Proximus Fiber

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Van Proximus site:
En als er een tuintje of een oprit voor mijn huis is, wat gebeurt er dan?
Onze technici zullen de bekabeling op de gevel of zo nodig ondergronds installeren. De werken op je eigendom worden door Proximus tot een maximale lengte van 50 meter in last genomen.
[/quote]

Ik moet zeggen 50 meter is een zeer lange oprit en dit komt echt niet veel voor,ik rij voorbij de woning zo de garage in,en heb 22 meter wat (als je dat zo ziet in de praktijk) al heel ver is.
Meestal is er een voortuintje v/e vijftal meter en dan de woning zelf met daarnaast de oprit naar de garage toe(of de keuken in huis)
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Weg met de evolutie... althans bij ons...

Syndicus had toestemming gegeven om Fiber te leggen.
Maar ze konden blijkbaar onze voortuin niet proper terug leggen, daarmee zijn ze er zelf niet aan begonnen.

(dit is de juiste uitleg)

Is op de eigenaarsvergadering geweest.

Zegt syndicus nu: Ga naar Telenet, we zijn niet helemaal afgesloten als de koper hier stopt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

streulma schreef: 01 dec 2022, 09:33Syndicus had toestemming gegeven om Fiber te leggen.
Dat lijkt me een misverstand. De syndicus geeft geen toestemming, het is de eigenaarsvereniging die daarover beslist.
De syndicus voert gewoon uit wat de eigenaarsvereniging heeft beslist.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

streulma schreef: 01 dec 2022, 09:33 Weg met de evolutie... althans bij ons...

Syndicus had toestemming gegeven om Fiber te leggen.
Maar ze konden blijkbaar onze voortuin niet proper terug leggen, daarmee zijn ze er zelf niet aan begonnen.

(dit is de juiste uitleg)

Is op de eigenaarsvergadering geweest.

Zegt syndicus nu: Ga naar Telenet, we zijn niet helemaal afgesloten als de koper hier stopt.
Op termijn zal de eigenaarsvereniging verplicht zijn om werken toe te laten. Wanneer er werken gebeuren in opdracht van Fluvius (voetpad wordt opengelegd), wordt er meteen glasvezel voorzien van Telenet. Ook op verschillende werven van Fiberklaar, wordt er zwarte kabel van Telenet gelegd. Ze communiceren niet over de aanleg van glasvezel, maar ze zijn er wel mee bezig.

Gezien onderhoud van glasvezel vele malen goedkoper is, zie ik naast het verdwijnen van de koper ook het verdwijnen van coax op termijn. Mocht je zelf lid zijn van de eigenaarsvereniging, kun je dit punt zeker aanhalen. Er wordt hier vaker door mensen verkondigd dat hun appartement niet voorzien wordt, maar op termijn gaan alle providers werken via glasvezel.

Ik denk dat het enige alternatief op glasvezel nog zal zijn om te werken via 5G, maar dat zal nooit de stabiliteit kunnen evenaren van een kabelverbinding. Als bovendien volledige appartementsblokken via 5G gaan moeten werken, dan gaat de snelheid van het gedeelde medium serieus inzakken.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

streulma schreef: 01 dec 2022, 09:33 Weg met de evolutie... althans bij ons...

Syndicus had toestemming gegeven om Fiber te leggen.
Maar ze konden blijkbaar onze voortuin niet proper terug leggen, daarmee zijn ze er zelf niet aan begonnen.

(dit is de juiste uitleg)

Is op de eigenaarsvergadering geweest.

