Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Volgens mij is het met een "N", niet?
https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vandaag moest ik voor een opdrachtgever rijden naar Zwolle (Nederland), om vervolgens door te rijden naar Apeldoorn (Nederland). Ideaal dus om de Tesla Model Y Long Range eens te testen... Een ritje vanaf mijn thuisbasis (Wetteren) naar Nederland...

Thuis had ik de wagen laten volladen tot 100%. Maar gezien het vannacht toch wat gevroren had, besloot ik bij het opstaan om de verwarming alvast aan te zetten, samen met de stuurverwarming en de zetelverwarming. Gevolg : toen ik in de wagen stapte had ik nog 97% batterij over. Plenty!

De rit naar Zwolle bedroeg in totaal 273km. Tijdens die rit had ik een verbruik van 170Wh/km, en had ik zo een 46kWh verreden. De batterij stond bij aankomst op 34% (ofwel 181km).

Van Zwolle dan maar verder gereden naar Apeldoorn : de totale teller kwam daardoor op 315km te staan. Ik kwam daar toe met nog 25% batterij (goed voor nog 130km rijplezier). Het verbruik met deze rit kwam op 169kWh, en in totaal is er al 53kWh verslonden.

Van Apeldoorn ging het dan terug naar huis. Ik liet de navigatie van Tesla gewoon zijn ding doen, en deze liet me weten dat ik kon rijden tot de Tesla Supercharger te Uden (Nederland). Om 19u06 kwam ik toe aan deze supercharger met 2% batterij (ofwel 11km). De rit van Apeldoorn tot deze supercharger was 80km, met een vebruik van 203Wh/km. De totaal verbruikte energie die dag kwam zo te staan op 70kWh met een totale afstand van 397km. De Tesla navigatie liet me weten dat ik 20 minuutjes aan deze Supercharger moest staan om thuis te geraken. Dankzij het lage batterijpercentage en het feit dat de wagen de batterij kon voorverwarmen heb ik aan deze supercharger het maximale vermogen gezien dat mijn auto toelaat : 250kW. Of, om exact te zijn 258kW (jawel!).

Terwijl ik in het plaatselijke restaurant "De Gouden Bogen" genoot van een Royal Cheese menu, kon de wagen rustig laden. En zo bleek dat de wagen laden sneller klaar was dan mijn eten verorberen : de wagen had 20 minuten laadtijd nodig om thuis te geraken, maar ik had 35 minuten nodig om mijn bord (nu ja, plateau) leeg te eten! Op die 35 minuten was de lagen geladen van 2% (11km) naar 82% (433km). Meer dan genoeg om terug te rijden tot in Wetteren...

Wetende dat de temperatuur steeds tussen de -1°C en de 4°C ligt, dat de verwarming continu op 20°C stond, en de zetelverwarming in de eerste stand staat vind ik 400km geen slecht resultaat voor de Tesla Model Y Long Range. In de zomer kan dit alleen maar beter worden!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Wat met de snelheid op autostrades? Da's voor redelijk wat mensen ook een belangrijke parameter.

Voor de rest: mooi resultaat, zeer nipt qua batterijstand maar dat was hoogstwaarschijnlijk volledig bewust gekozen dus geen paniek nodig.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Met mijn iX3 haal ik met de huidige temperaturen een 20kWh/100km als ik max. 110 aanhoudt op de autostrades, in 'comfort' stand, met stoelverwarming e.d.
Ga ik echt 'ECO' rijden aan max. 100km/h in ECO stand, zonder stoelverwarming dan krijg ik dat omlaag naar 18,8kWh/100km

