Wie heeft al contactloos betaald?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Honoré Gepluimd
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 maa 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

apestaart schreef: 15 aug 2022, 07:23 Ik dacht gelezen te hebben dat vanaf 1 juli 2022 alle handelszaken verplicht zijn om enige vorm van elektronisch betalen aan te bieden naast het betalen met cash maar ik stel vast dat er nog heel wat handelszaken zijn die dat niet aanbieden dus met andere woorden enkel cash te betalen.
Ik vraag me dan af hoe men die verplichting kan afdwingen, misschien met boetes uit te delen.
Er wordt wel identiek dezelfde facturatiesoftware gebruikt, dus in verband met het kaartenspel zijn er geen verschillen.

Toegevoegd na 11 minuten 51 seconden:
glda19 schreef: 16 aug 2022, 17:14 maar betalen via Google Pay werkt niet overal.
Hier niet mij een grote apotheek zaak niet bij de drankencentrale.
De nieuwe situatie lijkt nog geen vier weken oud te zijn. Hebt u het al sindsdien geprobeerd? Of misschien moeten beide 'grote' firma's nog hun software laten bijwerken en/of nieuwe terminals plaatsen. Bij mijn bakker en slager was dit het geval - alles vernieuwd.

Tussen haakjes, Google pay werkt enkel met de aangesloten banken. Bijvoorbeeld kaarten van de AXA-bank functioneren niet met Google pay. En eigenlijk is het aantal ondersteunende banken beperkt.
https://support.google.com/wallet/answe ... 95171&rd=1

Toegevoegd na 3 uren 41 minuten 42 seconden:
Na nog wat zoekwerk op de volgende webstek gevallen:

https://www.fintro.be/nl/Dagelijks-bank ... axes4=prof

Overigens een BNP-onderdeel

Onder 'stap 3', helemaal onderaan, staat te lezen:
Voeg uw kaart toe. Open de app en voeg uw debet- of kredietkaart toe door er een foto van te nemen.
Dit lijkt mij tot nog toe de enige waarneembare bevestiging te zijn dat de debetkaarten wel degelijk functioneren met Google Pay. Maar, niet te vergeten, voor zover de bank ook Google Pay ondersteunt.
Tussen haakjes, men hoeft niet absoluut een foto te nemen, de gegevens manueel inbrengen kan ook.
Laatst gewijzigd door Honoré Gepluimd 18 aug 2022, 02:15, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ratface
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

Honoré Gepluimd schreef: 17 aug 2022, 02:23 Tussen haakjes, Google pay werkt enkel met de aangesloten banken. Bijvoorbeeld kaarten van de AXA-bank functioneren niet met Google pay. En eigenlijk is het aantal ondersteunende banken beperkt.
https://support.google.com/wallet/answe ... 95171&rd=1
Bonsai staat nog niet in deze lijst.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Vaganzza schreef: 16 aug 2022, 16:05 Dus als ik mijn Debet mastercard van Curve gebruik (waar dus kredietkaarten achter hangen), kan ik ze nu gebruiken bij Colruyt?
Dat zou moeten werken, ik zal het een van de volgende weken proberen. Curve identificeert zich als een master debit card ( ondervonden op off line vliegtuigterminals zelfs hangt er een cc achter gaat het niet door ). Wat op zich dan weer heel bizar is want een master dc is veel goedkoper als transactie dan cc ergens vraag ik me wel af waar curve dan al hun geld haalt nu.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik ga vandaag nog naar de Colruyt en ga het proberen...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Honoré Gepluimd
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 maa 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Vaganzza schreef: 17 aug 2022, 11:52 Ik ga vandaag nog naar de Colruyt en ga het proberen...
Wij wachten met ingehouden adem af ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik ben net terug en betaald met mijn Apple Watch zonder enig probleem. :banana:
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Honoré Gepluimd
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 maa 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Tomsworld schreef: 17 aug 2022, 11:49 master dc is veel goedkoper als transactie dan cc ergens vraag ik me wel af waar curve dan al hun geld haalt nu.
Dit klopt niet, want het blijkt dat de kosten voor een Credit MasterCard en Debet MasterCard dezelfde zijn, zie:

https://www.mollie.com/be/pricing?count ... rrency=EUR

Idem dito voor Visa debet en Visa krediet. Het komt mij trouwens voor dat de kosten overal en voor alles op hetzelfde niveau werden gebracht, uitgenomen Bancontact (enkel BE) en Ideal (enkel NL)

