CV6181E vervangen door CV8560E modem : gevolgen ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18397
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Wat wil je dan?
  • je kan wachten en hopen tot Telenet een nieuwe modem-only aanbiedt. Ik denk dat deze kans bijna nihil is, voor zover bekend heeft Telenet geen plannen om nog nieuwe EMTA modems (Docsis 3.1, ...) aan te bieden.
  • we kunnen hopen dat Telenet ooit eens tot het besef komt dat de klant lokale toegang nodig heeft tot de Telenet modem/router in plaats van via "Mijn Telenet". De IT problemen van de laatste 3-4 weken, hebben duidelijk de kwetsbaarheid en de beperkingen aangetoond van dit model.
    Maar bij de concurrentie is het niet beter: de nieuwe "Internet Box" die Proximus klanten nu krijgen bij nieuwe aansluitingen en/of upgrade naar Fiber, zijn ook niet meer lokaal toegankelijk, maar alleen via "My Proximus" te beheren :-( .
  • of we kunnen hopen dat Telenet ooit afstapt van de "MAC passtrough", maar een echte bridge functie aanbiedt op hun modems (zoals Orange). Dan is de ganse probleem ook opgelost.
  • last but not least: vrije modemkeuze. Maar voor dat in België wettelijk geïmplementeerd zal worden zijn we ook een paar jaartjes verder
Intussen verder sukkelen werken met de bestaande EMTA modems, zolang die nog werken??
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Eigen EuroDOCSIS 3.1-modem kopen hé, CM MAC en MTA MAC doorgeven aan Telenet en eisen dat ze jouw modem provisioneren.
Dat is de enige oplossing voor wie op betrouwbare wijze een publiek IP-adres op zijn eigen router wil.

De eerste verhalen die ik over de nieuwe Sagemcom F@ST3896LG-TN opvang is dat het opnieuw MAC-pass-through zal zijn en dat de latency van zo'n opstelling hoger is dan bij de vorige Telenet-modems. Alle Telenet-apparatuur wordt nu trouwens via Liberty Global voor heel Europa aangekocht. Modems, wifi-boosters en tv-boxen bij Ziggo, Virgin Media UK, UPC Slovakije en Sunrise Zwitserland zijn nu allemaal dezelfde goedkope brol.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

raf1 schreef: 28 feb 2023, 11:42 Eigen EuroDOCSIS 3.1-modem kopen hé, CM MAC en MTA MAC doorgeven aan Telenet en eisen dat ze jouw modem provisioneren.
Doen ze dat dan ook?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Telenet is wettelijk verplicht om dat te doen. Het BIPT werkt aan een besluit rond de praktische uitvoering daarvan.
Maar je kan altijd proberen om de wettelijke weg vandaag al te bewandelen. Artikel 36 van de telecomwet die operatoren verplicht om vrije modemkeuze toe te laten is al jaren van kracht, maar geen enkele consument maakt er gebruik van.
Het begint met een aankoop van een modem om daarna een administratieve procedure aan te vatten die wellicht nog niemand bewandeld heeft.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2479
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vrije keuze van modem, allemaal goed en wel maar zullen providers bij gebruik van eigen modem, problemen niet nog meer wijten aan de installatie van de klant. Ze doen het nu al als je nog maar een eigen AP hebt ... Bij vrije modemkeuze, zal het de modem zijn die niet aan hun standaarden voldoet of die niet compatibel is met hun technologie, netwerk en noem maar op. Ik voel die bui al hangen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

koenraaddeconinck schreef: 28 feb 2023, 15:37Ik voel die bui al hangen.
Die vrijheid werkt al meer dan 5 jaar perfect voor 90 miljoen Duitsers.
Dan zal het hier ook wel gaan zeker?
Of heb jij problemen met je zelfgekozen gsm op het 4G-netwerk van je provider?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Kost wel al gauw 100+ euro voor zo'n eurodocsis 3.1 modem als ik een snelle search doe, waarbij je daarna nog geen zekerheid hebt of ie gaat werken met telenet...
Waarschijnlijk komt telenet uiteindelijk als BIPT klaar is - net zoals proximus ook deed voor VDSL2 - met een lijst van goedgekeurde modems waaruit je zal moeten kiezen?

