Uitbreiding PV

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Omdat ons dak nog niet vol is en omdat er over enkele jaren een EV komt, willen we nu al de huidige PV-installatie uitbreiden.
Ik veronderstel dat "nu" nogal relatief zal zijn, aangezien we al maanden wachten tot de installateur gewoon nog maar kan langskomen :). Ik verwacht dat het eerder 2024 zal zijn eer de uitbreiding op het dak zal liggen :).

Huidige installatie:
- 1F/40A hoofdzekering (3F komt binnen op de digitale meter)
- 5,7kWp op 2 strings (15 x 380W)
- 5kVA 1F-omvormer, aangesloten op een 25A automaat, middels een 3G6 (+ 1 datalijnen en 1 internetverbinding)
- 12,8kWh aan batterij

Nieuwe installatie:
- 3F (want meer omvormervermogen dan toegelaten op 1 fase)
- 25 extra panelen
- er is nog extra plaats voor 2 extra PV's naast een schouw, wat met string-inverters geen goed idee is denk ik
- er is nog extra plaats voor 5 extra PV's op een stukje dak met een helling van 16°, de rest van het dak is 35° - wat geen ideale hellingsgraad is (en dus vermoedelijk de prestatie van de ganse string negatief gaat beïnvloeden)
- geen extra batterijen, tenzij essentieel voor de uitbreiding (zie afwegingen)

Afwegingen
- omvormer: 1 nieuwe 3F omvormer met alle panelen erop <> 1 extra 1F omvormer met een spreiding van de oude/nieuwe panelen op beide omvormers
- batterij: kan je 1F batterij op een 3F omvormer aansluiten?

Suggesties wat we allemaal kunnen doen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Misschien interessant om mee in overweging te nemen is dat Fluvius het max. omvormervermogen aan het herbekijken is. Je zou dan een omvormer met een hogere kVA mogen installeren dan nu toegelaten met de softwarematige beperking op teruglevering naar het net (volgens de huidige waarden 5/10 kVA).

Een batterij is een opslagmedium.
Je kan ze dus zowel op een 1F als 3F omvormer aansluiten.

Indien een thuisaccu zou je ook kunnen overwegen om een uitbreiding van PV buiten het net te houden en de productie via een MPPT rechtstreeks naar de batterij te sturen. Geeft minder verliezen en de huidige netverbonden installatie moet niet aangepast worden. Moet wel compatibel zijn met de huidige installatie.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

ivob schreef: 30 jan 2023, 13:11 Misschien interessant om mee in overweging te nemen is dat Fluvius het max. omvormervermogen aan het herbekijken is.Je zou dan een omvormer met een hogere kVA mogen installeren dan nu toegelaten met de softwarematige beperking op teruglevering naar het net (volgens de huidige waarden 5/10 kVA).

Dat lijkt me zo evident, dat je softwarematig beperkt dat er meer dan 10kW op het net geduwd wordt en niet meer hardwarematig.
In dat geval kan ik nog een pak meer PV leggen, want onze garage heeft nog geen PV's en ik heb nog ergens een kleiner bijgebouw zonder panelen (+/- 10m²) :).
Enig idee van een timing? Zijn het verkennende gesprekken of is de eindconclusie al in zicht? Voor onze geplande investering is dat namelijk ei zo na een gamechanger.
Je kan ze dus zowel op een 1F als 3F omvormer aansluiten.
De omvormer haalt dan een bepaald vermogen uit de batterij om dat vermogen op, naar keuze, L1/2/3 aan te bieden?
Ik dacht, assumption is the mother of all f**ups, dat een 3F omvormer dan ook een batterij in 3 sets had, waardoor je potentieel op L3 een verbruiker hebt en al van het net moet tappen, terwijl de L1 nog wat batterij over heeft.
Indien een thuisaccu zou je ook kunnen overwegen om een uitbreiding van PV buiten het net te houden en de productie via een MPPT rechtstreeks naar de batterij te sturen. Geeft minder verliezen en de huidige netverbonden installatie moet niet aangepast worden. Moet wel compatibel zijn met de huidige installatie.
Bedoel je dat de PV enkel aan de batterij hangt en dus eerst de batterij oplaadt, alvorens "het huis" er gebruik van kan maken? Geen idee of mijn huidige omvormer dat überhaupt wel kan. Het is een hybride omvormer.
Sowieso kan ik geen 16kWp aan een 5kVA hangen. Die zou in de zomer ontploffen :).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk eerlijk gezegd dat thuisladen dood is door het capaciteitstarief. Ook ik heb m'n dak vol gelegd ter voorbereiding tot... maar zelfs met een enkelfasige lader +7,4 kW maandpiek is een stevige meerprijs in combinatie met aanschafkosten, daar kan je al veel openbaar voor laden.
De wetgeving verandert zo snel dat je moeilijk kan anticiperen.

