Probleem met teams/zoom calls / vpn - dropouts

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo,

Ik ben Telenet business klant met een 300/30 lijn en een e-router waarachter mijn eigen edgemax 6p router zit. Mijn vrouw in ik werken al meer dan 2 jaar constant van thuis uit en het is nu de 2e keer dat we problemen ondervinden: tijdens zoom en teams calls hebben we heel vaak onderbrekingen: beeld blijft aantal seconden haperen of geluid valt weg. zowel inkomend als uitgaand. Soms disconnect/reconnect de call => vervelend en niet-professioneel en onwerkbaar dus.

Ook valt mijn VPN regelmatig weg en raak ik ook disconnected van mijn AWS win10 workspace, iets wat anders continu connected blijft staan en nu om de paar minuten wegvalt.

De eerste keer dat we dergelijke problemen hadden was een paar maanden terug: na call met de helpdesk leek er bij een lijnmeting iets van een "ingress storing" te zijn en kon dit door Telenet remote verholpen worden.
2 weken geleden zaten we kortstondig even zonder internet: ik was zelf niet thuis maar blijkbaar stond er een lampje te pinken op de e-router. => vrouw heeft stekker opnieuw ingestoken en alles werkte weer. Ik had Telenet ook gebeld en ze zagen geen issues op de lijn.

Vandaag dus de hele dag instabiele verbinding. Telenet gebeld maar die kunnen niets vinden. Alles qua lijnmetingen ziet er ok uit.
Er is ergens 1 bepaalde frequentie waarop ze sinds 24/6 iets van 56 disconnects zien, maar dat is een frequentie waarop dit vaker voorkomt en zou geen kwaad kunnen.
Vrijdag sturen ze een technieker langs om te kijken, maar met wat ze remote konden zien is alles ok.

Omdat ik dan ook begin te twijfelen of het wel niet aan mijn intern netwerk ligt heb ik even mijn pc rechtstreeks op de e-router gehangen, maar zelfde probleem.


Iemand een idee wat er fout kan zijn? Kan dat mogelijk een defecte e-router zijn?

Gr,
Nick
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

De kans is klein dat dit plots je interne netwerk zou zijn.

Informeer eventueel eens bij buren of ze gelijkaardige problemen hebben.

Laat ook eens een "ping -t www.telenet.be" lopen om te kijken wat die doet tijdens je problemen.

Vermoedelijk is dit ergens een probleem aan je aansluiting/node... je zal alleen een technieker moeten treffen die verder wil kijken dan z'n neus.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Mijn internet netwerk was/is het probleem inderdaad niet.
Om alle twijfel weg te nemen heb ik mijn eigen pc dan direct op de e-router gehangen maar de problemen bleven hetzelfde, maar goed dan kan ik dat ook met 100% zekerheid uitsluiten.

Om 17u was het heel slecht en had ik bij een simpele ping om de 30 seconden wel iets van gemiste packets.
Sinds 18u is het eigenlijk allemaal terug ok: geen disconnects meer op vpn/aws workstation. Geen calls meer in de agenda dus dat zal ik morgen merken.
Benieuwd of de technieker vrijdag iets zal vinden. Als het probleem nu weg is en weg blijft wellicht ook weer niet. Zal hem toch alles in detail laten nakijken.

Ik zal sowieso wel wat feedback posten.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Hier is het soms ook dat we dagen hebben waar games steeds wegvallen etc, andere dagen zijn er dan geen problemen, zowel met als zonder eigen router.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

