Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Katten zijn in feite wilde dieren. Ze luisteren dus niet naar mensen en ze hebben zeker een punt als je kijkt naar wat voor dwaze zaken wij uitsteken. Katten die buiten rondlopen dat is dus de natuur en de gewone gang van zaken. Een wild dier in huis is eigenlijk een pak minder "normaal".

Splitter heeft gelijk, men probeert de eigen fouten in de schoenen van anderen te steken tot dieren toe. Natuurlijk is het niet het te snel rijden of onaandachtig zijn maar wel andere weggebruikers het ware probleem, tja.

Die houding is inderdaad een teken van hoe onze maatschappij het individualisme viert. Alles en iedereen moet wijken voor ikke, ikke, ikke. Gaat het fout dan is het de schuld van... behalve van ikke, ikke, ikke.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Katten, tot midden september had ik er 5. 1 ervan was een gewone straatkat. Wilde dieren OK. Maar 16 september heb ik die straatkat laten inslapen omdat hij aids had en ongeneeslijk ziek. Vechtpartij met een andere, FIV geïnfecteerde kat. Dan laat je je kat al eens buiten. De andere 4, allemaal raskatten, 2 perzen, 1 scottish fold en 1 britse korthaar mogen simpelweg nooit buiten. Beter voorkomen dan genezen, snap je wel? Ik begrijp dat het wilde dieren zijn maar raskatten zijn niet echt gemaakt om op straat rond te dwalen. Risico op aids, gestolen worden, overreden door auto's, vergiftigd worden, vast komen te zitten in een of andere klem (is ooit gebeurd met 1 van mijn vroegere katten). Dan is de keuze snel gemaakt. Niet?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Waar is de tijd dat je hier gewoon een frustratie kon neerpennen zonder 1525643 reacties te krijgen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad!
Misschien moeten we dit als Forumregel invoeren :-D
Doel van deze topic was inderdaad nooit om er een ganse discussie uit te lokken :oops:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ja, laat ons regelen dat er niet geforum'd mag worden op een forum.*

Menig frustratie zijn nochtans geminderd of bleken gebaseerd op verkeerde info of bleken geen (of "verkeerde") frustratie te zijn na zo'n discussie.

Als men eigenlijk geen reactie wil, kiest men dan niet beter de klaagmuur om het hart te luchten ipv een forum? De klaagmuur stelt het eigen grote gelijk niet in vraag.

* dit is mijn frustratie van de dag, en reageer gerust :-)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het kan verbazen, maar er zijn dingen die je gewoon even wil ventileren zonder dat je de mening van iedereen nodig hebt. Je weet wel, therapeutisch.

Soit. Discussion closed.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Hier kun je die mening gratis ventileren. Bij een zielenknijper op de sofa daarentegen...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

devilkin schreef: 25 okt 2022, 11:45 Mensen met "huis"dieren die ze dan 20 vd 24h buitensteken. Waarom heb je dan een 'huisdier...
Die van ons zijn ook graag buiten vooral als de zon schijnt.
Maar als het regent smelten ze :angel:
Vooral het storende is, als ze dan constant zitten te keffen :bang:
En ik bedoel dan niet die van ons, maar van anderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Rozemarijn bloeit terug en o.a. hazelaar begint terug te botten. :bang:
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

En de hibiscus en de seringen en ….
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Morgen om 17u vertrekken is weer thuiskomen in volledige duisternis. Meteen moet iedereen weer dure energie verbruiken met verlichting, terwijl dat tot gisteren nog wel een uurtje kon wachten. En dat 4 maanden lang. Zou nog goed zijn als je dat dan 's ochtends kon goedmaken, maar met een 7u30 zonsopgang - en binnen 2 weken is dat weer 8u - valt er niet veel te compenseren, tenzij je de avond voordien je douche neemt en je ontbijt klaarzet zoals de Japanners.

Na de vakantie brengt de duisternis ook weer langere avondfiles, gelukkig zwakt dat na november wel terug af.

Winteruur, nooit gesnapt. "Natuurlijke tijd," laat me niet lachen. Dure tijd, ja.