Overigens, de bankiers weten wel waar Abraham de mosterd haalt, het lijkt mij dus overbodig te zijn dat wij ons op de koop toe nog zorgen zouden moeten maken over hun kosten.
JrCv
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 nov 2003, 10:56
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 10 keer

glda19 schreef: 16 aug 2022, 17:14 maar betalen via googlepay werkt niet overal.
Hier niet mij een grote apotheek zaak niet bij de drankencentrale.
Wellicht bieden deze zaken enkel bancontact aan en google pay gebruikt de mastercard functie.
Transactiekosten liggen en stuk hoger voor mastercard dan voor bancontact voor de handelaar, vandaar dat er nog veel zaken enkel bancontact aanbieden.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Honoré Gepluimd schreef: 18 aug 2022, 02:35
Tomsworld schreef: 17 aug 2022, 11:49 master dc is veel goedkoper als transactie dan cc ergens vraag ik me wel af waar curve dan al hun geld haalt nu.
Dit klopt niet, want het blijkt dat de kosten voor een Credit MasterCard en Debet MasterCard dezelfde zijn, zie:

https://www.mollie.com/be/pricing?count ... rrency=EUR

Idem dito voor Visa debet en Visa krediet. Het komt mij trouwens voor dat de kosten overal en voor alles op hetzelfde niveau werden gebracht, uitgenomen Bancontact (enkel BE) en Ideal (enkel NL)

Overigens, de bankiers weten wel waar Abraham de mosterd haalt, het lijkt mij dus overbodig te zijn dat wij ons op de koop toe nog zorgen zouden moeten maken over hun kosten.
Mollie maakt geen verschil en zal zo wel wat extra inkomsten generen.

https://www.six-payment-services.com/da ... elgium.pdf

Wat betreft terminals Mastercard / Visa Debit - Domestic is fixed fee dezelfde die Maestro waren en in lijn met bancontact.

Er is dus geen enkele reden om nog langer geen Master/Visa Debit toe te laten. Het is vooral onwetendheid bij de handelaars, je kan perfect het ene aanzetten zonder de credit varianten.
Honoré Gepluimd
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 maa 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Tomsworld schreef: 18 aug 2022, 10:17 [Wat betreft terminals Mastercard / Visa Debit - Domestic is fixed fee dezelfde die Maestro waren en in lijn met bancontact.
Ook dit klopt niet. Maestro was "in lijn" (zoals u het noemt) met Bancontact, maar voor de V*- en M*-debetkaarten enerzijds en Bancomat/Ideal werden en worden door de betaalfirma's verschillende tarieven aangerekend. Overigens hebben de handelaars rechtstreeks niets te maken met Worldline. Worldline is immer voorbehouden aan onderonsjes met de bankiers.
Er is dus geen enkele reden om nog langer geen Master/Visa Debit toe te laten. Het is vooral onwetendheid bij de handelaars, je kan perfect het ene aanzetten zonder de credit varianten.
U bedoelt waarschijnlijk "Er is geen enkele reden om debetkaarten te weigeren". En die worden ook niet (meer) geweigerd, zoals het nu reeds tot in den treure toe werd herhaald.
Bovendien, het is gebleken de handelaars helemaal niets meer hoeven 'aan te zetten'.
En de persoon die klaagt dat Google Pay niet zou werken bij zijn "grote" apotheker en nog grotere bierhandelaaar, het zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat zijn bank Google Pay niet ondersteund. Maar dat is een ander paar mouwen.
Dus uw sneer naar de zogenaamd onwetende handelaars is totaal onterecht. Als er al een verwijtende vinger zou moeten opgestoken worden, dan is het naar de naar de banken, die verzuimd hebben, en nog steeds verzuimen deze ingrijpende verandering aan de klanten kenbaar te maken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Honoré Gepluimd schreef: 19 aug 2022, 01:59 Overigens hebben de handelaars rechtstreeks niets te maken met Worldline. Worldline is immer voorbehouden aan onderonsjes met de bankiers.
Toch wel hoor, Worldline is een van de aanbieders van betaaloplossingen voor handelaars en treedt daartoe in rechtstreekse contracten met handelaars: https://mypaymentsolution.be.worldline.com/nl/home.html

