Raad van State: knip in Vlaamse groenestroomcertificaten geen contractbreuk

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zuhal mag haar plan uitvoeren van de raad van state. Ze moet nu enkel nog een extra juridische motivatie uitwerken voor het licht helemaal op groen staat.


https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... tractbreuk
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het mag dan volgens de raad van state ok zijn, maar betrouwbaar bestuur kan ik het toch niet noemen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Bennie74
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 dec 2020, 11:01

Een goed bestuurder grijpt in wanneer er wantoestanden ontstaan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Data technicus schreef: 04 dec 2022, 00:22 Zuhal mag haar plan uitvoeren van de raad van state. Ze moet nu enkel nog een extra juridische motivatie uitwerken voor het licht helemaal op groen staat.


https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... tractbreuk
BD, het hangt er maar vanaf in welke media je die berichtgeving volgt.
HLN en De standaard hebben daar een eigen kijk op.

ZD verkoopt dit in bepaalde media als een overwinning maar in feite is ze in de eerste plaats door de RvS op de vingers getikt dat haar argumenten zwak zijn en meer onderbouwing vragen.
Het kan ook zijn dat de raadsheren mevr. DM er voor willen waarschuwen dat ze beter weet waaraan ze begint (remember de soap rond de terugdraaiende teller waar het eensklaps voor iedereen - toch volgens de rechtbank - gedaan moest zijn) en door haar actie uiteindelijk niet iedereen (bedrijven en particulieren) in hetzelfde bad meetrekt.
Toch de particulieren die destijds geen bindend contract inzake GSC's hebben afgesloten.
Waarom zou GSC steun voor bedrijven plots niet meer nodig zijn en voor particulieren die van dezelfde steun genieten niet hetzelfde opgaan? Een RvS ligt meestal niet wakker van de hoogte van een bepaald steunbedrag maar gaat meestal uit van principes die voor iedereen moeten gelden.

Toegevoegd na 2 minuten 45 seconden:
Bennie74 schreef: 04 dec 2022, 07:56 Een goed bestuurder grijpt in wanneer er wantoestanden ontstaan.
Die tijd is al lang voorbij.
Een goed verstaander weet wanneer de verkiezingskoorts opsteekt en er, ten koste van alles en iedereen, moet gescoord worden.
De situatie is niet van gisteren en eergisteren zat de NVA ook al in het Vlaamse bestuur. Alleen is het geheugen van de meeste kiezers blijkbaar nogal zeer kortlopend.
Laatst gewijzigd door ivob 04 dec 2022, 10:33, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

In tegendeel, die grijpt in VOOR er wantoestanden ontstaan. Dat zijn nu juist dingen die men op voorhand perfect kon inschatten. Men heeft de subsidie voor batterijen ook recent gewoon afgeschaft, men had dat toen ook voor bedrijven kunnen doen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Maar men heeft niet ingegrepen voor de toestand is ontstaan. Op een bepaald ogenblik is de steun voor GSC gestopt. Er werden geen nieuwe certificaten meer toegekend.
En men heeft evenmin de overheidssteun voor batterijen retroactief teruggedraaid. Men heeft de steun voor batterijen afgeschaft voor wie nog niet in dat systeem is ingestapt. Op een bepaald ogenblik stopt het dus. Men neemt niemand iets af dat al toegekend was, toch niet zoals de feiten nu bekend zijn,
Net zoals men ook de toegekende steun voor hypothecaire leningen niet retroactief heeft teruggedraaid.

Een overheid welke zich keer op keer een onbetrouwbare zakenpartner toont, zowel voor bedrijven als particulieren, en volgens de waan van de dag telkens terugkomt op eigen genomen beslissingen ondergraaft voor de toekomst haar eigen geloofwaardigheid. Het duur lang voor men vertrouwen kan winnen maar kan het zo weer kwijt zijn.
Dit is niet meer dan weer zo'n korte termijnvisie van een politicus in het zicht van verkiezingen. Zonder over de gevolgen op termijn na te denken. Eens de stemmen op korte termijn gewonnen kan nadien door anderen het puin geruimd worden.
Laatst gewijzigd door ivob 04 dec 2022, 10:43, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

