Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 12 keer

Petrikske schreef: 28 okt 2022, 18:57 Nee dat klopt, maar wij leuteren hier op dit forum ook maar een beetje over en weer en ventileren onze gedachten en gevoelens,
niets meer dan dat.

En dat moet toch kunnen, nee?
Uiteraard.
Maar blijkbaar wordt men wel bij voorkeur weggezet in een bepaald hokje als men niet in dezelfde richting wil meeleuteren en voelen. :-D
Zo onschuldig als je het nu voorstelt (niet dat ik jou van hetzelfde verdenk) is het dus niet altijd.

'
De problemen oplossen als ze zich stellen' (wijlen Jean-Luc indachtig) is naar mijn gevoel echt niet meer van deze tijd.
Wereldse politiek vereist dat je van alles en iedereen ten allen tijde op de hoogte moet zijn, alles is immers met elkaar verweven en heeft invloed op elkaar en op beslissingen die worden genomen.

Ik vind het wel boeiend om zien hoe politieke leiders en hun overheden op elkaar inspelen.
Zelf vind het eerder verontrustend.
Maar ik heb zelfkennis genoeg om ten volle te beseffen dat ik daar geen enkele impact op heb noch ambitie om op dat niveau mee te spelen.
Ik kan me dus alleen maar beperken tot het zoeken naar oplossingen voor de eigen problemen en deze in mijn onmiddellijke omgeving.
Dat vraagt, wat mij betreft, al tijd genoeg.

De problemen oplossen wanneer ze zich stellen is nooit een goed idee geweest. Dat is een houding die ons o.a. tot de huidige situatie gebracht heeft.

Ondertussen, on topic: 30% van de energieinfra in Oekraïne is al vernield. Black outs zijn er dus al een dagdagelijks dingetje. En na ruim 8 maanden is er nog steeds geen oplossing in zicht. Gaat dus stilaan dezelfde weg op als ieder ander gewapend conflict. Een uitputtingsslag waar, buiten wat politici, uiteindelijk niemand echt beter van wordt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

ivob schreef: 29 okt 2022, 11:00 Uiteraard.
Maar blijkbaar wordt men wel bij voorkeur weggezet in een bepaald hokje als men niet in dezelfde richting wil meeleuteren en voelen.
Als men steevast Russische propaganda herhaalt is dat normaal, natuurlijk.

'
De problemen oplossen als ze zich stellen' (wijlen Jean-Luc indachtig) is naar mijn gevoel echt niet meer van deze tijd.
Dat was natuurlijk een gemaksoplossing, bijv. besparen op het leger want "de situatie in de wereld is veranderd, de Russen zijn de vijand niet meer".
Je ziet dat dat kan veranderen, maar om dat leger dan weer op peil te brengen, duurt veel langer.
ivob schreef: 29 okt 2022, 11:00 Ondertussen, on topic: 30% van de energieinfra in Oekraïne is al vernield.
Wat pure oorlogsmisdaden zijn, het doelgericht treffen van de burgerbevolking.
ivob schreef: 29 okt 2022, 11:00 Een uitputtingsslag waar, buiten wat politici, uiteindelijk niemand echt beter van wordt.
Ik blijf Oekraïne steunen, zij zijn het die zullen bepalen hoe lang deze oorlog duurt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Petrikske schreef: 28 okt 2022, 18:57 'De problemen oplossen als ze zich stellen' (wijlen Jean-Luc indachtig) is naar mijn gevoel echt niet meer van deze tijd.
Klopt, dat betekent dat je telkens te laat komt. Beleid betekent visie en visie is vooruitkijken door de kennis van het verleden te gebruiken. Je voorkomt dan de problemen waar Dehaene op bleef wachten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