Dus het moge duidelijk zijn, en blijven, dat efficiëntie van de wagen een belangrijk gegeven blijkt bij de aanschaf, maar dat aanpassing van de rijstijl nodig is om de cijfers van de fabrikant te bekomen. Dat is bij een ICE niet anders, maar de tankinhoud zorgt ervoor dat dat meestal een irrelevant gegeven is :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef: 07 feb 2023, 22:33 Om 19u06 kwam ik toe aan deze supercharger met 2% batterij (ofwel 11km).
Je gaat me nu toch niet zeggen dat dat ontspannen rijden was ?
Ik ben met mijn diesel vroeger ook nog wel eens koppig blijven doorrijden van werk naar huis omdat vertrekkend van het werk de boordcomputer nog genoeg kms aangaf, en daarom toch maar erop rekenen dat ik ging thuis geraken (waar ik een tankstation passeer), maar tegen het einde van de snelweg (na laatste tankstation) begon dat toch serieus stresserend te worden (want op minder dan een bepaald aantal km gaf de wagen ook niet meer aan hoeveel km er resteerde) en begon ik met opzet zeer traag/zuinig te rijden om toch maar zeker nog thuis te geraken.
Met een EV moet dat nog erger zijn, gezien je daar nog veel meer kans hebt dat er een issue is met het laadstation waar je plant te laden. Nu, het voordeel van EV is hierbij wellicht wel dat je echt wel veel duidelijker te zien krijgt wanneer je ongeveer zult stilvallen omdat zo lang de SoC >0% is, je zeker niet zult stilvallen. Met die diesel was dat bij minder dan 50km bereik of zo dat boordcomputer al niets meer aangaf en gewoon zei dat ik dringend moest tanken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9740
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat klopt als die gegevens van de EV kloppen maar daar knelt het schoentje al meteen. Bij de tests die ik deed met 2 wagens vlogen de percenten er veel sneller af dan aanvankelijk werd aangegeven. Dat zal wel per wagen verschillen maar toen ik enkele video's over de wagens bekeek, kwam die opmerking ook terug.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Tomby schreef: 08 feb 2023, 11:09
krisken schreef: 07 feb 2023, 22:33 Om 19u06 kwam ik toe aan deze supercharger met 2% batterij (ofwel 11km).
Je gaat me nu toch niet zeggen dat dat ontspannen rijden was ?
Ik vind het een interessant verhaal, en ik vraag me het ook af. Wat ik nu wel geleerd heb de afgelopen weken (ik heb een model Y in bestelling, tot mijn eigen grote verbazing, en ik heb héél veel gelezen en geleerd over Tesla de laatste weken), is dat je met een Tesla doet wat de wagen van je vraagt. En dat dit het beste werkt en het minste stress geeft. Als het systeem beslist van "met jouw rijstijl gaat dat lukken en dat traject is optimaal", en ook als er dan maar 2% blijkt over te schieten op het einde... tja ... dan doe je dat.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomby schreef: 08 feb 2023, 11:09 Met een EV moet dat nog erger zijn, gezien je daar nog veel meer kans hebt dat er een issue is met het laadstation waar je plant te laden. Nu, het voordeel van EV is hierbij wellicht wel dat je echt wel veel duidelijker te zien krijgt wanneer je ongeveer zult stilvallen omdat zo lang de SoC >0% is, je zeker niet zult stilvallen. Met die diesel was dat bij minder dan 50km bereik of zo dat boordcomputer al niets meer aangaf en gewoon zei dat ik dringend moest tanken.
Mijn ervaring na twee EV's en verschillende seizoenen en jaren gebruik is dat de GOM zeer accuraat is.
En uit verschillende praktijktests blijkt dat nul % bij een EV geen nul % is maar nog de nodige km reserve is (voor wie zo dom is onderweg tot nul % te rijden). Vanaf een bepaalde min. capaciteit past de elektronica de snelheid van de EV ook aan en kan je bv. niet meer harder dan 80 km/uur tot je terug genoeg hebt bijgeladen.
Uiteraard past de actieradius van de GOM zich tijdens het rijden bij wisselende rijomstandigheden aan de omstandigheden en de rijstijl aan.
Over al die jaren komt het gemiddeld verbruik hier nog altijd neer op 15 kWh/100 km volgens de boordcomputer en 17,3 kWh volgens de gegevens van de laadpaal.
Laatst gewijzigd door ivob 08 feb 2023, 19:54, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9740
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Wat ivob zegt klopt en werd bevestigd door de garagisten. 0% is nog niet volledig leeg al raadt niemand het aan om het zover te drijven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Wat maakt het uit of leeg echt leeg is als het systeem weigert te functioneren? Het klopt dat lithiumbatterijen kapotgaan door volledig te ontladen dus is er marge berekend om een gerapporteerde 0% beschikbare lading ver genoeg van een totale ontlading te laten vallen. Doch wilt dat voorts niet zeggen dat je stiekem onder nul kan gaan, is mijn ervaring met apparaten met lithiumbatterij (geen wagens, maar ik hoop dat deze principes niet ineens compleet anders zijn in BEVs).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9740
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Uiteraard is het niet verstandig om dit te doen en zeker niet te vaak maar de uitleg klopt wel, 0% is niet direct stoppen met werken wel met beperkingen. Beschouw het als een ultiem alarm. Het is beter om de batterij tussen 80 en 20% te houden maar dat beperkt uiteraard de range en dat is nu net een probleem bij de huidige EV's.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