Met deze gedachte kan je overigens ook telenet of orange opzeggen en de restwaarde(60 euro voor orange siligence modem, 80 euro voor telenet CV8560E e-router) van de modem betalen en die dan op de andere provider gebruiken?
Mogelijk niet door hun gelockte/custom firmware...
Orange hun modem kan full bridge aan, dus op dat vlak beter dan CV8560E, enkel docsis 3.0 ipv 3.1, dus bij telenet max 400Mbps down dan.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

De lijst met gecertificeerde modems voor EuroDOCSIS 3.1 vind je op https://www.cablelabs.com/certification

De activatie zal op termijn identiek zijn zoals bij Ziggo in Nederland: https://nl.avm.de/service/vrije-modemke ... figureren/
Ik dacht dat je bij Ziggo nu gewoon MAC-adressen kan invoeren in hun smartphone-app en zo activeren zonder tussenkomst van een "medewerker".
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

raf1 schreef: 28 feb 2023, 17:33gewoon MAC-adressen kan invoeren
Bij telenet ook al, alleen moet je dus kiezen welke modem je hebt:
https://mijn.telenet.be/mijntelenet/act ... ctivate.do

Uit ervaring weet ik dat er in het systeem van telenet een andere modem kan ingesteld worden als die je daadwerkelijk hebt, en toch internet hebben.
Bij mij hadden ze in de telenet shop perongeluk de CV6181E ingesteld ipv CV8560E welke ik meegekregen had en aangesloten. Ik merkte dat de telemeter telling niet meer werkte dan, da's een voordeel. Heb dit wel moeten laten wijzigen want kon op mijn-telenet de MAC bridge niet instellen, want systeem dacht: modem-only. maar toch staat de CV8560E standaard in router mode zonder bridge.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Ja, die activatiepagina gaat vandaag zeker niet werken met eigen modems.
Je zal de vraag aan de klantendienst moeten stellen en mogelijks bestaat er momenteel geen procedure voor eigen modems.
Daarna zal je wellicht bij de Ombudsdienst Telecommunicatie moeten vragen hoe het nu zit met activatie van een eigen modem en de toepassing van artikel 36 van de telecomwet.
En als daar geen oplossing uit de bus komt, moet je al juridische stappen gaan ondernemen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18397
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

raf1 schreef: 28 feb 2023, 14:30 Telenet is wettelijk verplicht om dat te doen. Het BIPT werkt aan een besluit rond de praktische uitvoering daarvan.
Maar je kan altijd proberen om de wettelijke weg vandaag al te bewandelen.
Jij en ik weten wel dat dat op dit ogenblik niet mogelijk is.
Er is een verschil tussen gelijk hebben (volgens de wet) en gelijk krijgen. Of stel je voor dat een gebruiker dit via een rechtbank zal moeten verkrijgen?

Userbase is een forum waarin gebruikers andere gebruikers raad en hulp kan geven.
Maar gebruikers het advies geven om een (dure) Docsis 3.1 modem aan te kopen, met de hoop dat Telenet deze modem zal proviosioneren vind ik een slecht advies, dat de gebruiker niet zal helpen maar wel in de problemen zal storten met een lange lijdensweg.