Zegt syndicus nu: Ga naar Telenet, we zijn niet helemaal afgesloten als de koper hier stopt.
Ik citeer mijzelf want: Nieuwe syndicus. Fiber komt er in december 2023 bij ons in de cité !
Janic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2011, 19:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Ze hebben hier een 2 maanden geleden de straat opengebroken en fiberkabels gelegd.
Hebben jullie enig idee hoe lang het nog duurt voor we aansluitbaar zijn?
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Nee, dat is moeilijk met enige zekerheid te zeggen maar 6 maanden tot een jaar lijkt helemaal niet vreemd te zijn. Be prepared ... to wait.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Doorgaans meer dan 18 maanden want aanleg gebeurt in verschillende fases door verschillende aannemers:
Lege leidingen onder het voetpad leggen, huisaansluitingen maken, fiber door leidingen blazen, fiberaansluitpunt in woning plaatsen
Janic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jan 2011, 19:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

raf1 schreef: 12 apr 2023, 11:46 Doorgaans meer dan 18 maanden want aanleg gebeurt in verschillende fases door verschillende aannemers:
Lege leidingen onder het voetpad leggen, huisaansluitingen maken, fiber door leidingen blazen, fiberaansluitpunt in woning plaatsen
ik heb ze hier al met een compressor zien staan, dus ik vermoed dat ze dit al door de leidingen geblazen hebben.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Hier heeft men groene buizen gelegd,niet zo breed maar wel voor zowel Proximus als Telenet (dit hebben de mensen die de buizen gelegd hebben duidelijk gemaakt) er zit aan iedere woning (hier staan geen apartementen) een stuk buis boven de grond.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Groen is Telenet-coaxkabel. Mensen die buizen leggen bij een onderaannemer zijn misschien slecht op de hoogte voor welk netwerk ze buizen leggen. Zulke onderaannemers leggen buizen voor iedereen, maar elke kleur is toegewezen aan één netwerkoperator.
Je woont wellicht in een dunbevolkt gebied dat voorlopig geen fiber zal krijgen. :cry:
(Hopelijk ben je wel bij de 27% Belgische woningen die vanaf 2028 fiber krijgt.)
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

raf1 schreef: 12 apr 2023, 11:46 Lege leidingen onder het voetpad leggen, huisaansluitingen maken, fiber door leidingen blazen, fiberaansluitpunt in woning plaatsen
Volgens mij plaatst Proximus geen fiberaansluitpunten in woningen tot je een abonnement neemt. Sinds begin dit jaar is er fiber in mijn straat (gevelnet) en ik zie af en toe een kleine hoogtewerker bij een woning staan om een kabel binnen te brengen. Dat ziet er dus helemaal niet systematisch uit.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
T0M
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2013, 10:38

Vandaag werden de werken afgerond in de straat. Er werd glasvezelkabel onder de stoep gelegd. Ik heb me nu aangemeld op de website van Proximus waarop het volgende staat te lezen:
Fiber zal binnenkort beschikbaar zijn voor jouw adres!

De aansluitingswerken zijn gepland of aan de gang in jouw buurt. De uitrol van fiber gebeurt echter in verschillende fasen, wijk per wijk en straat per straat. Het kan dus nog enige tijd duren voordat de glasvezel daadwerkelijk beschikbaar is voor jouw zaak.

Wij houden je op de hoogte van de ontwikkelingen en nemen contact met je op zodra de glasvezel voor jouw adres beschikbaar is.
Ik kan me inbeelden dat men nu nog metingen zal moeten uitvoeren en de kabel die doorheen de straat loopt nog dient aan te sluiten op een verdeelpunt ergens dichtbij.
Heeft er iemand een idee van de vervolgstappen nadat men de stoep terug dicht heeft gelegd?

Wij hopen nog voor het jaareinde te kunnen aansluiten maar ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee of dat realistisch is.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Waarschijnlijk is gewoon de wachtbuis aangelegd. Maar de effectieve vezel moet nog in de buizen geblazen worden en centraal worden aangesloten etc.
Hier zat er toch enkele maanden tussen het effectief aanleggen van de buizen en de aansluitbaarheid. Maar dat zal overal anders zijn vermoed ik.
Laatst gewijzigd door philippe_d 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Eind dit jaar zal inderdaad niet evident zijn, zeker omdat er in die periode nog verlof/feestdagen zitten. Hou rekening met begin volgend jaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij jou in de straat kan de wachtbuis voor fiber er liggen, maar wie weet een paar straten verder moet nog een POP (wijkcentrale) komen.
Daarna fiber inblazen/lassen.
Administratie etc etc.
Het kan binnen 4 maanden actief/aanvraagbaar zijn. Het kan evengoed binnen 2 jaar aanvraagbaar zijn.
Hopelijk verloopt de het resterende proces vlot jouw regio
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
T0M
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2013, 10:38

Bedankt voor jullie feedback alvast. Ik heb zonet meer informatie bekomen. Men heeft hier drie kabels gelegd:
  • 2 Zwarte kabels van Wyre/Fluvius
  • 1 Oranje kabel van Proximus
In de zwarte kabels zit nog niets. Hier moet Wyre nog glasvezel inblazen. In de oranje kabel zitten nu al 250 glasvezels. Er is ook al voeding voorzien.

