verschillende DNS servers MV vs PX ?
-
- Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik ben 2 dagen geleden overgeschakeld op MV internet komende van PX maxi. (bijna) Alles werkt prima en zelfs een beetje sneller dan vroeger (90/30 tov 80/20).
Maar er is 1 vreemd ding waar ik zelf geen oplossing voor kan bedenken. Ik kijk TV via streaming met een "Chromecast met google TV" via UTP kabel. Alle apps werken even goed zoals onder PX maxi met als uitzondering "Prime Video". De prime app start nu veel trager op en bij elk nieuw programma duurt het bufferen een minuut of 2. Na het bufferen worden de programma's zonder haperingen afgespeeld. Cache leegmaken en gegevens wissen helpt niet.
Via internet heb ik gevonden dat de Prime app enorm veel DNS calls maakt, veel meer dan bv. Disney+.
Het enige wat ik kan bedenken is dat MW tragere DNS servers gebruikt dan PX al lijkt me dat wel vreemd. Voorlopig heb ik nog geen succes gehad met mijn pogingen om de chromecast 1.1.1.1 of 8.8.8.8 te laten gebruiken. Ik zie ook geen mogelijkheid om de DNS servers op de BBOX3 te veranderen.
Heeft er iemand een suggestie? Alvast bedankt.
Maar er is 1 vreemd ding waar ik zelf geen oplossing voor kan bedenken. Ik kijk TV via streaming met een "Chromecast met google TV" via UTP kabel. Alle apps werken even goed zoals onder PX maxi met als uitzondering "Prime Video". De prime app start nu veel trager op en bij elk nieuw programma duurt het bufferen een minuut of 2. Na het bufferen worden de programma's zonder haperingen afgespeeld. Cache leegmaken en gegevens wissen helpt niet.
Via internet heb ik gevonden dat de Prime app enorm veel DNS calls maakt, veel meer dan bv. Disney+.
Het enige wat ik kan bedenken is dat MW tragere DNS servers gebruikt dan PX al lijkt me dat wel vreemd. Voorlopig heb ik nog geen succes gehad met mijn pogingen om de chromecast 1.1.1.1 of 8.8.8.8 te laten gebruiken. Ik zie ook geen mogelijkheid om de DNS servers op de BBOX3 te veranderen.
Heeft er iemand een suggestie? Alvast bedankt.
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2278
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 92 keer
Volgens PX forum
"de 2 DNS-servers zitten hardcoded in de b-box3 SW: zelfs Expert of Admin kunnen deze niet wijzigen"
Enige wat kan, manueel IP/DNS instellen op je chromecast ( google dat even vast IP instellen gaat , DNS = ? )
"de 2 DNS-servers zitten hardcoded in de b-box3 SW: zelfs Expert of Admin kunnen deze niet wijzigen"
Enige wat kan, manueel IP/DNS instellen op je chromecast ( google dat even vast IP instellen gaat , DNS = ? )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
- TheCeet
- Premium Member
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 69 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Volgens mij kan je DNS niet aanpassen van Chromecast die is hardcoded die van Google.
Enige manier om dit te omzeilen is via router DNS verkeer te forceren naar andere DNS servers
Enige manier om dit te omzeilen is via router DNS verkeer te forceren naar andere DNS servers
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
Intussen ben ik er in geslaagd om de DNS in de Chromecast aan te passen. Ik gebruikte eerst 192.168.1.100 als vast IP maar blijkbaar is alles boven .63 voor digitale TV gereserveerd in de BBOX.
Ik heb getest met 8.8.8.8 (google DNS) en met 1.1.1.1 (Cloudflare) maar voor de Prime app maakt dat geen reet uit. Die blijft even traag werken.
Ik kan echt niet begrijpen dat die app zoveel trager werkt met een Mobile Vikings verbinding. Alle andere zaken werken minstens even snel dan met Proximus.
Ik heb getest met 8.8.8.8 (google DNS) en met 1.1.1.1 (Cloudflare) maar voor de Prime app maakt dat geen reet uit. Die blijft even traag werken.
Ik kan echt niet begrijpen dat die app zoveel trager werkt met een Mobile Vikings verbinding. Alle andere zaken werken minstens even snel dan met Proximus.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
- Locatie: Heist-op-den-Berg
- Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
- Bedankt: 110 keer
DNS issues lijken mij een vreemde oorsprong voor traag bufferen. Misschien eerder een routing probleem op Mobile Vikings hun netwerk.
Als je het domein/IP waarvan de Prime content geladen wordt kan te weten komen, kan je altijd eens proberen met een traceroute.
Heb je je licht al eens opgestoken bij MV zelf?
Als je het domein/IP waarvan de Prime content geladen wordt kan te weten komen, kan je altijd eens proberen met een traceroute.
Heb je je licht al eens opgestoken bij MV zelf?
