Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fluvius gaat Aangetekende brieven en zelfs ingebrekestellingen sturen voor (hardnekkige) weigeraars digitale meter.

https://www.hln.be/energieprijzen/aange ... ~a6f2fc00/




Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier hebben ze het zelfs nog nooit komen vragen om de meter te vervangen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hier ook niet, maar ik mag nog weigeren tot 2025.
Als ze de vraag stellen ga ik mijn rekening eens maken, maar ik heb het vermoeden dat ik voorlopig nog beter af ben met een terugdraaiende.
JUD
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

cadsite schreef: 07 feb 2023, 18:06 Hier ook niet, maar ik mag nog weigeren tot 2025.
Als ze de vraag stellen ga ik mijn rekening eens maken, maar ik heb het vermoeden dat ik voorlopig nog beter af ben met een terugdraaiende.
Je kan het tegenwoordig ook zelf gratis aanvragen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Yep, ook totaal geen last met het capaciteitstarief met een terugdraaiende.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niet iedereen iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

En denk er ook aan dat er nu al een paar energie leveranciers een extra kost in het leven hebben geroepen voor zonnepaneel eigenaars met analoge meter. Dit omdat deze energie leverancier een boet aan Elia moeten betalen omdat ze niet kunnen zeggen hoeveel energie zonnepaneel bezitters met een analoge meter op het net zetten. Maar denk dat tegen het einde van het jaar elke Energieleverancier deze kost zal aanrekenen.
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Hier stond de digitale meter blijkbaar op de planning. Volgens de website zou ik al bericht moeten hebben gehad (niet dus). De website geeft dan aan om een nummer te bellen om een afspraak te maken. Dit dus geprobeerd, maar bij de keuze “Nederlands” op dat nummer werd de lijn dichtgegooid.
Fluvius mag dan met aangetekend schrijven gaan beginnen, maar als ze nog niet eens het fatsoen hebben om iemand normaal te contacteren of bereikbaar te zijn, dan moeten ze van mij ook niet teveel gaan verwachten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niet iedereen iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fluvius heeft pagina van kan ik een digitale meter weigeren ook geüpdate.

Welke gerechtelijke procedure wordt er gevolgd als je een digitale meter weigert?
Elke inwoner van Vlaanderen krijgt op basis van het Energiedecreet verplicht* een digitale meter voor elektriciteit en aardgas.

Als je de plaatsing van de digitale meters weigert, kunnen we hiertoe een juridische procedure opstarten. In dit kader is het mogelijk dat je kosten aangerekend krijgt. Hieronder vind je meer duiding.

Op elk moment in het hierna beschreven proces kan je ervoor kiezen om onderstaande procedure stop te zetten, en de digitale meters te laten plaatsen. De eventuele bijkomende kosten die hieraan verbonden zijn dienen wel betaald te worden.



1. Laatste kans voor overmaking aan onze juridische dienst

Wanneer we - na je verschillende keren gecontacteerd te hebben voor het plaatsen van de digitale meters - geen toegang kregen tot je woning/gebouw omdat:

er geen reactie was op onze communicatie (brief, kaartje in je brievenbus en/of sms, telefonisch contact, bezoek ter plaatse),
je jouw afspraak voor de plaatsing van de digitale meters hebt gemist,
ons geen toegang werd verleend,
dan ontvang je van ons een aangetekend schrijven waar je de gelegenheid krijgt om een afspraak te maken. Wanneer er nog steeds geen reactie is binnen de 15 werkdagen na de verzenddatum van de aangetekende brief, zijn we genoodzaakt om jouw dossier over te maken aan onze juridische dienst.

2. Ingebrekestelling door juridische dienst Fluvius

Wanneer er geen gevolg wordt gegeven aan het aangetekend schrijven, ontvang je van onze juridische dienst een ingebrekestelling. Hiervoor wordt jou een kost aangerekend van 273,84 euro. Wanneer hier geen reactie op volgt, wordt jouw dossier overgemaakt aan onze advocaat en kan die een gerechtelijke procedure opstarten.

3. Ingebrekestelling door advocaat, aangesteld door Fluvius

Onze advocaat stuurt je nogmaals een ingebrekestelling waarin we toestemming vragen om de digitale meters te laten plaatsen. Hiervoor wordt er opnieuw een kost aangerekend van 295,66 euro bovenop de kost vermeld in de vorige ingebrekestelling t.b.v. 273,84 euro. Vanaf de verzenddatum van dit schrijven heb je 5 werkdagen de tijd om te reageren.