nickdd schreef:Omdat ik dan ook begin te twijfelen of het wel niet aan mijn intern netwerk ligt heb ik even mijn pc rechtstreeks op de e-router gehangen, maar zelfde probleem.
De problemen die je beschrijft zijn gelijkaardig als in dit topic.
Daar heeft het - tot grote frustratie van de TS - ook héél lang geduurd voor de oorzaak verholpen was.
Probleem was hoofdzakelijk de connectoren aan de tap ...
nickdd schreef:De eerste keer dat we dergelijke problemen hadden was een paar maanden terug: na call met de helpdesk leek er bij een lijnmeting iets van een "ingress storing" te zijn en kon dit door Telenet remote verholpen worden.
"Ingress" is een storing op de kabel die van buitenaf komt, meestal door een slecht geïsoleerde kabel of connectoren.
Zoiets kan onmogelijk remote verholpen worden.
DarkV schreef:je zal alleen een technieker moeten treffen die verder wil kijken dan z'n neus.
Inderdaad ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

philippe_d schreef: De problemen die je beschrijft zijn gelijkaardig als in dit topic.
Daar heeft het - tot grote frustratie van de TS - ook héél lang geduurd voor de oorzaak verholpen was.
Probleem was hoofdzakelijk de connectoren aan de tap ...

"Ingress" is een storing op de kabel die van buitenaf komt, meestal door een slecht geïsoleerde kabel of connectoren.
Zoiets kan onmogelijk remote verholpen worden.
Ben eens benieuwd, mijn aansluiting op het coax-net is nog niet heel oud: in 2017 heb ik er nog 1350 euro voor betaald omdat er een netuitbreiding nodig was voor onze nieuwbouw: de coax stopte hier bij de buur en om aan te sluiten moesten ze iets van 50m verlengen ondergronds. Ik heb dus nog een behoorlijk recente champignon. Mijn dropkabel is een PE14 en dus ook nieuw en ligt in een pvc wachtbuis.
Een jaar geleden heb ik tussen de dropkabel en NIU wel mijn Dehnguard overspanningsbeveiliging nog aangesloten. Deze avond nog even alle verbindingen gecontroleerd maar lijken ok.

We wonen hier sinds zomer 2019 en dus op 3 jaar nooit enig issue gehad behalve nu die paar dagen de afgelopen maanden.
Ervoor zat ik ook met een EMTA CV7160 en die is in januari vervangen door een e-router omdat ik hier tv-boxen wou ipv digicorders. Wie weet is het de e-router die wat gevoeliger is dan mijn oude modem.

hopelijk checkt de technieker alles, ik zal hem wel alles laten testen.

Verder dus altijd wel tevreden geweest over de kwaliteit/snelheid. Snelheid is hier nooit enig probleem geweest: altijd dicht bij mijn theoretisch maximum van 300/30.

Eind dit jaar passert fiberklaar hier en val ik ook nog net in hun zone (terug het laatste huis). Dan laat ik sowieso ook al fiber binnenkomen.
De providerkeuze is daar ook nog beperkt: proximus/edpnet met een async profiel dat tov telenet nu weinig meerwaarde biedt of de nederlandsers van multifiber/rapidxs zonder tv-aanbod en los van de fiber een onbekend nederlands netwerk er achter hangen heeft (dus de vraag is of je dan geen andere problemen op de hals haalt).

Maar goed da's een ander verhaal...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

nickdd schreef: Een jaar geleden heb ik tussen de dropkabel en NIU wel mijn Dehnguard overspanningsbeveiliging.
Jij hoeft of mag zelfs niets tussen de dropkabel en NIU plaatsen.

Wie zegt dat de specificaties ervan voldoen voor de frequenties gebruikt door TN ? Als je je eigen toestellen wil beschermen moet je dat doen tussen NIU en toestel (eigenlijk zelfs tussen je decoder en TV toestel).

Niet dat het hier de oorzaak zal zijn maar het is alvast not-done.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

DarkV schreef:
nickdd schreef: Een jaar geleden heb ik tussen de dropkabel en NIU wel mijn Dehnguard overspanningsbeveiliging.
Jij hoeft of mag zelfs niets tussen de dropkabel en NIU plaatsen.

Wie zegt dat de specificaties ervan voldoen voor de frequenties gebruikt door TN ? Als je je eigen toestellen wil beschermen moet je dat doen tussen NIU en toestel (eigenlijk zelfs tussen je decoder en TV toestel).

