Wat vind je van de moderatie op userbase?

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Plaats reactie

Wat vind je van de moderatie op userbase?

Goed zoals het nu is; er is weinig moderatie nodig
22
42%
Er mag strenger/sneller opgetreden worden (op meldingen)
8
15%
Ik voel me beperkt en durf me niet uitspreken uit schrik voor moderatie/ban
0
Geen stemmen
Ik mis moderatie in specifieke fora
6
11%
Het huidige mod-team verdient een pluim, die doen dat s u p e r g o e d!
15
28%
Userbase is chaos en anarchie door het gebrek aan moderatie. Kom hier met die hooivork en brandende toorts!
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 53
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

We vragen graag jullie feedback! Voor de mensen die snel wat feedback willen geven, is er de poll. Anderen mogen ook in een antwoord meer uitleg geven.

Tegelijkertijd doen we hierbij graag even een peiling om te zien wie interesse zou hebben om het moderatieteam te vervoegen. Dit kan nuttig zijn indien zou blijken dat we het team wat willen uitbreiden.

Wat is de missie van een moderator?
- vooreerst helpen om de gedragsregels na te leven
- over het algemeen de users helpen waar mogelijk
- samenwerken in een team is belangrijk

Moderatoren worden verondersteld relatief actief op userbase aanwezig te zijn, eventueel meer specifiek op bepaalde fora.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

De moderatie hier voelt zeker niet aan als beperking, ook niet als gemis. Net goed dus.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik heb dit al vaak gezegd, bij de politieke fora vind ik dat sommigen heel vaak compleet off-topic mogen gaan, en dat daar niets aan gebeurt.
Voor mij voelt het wel degelijk aan dat sommigen hier gewoon carte blanche krijgen.
Als zij off-topic gaan wordt er niet ingegrepen, en ook als zij anderen treiteren of persoonlijk aanvallen gebeurt er niets.
Pas als het echt escaleert wordt er ingegrepen, en dan worden steevast anderen met de vinger gewezen.
Ik voel daar wel degelijk een zekere partijdigheid, die ik minder voel op bijv. politics.be.

Nochtans, los van de politieke overtuigingen, zou een van de basisregels van een forum zou moeten zijn dat je je zoveel mogelijk beperkt tot het topic waarover het gaat.
En ja, alles is met alles verbonden in de wereld, maar dat mag geen excuus zijn als het topic bijv. "het frietkot" is om dan over kernenergie te hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Op een forum wil je vooral verschillende meningen en inzichten horen. En als je dan x keer per week komt "neuzen" of er nieuwigheden zijn, dan stel je vast dat x% v/d reacties (vul x zelf in) van beperkt aantal personen komen. Vaak dan nog in een welles-nietes discussie. Mensen met veel tijd en een ferme mening, da's niet bepaald het ideale publiek voor een forum. Ik ben geen moderator - beste stuurlui staan aan wal, en respect voor de echte stuurlui - ik zou niet weten hoe je het moet oplossen. Maar maakt het forum minder aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik vind de moderatie best goed maar eerder te laks dan te streng.

Over het algemeen is de sfeer goed maar soms verhitten de gemoederen, zeker in de gevoeligere topics. Dat hoort echter bij een levendig forum. Het is aan de mods om tijdig in te grijpen. Net zoals bij een vuur kan je het meeste bereiken door zo snel mogelijk te blussen.

Wat ik wel vreemd vind is dat men strenger lijkt voor pietluttigheden zoals posten in een verkeerde topic of volledige quote enz... terwijl men grove en herhaaldelijke persoonlijke aanvallen schijnbaar gewoon laat passeren. Dit soort gedrag is veel schadelijker voor de sfeer dan een post in een verkeerd topic.

Ik heb alle begrip voor de mods want ik heb het zelf ook lang gedaan. Ik weet dus hoe moeilijk en vooral ondankbaar het is. Ik vind ook dat men het hier goed doet op bovenstaande aandachtspunt na.

Als we allemaal zelf de regels naleven en even kritisch zijn over onze eigen bijdragen als op die van anderen dan kunnen we de mods al veel werk besparen. Heb je echt een probleem met iemand gebruik dan de opties van het forum om die persoon te vermijden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Er is ondertussen een mogelijkheid om een bepaalde categorie/forum niet langer te zien, maar helaas verschijnen de topics dan alsnog bij de recente onderwerpen. Het zou, voor mezelf, ideaal zijn om daar helemaal nergens nog iets van terug te zien. Een uitbreiding waarbij er nog extra fora uitgesloten kunnen worden, is ook welkom.

Ik kom hier quasi enkel voor technologische zaken. Hoewel energie daarbij aanleunt, hoef ik geen politieke discussies te zien (die ook gevoerd worden buiten het maatschappelijk uitdagingen gedeelte) of discussies over energie die meer over de politiek gaan dan over de energie.

De redenering is vrij simpel, maar je moet er wel objectief naar willen/kunnen kijken: de moderatie daar loopt spaak. Een discussie is goed, maar er wordt te vaak op de man gespeeld. In andere topics loopt dat dan uit, terwijl dat er niet thuis hoort. Kijk al eens in het nieuwe topic over Mega en als je daar al geen problemen aantreft, dan weet ik het ook niet meer.

Als ik die topics, door eigen keuze, niet kan zien, kan ik ze ook niet lezen en me er niet aan storen. Om nu voor alles een een melding te gaan maken, nee daar houd ik me niet mee bezig. Er wordt gesproken over discussie, maar al te vaak is het een klaagzang en al te vaak is er de noodzaak om zaken persoonlijk te nemen en in de tegenaanval te gaan.

