Optimaliseren CV (advies)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Eens wat anders dan over internet en it zaken.

Energie is de laatste tijd een HOT topic.
Heb een totaal renovatie achter de rug dus echt alles vernieuwd A-Z.

Heb een Vaillant ketel hangen met hierop 8 radiatoren.

Enkele termen: cv ketel tweaken, waterzijdig inregelen en radiator ventilatoren.

1. cv ketel tweaken
Op internet vind je 101zaken met waar en niet waar.
Wat zijn volgens jullie de correcte instellingen voor aanvoer.

Aanvoer temperatuur radiatoren -> 60?
Aanvoer tapwater/water uit je kraan,douche -> minstens 60 ( i.v.m. legionellabacterie )

2. waterzijdig inregelen
Leuk filmpje ( van GoT overgenomen )
https://www.youtube.com/watch?v=WfytTzfl8TE

Hoe begin je eraan?
  • 1.Voer het inregelen bij voorkeur uit in de winter, wanneer het buiten goed koud is.
    2.Zet alle ramen/deuren in je huis open. Dit is nodig zodat de warmte het huis uit kan, waardoor de radiatoren hun wamte ongehinderd kunnen afgeven en je ketel blijft stoken.
    3.Zet alle radiatorkranen/voetventielen/inregeling thermostaatkraan volledig open.
    4.Geef je kamerthermostaat een beste slinger (26 °C bijv.) zodat je zeker weet dat hij een poosje blijft stoken.
    5.Gebruik een meetinstrument om de aanvoer en retourtemperatuur te meten, bijvoorbeeld een infrarood thermometer. Bepaal, afhankelijk van de aanvoertemperatuur, de gewenste delta T, 'ΔT' (verschil tussen aanvoer en retour). Bij 70 °C aanvoer is de ΔT rond de 20 °C en bij nog lagere aanvoer is de ΔT ook lager. Bij een aanvoer van 65 a 60 °C zul je waarschijnlijk op een ΔT van rond de 15 uit willen komen. Beter lukt vaak wel (ΔT van 20 bijv.) maar dan neemt de capaciteit van je radiatoren ook vrij sterk af. Ook iets waarmee je zult moeten experimenteren dus.
    6.Stel de radiator met behulp van de radiatorkaan / het voetventiel of een voorinstelbare afsluiter in de kraan (o.a. Danfoss) zo af dat het uitstromende water koeler is dan het instromende water. Dit is dé manier om de radiatoren ver van de ketel warm te krijgen. Wanneer je alle radiatoren (op één na, bijvoorbeeld de badkamer radiator) hebt afgesteld kunnen de leidingen gaan ruisen; verlaag dan de pompsnelheid verder.
    7.Let er op dat na een wijziging de retourtemperatuur natuurlijk niet direct omlaag gaat, er zit immers nog warm water in de radiator. Het kan zo een half uur duren voordat je echt effect kan meten. Ga ondertussen verder met de andere radiatoren en meet daarna nogmaals alles op. Maak steeds kleine aanpassingen, bijvoorbeeld een halve slag per keer. Om dit gemakkelijk bij te houden kun je een Excel document gebruiken wat ik hiervoor heb gemaakt, klik hier.
    8.Nadat je alle radiatoren hebt ingesteld, loop ze dan nogmaals na, want door het instellen kan de ΔT op andere radiatoren weer gewijzigd zijn.
    9.Ben je tevreden, zet dan de kamerthermostaat weer op een normale temperatuur, sluit deuren en ramen en zet thermostaatkranen weer op de gewenste stand.

3. radiator ventilatoren
Kamer zou tot 2x zo snel opwarmen -> ervaringen iemand?

alvast bedankt voor het advies,tips en tricks.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Heeft waterzijdig inregelen niet vooral als doel alle kamers evensnel/traag te laten opwarmen tot de gewenste temperatuur ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

Aanvoertemp radiatoren speelt weinig rol, moderne ketel en thermostaat verlagen de aanvoertemp zelf.
Aanvoer warm water douche speelt ook weinig rol bij een doorstromer. Moderne ketels verhogen de temp zelf tot 60 graden 1x per dag.
Waterzijdig inregelen moet je zeker doen, maar ik heb in jaren de radiatoren op de slaapkamers niet open gezet, dus die regel ik ook niet in.
Radiatorventilator werkt inderdaad, verwacht geen wonderen.
Net zoals radiatorfolie, werkt ook, verwacht geen wonderen, zeker niet als de isolatie van muur goed is.