JamesEarlGray schreef: 08 feb 2023, 22:54 Wat maakt het uit of leeg echt leeg is als het systeem weigert te functioneren? Het klopt dat lithiumbatterijen kapotgaan door volledig te ontladen dus is er marge berekend om een gerapporteerde 0% beschikbare lading ver genoeg van een totale ontlading te laten vallen. Doch wilt dat voorts niet zeggen dat je stiekem onder nul kan gaan, is mijn ervaring met apparaten met lithiumbatterij (geen wagens, maar ik hoop dat deze principes niet ineens compleet anders zijn in BEVs).
Afhankelijk van merk en type wagen kan je wel degelijk onder nul gaan op wat de GOM aangeeft. Of liever, hij geeft nul aan en je kan nog km's tegen lage snelheid verder rijden. Het spreekt voor zichzelf dat dit niet de aangewezen situatie is maar het kan, afhankelijk van de EV, wel. Daar zijn testen, merk per merk en type per type genoeg over.
Dat is nog iets anders dan de accu zo leeg rijden tot ze kapot gaat. Daar is weer een ander systeem voor => de bruto capaciteit en de bruikbare capaciteit. De bestuurder van de EV kan niet onder de bruikbare capaciteit gaan. Ook weer afhankelijk van EV en type. De accu bevat meer capaciteit (zodat ze in normale omstandigheden fysiek niet echt totaal leeg gereden kan worden) dan je als gebruiker kan leegrijden.
Eerlijke constructeurs adverteren dan ook met de bruikbare capaciteit en niet met de bruto capaciteit (waar je als gebruiker niets aan hebt om de range te berekenen want ze dient alleen om de batterij gezond te houden).
Dizzy schreef: 09 feb 2023, 09:12 Het is beter om de batterij tussen 80 en 20% te houden maar dat beperkt uiteraard de range en dat is nu net een probleem bij de huidige EV's.
Wanneer de bruto capaciteit van een EV accu hoger is dan de bruikbare, zie voorgaande, speelt dat nauwelijks een rol.
Hoger dan 80% laden speelt wel een rol wanneer je onderweg moet bijladen gezien het laadvermogen aanzienlijk zakt vanaf een SoC van 75-85% (afhankelijk van type EV). De tijd die dat nodig heeft -onderweg - duurt dan veel langer dan dat je vertrekt en elders en verder op de reisweg met een lagere SoC en hogere laadsnelheid kan laden. Voor de gezondheid van de accu speelt het nog nauwelijks een rol. Die tijd zijn we al voorbij.
Wat je wel niet moet doen is de accu opladen tot 100% en de EV dan langdurig stil laten staan.
Laatst gewijzigd door ivob 09 feb 2023, 09:38, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik ben vorige week ook met een EV op stap geweest. Beter gezegd, mee gereden met iemand in een EV. Een EQS meer bepaald, dus niet echt een budget car. Ik vond het onderweg heel aangenaam, maar er is toch nog een serieuze weg af te leggen...
Vertrek in Kortrijk richting Apeldoorn (H/T 650km). Onderweg 15 minuten stoppen om te snelladen.
Aangekomen in de parking was er een charger, dus tijdens de vergadering geladen. In de terugweg gestopt in hetzelfde etablissement als Krisken, "de gouden bogen" en terwijl buiten laten laden.
Erna terug naar kantoor.
Als ik zelf rij is dat met de pool-wagen, een caddy van 6 jaar oud. Voor de prijs van die EQS kan je er ongeveer 5 nieuwe kopen.
Daarmee tank ik op kantoor en rij ermee heen en terug naar Groningen (H/T 850 km) zonder dat een tussenstop opgedrongen wordt.

Kijk dan even naar wagens die binnen die prijsklasse (Cady) vallen dan vind ik enkel de Dacia Spring. Die haalt theoretisch amper 200 km.
Kortom, elektrisch rijden zonder zorgen is voor de happy few die een klein fortuin aan een auto kunnen (laten) besteden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bij een H/T rit van 650 km waarbij de heen- en terugrit even lang zijn had men uiteraard ook gewoon in één ruk (325 km) tot op de bestemming kunnen rijden, laden terwijl men zijn ding op bestemming deed, en dan geladen terug rijden.
Dan was er geen tijdverlies geweest.
Hangt ook van de bestuurder af. Ik heb het altijd prettig gevonden, ook met verbrandingsmotor, om tijdens langere ritten na 250-300 km sowieso een kwartiertje halt te houden om te verpozen.
Gaat uiteraard niet op voor wie graag veel en onafgebroken rijdt.

Ben het er overigens wel mee eens dat er zich (binnenkort) een probleem stelt voor wie lange afstanden moet doen en zijn auto zelf moet betalen en laden.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je begrijpt het dus totaal niet ... je koopt een wagen die moet voldoen aan je profiel (hoop ik toch). Moet jij dagelijks of wekelijks meer km's doen dan de range die een EV je kan bieden ... "koop dan geen EV" ? Niemand verplicht je (voorlopig toch nog) om die EV te kopen.