De deadline van de onderaannemer (Equans) om de zaken uitgemeten te hebben, is eind dit jaar.
De werfleider wist me dan weer te zeggen dat hij geen uitspraken kan doen. Wel dat Proximus logischerwijs eerder beschikbaar zal zijn dan de partij(en) die via Wyre gaan. Voorzichtig liet hij zich maart ontvallen. Hij is al sinds nieuwjaar bezig in de gemeente en er is tot op vandaag nog geen een adres aangesloten, zei hij.

Ik ben nu niet echt veel wijzer geworden omdat ik het technische proces niet ken maar dat er alvast glasvezelkabel in die Oranje buis ligt, lijkt me al positief.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Oranje is de kleur, dit betreft dus Proximus Fiber-gebied.

Deze fiber wordt aangesloten op een bestaande Proximus-centrale waaruit dus blijkbaar al een feeder-kabel (voeding) vertrekt naar jouw distributiekabel in de straat.
De oplevering kan zeer snel gaan, dat is inderdaad een kwestie van maanden. Maart 2024 lijkt me zeker een realistische timing.

Over Wyre hoor ik waaien dat ten vroegste in de zomer van 2024 Telenet in een handvol regio's met een fiberaanbod begint. Maar zeker nog niet overal waar die zwarte buizen onder het voetpad liggen.
T0M
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2013, 10:38

Fijn om horen. Dan ga ik voor ergens tussenin. Einde jaar/begin volgend jaar :-). Ik zal het hier in ieder geval terugkoppelen.

Ook wel bizar dat Wyre-gebeuren. Men steekt dus drie aparte kabels in de grond parallel en tezelfdertijd naast mekaar... Ben benieuwd wat dat gaat worden in de praktijk en dan met name de prijszetting.
Gigabit
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 apr 2018, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

In een ideale wereld zou Orange ook een eigen fiberkabel leggen tegelijkertijd met Proximus/Fiberklaar en Wyre. Laat de concurrentie maar spelen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

In een ideale wereld legt Fluvius als intercommunale één groot glasvezelnetwerk aan en kunnen alle operatoren er gebruik van maken. Veel kostenefficiënter dan iedere operator die zijn eigen fysiek netwerk aanlegt.
Gigabit
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 apr 2018, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Mee eens, dit zie ik echter niet snel gebeuren.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Langs de andere kant: als dat ene netwerk mismanaged word of in handen komt van een speler die er alles wil uitpersen is het ook niet goed he.
De grootste efficiëntie zit hem in in het aanleggen. Als men dat gelijktijdig kan doen (1x straat open en dicht), is het echt nog niet zo erg.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gigabit
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 apr 2018, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Ik denk dat in drukbevolkte gebieden elke provider zijn eigen netwerk gelijktijdig laten aanleggen, en dan in het buitengebied een open netwerk van de overheid (Fluvius) misschien de meest haalbare en wenselijke combo is.

Maar het klopt dat de kost vooral in de aanleg (werkuren) en de backbone zit, niet zozeer in de fiberkabel zelf.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Elk netwerk kost geld, zeker de aanleg. Als je dat vermenigvuldigt zal je ook deze kosten vermenigvuldigen. Die kosten moeten terugverdiend worden wat betekent dat bij meervoudige kosten de klanten ook langer hogere prijzen zullen betalen. Eén netwerk met meerdere uitbaters minimaliseert de kosten waardoor er lagere prijzen mogelijk zijn. De concurrentie op dezelfde infra zorgt bovendien voor garantie tegen misbruiken van één speler. Maar in België is zoiets niet nodig want wij betalen toch graag.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Hier (Aalst 9300) technische keuring met het oog op aansluiting door Fiberklaar.

