hoe een bod doen op de woning

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hi
Ik heb van immo de ras een papier gekregen voor als ik een bot zo overwegen.
Maar weet niet hoe ik dit moet invullen.
Waarschijnlijk zal iemand het hier wel weten.

Al vast bedankt voor de hulp
Bijlagen
Papier Bod.pdf
(158.3 KiB) 143 keer gedownload
Laatst gewijzigd door philippe_d 11 dec 2022, 09:42, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: titel verbeterd
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

euh...
Invullen en teruggeven?
Dat zijn toch gewoon jouw gegevens, je notaris die de koop zal afronden, het adres van het vastgoed en je bod?

Je bent toch langs wat banken gelopen om te zien hoeveel je kan lenen? (ga daar steeds onder, want als het zover is doen ze plots moeilijker.)
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

En wat je nog niet hebt, schrap je gewoon. Ik heb altijd eigen biedformulieren gebruikt. Kies ik zelf wat de details van mijn bod waren.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Wees je heel bewust van deze passage:
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1474 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider
Te Koop forum

Alvorens je dit tekent zeker eerst bij banken rond gaan om zeker te zijn dat je betreffende bedrag zal kunnen lenen.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer

ivm bedrag dat je kan lenen, kan je ook gebruik maken van opschortende voorwaarde. Krijg je dan toch geen hypothecair krediet toegestaan, dan gaat de verkoop niet door. Staat trouwens op de 2de pagina vermeld.
Het is me alleen niet duidelijk of je dan ook 10% schadevergoeding moet betalen, maar dat kan je normaal opvragen bij immokantoor.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Als je 200% zeker bent dat je het kunt lenen, het voorstel van de bank enkel nog moet ondertekenen kan je opteren om zonder opschortende voorwaarde een bod te doen. Dergelijk bod wordt vaker serieuzer genomen dan met opschortende voorwaarden. Want intussen moet de verkoper wachten op jou en als het niet doorgaat terug de woning te koop zetten...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

De opschortende voorwaarde weegt zwaarder dan de clausule rond de 10% schadevergoeding. Indien je kan aantonen (correspondentie van 3 verschillende banken) dat je geen hypotheeklening kan krijgen, dan moet je geen schadevergoeding betalen.

Hou er wel rekening mee dat, indien een bank je een aanbod doet aan een absurd hoge rentevoet, dat dit niet telt als een weigering vanwege de bank.

Mij lijkt het logisch dat je eerst bij je bank nagaat hoeveel je kan lenen en aan welke voorwaarden alvorens zo'n document te ondertekenen. Maar er zijn genoeg gevallen bekend die dit niet gedaan hebben en hierdoor in de problemen geraken.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 18 keer

maar wat met de periode mag ik dat ook invullen
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik raad je ten stelligste aan om eens langs een notaris te gaan.
Je hebt die toch nodig en een eerste bezoek is gratis.
Je speelt hier met heeeeel veel geld. Zorg dat je dit goed doet.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Eerst en vooral zoals aangegeven hier al.

1. Ken jouw totaal budget ( lening , eigen inbreng )
2. Jouw notaris en schrijfkosten ( afh van totaalbedrag )
3. Als je een bod uitbrengt doe dit altijd met opschortende voorwaarden.
4. Indien verkoper bod aanvaard dan komt pas het notaris gebeuren aan de beurt.

Goede uitleg
https://blog.immoweb.be/nl/kopen/bod-op ... itbrengen/
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 678 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Het klopt trouwens niet dat het eerste bezoek bij de notaris gratis is, het kost je niet veel maar is niet gratis.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef: 11 dec 2022, 07:31 Het klopt trouwens niet dat het eerste bezoek bij de notaris gratis is, het kost je niet veel maar is niet gratis.
J.
OK, ik ben het woordje 'meestal' vergeten te vermelden, sorry.
https://radio2.be/lees/een-notaris-raad ... ratis-soms

Ik ben namelijk zelf geregeld bij de notaris info gaan halen en geen enkele keer is dat aangerekend. Vraag, bij het maken van een afspraak, wat het gaat kosten. Dan weet je het zeker.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 4 keer

Er is al veel geschreven en veel klopt :