Misschien kan je ook bekijken of je je huidige strings kan combineren tot 1 string en je nieuwe zonnepanelen op je tweede string plaatsen, al dan niet met een nieuwe 5 kW omvormer.
Tegenwoordig kan er ook al heel wat met strings parallel zonder noemenswaardig rendementsverlies.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
yuan_lee86
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: 30 jan 2023, 14:38 Dat lijkt me zo evident, dat je softwarematig beperkt dat er meer dan 10kW op het net geduwd wordt en niet meer hardwarematig.
Wat ga je met het overtollige PV stroom doen als je meer dan 10kW produceert en de batterij al vol is (in extremis ook alle stroomverbruikers aan)?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 30 jan 2023, 14:38 Dat lijkt me zo evident, dat je softwarematig beperkt dat er meer dan 10kW op het net geduwd wordt en niet meer hardwarematig.
In dat geval kan ik nog een pak meer PV leggen, want onze garage heeft nog geen PV's en ik heb nog ergens een kleiner bijgebouw zonder panelen (+/- 10m²) :).
Enig idee van een timing? Zijn het verkennende gesprekken of is de eindconclusie al in zicht? Voor onze geplande investering is dat namelijk ei zo na een gamechanger.
Uiteraard is dat evident maar het is minder evident dat een mastodont zoals Fluvius op zeer korte tijd van koers verandert. Geen idee van de exact timing maar ik twijfel er sterk aan dat het ei zo na zal zijn.
Bedoel je dat de PV enkel aan de batterij hangt en dus eerst de batterij oplaadt, alvorens "het huis" er gebruik van kan maken? Geen idee of mijn huidige omvormer dat überhaupt wel kan. Het is een hybride omvormer.
Sowieso kan ik geen 16kWp aan een 5kVA hangen. Die zou in de zomer ontploffen :).
De MPPT doet het werk van de omvormer (richting batterij).
Je hebt nog een geschikte omvormer nodig richting AC verbruikers.
Het DC/DC deel dient om in de winter het tekort van DC/AC/DC/AC op te vangen en wordt in de zomer gewoon afgebouwd. Een van de redenen dat ik niet met een hybride omvormer werk (wat weer andere voordelen heeft) maar met 2 verschillende omvormers en alles op monofase en niet op driefase. Het eerste is technisch eenvoudiger, zeker als je verschillende richtingen uitwil, uit te voeren en goedkoper in de uitvoering.
Maar met een woning met verbruikers die hoge vermogens nodig hebben (meer dan 32A) zal dat uiteraard niet gaan.
Maar blijkbaar heb je nu ook monofase dus die verbruikers zijn er wellicht nu ook (nog) niet?

Toegevoegd na 9 minuten 14 seconden:
honda4life schreef: 30 jan 2023, 14:45 Ik denk eerlijk gezegd dat thuisladen dood is door het capaciteitstarief.
Hangt ook weer van de individuele situatie af.
Hier laden we de BEV bv. voornamelijk met PV stroom en af en toe een piek (hier max. 9,2 kW, iets wat we in de praktijk nog nooit gehaald hebben ook niet op max. (32A) netladen) heeft - bij ons verbruiksprofiel - ook geen invloed op het capaciteitstarief. Dat is immers, ook met hogere kwartierpieken, altijd de kost van de forfaitaire min. van 2,5 kW (op jaarbasis een 110 €).
Voor wie op jaarbasis thuis veel kWh laadt via het net is het ccapaciteitstarief ook niet nadelig. Een deel van de netkosten zit immers nog altijd in de (lagere) afnameprijs (zo'n 8 c€ kWh waar dat voor het capaciteitstarief een 15 c€/kWh was. Per kWh afname loop je dus een 7 cent in. Hoe meer kWh je afneemt hoe vlugger het capaciteitstarief op vermogen ingelopen wordt en omgezet in een voordeel.

Je moet (mag) dus individueel gaan uitrekenen wat de meest voordelige situatie is
=> zo weinig mogelijk netafname waarbij je dus niet meer netkosten hebt dan het forfaitaire minimum op vermogen
=> zo veel mogelijk netafname (bv. door thuisladen) waarbij het goedkopere nettarief per kWh de prijs van de vermogenspieken compenseert of zelfs inhaalt.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