Hier liggen 2 soorten glasvezelkabels onder de grond met verschillende kleur en dit sedert begin april. Op de ene staat glasvezel Telenet en op de andere glasvezel Proximus.

Volgens de persoon die de keuring uitvoerde, zou aanleg hier voorzien zijn voor Q1 volgend jaar. Hopen zeker?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

lithion schreef: 5 maanden geleden In een ideale wereld legt Fluvius als intercommunale één groot glasvezelnetwerk aan en kunnen alle operatoren er gebruik van maken. Veel kostenefficiënter dan iedere operator die zijn eigen fysiek netwerk aanlegt.
Om daarna in diezelfde ideale wereld met een capaciteitstarief, verschillende prijsverhogingen, nog wat extra belastingen en tal van andere zever, mee af te komen. Ahja, investeringen daarna zijn ook niet meer nodig (of pas als het echt niet anders kan op de laatste minuut), want die zijn te duur en ze hebben toch een monopolie.

Ongelooflijk dat men hier zo zit af te geven op het duopolie, maar tegelijk wel voorstander is van een monopolie omdat er mogelijks meerdere kabels in de grond zouden kunnen liggen (die men toch nooit ziet).
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

T0M schreef: 5 maanden geleden Vandaag werden de werken afgerond in de straat. Er werd glasvezelkabel onder de stoep gelegd.

...

Wij hopen nog voor het jaareinde te kunnen aansluiten maar ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee of dat realistisch is.
Ter info, in mijn situatie:
- Midden April 2023: Proximus begint aan werken hier in de wijk (500m van mijn woning)
- Eind mei 2023: mijn voetpad opengelegd, als laatste van de wijk (Oranje buis - Proximus)
- 4 juli 2023: Mail van Proximus dat ik fiber kan bestellen (ben reeds Proximus klant via koper). Ik heb hier niet meteen op gereageerd.
- Midden september 2023: Fiber aangevraagd. De technieker kon al na 1.5 week komen.
- 3 oktober 2023: Aangesloten op fiber.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Fallschirmjaeger schreef: 5 maanden geleden
lithion schreef: 5 maanden geleden In een ideale wereld legt Fluvius als intercommunale één groot glasvezelnetwerk aan en kunnen alle operatoren er gebruik van maken. Veel kostenefficiënter dan iedere operator die zijn eigen fysiek netwerk aanlegt.
Om daarna in diezelfde ideale wereld met een capaciteitstarief, verschillende prijsverhogingen, nog wat extra belastingen en tal van andere zever, mee af te komen. Ahja, investeringen daarna zijn ook niet meer nodig (of pas als het echt niet anders kan op de laatste minuut), want die zijn te duur en ze hebben toch een monopolie.

Ongelooflijk dat men hier zo zit af te geven op het duopolie, maar tegelijk wel voorstander is van een monopolie omdat er mogelijks meerdere kabels in de grond zouden kunnen liggen (die men toch nooit ziet).
Het capaciteitstarief komt van de regionale overheid en slaat op elektriciteit en niet op telecom. Zo'n heffing is bovendien altijd mogelijk, ook bij een duopolie.

Investeringen zijn veel goedkoper als ze maar eenmalig te doen zijn over een veel groter klantenbestand. De investeringen zijn dus veel sneller terugverdiend en de lagere kosten geeft mogelijkheden om lagere prijzen te bieden. Nu zijn er maar enkele spelers die de prijzen op elkaar afstemmen. Kleinere spelers krijgen amper een kans omdat ze geen toegang hebben of onder zeer beperkende voorwaarden, in een ander geval worden ze opgeslokt. Met 1 onafhankelijk netwerk met gelijke kansen voor alle aanbieders is het een andere zaak.

