. Maar... de korting en beshikbare modellen variëren nogal met de beste deals in September (en bv vorig jaar September véél minder interessant dan 2021 en 2020).

Groot voordeel over de jaren heen was dat dezelfde power supply op elke Lenovo laptop werkt (behalve de Legion modellen) waardoor de kotstudenten niet altijd ook die zware power block moeten meeslepen omdat er thuis toch meer dan genoeg power supplies zijn. De overstap naar USB-C power delivery maakt dit een veel kleiner voordeel dan voordien (USB-C extern scherm op kot zodat de PS in de laptop tas kan blijven zitten om mee te nemen naar de lessen).

De afgelopen 6 jaar al verschillende Lenovo's gekocht voor de studenten en eigenlijk slechts één daarvan wegens een mankement moeten vervangen (hinge van het scherm gebroken, en dat meer dan waarschijnlijk door "abuse" eerder dan een fout van Lenovo zelf).

Service na verkoop: nog nooit nodig gehad. Geen van de laptops zijn door de jaren heen kapot gegaan behalve die met dat scharnier dat het na 3.5j had begeven en die ik eigenlijk nu nog altijd (af en toe) gebruik als Linux servertje. Zolang ik maar heel voorzichtig het scherm open en dicht doe werkt die nog steeds :-)
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik zou nooit een Lenovo kopen. Reden: ik werk in een omgeving waar er honderden laptops rondgaan en Lenovo's springen er steevast uit bij wifiproblemen, zowel Windows-toestellen als Chromebooks. Slechte wifi chipset? Geen idee... Andere merken (vnl. Dell en HP) hebben nooit problemen.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Hier Lenovo ThinkPad van het werk, zeer tevreden over eigenlijk. Zo tevreden dat we voor de vriendin haar werk laptop een gelijkaardig model hebben gekocht. Kan nu niet zeggen dat ik al issues heb gehad met de wifi om eerlijk te zijn. Is dat met specifieke modellen?
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo,

Hier reeds vele honderden laptops van Lenovo in gebruik en kan ze alleen maar aanraden, verder geen problemen met wifi zoals hierboven vermeld... Vroeger nam ik vooral HP.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Lenovo, niet de meest flashy laptops (business) maar oerdegelijk. Qua drivers nooit problemen gehad (Slechts 2 laptops, en een desktop gehad) en dit kan ik helaas niet zeggen van onze vorige Dell. Blij dat deze weg is!
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier een Thinkpad en Ideapad in gebruik. Thinkpad robuust, Ideapad meer plastic en "slapper".
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier wel fan van Lenovo.
Momenteel een bak (Legion), laptop Legion en nog een iets oudere Ideapad.
Alle 3 toestellen nog geen enkel probleem mee gehad.
Van de Ideapad moet ik wel de batterij nog eens vervangen, want die is wel dood na 7 jaren.
Maar de laptop, een i7 werkt nog perfect voor de rest.
Wat je wel merkt is de kwaliteit van de cases wat achteruit gaat.
In de Legion laptop heb ik vorige week een 2de SSD bijgestoken.
Ondanks het voorzichtig openen van de case volgens de manual, was er toch een klein stukje plastiek afgebroken.
Geen enkel probleem, want daar zitten schroeven genoeg in :-D
De Acer en Dell's had ik vroeger meer pech mee, van een kapot scherm tot verschillende HDD's defect.
Van de support dus nog weinig gebruik moeten maken.
De bak via Coolblue besteld, de andere 2 rechtstreeks bij Lenovo zelf.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn zoon heeft ook een Legion laptop, maar ik ben daar toch niet zo tevreden over (al merkt hij er weinig van).
De touchpad lijkt soms zijn eigen leven te leiden. Zonder dat je het aanraakt begint de cursor ineens on-screen te bewegen. Zoon gebruikt echter een muis.
En de batterijduur is wel om te huilen. Ook loopt de batterij traag leeg zelfs in complete power off. Als je hem een maand niet gebruikt, mag je er zeker van zijn dat de batterij compleet plat is.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ohw, das minder
Die zaken hebben we hier nog niet gemerkt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Iedereen bedankt voor de reactie ...