Enig lichtpuntje, letterlijk dan, is dat de snelheid van het korten van de dagen weer begint af te nemen nu de piek van de maand voor en na 21 september voorbij is. Veel korter moeten ze iig niet meer worden voor mij.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCatalyst schreef: 30 okt 2022, 17:21Meteen moet iedereen weer dure energie verbruiken met verlichting
Ik ben geen voor of tegenstander van de wisseling, maar het idee van "dure energie voor verlichting" kan ondertussen toch wel weg in de recyclagebak...
Verlichten kost nu nog amper energie.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Als CCatalyst kan besparen op zijn energiefactuur is het niet erg dat er enkele fietsers méér omver worden gereden door het pikkedonker tijdens de ochtendspits, natuurlijk
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Kleine frustratie, het halfjaarlijkse gezaag over winter/zomertijd. Alles is na al die jaren al duizend keer gezegd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

cadsite schreef: 30 okt 2022, 19:04 Verlichten kost nu nog amper energie.
Zou ik toch mee opletten. Er is ook sneller verwarming, gezien de woonst al meer afgekoeld is.
JamesEarlGray schreef: 31 okt 2022, 08:55 Als CCatalyst kan besparen op zijn energiefactuur is het niet erg dat er enkele fietsers méér omver worden gereden door het pikkedonker tijdens de ochtendspits, natuurlijk
Nu worden die 's avonds omver gereden. En binnen 2 weken, als de schoolweken weer volledig zijn, toch ook weer 's ochtends. Het gebrek aan fietsveilige infrastructuur los je niet op door de klok te veranderen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Misschien moeten we deze discussie houden in het topic dat al bestaat: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=5847
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

on4bam schreef: 31 okt 2022, 09:12 Kleine frustratie, het halfjaarlijkse gezaag over winter/zomertijd. Alles is na al die jaren al duizend keer gezegd.
Gij moet de klokken van alle toestellen van de familie en kennissen niet achteruit zetten precies :angel:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Toch wel, en de onze ook (uitzondering alle IT die UTC draait) :bdaysmile:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is een hele tijd geleden, maar de voorbije week zijn er weer een hoop phishing/spam mails die door de GMail filters geraken. Onbegrijpelijk eigenlijk, want de mails zijn zo obviously fake (met rare layouts, subjects die volle sterrekes/underscores/... staan, enz). Ik rapporteer ze wel telkens, dus hopelijk krijgen ze het gefixt.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelfde bij hotmail...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik merk ook op dat de spamfiltering op mijn eigen mailserver het tegenwoordig terug moeilijk heeft.
het blijft dan ook een kat & muis spel, en gezien er geen sprake meer is van corona of oorlog, krijgen we terug spam zeker...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Tomby schreef: 10 nov 2022, 09:22 Het is een hele tijd geleden, maar de voorbije week zijn er weer een hoop phishing/spam mails die door de GMail filters geraken. Onbegrijpelijk eigenlijk, want de mails zijn zo obviously fake (met rare layouts, subjects die volle sterrekes/underscores/... staan, enz). Ik rapporteer ze wel telkens, dus hopelijk krijgen ze het gefixt.
Hier ook, heb zelf alles met TLD .ml via een rule, rechtstreeks naar men prullenbak moeten sturen anders 5 spam mails per dag in men inbox, maar de laatste week komt er ook veel .com spam erdoor.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Das inderdaad een probleem, maar ook andersom, met zowel hotmail(MS, dus ook de varianten) als GMail de laatste maanden.
Ondanks dat klanten van mij werken via SMTP-services als mailgun, mailjet, ... geraken die hun mails ook meer geklasseerd als spam/ongewenst.
Ook spf, dkim, dmarc, ... staan ingesteld.
Mijn eigen facturen verstuur ik via mailjet en daar komen ze bij hotmail in de ongewenste.
Maar ook weer niet bij elke klant.
Gewoon geen staat op te maken.
En frustrerend, want ze wijzen met de vinger naar mij.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Om even in te springen op hierboven ... er is een wezenlijk verschil in:
1/ Mails die door een mailfilter als SPAM worden gemarkeerd (of tegengehouden) ==> Dit is meestal te vermijden door correcte configuratie
2/ Mails die bij de client in de Junk Mail/Ongewenste Email folder terechtkomen ==> Dit is niet altijd door een spam filter.