-
- Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
De prime app op mijn android tablet en www.primevideo.com werken snel en vlot.
Het probleem stelt zich enkel bij de android TV app. Die app werkte met de PX verbinding zonder problemen.
Misschien is het samenvallen van de problemen met de app en de switch naar MV gewoon toeval maar wat is de kans?
Het probleem stelt zich enkel bij de android TV app. Die app werkte met de PX verbinding zonder problemen.
Misschien is het samenvallen van de problemen met de app en de switch naar MV gewoon toeval maar wat is de kans?
-
- Elite Poster
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
- Locatie: Aalter
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 37 keer
Hier zelfde probleem, met Telenet.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters maar de upload is wel gewoon 20Mbps
-
- Elite Poster
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
- Locatie: Aalter
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 37 keer
Hier, op Telenet, al gedaan, zelfs een nieuwe TV gekocht en nog ging het niet (niet gekocht voor de prime app).
Edit: Amazon support steekt het op heel je lokaal netwerk voor ze je verder willen helpen, ik kreeg opdracht de router en beide AP's te herstarten, weiger je sluiten ze de chat, dus heb het opgegeven, als de app niet werkt kijk ik wel via een andere manier (ik had heel in het begin haperende 480p content zelfs, nu is het exact het probleem als de topicstarter) op 4G had ik 4K zonder haperingen.
Edit2: Haperend als in iedere paar seconden zeker 5seconden bufferen.
Edit: Amazon support steekt het op heel je lokaal netwerk voor ze je verder willen helpen, ik kreeg opdracht de router en beide AP's te herstarten, weiger je sluiten ze de chat, dus heb het opgegeven, als de app niet werkt kijk ik wel via een andere manier (ik had heel in het begin haperende 480p content zelfs, nu is het exact het probleem als de topicstarter) op 4G had ik 4K zonder haperingen.
Edit2: Haperend als in iedere paar seconden zeker 5seconden bufferen.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters maar de upload is wel gewoon 20Mbps
-
- Elite Poster
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
- Locatie: Aalter
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 37 keer
Al maanden aanwezig hier, helaas.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters maar de upload is wel gewoon 20Mbps
- devilkin
- Administrator
- Berichten: 6012
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
- Bedankt: 507 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hier geen enkel probleem op een telenet verbinding. Ik maak wel geen gebruik van de standaard dns en ook wordt alle verkeer wat niet naar mijn eigen infra gaat geblokkeerd of geherrouteerd.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
Het lijkt me dan wel aannemelijk dat de app niet blij is met 'iets' van het lokaal netwerk. Mijn verbinding werkt voor de rest prima en de problemen zijn pas gestart na de ingebruikname van de MV BBOX.
Op internet vind ik wel wat meldingen van gelijkaardige problemen op verschillende types smart tv's en androidboxen. Die meldingen zijn allemaal gepost op verschillende tijdstippen (tot 2 jaar geleden), daar is dus ook geen lijn in te trekken.
Hopelijk leest er een netwerk-guru mee die nog wat suggesties kan geven
Op internet vind ik wel wat meldingen van gelijkaardige problemen op verschillende types smart tv's en androidboxen. Die meldingen zijn allemaal gepost op verschillende tijdstippen (tot 2 jaar geleden), daar is dus ook geen lijn in te trekken.
Hopelijk leest er een netwerk-guru mee die nog wat suggesties kan geven
-
- Elite Poster
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
- Locatie: Aalter
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 37 keer
Hier gebruik ik adguard home, maar ook Telenet DNS gebruikt, is een chromecast dus Google DNS. De andere TV is dan adguard normaalgezien (cloudflare en adguard).
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters maar de upload is wel gewoon 20Mbps
-
- Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
Het is dus blijkbaar wel een DNS probleem. Ik heb de ip adressen van de proximus servers ingegeven en de app start nu veel sneller op en buffert maar enkele seconden meer bij de start van een aflevering.
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 93 keer
Deze DNS staan toch standaard in een BBox3 voor proximus klanten? of doen ze bij de installatie van MV andere DNS servers ipv deze van Proximus zelf ?
Heb je die dns in de app instellingen ingegeven misschien ?
Heb je die dns in de app instellingen ingegeven misschien ?
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
-
- Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
Dat dacht ik ook en daarom ben ik deze topic gestart. Ik heb die dns in de chromecast ingegeven ipv dhcp.
De prime app werkt nu terug vlot, er moet dus een verschil zijn tussen de BBOX van mobile vikings en die van proximus.
De prime app werkt nu terug vlot, er moet dus een verschil zijn tussen de BBOX van mobile vikings en die van proximus.