4. Gerechtelijke procedure

Wanneer er geen reactie komt op de ingebrekestelling van onze advocaat, wordt overgegaan tot dagvaarding.

Wanneer je nog steeds de digitale meters weigert, komt de zaak voor de rechtbank. Als de rechter in het voordeel van Fluvius beslist zijn de kosten verbonden aan de gerechtelijke procedure ten laste van jou. Als je nog steeds weigert om de digitale meter te laten plaatsen zal Fluvius gedwongen worden om, desnoods met een deurwaarder en een slotenmaker, de digitale meter te plaatsen.

Bron: https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... %20aardgas.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dreigementen, incassobureau, advocaat... en telkens dreigen met zware extra kosten. Dit zijn praktijken van malafide bedrijven. Als simpele particulier is het David tegen Goliath. En dat terwijl Fluvius eigenlijk een maatschappelijke rol heeft. Weerzinwekkend is dit.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

didi79 schreef: 07 feb 2023, 20:55 Dreigementen, incassobureau, advocaat... en telkens dreigen met zware extra kosten. Dit zijn praktijken van malafide bedrijven. Als simpele particulier is het David tegen Goliath. En dat terwijl Fluvius eigenlijk een maatschappelijke rol heeft. Weerzinwekkend is dit.
Sorry, maar ik vind dit echt nog vriendelijk geregeld. Klassiek juridische procedure, waar iedereen toegang tot heeft.
Of digitale meter vereist is, is op andere niveaus bepaald en geeft zeker zijn plaats.

Is wat anders dan gas boetes of boetes minnelijke schikking? Niet akkoord? Dan betaal je gegarandeerd meer als je niet in gelijk gesteld wordt.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

En ondertussen heb ik deze week voor mijn ouders Fluvius via aangetekend schrijven in gebreke gesteld. Omdat 9 maanden na het aanmelden van de zonnepanelen en thuisbatterij (en ondanks herhaaldelijke herinneringen) er nog steeds geen DM is geplaatst, ondanks de verplichting in het Vlaams Energiebesluit dat dit binnen de 90 dagen moet gebeuren.

Officieel zijn we al te laat om de subsidies van de thuisbatterij aan te vragen (moet binnen de 9 maanden gebeuren, en kan pas na plaatsing DM), maar Fluvius antwoordt daar lachend aan de telefoon op dat zij toch de goedkeuring van de dossiers doen en ze niet naar de termijnen kijken en we ons dus geen zorgen moeten maken. Ondertussen wachten mijn ouders op de subsidie én betalen ze overbodig prosumententarief ...

Triestige firma, écht triestige firma ...
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ze weten bij Fluvius heel goed wie nog een analoge elektriciteitsmeter heeft en een PV installatie. Alle buren kregen een brief met een afspraak voor de plaatsing van een/de digitale meter(s) met uitzondering van de buren met een PV installatie. In december kreeg ik dan toch de vraag om het plaatsen van een digitale gasmeter waarin duidelijk stond, gezien u nog een analoge meter heeft, hebt u automatisch uitstel tot 2025 voor de plaatsing van een digitale elektriciteitsmeter. De gasmeter is ondertussen digitaal. :)

Mijn vader had ook zo'n afspraak maar de locatie waar de huidige meter stond was te klein en men had geen kleine modellen bij op dat moment. Ze gingen nog wel iets laten weten maar dat is ondertussen al aan jaar geleden dus ja, nog steeds een analoge meter in zijn kast.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niet iedereen iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 699
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 127 keer

pfuhu schreef: 08 feb 2023, 08:53 Officieel zijn we al te laat om de subsidies van de thuisbatterij aan te vragen (moet binnen de 9 maanden gebeuren, en kan pas na plaatsing DM),
Intussen heeft de vlaamse overheid de termijn voor jou opgetrokken: " Bij een AREI-keuring in 2021 geldt een termijn van 15 maanden", bron: https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/ ... te-energie

Fluvius gaat zeker in de fout door geen absolutevoorrang te geven aan de plaatsing van meters in deze situatie. Ze werken blijkbaar liever eerst "geplande gemeentes" af.
Maar de vlaamse overheid gaat het sterkst uit de bocht door :
1) de consument zijn premie te laten afhangen van iets (plaatsing DM) waar deze zelf weinig/geen invloed op heeft. Pas sinds 01/01/2023 heb je iets meer invloed door vooraf zelf de DM al te vragen, nu dit gratis is.
2) warm en koud tegelijk te blazen: je zou dus de premie al kunnen aanvragen nog vóór dat je deze aangemeld hebt bij fluvius, maar je moet wel eerst een DM hebben.