Het is ook niet zomaar een aanbieder maar helaas bij ons ook veruit de grootste, gezien de historische overname van Banksys dewelke de monopolistische aanbieder van de Belgische banken in minder goede tijden was.

Tarieven die zij hanteren voor MC/Visa debit zijn gelijk aan die van Maestro en dus dezelfde vaste tarieven als voor Bancontact (evenwel zonder de historische "Proton-kortingen" voor transacties < 10 EUR) toch zolang de MC/Visa debit kaart door een Belgische bank uitgegeven werd.
Indien de kaart door een niet-Belgische bank uitgegeven is ziet men geen reden om dezelfde voordelige Bancontact tarieven toe te kennen gezien de kaarthouder wellicht toch geen Bancontact kaart bezit, en schakelt men over op dezelfde variabele tarieven als die van de kredietkaarten van Mastercard en Visa, weliswaar met de cap op die de EU-wetgeving instelt, dus 1.40%-1.90%.
Als de kaart ook niet binnen de EU uitgegeven werd dan geldt de Europese wetgeving inzake de interchange fees niet meer en schakelt men meteen al naar de klassieke netwerktarieven van 2.90%. Is dit het tarief dat betaald moet worden op transacties met Curve Mastercard Debit kaarten (uitgegeven in VK)? Goed mogelijk, tenzij er nog een overgangsregime is met het VK.

Worldline is daarmee ook veruit de duurste aanbieder van betaaloplossingen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Honoré Gepluimd schreef: 19 aug 2022, 01:59
Tomsworld schreef: 18 aug 2022, 10:17 [Wat betreft terminals Mastercard / Visa Debit - Domestic is fixed fee dezelfde die Maestro waren en in lijn met bancontact.
Ook dit klopt niet. Maestro was "in lijn" (zoals u het noemt) met Bancontact, maar voor de V*- en M*-debetkaarten enerzijds en Bancomat/Ideal werden en worden door de betaalfirma's verschillende tarieven aangerekend. Overigens hebben de handelaars rechtstreeks niets te maken met Worldline. Worldline is immer voorbehouden aan onderonsjes met de bankiers.
Er is dus geen enkele reden om nog langer geen Master/Visa Debit toe te laten. Het is vooral onwetendheid bij de handelaars, je kan perfect het ene aanzetten zonder de credit varianten.
U bedoelt waarschijnlijk "Er is geen enkele reden om debetkaarten te weigeren". En die worden ook niet (meer) geweigerd, zoals het nu reeds tot in den treure toe werd herhaald.
Bovendien, het is gebleken de handelaars helemaal niets meer hoeven 'aan te zetten'.
En de persoon die klaagt dat Google Pay niet zou werken bij zijn "grote" apotheker en nog grotere bierhandelaaar, het zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat zijn bank Google Pay niet ondersteund. Maar dat is een ander paar mouwen.
Dus uw sneer naar de zogenaamd onwetende handelaars is totaal onterecht. Als er al een verwijtende vinger zou moeten opgestoken worden, dan is het naar de naar de banken, die verzuimd hebben, en nog steeds verzuimen deze ingrijpende verandering aan de klanten kenbaar te maken.
Ten eerste uw uit de hoogte doende toontje is absoluut niet nodig.