Voorbeeld, 'Outlook' gebruikt binnen de O365 omgeving zng. 'Machine Learning' (marketing) en baseert 'ongewenste Email' op basis van het gedrag van de gebruiker. We zien dit geregeld bij onze grotere klanten dat er klachten komen van HR dat hun nieuwsbrieven bij veel mensen (niet allemaal) in de 'spam' folder komen. De oorzaak daarvan is het gedrag van de gebruiker, als die bvb regelmatig gelijkaardige Emails negeert of verwijderd zonder te lezen, zal de 'client applicatie (!!)' deze na een tijdje in de junk mail folder terecht doen komen. Binnen O365 kun je daarom nu ook een header injecteren die als resultaat 'Deliver straight to inbox' heeft om zulke klachten bij interne mailings te vermijden.

TLDR: Moderne clients doen zelf aan SPAM tagging d.m.v. aangeleerde algoritmes ... leuk hé :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Tenzij er een apart spamtopic komt...
Als ik mails verstuur naar TN en PX correspondenten komt deze haast ogenblikkelijk aan behalve SOMS en bij ENKELEN waar de mail "verdwijnt" (Px) of "greylisting in action" (TN).
Na een tijdje duiken de greylisted mails op in de mailbox van de TN klanten, bij Px zijn ze nooit te vinden (mailclient noch webmail/spamfolder). Idem met de newsletter die vanuit een website verstuurd wordt (en een ander domein heeft maar wel van dezelfde server verstuurd wordt).
Kleine frustratie, gezien we hoofdzakelijk via andere manieren communiceren.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

on4bam schreef: 15 nov 2022, 13:05 Kleine frustratie, gezien we hoofdzakelijk via andere manieren communiceren.
Gebruik je een eigen SMTP server oid? Probeer dan eens (als proef) de mails met Amazon AWS SES oid te sturen. Als die wel allemaal aankomen bij Proximus weet je genoeg. (Dit werkt wel niet om graylisting te voorkomen maar dat is veel minder een probleem uiteraard).
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

https://www.mail-tester.com ... kan het niet genoeg herhalen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mijn digicorder ingeruild voor een TV Box, tevreden van.
De digicorder moest terug naar een Telenet center (of opgestuurd worden), meteen er maar eens werk van gemaakt om mijn router te laten vervangen door een E router. Eigenlijk enkel omdat NAT hairpinning niet werkt, ik wilde het eigenlijk niet doen omdat ik bang had voor miserie. En zo geschiedde..

"Uw digicorder is ingeleverd, je krijgt een mailtje ter bevestiging!" -> niet gehad! Dat wordt mogelijks nog een welles niettes spelletje...

"Vuoila meneer, thuis insteken en dat ga macheren"
De man erop gewezen (cfr. forum post van @philippe_d ) dat hij de drie MAC adressen moet ingeven in het systeem
"Dat heb ik nogal gehoord meneer, wij moeten maar 1 adres ingeven en dan werkt dat"

Thuis gekomen, geen internet, wel een redirect (DNS) naar de self starter guide. Daar mijn klantennummer ingegeven -> "Geen self starter in ons systeem voor uw klantennummer"

Telenet gebeld, doorgeschakeld met de technische dienst. Zij wilden ook maar 1 MAC adres horen. "Binnen 15min is dat in orde meneer"
SMS gekregen dat het in orde zou zijn -> nope
Terug gebeld, terug doorgeschakeld met de technische dienst. "Ik blijf met u aan de lijn tot het opgelost is"
=> Ook deze man wilde maar 1 MAC adres horen maar 10min later had ik wel internet. De TV box moest hij er ook nog even doorduwen, kwam in orde.

Huidige situatie:
-Wel internet
-Op "mijn telenet" kan de router niet gevonden worden -> ik kan mijn eigen router dus niet in bridge zetten
-Geen TV

Prutsers..

