verschillende DNS servers MV vs PX ?

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Ik ben 2 dagen geleden overgeschakeld op MV internet komende van PX maxi. (bijna) Alles werkt prima en zelfs een beetje sneller dan vroeger (90/30 tov 80/20).

Maar er is 1 vreemd ding waar ik zelf geen oplossing voor kan bedenken. Ik kijk TV via streaming met een "Chromecast met google TV" via UTP kabel. Alle apps werken even goed zoals onder PX maxi met als uitzondering "Prime Video". De prime app start nu veel trager op en bij elk nieuw programma duurt het bufferen een minuut of 2. Na het bufferen worden de programma's zonder haperingen afgespeeld. Cache leegmaken en gegevens wissen helpt niet.

Via internet heb ik gevonden dat de Prime app enorm veel DNS calls maakt, veel meer dan bv. Disney+.
Het enige wat ik kan bedenken is dat MW tragere DNS servers gebruikt dan PX al lijkt me dat wel vreemd. Voorlopig heb ik nog geen succes gehad met mijn pogingen om de chromecast 1.1.1.1 of 8.8.8.8 te laten gebruiken. Ik zie ook geen mogelijkheid om de DNS servers op de BBOX3 te veranderen.

Heeft er iemand een suggestie? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Volgens PX forum

"de 2 DNS-servers zitten hardcoded in de b-box3 SW: zelfs Expert of Admin kunnen deze niet wijzigen"

Enige wat kan, manueel IP/DNS instellen op je chromecast ( google dat even vast IP instellen gaat , DNS = ? )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens mij kan je DNS niet aanpassen van Chromecast die is hardcoded die van Google.
Enige manier om dit te omzeilen is via router DNS verkeer te forceren naar andere DNS servers
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Intussen ben ik er in geslaagd om de DNS in de Chromecast aan te passen. Ik gebruikte eerst 192.168.1.100 als vast IP maar blijkbaar is alles boven .63 voor digitale TV gereserveerd in de BBOX.

Ik heb getest met 8.8.8.8 (google DNS) en met 1.1.1.1 (Cloudflare) maar voor de Prime app maakt dat geen reet uit. Die blijft even traag werken.

Ik kan echt niet begrijpen dat die app zoveel trager werkt met een Mobile Vikings verbinding. Alle andere zaken werken minstens even snel dan met Proximus.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

DNS issues lijken mij een vreemde oorsprong voor traag bufferen. Misschien eerder een routing probleem op Mobile Vikings hun netwerk.
Als je het domein/IP waarvan de Prime content geladen wordt kan te weten komen, kan je altijd eens proberen met een traceroute.

Heb je je licht al eens opgestoken bij MV zelf?
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

De prime app op mijn android tablet en www.primevideo.com werken snel en vlot.
Het probleem stelt zich enkel bij de android TV app. Die app werkte met de PX verbinding zonder problemen.
Misschien is het samenvallen van de problemen met de app en de switch naar MV gewoon toeval maar wat is de kans?
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Hier zelfde probleem, met Telenet.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Probeer eens de cache van de Prime Android TV app te wissen.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Hier, op Telenet, al gedaan, zelfs een nieuwe TV gekocht en nog ging het niet (niet gekocht voor de prime app).

Edit: Amazon support steekt het op heel je lokaal netwerk voor ze je verder willen helpen, ik kreeg opdracht de router en beide AP's te herstarten, weiger je sluiten ze de chat, dus heb het opgegeven, als de app niet werkt kijk ik wel via een andere manier (ik had heel in het begin haperende 480p content zelfs, nu is het exact het probleem als de topicstarter) op 4G had ik 4K zonder haperingen.
Edit2: Haperend als in iedere paar seconden zeker 5seconden bufferen.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

datakiller schreef: 03 sep 2022, 03:18 Hier zelfde probleem, met Telenet.
Zijn die problemen bij jou ook woensdagnamiddag (31/8) begonnen of heb je die al langer?
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Al maanden aanwezig hier, helaas.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier geen enkel probleem op een telenet verbinding. Ik maak wel geen gebruik van de standaard dns en ook wordt alle verkeer wat niet naar mijn eigen infra gaat geblokkeerd of geherrouteerd.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Het lijkt me dan wel aannemelijk dat de app niet blij is met 'iets' van het lokaal netwerk. Mijn verbinding werkt voor de rest prima en de problemen zijn pas gestart na de ingebruikname van de MV BBOX.
Op internet vind ik wel wat meldingen van gelijkaardige problemen op verschillende types smart tv's en androidboxen. Die meldingen zijn allemaal gepost op verschillende tijdstippen (tot 2 jaar geleden), daar is dus ook geen lijn in te trekken.