Ik ken nog altijd een heel aantal terminals waar bc en maestro only zijn. Soms is het ook geen terminal issue maar software issue. Ik heb klanten die het vrij laten de de terminal laten kiezen. Je hebt bv Delhaize waar de kassa een andere code moet zenden voor Apple Pay vs Bancontact.

Het is al aangegeven door de poster na mij dat worldliness nog steeds een van de grootste aanbieders is.

Maar het is een complexe aangelegenheid zeker met alle cheques maaltijd / consumptie / eco die laatste bv gebruiken of gebruikten dezelfde code tussen het kassa systeem en de terminal waardoor je weer boekhoudingsissues hebt.

Maar bv heb ik ook een klant waar de software hardcore Bancontact blijft sturen en de software is niet meer in ontwikkeling dus tsja blijft een verhaal van tijd voor alles ok zal zijn. Anderzijds ben ik benieuwd wanneer Apple Pay bc gaan ondersteunen het is wel reeds bevestigd. Voornaamste reden voor mij voor Apple Pay ( meeste via curve ) is het feit dat je met Watch of iPhone bevestigd en geen pin meer moet ingeven. En het gemak van geen hoop kaarten mee te nemen.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

@Honoré Gepluimd
Als je ze niet kent de handelaren dan zou ik gewoon mijn mond houden. En zeker stoppen met roepen van zijn bank ondersteunt het waarschijnlijk niet. Weet je bij welke banking ben een dus laat vriendelijke uw commentaar maar achterwegen. Is van geen enkele waarde
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Was in de buurt van Colruyt en idd, Mastercard (enfin, Debit Mastercard toch*) wordt nu aanvaard. Laatste keer dat ik kwam in deze winkel, verschillende maanden geleden, was het nog absoluut Bancontact-only.

De 21ste eeuw maakt dus stilaan haar introductie in Colruyt, weliswaar hebben ze nog veel werk aan de winkel (pun intended). Winkelervaring viel deze keer wel relatief mee, maar vooral omdat het bijzonder rustig was zodat we deze keer vrijgesteld werden van wachttijden van 30 minuten aan de kassa.

Verder ook hier behoorlijk wat lege schappen in de winkel, maar die zag ik ook in Delhaize deze week, geen idee wat nu weer het probleem is.

*Maar gezien Curve een Debit MC is die je aan een kredietkaart-MC kan koppelen, kan je dus met een kredietkaart betalen in Colruyt, waarmee het onmogelijke mogelijk wordt. Misschien dat het zelfs werkt met rechtstreeks een kredietkaart aan te bieden ("Mastercard" label dus ipv "Debit Mastercard")? Zal iets zijn om de volgende keer uit te proberen.
Honoré Gepluimd
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 maa 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Modbreak:
post verwijderd. reden: persoonlijke aanvallen niet toegelaten.
glda19 schreef: 20 aug 2022, 16:18 @Honoré Gepluimd
Als je ze niet kent de handelaren dan zou ik gewoon mijn mond houden. En zeker stoppen met roepen van zijn bank ondersteunt het waarschijnlijk niet. Weet je bij welke banking ben een dus laat vriendelijke uw commentaar maar achterwegen. Is van geen enkele waarde
Zeker is dat u noch de handelaar kent noch het dagelijkse werk dat hij moet verrichten. Ook is zeker dat u geen enkel idee hebt waarover u schrijft. En te oordelen naar uw krikkemikkig taalgebruik bent u gewoon een influencer zonder kennis van zaken, maar met veel eigenwaan, zoals alle influencers. Volgt u dus maar eerst een cursus Nederlandse grammatica.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Iemand die de mega image cashback heeft bij curve? Werkt die ook bij Delhaize?
Honoré Gepluimd
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 maa 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

9livesuni schreef: 28 sep 2022, 12:13 Iemand die de mega image cashback heeft bij curve? Werkt die ook bij Delhaize?
Het lijkt mij noch een debetkaart noch een kredietkaart te zijn. Dus waarschijnlijk niet. Gemakkelijk te controleren middels een zelfscan bij Delhaize, en als betaalmethode "Kredietkaart of Maestro" kiezen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Mijn broer die in de lidl zegt: er zijn mensen die met hun horloge betalen?
Maar hoe dan?
Ik heb ooit 1 keer kunnen betalen met de gsm toen payconicq dit ondersteunde toen ging dat, werkte zoals contactloze bankkaart.
Voor de rest gebruik ik nu de kaart of uitzonderlijk eens met payconic qr code scannen.