fluppie schreef: 29 okt 2022, 10:37 Ik weet niet of het realiteit is,maar de Russen zouden ongelofelijk grote verliezen hebben rond Cherson,per dag zouden er bijv. zeker 15 tanks vernietigd worden,en je moet eraan denken dat er geen kunnen worden aangevoerd.
ook het verlies aan manschappen zou zeer hoog liggen,maar ik ga mij hier niet wagen om er aantallen bij te zetten,Russen zouden de onervaren militairen massaal naar voren sturen en zichzelf achteraan houden.
Was deels ook om die reden dat ik de vergelijking maakte met Stalingrad.
De burgers hebben ook voedsel en water nodig dus die moesten zo snel mogelijk weg, nu die ganse stad vol stouwen met rekruten en hopen op het beste.
Ze mogen dan totaal geen training hebben gehad, er zullen toch aan beide kanten veel slachtoffers vallen.

Toegevoegd na 1 minuut 18 seconden:
ivob schreef: 29 okt 2022, 11:00
Petrikske schreef: 28 okt 2022, 18:57 Nee dat klopt, maar wij leuteren hier op dit forum ook maar een beetje over en weer en ventileren onze gedachten en gevoelens,
niets meer dan dat.

En dat moet toch kunnen, nee?
Uiteraard.
Maar blijkbaar wordt men wel bij voorkeur weggezet in een bepaald hokje als men niet in dezelfde richting wil meeleuteren en voelen. :-D
Zo onschuldig als je het nu voorstelt (niet dat ik jou van hetzelfde verdenk) is het dus niet altijd.
Ik probeer steeds (lukt niet altijd) om hierin niet mee te gaan, verwijten over en weer slingeren, wat bereik je ermee?
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

https://businessam.be/bijna-een-per-dag ... n-de-hand/

Ik heb geen russische propaganda nodig om kritisch te blijven tov beide kampen...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 29 okt 2022, 11:41
Petrikske schreef: 28 okt 2022, 18:57 'De problemen oplossen als ze zich stellen' (wijlen Jean-Luc indachtig) is naar mijn gevoel echt niet meer van deze tijd.
Klopt, dat betekent dat je telkens te laat komt. Beleid betekent visie en visie is vooruitkijken door de kennis van het verleden te gebruiken. Je voorkomt dan de problemen waar Dehaene op bleef wachten.
Mooi verwoord Dizzy.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 29 okt 2022, 11:29 Ik blijf Oekraïne steunen, zij zijn het die zullen bepalen hoe lang deze oorlog duurt.
Dat is je goed recht.
De vraag is alleen of ze daar ginder zelf iets aan hebben door ze uitsluitend (op een forum) in woord te steunen maar ondertussen in daden wel afhankelijk te blijven van gas, geen tijd om vluchtelingen effectief bij te staan,....... Of had ik dat verkeerd begrepen?

Uiteraard weet iedereen die een beetje mee is in geopolitiek en niet alleen afgaat op online propaganda dat het niet Oekraïne is dat zal bepalen hoe lang hun oorlog nog zal aanslepen.

Toegevoegd na 2 minuten 23 seconden:
Petrikske schreef: 29 okt 2022, 11:54 Ik probeer steeds (lukt niet altijd) om hierin niet mee te gaan, verwijten over en weer slingeren, wat bereik je ermee?
:thumbs:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

wied schreef: 29 okt 2022, 11:54 https://businessam.be/bijna-een-per-dag ... n-de-hand/

Ik heb geen russische propaganda nodig om kritisch te blijven tov beide kampen...
Wied, die schietpartijen in Amerikaanse scholen hebben daar nu toch eens niets mee te maken?
Beide kampen, dat is Rusland en Oekraïne.
Het oorlogsgebied is Oekraïne (en Belgorod, af en toe).
De situatie met de wapendracht in de VS is erg, maar dat zijn echt twee totaal verschillende problemen.
wied
Elite Poster
Elite Poster