honda4life schreef: 30 jan 2023, 14:45 Ik denk eerlijk gezegd dat thuisladen dood is door het capaciteitstarief.
Dat zie ik anders.
Ik rij nu 300-400km/week, waarvan 100km 2 dagen na elkaar. Als ik kan thuisladen aan 3kW (wat niet hoger is dan mijn huidige maandpiek), met loadbalancing, dan laad ik tussen thuiskomen en vertrekken nog makkelijk 25-30kWh en dus 100-150km. Dus het capaciteitstarief heeft daar geen invloed op (behalve dan dat ik het moet plannen).
Het tarief voor thuisladen, daar kan geen snellader aan de kant van de weg tegenop.
Misschien kan je ook bekijken of je je huidige strings kan combineren tot 1 string en je nieuwe zonnepanelen op je tweede string plaatsen, al dan niet met een nieuwe 5 kW omvormer.
De huidige set (5,7) kan prima op 1 string op de huidige omvormer.
Maar met 15-16kWp zal ik hoedanook een bijkomende omvormer nodig hebben.
yuan_lee86 schreef: 30 jan 2023, 14:50
heist_175 schreef: 30 jan 2023, 14:38 Dat lijkt me zo evident, dat je softwarematig beperkt dat er meer dan 10kW op het net geduwd wordt en niet meer hardwarematig.
Wat ga je met het overtollige PV stroom doen als je meer dan 10kW produceert en de batterij al vol is (in extremis ook alle stroomverbruikers aan)?
Hetzelfde dan vandaag als de spanning op het net te hoog ligt: dat "verdampt": ik exporteer het niet en ik gebruik/verbruik het ook niet.
ivob schreef: 30 jan 2023, 14:51 Maar met een woning met verbruikers die hoge vermogens nodig hebben (meer dan 32A) zal dat uiteraard niet gaan.
Maar blijkbaar heb je nu ook monofase dus die verbruikers zijn er wellicht nu ook (nog) niet?
Ik weet wel dat ik geen 3F heb voor mijn verbruikers: er is niets dat 3F nodig heeft. Het huis is al altijd 1F geweest. Los van de PV-uitbreiding (max 5kVA om 1F) zie ik ook geen enkele reden om naar 3F te gaan. Een auto kan je ook prima laden met 1F.
De MPPT doet het werk van de omvormer (richting batterij).
Je hebt nog een geschikte omvormer nodig richting AC verbruikers.
Het DC/DC deel dient om in de winter het tekort van DC/AC/DC/AC op te vangen en wordt in de zomer gewoon afgebouwd.
Ik snap niet hoe je meer dan 5kVA aan PV's op een monofasige aansluiting/omvormer krijgt.
Uw voorstel/idee is dus om 16kWp aan een batterij te hangen (PV -> DC omvoermer > batterij) en dan een aparte omvormer om van de batterij naar de AC te gaan (batterij > omvormer > AC)?
Geen idee of dat kan met wat ik nu heb.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

yuan_lee86 schreef: 30 jan 2023, 14:50 Wat ga je met het overtollige PV stroom doen als je meer dan 10kW produceert en de batterij al vol is (in extremis ook alle stroomverbruikers aan)?
Dat is nu net het doel van de sturing: de omvormer terugschakelen in vermogen ipv een aan/uit omvormer.
Wat nu al gebeurt bij eilandinstallaties en de huidige omvormers.
Maar in de praktijk wil je dat uiteraard zoveel mogelijk voorkomen door geen productie verloren te laten gaan maar te gebruiken en/of op te slaan en/of de oriëntatie van de panelen* => verbruikers/thuisaccu/BEV accu/boilervaten/....

* Het is bij een omvormer met een hoger vermogen in eerste instantie ook niet de bedoeling om altijd meer te produceren maar om meer PV te kunnen leggen waardoor je bij lagere instraling niet gelimiteerd bent door een omvormer met een lager vermogen. De limiet van 5/10 kVA is ook geen technische limiet maar een (politieke) beslissing van de Vlaamse netbeheerder.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Mijn bedoeling is
- meer zelf opwekken, omdat ons verbruik ook omhoog zal gaan met een EV
- sneller een deftig vermogen opwekken, door 3x zoveel PV te hebben, bv: vandaag 6kWh met de uitbreiding zou dat 14-15kWh zijn (ergo volle batterij om de nacht in te gaan)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dat is een nobel doel.
Maar als het hoger verbruik vooral te wijten is aan thuisladen van een BEV zou ik eerst eens een andere optie berekenen:
Een tweede digitale meter koppelen excl. aan de laadpaal, voor die meter een dynamisch contract afsluiten en het laden sturen naar de goedkope uren. Vraag geen enkele investering. De tweede DM is nl. gratis en de software met de all in prijzen voor een dynamisch contract wordt aangeleverd door de e-leverancier.
Het is maar een suggestie. Niets moet. :-D
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik veronderstel dat (is eerste wat ik ervan hoor trouwens) de plaatsing van een 2e DM gratis zou zijn, maar dat je wel nog altijd moet betalen voor het gebruik van die DM? Of zit alles mee vervat in de prijs van de 1e DM?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

