Sensor terras

Voor de makers en doe-het-zelvers onder ons
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een hele tijd geleden volgde ik "elektricitesles": ik wilde zelf elektriciteit kunnen leggen met verstand van zaken. De lesgevers waren allemaals "beroeps", dus geen leerkrachten, maar wel installateurs en bedrijfsleiders.
Los van het lespakket kon iedereen ook concrete vragen stellen aan de lesgevers. Toen ik vroeg welke sensor ik op mijn terras zou plaatsen, waren beide lesgevers unisono voor Busch-Wächter, in concreto de BW 280ML.

Los van het feit dat het niet bepaald een goedkoop model is, doet het eigenlijk niet wat het moet doen:
- springt heel vaak in het midden van de nacht aan
- springt niet aan wanneer er iemand passeert

Iemand ervaring/tips voor een sensor?
- IP65
- staat 3m hoog
- 180° detectie (of meer)
- > 14m bereik
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Zelf maak ik al jaren gebruik van de Steinel IS 180-2 (EAN 4007841603113)
https://www.steinel.de/nl/lights-sensor ... 03113.html
edit: voldoet niet aan al je vereisten.
Laatst gewijzigd door ivob 25 nov 2022, 12:05, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Heb je daar toevallig ergens mss een camera hangen ?
Ik heb betere resultaten met mn camera's met objectdetectie dan met mn bewegingsmelders :-(
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

12m is wat te weinig, idd. De afstand tussen achterdeur en sensor is echt wel 14-15 meter.
Ik heb geen camera's op mijn terras :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Met betrekking tot die 14 m begrijp ik de bedoeling niet goed.
Wat moet de sensor doen met betrekking tot je achterdeur?

Hier dienen de sensoren om bij het naderen van de carport vanaf de scheiding openbare weg/oprit (ingang carport op 18 meter van de straat) het licht in de carport te doen branden en vervolgens de lichten onder het overdekte gangpad tussen einde carport en achtertoegang te doen branden. De losse sensor kan je toch plaatsen waar je wil? Hier staat de sensor (niet het licht dat is uiteraard onder de carport) ergens in het midden tussen begin oprit en ingang carport.
Sol Invictus!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik zoek hetzelfde, maar dan met een droog contact als uitgang. Tips ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De afstand tussen de sensor en de achterdeur is 14m. De sensor moet het dus oppikken als er iemand buiten gaat.
Ik ga niet gans mijn achtergevel vol sensoren plakken hé :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4863
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: 25 nov 2022, 16:03 Ik ga niet gans mijn achtergevel vol sensoren plakken hé :).
Nee, dat is idd niet de bedoeling.
Maar ik begrijp daaruit dat er geen mogelijkheid is om de sensor dichter bij de gevel/achterdeur te plaatsen. Dan heb je idd geen andere mogelijkheid dan te werken met een sensor met een min. bereik van 14 meter.
De Steinel sensIQ heeft een bereik tot 20 meter, een range van 300° en een montagehoogte tot 5 meter (maar ook maar een IP54 rating).
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: 25 nov 2022, 11:22 Toen ik vroeg welke sensor ik op mijn terras zou plaatsen, waren beide lesgevers unisono voor Busch-Wächter, in concreto de BW 280ML.
Dit is een extreem gevoelig model, en zou ik eigenlijk niet aanraden voor gewone residentiele setting. Moet echt wel volgens de instructies van de fabrikant bevestigd worden (1,7m - 2,5m alhoewel 2,5m eigenlijk het beste is; niet in de buurt van lichten, etc). Anders ga je idd voortdurend activaties hebben 's nachts.

