goede ULTRAWIDE (49 inch) monitor voor bureau werk

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 12 keer

Hallo,
ik ben op zoek naar een goede 49 inch ultrawide monitor voor gewoon kantoorwerk (dus NIET GAMEN).
Nu zie ik er een groot prijs verschil is tussen VA en IPS panelen.
Er staan ook veel VA paneel-based tweedehandse monitoren te koop. Weinig of geen IPS monitoren.

Nu ben ik bang dat de KIJKHOEK van VA based panelen tegenvalt. Ik ben altijd al IPS gebruiker geweest en ik lees overal de de kijkhoek van VA panelen erg tegenvalt.

Heeft iemand hier ervaring mee die hij of zij wil delen aub?

Bedankt,
Stefaan
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb sinds mei een AOC Agon AG493UCX 49.0" 5120 x 1440 120 Hz Curved Monitor scherm, met een niet te scherpe radius; over het algemeen heel tevreden van (behalve het geluid, hier bleef maar storing op zitten, uiteindelijk externe boxen gekocht).

Reken wel dat je een groot bureau nodig hebt, zowel qua diepte als breedte.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik dacht eerder zelf aan dual 32inch 4k-monitoren (voor het werk eveneens). Waarom gaan jullie eerder voor een ULTRAWIDE?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Geen irritante bezel in het midden van je gezichtsveld. En als je al eens iets ultrawide wilt trekken gaat dat gewoon beter.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Niet alleen de kijkhoek van VA kan een probleem zijn (IPS is normaal beter maar check toch ook de reviews), maar ook "black smearing" bij VA: de pixels kunnen minder snel reageren bij sommige kleurveranderingen en dat is dan vooral storend bij bewegende deeltjes zoals het scrollen van tekst. Er zijn nieuwere VA panelen die er geen last van zouden hebben maar ik zou ieder model toch eerst goed opzoeken; en hou rekening met het feit dat modellen soms afwijkende specs hebben per regio (bijvoorbeeld USA tov Europa).

VA is vooral qua contrast zeer goed (typisch 3000:1 contrast-ratio) wat vooral films ten goede komt. Bij IPS is rond de 1000:1 typisch maar kan soms nog wat hoger (1400:1), en TN is typisch onder de 1000:1, waardoor zwart dus eerder grijs toont, en IPS heeft bijkomend ook "IPS glow" dat zwart grijzer doet lijken omdat het meer licht doorlaat.

Voor kantoorwerk zou ik ook op de pixel layout letten, dat die niet afwijkt van de standaard RGB want anders kan tekst nogal ruw lijken -- op dat vlak zou de Pixels Per Inch (PPI) ook hoog genoeg moeten zijn maar da's een beetje subjectief. Let ook op dat de backlight geen PWM gebruikt en dus "flicker-free" is.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

devilkin schreef: 16 okt 2022, 22:17 Geen irritante bezel in het midden van je gezichtsveld. En als je al eens iets ultrawide wilt trekken gaat dat gewoon beter.
Langs de andere kant kan je bij twee UHD-monitoren wel vier vensters naast elkaar tonen die dankzij de 1920×1080-resolutie perfect leesbaar zijn (uitgaande van 100% scaling), wat je in standaard-windows niet kan bij een ultrawide omdat je per scherm maar twee delen kan gebruiken. PowerToys laat wel toe om meer het scherm in meer dan twee stukken op te delen, dus het kan wel.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog een argument: stroomverbruik mijn hele setup vraagt maar een 70 a 85 watt (scherm, desktop, logitech brio, boxen etc), terwijl ik met dual screen 4K meteen een stevigere GPU en dubbel zo hoog verbruik zou zitten.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 25 keer

JamesEarlGray schreef: 17 okt 2022, 08:37
devilkin schreef: 16 okt 2022, 22:17 Geen irritante bezel in het midden van je gezichtsveld. En als je al eens iets ultrawide wilt trekken gaat dat gewoon beter.
Langs de andere kant kan je bij twee UHD-monitoren wel vier vensters naast elkaar tonen die dankzij de 1920×1080-resolutie perfect leesbaar zijn (uitgaande van 100% scaling), wat je in standaard-windows niet kan bij een ultrawide omdat je per scherm maar twee delen kan gebruiken. PowerToys laat wel toe om meer het scherm in meer dan twee stukken op te delen, dus het kan wel.
Dat kan wel, maar in Windows 10 moet je wel weten hoe je het moet doen. Correct slepen van vensters in de hoeken.
Windows 11 heeft dit makkelijker gemaakt met een preview weergave op de knop "venster vergroten/verkleinen"
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb tegenwoordig een 34 incher MSI Prestige PS341WU, een 5k 2k toestel in vervanging van een 3 monitor setup met 3 Dell 2415f'en. 34 inch omdat m'n desk geen 80cm kijkafstand toelaat. Zelfde use-case. Kantoor, wat grafisch, geen games. Ik was wat twijfelachtig in het begin of dat wel zou werken (minder screen real-estate dan m'n 3 monitor setup) maar ik heb intussen zelfs een tweede MSI bijgekocht voor m'n 2de desk, omdat ik daar gewoon niet meer kon werken. Er is een leven voor en na zo een monitor. De scherpte van het beeld is één iets. Maar het is ook gewoon rustiger werken over het algemeen met één scherm waar alles op staat.
Gebruikersavatar
Stefaand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 14 jun 2006, 19:10
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb ondertussen de knoop doorgehakt.
Dit heeft me ook mede over de streep getrokken : Ik zag een tabel staan met de beste ultrawide monitoren in hun functie, dus voor gamers, voor productiviteitverhoging, beste budget,...enz....

en de lg49wl95C stond als beste voor productiviteitsverhoging en voor bureau werk.