@boulder

Onze natuurlijke bondgenoot Amerika leidt de oorlog tegen Poetin, en hoeft in niets onder te doen voor de agressie van de russische dictator. Het wordt dus hoog tijd dat wij (Europa) onze trillende knieen onder controle krijgen en de amerikanen moeten weerhouden om eerst Rusland uit te schakelen vooraleer China aan te pakken...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

boulder schreef: 29 okt 2022, 12:21 Beide kampen, dat is Rusland en Oekraïne.
Het oorlogsgebied is Oekraïne (en Belgorod, af en toe).
Beide kampen, dat is het Westen tegen Rusland. Oekraïne is de speelbal. Mocht het effectief Oekraïne tegen Rusland geweest zijn, was de zaak al lang geklaard.
boulder schreef: 29 okt 2022, 12:21 De situatie met de wapendracht in de VS is erg, maar dat zijn echt twee totaal verschillende problemen.
Akkoord
ivob
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 29 okt 2022, 13:43 Beide kampen, dat is het Westen tegen Rusland. Oekraïne is de speelbal. Mocht het effectief Oekraïne tegen Rusland geweest zijn, was de zaak al lang geklaard.
Deels akkoord.
"Het Westen", doch onder leiding en aansturen van de eigen geopolitieke agenda van hoofdzakelijk één natie met eigen ambities.
De rest van "het Westen", inzonderheid de EU, is op het wereldtoneel al lang niet meer in staat een eigen koers te varen en moet dus noodgedwongen zich altijd bij één van de kampen aansluiten.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Gelukkig hebben wij hier (EU) heel andere wapenwetgeving, maar onze "ooit-zo-sociale" samenleving lijkt na decennialange neoliberale dominantie heel erg op de amerikaanse puinhoop...

In NL noemt men dat "fantoomgroei":
Screenshot_2022-10-29_14-19-46.png
Laatst gewijzigd door wied 29 okt 2022, 14:25, in totaal 2 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef: 29 okt 2022, 13:43Beide kampen, dat is het Westen tegen Rusland. Oekraïne is de speelbal. Mocht het effectief Oekraïne tegen Rusland geweest zijn, was de zaak al lang geklaard.
Klopt niets van. Rusland is begonnen met de inval in de krim en nu met een nieuwe agressieve inval. De VS heeft Rusland niet gevraagd om de agressor te zijn, dat heeft Rsuland zelf herhaaldelijk gekozen. De VS, net als China en andere landen, spelen hun rol in de situatie en gebruiken geboden kansen maar zonder de agressie van Rusland kon dat niet en waren die kansen er niet.

Tweede punt is dat Oekraïne gewoon een groot land is en dat Rusland gewoon niet sterk genoeg is om de klus zomaar te klaren. Dat was het idee, een snelle omverwerping van de regering waardoor men eigen mannetjes kon installeren. Dat was buiten Zelenski gerekend die gewoon bleef ipv te kiezen voor eieren voor zijn geld. De Oekraïners zijn in tegenstelling tot de Russen WEL gemotiveerd en vechten voor iets. De Russen zijn in een speciale operatie gestort waar ze nog altijd het ware doel van begrijpen en dienen als kanonnenvlees voor de idealen van hun leider die van het paadje af is. Ik zet mijn geld eerder op de Oekraïners. De enige manier waarop Rusland nog iets kan doen is met nucleaire wapens maar dan zullen ze nog veel verder geïsoleerd raken. Neen, het is een hopeloze zaak voor Rusland, nu rest enkel nog de tijd die ze nodig hebben om hun schup af te kuisen en hun verlies toe te geven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