Denk dat je bij aankoop ook een beetje geluk moet hebben uiteraard. Daarom koop ik altijd aan bij Coolblue. Een wifi kaart die het laat afweten, een touchpad dat zijn eigen leven leidt, een defecte pixel ... dat merk je meestal toch op binnen de 30 dagen. En bij Coolblue kan je ruilen zonder probleem, zonder discussie.
In de kleinhandel gaat het er anders aan toe. Mijn vriend kocht 3 jaar geleden een Acer- laptop met pal in het midden een defecte pixel. Dit valt binnen de toegestane foutenmarge was het antwoord van dealer en 'Acer'. Uiteindelijk heeft hij op eigen kosten het paneel laten vervangen en is hij zijn laptop 3 weken kwijt geweest terwijl hij amper een maand oud was. Dat de service van 'Acer' zeer brak is, is een alom gekend feit.

Problemen met het touchpad heb ik ook eens gehad op een HP en dat was opgelost door de driver te herinstalleren. Het probleem met de wifi-kaart: bad luck? Ook hier: bij Coolblue geen probleem om te ruilen (enige voorwaarde is dat niets beschadigd is en verpakking intact maar dat vind ik het minste).

Na het lezen van alles blijf ik toch een lichte voorkeur hebben voor HP. Ik volg het aanbod bij Coolblue op. Komt er niets op de site tegen begin april, dan ga ik voor een Lenovo Thinkpad.

Acer = no option. Dell = plastic behuizing vaak en als de batterij uitzet staat het touchpad op een bult (al 2x mee gemaakt met Dell laptop op het werk).

Iemand die weet of er een vaste periode is in het jaar waar merken hun nieuwe line-up lanceren of gebeurt dit continu op niet vaste tijdstippen. Ik heb me laten vertellen door een verkoper dat dit bij smartphones wel het geval is ...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Mijn zeer beperkte ervaring met bedrijfslaptops is dat Dell zijn thermisch management zeer slecht afstelt waardoor de laptop veel te vaak veel te luid staat te blazen bij de geringste inspanning van de CPU.

Nu heb ik een (toegegeven, high-end) lenovo thinkpad en die is muisstil en pas bij volle belasting van de CPU na minutenlang stressen begint die lichtjes te blazen. Waarschijnlijk merk ik hier de grote sprong in koelcapaciteit die men enkele jaren geleden gemaakt heeft door solide koelblokken te vervangen door een vapor chamber, gebaseerd op dezelfde principes als heatpipes.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb een jaar of 15-20 een Dell laptop gehad en dat was hel (pun intended).
Nu heb ik een Dell Inspiron 7506 (voor de kinderen om te spelen) en daar ben ik - tot mijn eigen verbazing - net heel tevreden over: prima drivers, snel, stil.
Ik denk niet dat een merk bepalend is, wel het segment binnen een merk en voor een bepaald gebruik.

Analogie met auto's: je kan klagen over een VW Polo dat ie uw caravan niet goed trekt, terwijl iemand anders' VW Passat 2L dat wel prima doet. Telkens VW, maar wel een ander segment :).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ja, dat speelt idd ook een rol. Aankoop is ook altijd een beetje chance hebben ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ik twijfel nog steeds tussen een HP Envy X360 of een Lenovo Yoga ... Gewenste specs: I7 Alder Lake, 16 giga intern, 1 TB ssd, aluminium behuizen, degelijke beeldschermkwaliteit. Budget om en bij de 1.500 €.

Ik heb al veel op het internet gelezen of beide merken en in dit segment lees ik op de meeste site dat de Lenovo qua performantie meestal beter scoort dan de HP en dat ook de beeldkwaliteit beter zou zijn, zelfs ondanks het feit dat de HP's een OLED scherm hebben.
Cons van de Lenovo: minder aansluitingen (bv. geen LAN- aansluiting, SD- card reader op bepaalde modellen, etc.). Ook is het intern geheugen bij Lenovo vaak gesoldeerd op het moederbord alhoewel ik niet weet of dit bv. bij een eventueel defect een nadeel hoeft te zijn (bij sommige laptops kan je het geheugen relatief makkelijk laten vervangen, muispad in glas met minder nauwkeurige bediening tot gevolg).

Hoe meer je leest, hoe meer je twijfelt. Bij een aankoop van om en bij de 1.500€ wil je ook zo weinig mogelijk kans op problemen. Beiden hebben pro's en cons.