Langs de andere kant ... en dat is iets waar ik mee meer en meer bewust van begin te worden. Die 420km afleggen met een tussenstop van 15-30 minuten is veel aangenamer dan de rit in 1x af te leggen, zowel voor de stress als voor hoe je uit je wagen stapt bij aankomst. In de toekomst zullen we mogelijk met z'n allen dus wat minder gejaagd naar wat verdere bestemmingen rijden ;-)

En bij alles hierboven heeft de kostprijs van de wagen totaal geen relevantie, jouw caddy was ook goedkoper om mee te rijden dan mijn BMW 5reeks diesel op dat traject.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Sasuke schreef: 09 feb 2023, 09:46 En bij alles hierboven heeft de kostprijs van de wagen totaal geen relevantie, jouw caddy was ook goedkoper om mee te rijden dan mijn BMW 5reeks diesel op dat traject.
Voor wie naar de prijs moet kijken wordt dat, in tegenstelling tot vroeger, uiteraard steeds belangrijker en niet meer te overkomen.
Bij een brandstofmotor had je, afhankelijk van budget en wensen, nog altijd de vrije keuze om te kiezen tussen een basic auto van bv. 10.000 euro en een luxe auto van 50.000 €.
Nu evolueren we dus wel naar een toestand dat brandstof rijden steeds duurder wordt (belast) en elektrisch rijden daarmee vergeleken niet duurder is. Maar de aankoopprijs van een auto evolueert voor een basic e-model nu al naar waar je vroeger een middenklasse auto voor had en wanneer je niet wil inboeten op range en gebruiksgemak ben je voor een doorsnee e-auto nu al zoveel kwijt dan een paar jaar geleden voor een luxe auto. En de vroegere prijs van een basic auto is dan nergens meer een elektrische te vinden.
Heb je een salarisauto een no brainer om elektrisch te gaan.
Draai je zelf op voor alle kosten en is een auto noodzakelijk, zeker als je regelmatig langere afstanden moet doen, voor een deel van de bevolking toch een probleem dat steeds groter wordt.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

We zitten natuurlijk in een overgangsperiode. Die elektrische auto's zijn nu heel duur omdat het innovatieve technologie is. De prijzen gaan dalen. Tesla heeft onlangs zijn prijs met 12.000 € naar beneden gebracht voor dem odel Y (!). Concurrentie gaat spelen. China gaat kopiëren. Het gaat wat tijd vragen, maar voorlopig kan je ook nog benzine kopen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Sasuke schreef: 09 feb 2023, 09:46 Je begrijpt het dus totaal niet ... je koopt een wagen die moet voldoen aan je profiel (hoop ik toch). Moet jij dagelijks of wekelijks meer km's doen dan de range die een EV je kan bieden ... "koop dan geen EV" ? Niemand verplicht je (voorlopig toch nog) om die EV te kopen.
Neen, je begrijpt het niet.
Ik kan de wagen ni EV niet kopen binnen een normaal budget. Ik kom er niet over klagen, ik stel het gewoon vast.
Ik zei daarom letterlijk "er is nog een lange weg te gaan".
Ik weet dat we richting EV gaan, maar we zijn er nog niet. Niet meer, niet minder.
Sasuke schreef: 09 feb 2023, 09:46En bij alles hierboven heeft de kostprijs van de wagen totaal geen relevantie, jouw caddy was ook goedkoper om mee te rijden dan mijn BMW 5reeks diesel op dat traject.
Hier ga je in de mist.
Ik heb een auto, nieuwprijs €12.000. Voor mijn werk rij ik met vanalles, een caddy, camionetten, een BMW,...
Met al die voertuigen ben ik ongeveer even snel op mijn bestemming, hoe ver het ook is. (ik hou me aan de verkeersregels).
Dat een BMW een veelvoud kost is zo, maar dat maakt enkel een verschil in comfort, luxe, ... niet in de hoeveelheid tijd die ik er in doorbreng.
Dat is bij EV totaal anders. De happy few kunnen een wagen van een klein fortuin gebruiken die quasi dezelfde ritten mogelijk maakt. Ben je beperkt tot een normale prijs dan ben je er aan voor de moeite en is een dagritje heen&terug Groningen plots niet meer mogelijk.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Er zijn nogal veel 'basic' auto's te vinden van 10.000 euro... Een basic Dacia kost al 11.300 euro en dan zit je echt aan de bodem en heb je niet eens automatische ramen of airco. Ik denk dat je al even niet meer mee bent met de huidige prijzen. Hyundai i10 start vanaf 14.000 bvb en dan heb je het zowat gehad.