Met een totaal renovatie zou ik verwachten dat de isolatie zodanig opgewaardeerd is dat je met een warmtepomp kan werken ipv een gasketel.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Op termijn als deze gasketel het begeeft ( hopelijk nog heel lang ). Dan zou ik eventueel uitkijken naar een warmtepomp + ZP/batterij.
Of een nieuwe ketel afhankelijk van men verbruik en kosten.

Op dit moment kan ik niet veel zeggen erover, gezien ik geen echte ervaring heb ermee.

Heb radson e flow radiatoren hangen. Naar verluidt zeer goed model en heel veel geplaatst.

Radiatoren op slaapkamers gaan waarschijnlijk hier ook amper of niet gebruikt worden. Wel voorzien voor op lange termijn en nu liggen leidingen mooi onder de chappe.
Alle andere radiatoren zijn dan weer op korte afstand van de brander. denk altijd binnen de 5-6m afstand.

De folie en ventilatoren daar pas ik voor. 3 dubbel glas op schuifraam na, dubbel(stond er al). en isolatie waar het nog kon. EPC was al vrij laag. C, had toen zelfs nog enkel glas enz.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Waterzijdig inregelen is vooral om de retourtemperatuur koud genoeg te krijgen om te kunnen condenseren in de ketel.
Eigenlijk je debiet afstellen op je radiator.

Je kan meten maar er zijn ook tabellen van je radiator en regelkraan die de ideale stand aangeven.
Maar... zelf heb ik het opgegeven door te hoge stroomsnelheid in het ventiel, bijgevolg meer geluid.

Sanitair warm water mag ook weer niet te hoog voor kalkvorming te voorkomen. Ik denk 65 max.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb onlangs een check laten doen van mijn CV. Als het echt koud is dan zet ik de aanvoer op 60 en anders op 40. Dit werd mij aangeraden door de loodgieter die mijn ketel kwam nakijken.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ga voor alle zekerheid eens een vakman laten komen moet toch onderhoud krijgen, had ook F20 fout gehad paar keer enkele dagen terug. konden 3 oorzaken zijn.
Op dit moment door de bomen het bos niet (meer) zien. Internet staat vol tegenstrijdige zaken :P
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

De video reeks van Ketel Klets :-) zijn ook interessant om te bekijken:

Zeker te bekijken om eventueel het ketel vermogen te verminderen, meestal staan deze op fabrieksinstelling (volle bak).
Onze Vaillant ketel van standaard 24 kW en staat reeds vele jaren ingesteld op 10 kW met een lager verbruik als gevolg.

Ik heb gewoon de som genomen van alle in dienst zijnde radiatoren + 20% ongeveer.
Bekijk het met een auto met veel pk, je mag in de stad toch maar 50 km/h rijden.
Dus een 2 pk tje is voldoende :angel:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer

op 15 november komen ze een nieuwe condensatieketel plaatsen
vaillant eco pur tec vcw 286

ik ben benieuwd in verbruik

andere junkers was 19 jaar oud
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

Is het inderdaad niet gewoon het handigst om je toevoer van de radiatoren zou koud mogelijk te laten zijn, waarmee je de ruimtes wel nog op de gewenste temperatuur kunt krijgen?