De plaatsing is idd gratis vanaf 1/1/2023.
Hij is aan dezelfde voorwaarden onderworpen als de eerste DM of een analoge meter.
De kosten zitten vervat in de netkosten van Fluvius en de kosten van databeheer (welke je sowieso al betaalt).
De tweede meter is alleen toepasbaar op regelbare toepassingen en niet toepasbaar in appartementen.
Het moeten ook twee tegen elkaar geplaatste DM's zijn. Dus niet een tweede DM voor laden en een analoge meter voor het huishouden.
Het energiecontract voor de twee meters mag ook niet hetzelfde zijn;
De link voor de 2de DM (in Vlaanderen uitsluitend toegelaten voor een laadpaal) werd hier eerder al geplaatst.
https://www.fluvius.be/nl/thema/aanslui ... sche-wagen
De bron voor de plaatsingskosten, aansluitingsvoorwaarden en berekening capaciteitstarief 2 meters is Fluvius zelf (persoonlijke communicatie).
Laatst gewijzigd door ivob 30 jan 2023, 16:15, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Dan kan ik enkel laden met ingevoerde stroom.
Ik wil kunnen laden met overschotstreem van mijn PV's.
Wat "het huis" en de batterij niet nodig hebben, kan dan in de autobatterij. Pas als ook die vol is, gaat het naar het net (injectievergoeding).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Is het je eigen EV of een salarisauto?
Bij een eigen EV kan je nog altijd de optie gebruiken om het laden, afhankelijk van de overproductie, te wisselen tussen de twee digitale meter. Met twee laadpalen of met een laadpaal op DM2 en een granny op DM1 (waar ook PV op aangesloten is).

Bij een salarisauto heeft dat weinig zin want dan verlies je op de tweede lader (indien laadpaal van werkgever met MID teller en backoffice) de vergoeding.

Je hebt ook nog de optie om op DM1 de overschot van de stroom tegen betaling te injecteren op het net en op DM2 te laden volgens dynamische tarieven. Wanneer de dynamische tarieven lager zijn dan de injectievergoeding is dat scenario het overwegen waard.

Je kan ook alle scanerio's gaan combineren wat op dat specifiek tijdstip het beste uitkomt.

Wanneer je dat zelf niet wil is het uiteraard geen optie.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

honda4life schreef: 30 jan 2023, 14:45 Ik denk eerlijk gezegd dat thuisladen dood is door het capaciteitstarief. Ook ik heb m'n dak vol gelegd ter voorbereiding tot... maar zelfs met een enkelfasige lader +7,4 kW maandpiek is een stevige meerprijs in combinatie met aanschafkosten, daar kan je al veel openbaar voor laden.
De wetgeving verandert zo snel dat je moeilijk kan anticiperen.
Ik betaal op jaarbasis 100EUR meer mét capaciteitstarief dan zonder ... zonder ZP, zonder batterij mét thuislader voor de EV (11kW). Maar ik laad altijd aan max. 6A (3F ==> ~3,8kW) als ik thuis ben, das meer dan snel genoeg en beperkt de piek. Verder is mijn achterbouw ook nog met 1x2kW elektrische verwarming die dag/nacht aanstaat (met thermostaat - 12° 's nachts - 19° overdag) én heb ik verder 3 gezinsleden die constant thuis zijn.

Ik heb de indruk dat het capaciteitstarief vooral zij treft die de afgelopen jaren geinvesteerd hadden in zelf productie ... :/
Zelfproductie is bij ons voor NA de verbouwing/renovatie van de woning :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9744
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Sasuke schreef: 30 jan 2023, 16:29 Zelfproductie is bij ons voor NA de verbouwing/renovatie van de woning :)
Dat lijkt me ook de juiste volgorde, eerst de basis in orde en dan verder op bouwen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Hangt van de omstandigheden en mogelijkheden af. Je dak moet uiteraard nog in goede staat zijn.
Ik heb PV gelegd meer dan een jaar voor ik de huidige woning volledig begon te renoveren (alleen buitenmuren en dak bleven behouden) en iets minder dan drie jaar voor ik er zelf in kwam wonen. Maakte toch een verschil van tienduizenden euro (bij een eigen investering van 500 €).
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sasuke schreef: 30 jan 2023, 16:29 Ik heb de indruk dat het capaciteitstarief vooral zij treft die de afgelopen jaren geinvesteerd hadden in zelf productie ... :/
Correct!
En de volgende stap is ook bekend.
Betalen om te mogen injecteren op het net tijdens de zomermaanden.
Vanaf 2026, als de grote massa zijn digitale teller en zijn uitbreiding van zonnepanelen heeft … :lol:
En als kers op de taart gaan ze dan ook nog afschakelen in de winter.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

duizend schreef: 31 jan 2023, 06:46 Vanaf 2026, als de grote massa zijn digitale teller en zijn uitbreiding van zonnepanelen heeft … :lol:
Heb je een link ?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

duizend schreef: 31 jan 2023, 06:46 Correct!
En de volgende stap is ook bekend.
Betalen om te mogen injecteren op het net tijdens de zomermaanden.
Vanaf 2026, als de grote massa zijn digitale teller en zijn uitbreiding van zonnepanelen heeft … :lol:
En als kers op de taart gaan ze dan ook nog afschakelen in de winter.
duizend schreef: 31 jan 2023, 06:37 FUD is en blijft jouw departement Dizzy.
Wij houden ons enkel bezig met feiten.
Ik zou dus ook graag een link/bron zien die naar de feiten verwijst die je hiervoor aangeeft waardoor de volgende stap (betalen om vanaf 2026 te mogen injecteren op het net tijdens de zomermaanden) ook bekend is.
Sol Invictus!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik meen me te herinneren dat dit vermeld werd bij de eerste consultatie ivm het capaciteitstarief
Ga ik nu niet opzoeken want tegen die tijd kunnen er andere 'vooruit schrijdende inzichten' opduiken
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Inderdaad, dat was dan ook een eerdere consultatieronde en het werd niet weerhouden in de laatst geldende tariefmethodologie 21-24 noch werd er een effectieve datum afgesproken waarop het dan wel zou ingaan. Daarvoor moet de procedure terug herbegonnen worden voor een nieuwe tariefmethodologie. Het enige wat bij mijn weten, en ik volg die consultatierondes redelijk van nabij op, vaststaat is dat het werd uitgesteld.
Net zoals bij eerder consultatieronden er een piste was waarbij men het capaciteitstarief wou heffen op het max. vermogen van de fysieke aansluiting (je weet wel 40A stond dan gelijk aan tarief X3 enz.). Wat het uiteindelijk ook niet geworden is.