De oplossing is thans simpel: vraag gewoon dat de premieaanvraag tijdig gebeurd door consument. Keur deze zelfs al goed maar doe de uitbetaling zo nodig pas na installatie DM.

Ik ken trouwens veel mensen die hun premieaanvraag gewoon doen direct doen samen met de aanmelding, tot hiertoe nog geen problemen daarover gehoord. Als ze de uitbetaling gaan weigeren omdat de "aanvraag gebeurd was voor plaatsing DM" - terwijl de DM er intussen wel staat - zal het snel storm zijn in de krant/parlement/.... :lol:

Voorstel slogan vlaamse overheid: "Wat we zelf doen doen we trager, slechter, inefficienter, bureaucratischer, controlerender, ....." :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niet iedereen iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Sinds 10/2 een digitale meter.
De "Mijn Fluvius" website werkt niet heel fijn.
Als je meer wel zal je via de P1- en S1-poort een meter of toestel moeten aansluiten voor bv. integratie met jou domotica.

https://www.zuidwijk.com/ heeft een kant en klare oplossing
Ook Luminus bied iets aan Luminus Monitor Key
https://www.luminus.be/nl/prive/luminus ... edium=blog

Eerste is eenmalige kost, bij Luminus moet je ook per maand abo betalen.
Wat is jullie ervaring of is er een appart topic hierover ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Borromini
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 26 keer

Abusimbal schreef: 20 feb 2023, 11:08 Sinds 10/2 een digitale meter.
De "Mijn Fluvius" website werkt niet heel fijn.
Als je meer wel zal je via de P1- en S1-poort een meter of toestel moeten aansluiten voor bv. integratie met jou domotica.
Ik kijk er misschien over, maar ik vind echt nergens op de website van Fluvius onze actuele meterstanden :bang:. Daarvoor moet ik nog steeds de kelder in.
https://www.zuidwijk.com/ heeft een kant en klare oplossing

[...]

Wat is jullie ervaring of is er een appart topic hierover ?
Ik heb deze een dikke week nu in m'n netwerk hangen - ik heb een P1 mini-lezer besteld op die site - en Home Assistant verwerkt de data. Is echt heel simpel om het allemaal aan de praat te kregen (zowel voor HA als voor de P1-lezer was het de eerste keer). Én ik kan m'n meterstanden zien nu :banana:. Oók van onze gasaansluiting 8). Ik heb ook een poging gedaan om de kwartierpiek en de maandelijkse piek in HA tevoorschijn te toveren, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat het effectief werkt. Is op basis van deze post (en de commentaren erop) in het HA forum.

Nu nog de watermeter, maar dan moet Water-Link willen meewerken en daar lijkt het niet op (andere waterleveranciers in Vlaanderen zijn blijkbaar wél uit te lezen).
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ivob schreef: 20 feb 2023, 14:14 Mijn ervaring is dat Mijnfluvius alles weergeeft wat ik zou moeten weten ivm digitale meter.
Wie in real time wil volgen (de gegevens in Mijnfluvius lopen 24 tot 48 uur achter) kan voor een dertigtal euro een dongle op de P1 poort aansluiten. Maar zo'n dongle meet zelf niets en laat je gewoon de (sommige) meetwaarden van de DM op afstand uitlezen.
Leuk speelgoed (voor relatief weinig geld) maar in de praktijk heb je er verder weinig aan.
In realtime je verbruik kunnen zien/meten heeft echt wel zijn nut.
Je kan mooi zien wat en wanneer elk toestel doet met je verbruik. De kost van het p1 metertje heb ikzelf al terugverdiend door simpelweg mijn sluimerverbruik te bekijken en aan te pakken waar het kan.