Bij Proximus is het eigenlijk ook niet beter. Vrije modem keuze is er beperkt tot enkele Fritz!Box modellen met de juiste Firmware. Alle andere VDSL2 modems vliegen op een fall-back profiel, zelfs voldoen ze aan de internationale specificaties :-(
CCatalyst schreef: 27 feb 2023, 19:57 Ik durf het ook niet te proberen want de kans is dus enorm groot dat er automatisch een bestelling voor een e-router gecreërd wordt als je een TV-box aanvraagt op een account met modem-only, en als je die e-router niet activeert ga je wellicht de TV-box ook niet kunnen activeren + hoe het systeem gaat reageren op zo'n toegestuurde routermodem die nooit geactiveerd wordt wil ik niet uittesten (in principe zou de EMTA gewoon actief moeten blijven maar je kan het gewoon niet vertrouwen).
Ik begrijp uw bezorgdheid, maar ik heb op verschillende locaties een E-router lopen met een eigen router (Fritz!Box) in "bridge".
Tot nu toe is er bij deze kennissen nog geen enkel probleem geweest.
Ik heb tot al deze E-routers nog altijd toegang via "Mijn Telenet", hoewel de vele problemen met "Mijn Telenet".
Maar veel is hier niet in te stellen, eens de Mac passtrough ingesteld staat, moet je er niet meer naar kijken (tenzij bij een router wissel).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

philippe_d schreef: 28 feb 2023, 19:09Jij en ik weten wel dat dat op dit ogenblik niet mogelijk is.
Ik beschouw dat eerder als een veronderstelling. Heeft een Telenet-klant aan Telenet al eens gevraagd om een eigen modem te activeren?

Ik zou wel eens een schriftelijke verklaring willen zien waarin Telenet de activering van een eigen modem weigert, bijvoorbeeld via de Ombudsdienst Telecommunicatie.
Want zo'n verklaring zou bewijs zijn dat Telenet artikel 36 van de telecomwet overtreedt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2479
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef: 28 feb 2023, 16:50
koenraaddeconinck schreef: 28 feb 2023, 15:37Ik voel die bui al hangen.
Die vrijheid werkt al meer dan 5 jaar perfect voor 90 miljoen Duitsers.
Dan zal het hier ook wel gaan zeker?
Ik twijfel niet aan de technische haalbaarheid en zo lang je geen problemen hebt, is dat allemaal OK.

Evenwel, heb ik vorig jaar aan den lijve ervaren dat - ondanks documentatie gedurende meer dan een jaar van netwerk issues buitenshuis door een 5- tal techniekers, gebaseerd op objectieve metingen door diezelfde techniekers - Telenet het vertikte om een netwerk (SWAT?) technicus in te schakelen. Ook de - toen nog telefonisch bereikbare - klantendienst bevestigde de netwerkstoringen in de buurt.

Argument vanTN voor hun afwachtende houding, was dat hun netwerk goed onderhouden werd / wordt en dat mijn switches / AP oorzaak was van alle heibel. Men trachtte me ook meermaals te paaien met een kluit in het riet, nl. werkzaamheden om het probleem op te lossen aan infrastructuur, maar de klantendienst bevestigde telkens dat het om niet meer dan normale onderhoudswerkzaamheden ging, los van mijn dossier. Il faut le faire !

Finaal naar de ombudsdienst ingeschakeld en toen werd na meer dan een jaar een netwerkspecialist ingeschakeld die bevestigde dat mijn apparaten (waarvan ik hem de labels op de voor- of achterkant van de swichtes / het AP had gefotografeerd en doorgestuurd) dat deze zonder meer compatibel waren. Oorzaak betrof duidelijk problemen met 2 dropkabels bij klanten in de buurt en 1 probleem met een modem die voor storingen zorgden.
Toen deze problemen werden opgelost, waren ook mijn problemen van de baan.

Resultaat: meer dan een jaar, meermaals per week drop-outs van alle services wegens deconnectie van modem met inernet door eerder beschreven moeilijkheden.

Per defintie zullen ze m.i. bij gebruik van eigen modem, bij moeilijkheden, de verantwoordelijkheid bij de klant leggen. Ik denk dat diegenen die uiteindelijkop termijn voor een eigen modem kiezen, in geval van storigen, ferm de peaneut zullen zijn. Ik wens hen veel frustratietolerantie, geduld, doorzettingsvermogen, relativeringsvermogen e.d.m. toe.
Alhoewel dit geen evidentie was in een periode van covid en thuiswerk, als werknemer in een ziekenhuis.