Maak voor jezelf even de berekening hoeveel keer je een lange afstand doet met de auto. Ik heb al gedacht om zo'n e-Dacia aan te schaffen na mijn huidige wagen, ik rij zelden meer dan 50km op een rit en de prijs ligt van dit model niet veel hoger dan een wagen met verbrandingsmotor. Het nadeel van elektrische auto's is dat de batterijen nog traag laden. Als dat in de nabije toekomst sneller kan dan zie ik geen nood meer in een grote batterij om ver te kunnen rijden. Iedereen moet dat dus voor zichzelf uitmaken wat hij koopt, een wagen die ver kan om 2x per jaar op vakantie te gaan of een elektrische wagen die dient om veel kortere afstanden te doen.

Kostprijs is uiteraard op dit moment belangrijk maar eerlijk, die zie ik nog wel dalen binnen enkele jaren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Mijn auto is 3 jaar oud. Als ik dezelfde nu koop kost deze €14.000.
Voor €12.000 kocht ik uiteraard niet veel volume of vermogen, maar wel alles wat ik wil. Airco, echt reservewiel, 5 deuren, dab, bleutooth, cruise.
Dus zo ver zit ik er niet naast.

Maar hé, versta me niet verkeerd, ik had graag elektrisch gereden. De mijne was 3 jaar geleden beschikbaar in e-versie, maar dat was €25.000.
De range van amper 200km was voor mij niet de afknapper, maar de prijs.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Goztow schreef: 09 feb 2023, 10:35 We zitten natuurlijk in een overgangsperiode. Die elektrische auto's zijn nu heel duur omdat het innovatieve technologie is. De prijzen gaan dalen. Tesla heeft onlangs zijn prijs met 12.000 € naar beneden gebracht voor dem odel Y (!). Concurrentie gaat spelen. China gaat kopiëren. Het gaat wat tijd vragen, maar voorlopig kan je ook nog benzine kopen.
De vraag blijft alleen hoelang die tijd nog gaat duren want dat vertellen ze nu al jaren.
Ondanks dat Tesla (wat overigens nooit een budgetmerk is geweest) zijn prijs laat dalen is het nog steeds een budget dat hoger is dan wat een doorsnee gezin uitgeeft aan een auto.
Een doorsnee gezin dat privé moet aankopen doet dat overigens voor het grootste deel op de tweedehands markt en niet op de markt van nieuwe auto's.
Dat elektrische auto's heel duur zijn door de innovatieve technologie geloof ik ook niet. De auto, accu en computerchip zijn geen nieuwe technologie en al jaren op de markt. Autoconstructeurs willen winst maken en liefst zoveel mogelijk. En dat kunnen ze beter in het hogere segment dan bij de basic modellen. In het lagere segment weegt de prijs van de batterij en elektronica veel meer door dan in het hogere segment.
Uiteraard kan je nog altijd benzine en zelfs diesel kopen. Maar dat blijven gebruiken gaat de komende jaren, als er niets wijzigt in het beleid, eerder duurder dan goedkoper worden. De economische kloof voor wie elektrisch kan rijden en wie niet wordt daardoor alleen maar groter.

Dat dit ooit zal keren in het voordeel en elektrisch rijden voor iedereen budgetair haalbaar is dat is uiteraard te hopen. En liefst eerder vandaag dan morgen. Maar die realiteit is nog niet bereikt en blijft voorlopig koffiedik kijken.
En er moet niet veel gebeuren om een verhoopte situatie volledig om te keren. China moet maar zijn eigen "Krimmeke" doen en we zijn op dat vlak in het westen weer volledig terug naar af want ook daar hebben we de boot al weer gemist.

Je kan uiteraard in een overgangsperiode de aankoopprijs en gebruikskosten van een auto met verbrandingsmotor stelselmatig gaan opdrijven en deze van elektrisch aangedreven auto's stabiel houden en/of licht verlagen. Dan worden e-auto's na de overgangsperiode sowieso ook "goedkoper" dan brandstof aangedreven auto's. Maar dat is een ander uitgangspunt dan dat e-auto's zakken tot onder de aankoop- en gebruiksprijs van wat voor de "overgangsperiode" de prijs van een brandstof aangedreven auto was.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

De tweedehands markt gaat nog minstens 10 jaar bezinewagens afleveren aan een lage prijs, de prijzen van tweedehandse elektrische auto's zijn nog te bezien... Ik zie niet direct een probleem in dat opzicht. Enkel de LEZ kan roet in het eten gooien, maar wie gelooft dat men in 2034 echt alle bezinewagens gaat bannen uit Brussel???
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