ivob schreef: 04 dec 2022, 10:19 ZD verkoopt dit in dd media als een overwinning maar in feite is ze in de eerste plaats door de RvS op de vingers getikt dat haar argumenten zwak zijn en meer onderbouwing vragen.
Het kan ook zijn dat de raadsheren mevr. DM er voor willen waarschuwen dat ze beter weet waaraan ze begint (remember de soap rond de terugdraaiende teller) en door haar actie uiteindelijk niet iedereen (bedrijven en particulieren) in hetzelfde bad meetrekt.
Daarvoor dient de Raad van State Afdeling wetgeving dan ook hé @ivob .
Dat men ophanden zijnde wetgeving op voorhand kan laten doorlichten door experten en specialisten.
Deze levert een advies af en "tikt helemaal niet op de vingers" zoals je stelt.

Dat jij er doelbewust wederom iets anders moet van maken verbaast me dan ook niet.
In plaats daarvan zou je mensen beter correct informeren.
En niet continue desinformatie verspreiden. :!:

De afdeling wetgeving

De afdeling Wetgeving bestaat uit vier kamers (twee Nederlandstalige en twee Franstalige) en telt twaalf magistraten, namelijk vier kamervoorzitters en acht staatsraden. Ze wordt voorgezeten door de Eerste Voorzitter of de Voorzitter van de Raad van State.

De afdeling Wetgeving kan zitting houden in verenigde kamers (een Nederlandstalige en een Franstalige kamer) of in algemene vergadering (de vier kamers).

Elke kamer bestaat uit drie leden van de Raad en twee assessoren. Laatstgenoemden zijn hooggekwalificeerde personen, bijvoorbeeld hoogleraren, advocaten, hoge ambtenaren, voorgedragen door de Algemene Vergadering van de Raad van State. Elke kamer wordt bijgestaan door een griffier.

De kamers van de afdeling Wetgeving kunnen te rade gaan bij experts en de gemachtigde ambtenaar horen, dit is de afgevaardigde die de minister of de voorzitter van de betrokken wetgevende vergadering aangewezen heeft in zijn adviesaanvraag.

De organisatie van de afdeling Wetgeving wordt geregeld door de volgende artikelen van de gecoördineerde wetten:

art. 3bis
art. 79
art. 80
art. 81
art. 82
art. 83
art. 84
art. 85
Bron: Raad van State

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De Raad van State: Afin, het is zo helder als pompwater dat @ivob zelfs tot op dat niveau "een eigen wetgeving" hanteert. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Man man man...
Eerst half de kar keren door de netvergoeding in te voeren en nu de kar compleet keren door beloftes niet na te komen.
OK, deze keer zijn het enkel grote installaties die de dupe zouden worden, maar dit is echt not-done.
Een afspraak is een afspraak.
Maar niet voor onze knoeiers blijkbaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4860
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

cadsite schreef: 04 dec 2022, 11:53 OK, deze keer zijn het enkel grote installaties die de dupe zouden worden, maar dit is echt not-done.
Dat is helemaal niet zeker.
De procedure voor de RvS moet nog echt op kruissnelheid komen.
Waarom denk je dat de RvS aan politica ZD vraagt om haar argumentatie (waarom voor de ene wel en voor de andere niet) te onderbouwen? Heb je dan zoveel vertrouwen in de juridische slagkracht van ZD en haar kabinet? Het is in het verleden al meerdere keren op iets totaal anders uitgedraaid dan men bij de start voor ogen had.
Een afspraak is een afspraak.
De enige afspraak die ZD en haar partij (en bij uitbreiding alle andere Vlaamse partijen) heeft is deze met de kiezer.
Wanneer ze er tegen 2024 genoeg kan overtuigen dat zij strijdt voor de belangen van de kleine man tegen de grote boze werkgevers (waar haar baas (in het verleden) als een hondje achterna liep en trouwens in deze zijn centrumparking voor enorm veel werkgelegenheid zorgt) is haar doel bereikt.
Er zijn trouwens nog een aanzienlijk deel particulieren die destijds hun GSC-rechten individueel in een contract hebben laten vastleggen. Dat wordt dus nog een heel gedoe om daar nog allemaal één lijn in te kunnen trekken.

Wordt vervolgd.....