Dus wat TS betreft, duidelijk vragen aan techniekers of er problemen zijn buitenshuis of niet, is de 1° stap, in de hoop dat techniekers die openlijk mogen communiceren want ik heb al van meerdere ook te horen gekregen - al meermaals - dat het 'niet geapprecieerd wordt' dat ze bepaalde telenet-netwerk problemen benoemen tijdens interventies ...
Ze beginnen dan hun zin met "eigenlijk mag ik dit niet zeggen ..." en eindigen met "wil aub mijn naam niet vernoemen in verdere contacten met TN".
Zegt veel over de bedrijfscultuur ook maar bij Px zal dit niet anders zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Ik snap je vrees, maar eigen modems zullen voor EuroDOCSIS 3.1 moeten gecertificeerd zijn en dus op de Certified&Qualified Devices-lijst van Cablelabs staan.
Weinig verschil met de Telenet- of Orange-modems want zij kiezen ook uit diezelfde lijst een modem.
Automatische foutdetectie op de modem is trouwens onderdeel van de EuroDOCSIS 3.1-standaard.
De modems zelf leveren geen noemenswaardige problemen op in Europese landen met vrije modemkeuze.

Het probleem is de detectie van storingen aan de coaxkabels en verbindingen in de straat.
Die coaxkabels hangen vaak aan gevels en aan verlichtingspalen in weer en wind. Interferentie met radiogolven van FM, DAB+, 4G/5G is dus mogelijk als die coaxkabels en -verbindingen niet goed afgeschermd zijn door corrosie of loszittende connectoren.

De oorzaak van zo'n storing vinden is niet eenvoudig en vergt dus een veel duurdere technieker met een universitair opleidingsniveau.
De zogenaamde SWAT-technieker die inderdaad moet zwijgen over de storingen die het Telenet-coaxnetwerk overal in Vlaanderen kent.
Alle storingen op het coaxnetwerk pro-actief oplossen met een legertje aan SWAT-techniekers zou veel te duur zijn, dan kan je beter fiber leggen.

Proximus met een volledig ondergronds netwerk en VDSL Vectoring-technologie die storingen opheft is toch een totaal ander verhaal.
Met de roadmap naar 95% fiber tegen 2032, zal het aantal storingen ook nog sterk verminderen.

Neen, de modem is niet het probleem. De moderne technologieën en certificatieprocedures zijn intelligent genoeg, niet gecertificeerde modems worden sowieso teruggeschakeld op lage snelheid zodat ze andere klanten niet kunnen storen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9520
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 3 keer

splinterbyte schreef: 28 feb 2023, 13:58
raf1 schreef: 28 feb 2023, 11:42 Eigen EuroDOCSIS 3.1-modem kopen hé, CM MAC en MTA MAC doorgeven aan Telenet en eisen dat ze jouw modem provisioneren.
Doen ze dat dan ook?
Ik denk zelfs dat ze dat niet meer kunnen, want hun provisioning systeem is overgeschakeld van MACs invullen naar toestel serienummer invullen (mss maakten sommige medewerkers teveel typfouten bij het invullen van de MACs?).

koenraaddeconinck schreef: 28 feb 2023, 15:37 Vrije keuze van modem, allemaal goed en wel maar zullen providers bij gebruik van eigen modem, problemen niet nog meer wijten aan de installatie van de klant.
In NL voeren, iirc, sommige bedrijven het zo uit dat je zoiezo een modem van hen meekrijgt; die vragen ze dan om in te pluggen als je belt voor een probleem, zodat ze de tests op hun modem kunnen uitvoeren.
Maar idd, voor TN zal dat wel weer te moeilijk zijn.
Je krijgt ze nu al niet zover om te erkennen dat het hun netwerk is.
De keren dat ik iets moest rapporteren zijn gelukkig op een hand te tellen, maar ik wapende me elke keer met de zin "Ik heb de test gerund vanop 2 computers, elk met een aparte kabel rechtstreeks ingeplugd op de modem, zonder gebruik van de huisbekabeling die tijdens de test uitgetrokken is".
Want gegarandeerd dat ze daar de fout gaan steken.