Niet dat het hier de oorzaak zal zijn maar het is alvast not-done.
Fair punt, niet aan gedacht. Ga zien wat de technieker morgen zegt en meet en kan het er gerust van tussenhalen. Zoveel meerwaarde heeft dat nu ook niet denk ik. Enkel mijn tv-boxen (huur) en modem zijn eigenlijk op coax aangesloten.

Volgens het prentje is het inderdaad na de NIU dat je ze moet aansluiten:
Afbeelding
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Interventie vandaag:

- signaalwaarden voor versturen van data zaten op de ondergrens van wat ok is
- in de champignon aan straat heeft hij er daarom een signaalversterker tussen gedraaid
- e-router (CV8560E) ook voor de zekerheid vervangen: toen ik de installateur de modem toonde en hem aanraakte herstartte dat ding toevallig :lol: . Na telefoontje met Mechelen gaven ze ook het advies om voor de zekerheid dat te vervangen.
(heeft ook direct de bridge settings overgenomen en heb ook nog steeds hetzelfde ip adres)
- in de champignon heeft hij het kabeltje ook ineens vervangen tussen mijn PE14 dropkabel en de kabel on straat, die zat namelijk niet ideaal geplooid en er zat toch wat trekspanning op aan een van de connectoren)
- idem binnen: kabeltje van PE14 dropkabel naar NIU vervangen door vers stukje. En ineens mijn Dehngate er van tussen laten halen.

Na deze ingrepen zag hij wel nog steeds problemen op een bepaalde frequentie (ik dacht 26.3Mhz ofzo). De waarden waren voor de rest wel ok.
Maar hij heeft toch de modem nog in alarm/monitoring gezet zodat hij de komende week goed gemonitord wordt.
Vanuit Mechelen kunnen ze dan die probleemfrequentie eventueel uitschakelen.

Kortom: aantal dingen vervangen maar vooral blijven opvolgen en terugbellen als het zich opnieuw voordoet.

Groeten,
Nick
TonySuperPony
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 jun 2020, 11:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bij mij thuis was het de Telenet Firewall on de E-Router.
Deze op mijn Telenet uitgezet. En problemen gingen magisch weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

update: de problemen zijn nog niet weg.
Gisteren geen enkel probleem gehad, deze ochtend begon het weer dat de calls dropten en er packet loss was.

direct telenet gebeld en ze konden ook zien dat er terug veel issues waren met frequentie 23.2 Mhz, gisteren ook blijkbaar (maar toen net geen calls en niets van gemerkt).
Ze kunnen in de metingen zien dat er "partial service" is en dit dus wel degelijk van de straatkant komt. Het is mijn uploadkant die geïmpateerd is.
Momenteel hebben ze die frequentieband geblokkeerd met de vraag te kijken of ik nu nog problemen ervaar.

Er is beperkte impact op mijn uploadsnelheid: ik haal nu nog 28 mbps up (ipv de volle 30 ervoor).
Vermoedelijk moet er toch een gebruiker in de buurt zitten die storingen veroorzaakt, maar dat is blijkbaar moeilijker te achterhalen.
Mogelijk sturen ze nog een netwerktechnieker langs die metingen in straat zal doen.

Groeten,
Nick
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Ik vermoed eerder dat het issue aan de software van de e-router ligt, fix voor sporadisch packetloss zit in een geplande update, maar wegens andere issues is die voorlopig uitgesteld.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Kenniey schreef:Ik vermoed eerder dat het issue aan de software van de e-router ligt, fix voor sporadisch packetloss zit in een geplande update, maar wegens andere issues is die voorlopig uitgesteld.
Met mijn CV7160 EMTA heb ik vroeger nooit problemen gehad. Sinds januari de e-router en sindsdien een paar keer issues gehad die tot bovenstaand verhaal geleid hebben.
Van een software update voor de e-router heeft de technische helpdesk nog niet gepiept, maar die zijn natuurlijk ook niet van alles op de hoogte.
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Kenniey schreef:Ik vermoed eerder dat het issue aan de software van de e-router ligt, fix voor sporadisch packetloss zit in een geplande update, maar wegens andere issues is die voorlopig uitgesteld.
Waarom kan telenet niet alle instellingen publiek maken en toelaten dat klanten zelf een modem aanschaffen?