De netvergoeding voor Vlamingen is er al altijd geweest want dat zorgt deels voor een stuk van het inkomen van de Vlaamse gemeenten.
Ze wordt nu alleen anders berekend. Met andere winnaars en andere verliezers.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Je kan het heten wat je wil maar het is een feit dat de argumentatie van ZD als onvoldoende wordt beschouwd, de ene noemt dat een tik, een ander een advies. Het resultaat is hetzelfde.

Deze problemen ontstaan als beleidsvoerders ipv een consequent beleid te voeren met duidelijke doelen om ze zoveel tijd van gedacht veranderen omdat ze schrik krijgen van de electorale gevolgen. Ze weten dat die acties niets uithalen maar de meeste kiezers snappen dat toch niet en zo komt het over alsof men opkomt voor de kiezers terwijl het systeem er gewoon komt en dat NVA samen met de andere partijen in de Vlaamse regering daarvoor verantwoordelijk zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ach, ach, louter al heel het Belgisch Staatsblad staat vol met:
  • aanpassingen
  • vernieuwingen
  • schrappingen
  • uitbreidingen
  • etc
Op vrijdag 2 december jongstleden hadden ze al 89.206 pagina's volgekrabbeld. :lol: :lol:
En dat is enkel en alleen dit jaar hé.
Niet dat er nog iemand is die dat allemaal kan behappen...
cadsite schreef: 04 dec 2022, 11:53 Een afspraak is een afspraak.
Jep, de afspraak is dat er dingen veranderen, zou men zo beginnen denken.
Toch? 8)

Als ge chance hebt, blijven ze van je grondrechten af...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Omvang

De omvang van het Belgisch Staatsblad neemt gestaag toe. Tussen 1845 en 2012 verschenen er 1.717.992 pagina’s, in de vijf jaar van 2013 tot 2017 nog eens 502.502, voor een totaal van 2.220.494. Tussen 2003 en 2017 varieerde het aantal bladzijden per jaargang tussen 57.756 (in 2005) en 117.002 pagina's (in 2017).

Al in de eerste maanden van 2017 werd duidelijk dat het aantal bladzijden voor het eerst over de 100.000 zou gaan. Het record van 2017 kwam er echter niet door een sterke toename in wetgeving. Europese verdragen genereerden zo'n 25.000 extra bladzijden. Als gevolg van de zesde staatshervorming verschijnen Europese verdragsteksten die voorheen alleen op federaal niveau geplaatst werden nu ook op gewestelijk niveau, dus in drievoud. Het lijvigste lemma van 2017 was de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne (6.827 bladzijden). Ook de voortschrijdende regionalisering van bevoegdheden binnen de Belgische federatie zorgde voor veel extra pagina's.
Bron: Wikipedia

Afbeelding
Online vindplaatsen
Vóór 1997 is het Belgisch Staatsblad slechts beperkt en zonder zoekmotor online aanwezig. Voor de jaren 1934-1940 en 1962-1997 kan een bepaalde editie worden geraadpleegd door de datum van verschijning in te vullen in de volgende URL:

https://www.ejustice.just.fgov.be/mopd ... M/DD_1.pdf
Bron: Wikipedia

En offline geraak je ook niet aan alle edities...
Ga maar eens een kijkje nemen in de Rechtsbibliotheek van je eigen departement...

Iedereen wordt verondersteld de wet te kennen vanaf dat je meerderjarig bent. :lol: :lol:
Je zou je kunnen afvragen waarom er dan nog een opleiding rechten aan universiteiten dient ingericht te worden...
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Artikel in de tijd dat beweert dat gezinsinstallaties hun rendement wel al behaald heben. https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 34635.html
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Helaas is dat artikel op de titel na niet te lezen voor mensen die geen abo hebben. Korte samenvatting indien mogelijk?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Data technicus schreef: 17 dec 2022, 22:46 Artikel in de tijd dat beweert dat gezinsinstallaties hun rendement wel al behaald heben. https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 34635.html
Kan wel zijn, maar dat verandert niets aan de zaak.
"Wat je belooft moet je doen".
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met een nieuwe studie in de hand vraagt de zonnepanelensector dat Vlaams minister van Energie Zuhal Demir haar plannen voor een certificatenknip afvoert. ‘Er is geen sprake van systematische en substantiële overcompensatie.’

