Asus router ipv bbox3

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Babaunicorn
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 maa 2023, 11:22

Hey,

Ik heb enorm veel problemen met de bbox3 gehad en heb het nog ivm met wifi verbindingen. De bbox3 is enorm traag of valt gewoon uit. Daarom had ik mij heel beperkte kennis een asus ax5400 gekocht ter vervanging ervan. Met enkele reviews te lezen zou dit toch een goede vervanger moeten geweest zijn.

Ik heb fiber internet thuis dus ook zo een ont bak van proximus. Ik wou de bbox3 helemaal uit het netwerk halen en gewoon de asus ter vervanging zetten via directe verbinding met ONT bakje.

Echter heb ik enorm veel moeite mee. Ik heb via pppoe de asus geconfigureerd maar mijn internet status blijft disconnected. Ik krijg altijd de foutmelding bij asus error logs: "timeout waiting for PADO packets".

Kan nergens hulp vinden dus ik probeer hier maar.

Zijn er idd ook nog altijd een whitelist aan modem/routers dat je bij proximjs mag gebruiken?

EDIT: Ik heb het al geprobeerd om het te verbinden na de BBOX3, dan werkt het zonder probleem. Maar ik zou graag de bbox3 gewoon uit het systeem willen halen.

Alvast bedankt!
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

De correcte configuratie hangt af van welk profiel je hebt bij Proximus.
Traditioneel wordt er gebruikgemaakt vaan PPPoE en vlan 10 voor internet.
Op glasvezel wordt tegenwoordig vaak gebruikgemaakt van het 'one vlan' profiel waarbij PPPoE niet meer nodig is, maar de router wel alles moet taggen mat vlan 20.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar je kan in de router al wel eens naar dergelijke instellingen zoeken.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Via edpnet gaat het in ieder geval wel. Dus ik zou dan toch ook verwachten dat dit onder een Proximus abo ook moet werken.

FAQ site is duidelijk, blijkbaar moet er BBOX tussen zitten:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Het is niet voldoende dat je eigen router PPPoE ondersteunt, je moet ook de VLAN (VLAN ID = 10) kunnen instellen voor de WAN poort.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

TheCeet schreef: 15 maa 2023, 15:18 FAQ site is duidelijk, blijkbaar moet er BBOX tussen zitten:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... outer.html
Nee, de FAQ legt gewoon uit hoe je een router kan gebruiken achter een B-box3 of Internet Box (in bridge mode).

Als je Fiber hebt kan je je eigen router ook direct aansluiten op de ONT (Fiber modem):
  • ofwel via een PPPoE verbinding over VLAN-id 10.
  • ofwel via IPoE (DHCP) over VLAN-id 20.
Zoals @peroxide hierboven schreef hangt de correcte configuratie af van welk profiel je hebt bij Proximus.
Dus: gewoon beide proberen, één van bovenstaande zal werken :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Die correcte configuratie zou een goed UB-artikel zijn: hoe sluit je een eigen router aan op ONT
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dizzy schreef: 16 maa 2023, 09:20 Die correcte configuratie zou een goed UB-artikel zijn: hoe sluit je een eigen router aan op ONT
En bijkomende instellingen die nodig zijn op je eigen router om ook decoders er op aan te kunnen sluiten.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”