Ik beweer ook niet dat het huidige capaciteitstarief een finaal iets is. Integendeel zelfs.
Ik vraag gewoon een bronbevestiging van de vorige bewering: "En de volgende stap is ook bekend.
Betalen om te mogen injecteren op het net tijdens de zomermaanden. Vanaf 2026, ...."
Dat is het minste wat men kan doen bij zo'n boude uitspraak die op een relatief korte termijn een weerslag heeft op veel prosumenten.
Zeker waneer dat geschreven wordt door personen die gelijktijdig beweren zich alleen op feiten te baseren.
Zoniet is het niet meer dan wat het is: Fear, Uncertainty, and Doubt. Dat mag duidelijk zijn voor zo'n bericht op het www zijn eigen leven gaat leiden en de oorsprong niet meer kan achterhaald worden.


Dus nogmaals, graag een bronbevestiging zodat de FUD kan geschrapt worden. Kan altijd dat ik iets gemist heb en dan hoor ik dat gaag op tijd om te kunnen bijstellen.
Of een nuancering dat het al geen bekende stap is maar gewoon een persoonlijke mening en/of interpretatie.
Laatst gewijzigd door ivob 31 jan 2023, 15:30, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, het wordt ook continu vermeld in allerlei interviews…

Dat dit capaciteitstarief slechts een eerste aanzet is.
Dat men in de toekomst ook rekening gaat houden met het uur van de dag waarop de piek getrokken wordt.
Dat capaciteit voorlopig enkel geïnterpreteerd wordt als verbruik. Maar in de toekomst evengoed injectie, dat belast het net ook.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

En dat zou de logica zelve zijn.
Het net trekt zich fysiek nl. weinig aan in welke richting het wordt belast.
Het trekt zich wel iets aan van het feit hoeveel consumenten en prosumenten gelijktijdig het net gebruiken en het dan (over)belasten. Maar daar houdt het huidige capaciteitstarief geen rekening mee gezien het alleen een tarief oplegt voor één richting en het tarief voor die richting 24/7 gelijk is ipv rekening te houden met de echte pieken op het net.

En betalen om te injecteren spreekt ook de huidige trend van energie delen en peer-to-peer verkoop tegen. Wie gaat daar nog voor gaan als je ook al moet gaan injecteren en nog eens voor afname?
Of men zou de kosten voor afname evenredig moeten verminderen.
Vergeet niet dat je geïnjecteerde stroom voor diegene die levert dan wel "gratis" is maar dat diegene die ontvangt nu de volle pot betaald voor afname. Deze betaalt als het ware al voor de twee bewegingen.

Maar Vlaams beleid op termijn en logica staan soms nogal haaks op elkaar.
Net zomin is een opinie die je in een interview leest hetzelfde als een feitelijk vaststaand gegeven.

En voor wie tijdig voorbereid is maakt het in se niets uit of er al dan niet een injectietarief komt. Het hangt er dan van af of het op dat ogenblik nog altijd voordeliger is om een netverbinding te hebben of niet. Gewoon aanpassen aan de nieuwe situatie wanneer ze zich voordoet. En daar hoort, indien nodig wegens niet meer rendabel, ook een totale afschakeling van het net bij. Maar dan moet je wel voorbereid zijn.
En een uitbreiding van de eigen productie (met opslag) zoals in het geval van @heist_175 is dan een stap in de goede richting.
Je kan uiteraard ook zitten wachten tot de eerste SRM's hun eerste kWh op het Belgische (of is het in 2026 al het Vlaamse?) net zetten.
Ieder zijn keuze. Iedere keuze zijn gevolgen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Het bashen op PV en het dromen over allerlei luchtkastelen, kan dat alstublieft in de desbetreffende topics in de topics Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch) -> viewforum.php?f=110
Daar wordt al genoeg met modder gegooid.
Ik zou het hier enkel willen hebben over technische mogelijkheden en niet over de politiek.
Is het je eigen EV of een salarisauto?
Het zal - al is dat nooit een zekerheid - een firmawagen zijn, tegen dan is mijn diesel "op".