philippe_d schreef: 28 feb 2023, 19:09 Er is een verschil tussen gelijk hebben (volgens de wet) en gelijk krijgen. Of stel je voor dat een gebruiker dit via een rechtbank zal moeten verkrijgen?
Nagels met koppen.
Ik vrees dat er in Belgie zo'n conservatieve geest heerst, ook bij het BIPT, dat het mogelijk wel ns nodig zou kunnen zijn op een bepaald moment dat iemand ns via een rechtzaak aan de boom schudt.
Verder ga ik zowat volledig akkoord met je assessment.

raf1 schreef: 01 maa 2023, 11:45 Ik snap je vrees, maar eigen modems zullen voor EuroDOCSIS 3.1 moeten gecertificeerd zijn en dus op de Certified&Qualified Devices-lijst van Cablelabs staan.
Weinig verschil met de Telenet- of Orange-modems want zij kiezen ook uit diezelfde lijst een modem.
Het is dan te hopen dat de lijst neutraal opgesteld wordt, mss zelfs op EU niveau, ipv TN zelf toe te laten dit te doen.


Nu, naar de OP toe: dit is allemaal wishful thinking momenteel, en de HGW met mac passthrough werkt, laat ons zeggen, "goed genoeg" om je niet nodeloos zorgen te maken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2479
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef: 01 maa 2023, 18:46 De keren dat ik iets moest rapporteren zijn gelukkig op een hand te tellen, maar ik wapende me elke keer met de zin "Ik heb de test gerund vanop 2 computers, elk met een aparte kabel rechtstreeks ingeplugd op de modem, zonder gebruik van de huisbekabeling die tijdens de test uitgetrokken is".
Dat heb ik destijds ook gedaan maar zonder het minste resultaat. Als ik verbinding had, waren mijn snelheden OK. Uiteraard kun je bij deconnectie van een modem van het netwerk alleen maar vaststellen dat niets meer werkt.

En idd, klanten in geval van problemen een TN-modem meegeven om dan te testen, kan uitwijzen of het hun netwerk is of niet.

Finaal, denk ik, dat ze maar heel goed weten wanneer problemen het gevolg zijn van hun netwerk of niet toch en dat zonder dat ze klanten met het geloop moeten opzadelen naar een TN shop voor een 'test modem' en ellenlange wachtrijden daar? Wat mij intrigeert, is de vraag waarom ze meer dan een jaar wachten tot klanten de boom in gejaagd zijn van minsnoegdheid. Enkel 'the money'? Verder kunnen ze het zich ook gerust permitteren gezien het duopolie TN - Px.

Maar dan nog, ze zouden 'k weet niet wat doen om een nieuwe klant binnen te halen maar er één behouden, is dan de moeite niet waard?

Misschien is er nog een andere logica / reden?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9520
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef: 02 maa 2023, 13:33
ITnetadmin schreef: 01 maa 2023, 18:46 De keren dat ik iets moest rapporteren zijn gelukkig op een hand te tellen, maar ik wapende me elke keer met de zin "Ik heb de test gerund vanop 2 computers, elk met een aparte kabel rechtstreeks ingeplugd op de modem, zonder gebruik van de huisbekabeling die tijdens de test uitgetrokken is".
Dat heb ik destijds ook gedaan maar zonder het minste resultaat. Als ik verbinding had, waren mijn snelheden OK. Uiteraard kun je bij deconnectie van een modem van het netwerk alleen maar vaststellen dat niets meer werkt.
Wat ik probeer daarmee te doen, is hen te dwingen om verder te gaan in het script.
Als je het test met 2 verschillende PCs, kunnen ze het niet op het toestel steken.
Als je het test met 2 verschillende kabels per pc, kunnen ze het ook niet op de gebruikte kabel steken, noch op de wifi.
En tenslotte, door de rest van je netwerk af te koppelen, kunnen ze het ook niet op het thuisnetwerk steken.
Meestal lukt dat wel, maar ik durf gerust geloven dat sommige helpdeskers niet genoeg gezond verstand hebben om de logische conclusies te trekken.