Noot dat er een service-remote bestaat (verschillend van de remote die bijgeleverd wordt) waarmee je de gevoeligheid wat kan temperen, evenwel het feit dat hij niet aanspringt wanneer iemand passeert suggereert eigenlijk ook verkeerde plaatsing (te hoog?).
heist_175 schreef: 25 nov 2022, 11:22Iemand ervaring/tips voor een sensor?
- IP65
- staat 3m hoog
- 180° detectie (of meer)
- > 14m bereik
De 220ML is minder gevoelig, en de 220 Select is nog minder gevoelig evenwel nog steeds gevoelig genoeg voor een residentiele setting (mag je wel niet zo hoog hangen). Je kan die gewoon op het bestaande montuur van de 280 klikken.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat je nodig hebt is een radar sensor, geen PIR sensor.
Is recente technologie en moet nog wat groeien qua marktaandeel.
Het bekijken waard.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef: 25 nov 2022, 16:52
heist_175 schreef: 25 nov 2022, 11:22 Toen ik vroeg welke sensor ik op mijn terras zou plaatsen, waren beide lesgevers unisono voor Busch-Wächter, in concreto de BW 280ML.
Dit is een extreem gevoelig model, en zou ik eigenlijk niet aanraden voor gewone residentiele setting. Moet echt wel volgens de instructies van de fabrikant bevestigd worden (1,7m - 2,5m alhoewel 2,5m eigenlijk het beste is; niet in de buurt van lichten, etc). Anders ga je idd voortdurend activaties hebben 's nachts.
Mogelijks is het zelfs meer dan 2,5m, zo precies heb ik het niet gemeten.
Ik heb altijd een serieuze ladder nodig om er aan te prutsen (settings etc). Ik wist niet dat het zo'n gevoelig model was, al kan ik wel bevestigen dat het te pas en vooral te onpas aanschiet.
mag je wel niet zo hoog hangen)
Ik zal de hoogte eens precies opmeten :).
honda4life schreef: 25 nov 2022, 17:57 Wat je nodig hebt is een radar sensor, geen PIR sensor.
Het bekijken waard.
Suggesties?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb de plaatsing van de sensor eens nagemeten, momenteel hangt ie op 3,6m hoogte (en kan verschoven worden tussen 3,5-4m).

Een dure variant op "read the f*ng manual" dus :)
Afbeelding

Los van de positie van de sensor, kan de afstandsbediening helemaal niets betekenen qua "gevoeligheid"
Afbeelding

Dat gewenste positie van de sensor vermindert de keuzemogelijkheden aanzienlijk.
Kom ik oa bij Steinel SensIQ en SensIQ-S uit: https://www.steinel.de/nl/sensors-profe ... al/sensiq/

Alleen zie ik niet wat het verschil is tussen beide?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

De Steinel S is wat compacter maar heeft een kleiner schakelvermogen (2000W tov 2500W voor de grotere broer)

Als je de Busch-Wächter niet lager kunt plaatsen kan het misschien helpen om die wat naar voor te kantelen. Daardoor zal die aan de voorkant minder ver detecteren (maar aan de achterkant verder tenzij die tegen een muur hangt)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De BW hangt nu inderdaad een beetje "naar voor gekanteld", tegen een muur dus langs de achterkant maakt dat niet uit.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: 07 dec 2022, 14:26 Los van de positie van de sensor, kan de afstandsbediening helemaal niets betekenen qua "gevoeligheid"
Zoals ik reeds aanhaalde kan dit inderdaad niet met de bijgeleverde remote. Wel met de "service remote" (apart te bestellen). P/N 6842-101.

In de vorige generatie van deze sensoren kon de gevoeligheid nog op het toestel zelf ingesteld worden (gelijkaardig aan duisternis + tijd die je nog steeds kan instellen). Maar in de huidige generatie is dat naar de service remote verkast.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ondertussen een andere sensor geplaatst (van Steinel) , na 24u is het nog te vroeg conclusies te trekken.

Ik merk wel dat een statuslampje blijft branden, hoewel de lamp zelf niet brandt.

Dit is het schema, het "statuslampje" is aangeduid met een pijl.
Afbeelding

De uitgang van de sensor "lekt" dus elektriciteit?
De sensor schakelt enkel op de lijn en niet 2polig.

De wisselschakelaar staat altijd op "2" (sensor) en enkel in specifieke omstandigheden schakelen we manueel op "1", zodat de lamp brandt ongeacht de sensor.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik denk niet dat de sensor “lekt”, wellicht eer een gevolg van inductie in de leidingen of een ontstoor circuit voor de relais in de sensor.
Je kunt dit oplossen door een eenvoudige weerstand in serie met het controlelampje.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bewegingsmelder die buiten tegen de muur hangen kunnen ook aanspringen door de wind. Dus hou daar ook rekening mee.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat je ziet is waarschijnlijk door kleine kruip / lekstromen door zo'n miniatuurrelais op een printplaat gesoldeerd (of zoals hierboven geschreven een ontstoorcircuit).
De zeer kleine stroom is voldoende om toch enig licht te laten uitstralen door een LED-lampje, een weerstand in serie zal de oplossing niet zijn denk ik, eerder parallel denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Is dat dan geen capaciteit parallel over de LED (of een LED compensator)?
Plaats reactie

Terug naar “Makers: doe het zelf, 3D-printing, bouw en verbouw”