Sturen (of net niet sturen) van sommige toestellen wanneer het het best past kan je enkel maar doen met realtime verbruik. 1000W injectie? airco 1 aan om te koelen/verwarmen. 2000W injectie? airco 1 en 2 aan... 1000W verbruik? Hola, misschien kan die elektrische boiler toch even wachten... enz.

Recentelijk kan ook de kwartierpiek, zowel de huidige als de maximum vd maand, realtime uitgelezen worden. Voor wie zijn capaciteitstarief wat onder controle wil houden is dit echt de tool bij uitstek om in realtime te kunnen ingrijpen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Borromini schreef: 20 feb 2023, 19:06
Abusimbal schreef: 20 feb 2023, 11:08 Sinds 10/2 een digitale meter.
De "Mijn Fluvius" website werkt niet heel fijn.
Als je meer wel zal je via de P1- en S1-poort een meter of toestel moeten aansluiten voor bv. integratie met jou domotica.
Ik kijk er misschien over, maar ik vind echt nergens op de website van Fluvius onze actuele meterstanden :bang:. Daarvoor moet ik nog steeds de kelder in.
Daar ben ik ook op zoek naar hoe je op afstand de meterstand kunt zien.
Dit om bij mijn leverancier die in te geven en kijken wat effect dat heeft op het voorschot.

EDIT: FYI in topic viewtopic.php?t=63639 heeft @dejean EnergieID ter sprake gebracht, deze doet integratie met Fluvius
https://help.energyid.eu/nl/integraties/fluvius/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ivob schreef: 21 feb 2023, 20:30 Maar met een PV installatie kan je met een P1 meter alleen niet zien wat AC vebruikers doen omdat de P1 meter (verkeerd woord want het leest alleen de DM uit en meet zelf niets) alleen import en export van en naar het net toont en het eigen verbruik niet meetelt.
Tjah, en uiteindelijk is het die import en export naar het net wat telt voor de factuur.
Als ik 1000W export heb weet ik dat ik nog 1000W kan bijschakelen gratis en voor niets. Dat er eigenlijk 1500W opgewekt word en er 500W eigen verbruik is kan me worst wezen toch?
En 's nachts brengen de zonnepanelen niets op dus is het alsof er geen PV aanwezig is.
ivob schreef: 21 feb 2023, 20:30Om sluipverbruik aan te pakken moet er uiteraard ook nog sluipverbruik zijn (lees, verbruik dat er op een bepaald tijdstip niet moet zijn, dus geen koelkast en/of diepvriezer want die kan je niet tijdelijk uitschakelen). Maar om toestellen welke periodiek niet werken van het net te halen (TV, radio,...) heb je geen meting nodig. Gewoon bij niet verbruik van de stroom en er is geen sluipverbruik.
Iedere situatie is anders, maar ik heb toch mooi 60W kunnen elimineren door enkele toestellen met hoog standby verbruik uit te schakelen wanneer ze niet gebruikt worden. Met de P1 dongle kan je daar dus in realtime naar zoeken. Als ik moest afgaan op de fluvius grafiekjes was ik waarschijnlijk wekenlang bezig gewest met gokken en rekenen.
Met een moderne TV en radio uit de stekker te trekken ga je trouwens geen grote winsten meer boeken. Die hebben en standby verbruik van typisch <0.5W. Te weinig om een slimme schakelaar te gebruiken (die mss zelf zoveel verbruikt) of de moeite te doen om alles altijd uit te trekken en je loopt een groter risico om je toestel voortijdig defect te maken wat je jaren aan moeite kan teniet doen.
ivob schreef: 21 feb 2023, 20:30
Sturen (of net niet sturen) van sommige toestellen wanneer het het best past kan je enkel maar doen met realtime verbruik. 1000W injectie? airco 1 aan om te koelen/verwarmen. 2000W injectie? airco 1 en 2 aan... 1000W verbruik? Hola, misschien kan die elektrische boiler toch even wachten... enz.
Maar daar heb je dan bijkomende hardware voor nodig. Een P1 lezer doet niet meer dan tonen wat de DM ook al toont maar dan op je pc/tablet/smartphone ipv op het display van de DM. Niet meer en niet minder.
Als je het wil automatiseren heb je bijkomende hardware nodig ja, geen probleem toch? Aan jezelf om uit te maken of de besparing en het comfort opweegt tegenover de investering en moeite.
Mijn P1 dongle verstuurt de informatie door via MQTT zodat andere software en hardware ermee aan de slag kan. Dat is wel wat meer dan enkel tonen wat de DM toont.. De homewizard P1 kan ook uitgelezen worden via de 'lokale API' dus daar zit ook veel meer potentieel in dan je denkt.
ivob schreef: 21 feb 2023, 20:30
Recentelijk kan ook de kwartierpiek, zowel de huidige als de maximum vd maand, realtime uitgelezen worden. Voor wie zijn capaciteitstarief wat onder controle wil houden is dit echt de tool bij uitstek om in realtime te kunnen ingrijpen.
Mooie theorie maar ik zie niet veel mensen constant ieder klokkwartier het real time verbruik in het oog houden om vanaf een bepaalde waarde hun vermogen te gaan terugschroeven om een paar eurcent te besparen. Een eenvoudige P1 dongle (zoals deze van Home Wizzard) kan ook nog steeds geen klokkwartieren standaard tonen. Dan moet je zelf al aan de slag met bv. Home Assistant. En dan heb je al hardware zoals een RPi nodig. Wat ook weer op jaarbasis voor een (betalend) meerverbruik van een 90 kWh zorgt.
Constant niet nee, maar ik ken er wel die bij periodes van groot verbruik (bv koken), toch eens kijken wat ze allemaal tegelijk kunnen doen zonder een grote piek te veroorzaken. Idealiter automatiseer je dit ook weer zodat je een waarschuwing krijgt wanneer je de huidige piekwaarde dreigt te overschrijden natuurlijk.
De homewizard P1 kan dat (nog) niet nee, maar dat is geen reden om alle P1 dongles als nutteloos te beschouwen. Deze die ik heb kan het wel al.
Ja, je hebt dan extra hardware nodig en moet misschien aan de slag met iets alla homeassistant. Maar nogmaals: of het sop de kool waard is beslis je volledig zelf. Ik ben er zeker van dat ik kan besparen ondanks het meerverbruik van mijn extra hardware.
En een raspberry pi verbruikt geen 90kWh/jaar. Een raspberry pi met 400% CPU load verbuikt 6.4W wat neerkomt op max 56.1kWh/jaar. Met PV is dat nog maar 2/3 ofzo.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Je bent nogal aan het mierenneuken op bepaalde zaken of woordgebruik vind ik.