Dan zou de klant keuze hebben om een degelijk product te kopen...
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Europese Verordening inzake modemkeuze moet in België nog in wet worden omgezet. In Nederland is dit al gebeurd op 1/1/22 https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32015R2120

Nederland: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... modemkeuze
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kenniey schreef:Ik vermoed eerder dat het issue aan de software van de e-router ligt, fix voor sporadisch packetloss zit in een geplande update, maar wegens andere issues is die voorlopig uitgesteld.
Heb probleem is wel degelijk wat nickdd aangeeft en heeft niets met de software van de e-router te maken (ik heb deze ook in gebruik op deze locatie hier en die werkt prima, inclusief meerdere simultane Teams meetings en gamende kinderen).
Freek schreef:Dan zou de klant keuze hebben om een degelijk product te kopen...
Of Chinese brol van Alibaba en gans de node plat leggen ? (alles heeft dus z'n voor en nadelen)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Freek schreef:Waarom kan telenet niet alle instellingen publiek maken en toelaten dat klanten zelf een modem aanschaffen?
Laat ons de discussie over vrije modemkeuze verder zetten in de betreffende topic:
Nederland legt vrije modem/router keuze vast
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

DarkV schreef:
Freek schreef:Dan zou de klant keuze hebben om een degelijk product te kopen...
Of Chinese brol van Alibaba en gans de node plat leggen ? (alles heeft dus z'n voor en nadelen)
Een zéér vergezocht excuus dat in de ons omringende landen echt niet voor problemen zorgt…
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Terug even melden dat het weer om zeep is: terug 2% packet loss en constant disconnects bij calls en games (roblox voor de zoon).
Toevallig of niet maar de vorige keren was het ook telkens op een dinsdag.

Ze gaan dus toch de straat eens moeten afgaan vrees ik.

Misschien iemand die op dinsdag thuis werkt en om een of andere reden storing op het netwerk veroorzaakt.

Mijn download is nog 290 Mbps maar mijn upload blijft nu op 20mbps zitten ipv 30mbps. Dat was vorige keer niet het geval. Wellicht dus door die afgeknepen frequentie in combinatie met een andere frequentie die het nu niet goed doet.

zucht, het begint frustrerend te worden.

Update: vrijdag sturen ze weer een "gewone" technieker en enkel die kan dan vragen dat een netwerktechnieker / swatter-technieker moet langskomen. Mijn modem stond ook niet meer in opvolging.

't is gewoon niet werkbaar vandaag :-(

--- www.google.be ping statistics ---
130970 packets transmitted, 128511 received, 1.87753% packet loss, time 1852789ms
rtt min/avg/max/mdev = 21.583/28.121/675.136/9.154 ms, pipe 43, ipg/ewma 14.146/27.148 ms

--- www.google.be ping statistics ---
93115 packets transmitted, 91139 received, 2.12211% packet loss, time 1306537ms
rtt min/avg/max/mdev = 12.992/27.012/61.912/2.607 ms, pipe 5, ipg/ewma 14.031/26.436 ms
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

nickdd schreef:Update: vrijdag sturen ze weer een "gewone" technieker en enkel die kan dan vragen dat een netwerktechnieker / swatter-technieker moet langskomen.
Dan ben je dus weer gezien... iemand die nog eens komt kijken of je netwerkkabel aan je PC wel goed insteekt :roll:

Probeer hen de historiek van je klacht duidelijk te maken en dit te laten escaleren... niet eenvoudig maar anders kom je er niet uit.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

klopt, heb vandaag 2 keer de business helpdesk gebeld en toch gevraagd voor een netwerktechnieker, maar door hun procedures kan die enkel gestuurd worden als a) er eerst een "gewone" technieker langs komt en b) die in zijn verslag schrijft dat hij het probleem niet kan oplossen en er een swatter/netwerktechnieker moet gestuurd worden.