Maar met een horloge betalen wil ik wel eens weten hoe dat werkt, die horloge zal al nfc moeten hebben. En maar een paar banken zullen dit weer ondersteunen.
Tttsss
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Unicorn1 schreef: 24 nov 2022, 08:52 Maar met een horloge betalen wil ik wel eens weten hoe dat werkt, die horloge zal al nfc moeten hebben. En maar een paar banken zullen dit weer ondersteunen.
Hangt af van horloge tot horloge en de bank moet het idd ook ondersteunen. Dat is gewoon contactloos betalen met de NFC chip die erin zit. Op mijn Garmin kan ik Maestro en Mastercard toevoegen, geen Bancontact. Dus betalen lukt perfect behalve als ze enkel Bancontact ondersteunen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

vverbeke schreef: 24 nov 2022, 09:31
Unicorn1 schreef: 24 nov 2022, 08:52 Maar met een horloge betalen wil ik wel eens weten hoe dat werkt, die horloge zal al nfc moeten hebben. En maar een paar banken zullen dit weer ondersteunen.
Hangt af van horloge tot horloge en de bank moet het idd ook ondersteunen. Dat is gewoon contactloos betalen met de NFC chip die erin zit. Op mijn Garmin kan ik Maestro en Mastercard toevoegen, geen Bancontact. Dus betalen lukt perfect behalve als ze enkel Bancontact ondersteunen.
Ok, dan ga ik er nog wat mee wachten, mss volgend jaar eens op mijn gemak bekijken.
Tttsss
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Unicorn1 schreef: 24 nov 2022, 08:52 Mijn broer die in de lidl zegt: er zijn mensen die met hun horloge betalen?
Maar hoe dan?
Ik heb ooit 1 keer kunnen betalen met de gsm toen payconicq dit ondersteunde toen ging dat, werkte zoals contactloze bankkaart.
Voor de rest gebruik ik nu de kaart of uitzonderlijk eens met payconic qr code scannen.

Maar met een horloge betalen wil ik wel eens weten hoe dat werkt, die horloge zal al nfc moeten hebben. En maar een paar banken zullen dit weer ondersteunen.
Betalen gaat niet enkel met een horloge, maar ook met andere zaken zoals een ring of een armband.

Meer in dit artikel
https://www.dailybits.be/item/review-kb ... efproject/
Gebruikersavatar
Ratface
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met een compatibele smartwatch en g(oogle)pay werkt dit normaalgezien. Ook bij lidl.

Bronnen: https://support.google.com/googlepay/an ... 7507?hl=en

https://service.lidl.be/SelfServiceBE/s ... uage=nl_BE
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Tkan zijn ik mss toch iet voor ga aanschaffen.
Kbc ondersteunt het.

Dusja, kga geen kosten doen voor een smartwatch want ben overgeschakeld naar kbc banking dus ik ga gewoon het via de smartphone kunnen doen.
Tttsss
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

timmermc schreef: 26 apr 2020, 12:21 Mijn bank (Argenta) ondersteunt geen Google of Apple Pay.
Iemand een idee of contactloos betalen via NFC bij Argenta de dag van vandaag mogelijk is? Bij mij lukt het niet meer (telefoon met Android 10 en NFC en conctactloos betalen in de bank-app ingeschakeld), maar als ik het mij goed herinner, was dat vroeger wel het geval. Ik vermoed dat dat nog met mijn huidige telefoon was, want het zou me verbazen moest het op mijn vorige telefoon met Android 5 gewerkt hebben!