Edit: vandaag nog eens terug gebeld. “Aha, secondje, blijf even aan de lijn” 2min later: poef, TV en nieuwe router te vinden in ‘mijn telenet’. Kwestie van daar de juiste aan de lijn te krijgen precies..
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

https://www.hln.be/economie/axa-indexee ... ~a6cd66d1/

gevaarlijk precedent als je 't mij vraagt...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tom2000
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mei 2022, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

stel uzelf de vraag of personen met hoge lonen meer eten, drinken en energie verbruiken dan personen met een laag inkomen en dus op hun basisuitgaven een hogere stijging merken dan personen met een laag loon.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Stel u de vraag of de uitgaven van een deel van uw loon minder stijgen dan die van het andere deel van uw loon.
Niet dus.
De meeste mensen hebben jarenlang, en nog steeds, hun best gedaan om te komen waar ze staan, dit is dan een slag in het gezicht.
Dat dit dan nog een verzekeraar is die dit doorvoert, die komen meestal niks te kort.
En dan nog eenzijdig.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Eigenlijk de logica zelve.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik ben voorstander van de indexering maar omdat het procentueel werkt, krijgen mensen die het het minst nodig hebben nu het meest, dat is ergens moeilijk te verdedigen. Waarom het niet degressief maken?

Uiteraard schept dat het probleem van waar die grenzen moeten liggen. Leg die grenzen hoog genoeg en het aantal getroffenen zal beperkt zijn net als de tegenstand.

De index is bedoeld om levensonderhoud te kunnen blijven betalen. Wie een zeer hoog loon heeft zal daar geen probleem ondervinden maar toch de grootste indexering krijgen in centen. Dat geld gaat waarschijnlijk regelrecht naar de spaarboek of een belastingparadijs.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dizzy schreef: 17 nov 2022, 09:29 Dat geld gaat waarschijnlijk regelrecht naar de spaarboek of een belastingparadijs.
Toch niet met de gestelde grens denk ik.

Ik ben zo bvb ook steeds verbaasd van de reacties bij het spelletje 'gas geven' op tv, als ze winnen is het altijd van "nu kunnen we de jacuzzi nog meer opzetten", niet van "nu kunnen we de rekening betalen zoals ze is"...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tom2000 schreef: 16 nov 2022, 22:38 stel uzelf de vraag of personen met hoge lonen meer eten, drinken en energie verbruiken dan personen met een laag inkomen en dus op hun basisuitgaven een hogere stijging merken dan personen met een laag loon.
Stel U de vraag wat het doel van de indexering is.
Volgens mij is dat niet om aan herverdeling te doen (daar dienen normaal de belastingen voor) noch om in je basislevensonderhoud te kunnen voorzien maar juist om de individuele koopkracht te vrijwaren.
En dat laatste is al deels ondergraven na het invoeren van de "gezondheidsindex".
Gezien werknemers met hogere lonen, als alles normaal zou verlopen, ook hogere belastingen betalen (ook op het deel waar hun loon verhoogd werd door indexering) dan werknemers met een lager loon en de eersten dus grotendeels de herverdeling van welvaart financieren kan je je misschien de vraag stellen dat wanneer men dit verder gaat uithollen wie uiteindelijk het systeem (van herverdeling) nog zal kunnen blijven financieren?
Wanneer je iedereen een inkomen wil garanderen om in zijn basisbehoeften te kunnen voldoen moet je dat deel van het loon vrijstellen van belastingen. Voor iedereen want zoals je stelt kosten de basisbehoeften voor iedereen evenveel.
Je moet dan niet de koopkracht van iedereen gaan ondergraven want dan haal je, op de uitzonderingen na die leven om te werken, bijna iedere motivatie onderuit om vooruit te komen. Waarom meer werken, harder werken, meer verantwoordelijkheid nemen,.... als het je niet meer opbrengt dan zij die liever onderin blijven hangen? Niets mis met dat laatste maar daarom moet je het andere deel nog niet gaan bestraffen.
Zij die uitsluitend kunnen leven van hun kapitaal gaan de herverdeling niet financieren hoor.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Maar er is toch reeds een belastingsvrije som voor iedereen, nee? Dus daar is al aan voldaan.

De indexatie is er inderdaad om voor iedereen koopkracht te behouden in plaats van te verliezen. Als we het automatisch geïndexeerde bedrag plafonneren, dan zullen mensen met vandaag de hoogste koopkracht de meeste koopkracht verliezen bij inflatie en zullen na verloop van tijd alle lonen gelijk worden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

JamesEarlGray schreef: 17 nov 2022, 10:33 Maar er is toch reeds een belastingsvrije som voor iedereen, nee? Dus daar is al aan voldaan.