cadsite schreef: 09 feb 2023, 10:40 Ik kan de wagen ni EV niet kopen binnen een normaal budget. Ik kom er niet over klagen, ik stel het gewoon vast.
Ik zei daarom letterlijk "er is nog een lange weg te gaan".
Ik weet dat we richting EV gaan, maar we zijn er nog niet. Niet meer, niet minder.
Dat maakt toch niet uit. Ik zie zelfs niet in waarom er 'nog een lange weg te gaan' is ... misschien moeten de wagens zich niet aanpassen aan het gebruik, maar moeten we het gebruik afstemmen op de geboden functionaliteit ? Het zal zowiezo weinig nadelen hebben, enkel voordelen. Daarnaast zie ik ook niet in waarom het zelfs het vermelden waard is, je post heeft een overduidelijke negatieve consonantie met als resultaat dat je een EV minderwaardig vind aan een ICE op basis van een subjectieve argumentatie. Dat een ICE 1000km kan rijden waar een EV 'maar' 400km kan rijden is voor de grote meerderheid eigenlijk irrelevant. Als je job erin bestaat om zo snel mogelijk een verplaatsing te kunnen doen van meer dan 400km, dan is een EV gewoonweg geen correcte beslissing of keuze, ongeacht de kost of range.
cadsite schreef: 09 feb 2023, 10:40 Hier ga je in de mist.
Ik heb een auto, nieuwprijs €12.000. Voor mijn werk rij ik met vanalles, een caddy, camionetten, een BMW,...
Met al die voertuigen ben ik ongeveer even snel op mijn bestemming, hoe ver het ook is. (ik hou me aan de verkeersregels).
Dat een BMW een veelvoud kost is zo, maar dat maakt enkel een verschil in comfort, luxe, ... niet in de hoeveelheid tijd die ik er in doorbreng.
Dat is bij EV totaal anders. De happy few kunnen een wagen van een klein fortuin gebruiken die quasi dezelfde ritten mogelijk maakt. Ben je beperkt tot een normale prijs dan ben je er aan voor de moeite en is een dagritje heen&terug Groningen plots niet meer mogelijk.
Je bevestigd toch gewoon wat ik zeg ? De kost van de wagen is irrelevant tot je argumentatie ? De kost is vooral naar comfort en vereisten, dat een EV meer kost dan een vergelijkbare ICE is waar, maar je krijgt ook gewoon meer/andere dingen (Snellere acceleratie, meer technische features, meestal ook meer comfort wegens auto segment, ...)
Daarom ... dat die EV meer kost is totaal geen negatieve argumentatie waard. Er zijn ondertussen 'betaalbare' EV's voor de mensen die persé een EV willen hebben omwille van bepaalde kenmerken. Dat een EV nog niet voor iedereen is, is duidelijk, maar is ook geen negatief ding. Binnen enkele jaren zullen de prijzen genormaliseerd zijn (lager of hoger laat ik in het midden) en wordt het vanzelfsprekend dat je ofwel met een EV rijdt, ofwel een PHEV omdat je langere afstanden moet doen (e.g. sneltransport e.d.)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Sasuke schreef: 09 feb 2023, 13:09Binnen enkele jaren zullen de prijzen genormaliseerd zijn (lager of hoger laat ik in het midden) en wordt het vanzelfsprekend dat je ofwel met een EV rijdt, ofwel een PHEV omdat je langere afstanden moet doen (e.g. sneltransport e.d.)
Er is maar 1 richting: lager.
LFP batterijen zijn goedkoper dan de huidige technologie.
De marges bij EV-bouwers komen nu al onder druk en dat zal niet beteren met een inflatoire druk, gecombineerd met hoge intresten en hoge energieprijzen.
Met het huidige lage niveau van investeringen in fossiele brandstoffen, verwacht ik dat die ook duurder gaan worden, waardoor EV interessanter wordt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9740
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik deel grotendeels de post van ivob want die visie heb ik hier al maanden geleden gepost. De prijzen zullen niet snel dalen, ook niet met goedkopere batterijen of concurrentie. Dat zijn de redenen nl niet waarom die EV's zo duur zijn, wel de excuses.

Dat Tesla zijn prijzen heeft laten zakken betekent ook niet dat EV's nu veel haalbaarder geworden zijn, zeker niet voor de groep die ze niet kan betalen. Het model van Tesla is eigenlijk al redelijk saai/achterhaald geworden en mensen met de euro's hebben nu meer keuze. Vroeger was een tesla iets speciaals, nu heeft iedere "kleine zelfstandige" er eentje.

Men weet goed dat een wagen voor een aanzienlijke groep onbetaalbaar wordt en dat vindt men ook niet erg want minder auto's is het doel, niet alle ICE's vervangen door EV's. Naast uitstoot zorgen wagens immers nog voor andere problemen.

Dan de constructeurs, zij weten ook dat er minder mensen een wagen kunnen kopen en de hogere prijzen dienen om hun cashflow in stand te houden. Op kleine wagens maken ze te weinig winst en als ze nu iedereen die een middenklasser kocht een duurdere verkopen komt het geld ook binnen. De meeste EV's komen nog altijd vanuit de salariswagens, oftewel mensen die het niet zelf moeten betalen. Via hen wordt het aandeel EV's opgetrokken.