- devilkin
- Administrator
- Berichten: 6012
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
- Bedankt: 507 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Een chromecast trekt zich geen kl*ten aan van de DNS die je meegeeft via DHCP - eigen ervaring. Die gaat eerst naar de Google DNS, en enkel als ie daar niet aankan doet ie een fallback naar je eigen DNS servers.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
Hoe bedoel je? DHCP staat nu uit en ik gebruik een statisch ip adres met de px dns. Het oorspronkelijk probleem is daarmee opgelost.
Het gaat hier over een chromecast met google tv 2020 (met afstandsbediening) om duidelijk te zijn.
Het gaat hier over een chromecast met google tv 2020 (met afstandsbediening) om duidelijk te zijn.
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 93 keer
Ik heb in de modem gekeken (Heb ook Mobile Vikings) en daar staan deze Dns servers van proximus in.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
-
- Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
Hmm, bij mij staat daar exact hetzelfde. Dus toch geen DNS probleem...
Er moet dus een andere verklaring zijn waarom die app ineens zo moeilijk deed. Ik ga nog wat verder experimenteren want ik kan zoiets niet laten liggen
Via de B-BOX 3 Sagem tool zie ik dit staan bij Modem
Hardware version 3.2
Firmware version 8c 725A / 7.5.7.1
Staat daar bij jou hetzelfde?
Er moet dus een andere verklaring zijn waarom die app ineens zo moeilijk deed. Ik ga nog wat verder experimenteren want ik kan zoiets niet laten liggen
Via de B-BOX 3 Sagem tool zie ik dit staan bij Modem
Hardware version 3.2
Firmware version 8c 725A / 7.5.7.1
Staat daar bij jou hetzelfde?
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 5785
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
- Bedankt: 1771 keer
- Recent bedankt: 4 keer
De release van "The Rings of Power" op Amazon Prime heeft mogelijks een enorme piek in het netwerkverkeer veroorzaakt.
Als dit probleem nu plots verdwenen is, lijkt mij dat een plausibele verklaring.
Als dit probleem nu plots verdwenen is, lijkt mij dat een plausibele verklaring.
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 93 keer
Yep helemaal zelfde
Hardware version 3.2
Firmware version 8c 725A / 7.5.7.1
Misschien neemt de app zelf zijn eigen dnssen willekeurig ...
Hardware version 3.2
Firmware version 8c 725A / 7.5.7.1
Misschien neemt de app zelf zijn eigen dnssen willekeurig ...
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
-
- Member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 4 keer
Daar lijkt het wel op inderdaad en mijn switch naar MV viel net op hetzelfde moment. Die piek in het netwerkverkeer heeft nog steeds gevolgen want het probleem is niet volledig verdwenen. Als Ik DHCP terug activeer, werkt de app zeer traag. Als ik een statisch (intern) ip gebruik (met PX DNS) dan werkt de app veel sneller (maar niet 100% even snel dan voor woensdag 31/8).
Dus het enige wat ik bewezen heb, is dat een statisch intern IP instellen sneller is dan DHCP
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 2029
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik gebruik Prime Video op een Me box (https://www.mi.com/global/mibox/ ) die ik herstart bij elk gebruik, verbonden via EDPnet. In de DNS-instellingen van de Fritzbox staan deze DNS'en;
https://blog.uncensoreddns.org
DHCP staat op.
In het algemeen geen klachten over de snelheid van de Prime Video app.
Maar ik herinner mij dat gisteren tijdens het afspelen van een aflevering midden in de aflevering plots het blijf steken en het heel langzaam aan het bufferen was.
Vrijdag, denk dat dit de dag was van de vrijgave van dat Lord of Rings gedoe, had ik geen problemen.
https://blog.uncensoreddns.org
DHCP staat op.
In het algemeen geen klachten over de snelheid van de Prime Video app.
Maar ik herinner mij dat gisteren tijdens het afspelen van een aflevering midden in de aflevering plots het blijf steken en het heel langzaam aan het bufferen was.
Vrijdag, denk dat dit de dag was van de vrijgave van dat Lord of Rings gedoe, had ik geen problemen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik heb lang dezelfde problemen gehad met Prime, zowel op Chromecast met Google TV als op Apple TV, het beperkt zich dus niet tot Chromecast of Google DNS servers. Casten vanaf de app op smartphone gaf dan weer geen problemen.
Nooit kunnen achterhalen wat het probleem was, sinds kort heb ik er hier geen last meer van, geen idee wanneer exact juist. Nochtans geen wijzigingen qua netwerk of DNS servers hier. Op de Fritzbox staan de Quad 9, Cloudflare en Google DNS servers ingesteld via DNS over TLS.
Nooit kunnen achterhalen wat het probleem was, sinds kort heb ik er hier geen last meer van, geen idee wanneer exact juist. Nochtans geen wijzigingen qua netwerk of DNS servers hier. Op de Fritzbox staan de Quad 9, Cloudflare en Google DNS servers ingesteld via DNS over TLS.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30