Die meerdere kabels ziet men bij elke werkzaamheid die ook meervoudig zijn door al de firma's die er onnodig bij betrokken zijn. Niemand is hier blij met de werken en dat zal niet beteren als elke firma de stoepen nogmaals komt openwerken en slecht terug plaatsen. Indien dit systeel zo goed zou zijn waarom bestaat het dan ook niet voor gas, water en elektriciteit? juist.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Moest het duopolie eindigen waar de fysieke kabel je woning binnenkomt, niemand zou er problemen mee hebben. Ik begrijp daarom de vraag naar een onafhankelijke kabelbeheerder. (een fysiek infrastructuurmonopolie met 100% vrije dienstenmarkt)

Maar EDPnet kan door de marktverstorende praktijken van Proximus bijvoorbeeld geen 500/500 Mbps abonnement op de fysieke fiberkabel aanbieden aan een competitieve prijs.
500 Mbps symmetrisch aan competitieve prijs zoals in onze buurlanden @Fallschirmjaeger
Daar kan het wel, hier niet. Zeer problematische situatie!

Proximus bepaalt het commerciële aanbod van kleine operatoren en dat is zuiver marktmisbruik.
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 239
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 8 keer
Recent bedankt: 2 keer

En Vivaldi, die zien dit met lede ogen aan, doen dus geen klap, en de consument blijft de dupe, zelfs de regels die de EU oplegt worden niet gerespecteerd.
Verkapte Monopolies, een land met onbekwaam bestuur, een situatie die buitenlanders niet begrijpen, en dan zijn zijn we nog eens de allerduurste in telecom, is Brussel de hoofdstad van EU, beschamend dus. Hier moeten leven is een zware straf zei de Fransman.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat duopolie bestaat al veel langer dan Vivaldi. De overheid is trouwens deels eigenaar van één van de duopolisten en int telkens een mooie som als ze het nodig hebben.

Er is veel in België dat buitenlanders niet begrijpen maar veel buitenlanders begrijpen wel dat er veel in België is dat ervoor zorgt dat men liever hier woont dan elders, dat begrijpen veel Belgen dan weer niet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Men is hier terug begonnen met werken, het zijn nu kabels o.a. voor hoogspanning (3 rode dikke gevlochten kabels,met daarnaast ook een gewone stroom kabel (pikzwart).
Ik denk dat het probleem hier de aannemer is,ik vraag mij af of het normaal is dat men om 07.30H ineens belt aan huis, je hebt nog 3 minuten om ja wagen van je eigendom (garage bijv.) te verwijderen en ergens anders te gaan zetten, anders zit je tenminste 3 dagen vast, ja zo gaat dat hier, mensen die toevallig op dat moment niet te bereiken zijn, kunnen niet meer weg.Vier minuten later ligt je oprit volledig open en trekt men je VDSL kabel af (word vlug hersteld door Proximus) .
Weken nadien herstelt men je oprit, alles ok maar een uur later komt Proximus met een kraan,en die leggen alles terug open, maar die zorgen ervoor dat je nog weg kan achteraf. (oprit zelf is zeker niet hersteld.).
Gebruikersavatar
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 239
Lid geworden op: 21 jul 2023, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 8 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dit is dus België, waar men zo graag woont volgens Dizzy, en met Vivaldi is er bitter weinig verbeterd, de mentaliteit al zeker niet, bewoners vooraf verwittigen is verplicht, zo zie maar alweer hoe triest het hier gesteld is. Er gaan trouwens veel meer Belgen naar het buitenland gaan rentenieren, dan dat er hier blijven, de toestroom hier is te wijten aan een falend immigratie beleid, en die kosten lopen ook al enorm op. Ondertussen worden wij belast op zowat alles en nog wat ( topper in de EU), en ondanks veel beloftes en geblaat wordt het nog erger. Het beleid hoe men om de haverklap straten, trottoirs en opritten openbreekt spreekt boekdelen en dit is al decennia aan de gang, het is elke dag genieten om hier te wonen en uitgezogen te worden.
SilentSpring
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 maa 2021, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hier hebben ze voor Fluvius/Farys enkele weken geleden nieuwe leidingen en kabels geplaatst in de grotere baan voor mijn straat, ik had half verwacht ook Proximus te zien passeren terwijl het toch open lag.
Langs die baan is er 500m verder een nieuw gedeelte van een bedrijventerrein, daar is Fiber beschikbaar.