Ketel gaat dan niet continu cyclen, langer maar zonder veel stress werken en alle schakels gaan het ook graag hebben door de beperktere slijtage van een lagere temperatuur.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 40 keer

marcvt63 schreef: 14 nov 2022, 06:34 op 15 november komen ze een nieuwe condensatieketel plaatsen

Ik had ook een hele oude staan tot 2017 en verbruik was rond de 19.000 - 21.000 kwh. Nu schommelt het tussen de 11.000 - 13.000 kwh jaarlijks verbruik. Ik hoop het deze winter op een 8000 - 9000 kwh te krijgen ... . Dit weekend de 1ste keer vol opgezet. Ik woon in een oud huis en zonder verwarmen daalt de temperatuur naar een 14-15 graden. Te koud met 2 kinderen in huis.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ventilatoren op je radiator, mijn gedacht? Dubbel. Kost u toch al een hele boterham (zeker die van waar je reclame te slikken krijgt van op HLN) en je moet die dingen ook aan de stroom hangen natuurlijk maw, je bent aan elke radiator een stopcontact kwijt, misschien een meter kabel dat weer ergens los bij hangt (in mijn badkamer zijn er niet eens stopcontacten in de buurt van mijn radiatoren en in mijn living ook al zeker eentje niet) en op zijn minst 50 euro voor een mono en op grote radiatoren al zeker 120 euro.

Het zou gaan om een minder verbruik van 10 tot 15% op jaarbasis. Ik denk dat de besparing minder is als je niet overal die dingen kan hangen.

Ik lees ook dat je de temperatuur van je thermostaat 1 tot 2° lager kan instellen. Dat lijkt me wel heel optimistisch. :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

SPR schreef: 14 nov 2022, 15:06 Ventilatoren op je radiator, mijn gedacht? Dubbel. Kost u toch al een hele boterham (zeker die van waar je reclame te slikken krijgt van op HLN)
Een van m'n slaapkamers is sinds corona een extra bureau geworden en warmt dus niet echt snel op (de radiator is er niet echt op voorzien).

In die context had ik ook gedacht aan zo'n ventilator maar de prijzen zijn echt te gek... minimum 50 euro voor een ventilatortje is wat mij betreft overdreven.

Heeft iemand al alternatieve merken gevonden ?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Dat kan toch met elke PC fan ?

Geluid ga je hebben van trillingen in het 'chassis' of je radiator, of van blokkage in de luchtstroom.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

marcvt63 schreef: 14 nov 2022, 06:34 ...

Ik heb in september de pro 286 gehangen, vervanging van een 30 jaar oude vloerketel en idem doorstromer, hopelijk brengt het op.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 3 keer

usb fan van de action lukt dat ook. je gaat eigenlijk je convectie gewoon forceren door een blazer erop te zetten.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
duizend
Elite Poster
Elite Poster

De radiatorventilatoren doen iets meer dan een usb ventilatorke van den action.

Ze meten de radiatortemperatuur en slaan pas aan boven 25 graden. Anders verplaats je koude lucht…
… wat net het tegenovergestelde doet wat je wil bereiken.

De behuizing is gemaakt voor de radiator en de plaatsing is op minder dan een halve minuut.

En het zijn eigenlijk drie ventilatoren in 1 behuizing.

Tja, plaatsingsgemak en gebruiksgemak kost wat geld. :lol:
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee, maar voor DarkV gaat dat hetzelfde resultaat geven, als de radiator goed warm wordt tenminste.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dat het werkt met een ventilateurke van den action, daar is geen twijfel over.
Hij heeft wel dezelfde issues: hij moet er dan al minstens 2 kopen, een usb blokske met twee outlets kopen.
Dan onder uw radiator plakken/vijzen/binden
En elke keer op en af zetten als je de radiator open draait.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

lacer schreef: 13 nov 2022, 21:45 Zeker te bekijken om eventueel het ketel vermogen te verminderen, meestal staan deze op fabrieksinstelling (volle bak).
Onze Vaillant ketel van standaard 24 kW en staat reeds vele jaren ingesteld op 10 kW met een lager verbruik als gevolg.
Waar heb je die informatie gevonden? Ik heb zelf ook een Vaillant-ketel maar die volgens de (nieuwe) loodgieter zwaar overgedimensioneerd is.
Computer(k)nul
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

In die video van Ketel Klets dat ik gepost had gisteren wordt daar geen melding van gemaakt, maar in deze video wel :

Ik had dit door eens goed na te denken jaren geleden ook al gedaan.
'T is zo'n een beetje zoals met de cv aanvoer temperatuur verlaging, op een bepaald moment zit je aan de grens van je comfort.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”