Een P1 dongle heeft voor mij altijd een meerwaarde, zelfs als je enkel maar realtime uitleest. Als ik op het 2e verdiep ben en wil weten wat ik op dat moment verbruik/injecteer (omdat ik een zware verbruiker wil inschakelen, omdat ik de zon door de wolken zie komen of net verdwijnen,..) en ik moet dan trap af, het hele huis door naar de garage, wachten tot het schermpje van de DM aanschiet, klungelig navigeren door de menu, terug het hele huis door, trap op,... dan noem ik dat ook niet realtime meer. Dan woon ik nog niet in een appartement met de DM ergens in een kelder..
Even de smartphone erbij en ik heb alle waarden die ik wil in 1 oogopslag met een P1 dongle.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind deze hele communicatie vanuit Fluvius gewoon absurd.
Kan ik een digitale meter weigeren?

Nee, je kan de plaatsing van een digitale meter niet weigeren. De digitale meter is verplicht binnen de Europese Unie, en dus ook in Vlaanderen.
Dat *lijkt* dan wel op een geldig excuus, maar eigenlijk wordt er gewoon gebruik gemaakt van de EU als zondebok.
Want als je de NL versie van deze vraag opzoekt krijg je dit:
Mag ik een slimme meter weigeren?

U mag de slimme meter weigeren. U kunt de slimme meter ook laten uitschakelen, zodat deze niet automatisch op afstand wordt uitgelezen. Dit kan een voordeel zijn wanneer u op een later moment wel gebruik wilt maken van het laten uitlezen van de slimme meter.
Weigeren van de slimme meter

Wilt u geen slimme meter? Dan kunt u bij uw netbeheerder de slimme meter weigeren. U behoudt uw huidige energiemeter. Dan kunt u geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen. Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven.

Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.
Ik voeg daar nog dit citaat aan toe:
Ja. Wettelijk gezien heb je recht om de slimme meter te weigeren. Alleen als meer dan 20% van de mensen van dat recht gebruik maken, handelt Nederland in strijd met de Europese afspraken.