It's all in the eye of the beholder...
Nochtans doet Rusland hier ook maar een Niet-Jean Lucske. Het probleem proberen op te lossen voor het zich stelt :wink:
wied schreef: 29 okt 2022, 14:13 Gelukkig hebben wij hier (EU) heel andere wapenwetgeving, maar onze "ooit-zo-sociale" samenleving lijkt na decennialange neoliberale dominantie heel erg op de amerikaanse puinhoop...
Akkoord. Vorige week was ik in de VS (San Francisco, Seattle en Stockton, waar in die laatste toen nog een seriemoordenaar op vrije voeten was). Schrijnende taferelen gezien. Hele tentenkampen onder bruggen, mensen die in auto's wonen,... Een welvaartsstaat onwaardig. En dan hoor je 's anderdaags dat ze opnieuw zoveel miljard hebben vrijgemaakt voor wapens aan Oekraïne. Schrijnend vind ik dat, zouden beter eerst hun eigen volk helpen.
Ook gesproken met iemand die nog diende op een nucleaire onderzeeboot. Toen ik hem wat porde met hun leger (was ook fleet week in SF) zei hij letterlijk half grappend: we moeten toch op een of andere manier kunnen zorgen dat de dollar de sterkste munt blijft...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tja, als je problemen gaat uitvinden dan kan je voor alles een excuus bedenken... en dat doen ze dan ook. Zoals denazifiëren... door nazi's in te huren om het broedervolk af te maken :roll:

Armoede is een probleem en niet enkel in de VS. In Rusland is het heus niet beter, veel mensen wonen in huizen die wij eerder als stal zouden klasseren. Maak je wat van je tak dan wordt je op de kanonnenvleeslijst gezet en kan je je laten afknallen in een speciale operatie. Beide systemen hebben ernstige tekortkomingen maar als ik moet kiezen dan is het heel rap gekozen.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Armoede is "manmade", en hoeft dus geen probleen te zijn/blijven...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

En hoe ga je het dan oplossen als het zo simpel zou zijn? Er is nu eenmaal een verschil tussen mensen en dus groeit er ook steeds een verschil in inkomsten tenzij je het mislukte idee van communisme nog eens wil proberen en falen wegens onnatuurlijk. Daar komen dan nog alle onvoorspelbare factoren bij zoals ziekte of gewoon brute pech.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Tja, had ik maar een glazen bol...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 29 okt 2022, 18:56 Tja, als je problemen gaat uitvinden dan kan je voor alles een excuus bedenken... en dat doen ze dan ook. Zoals denazifiëren... door nazi's in te huren om het broedervolk af te maken :roll:
Je bevestigt net mijn punt. It's all in the eye of the beholder...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Niets beholder, het is gewoon een feit dat men nazi-figuren en zelfs gevangenen inzet om te vechten... tegen de nazi's. Het is ook een feit dat men het broedervolk gewoon bombardeert en ergere oorlogsmisdaden pleegt. Onlangs las ik nog een stuk over het deporteren van kinderen om ze naar verbeteringsinstellingen te sturen, tja. Van al die zaken was geen sprake was Rusland niet als agressor wederom Oekraïne binnengevallen.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

wied schreef: 30 okt 2022, 12:02 Tja, had ik maar een glazen bol...
Dan had je de Lotto en/of Euromillions gewonnen. :mrgreen:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

woutervh schreef: 29 okt 2022, 13:43 Beide kampen, dat is het Westen tegen Rusland. Oekraïne is de speelbal. Mocht het effectief Oekraïne tegen Rusland geweest zijn, was de zaak al lang geklaard.
Klopt niet, beide kanten hebben hun bondgenoten.
Wij in het Westen kunnen het niet helpen dat de Witrussen niet veel voorstellen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het ging pas nieuws zijn mocht je wel met me akkoord gaan :wink:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Russen (een elite eenheid) zou 300 man ineens hebben verloren en bovendien de helft van al hun materieel in een volledig nutteloos ofensief in Donetsk ,ik weet niet zeker of het waar is,maar meerdere art. spreken ervan.De soldaten van die eenheid zouden willen dat er een apart onderzoek zou geopend worden,de leiding geeft geen zier om de manschappen was te horen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

zou zou zou ...
Kan je a.u.b. een bronvermelding geven waar je dit nieuws (of geruchten) opgepikt hebt.

