Provinciale DAB+ zender opgestart in Oost-Vlaanderen

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinds gisterenavond zou hij in de lucht zijn. Radio RBS uit Berlare/Zele/Dendermonde zit er al op. Net getest. Kanaal 10C.
Meer info: https://radiovisie.eu/lokale-dab-in-vla ... nt-page-1/

Dit is het oude kanaal 10 in VHF waar vroeger de VRT1 televisie op zat. Er circuleerde enkele jaren gelden een verhaal dat Norkring dit bezet hield met nonsens uitzendingen om het niet te moeten afstaan. Dit opzet is blijkbaar niet gelukt. Wie weet meer ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

De Norkring-soap heeft inderdaad een tijdje aangesleept. Op Radiovisie kun je nog één en ander nalezen: https://radiovisie.eu/?s=Norkring

Als ik het goed voorheb zie ik volgende nieuwe hier in Waarschoot met een binnenhuis antenne:

Classixx
ClubFM
FamilyRadio
Radio Plus Gent
RADIO BEVERLAND
Radio Kamiel
Radio TRL
RBS RADIO
TROS FM

Antenne staat aan de Kennedylaan blijkbaar: https://radiovisie.eu/lokale-dab-in-vla ... s-gestart/
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En dus is op de valreep niet alleen Limburg, dat ook om middernacht van start ging, maar ook Oost-Vlaanderen meteen op 1 februari, de vroegst mogelijke datum, in de lucht met de proefmux. In Gent wordt gebruik gemaakt van de site van Euro-Silo in de J.F. Kennedylaan (foto boven). In Aalst draait de mux via de Telenet-mast in Erembodegem en in Sint-Niklaas mag de antenne de mast delen van Astrid in de Kazernestraat. Op elk van de drie sites wordt uitgezonden met 1.000 Watt ERP.

Eveneens om middernacht werd de Limburgse mux via blok 10D geactiveerd, met drie zenders (Overpelt, Genk en Sint-Truiden) van elk 1.000 Watt ERP. Momenteel zijn 10 van de 11 stations al digitaal te beluisteren. Enkel VRD ontbreekt nog. “Hier en daar is nog wat finetuning nodig, maar voor de rest werkt alles prima”, laat Kenny Heernaert van operator Aircast ons weten.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Wat een vreemde namen hebben die radiostations ("kamiel, beverland"). En dan 2 met FM in de naam op dab+ :-D
Enfin, ze komen binnen hier in Gent.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor een carnavalsradio uit Aalst vind ik "Kamiel" als naam nog wel meevallen.
Verwijzing naar Keizer Kamiel, een begrip in Aalst.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sint-Agatha-Berchem, Brussel, hier.

Zojuist een volledige scan gedaan. Zijn er veel. Veel te veel om hier manueel te gaan schrijven. 61 stations gevonden tijdens het scannen. Maar ik denk dat er daar ook dubbele tussen gaan zitten want zo lang is de lijst nu ook weer niet met zenders.

We hebben natuurlijk de VRT-zenders (heel veel dubbele, zoals radio 2 Antwerpen, radio 2 Limburg, etc. Ook iets als 'radio 2 benene' . Een heleboel versies van Joe. Een reeks van Q-radios. Franstalige zenders.
Een paar onbekendere die opduiken;

NRJ (Nederlandstalig)
Stadsradio VL
TOMORORROWLAND OWR
TOPradio
?Willy (leeg, geen uitzending)
Willy (wel actief, Nederlandstalig. Geen afbeelding. Op 216.928Mhz. Speelt goed maar wel veel signaalfouten.

In Brussel heb ik ook BBC Worldservice. Die heb ik graag.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Ja, Brussel is goed voorzien van dab+. Mis enkel nog Bruzz (lokale zender), hopelijk lanceren de Nederlandstaligen hier ook eens een lokale MUX zoals in Vlaanderen.

Vandaag zijn actief, zoals WalterB1 aanhaalde, 61 zenders:

5D - DAB+ Vlaanderen 2 - 180.064 MHz: NRJ, 100Crooners, Joe Easy, Joe Lage Landen, POTZ-MusicIsLove, Q Downtown, Q foute radio, RTBF mix (voor in VL te ontvangen dus), Stadsradio VL

6D - BXL-BW 2 - 187.072 MHz: Antipode, BRF1 (Duitstalig), BRF2 (Duitstalig), Chérie Belgique, DAB info, DH Radio, Fun Radio, Jam., Musiq3, Nostalgie+, RTBF spot (info covid etc), Tarmac, Tipic

11A - DAB+ Vlaanderen 1 - 216.928 MHz: BBC World Service, Joe, Joe 60&70’s, Joe 80&90’s, NOSTA+, NOSTLGIE, Qmusic, Qmusic non-stop, Radio Maria, Tomorrowland OWR, Topradio, Willy

11D - BXL-BW 1 - 222.064 MHz : 1RCF Belgique, Bel RTL, Classic21, la 1ère, Nostalgie, NRJ Belgique, Radio Contact, Sud Radio BE, Viva+, Viva Bruxelles, Viva BWallon, Viva Sport BW, Viva Sport BXL

12A - DAB+ VRT - 223.936 MHz : Klara, Klara Continuo, MNM, MNM hits, Radio 1, Radio 2 ANT, Radio 2 Bene Bene, Radio 2 LIM, Radio 2 O-VL, Radio 2 VL-BR, Radio 2 W-VL, StuBru Tijdloze, Studio Brussel, VRT NWS