De vorige technieker was een deftige en heeft alles genoteerd in verslag, maar daarin niet vermeld dat er een netwerktechnieker nodig is.

Mijn modem stond ook niet meer in opvolging. Via de helpdesk gevraagd of ze die nu toch in opvolging konden instellen, maar of dat nu gebeurd is weet ik niet.
Anders loop ik weer wat vertraging op, en als het nu aan staat ziet de technieker misschien iets in de historiek.

Rond 13u heeft alles zich weer gestabiliseerd, packet loss is weer weg. Vraag is voor hoe lang.

En mijn upload moeten ze ook terug van 20 naar 30 brengen, dat was vorige week geen probleem en nu dus wel.

zucht...
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Issue dat jij hebt, heb ik ooit gehad op zelfs een CFN van Telenet (dus zogezegd producten voor corporate). Dat heeft 3 jaar geduurd en was nog niet opgelost. Men is daar dan overgestapt op een fiber van Px.

Om eerlijk te zijn: het geduld dat jij hebt zou ik niet hebben. Dan veranderde ik al lang naar Px bvb (of een andere provider op koper). Ik heb natuurlijk ook wel het geluk dat ik weinig eisen heb aan mijn internetconnectie, indien je er meer hebt, dan beperkt dat natuurlijk je keuze.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb weinig andere opties en het heeft 2 jaar goed gewerkt.
Fiberklaar komt in het najaar naar hier en dat wil ik wel binnen nemen.

Zo hoog zijn mijn eisen niet: gewoon kunnen thuiswerken = teams en zoom calls kunnen doen.
En ook voldoende upload om vlot mijn camera's te bekijken als ik weg ben.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Lijkt toch op een klassiek geval van ingress, pakketverlies, upstream channel verstoring,..Zal wellicht wel ergens naar boven komen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

crapiecorn schreef:Zal wellicht wel ergens naar boven komen.
Mits je een technieker treft die verder wil kijken dan z'n neus.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

nog even een update, misschien heeft iemand er ooit iets aan:

De technieker is net weg, het was terug dezelfde als bij de vorige interventie op 6/7, dus dat viel mee om niet alles opnieuw uit te moeten leggen. We We hebben beide weinig vertrouwen dat het probleem nu zal wegblijven, er is namelijk niets veranderd.

Gisteren en vandaag heb ik ook geen packet loss meer gehad, dus als je het moet uitmeten op het moment dat er geen probleem is kan je ook niet zo zot veel doen lijkt me.

Wat was er vorige keer (6/7) gebeurd:
- RPA filter geïnstalleerd
- nieuwe modem
- stroombeveiliging ervan tussen
- nieuwe kabeltjes

Vandaag:
- nog eens alles uitgemeten (was stabiel)
- tik test (alle ok)
- wat over en weer gebel met telenet

Telenet had de modem niet meer in opvolging staan en de technieker zei dat volgens de regeltjes hij die niet in opvolging mocht laten zetten en hij daarom afgesloten was.

Mijn upload was zo laag (maar 18 mbps) omdat de modem teruggevallen was op maar 1 uploadkanaal. Na een herstart van de modem is die terug 30 mbps.
Blijkbaar had telenet naast de 23.2 frequentie ook nog een blok gezet op alles tot 45.7 Mhz. Niet duidelijk wat daar de reden voor is.

Dat ik dinsdag problemen had konden ze vanuit Mechelen ook niet vaststellen.