PS. Userbase is een discussieforum. Geen nieuwssite.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Het probleem dat ik daarmee heb is als je wat dieper gaat graven in hun bronnen dat het toch allemaal om onbewijsbare claims gaat. Berichten van die of die, blog posts her en der.

Waarmee ik dus niet wil zeggen dat het al dan niet gebeurd is, maar het is daar letterlijk een slagveld. Concrete informatie gaan we pas over 10 jaar hebben, of nooit.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Op Kanaal Z stond gisteren ineens op de banner dat India samen met Rusland wapens zou maken,en ontwikkelen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Dat deden ze toch al, India is een van de grotere afnemers van russisch militair materieel. Ik meen me te herinneren dat ze ook samen begonnen waren met het ontwikkelen van de laatste jet, maar er later uit gestapt zijn.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 08 nov 2022, 19:06 Russen (een elite eenheid) zou 300 man ineens hebben verloren en bovendien de helft van al hun materieel in een volledig nutteloos ofensief in Donetsk ,ik weet niet zeker of het waar is,maar meerdere art. spreken ervan.De soldaten van die eenheid zouden willen dat er een apart onderzoek zou geopend worden,de leiding geeft geen zier om de manschappen was te horen.
Ik hoor al langer van grotere verliezen (tot 1000 doden/dag..) ,ze zijn die rekruten echt aan het opofferen aan het front.
Lees even de link bij dit bericht, er is ook en video bij. https://www.gva.be/cnt/dmf20221108_94118389

Tegen het einde doet een Russische vrouw haar verhaal + oproep.
Zou het kunnen dat het over deze vrouw gaat? https://www.facebook.com/profile.php?id=100002492541148

(1 spade voor 30 soldaten om loopgraven te graven en om nadien hun doden te begraven....) :|

Toegevoegd na 7 minuten 56 seconden:
boran_blok schreef: 08 nov 2022, 23:25 Het probleem dat ik daarmee heb is als je wat dieper gaat graven in hun bronnen dat het toch allemaal om onbewijsbare claims gaat. Berichten van die of die, blog posts her en der.
Ik geloof dan ook niets van de officiele Russische berichtgeving, en die van Oekraine neem ik ook met een korrel zout.
Maar er zijn nog genoeg andere mensen die berichten over de oorlog en vaak ook met beelden die toch al wat moeilijker te manipuleren zijn.
Zo zag ik gisteren nog een video met Russische graven aan de kant van de weg, kilometers lang...

Zoals in het bericht eerder, zeker onervaren mensen moeten daar echt gek worden nu.
Ik weet hoeveel lawaai artillerie maakt (155mm.) ,je kan zich dat niet voorstellen dat is echt gruwelijk.

Oekraïne is op weg om het best getrainde leger in de wereld te worden op deze manier.
Al zijn grote delen van hun land wel volledig verwoest.

Toegevoegd na 8 minuten 2 seconden:
fluppie schreef: 09 nov 2022, 08:59 Op Kanaal Z stond gisteren ineens op de banner dat India samen met Rusland wapens zou maken,en ontwikkelen.
Rusland 'zou' hun laatste levering van Iraanse drones voor een deeltje ook betaald hebben met buit gemaakt westers wapentuig.
(artikel staat ook op The Telegraph maar op die site achter een paywall)