De LEZ maken wel degelijk een verschil want mijn vorige wagen mocht niet meer de stad binnen terwijl ik een ecopremie bij aankoop gekregen had :) Velen denken om nog één van de laatste ICE's te kopen maar wat ben je daarmee als je op veel plaatsen niet meer kan rijden.

Gelukkig heeft Vlaanderen dit al lang voorbereid en is het OV hier een plezier en pure luxe, dat heeft Benneke Weyts toch ook goed opgelost.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat bedoelde ik inderdaad met 'normaliseren' ... als je de prijzen van de ICE stelselmatig omhoog drijft of zwaarder belast, dan wordt de huidige hoge prijs van een BEV 'normaal' ... spijtig, maar zo werkt het nu eenmaal :(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9740
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het wordt dus normaal dat je geen wagen meer kan betalen en dat heten ze dan de vooruitgang :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als je dat niet van ver al ziet aankomen ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dizzy schreef: 09 feb 2023, 15:55 Het wordt dus normaal dat je geen wagen meer kan betalen en dat heten ze dan de vooruitgang :)
Precies of nog meer auto's op de beperkt beschikbare openbare ruimte echte vooruitgang is.
Het in het verleden afbouwen van openbaar vervoer en ongestructureerd bouwen ten voordele van ieder zijn eigen auto, tot meerdere binnen één gezin, zou ik nu niet precies als een vorm van vooruitgang beschouwen. Het heeft zelf in grote mate bijgedragen aan de klimaatchaos waar we op afstevenen.

En zoals eerder geschreven is het niet zo dat geen auto meer kunnen betalen voor iedereen opgaat.
Een deel kon dat in het verdere verleden ook niet, dat is een tijd geminderd en in de toekomst, zoals het er nu uitziet, zal terug niet meer iedereen zich de luxe van een eigen wagen per volwassen gezinslid kunnen veroorloven. Een deel zal het, zelfs als ze het zich kunnen veroorloven door andere zaken te laten, zelfs niet meer willen.
En zoals eerder al meermaals geschreven: het leven is geen kwestie van eerlijk voor iedereen. Was het laatste het geval reed niemand nog met een eigen auto en verplaatste iedereen zich met perfect georganiseerd en door de gemeenschap betaald openbaar vervoer.
Laatst gewijzigd door ivob 10 feb 2023, 11:08, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat is inderdaad het grote probleem hier.
Mocht er nu eindelijk eens werk gemaakt worden van een goed werkend OV dan zou het allemaal anders zijn.
Nu is het gewoon absurd ingewikkeld, loom, traag, onbetrouwbaar, duur,...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

En niet frequent genoeg.
Voor een concert in de Elisabethzaal moesten we 50minuten te vraag aankomen met de trein, anders misten we zeker de voorstelling.
Vroeger waren er meerdere treinen per uur en moest je niet zoveel tijd verliezen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9740
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

Wat ivob zegt klopt grotendeels en dat is ook mijn mening die ik hier trouwens al lang geleden heb neergepend. Toen werd het afgedaan met dezelfde redenering dat de wagens wel goedkoper zouden worden, niet dus.

Uiteraard is het niet wenselijk dat iedere ICE vervangen wordt door een EV maar dat kan op verschillende manieren. Het is helaas nog altijd zo dat je in bepaalde situaties gewoon een wagen nodig hebt en die situaties zitten ook bij mensen die het niet zo breed hebben en nu al met moeite een wagen konden veroorloven.

Naast het afbreken ipv uitbouwen van het OV is er in België dan nog het systeem waarbij mensen die wel een eigen wagen kunnen veroorloven een gesubsidieerde krijgen terwijl anderen geen meer kunnen veroorloven ook al hebben ze hem misschien meer nodig. Het punt is niet of het eerlijk is maar wel dat deze situatie bewust zo gemaakt is door het beleid of het gebrek eraan, geluk/eerlijkheid heeft er dus weinig mee te maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 09 feb 2023, 09:33 Afhankelijk van merk en type wagen kan je wel degelijk onder nul gaan op wat de GOM aangeeft.
https://www.acronymfinder.com/GOM.html
Guess-O-Meter ? Die afkorting of term nog nooit gehoord.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Laten we de olifant (of zeg maar mammoet) in de kamer benoemen.