Verder heb je ook een ruimer aanbod als je rechtstreeks bij de fabricaten aankoopt. Ik heb ook tot 20% korting bij Lenovo en HP via benefits at work maar bij Coolblue heb je 30 dagen recht om te ruilen, ook al heb je een clean install gedaan van windows in de strijd tegen bloatware, ook bij een pixel defect kan je vlot bij Coolblue ruilen waar HP en Lenovo schermen waarschijnlijk met de algemeen aanvaarde foutentolerantie.

Iemand die wat adviezen kan geven ... ? Hartelijk dank hiervoor.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Heb zelf een tijdje geleden de HP Spectre x360 14 en ben er alleen maar vol lof over. Bij mij was de doorslag het design, die 5% verschil in snelheid ga je in de realiteit niet merken, maar een dunne/lichtere en stillere laptop dan weer wel.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hier een yoga maar jammer genoeg scherm is lichtjes ingebrand, laat 2-5min iets staan en prijs
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb zelf net een Lenovo T14s Gen3 (Ryzen7) besteld... 'k zal je laten weten hoe die bevalt als die binnen is ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Zal mijn ervaring hier ook maar eens plaatsen, vroeger een L390 gehad, geen problemen behalve dan als je de trackpoint lang gebruikt dan bewoog die zelf, zelfde nu met m'n L14 gen 3, welke toe kwam met lage frequentie geluid bij opstart wat normaal niet hoort, kon je zelfs horen als je gewoon achter de laptop zat. Lenovo heeft dan een tech gestuurd maar die heeft niets gedaan want voor die toekwam had ik nog een defect gevonden, als die ontwaakt uit slaapstand werkt het toetsenbord niet, geweldig, dus iedere keer als je even je laptop laat uitvallen is er een kans dat je moet rebooten, productief.

Het beste daarvan is dat je hm aan kon zetten met toetsenbord (door een random toets in te drukken) maar eens in windows werkt het niet... officiele Lenovo windows install.
Daarna een nieuwe besteld de 18de (vorige maand, 10dagen verzending dan moet het nog uit China komen) dan hadden ze verzet naar 14/03/2022 en nu zelfs naar 22/03/2022, dus heb mij maar een Dell gehaald ipv Lenovo.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Beste mede-ub'ers,

Mijn oprechte dank voor jullie reacties ! Als ik dit allemaal lees, denk ik dat ik bij mijn 'HP- keuze' ga blijven en vooral voor een 'Spectre' zal opteren voor een budget van om en bij de 1.500 euro.

Lenovo leek me een alternatief voor HP gezien de naam, maar vooral ook het feit dat hun aanbod meer uitgebreid is momenteel dan dit van HP.

Ik blijf dit topic wel verder volgen en dank voor de verdere post van jullie ervaringen.

Much appreciated !
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Gisteren dan toch door de knieën gegaan voor een Lenovo Yoga 9i Gen 8 met als belangrijskte specs:
- Processor - 13e generatie Intel® Core™ i7-1360P processor (E-cores tot 3,70 GHz P-cores tot 5,00 GHz)
- Memory - 16 GB LPDDR5-5200 MHz (gesoldeerd)
- Solid State Drive - 1 TB SSD, M.2 2280, PCIe, Gen4, TLC
- Display - 14" 2,8K (2880 x 1800), OLED, spiegelend, touchscreen, HDR 500, 100% DCI-P3, 400 nits, 60/90 Hz, glas
- Graphic Card - Ingebouwde grafische functies - Intel Iris X
- Camera - Hybride FHD IR-camera met twee microfoons
- Pen - Lenovo Precision Pen (Gen 2)
- Wireless - Wi-Fi 6E 2x2 AX en Bluetooth® 5.1 of hoger
- Evo Certified Model - Evo-certificering
- Battery - Li-polymeer met 4 cellen, 75 Wh - gebruikdsuur 10 u
- USB- c Fast charge support met 100W netvoedingsadapter (ipv 65 watt)
- Stylus pen inbegrepen
- Nice to have: soundbar met 4 ingebouwde B&W speakers

2 jaar Premium Service Pack (herstellingen thuis - alle defecten, buiten eigen schade door vallen, water over laptop, m.a.w. accidental damage door eigen fout) voor 1€.