https://www.txtreport.com/news/2022-11- ... oa_Bj.html

Dus de Iraniërs zullen dat gaan proberen na te maken. (dat deden ze eerder al met buit gemaakte Amerikaanse drones)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 09 nov 2022, 11:34 Zoals in het bericht eerder, zeker onervaren mensen moeten daar echt gek worden nu.
Ik weet hoeveel lawaai artillerie maakt (155mm.) ,je kan zich dat niet voorstellen dat is echt gruwelijk.
Tja het verschil tussen oorlog in het echt en oorlog in de bioscoop.
En in echte oorlogservaring en training voor oorlogsomstandigheden is er ook nog een significant verschil in "beleving".
Tijdens training is de kans immers klein dat er meer gebeurt dan de geluids- en beperkte geurervaring. Dit in tegenstelling tot echte aanhoudende frontervaring waar je zelf ook kans maakt dat je eenklaps niets meer hoort en ervaart.
In het laatste geval toch een "ervaring" van een iets ander niveau. :wink:
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Van de week 'Im Westen Nichts Neues" gekeken. In principe is er op 75 jaar nog geen bal veranderd. Oorlog als deze is walgelijk. Ik begrijp nog steeds niet waarom die Russen zich massaal laten doen door hun leider voor ene morzel grond. Hier veranderen we het Leuvense Fochplein van naam omdat het eigenlijk ene moordenaar was, maar laat duidelijk zijn dat ze daar nog een eeuw achter staan precies.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Niet alleen blijven de Russen vast houden aan hun oude oorlogsdoctrine, ook vind je zelfs wapens terug aan het front daterende uit WWI.
Ik denk ook nu het alsmaar vettiger word en voertuigen meer en meer problemen hebben om op te rukken dat stilaan iedereen zich zal gaan ingraven,
de Russen zijn hier trouwens al een hele tijd mee bezig.
Terug naar WWI, een loopgravenoorlog dus.
De vele ziektes die daarmee destijds gepaard gingen blijken de Russen nu reeds te hebben, maar ja wat wil je.
Geen fatsoenlijke uitrusting, amper vocht en voedsel, op de grond slapen...
Dan zie ik andere zaken in de loopgraven van de Oekrainers.
Daarstraks nog een filmpje en interviews gezien van een gevangenenkamp, die Russen zagen er heel goed verzorgt en gevoed uit.
De Oekrainers die terug komen na een gevangenenruil zien er eerder uit als levende lijken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

In Oekraïne is Kiril Stremoesov, een van de belangrijkste medewerkers met de Russische bezetting van Cherson, gedood. Volgens de Russen had hij een verkeersongeluk. Stremoesov riep onlangs de inwoners van Cherson op om de stad te verlaten omdat de Russische troepen die wellicht zouden opgeven. Hij was een erg opgemerkte figuur in de bezettingsoverheid van de provincie Cherson.

Bron: https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... r-AA13VeDF
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 09 nov 2022, 16:14 In Oekraïne is Kiril Stremoesov, een van de belangrijkste medewerkers met de Russische bezetting van Cherson, gedood. Volgens de Russen had hij een verkeersongeluk. Stremoesov riep onlangs de inwoners van Cherson op om de stad te verlaten omdat de Russische troepen die wellicht zouden opgeven. Hij was een erg opgemerkte figuur in de bezettingsoverheid van de provincie Cherson.
Ik zag enkele dagen geleden nog een filmpje van hem dat hij had gemaakt in z'n volgeladen auto net voor of toen hij reeds was vertrokken.
Om dan ook nog felle kritiek te gaan uiten op de Russische legerleiding, tja... dan kunnen de kogels van meerdere kanten op je af komen.
Er gaan nog vele collaborateurs het eeuwige met het hiernamaals verwisselen denk ik.

En ik blijf denken dat de vele gruwelijke oorlogsmisdaden hierin ook een rol spelen.
Ok, dit gebeurde vroeger vermoedelijk ook maar meestal was het niet geweten op grote schaal. (tot vaak jaren nadien)
Nu staat er op alles en iedereen een camera in de meest zotte HD resoluties.

Zijn er hondenliefhebbers hier?
Deze zag ik vandaag, greep me toch ook weer aan.