Wist je dat je ook een slimme meter kunt laten plaatsen, maar geen toestemming voor het uitlezen hoeft te geven? Je geeft in dat geval zelf je meterstanden door. Als je twijfelt is dit een goede optie.
Dus blijkbaar, als ik het goed lees, mogen tot 20% van de bevolking slimme meters weigeren zonder de regels van de EU te overtreden.
Daar is het blijkbaar niet zo "verplicht van de EU" als hier.
Waarom dit bij ons zo geforceerd moet, snap ik dus niet. In NL kan het blijkbaar allemaal wel klantvriendelijk.


Ook nog:
De manier waarop Fluvius de uitspraak van het grondwettelijk hof inzake draadloze meters invult, is gewoon het hof uitlachen.
Ze moeten verplicht een bedrade meter voorzien waar gevraagd.
Wat doen ze? Ze hangen gewoon een externe antenne aan je gevel of rooilijn, op jouw (zware) kosten.
Niet echt in de geest van de uitspraak.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tegen een digitale meter op zich kan toch niemand echt veel hebben (buiten misschien de stralingsgevoeligen onder ons), hij heeft alleen maar voordelen. Enige nadeel dat ik kan bedenken is de privacy (Fluvius weet wanneer je ongeveer thuis bent en mogelijk ook ongeveer wanneer je wat doet). Daarrond zou ik graag ook wat harde garanties zien van Fluvius, namelijk dat men de data vandaag en in de toekomst niet gaat aanwenden om op persoonsbasis te profileren en dat buiten proporties uit te buiten. Dat ze u meer doen betalen bv. tijdens piekuren valt daar imo niet onder, dat men op basis van je gebruik een profiel opstelt dat men doorverkoopt aan derden ofzo, zou bv. wel kwalijk zijn (niet dat ik ze dat vandaag direct zie doen) of zo bv. ook mensen in buitenverblijven tijdens een lockdown detecteren en melden :)
Het probleem dat velen lijken te hebben is de manier waarop die voordelen gebruikt worden, het beleid. Je kan het er misschien niet mee eens zijn, maar ik denk dat men ook dat wat dramatiseert. Zijn er voorbeelden van mensen die echt slechter af zijn (en dus bakken geld verliezen) door de komst van zo’n meter of valt dat allemaal wel mee.
Dat je het net niet meer als batterij kan gebruiken met je zonnepanelen en terugdraaiende teller, tja, maar wat gaat je dat meer kosten/minder opbrengen?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

NuKeM schreef: 23 feb 2023, 08:22Enige nadeel dat ik kan bedenken is de privacy (Fluvius weet wanneer je ongeveer thuis bent en mogelijk ook ongeveer wanneer je wat doet).
Je gaat er wel licht over, dat zijn wel meer dan kleinigheden. Er moeten harde garranties zijn dat Fluvius deze dat beschermd en zeker niet tegen de gebruiker misbruikt. Vraag is ook in welke mate de overheid (politie) toegang kan hebben tot deze data.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik ben ook voor de digitale meter, versta me niet verkeerd. Maar, vergis je niet, al kunnen zonnepanelen en batterijen wel een ‘sluier’ vormen (afhankelijk van de omvormers misschien wel maar over één of meer fases), dan nog kunnen ze uit de metingen redelijk wat informatie halen. Zeker als daarbij nog een digitale gasmeter aanwezig is.
Het zou mooi zijn als we garanties krijgen over het niet misbruiken daarvan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

ivob schreef: 23 feb 2023, 20:01 Nogmaals, ik ben er zeker van dat Fluvius, of wie dan ook niets kan afleiden uit de gegevens van mijn DM over de details van mijn whereabouts.
Ik ben er ook vrij zeker van dat dit momenteel niet gebeurd.. MAAR, er is zeker wel potentieel om dit te doen.
Wie zich wil verdiepen in de materie kan beginnen met NonIntrusive Load Monitoring (NILM).
Er zijn zelf al commerciële producten die dit (proberen) doen, zoals smappee: https://www.smappee.com/nl/blog/smappee ... erkenning/
ivob schreef: 23 feb 2023, 20:01 Ook bevreemdend dat mensen daar wakker van liggen maar wel bijna 24/7 hun smartphone aan hebben staan en bijna altijd bij zich dragen, alles en nog wat delen op FB, Twitter,..... en daar dan geen vragen bij stellen en/of een P1 meter met real time gegevens koppelen aan de servers van derden of privé energie gegevens koppelen aan Energie ID.
Niet veralgemenen aub.
Ik heb geen FB of andere sociale media en ik gebruik geen cloud-based oplossingen voor IOT gerelateerde zaken.