De indexatie is er inderdaad om voor iedereen koopkracht te behouden in plaats van te verliezen. Als we het automatisch geïndexeerde bedrag plafonneren, dan zullen mensen met vandaag de hoogste koopkracht de meeste koopkracht verliezen bij inflatie en zullen na verloop van tijd alle lonen gelijk worden.
Niet echt.
Het probleem is juist dat je met die belastingvrije som de basis levensbehoeften niet meer kan betalen.
En dat het verschil tussen gaan werken (met de daarijhorende kosten) en niet gaan werken (met meestal bijkomende sociale voordelen) veel te klein is.
Waarbij ik niet wil zeggen dat de sociale voordelen (voor wie ze echt nodig heeft) naar omlaag moeten maar dat de belastingvrije som verdiend door te werken gevoelig omhoog moet. En dan kunnen uiteraard in één beweging ook alle fiscale koterijen op de schop die meestal alleen diegenen bevoordelen die het niet echt nodig hebbent maar gewoon dienen om de hoge fiscale druk voor sommigen wat te compenseren.
Maar omdat in dit land, en ook in Vlaanderen, geen enkele partij een andere het kleinste succesje nog gunt is dat eerder een utopische gedachten en blijft alles bij voorkeur bij het achterhaalde oude systeem en als er toch veranderingen zijn zal het eerder naar afbouwen voor bijna iedereen gaan dan voor het herverdelen van meer voordelen voor iedereen. Dat is immers de gemakkelijkste weg en moet een overheid niet eerst in eigen vel snijden om iets te bereiken.
Was Vlaanderen nu al een republiek met een eenheidspartij dan was het hele indexsysteem voor deels behoud van koopkracht al verleden tijd en dit tot grote vreugde van de paar werkgevers die al langer dromen van een terugkeer naar het feodale tijdperk, alleen verstopt achter een modern kleedje.

Nu ja, tot zover de algemene discussie over de automatisch geïndexeerde lonen.
De frustratie inzake AXA geeft uiteraard een vertekend beeld en raakt (nog) niet echt aan de automatische indexatie van de lonen zoals afgesproken en vastgelegd in CAO's. Ten eerste is het maar een terugdraaien van de indexatie boven been bepaald loonplafond (niet eronder) en, wat belangrijker is, op een deel dat in vet verleden al meer kreeg dan volgens de afspraken. In se krijgen ze dus nu niet minder maar kregen ze gedurende langere tijd, in de context van de loonindexatie, al meer dan nodig.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef: 17 nov 2022, 05:38 Stel u de vraag of de uitgaven van een deel van uw loon minder stijgen dan die van het andere deel van uw loon.
Niet dus.
Dat is wel zo hé.
Denk gewoon al aan het aandeel "voeding" dat iemand betaalt met €1.500 inkomen en iemand met €4.000 inkomen.
Denk bijvoorbeeld aan welke groep een huis kan kopen (afbetaling gaat niet zo geschift mee omhoog met de index) en wie er huurt. Bij die laatste groep is de woonkost (zonder energie) ook dikke 10% omhoog gegaan.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Waarom gebeurt dat (soms) dat een youtube filmpke niet mee wil? Dan stopt het altijd en die laadbalk gaat niet vooruit, zo ben je niet in staat om dat filmpke te bekijken lol.
Tttsss
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef: 17 nov 2022, 13:22
Joe de Mannen schreef: 17 nov 2022, 05:38 Stel u de vraag of de uitgaven van een deel van uw loon minder stijgen dan die van het andere deel van uw loon.
Niet dus.
Dat is wel zo hé.
Denk gewoon al aan het aandeel "voeding" dat iemand betaalt met €1.500 inkomen en iemand met €4.000 inkomen.
Denk bijvoorbeeld aan welke groep een huis kan kopen (afbetaling gaat niet zo geschift mee omhoog met de index) en wie er huurt. Bij die laatste groep is de woonkost (zonder energie) ook dikke 10% omhoog gegaan.
Je hebt ergens gelijk, maar het is niet aan mijn werkgever noch de overheid om te beslissen wat ik met mijn loon doe, of ik huur of koop enz... of gaan we de inkomens van de huurders wel en de kopers niet indexeren ?
Oh ja, 4000€ netto is echt niet wat je over houdt aan 5400€ bruto hoor...
Ik blijf dit een gevaarlijk precedent vinden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”