Dus ik heb deze genomen en ik gebruik hem sinds vandaag en hij is erg goed en heeft geen vervorming met kijkhoek en zo want het is een IPS paneel en lichtjes curved. want IPS panelen kunnen niet zo goed gecurved worden als VA panelen.

bedankt ook iedereen voor jullie bevindingen.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

jutuiz schreef: 17 okt 2022, 13:18 Ik heb tegenwoordig een 34 incher MSI Prestige PS341WU, een 5k 2k toestel in vervanging van een 3 monitor setup met 3 Dell 2415f'en. 34 inch omdat m'n desk geen 80cm kijkafstand toelaat. Zelfde use-case. Kantoor, wat grafisch, geen games. Ik was wat twijfelachtig in het begin of dat wel zou werken (minder screen real-estate dan m'n 3 monitor setup) maar ik heb intussen zelfs een tweede MSI bijgekocht voor m'n 2de desk, omdat ik daar gewoon niet meer kon werken. Er is een leven voor en na zo een monitor. De scherpte van het beeld is één iets. Maar het is ook gewoon rustiger werken over het algemeen met één scherm waar alles op staat.
Ik gebruik nu ook een 3 monitor setup (20inch, 1600x1200) en heb schrik dat single monitor gaat tegenvallen. Wel tof om horen dat er dan toch aan aan te passen valt :)

Net effe gecheckt en zowel RDP als mijn GPU zouden 5K ondersteunen. Het blijft moeilijk ...

Aangezien ik veel met RDP werk, lijken aparte schermen toch handiger (aangezien je dan RDP aan bepaalde schermen wél of niet kan toewijzen, wat met 1 scherm moeilijk is (want dan is alles RDP)

Scherpte van het beeld zou ook vooral zijn waarom ik het wil. Huidige schermen zijn meer dan 10 jaar oud en hebben hun tijd gehad ...

lg49wl95C van TS ziet er ook nice uit ...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Hakki schreef: 17 okt 2022, 10:52 Dat kan wel, maar in Windows 10 moet je wel weten hoe je het moet doen. Correct slepen van vensters in de hoeken.
Windows 11 heeft dit makkelijker gemaakt met een preview weergave op de knop "venster vergroten/verkleinen"
Slepen? Gewoon Win+Left of Win+Right. Keyboard boven muis!
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik gebruik op m'n 2de desk vaak m'n desktop die op de 1ste desk staat. Met RealVNC. Gewoon op lan gaat dat goed, zelfs met die superresolutie. Ik meen dat je met (gratis) RealVNC je remote sessie kan beperken tot één bepaalde resolutie en/of scherm.

Ik had zelf vooral schrik dat het schermdelen in Teams niet zou werken. Ik hield in één scherm de video op zodat ik contact bleef houden, in m'n tweede scherm zette ik bestanden klaar, en het derde scherm werd gedeeld om te presenteren. Maar ik moet zeggen dat met het programma Regiontoshare dat eigenlijk even goed werkt op een widescreen, en het is vooral minder gesleep en gezoek. Dat scheelt.

Ik gebruik ook MaxTo als scherm-indeler. En Zmover om windows automatisch te laten positioneren. Het is efkes instellen, maar op een werkdag scheelt dat een pak tijd.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 25 keer

JamesEarlGray schreef: 17 okt 2022, 18:02
Hakki schreef: 17 okt 2022, 10:52 Dat kan wel, maar in Windows 10 moet je wel weten hoe je het moet doen. Correct slepen van vensters in de hoeken.
Windows 11 heeft dit makkelijker gemaakt met een preview weergave op de knop "venster vergroten/verkleinen"
Slepen? Gewoon Win+Left of Win+Right. Keyboard boven muis!
Ja voor gesplitste weergave 2schermen, toch niet voor 4?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Te weinig ervaring met Windows op m'n UW, onder Linux (KDE Neon) is het gewoon in te stellen hoe je wilt splitsen, onder macos kan ik Rectangle aanraden (want macos heeft gewoon geen deftige windowmanager aan boord)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Hakki schreef: 17 okt 2022, 21:53 Ja voor gesplitste weergave 2schermen, toch niet voor 4?
Ah, je bedoelt de functionaliteit die wordt toegevoegd door PowerToys? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan je daar ook keyboard shortcuts voor instellen: https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... fancyzones
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 maa 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 16 keer

Hakki schreef: 17 okt 2022, 21:53
JamesEarlGray schreef: 17 okt 2022, 18:02
Hakki schreef: 17 okt 2022, 10:52 Dat kan wel, maar in Windows 10 moet je wel weten hoe je het moet doen. Correct slepen van vensters in de hoeken.
Windows 11 heeft dit makkelijker gemaakt met een preview weergave op de knop "venster vergroten/verkleinen"
Slepen? Gewoon Win+Left of Win+Right. Keyboard boven muis!
Ja voor gesplitste weergave 2schermen, toch niet voor 4?
Win+Left zet hem links, daarna kan je Win+Up of Win+Down doen, dan heb je de hoeken.
Zelfde methode voor rechts.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”