En wat dan nog? Als ik wel FB zou hebben krijgen andere bedrijven opeens een volmacht om mijn privacy op hun manier verder uit te hollen?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

didi79 schreef: 07 feb 2023, 20:55 Dreigementen, incassobureau, advocaat... en telkens dreigen met zware extra kosten. Dit zijn praktijken van malafide bedrijven. Als simpele particulier is het David tegen Goliath. En dat terwijl Fluvius eigenlijk een maatschappelijke rol heeft. Weerzinwekkend is dit.
Hier ook een zeer aparte ervaring...

Ik had een contract bij Fluvius als (nood)leverancier wegens faillissement van andere leverancier. Na 1 jaar stop ik mijn contract bij hen (gas en electriciteit) wegens uithuiszetting (onbewoonbaar verklaard pand). De digitale meter is al meer dan een jaar actief. Nu begint het:

De 2 slotfacturen zijn geklooi en gefoefel tot en met, er wordt gegoogeld met creditnota's (op dezelfde datum als slotfactuur) en verbruiken die niet kloppen. Mijn gas factuur is bijvoorbeeld 0,0 want er is 0,0 verbruikt aan gas... En dat in de winter. Om dan mijn electriciteits factuur onrealistisch hoog te leggen... Ik wil dit protesteren en staven adhv uitreksels van digitale meter... Die zijn plots niet meer beschikbaar vanaf de winter :-D

Ik 3x om uitleg vragen, factuur protesteren: geen enkel antwoord maar de (geautomatiseerde) dreigbrieven blijven binnen komen.

Ik deel dus je mening.

On topic: Over die digitale meter die al meer dan een jaar actief is zei de expert die de vrederechter aanstelde om het pand te controleren dat dit ongelofelijk is dat men digitale meters plaats op zichtbaar duidelijk afgekeurde electriciteits installaties om toch maar "alles te doen om het te doen pushen ipv gevaarlijke zaken aan te kaarten". Vergeet dus maar die maatschappelijke rol :P
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

ivob schreef: 23 feb 2023, 18:57 Voor de rest ondervind ik alleen maar voordelen van de DM en dat is nog belangrijker.
Voordelen zoals het capaciteitstarief of het afschaffen van de terugdraaiende teller?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Laten we gans die discussie hier niet terug oprakelen. Dit is al zo vaak herkauwd in de vele PV/energie topics.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

ivob schreef: 24 feb 2023, 09:30 En dan nog. Afhankelijk van het verbruikersprofiel van de eindgebruiker is daar weinig uit af te leiden. Dus ook hier niet veralgemenen aub. :-D
Zo kunnen ze wel te weten komen hoeveel pannenkoeken er gebakken zijn:

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

devilkin schreef: 24 feb 2023, 10:27 Laten we gans die discussie hier niet terug oprakelen. Dit is al zo vaak herkauwd in de vele PV/energie topics.
Het gaat mij niet over die tarieven, maar wel over het feit dat er geen voordelen zijn voor een particulier aan de DM. Enige uitzondering is, als je er beetje geld in steekt, je echt in real-time je afname of injectie kan zien.

Voor de rest is er geen voordeel voor de particulier, wat er ook beweerd wordt.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

De pro en con discussie is ook al ten treure gevoerd.

Added in 1 minute 31 seconds:
blatruwe schreef: 24 feb 2023, 10:33
ivob schreef: 24 feb 2023, 09:30 En dan nog. Afhankelijk van het verbruikersprofiel van de eindgebruiker is daar weinig uit af te leiden. Dus ook hier niet veralgemenen aub. :-D
Zo kunnen ze wel te weten komen hoeveel pannenkoeken er gebakken zijn:

Nee, ze weten dat er *iets* is gebeurd. Voor hetzelfde geld sta je daar met een industriele zaag bezig.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”