Het laatste advies was ook nog: versteek eens het ethernetkabeltje van poort en verander de interne ip range eens :roll:
Technieker heeft het dan maar uitgevoerd maar ja dat gaat niets uithalen natuurlijk.
In mijn beperkte winmtr pings kon ik duidelijk zien dat packetloss optreedt in de eerste 2 hops na de modem, dus dat is toch in straat.

Verder is de boodschap: blijf het monitoren en als er een probleem is direct bellen. Nu staat in het dossier van de technieker dat ze dan beter eens een swatter naar het dossier laten kijken.

Ik ga hier straks even een smokeping en wat andere tools installeren om het 24/7 in de gaten te houden.

Gr,
Nick
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

nickdd schreef:We hebben beide weinig vertrouwen dat het probleem nu zal wegblijven, er is namelijk niets veranderd.
Als de technieker er weinig vertrouwen in heeft doet hij z'n job niet correct... dan moet hij escaleren.
nickdd schreef:Het laatste advies was ook nog: versteek eens het ethernetkabeltje van poort en verander de interne ip range eens :roll:
Technieker heeft het dan maar uitgevoerd maar ja dat gaat niets uithalen natuurlijk.
Tja, als de technieker zich al laat afschepen met dergelijke nonsens dan ga je er niet komen vrees ik.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Vandaag dus weer problemen gehad: deze ochtend gestart met weer falende calls/game disconnects bij de zoon.
Direct telenet gebeld en die hebben wederom een technieker gestuurd: was er een uur later al.

Heeft het dossier gelezen en heeft dan een swatter gebeld (blijkbaar is dat ook maar iemand die achter de bureau zit en meer kan zien ipv iemand die ter plekke gaat).
Technieker is zelfs niet naar de modem geweest of niets bekeken, kan niet echt iets voor mij betekenen.

Ik kreeg door dat er firmware issues zijn met de e-router (had iemand op het forum hier ook al geopperd) en ze binnenkort iets zouden uitrollen, alleen is geen exacte datum bekend.
Hier staat alles bridged dus in hoeverre zo'n fix mijn probleem zal oplossen lijkt ook onduidelijk.

Ook even nagevraagd waarom ze alles tot 45 Mhz geblokkeerd hebben ipv enkel de 23,2 Mhz die problemen gaf: reden is dat die optie om enkel 23,2 te blokkeren tegenwoordig uitgeblockt staat in hun portaal en ze enkel nog een groter blok tot 45 Mhz direct blokkeren.

Zal me allemaal worst wezen, maar het werkt niet stabiel.

Technieker kon dus niet veel doen buiten het - voor hem - als "ok" afmelden.

Uur later terug naar helpdesk gebeld en die gaan nog een ticket loggen zodat een andere dienst het verder opneemt.

Volgende wat ik zal vragen is of ze mijn EMTA modem niet gewoon terughangen en dan mag de e-router blijven hangen voor die e-boxen.

Fiberklaar zal er eind dit jaar zijn en dan overbrug ik het op die manier wel.
Zal mijn domiciliering ook maar blokkeren bij telenet en om een compensatie vragen.

Frustratielevel stijgt...

M'n smokeping graph (doet elke minuut iets van 20 pings)

Laatste 30 uur:
Afbeelding

Laatste 3uur:
Afbeelding

Ingezoomd op probleemperiode:
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

nickdd schreef:Technieker kon dus niet veel doen buiten het - voor hem - als "ok" afmelden.
Dat mag je niet toelaten want het is NIET OK.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Waar trekken jullie de grens? Wanneer is de maat vol?
Misschien zijn jullie snel tevreden, anders hou je dit niet vol.
Wie betaalt er met tevredenheid de hoofdprijs voor internet dat dag in dag uit in storing ligt, waarmee je zelfs geen normaal telefoongesprek kan hebben.