Hoe ik het nu zie:
met een installatie van 6kWp haal ik 6MWh, op een verbruik van 4MWh.
78% van die 4MWh hebben we kunnen shiften van "inkoop energie" naar "PV+batterij", dus we moeten nog maar 22% van onze elektriciteit aankopen op het net.

Wanneer ons verbruik +/- verdubbeld met een EV, wil ik ook gewoon meer PV.
Enige nadeel is dat 3fasige. Buiten de door @ivob voorgestelde optie (die ik niet snap) om fors meer PV op monofase aan te sluiten, zal ik bij meer PV ook meer omvormer en dus 3F nodig hebben.

Momenteel wordt gelijktijdige injectie op een fase en afname op een andere fase nog gelijkgesteld, maar dat kan ook ooit stoppen.
Dus misschien beter om de huidige 5kVA/1F omvormer ongemoeid te laten op L1 en een nieuwe omvormer op L2 te zetten?
Ofwel sluit ik dan alle verbuikers aan op L1 en L2, of ik verschuif in de zekeringkast alle beperkte verbruikers naar L1 (waar ook de batterij aanhangt) en op L1/2/3 hang ik de grote verbruikers, bv alles bijkomend op de "natte kringen": vaatwasser, droogkast, boiler, airco's, ...?
Komende van 1F/40A, wat zou ik dan best kiezen?
3F/20A lijkt me zo weinig, als je "toevallig" op 1 fase 20A trekt, zit je al op de limiet!?
3F/40A lijkt dan misschien overkill? Al zijn er heel wat huizen die dat nu nog hebben, omdat het vroeger "standaard" aangeboden werd :)?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

3f 25a is wat ik hier heb met 15kwp en 10kva omvormer.

Wat ivob volgens mij wil uitleggen is dit: op een victron multiplus batterij omvormer kun je langs de dc kant ook nog een bakje van victron hangen, een mppt tracker. Op dat bakje mag je zo veel pv hangen als technisch haalbaar omdat het niet aan het net hangt. Dat is dc dc. Ik denk dat je overschot pv vanuit dat bakje niet kunt terugleveren maar voor de rest een zeer mooie oplossing.

Je oude ac omvormer hangt eigenlijk altijd als gebruiker aan je binnenhuis ac net.



Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

liegebeestig schreef: 31 jan 2023, 19:39 3f 25a is wat ik hier heb met 15kwp en 10kva omvormer.
Het enige waar wij "een piek" mee trekken is de kookplaat, die ik dan ook op 3F zou aansluiten.
Verder zijn er nauwelijks grote verbruikers en zelfs lang voor we PV hadden of er sprake was van capaciteitstarief hadden we niet de gewoonte om vaatwasser en wasmachine tegelijk te laten draaien (al zal dat wel eens gebeurd zijn).

Hoelang heb je die 15kWp/10kVA installatie op 3F al?
Wat is uw PV-productie (in kWh) per jaar, gegeven dat je in de zomer aftopt?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Is het een bedrijfswagen met laadkaart waarbij ook het thuisladen vergoed wordt?
Zo ja dan maakt het tov de huidige situatie toch niet veel uit dat de EV meer gaat verbruiken want dat extra verbruik wordt dan toch vergoed?

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jij => 1 x 40A, geen grootverbruikers en laden bij voorkeur op overproductie van zonnestroom (tegen vergoeding) aan een vermogen tussen 10 en 17A (afhankelijk van de overproductie).
Een PV installatie van 5,6 kWp met een omvormer van 5.0 kVA.
Het grote verschil is wel dat ik met twee omvormers van telkens 5 kVA werk (wegens eilandwerking => zie uitleg liegebeest) en niet met een hybride (het voordeel is minder verlies naar de accu maar, zoals jezelf opmerkt, slechts 1 x 5 kVA omvormer die tegelijk accu en PV moet behandelen). Het systeem om met een MPPTvanuit een tweede PV-installatie rechtstreeks de accu van DC te voorzien (en er via de tweede accu omvormer terug AC van te maken voor de verbruikers) ligt dus idd meer voor de hand dan bij één hybride omvormer.

Wanneer je meer PV wil moet je niet noodzakelijk een omvormer bijplaatsen. Je kan op dezelfde omvormer - veel meer kWp aansluiten. Voor de netbeheerder is immers de kVA van de omvormer die de max. bepaald en niet de kWp van de panelen. Dat max. wordt bepaald door de technische vereisten van de omvormer. Zijn daar dan geen mogelijkheden in (gezien je toch niet echt 3F nodig hebt). Bepaalde omvormers van bv. SMA laten tot 200% overdimensionering toe (ook afhankelijk van de oriëntatie en hellingshoek van de panelen).
Je mag wel geen GSC meer ontvangen of bij verandering verlies je deze. Dan is de enige optie idd te werken met een volledig nieuwe installatie met eigen omvormer als surplus (waarbij je de GSC rechten behoudt op de oorspronkelijke instalaltie).
Sol Invictus!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

6 jaar ofzo. Wel inderdaad ook elektrisch koken en warmtepomp.