Nu zijn de werken van Fluvius gedaan en ligt alles dicht, een kruispunt verder tussen dat bedrijventerrein en mijn straat hebben ze enkele dagen later terug een put komen open doen.
Daar staat een bordje van Proximus met een werfreferentie en het opschrift Fiberhood.
Zou dat mogelijks kunnen betekenen dat ze toch sneller dan ik dacht hun Fiberkabel vanaf dat bedrijventerrein gaan doortrekken?

@ Fluppie: de beste was hier toen ze de Proximus-koperkabel kwamen verlengen in mijn straat.
's morgens opeens de bel "ja meneer, best auto verzetten want we gaan graven".
Ik kijk over die vent zijn schouder, ligt de oprit al open :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Moonboy schreef: 5 maanden geleden Dit is dus België, waar men zo graag woont volgens Dizzy, en met Vivaldi is er bitter weinig verbeterd, de mentaliteit al zeker niet, bewoners vooraf verwittigen is verplicht, zo zie maar alweer hoe triest het hier gesteld is. Er gaan trouwens veel meer Belgen naar het buitenland gaan rentenieren, dan dat er hier blijven, de toestroom hier is te wijten aan een falend immigratie beleid, en die kosten lopen ook al enorm op. Ondertussen worden wij belast op zowat alles en nog wat ( topper in de EU), en ondanks veel beloftes en geblaat wordt het nog erger. Het beleid hoe men om de haverklap straten, trottoirs en opritten openbreekt spreekt boekdelen en dit is al decennia aan de gang, het is elke dag genieten om hier te wonen en uitgezogen te worden.
Dat is één de prachtige zaken aan dit land, ben je niet content dan mag en kan je per direct elders uw geluk beproeven. Werkelijk niemand gaat u iets in de weg leggen. Veel plezier en stuur een kaartje.

Toch zien we dat het aantal inwoners toeneemt ondanks een blijkbaar hevige stroom van vertrekkers en renteniers :lol:

Een falend migratiebeleid kan je over veel landen zeggen, het probleem is dan ook niet beperkt tot een land maar eerder een mondiaal gegeven. Mensen gaan naar waar het beter is dan waar ze waren. Blijkbaar een bevestiging dus dat het hier nog niet zo slecht is.

Tja, als de burgers een land willen met -tig regeringen en dus bijhorende posjes dan moeten die allemaal betaald worden. Het zal zeker de efficiëntie niet bevorderen, dat hebben we tijdens corona gemerkt. Ondanks die afgang gaat men echter gewoon verder met dingen in stukjes kappen die in andere landen soms zelfs te klein zijn om zelfstandig te laten bestaan. Elk stukje denkt dat ze het beter kunnen als ze nog een stukje ambetanteriken kunnen dumpen maar telkens blijkt er toch nog een groep te bestaan die weg moet, dat gaat waarschijnlijk verder tot ze nog met 2 zijn.

Om terug te keren naar de topic: ik ben grote voorstander van 1 netwerk waarbij men maar 1 keer kosten maakt en dat in een systeem met veel concurrenten die het verschil moeten maken met (lagere) prijzen en (hogere) service (dat vies woord).
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

SilentSpring schreef: 5 maanden geleden Nu zijn de werken van Fluvius gedaan en ligt alles dicht, een kruispunt verder tussen dat bedrijventerrein en mijn straat hebben ze enkele dagen later terug een put komen open doen.
Daar staat een bordje van Proximus met een werfreferentie en het opschrift Fiberhood.
Zou dat mogelijks kunnen betekenen dat ze toch sneller dan ik dacht hun Fiberkabel vanaf dat bedrijventerrein gaan doortrekken?
Hier in de straat op den boerenbuiten is Jacops voor Proximus glasvezel in de grond aan het steken, maar dat is niet bedoeld om klanten rechtstreeks op aan te sluiten. Telenet is hier eerder ook al gepasseerd.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat gaat over landelijke/afgelegen gebieden, niet over het overgrote deel van Vlaanderen dus. Hier komen ze mee af als de kabels al grotendeels gelegd zijn :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er moeten nog veel kabels gelegd worden hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”