Ik zit al langer dan 10 jaar op het proximus VDSL net (en zit sinds enkele jaren bij edpnet), en heb daarnaast een telenet basic lijn voor backup, die lijn gebruik ik niet actief.
Ik draai wel continue op de achtergrond een ping over beide lijnen en merk wel eens dat er op bepaalde dagen meer loss is dan normaal op de telenet lijn.
Op zich geen issue, want het is toch maar backup, ik zou het daarnaast ook niet aanraden als primaire lijn.

Heb nog nooit contact moeten opnemen met de edpnet klantendienst voor een ondermaatste lijn (ALTIJD 0% loss)
Enfin jawel, ik lieg, 1 maal, de modem moest toen vervangen worden.
Het aantal keer ik met telenet contact heb moeten nemen ben ik kwijt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

driesp schreef:Waar trekken jullie de grens? Wanneer is de maat vol?
Als het niet werkt... en packet loss of herstartende modems zijn daar een duidelijk voorbeeld van.
driesp schreef:Heb nog nooit contact moeten opnemen met de edpnet klantendienst voor een ondermaatste lijn (ALTIJD 0% loss)
Enfin jawel, ik lieg, 1 maal, de modem moest toen vervangen worden.
Het aantal keer ik met telenet contact heb moeten nemen ben ik kwijt.
Ervaringen verschillen... ik hoor in mijn omgeving meer problemen met xDSL dan met kabel.

Als je dus pech hebt kan het je bij beide overkomen en horror verhalen over de duur om het opgelost te krijgen heb ik ook van beide.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

nickdd schreef:Mijn upload was zo laag (maar 18 mbps) omdat de modem teruggevallen was op maar 1 uploadkanaal. Na een herstart van de modem is die terug 30 mbps.
Blijkbaar had telenet naast de 23.2 frequentie ook nog een blok gezet op alles tot 45.7 Mhz. Niet duidelijk wat daar de reden voor is.
Als je weet dat de huidige upload maar 65 Mhz gaat ("low-split") gaat, dan schiet er inderdaad niet veel meer over van de upload bandbreedte (44-65 MHz ipv 5-65 MHz) :-( .

Misschien moet Telenet overwegen om - in de gevallen/regio's waar er zo'n grote problemen zijn met de upload - de upload bandbreedte te verhogen.
  • - in eerste instantie 5-85 MHz ("medium split"), waarbij er dan enkele (Docsis 3.0) kanalen meer gebruikt kunnen worden .
    - en dan zo vlug naar 5-204 MHz ("high-split"), en de Docsis 3.1 technologie introduceren?
De huidige modems (E-router en CH8568LG) zijn hierop reeds voorzien!
Er moet dan wel een nieuwe NIU komen (de huidige NIU houdt alle retour tegen > 65MHz).
De frequentieband tot 204 MHz is nu volledig vrijgekomen na:
  • - afschakelen FM.
    - afschakelen analoge TV.
    - verhuizen van muxen op 120Mz en 128MHz naar resp. 282Mhz en 274Mhz.
De (technische) weg is dus volledig vrij voor Telenet om eindelijk iets aan de upload te doen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Mooie theorie philippe_d. Als Telenet nu reeds moeilijk oplosbare storingen heeft op 23,2 MHz kan je vermoeden dat de band 5-23,5 MHz wellicht ook niet gebruikt wordt wegens nog ergere storingen. Daarnaast zijn er naast de vervanging van NIU's misschien ook wel problemen te verwachten met oude Digiboxen, Digicorders en interferentie met de FM-band als Telenet de upload optrekt tot 204 MHz.
Vermenigvuldig deze problemen met meer dan 6500 nodes en je kan vermoeden dat een EuroDOCSIS-upgrade in de dichtsbevolkte regio's de duurdere optie is.
Telenet heeft nu gelukkig ook ingezien dat glasvezel aanleggen voor meer dan de helft van de aansluitbare huizen beperkt blijft tot een kost van ongeveer 650 euro per aansluiting.
Alleen met glasvezel kan de upload op stabiele wijze naar 1 Gbps opgetrokken worden. Met EuroDOCSIS blijft het aanmodderen.
Ik hoop voor iedereen die nu last heeft van onstabiele verbindingen op coax dat ze zo snel mogelijk glasvezel kunnen krijgen.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Hallo,