Kostprijs van dit alles is normaliter 1.879 euro + 1 euro voor het 2- jarig premium service pack.

Via het Benefits atwork programma kon ik aankopen voor de prijs van 1.589 euro, m.a.w. 281 euro voordeliger.

Nog eens gekeken bij de HP Spectre- toestellen: scherm daar 13.5 inch, ook OLED. Geen stylus inbegrepen. De klantendienst van HP was ook gewoon niet bereikbaar via tel. noch via mail omdat ik vragen had ivm zeker pixel garantie. Kwam uiteindelijk bij een medewerker die aangaf dat hij thuis werkte en zelf niets kon doen / zeggen ...

Alle vragen werden via chat vlekkeloos en met een aanvaardbare wachttijd beantwoord door een Lenovo medewerker. De 'Spectre' is ook 13.5 inch OLED. Niet noemenswaardig maar toch weer iets kleiner terwijl 14 inch me zeer comfortabel lijkt en ergens een compromis tussen een tablet en een 15.6 inch laptop.

Mijn enige schrik betreft het inbranden van het OLED scherm, zoals hier ook al vermeld. Vandaar de premium service pack ook afgesloten. Ook HP is OLED, dus dezelfde techologie en risico's wat dat betreft.
Uiteindelijk is 'Lenovo' toch ook een gevestigde waarde en denk ik dat je voor een laptop uit dit segment toch al wat waar mag hebben voor je geld.

Ik denk dat dit geen slechte koop is ... Finaal nog de mogelijkheid inzake retour binnen de 14 dagen.

Zal uiteraard mijn bevindingen posten na gebruik.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Met IT apparatuur is het simpel hoor: Het ding kan kapot gaan van zodra je het uit de doos haalt of het kan >10 jaar meegaan, je weet het nooit op voorhand. Met kwalitatievere (en dus duurdere) toestellen is het risico op een vroegtijdige breuk wel kleiner maar niet onbestaande. Hoe je het toestel behandelt maakt natuurlijk ook wel verschil. Met een onderhoudscontract of uitgebreide garantie koop je een stukje zekerheid voor de eerste jaren. Dat gezegd zijnde is Lenovo zeker geen slechte keuze.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Inderdaad. Dat is met alles zo. Men spreekt ook over 'de op maandagen gemaakte toestellen'. Er is een factor geluk altijd maar 1. in dit segment, 2. met Lenovo als toch wel gevestigde waarde en 3. de specs en 4. zeker de prijs tegen dewelke ik deze heb kunnen kopen, hoop ik er jaren plezier van te kunnen ondervinden. Ik ben een beetje maniacaal als het gaat over zorg dragen over 'eletronica toestellen / multimedia devices' in het algemeen.

Mijn vorige laptop was een Envy 17 met upgrades van ssd en wifi kaart. Na 4 jaar hem verkocht zonder één krasje ... Idem met fototoestellen, hifi-apparatuur edm. Mijn vrouw noemt het 'randnormaal' maar het gaat hier om toestellen die je niet elke dag koopt en die ook niet (zo) goedkoop zijn. Zeker in deze tijden is "veel zorg dragen' voor zulke dingen m.i. niet overbodig.

Dank alvast voor uw reactie. Hopelijk volgen er nog enkele.

Toegevoegd na 26 seconden:
Inderdaad. Dat is met alles zo. Men spreekt ook over 'de op maandagen gemaakte toestellen'. Er is een factor geluk altijd maar 1. in dit segment, 2. met Lenovo als toch wel gevestigde waarde en 3. de specs en 4. zeker de prijs tegen dewelke ik deze heb kunnen kopen, hoop ik er jaren plezier van te kunnen ondervinden. Ik ben een beetje maniacaal als het gaat over zorg dragen over 'eletronica toestellen / multimedia devices' in het algemeen.

Mijn vorige laptop was een Envy 17 met upgrades van ssd en wifi kaart. Na 4 jaar hem verkocht zonder één krasje ... Idem met fototoestellen, hifi-apparatuur edm. Mijn vrouw noemt het 'randnormaal' maar het gaat hier om toestellen die je niet elke dag koopt en die ook niet (zo) goedkoop zijn. Zeker in deze tijden is "veel zorg dragen' voor zulke dingen m.i. niet overbodig.