Alvast bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Ratface
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

guy-pc schreef: 11 mei 2023, 13:16
timmermc schreef: 26 apr 2020, 12:21 Mijn bank (Argenta) ondersteunt geen Google of Apple Pay.
Iemand een idee of contactloos betalen via NFC bij Argenta de dag van vandaag mogelijk is? Bij mij lukt het niet meer (telefoon met Android 10 en NFC en conctactloos betalen in de bank-app ingeschakeld), maar als ik het mij goed herinner, was dat vroeger wel het geval. Ik vermoed dat dat nog met mijn huidige telefoon was, want het zou me verbazen moest het op mijn vorige telefoon met Android 5 gewerkt hebben!

Alvast bedankt voor je reactie.
De enige manier om rechtstreeks draadloos te betalen bij Argenta (zonder bijvoorbeeld via een omweg als 'Bonsai') is met de NFC-chip in de bankkaart zelf. Dat is ook het enige wat je aan/uit kan zetten in de Argenta app (dit is geen switch om draadloos betalen via de NFC chip in je telefoon toe te staan). Als het in jouw ogen ooit gewerkt heeft dan zal dit geweest zijn via de bancontact/payconiq app die ooit wel een NFC functie heeft gehad (die is er ondertussen terug uit verwijderd). Als je toen je Argenta kaart/rekening had toegevoegd aan de app kon je wel op die manier draadloos betalen via de NFC chip in je telefoon. Dit kan nu dus NIET meer met Argenta.

'Bonsai' bijvoorbeeld (er zijn nog andere opties) werkt wel met de google wallet (en met nfc betalingen via je telefoon). In de Bonsai app kun je vervolgens je argenta gegevens toevoegen en op deze manier, via een omweg, wel met je telefoon en NFC, in combinatie met Argenta, betalen.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

OK, dat verklaart! Bedankt voor je antwoord.

Zou het wel lukken met mijn tweede bank, AXA?
Gebruikersavatar
Ratface
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vermoed van niet aangezien ze zelf niet aangeven deze functie te ondersteunen. Ze staan ook niet op de ondersteunde lijsten voor zowel google wallet als voor apple pay.

Voor 100 percent zekerheid moet je ze dit zelf eens vragen.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

'Bonsai' bijvoorbeeld (er zijn nog andere opties) werkt wel met de google wallet

Dit kende ik niet.
Lijkt me interessant, want ben het moe om met die kaarten te zeulen..Zou graag google wallet gebruiken...

Welke andere opties zijn er nog?
Ik begrijp wel het verdienmodel niet van Bonsai.....
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

lucdec schreef: 11 mei 2023, 14:20 Ik begrijp wel het verdienmodel niet van Bonsai.....
Je geeft ze volledige inzage in je bandrekening... en dat is data welke zij verkopen (beetje het Google model waar je volledige inzage geeft in je mailbox).

Een alternatief is bijvoorbeeld Curve... hier gaan enkel de betreffende transacties via hun (en hebben ze geen zicht op de overige transacties).

Op het einde van de rit betaal je dus met je privacy... de vraag is alléén hoeveel heb je hiervoor over.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

waar vind je Curve
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

glda19 schreef: 11 mei 2023, 17:04 waar vind je Curve
https://letmegooglethat.com/?q=curve
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

en werkt curve goed.
kun je er overal met betalen
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef: 11 mei 2023, 15:21
Een alternatief is bijvoorbeeld Curve... hier gaan enkel de betreffende transacties via hun (en hebben ze geen zicht op de overige transacties).

Op het einde van de rit betaal je dus met je privacy... de vraag is alléén hoeveel heb je hiervoor over.
Als je denkt dat Curve dat niet doet(of zelfs je grootbank), dan ben je behoorlijk naïef.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bonzai is gebaseerd op PSD2, Curve is gewoon een link met je creditcard... twee totaal verschillende dingen (maar er zijn hier andere bezoekers die hierover meer kunnen vertellen).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

DarkV schreef: 11 mei 2023, 15:21 Je geeft ze volledige inzage in je bandrekening... en dat is data welke zij verkopen (beetje het Google model waar je volledige inzage geeft in je mailbox).