Even een update. Na mijn vakantieperiode waren de issues er nog steeds en heb ik begin september dus nogmaals contact opgenomen met de helpdesk.
Van het beloofde dossier dat ze in augustus zogezegd geopend zouden hebben was geen spoor meer te vinden of het was afgesloten zonder gevolg.
Er werd vervolgens nogmaals een gewone technieker gestuurd (wederom dezelfde persoon die de situatie ondertussen ook wel al kent en hier niets zelf kan doen).

Kort daarna werd ik wel gecontacteerd door een SWAT-technieker die het correct heeft opgevolgd en effectief ook kon zien dat mijn lijn ernstig verstoord was en hij het nodige in gang ging zetten en me op de hoogte ging houden.

Vandaag ook correct opgebeld geweest door de SWAT-technieker met de melding dat ze vorige week een aantal zaken vervangen hebben in de straatkast en mijn lijn er nu terug goed uit ziet.
Ik kan ook bevestigen dat ik al een week geen issues meer heb ondervonden, mijn upload terug ok is en mijn smokeping monitor mooi groen kleurt.

Dus toch blij dat het uiteindelijk bij een goeie terechtgekomen is en opgelost kon worden.

Groeten,
Nick
rockyenco
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2023, 11:54

Heb hier een idem geval.

Hebben een WIGO35 met 300MBit internet.

Mijn vrouw werkt halftijds van thuisuit, en heeft sinds oktober/november 2022 ook last van uitvallende calls, disconnects enz.
Heb al uren aan de telefoon gehangen bij TN, en er zijn al tal van techniekers langsgeweest.

Ondertussen heb ik een volledige nieuwe inleidingskabel (coax) van aan de paal tot binnen aan de RF splitter.
Heb mijn Doscis 3.0 modem al ingeruild voor een 3.1

Heeft allemaal nog niks geholpen.
Heb mijn vrouw hare PC ook al rechtstreeks op de modem gehangen en al de rest van het netwerk losgekoppeld.
Ook dan nog steeds problemen.

Ondertussen heeft mijn vrouw al een nieuwe PC gevraagd omdat het mss daar te zoeken viel, maar ook dat is het niet.

HELP

Wat kunnen we nog doen, want bij TN alleen maar onbekwame prutsers.....
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer

Hier werkt alles terug ok. Verschillende keren een "gewone" technieker over de vloer gehad die bevestigde dat hij niets kon vinden. Belangrijk is dat hij in zijn dossier vraagt om een SWAT-technieker. Die kunnen dan het netwerk in de straat/wijk onderzoeken en gaan veel verder.
Root cause was hier een stuk dat defect was in de wijkkast, na vervanging was het ok. Daarnaast was er ook een probleem met een andere klant op het netwerk die op bepaalde momenten voor storingen zorgde.

Om mijn verhaal te kunnen staven heb ik thuis op een virtuele machine een smokeping draaien en ik check nu 24/7 de network latency/packet loss door een ping naar www.telenet.be en speedtest.telenet.be (gewoon iets op het telenet netwerk).

De aanhouder wint...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

rockyenco schreef: 14 feb 2023, 12:04Wat kunnen we nog doen, want bij TN alleen maar onbekwame prutsers.....
VDSL-lijn nemen van 34 euro/maand bij Scarlet. Het proberen waard, financieel risico is 34 euro. Scarlet adverteert 70/10 Mbps, maar in de praktijk kan dat 100/30 Mbps zijn.
Heel stabiel en hogere upload dan bij Telenet, perfect voor videocalls.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2964
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Controleer wel even of je nog op VDSL aangesloten geraakt via bv. lijntest.be. Ik wou eerder mijn ouders overzetten maar toen waren er geen poorten meer beschikbaar.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”