1 voor je er ook maar aan denkt een bod te doen altijd eert naar je bank gaan of immotheker om te zien wat je kan lenen.
Vroeger werd de marge op ongeveer 30% van je , jullie inkomen gelegd maar dut is afhankelijk van hoe hoog je inkomen is, hoe lager hoe gevaarlijker doe 30% regel wel is , zie dat je kan leven en nog.is leuke dingen doen.
2 de duur van je bod zo beperkt mogelijk houden...een paar dagen max een week...zodat je niet in een situatie komt wär je eerst hoort dat het niks wordt en na 2 of 3 weken het kantoor toch nog ineens langs komt en zegt dat het van u is...
Zorg dat je weet welke kosten er aan verbonden zijn voor je dat bod doet..meestal is dit een standaard maar soms schuilen er addertjes onder het gras
Als het over een appartement gaat, zorg dat je weet wat de maandelijkse vaste kosten zijn, of er geld op de spaarrekening van de vme staat en welke werken er gepland staan zoals bv dak isoleren enz.
Opschortende voorwaarde moet je zelf beslissen...als je 1000% zeker bent dat je geld vd bank krijgt kan je het doen , tot enkele maanden geleden werd er amper naar een bod met opschortende voorwaarden gekeken..als je twijfels die zeker mee opnemen maar besef dat de immo je wel een bak zal faxen als je geen vind....je zit dan wel met woekerkntresten wss..

O ja vergeet niet de renovatiekosten mee in te schatten want did kunnen met de huidige tarieven ook stevig omlopen..

Succes
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
Bedankt: 324 keer
Recent bedankt: 10 keer

tom35 schreef: 11 dec 2022, 09:21 Opschortende voorwaarde moet je zelf beslissen...als je 1000% zeker bent dat je geld vd bank krijgt kan je het doen , tot enkele maanden geleden werd er amper naar een bod met opschortende voorwaarden gekeken..als je twijfels die zeker mee opnemen maar besef dat de immo je wel een bak zal faxen als je geen vind....je zit dan wel met woekerkntresten wss..
Indien je opschortende voorwaarden hanteert dien je uiteraard deze zo fijnmazig mogelijk te omschrijven:
Bedrag van de lening, duurtijd voor het verkrijgen van ee financiering, maximaal te ontlenen bedrag tegen maximaal toe te stane rente en looptijd van deze lening.

Voorbeeld opschortende voorwaarde van financiering:

Deze overeenkomst wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een financiering van ……………………………………...…… euro ( ……………….….. EUR), binnen de x dagen tegen de volgende voorwaarden:

- maximaal te ontlenen bedrag : …………………………..……..…………. euro ( ……………….….. EUR)

- maximaal rentetarief: ................%;

- looptijd van de lening: .......-...... jaar.

De koper verbindt er zich toe alle mogelijke inspanningen te doen om deze financiering te bekomen.

Enkel een attest van weigering, afgeleverd binnen de vermelde termijn aan de koper door minstens drie financiële instellingen waarvan de hoofdzetel gevestigd is in België, bewijst dat de opschortende voorwaarde zich niet heeft gerealiseerd. Dat attest dient betekend te worden d.m.v. een aangetekende brief aan de eigenaar binnen de x dagen na ondertekening van onderhavige compromis. Indien het bedoelde attest niet aldus wordt betekend aan de eigenaar zal de opschortende voorwaarde geacht worden zich te hebben voltrokken en wordt de koop van rechtswege definitief.

ps. ik hanteer voor x altijd een termijn van 15 dagen (meer gebruikelijk is 30 dagen).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ivob...

ik denk dat je al even uit rotatie bent...sowieso wordt een bod met opschortende voorwaarden nauwelijks bekeken, als je ze dan nog zo netjes gaat aflijnen zoals jij omschrijft zal het zelfs niet serieus genomen worden..als verkoper zou ik dan zelfs een lager bod aanvaarden dan eentje met dergelijke randvoorwaarden die geschreven zijn om er vanonder te geraken....
Beginnen bij de bank..als je daar zeker van bent dan pas beginnen met een bod doen en je kan eventueel opschortende voorwaarden er inzetten maar besef dat het je kansen sterk naar beneden haalt..
Als je eigen bank nu al neen zegt op een lening is horen bij de sociale huurmaatschappij maar niet starten zonder dat je weet dat je geld krijgt..

Succes
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Moet je ook niet een waarborg betalen in die situatie? Ik heb toen ik mijn bod deed rap-rap en met veel stress moeten op zoek gaan naar een gewaarborgde bankcheque . Was toen 250 euro, 20 jaar geleden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
Bedankt: 324 keer
Recent bedankt: 10 keer

tom35 schreef: 11 dec 2022, 09:59 Ivob...
ik denk dat je al even uit rotatie bent...
Succes
Mijn laatste schriftelijk bod met opschortende voorwaarde dateert van 21/9/2022.
Of de klant (of de makelaar) dat serieus neemt hangt af van de verhouding van het deel dat geleend moet worden in verhouding tot de totale verkoopprijs.
Of de bank in je verhaal meegaat (en tegen welke voorwaarden) hangt ook af waarom je leent.
Bij mijn bank waren de voorwaarden voor het deel lening (40% van de verkoopprijs) binnen het half uur beklonken.

