Pihole, Unbound DNS op Telenet router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Omdat ik niet alle clients hier thuis manueel het PIHOLE ip wil geven om te gebruiken als DNS, vraag ik me af hoe ik dit kan doen via de Telenet router?
Maar ik lees dus effectief dat ik geen andere DNS entries kan toepassen op de Telenet modem, dus ook geen Unbound DNS kan forceren?
Klopt dit en indien ja, is er een workaround dat ik kan gebruiken ipv alle clients manueel het IP toe te kennen in DNS server?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Klopt, je kan je huidige Telenet-router wel gratis omruilen voor een CV8560E-router die je in "MAC Pass-Through mode" kan zetten. Daarna kan je met een eigen router een publiek IP-adres krijgen en kan je DNS voor al je clients volledig zelf regelen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Hmmm ok, dus met de CH8568LG zal dit niet lukken? Enkel met de CV8560E router?

Wat ik over die mac pass through las, eigenlijk is dit in bridge mode zetten, maar met volgende beperkingen:

Als de CV8560E router in"bridge" mode staat, is dit enkel van toepassing voor één enkel MAC adres wat je via mijn telenet ingeeft. Normaal zul je hiervoor het MAC adres van de WAN interface van je eigen router gebruiken.

De "bridge" instelling betreft enkel het IPv4 verkeer voor/van dat MAC adres.

Voor al het andere verkeer is de CV8560E nog altijd een router:

IPv6 verkeer wordt gerouteerd, niet gebridged.
verkeer van direct verbonden clients aan de CV8560E zal ook nog gewoon een 192.168.0.x adres blijven ontvangen van de CV8560E en door deze normaal verwerkt worden (via NAT).
Dus voor alle duidelijkheid; met bridge-mode verander je de CV8560E niet in een modem-only model.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dafke schreef: 19 feb 2023, 22:23 Hmmm ok, dus met de CH8568LG zal dit niet lukken?
In principe wel, maar om een andere DNS-server te configureren voor je thuisnetwerk heb je dus een eigen router nodig waarop je dit kan instellen.
Aangezien de CH8568LG geen bridge mode heeft, heb je dan in de praktijk twee routers achter elkaar wat je lokaal netwerk een stuk complexer maakt.
Als je dan een probleem zou ondervinden met bepaalde internettoepassingen is de oorzaak van het probleem en een oplossing vinden wellicht veel moeilijker.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zet er gewoon een router achter.
Wel dubbele NAT.
Daarna bridge ik ipv6 door.
En steek eigen router in DMZ.
Dan is port forwarding ook mogelijk van op eigen router.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”