PV is wel oost-west op 10 graden. Ruwweg 14mwh geproduceerd. Zelfs met die moeilijke oriëntatie.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

liegebeestig schreef: 31 jan 2023, 19:39 Ik denk dat je overschot pv vanuit dat bakje niet kunt terugleveren maar voor de rest een zeer mooie oplossing.

Je oude ac omvormer hangt eigenlijk altijd als gebruiker aan je binnenhuis ac net.
Het is idd niet de bedoeling om via de MPPT tracker te gaan terugleveren aan het net. Dat doet de PV omvormer (met de eerste reeks panelen waar ik overigens niets aan mag veranderen zonder GSC te verliezen, vandaar ook een ontdubbeling van de panelen zelf).
Het is net de bedoeling om via deze extra panelen de batterij te blijven voeden tijdens de wintermaanden wanneer dit onvoldoende is met de productie van de eerste. En in de zomer, indien nodig, deze tweede reeks eerst te verbruiken met de AC verbruikers (ook minder verliezen) en via de eerste installatie (PV/SMA) te injecteren in het net wanneer deze stroom niet echt nodig is.

Je zou, zonder GSC, uiteraard bij heel veel overschot ook nog altijd kunnen injecteren naar het net vanuit de accu zelf. Dat kan ook geprogrammeerd worden. Maar dat wist je al. :angel:

Toegevoegd na 4 minuten 32 seconden:
heist_175 schreef: 31 jan 2023, 19:52 Het enige waar wij "een piek" mee trekken is de kookplaat, die ik dan ook op 3F zou aansluiten.
Maar is dat echt nodig? Je doet nu toch ook al jaren zonder? Of kook je nu nog op gas?
Hier al bijna 10 jaar inductie op monofase zonder enig probleem.
En idd al lang voor het capaciteitstarief de gewoonte om niet alles gelijktijdig te doen. Onze gemiddelde maandpiek over 2022 was dan ook maar een 3,1 kW (volgens de huidige normen, dus indien minder dan 2,5 de maand meegerekend aan 2,5, technisch gezien dus nog veel lager).

Je zou ook eens voor de eigen situatie moeten berekenen of het na uitbreiding van PV (en bijgevolg minder afname van het net) door het samenspel van het forfaitaire minimumtarief berekend op vermogen en de max. factuur (per MWh) nog zin heeft om rekening te houden met je maandpieken. Afhankelijk van je netafname doet dat er bv. niet meer toe.
Als is je vorige cijfers goed interpreteer zit je nu rond een 880 kWh netafname per jaar (?). Bij mij ligt het omslagpunt op 530 kWh netafname (en daar zit ik al ver onder, ook met gebruik thuislaadpaal). Daar zit je dus zelf niet ver mee van af (wel nog herberekenen voor eigen situatie) en met de geplande uitbreiding van je PV moet dat dus niet echt een probleem zijn.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

De kookplaat (inductie) werkt al sinds altijd op 1F/32A, dus dat gaat prima.
Als ik echter naar 3F ga, is het nogal riskant om de kookplaat op 1F/32A te laten staan als de hoofdaansluiting "maar" 3F/25A of 3F/32A is :).

@meer kWp aansluiten
Op de 5kVA omvormer die we nu hebben, wat het maximum is gegeven 1F, hangt nu 5,7kWp. We kunnen dat maximaal oprekken tot 8kWp, wat nog steeds fors onder de geplande uitbreiding naar 14-15-16kWp is. Voor die resterende 6-7-8kWp zal ik alsnog een andere oplossing moeten hebben.
Aangezien ik geen "Victron" (zie uitleg hierboven) omvormer heb, betwijfel ik of de suggestie hierboven voor mij überhaupt kan werken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Voorstel van de PV-installateur:
- uitbreiden van monofasig naar 3F
- uitbreiden PV's van 5,7kWp naar 9,5kWp op L1 (waar nu de batterij aanhangt)
- nieuwe PV-installatie op L2 van 5,7kWP enkel voor de laadpaal van de EV (die komt er in de verre toekomst)
- L3 laten we "leeg"
(opgeteld van 5,7kWp naar 15,2kWp)

Overschotstroom van L1 wordt "gesaldeerd" door Fluvius met de L2, maar is dan wel manueel te bedienen (de laadpaal kan niet meten op de L1 hoeveel er geïnjecteerd wordt).

Ik zou dan wel een 3F/40A verhoging moeten aanvragen -> zijn daar recurrente kosten aan verbonden (dus los van de omschakelingskost en keuring etc)?
3F/40A heb ik nodig om op L1 nog steeds het ganse huis (zoals vandaag) te doen draaien.