koenraaddeconinck schreef: 02 maa 2023, 13:33 En idd, klanten in geval van problemen een TN-modem meegeven om dan te testen, kan uitwijzen of het hun netwerk is of niet.
Ik geloof dat minstens 1 provider in NL de mensen zoiezo een modem meegeeft, en als men dan inbelt voor problemen, vragen ze om eerst die modem aan te koppelen.

koenraaddeconinck schreef: 02 maa 2023, 13:33 Finaal, denk ik, dat ze maar heel goed weten wanneer problemen het gevolg zijn van hun netwerk of niet toch en dat zonder dat ze klanten met het geloop moeten opzadelen naar een TN shop voor een 'test modem' en ellenlange wachtrijden daar?
Mmm, de combinatie van niet-technisch-geschoold helpdeskpersoneel, met hun diagnostic tool die blijkbaar enkel de *huidige* status van de modem aantoont, toont volgens mij aan dat, als ze die info al hebben, die zeker niet tot bij hun helpdeskers geraakt.
Het is niet zo dat ze, bij het testen van de modem, logs binnenhalen of een historiek te zien krijgen. Nee, ze testen enkel om te zien hoe hij op dat moment werkt.
Dat is om misselijk van te worden als je problemen "af en toe" opduiken.

En ook hun installatie technici (die ze altijd eerst ter plaatse sturen) zijn niet altijd de meest technische mensen; die zijn enkel opgeleid in doen wat ze moeten doen voor hun job, en niks meer.
Mooi vb:
Ooit een beschadigde dropcable die nog aan een paal verbonden was (ipv ondergronds) moeten laten vervangen. Het abbo was bij Orange, niet TN.
De technicus ging komen, en we hadden de installatie al voor hem voorzien; het ging om een volledige datakast met eigen router, aangesloten switchen en APs, etc...
Dus, om het makkelijk te maken en geen discussies te krijgen, eigen router afgekoppeld en een UTP voorzien zodat hij aan de Orange modemrouter kon (want diens wifi stond af).
Technicus komt aan, krijgt de UTP in handen, steekt die in zijn laptop in, en dan... zie ik hem naar wifi's zoeken.
Ik vraag wat hij aan het doen is, en hij antwoordt "met de modem aan het verbinden".
Ik vraag hem vervolgens waar hij denkt dat die UTP voor dient die ik hem net gegeven had?
Eenmaal de frank viel, ging hij gewoon naar een diagnosepagina van de modemrouter, en nam die over; tot zover de interventie.
Dat was iets dat ik ook had kunnen doen, en intussen was die kabel nog altijd niet gefixed; die ik hem getoond heb, overigens.
Maar eerste interventie dus nutteloos, en een tweede moeten inplannen van een netwerktechnicus, dat overigens nog effe geduurd heeft.
Maar samengevat: het niveau van die technici is dus niet eentje dat minimum kennis van IT vereist, als ie niet eens weet dat een UTP kabelverbinding genoeg is voor een connectie.

koenraaddeconinck schreef: 02 maa 2023, 13:33 Wat mij intrigeert, is de vraag waarom ze meer dan een jaar wachten tot klanten de boom in gejaagd zijn van minsnoegdheid. Enkel 'the money'? Verder kunnen ze het zich ook gerust permitteren gezien het duopolie TN - Px.
Zolang ze geen klanten bloeden, maken ze zich niet al te druk. Klassieke mentaliteit van een oligopolist.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Natuurlijk gaat het alleen om geld. Investeringen worden beperkt en tarieven verhoogd. Enkele tienduizenden klanten met storingen maakt niets uit.
Zelfs klantenverlies is nu ingecalculeerd. Telenet heeft een deal met Orange om 10% klanten te winnen in Wallonië vanaf 2024.
Als er in Vlaanderen jaarlijks 1% van de klanten naar fiberproviders weglopen, is dat geen drama meer.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 02 maa 2023, 17:30verschillende kabels per pc
Het beste is gewoon naar de lichtjes van de modem te kijken: als deze uitgaan of aangeven dat er even geen verbinding is met coax netwerk, zijn al die andere LAN testen overbodig.