Ik ben dus idd al bijna drie maanden "uit rotatie".

In september ll. kon je bv. beter een deel van het aankoopbedrag lenen ipv te raken aan je eigen spaarkapitaal in hoger renderende beleggingen. Deze situatie is nu uiteraard aan het keren. Eveneens de gekte op de verkopersmarkt.

Wanneer je het grootste deel van het aankoopbedrag uit noodzaak moet lenen is het weer een andere situatie.

Andere situaties, andere strategieën.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
achaos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 336 keer

Ik zou nooit geld storten op de derdenrekening van een immokantoor.
Paragraaf wijzigen naar derdenrekening van eigen notaris.
En inderdaad zo weinig mogelijk opschortende voorwaarden.
Tenzij het om vastgoed gaat waar “ze moeilijk vanaf geraken”
Je moet vooraf akkoord van de bank hebben, niet na het bod.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

cadsite schreef: 10 dec 2022, 22:56 Ik raad je ten stelligste aan om eens langs een notaris te gaan.
Je hebt die toch nodig en een eerste bezoek is gratis.
Beter nog: advies is volledig gratis, de notaris mag (als vertegenwoordiger van de overheid) alleen kosten rekenen voor officiële documenten - dus als je de verkoopt bevestigt (en compromis, akte etc tekent).
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 718 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Gebruik inderdaad de kennis van de notaris. Je zal hem trouwens meer dan goed genoeg betalen later dat dit "gratis" advies er wel vanaf kan. Ik kan het weten na 2 huizen aan 21% :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 14 dec 2022, 18:26 Gebruik inderdaad de kennis van de notaris. Je zal hem trouwens meer dan goed genoeg betalen later dat dit "gratis" advies er wel vanaf kan. Ik kan het weten na 2 huizen aan 21% :)
Blijkbaar weet je het toch niet zo goed. Die 21% gaat in rechte lijn naar vadertje staat.

Maar bon, ze verdienen dik hun brood. Ik kan het weten na 3 keer dezelfde woning geschreven te hebben, een trouw en een scheiding. :roll:
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 98 keer
Provider
Te Koop forum

tom35 schreef: 11 dec 2022, 09:59 sowieso wordt een bod met opschortende voorwaarden nauwelijks bekeken
Ik was daar ook van overtuigd.. Normaal gingen wij vandaag naar een huis kijken. Gisteren hebben we telefoon gekregen dat er een bod aanvaard is, maar dat er een opschortende voorwaarde op zat voor een lening. Dat ze ons nog gingen contacteren indien het niet zou doorgaan :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 718 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

cadsite schreef: 14 dec 2022, 18:55 Blijkbaar weet je het toch niet zo goed. Die 21% gaat in rechte lijn naar vadertje staat.

Maar bon, ze verdienen dik hun brood. Ik kan het weten na 3 keer dezelfde woning geschreven te hebben, een trouw en een scheiding. :roll:
Dat is de BTW maar daarnaast krijg je inderdaad elke keer opnieuw een gepeperde rekening van de notaris. Meer dan genoeg om iets op te zoeken en een papier op te stellen gebaseerd op de vorige.

Mijn notaris zei me ooit: "ik ben een eeuwige optimist". "Dat geloof ik met zo'n facturen" heb ik hem als antwoord gegeven. Op slag was hij voor de groenen ;)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

tom35 schreef: 11 dec 2022, 09:59 [...]

ik denk dat je al even uit rotatie bent...sowieso wordt een bod met opschortende voorwaarden nauwelijks bekeken

[...]
Wij hebben halverwege 2020 nog zo'n bod gedaan onder opschortende voorwaarden, en dat is gewoon aanvaard geweest. Wij hadden ons uitgebreid geïnformeerd, we wisten wat we konden lenen en zelf zouden inbrengen, en de effectieve lening was bij wijze van spreken een formaliteit, maar je krijgt ze evengoed pas wanneer je dat compromis in handen hebt. En de markt is nu minder oververhit dan ze toen was.

De verkopers wilden het onderste uit de kan, we zaten een paar duizend euro boven de runner-up die zonder voorbehoud bood, dus ze werden zenuwachtig over de opschortende voorwaarden. Als verkoper een bod zonder voorbehoud eisen is ronduit respectloos. Om de idioten eruit te filteren die hun huiswerk niet doen zit die boete van 10% erin bij de standaardafspraken.

Uiteindelijk hebben de verkopers toch ons bod aanvaard hoor :wink: Geld doet rare dingen met een mens hé :-o.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”