Toegevoegd na 2 minuten 21 seconden:
CCatalyst schreef: 09 nov 2022, 16:49 Rusland vertrekt uit Cherson
https://www.reuters.com/world/europe/ru ... 022-11-09/
Geruchten gaan eerder dat ze massaal Russische soldaten blijven aanvoeren en dat ze gaan pogen om de Oekrainers te verleiden
tot een stratenoorlog.
Iedereen weet immers dat uitrusting en hardware dan minder belangrijk zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Petrikske schreef: 09 nov 2022, 17:39 Geruchten gaan eerder dat ze massaal Russische soldaten blijven aanvoeren en dat ze gaan pogen om de Oekrainers te verleiden
tot een stratenoorlog.
Iedereen weet immers dat uitrusting en hardware dan minder belangrijk zijn.
Hoe dwaas zou dat zijn? Je gaat voor straatgevechten tegen een vijand in ZIJN straten. Geweldig plan :roll:

De Oekraïners hebben op alle vlakken het voordeel, ze kennen het terrein, ze hebben nu ook materiaal en ze zijn vooral veel gemotiveerder. Zeker nu ze terrein blijven winnen zal dat punt steeds belangrijker worden. De Russen hebben al lang verloren, ze moeten het enkel nog toegeven ipv mensen op het slagveld te sturen voor het ego van een inwoner in Moskou.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Het zou een hinderlaag kunnen zijn,men kan ook die dam opblazen als het Oekrainsche leger Cherson is binnen gekomen,maar eigenlijk heeft dat ook een heel groot nadeel voor de Russen,als ze die dam opblazen gaan er problemen ontstaan in de Krim,meer bepaald met het drinkwater waarvan er dan tekorten zouden ontstaan op de krim.

Ik hoop de Rusland geen Bacterie of Chemische oorlogsvoering gaat doen,want dan is de windrichting van belang en die waait meestal van oekraine Rusland binnen,dus dan is men eigenlijk een deel van de macht kwijt en dingen toch wel minder onder controle.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Hebben de Russen al uitgeblonken in militaire strategiën? Ik dacht het niet.
Laat ons ook niet vergeten dat enerzijds veel hoge officieren opzij werden gezet of werden vermoord, of...dat ze simpelweg op de loop gaan.
Ook niet vergeten dat bevelen altijd 'van boven' moeten komen voordat de lagere echelons ook maar gaan denken aan de uitvoering van diezelfde bevelen.
Dit is dus echt een leger uit ver vervlogen tijden.
Ik zie enkel nog een mogelijkheid voor Rusland als ze het heel vuil gaan spelen.
Vergeet ook niet dat in de komende dagen de luchtafweer van Oekraine in die mate uitgebreid en op punt zal staan dat ze voor ongeveer 100% uit de lucht kunnen halen.
Vanaf dat moment zal er voor de Russen op een propere manier geen enkele eer meer te halen vallen.

Toegevoegd na 3 minuten 28 seconden:
fluppie schreef: 09 nov 2022, 20:16 Het zou een hinderlaag kunnen zijn,men kan ook die dam opblazen
Daar vrees ik al weken voor, en die vrees zal enkel maar toenemen mocht blijken dat de Russen zich daadwerkelijk terugtrekken.
Ik zie namelijk niet in hoe Putin hiermee weg gaat kunnen komen.

Dus ik blijf vrezen voor een hele giftige addder...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 09 nov 2022, 20:48 Vanaf dat moment zal er voor de Russen op een propere manier geen enkele eer meer te halen vallen.
Ken jij dan veel voorbeelden van oorlogen van lange duur die (op het terrein, niet de filmversies) op een "propere" manier uitgevochten werden?
Hoe langer een gewapend conflict duurt hoe groter de kans dat beide zijden zich bezondigen aan wandaden en onmenselijkheid en hoe meer burgers er uiteindelijk betrokken geraken en aan het kortste eind trekken.
Het is niet omdat er nu plots een oorlog aan je achterdeur plaatsvindt dat het er "verder weg" al jaren vreedzaam en proper aan toegaat.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”