Dank alvast voor uw reactie. Hopelijk volgen er nog enkele.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

buthead schreef: 11 maa 2023, 14:06 Hier een yoga maar jammer genoeg scherm is lichtjes ingebrand, laat 2-5min iets staan en prijs
Nog een contact gehad met Lenov hieromtrent omdat inbranding van het OLED scherm, mij ook een beetje afschrikt. Ik hoop dat een laptop die normaliter 1.800 euro kost, toch zeker 5 jaar mee gaat zonder majeure issues zoals inbranden van het scherm. Ook één en ander gelezen op internet.

1. Volgens Lenovo is de kwaliteit van OLED schermen er de laatste 2-3 jaar serieus op vooruit gegaan en ze hebben me tot 2X toe bevestigd dat in dit geval het scherm vervangen wordt bij het afsluiten van de premium pack service (hetgeen bij mij mogelijk was gedurende 2 jaar voor 1 euro extra én jaarlijks kan verlengd worden).

Hoe oud is uw laptop?

2. De technische dienst die me spontaan terugbelde op vraag van de klantendienst, vindt het inbranden op derlijke tijdsspanne zeer vreemd. Dit wil zeggen dat het instellen van de screensaver zodanig dient te gebeuren dat na die na 1 minuut al in gang schiet en dat als je gedurende 2 minuten een foto bewerkt, je al met het probleem kunt geconfronteerd worden. Ze vonden dit zelf 'niet kunnen' en adviseren me dan om dan direct contact op te nemen.

Zelfs buiten garantie is voor de laptops uit het hogere segement na verval van de garantie, blijkbaar zelfs een coulance regeling bespreekbaar.

3. Verder gaven ze een aantal tip die ik ook op internet gevonden heb om het risico nog eens extra te reduceren: gebruik dark mode voor windows en office, taakbalk automatisch laten verbergen, gebruik dynamic wallpaper app om achtergrond dagelijks te laten veranderen (bv. = aan bing achtergronden) hetgeen me zeker niet stoort, en - vooral - de helderheid van het scherm niet hoger te zetten dan noodzakelijk in de gebruiksomstandigheden.

Buiten dit laatste (helderheid) vinden ze - met de laatste generatie aan panelen - de rest zelfs een beetje 'overshooting' maar ze gaven het mee als mogelijkheid ...

Verder lees ik over 'Lenovo' toch veel positieve zaken op het internet en zeker wat de reviews van de Yoga 9i Gen 8 betreft.

Hun klanten- en technische dienst zijn ook veel gemakkelijker bereikbaar dan die van HP, zowel telefonisch als via chat. Natuurlijk "the proof of te pudding ..."
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Bij deze kort het vervolg.

1. De Lenovo Yoga 9i met 13th generation Intel I7 processor ontvangen en geïnstalleerd.
- Als je het toestel uitpakt, merk je meteen dat het hier gaat om een apparaat uit het hoger segment. De bouw voelt zeer stevig aan, het design is wat mij betreft ronduit mooi.
- Bij de installatie van het toestel, word je meteen verrast door de kwaliteit van het OLED- beeldscherm. Naderhand blijkt ook de geluidskwaliteit uit de B&W speakers ronduit fantastisch. De installatie verloopt overigens zeer vlot, behoudens de verwijdering van McAfee dat nadien windows beveiliging om zeep geholpen had. Wel vrij veel bloatware die je kan verwijderen.
- Toetsenbord is even wennen qua positionering van de toetsen maar dat is ook bij de HP Spectre X360 zo (die het uiteindelijk geworden is > zie lager).
- Gezichtsherkenning als middel om in te loggen werkt uitermate goed.
- Kortom dacht ik dat ik met meer dan een voltreffer in de + zin te maken had maar ...
- Toen ik een externe ssd aansloot op de USB- A poort, blokkeerde de laptop volledig. Enkel het verwijderen van de ssd, maakte dat hij opnieuw werkte. Bij een 2° poging tot aansluiting kreeg ik de melding dat dit toestel "een storing veroorzaakt had". Ik dacht dus dat mijn ssd de oorzaak was en sloot ze aan op een andere laptop ... waar ze perfect werkte.
Dus maar weer met de ssd naar de Yoga en ... opnieuw dezelfde melding. Nog eens een andere laptop gebruikt om de ssd aan te sluiten en het werkt opnieuw feilloos.
Bij een volgende (en laatste poging), liep het volledig mis. De Lenovo blokkeerde opnieuw volledig, ik kreeg opnieuw de melding over de storing en voor mij was het dus over en uit gezien het retourrecht van 14 dagen. Meer nog, ik sloot mijn ssd aan terug aan op nog eens een andere laptop en alle content was ... weg. Alles wat op de ssd stond was weg en ook één van de laptops waarop de schijf feilloos werkte, gaf geen content meer weer in verkenner en er verscheen een fout in het bestandssysteem.
De schijf opnieuw geformatteerd en ... ze werkt weer feilloos op verschillende laptops maar alles wat er op stond, was ik kwijt.
- Ik moet wel zeggen dat Lenovo dit prima en klantvriendelijk opgelost heeft: ik heb via internet een RMA document gekregen met duidelijke instructies 3 dagen na aanmelding van de retour. Vervolgens kreeg ik nog eens 2 dagen later een mail van TNT met verschillende opties om mijn laptop te laten ophalen. Binnen de 2 dagen na ontvangst van de laptop door Lenovo, is het aankoopbedrag keurig terug gestort.
- Spijtig genoeg was dit een tegenslag want het product op zich was echt prima alsook de klantenservice.