Zo heb ik ooit voorgehad dat ik zowat elke dag even geen verbinding had.
Dan daar een camera opgezet zodat ik kon zien wanneer en hoe lang de lichtjes uitgingen. Dit dan doorgegeven en dan kwam mijn thuisnetwerk niet eens ter sprake...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2479
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef: 02 maa 2023, 17:30Zolang ze geen klanten bloeden, maken ze zich niet al te druk. Klassieke mentaliteit van een oligopolist.
Tja dat klopt helaas uiteraard en dat is zowel bij TN als Px het geval.

Maar hoe kan dat monoplie dan doorbroken worden ? Iedereend die in Belgiê zou willen starten met telecom moet 1. ofwel nieuwe infrastructuur aanleggen, hetgeen totaal onrealistisch is of 2. gaan aankloppen bij TN en/of Px tenzij men via 'schotel' zaken aanbiedt. Of zie ik dit verkeerd? Of moet de ombudsdienst voor Telecom een meer prominente rol krijgen met bv. financiële sancties voor de providers in kwestie. Maar finaal zal ook de klant deze weer mee betalen.

Markt open stellen op Europees niveau?

Zie het niet zo goed. Moraal van het verhaal: als klant moet je betalen maar mag je op niet te veel service rekenen in geval van problemen ...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6157
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

koenraaddeconinck schreef: 04 maa 2023, 09:01Maar hoe kan dat monoplie dan doorbroken worden ?
De facto is het doorbroken. Je kan Orange kiezen. Je kan uit minstens vijf VDSL-operatoren (soms ook fiber) kiezen. Voor mobiele diensten zijn er zelfs tientallen aanbiedingen op drie aparte netwerken. Er zijn tientallen streamingdiensten voor tv.

Maar minstens 823 500 Vlaamse gezinnen kiezen de duurste bundel bij de operator met het hoogste marketingbudget.
En dan begrijpen ze niet dat er op de duurste bundel gemakkelijk 60% winstmarge zit en dat ze de uitgebreide specificaties van de bundel niet nodig hebben of (op)gebruiken.
In mijn ogen is het een mentaliteitsprobleem, velen zijn zelfs gebrainwasht door de marketing van hun operator:
"Ik heb 1 Gbps nodig want mijn 5 kinderen streamen tegelijk Netflix."
Bullshit, Netflix 4K verbruikt per stream maximaal 0,015 Gbps. (15 Mbps)

Dus ja, een diepgeworteld mentaliteitsprobleem of algemeen gebrek aan technologische kennis onder de Vlaamse bevolking. In Nederland bijvoorbeeld heerst er een totaal andere mentaliteit en dat vertaalt zich al decennialang naar de markt.
Gebruikersavatar
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 maa 2022, 13:42
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

philippe_d schreef: 28 feb 2023, 11:20 Wat wil je dan?
  • of we kunnen hopen dat Telenet ooit afstapt van de "MAC passtrough", maar een echte bridge functie aanbiedt op hun modems (zoals Orange). Dan is de ganse probleem ook opgelost.
Oh dat wist ik niet, en nog meer een wortel om na al die jaren eens over te stappen. Ben klant van bij het begin van Telenet, maar de laatste maanden loopt het de spuigaten uit daar bij hen. Oh wee als je iets probeert aan te passen aan je abo via Mijn Telenet, wat ik ook gedaan heb. Het loopt gewoon dik fout met dat nieuwe IT-systeem van hen. Maar dat is een ander verhaal voor een ander onderwerp.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18397
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 25 keer
Provider

Inderdaad, je zegt het zelf ...
En kunnen we nu eindelijk eens stoppen met iedere topic te gebruiken om te klagen en zagen over de providers?
En de klachten te bundelen in de bestaande topics hierover

Deze topic gaat over de CV6181E (e-MTA) vervangen door CV8560E (E-router).
Alles anders is off-topic (en zal verwijderd worden) :oops:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 maa 2022, 13:42
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Mijn excuses en gesnopen
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”