Het alternatief met een 3F voor het ganse huis, zou betekenen dat ik ook de bestaande omvormer moet vervangen en hij vond dat vooral dik zonde.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is denk ik wel de bedoeling dat je de load verdeelt over de 3 fasen, niet 1 fase voor je verbruik en een andere voor injectie of laadpaal ofzo.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Je mag maar 5kWp op 1 fase hebben, en 10kWp op 3-fasen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4859
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bababa schreef: 17 maa 2023, 09:08 Je mag maar 5kWp op 1 fase hebben, en 10kWp op 3-fasen.
Niet correct.
Je mag zoveel kWp op een fase/omvormer leggen als de omvormer technisch aankan.
Sommige omvormers van bv. SMA kan je tot 200% overdimensioneren in kWp.
M.a.w. er is geen restrictie door de netbeheerder op PV piekvermogen. Het zijn de technische specificaties van de omvormer die bepalen hoeveel kWp aan panelen je aansluit op iedere omvormer en dat kan best meer dan 100% van het kVA van de omvormer zelf zijn.
Specifiek in Vlaanderen is er zonder individuele netstudie door de Vlaamse netbeheerder wel een restrictie van 5 kVA voor een monofase omvormer en 10 kVA voor driefase. Maar ook daar werkt Fluvius aan een technische oplossing om zwaardere omvormers toe te laten doch met een softwarematige restrictie om terug te leveren.
Omvormers niet parallel met het openbaar net geschakeld kennen uiteraard deze restrictie niet en wanneer men een netstudie aanvraagt, gratis tot 25 kVA, kan Fluvius per individuele situatie ook een zwaardere omvormer toestaan. De toekenning gebeurt dan op basis van de situatie in de wijk.
Laatst gewijzigd door ivob 17 maa 2023, 09:19, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Joe de Mannen schreef: 17 maa 2023, 09:07 Het is denk ik wel de bedoeling dat je de load verdeelt over de 3 fasen, niet 1 fase voor je verbruik en een andere voor injectie of laadpaal ofzo.
Heeft die "bedoeling" ook enige waarde? Vlieg ik van het net als ik niet braaf ben?
Heb je een link van Fluvius over die "bedoeling" :)?
Bababa schreef: 17 maa 2023, 09:08 Je mag maar 5kWp op 1 fase hebben, en 10kWp op 3-fasen.
Volgens mij mag je maar 5kW omvormervermogen aansluiten per fase.
5kW op L1 en 5kW op L2 lijkt me dus prima, niet?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Die bedoeling heeft als waarde dat het net gelijk belast wordt op elke fase.
Het is common sense in electrische installaties, geen link van fluvius, maar je hoeft je dat niet aan te trekken.
Ze gaan pas komen aankloppen als blijkt dat je buren bvb klagen omdat de spanning te hoog of te laag is en ze de oorzaak daarvan zoeken.
Het kan ook zijn dat de keurder erover valt.
Maar zoals gezegd, je hoeft je dat niet aan te trekken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

En vroeg of laat wordt dat salderen tussen de fases betalend.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

heist_175 schreef: 17 maa 2023, 09:18
Joe de Mannen schreef: 17 maa 2023, 09:07 Het is denk ik wel de bedoeling dat je de load verdeelt over de 3 fasen, niet 1 fase voor je verbruik en een andere voor injectie of laadpaal ofzo.
Heeft die "bedoeling" ook enige waarde? Vlieg ik van het net als ik niet braaf ben?
Heb je een link van Fluvius over die "bedoeling" :)?
Bababa schreef: 17 maa 2023, 09:08 Je mag maar 5kWp op 1 fase hebben, en 10kWp op 3-fasen.
Volgens mij mag je maar 5kW omvormervermogen aansluiten per fase.
5kW op L1 en 5kW op L2 lijkt me dus prima, niet?
Ja dat mag je kan idd 2 monofasige omvormers zetten van 5kw een op iedere fase. En als die dat aankunnen mogen daar zoveel panelen aan als je wil het is enkel de injectie die beperkt is tot 5kw per fase / 10 kw per aansluiting in geval van 3 fase. Wat eerst bereikt is telt. Hier ook - als ze eindelijk komen - ga ik 9,6 kw hebben aangesloten op een 6kw omvormer ( wel op 3F ).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

liegebeestig schreef: 19 maa 2023, 12:03 En vroeg of laat wordt dat salderen tussen de fases betalend.
Dat zou zomaar kunnen.
Maar het "debacle" met zomer/winterstroom en dag/nachtstroom speelt niet bij het salderen tussen fases.
Tomsworld schreef: 19 maa 2023, 13:56 Ja dat mag je kan idd 2 monofasige omvormers zetten van 5kw een op iedere fase. En als die dat aankunnen mogen daar zoveel panelen aan als je wil het is enkel de injectie die beperkt is tot 5kw per fase / 10 kw per aansluiting in geval van 3 fase. Wat eerst bereikt is telt. Hier ook - als ze eindelijk komen - ga ik 9,6 kw hebben aangesloten op een 6kw omvormer ( wel op 3F ).
Dus het enige waar iemand over zou kunnen vallen is het niet geheel in balans zijn van mijn verbruik op L1/2/3.
Maar Fluvius controleert niet hoe mijn bord ingericht is, wel of ik een geldige AREI keuring heb.
Het AREI verbiedt me niet om veel belasting op L1 te zetten, een EV op L2 en niets op L3.

Ik kan voor de grap een stopcontact op de L3 zetten :)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”