Als ik bepaalde topics lees, waan ik me nog net niet in de reactiesectie van HLN, de kwaliteitskrant die ik als de pest mijd.

PS: het kleine frustratietopic lees ik ook niet, er is al genoeg negativiteit in de wereld :-)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je kan lid worden van de groep "opt out maatschappelijke discussies" om deze niet langer in de zoekresultaten te zien. https://userbase.be/forum/ucp.php?i=167

Ik denk dat dit je grootste frustraties zal wegnemen ;-).
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Dat was ik al. Dat neemt de onderwerpen niet weg uit recente topics. Bovendien staan er nog voldoende topics in andere fora die eigenlijk beter passen daar. Vandaar, mocht dat toepasbaar zijn op elk forum en mocht ook de recente onderwerpen ze eruit filteren, top! Dat neemt de laksheid in moderatie uiteraard niet weg, maar als anderen zich daar niet aan storen, ook goed.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik kan wel kijken om die selectie ook toe te passen op recente topics.

Een andere oplossing is om dit forum helemaal onzichtbaar te maken voor mensen die inschrijven op die groep. Dan zie je het nergens nog.

Als je vindt dat een topic niet juist gepost is, gelieve dan een melding te maken.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2997
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hulde aan de mods! Voila, mag ik nu uit de bocht gaan? please? :-)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Modbreak:
- off topic, beledigend
Dizzy schreef: 01 sep 2022, 10:15 Over het algemeen is de sfeer goed maar soms verhitten de gemoederen, zeker in de gevoeligere topics. Dat hoort echter bij een levendig forum. Het is aan de mods om tijdig in te grijpen. Net zoals bij een vuur kan je het meeste bereiken door zo snel mogelijk te blussen.
Jij bent nochtans een van diegene die meest van al carte blanche krijgt om anderen persoonlijk aan te vallen, bladzijden lang off-topic te gaan, enz.
Steeds weer off-topic gaan is echt geen kleinigheidje, zoals jij het voorstelt.
Op die manier kun je elk topic vervuilen tot men eigenlijk niet meer weet waarover het ging, en het dringt een discussie op waar anderen wellicht niet in geïnteresseerd zijn.

En ik heb ook die vraag hoe sommigen dat doen om zoveel berichten per dag te posten, tenzij dat dat hun beroepsactiviteit is (betaald door politieke partijen of zo).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4861
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Voor alle duidelijkheid en voor wie het niet begrepen heeft: dit topic gaat duidelijk over de beoordeling van de moderatie en NIET over de persoonlijke appreciatie van medeforumleden. Dat is dus volledig naast de kwestie en :offtopic:

On topic: goed bezig mannen (moderators dus). Ik heb optie één gestemd (omdat een combinaite van 1 en 5 niet mogelijk was). . Optie 5 hier dan maar: :beerchug: :thumbs:
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

boulder schreef: 02 sep 2022, 00:01
Modbreak:
- off topic, beledigend
Dizzy schreef: 01 sep 2022, 10:15 Over het algemeen is de sfeer goed maar soms verhitten de gemoederen, zeker in de gevoeligere topics. Dat hoort echter bij een levendig forum. Het is aan de mods om tijdig in te grijpen. Net zoals bij een vuur kan je het meeste bereiken door zo snel mogelijk te blussen.
Jij bent nochtans een van diegene die meest van al carte blanche krijgt om anderen persoonlijk aan te vallen, bladzijden lang off-topic te gaan, enz.
Steeds weer off-topic gaan is echt geen kleinigheidje, zoals jij het voorstelt.
Op die manier kun je elk topic vervuilen tot men eigenlijk niet meer weet waarover het ging, en het dringt een discussie op waar anderen wellicht niet in geïnteresseerd zijn.

En ik heb ook die vraag hoe sommigen dat doen om zoveel berichten per dag te posten, tenzij dat dat hun beroepsactiviteit is (betaald door politieke partijen of zo).
Het bevestigt alleen wat ik zei: sommigen mogen alles, en zichzelf nog eens komen bewieroken ook.
En dat heeft alles met eenzijdige moderatie te maken.
Dizzy schreef:Wat ik wel vreemd vind is dat men strenger lijkt voor pietluttigheden zoals posten in een verkeerde topic
Dat zijn geen pietluttigheden, het is forumvervuiling.
Mensen die naar een topic komen over Oekraïne bijv., komen daar niet om deel te nemen aan een debat over kernenergie, maar het wordt ze dan wel opgedrongen.
En dan gaat het bladzijden lang daarover.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

In mijn ervaring, zo'n kleine 10-12 jaar op dit forum, moderatie is erg erg zelden nodig geweest.
Er zijn maar een handvol leden geweest die echt problematisch waren, en dan is het maar 1 hand.
Die zochten namelijk confrontatie, of waren zo bizar dat het altijd tot een probleem leed.

Over het algemeen is het hier vrij rustig, beleefd en komt iedereen vrij goed overeen. een beetje discussie en argumenten mag wel in mijn opinie.
Politieke zaken blijven uiteraard een moeilijk ding.

Voor mij hoeft er geen verandering te komen.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Garpenlov schreef: 02 sep 2022, 22:06 Over het algemeen is het hier vrij rustig, beleefd en komt iedereen vrij goed overeen. een beetje discussie en argumenten mag wel in mijn opinie.
Politieke zaken blijven uiteraard een moeilijk ding.
Het is natuurlijk op de politieke forumtopics dat de problemen zich situeren, over andere topics zullen de tegenstellingen nooit zo groot zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vergeet ook niet dat in het maatschappelijke gedeelte er andere (zachtere) regels van toepassing zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”