Hopelijk leest er een netwerk-guru mee die nog wat suggesties kan geven :-)
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Hier gebruik ik adguard home, maar ook Telenet DNS gebruikt, is een chromecast dus Google DNS. De andere TV is dan adguard normaalgezien (cloudflare en adguard).
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Het is dus blijkbaar wel een DNS probleem. Ik heb de ip adressen van de proximus servers ingegeven en de app start nu veel sneller op en buffert maar enkele seconden meer bij de start van een aflevering.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Kan je delen welke?
Misschien handig voor die met MV :D
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

buthead schreef: 03 sep 2022, 13:07 Kan je delen welke?
Misschien handig voor die met MV :D
195.238.2.21 en .22
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Deze DNS staan toch standaard in een BBox3 voor proximus klanten? of doen ze bij de installatie van MV andere DNS servers ipv deze van Proximus zelf ?
Heb je die dns in de app instellingen ingegeven misschien ?
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Dat dacht ik ook en daarom ben ik deze topic gestart. Ik heb die dns in de chromecast ingegeven ipv dhcp.
De prime app werkt nu terug vlot, er moet dus een verschil zijn tussen de BBOX van mobile vikings en die van proximus.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een chromecast trekt zich geen kl*ten aan van de DNS die je meegeeft via DHCP - eigen ervaring. Die gaat eerst naar de Google DNS, en enkel als ie daar niet aankan doet ie een fallback naar je eigen DNS servers.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Hoe bedoel je? DHCP staat nu uit en ik gebruik een statisch ip adres met de px dns. Het oorspronkelijk probleem is daarmee opgelost.
Het gaat hier over een chromecast met google tv 2020 (met afstandsbediening) om duidelijk te zijn.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

x0f schreef: 03 sep 2022, 21:58 Dat dacht ik ook en daarom ben ik deze topic gestart. Ik heb die dns in de chromecast ingegeven ipv dhcp.
De prime app werkt nu terug vlot, er moet dus een verschil zijn tussen de BBOX van mobile vikings en die van proximus.
Ik heb in de modem gekeken (Heb ook Mobile Vikings) en daar staan deze Dns servers van proximus in.

Afbeelding
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Hmm, bij mij staat daar exact hetzelfde. Dus toch geen DNS probleem...
Er moet dus een andere verklaring zijn waarom die app ineens zo moeilijk deed. Ik ga nog wat verder experimenteren want ik kan zoiets niet laten liggen :-)

Via de B-BOX 3 Sagem tool zie ik dit staan bij Modem
Hardware version 3.2
Firmware version 8c 725A / 7.5.7.1


Staat daar bij jou hetzelfde?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De release van "The Rings of Power" op Amazon Prime heeft mogelijks een enorme piek in het netwerkverkeer veroorzaakt.
Als dit probleem nu plots verdwenen is, lijkt mij dat een plausibele verklaring.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Yep helemaal zelfde

Hardware version 3.2
Firmware version 8c 725A / 7.5.7.1

Misschien neemt de app zelf zijn eigen dnssen willekeurig ...
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
x0f
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

raf1 schreef: 04 sep 2022, 07:56 De release van "The Rings of Power" op Amazon Prime heeft mogelijks een enorme piek in het netwerkverkeer veroorzaakt.
Als dit probleem nu plots verdwenen is, lijkt mij dat een plausibele verklaring.
Daar lijkt het wel op inderdaad en mijn switch naar MV viel net op hetzelfde moment. Die piek in het netwerkverkeer heeft nog steeds gevolgen want het probleem is niet volledig verdwenen. Als Ik DHCP terug activeer, werkt de app zeer traag. Als ik een statisch (intern) ip gebruik (met PX DNS) dan werkt de app veel sneller (maar niet 100% even snel dan voor woensdag 31/8).
Dus het enige wat ik bewezen heb, is dat een statisch intern IP instellen sneller is dan DHCP :-)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik gebruik Prime Video op een Me box (https://www.mi.com/global/mibox/ ) die ik herstart bij elk gebruik, verbonden via EDPnet. In de DNS-instellingen van de Fritzbox staan deze DNS'en;
https://blog.uncensoreddns.org

DHCP staat op.

In het algemeen geen klachten over de snelheid van de Prime Video app.

Maar ik herinner mij dat gisteren tijdens het afspelen van een aflevering midden in de aflevering plots het blijf steken en het heel langzaam aan het bufferen was.

Vrijdag, denk dat dit de dag was van de vrijgave van dat Lord of Rings gedoe, had ik geen problemen.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb lang dezelfde problemen gehad met Prime, zowel op Chromecast met Google TV als op Apple TV, het beperkt zich dus niet tot Chromecast of Google DNS servers. Casten vanaf de app op smartphone gaf dan weer geen problemen.
Nooit kunnen achterhalen wat het probleem was, sinds kort heb ik er hier geen last meer van, geen idee wanneer exact juist. Nochtans geen wijzigingen qua netwerk of DNS servers hier. Op de Fritzbox staan de Quad 9, Cloudflare en Google DNS servers ingesteld via DNS over TLS.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”