2. Dan maar toch besloten om de HP Spectre X360 14 ef 2008 NB aan te kopen, gezien ook hier geposte positieve ervaringen.
- Zelfde ervaring bij het uitpakken van de laptop: premium look and feel.
- Installatie vlekkeloos met ook uitstekende kwaliteit OLED, dito geluid via B&O speakers
- Wel kleine complicatie bij installatie: opnieuw McAfee die Windows firewall niet meer inschakelbaar maakte. Dan maar MCAfee opnieuw geïnstalleerd en verwijderd met hun eigen removal tool én met een normaal werkende Windows defender over de hele lijn.
- Na één week - en zeer beperkt gebruik - kan ik alleen maar heel positief zijn. Opnieuw de ssd aangesloten die bij Lenovo problemen gaf (na volledig verwijderen van de partitie, herformatteren en terug plaatsen van de content). Resultaat: alle usb poorten werken prima met deze ssd.

Had ik de tegenslag niet gehad met de Yoga, dan was ik vermoedelijk toch wel een Lenovo-fan gevonden alhoewel beide toestellen vergelijkbaar zijn. HP is dus blijkbaar toch nog betrouwbaarder en iets feillozer alhoewel het natuurlijk zeer gevaarlijk en zelfs not done is om op deze basis (1 incident) Lenovo af te doen als "slecht".

Pluspunt bij Lenovo is ontegensprekelijk een vlot bereikbare en zeer correcte klantendienst. Hun gamma is ook meer uitgebreid dan dit van HP én hun klantendienst is ook vlot bereikbaar. Ook hebben ze betere service packs dan HP. Bij HP lijken deze zich vooral te richten op onsite herstelling en gratis ophalen en terug brengen in de andere gevallen met ook gepreviligeerde toegang tot de klantenservice.
Voor 1 euro heb je dit alles - veel goedkoper bij Lenovo - met ook dekking van pixel defecten en het inbranden van het scherm.

Ik zou ze graag nog eens een kans geven bij een volgende aankoop alhoewel ik met dit toestel à 1799 € hoop meerdere jaren verder te kunnen. Gezien hogervermeld probleem, blijft HP qua voorkeur vooralsnog in de bovenste schuif bij mij alhoewel ik denk dat euvels zoals dit bij Lenovo, altijd kunnen voorkomen en ook bij HP uiteraard.

Ik heb de Lenovo terug gestuurd gewoon omdat je niet weet wat door oorzaak is met USB: gewone driver fout en / of probleem met usb- controller, probleem met de usb-aansluiting, probleem met moederbord, andere? Als je dergelijke aankoop doet voor een dergelijk bedrag, dan kan je al iets minder een fenomeen hebben waarbij niet alles direct werkt. Maar nogmaals, mijn eerste indruk met Lenovo blijft zeker goed.

Misschien een meer dan waardig alternatief in de toekomst voor het geval 'HP' mocht afglijden ...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”