Een alternatief is bijvoorbeeld Curve... hier gaan enkel de betreffende transacties via hun (en hebben ze geen zicht op de overige transacties).

Op het einde van de rit betaal je dus met je privacy... de vraag is alléén hoeveel heb je hiervoor over.
Dat is niet de enige bron van inkomsten hoor. Ze hebben ook de formules met betalende kaarten. Daarnaast ook fees op bepaalde transacties, zoals currency conversions.

Verder is de kaart die ze uitgeven - en om dit te weten moet je al even snuisteren - een zogenaamde "Mastercard Super Premium Debit". Kaarten van Mastercard zijn immers gesegmenteerd. Dat wil zeggen dat ze altijd de hoogst mogelijke commissie ontvangen, terwijl de commissie die ze op de transactie met jouw kaart betalen wellicht lager zal zijn omdat
- de kaart van uw bank lager of gelijk gesegmenteerd is aan "Mastercard Super Premium Debit/Credit" maar nooit hoger
- ze zodanig veel transacties doen per dag dat ze flinke volumekortingen kunnen bedingen met Mastercard en Visa, itt de handelaar waar je bij betaalt met Curve

Bovendien is de support vrij beperkt en grotendeels geautomatiseerd - je komt nooit meteen met een mens in contact (uiteindelijk wel). Er is een forum waar mensen zichzelf moeten helpen ook.

Evenwel denk ik dat Curve enkel winst maakt op klanten met de gratis klant als ze die kaart regelmatig - zeker wekelijks - gebruiken.

Het is populair om te denken vanaf een bepaalde leeftijdsgroep (Generatie X, dus 40 en ouder) dat privacy de kost is die je betaalt. Evenwel is er vandaag de GDPR, die dit allemaal sterk beperkt. Bovendien kan ik eigenlijk geen enkele advertentie aanwijzen die rechtstreeks zou kunnen komen van de data die ik bij Curve heb staan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef: 11 mei 2023, 20:36 Bovendien kan ik eigenlijk geen enkele advertentie aanwijzen die rechtstreeks zou kunnen komen van de data die ik bij Curve heb staan.
Ik heb persoonlijk ook geen enkele slechte ervaring met Curve... maar weet wel dat ik nooit PSD2 toegang zal geven op m'n rekening (dus geen Bonsai).
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Curve is dan toch met opladen, juist? Een prepaid kaart dus?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Belgissschenaap schreef: 11 mei 2023, 21:06 Curve is dan toch met opladen, juist? Een prepaid kaart dus?
Curve verleent geen krediet, en geeft geen kredietkaarten uit. De Curve kaart is een debetkaart, er is hierbij geen onderscheid prepaid of niet. Het enige verschil met een klassieke debetkaart is dat het beschikbare saldo en de betaalgarantie niet bepaald wordt door een achterliggende bankrekening waar geld op geparkeerd staat, maar door een achterliggende betaalkaart van een andere bank (credit of debit).

Wanneer je betaalt met Curve, gaat Curve eerst dat exacte bedrag authoriseren bij het achterliggende betaalinstrument als garantie, en pas dan je transactie goedkeuren (daarom dat Curve transacties wat langer duren aan de betaalautomaat). Later, bij de settlement, betaalt jouw bank dat bedrag dan aan Curve (minus commissie) en Curve betaalt daarmee de bank van de handelaar (minus grotere commissie).

Gezien je geen rekening bij Curve hebt waar geld blijft op geparkeerd staan moet je het dus ook niet aangeven als buitenlandse rekening.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef: 11 mei 2023, 21:22 (daarom dat Curve transacties wat langer duren aan de betaalautomaat)
Mijn ervaring is net dat Curve supersnel is (vanop m'n Apple watch).
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Wat is het voor deel van curve.
Betaal meestal met gsm en google wallet. Daarin staat mijn bankkaart en bonsai maar nog nooit je bruikt.
Of is er een betal alternatief voor google wallet
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”