Poging tot oplichting Marketplace - Payconiq

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
edon
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb al een tijdje iets te koop staan op Marketplace (Facebook). Ik werd benaderd door iemand (een profiel van 2014 met 46 vrienden) die op het eerste zicht te vertrouwen leek...
Hij ging akkoord met mijn vraagprijs en vroeg of hij met Payconiq kon betalen. Ik stuurde hem een betaalverzoek, maar toen zei hij me dat het niet lukte (omdat hij een kaartlezer nodig had om te betalen en deze een lege batterij had). Toen vroeg hij me of hij, mij een ontvangstverzoek mocht sturen...
Er begon stilletjes aan een belletje te rinkelen (ik had daar nog nooit van gehoord, dat dit mogelijk was, en vond ook niets terug op de site van payconiq), maar vroeg hem toch een ontvangstverzoek te sturen.
Resultaat; een link die me leidde naar een "payconiq-site" met het bedrag, waarop ik dan mijn bank moest selecteren...
Na dat te hebben gedaan kwam ik terecht op de "inlog-pagina" van mijn bank... De URL verraadde uiteraard dat dit niet het geval was...
Ik heb de persoon dat uiteraard vermeld en toen verliet hij onmiddellijk het gesprek.

Mijn vraag is nu; Hoe meld ik die persoon best? En vooral, kan ik ergens het linkadres dat hij me stuurde melden?

Alvast bedankt voor de feedback!
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 203 keer
Bedankt: 401 keer
Recent bedankt: 16 keer

[email protected] en uiteraard ook melden bij Facebook natuurlijk. Meer kan je daar niet direct aan doen :(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 59 keer

Facebook marketplace is tegenwoordig verziekt van dit soort oplichting.
Vroeger was het rap duidelijk (koerierdienst scam), maar nu is het inderdaad pas veel later duidelijk.
Nu doen ze echt of ze geïnteresseerd zijn, geven ze een adres, email, etc en dan komt pas de payconiq scam.
Snap gewoon niet dat ze dat bij facebook niet onder controle (willen) krijgen.
Uiteindelijk hebben ze 2dehands goed opgeruimd gekregen van scammers, wat een hele verademing is.
edon
Member
Member

Ik heb de persoon en het gesprek gemeld bij Facebook... deze morgen kreeg ik leuk het bericht dat het profiel niet werd verwijderd :|
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 483 keer
Recent bedankt: 16 keer

Als je de URL hebt kan je op whois.com de host terugvinden.
Die hebben meestal een [email protected] adres. Als je hen mailt duurt het meestal maar een paar uur voor die URL verwijderd is.
Een druppel op een hete plaat, maar zo kunnen de klootzakskes op zoek naar een nieuwe URL.
edon
Member
Member

Net nog even de URL proberen openen... en de site is al niet meer bereikbaar! 8)
Toch bedankt voor de info, in de toekomst weten we waar naartoe!
Hoe sneller we er bij zijn hoe meer werk we ze bezorgen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 85 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook zoiets gehad, een jaar of 2 geleden.
Het was een fake bancontact formulier.
Ik had toen direct door dat het niet ok was, dus ik heb die persoon even zijn tijd verdaan.
Je kan in die formulieren namelijk invullen wat je wil. Dus....
Een nep kaartnummer en dan telkens de inlogcodes die ik (zogezegd) op mijn toestelletje kreeg.
Je kon er ook tekst invoeren, na een aantal keer ben in met hem binnen converseren via die weg. Laat ons zeggen dat hij gefrustreerd het gesprek verliet :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 3 keer

edon schreef: 3 maanden geleden vroeg of hij met Payconiq kon betalen. Ik stuurde hem een betaalverzoek, maar toen zei hij me dat het niet lukte (omdat hij een kaartlezer nodig had om te betalen en deze een lege batterij had).
Sinds wanneer heb je voor Payconiq een kaartlezer nodig ? Trouwens smoesjes als lege batterij ed. is de alarmbel nummer 1 die afgaat !
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 73 keer

edon schreef: 3 maanden geleden Toen vroeg hij me of hij, mij een ontvangstverzoek mocht sturen...
Puur verwarring zaaien. Het is toch altijd de verkoper (ook op de markt of in de winkel met cash geld of Bancontact) waar het "verzoek tot betalen" vanuit gaat?
edon
Member
Member

DarkV schreef: 3 maanden geleden Sinds wanneer heb je voor Payconiq een kaartlezer nodig ? Trouwens smoesjes als lege batterij ed. is de alarmbel nummer 1 die afgaat !
Heb je inderdaad nooit nodig... toen gingen inderdaad de alarmbellen bellen af, maar heb hem nog even laten doen om te kijken hoe dit juist in elkaar stak.
Flippi schreef: 3 maanden geleden Puur verwarring zaaien. Het is toch altijd de verkoper (ook op de markt of in de winkel met cash geld of Bancontact) waar het "verzoek tot betalen" vanuit gaat?
Klopt! Toen hij het vroeg dacht ik dit ook en de site van payconiq bevestigde dit. Ik wist dus vanaf dat moment dat het oplichting betrof.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1547 keer
Bedankt: 1116 keer
Recent bedankt: 23 keer

Alleszins bedankt dat je dit deelt met ons. Ik kan me best inbeelden dat de minder alerte internet user hier in trapt.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 671 keer
Bedankt: 430 keer
Recent bedankt: 6 keer

Vandaag ook meegemaakt. Abuse gemeld bij namecheap & safeonweb.

Added in 1 hour 32 minutes 55 seconds:
Domein is 1h later al offline.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 671 keer
Bedankt: 430 keer
Recent bedankt: 6 keer

Domein is 1h later al offline.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Matt555
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 20 keer

Vandaag telefoonoproep , engelstalig ...., achtergrondgeluid van mensenstemmen type cafe , lobby of dergelijke , met introductie account manager met vraag waarom ik mijn 640 euro niet afhaal van Etoro account (welke ik niet heb ... ) . Kende wel mijn "internet " voornaam....
Was vriendelijk volhardend vragend te checken op google (??) niettegenstaande ik duidelijk was ik er niet intrappen zou ...., zelf maar afgesloten ,
nummer was +32466188680 mogelijk gespoofd , wees gewaarschuwd , alhoewel dit een overduidelijke " beginner was "

Toch maar even mijn kaspersky laten scannen op smarthje en nummer opgezocht via whois
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”