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) wil vanaf volgend jaar de certificatensteun stopzetten voor grote zonneprojecten van voor 2013 omdat die overgesubsidieerd zouden zijn. Met de certificatenknip bij de grootste 1.200 installaties vanaf 2024 wil Demir de stroomfactuur voor een gemiddeld gezin met 37 euro per jaar drukken.

De essentie
Een 3E-studie op bestelling van de zonnepanelensector stelt vragen bij de certificatenknip van minister Zuhal Demir.
Veel grote bedrijfsinstallaties en zonnedaken van investeerders hebben nog niet het vooropgestelde rendement gehaald.
Opmerkelijk is dat wel al voldoende rendement wel behaald bij vele zonnedaken van gezinnen, waar Demir de subsidies wel nog wil laten lopen.
De sector waarschuwde dat de certificatenknip kan leiden tot veel meer gedupeerden en zelfs honderden faillissementen van projectvennootschappen met zonnepanelen omdat die hun bankschulden niet meer zullen kunnen afbetalen. In een recent advies zei de raad van Raad van State dat hij de overwinst niet kon berekenen. Hij had ook vragen bij de keuze van Demir alleen grote installaties van voor 2013 te viseren en bijvoorbeeld niet de zonnedaken van gezinnen. De minister repliceerde daarop dat ze dat beter ging formuleren.

Een studie van de Brusselse energieconsultant 3E, besteld door de zonnepanelensector (ODE/PV Vlaanderen), levert nu de wapens om de certificatenknip van Demir te bestrijden. De studie onderzocht welke installaties al het verwachte projectrendement van 8 procent hebben gehaald. Slechts 12 procent van de zonnedaken die eigendom van bedrijven zijn, haalden dat rendement met hun installaties. Van de projecten die door derde investeerders gefinancierd werden, haalde geen enkele installatie dat rendement.

De studie toont aan dat er geen sprake is van systematische en substantiële structurele overcompensatie, vindt ODE-directeur Dirk Van Evercooren. Hij vraagt dat de Vlaamse regering, die zich vrijdag opnieuw over het dossier buigt, de stekker uit het plan van Demir trekt.

De bewering dat een fotovoltaïsche installatie van voor 1 augustus 2012 in de regel overgecompenseerd zou zijn, is manifest onwaar.
DIRK VAN EVERCOOREN
DIRECTEUR ODE
De 3E-studie toont aan dat de meeste (78%) zonnedaken van gezinnen net wél al het verwachte rendement hebben gehaald. Die vaststelling zet het door Demir gemaakte onderscheid tussen installaties van grote bedrijven en die van kleinere bedrijven en gezinnen op losse schroeven. Precies de rendabelste installaties van gezinnen worden gespaard bij de certificatenknip. Professor energierecht Kurt Deketelaere (KU Leuven) oordeelde eerder al dat de Vlaamse regering de certificatenknip moet herdenken omdat die 'juridisch niet houdbaar' is.

Oxera-studie
‘De bewering dat een fotovoltaïsche installatie van voor 1 augustus 2012 in de regel overgecompenseerd zou zijn, is manifest onwaar’, zegt Van Evercooren. Dat beweerde de Vlaamse regering op basis van een studie die de consultant Oxera deed op verzoek van Demir. Die analyse wees op buitensporige subsidies voor zonne-installaties van voor 2013, met jaarlijkse rendementen die konden oplopen tot 59 procent.

Volgens 3E baseerde Oxera zich op andere cijfers, indelingen en verdienmodellen. Het zelfverbruik van de geproduceerde zonnestroom door bedrijven werd daarbij overschat, wat resulteerde in hogere theoretische rendementen.

De studies verschillen ook over het gehanteerde verwachte rendement van investeerders indertijd. 3E rekent met een verwacht projectrendement (IRR) van 8 procent. Volgens het studiebureau waren zulke rendementen, die overeenkomen met een rendement op eigen vermogen van bijna 15 procent, nodig om investeerders te overtuigen in groene energie te investeren. Oxera rekent met een rendement op eigen vermogen van 8 procent, wat nog veel lagere project-IRR’s impliceert.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”