Op de achterkant van een serviette gerekend:

Stel dat er 600.000 bedrijfswagens zijn in België. Salariswagens dus, geen dienstwagen (een camionette van een electricien dus niet).
Stel dat die wagens worden afgeschreven op 5 jaar en na 5 jaar vervangen worden.
En stel dat die wagens gemiddeld 40.000 euro kosten zonder BTW.
Dus elk jaar wordt daarvan 40.000 / 5 jaar = 8.000 euro per wagen kosten ingebracht.
Stel aan 20% vennootschapsbelasting. Het kan meer zijn, het kan minder zijn.
En stel dat ze 100% aftrekbaar zijn (wat niet zo is, en dat regime wordt ook afgebouwd trouwens, maar... het zijn toch gemiddelden).
8.000 x 20% = 1.600 euro.
Dus elke auto krijgt 1.600 euro fiscaal voordeel per jaar.
Ik hou geen rekening met recup via VAA, maar ik hou ook geen rekening met aftrek van onderhoudskosten, banden, brandstof...
Ik hou ook geen rekening met aanleggen en onderhouden van wegeninfrastructuur.

Dit kost de gemeenschap: 1.600 per wagen per jaar x 600.000 wagens in the running = 960.000.000 per jaar aan fiscaal voordeel dat naar automotive gaat.

Zie ik dit correct?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomby schreef: 10 feb 2023, 11:55 Guess-O-Meter ? Die afkorting of term nog nooit gehoord.
Het moet ooit de eerste keer zijn dat je nieuwe kennis opdoet. :wink:

@jutuiz Een berekening die hoofdzakelijk bestaat uit veronderstellingen kan zelfs niet bij benadering een bruikbaar resultaat opleveren.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

ivob schreef: 10 feb 2023, 13:04 @jutuiz Een berekening die hoofdzakelijk bestaat uit veronderstellingen kan zelfs niet bij benadering een bruikbaar resultaat opleveren.
dit is dan ook forum waarop gediscussieerd wordt en geen begrotingscommissie... hoewel ik - uit goede bron - verneem dat het soort diepgang aldaar niet veel verder gaat dan m'n berekening hierboven...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

jutuiz schreef: 10 feb 2023, 13:15 dit is dan ook forum waarop gediscussieerd wordt en geen begrotingscommissie...
Ook geen probleem.
jutuiz schreef: 10 feb 2023, 12:29 Zie ik dit correct?
Neen, want de cijfers die je stelt komen niet overeen met de werkelijkheid. De rechtstreeks gederfde inkomsten door de kosten van subsidies aan salarisauto's op basis van meer betrouwbare cijfers bedraagt een veelvoud van wat jij stelt op basis van buikgevoel.

Ja, want er gaat (veel) overheidsgeld naar salarisauto's. Of dit beter aan iets anders zou besteed worden is een totaal andere discussie dan het onderwerp van dit topic.

En dit topic gaat over EV rijders. Niet over de federale herverdeling van overheidsgeld. :wink:
Dus een discussie in een verkeerd topic.
Waar ik ook geen probleem mee heb maar anderen misschien weer wel. Dus niet verwonderd zijn dat zo'n discussie voortijdig afgebroken wordt of deels verwijderd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

ivob schreef: 10 feb 2023, 13:20 En dit topic gaat over EV rijders. Niet over de federale herverdeling van overheidsgeld. :wink:
Dus een discussie in een verkeerd topic.
Waar ik ook geen probleem mee heb maar anderen misschien weer wel. Dus niet verwonderd zijn dat zo'n discussie voortijdig afgebroken wordt of deels verwijderd.
En zo wordt elke stroper toch weer een boswachter.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Eerder omgekeerd.

En verder off topic, je vroeg of je dit correct zag. Het antwoord was dus deels negatief om eerder aangehaalde redenen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 663
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waterstof maakt komaf met dé achilleshiel van elektrisch rijden :wink:

https://www.hln.be/mobiliteit/getest-in ... ~a9df7e8e/


Getest in primeur: BMW iX5 Hydrogen. “Waterstof maakt komaf met dé achilleshiel van elektrisch rijden”

Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.”
Joost Bolle 15-03-23, 14:00 Laatste update: 14:58

Toegevoegd na 20 uren 9 minuten 10 seconden:
Misschien een tweedehands EV.vehikelmarkt al in de maak ? :lol: Of zitten de Duitsers hier achter... :wink:

https://www.hln.be/binnenland/oproep-wi ... ~a592889f/


OPROEP. Wil jij af van je elektrische wagen?

Ging jij een aantal jaar geleden voluit voor een elektrische wagen, maar heb je daar nu spijt van? Zowat vier op de tien Belgen overweegt de aankoop van een elektrische auto als hun volgende voertuig, maar er zijn ook mensen die ervanaf willen. Omdat het rijbereik tegenvalt, omdat het laden te traag gaat of er eenvoudigweg te weinig laadpalen zijn. Of omdat het te veel kost. De redenen kunnen divers zijn.
Fien Tondeleir 16-03-23, 11:45

Wil jij toch weer liever een diesel of benzine? Laat het ons weten. Stuur een mailtje met wat korte info en je contactgegevens naar [email protected]. Bedankt.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”