Streamen vanaf 40kbps tot en met 96kbps, allemaal DAB+. Voor alle MUXen hoef ik nauwelijks mijn antenne uit te trekken, overal goede dekking in huis 1030.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

WalterB1 schreef: TOMORORROWLAND OWR
TOPradio
Onbekend? :-D De eerste hoeft geen uitleg natuurlijk en de tweede gaat ondanks veel tegenslagen al heel lang mee en is een behoorlijke referentie geworden in hun genre muziek.
WalterB1 schreef:In Brussel heb ik ook BBC Worldservice. Die heb ik graag.
Zit ook op 198 kHz 's nachts.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Ah, vroeger luisterde ik soms naar BBC WS via 648khz. Dan zijn die daar verdwenen vanaf 2011. Blijkbaar zitten ze nu op de LW op 198khz ipv BBC Radio 4…

Nostalgie, gekraak, soms slechte ontvangst, maar toch magisch dat zelfs een klein radio’tje dit kan/kon ontvangen.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 45 keer

Waarschijnlijk zal Brussel/VB 10A starten om 1/3. (Radiovisie.eu)
We wachten nog de lancering van de Franstalige lokaal mux te Brussel (12B)…
Net : Proximus Flex Ultra Fiber + Internet Box+ / AmpliFi Alien / UCG-Ultra
Mobile : Mobile Flex S + Mobile Unlimited
TV : DVB-T2 + V7c & Apple TV 4K (w/ Pickx Mix FR & Be tv)
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

het verschuift zoveel op DAB+ dat je om de zoveel weken eens mag scannen naar nieuwe of verplaatste zenders.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ben dit artikel tegengekomen https://www.nu.nl/auto/6218806/hoe-kun- ... -auto.html dat de zin bevat;
In België is 2022 het laatste jaar waarin landelijke zenders analoog via de ether kunnen uitzenden.

Weet iemand waarvan dit een verbastering zou kunnen zijn?
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Dat hebben ze denk ik uit hun duim gezogen…
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

WalterB1 schreef: 26 aug 2022, 08:36 Ben dit artikel tegengekomen https://www.nu.nl/auto/6218806/hoe-kun- ... -auto.html dat de zin bevat;
In België is 2022 het laatste jaar waarin landelijke zenders analoog via de ether kunnen uitzenden.

Weet iemand waarvan dit een verbastering zou kunnen zijn?
2016 is de reden, conceptnota Sven Gatz
https://www.hln.be/binnenland/einde-van ... kgo.com%2F
https://tweakers.net/nieuws/111309/vlaa ... affen.html
https://nnieuws.be/artikel/analoge-fm-r ... dios-op-fm
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201605 ... gn=seeding
https://www.standaard.be/cnt/dmf20160513_02287697
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/05/13 ... 1-2654705/

Maar in de conceptnota zelf, vind ik de deadline niet meteen terug. Mogelijks en revisie geweest.
https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/25748
Hierbij stel ik voor om het principe van de analoge switch-off voor landelijke radio-omroepen nu
reeds decretaal in te schrijven. Daarbij wordt de switch-off vastgelegd ten laatste 2 jaar na het
behalen van 50% luisterduur. Evenwel wordt een ultieme datum vooropgesteld. Deze zal worden
vastgelegd in het kader van de ronde tafel met de diverse stakeholders die dit najaar moet worden
georganiseerd (zie infra).
Off topic:
Openbare nota's schrijven in de IK-vorm is toch ook best zielig? In wetenschappelijk onderzoek wordt je artikel niet meer verder gelezen als dat er in staat.
Het is een heel team die dit uit voert en die de voorstellen maakt.
Het klinkt alsof men wilt zeggen dat zij alles doen, de man/vrouw zijn, zichzelf op de borst kloppen.

Is dat bij andere overheidsnota's ook zo? (Geen zin om er nu op te gaan zoeken ze)
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

En in Franstalig België hadden ze initieel 10 jaar voorzien na introductie dab+… maar ik zie hier dat 2028 zelfs nog niet zeker is (ik kan het volledige artikel wel niet lezen) https://www.lavenir.net/fil-info/belgiq ... KVXY5QFDM/

Ik vermoed dat als je iemand willekeurig aanspreekt en die persoon vraagt wat dab+ is, er meestal een “euh, wat is dat?” zal volgen. Een uitgebreide media campagne zal noodzakelijk zijn mochten we FM willen afkoppelen. (En mensen gaan wellicht klagen dat ze extra kosten zullen moeten maken om hun radio’s te vernieuwen, politiek minder interessant wellicht…)
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De uitschakeling van FM zal wel niet stilletjes gebeuren. Maar eigenlijk is er wel precedent. De uitschakeling van DAB (zonder de +) is gedaan op een (schandalig) discrete wijze en op extreem korte termijn.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Euh DAB+ , das al een eeuwigheid geleden dat ik daar naar luisterde. Bestaat dat nog?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zeker. - 'Succesvoller dan ooit!'

Al zou het mij niet verbazen dat uiteindelijk het gaat zijn zoals wanneer Blue-ray 'gewonnen' heeft van HD-dvd of MD (MiniDisk) gewonnen heeft van DCC (Digitale Compact Cassette) .

Uiteindelijk maakte het niets uit.

DAB+ zou technisch gezien de winnaar kunnen zijn uiteindelijk maar feitelijk verdrongen worden door streaming.

Objectief gezien is lineair uitzenden to all veel efficiënter dan unieke datastreams op te moeten zetten. Maar de geschiedenis geeft aan dat wat technisch gezien de beste keuze is niet steeds de winnaar is.

En als er meer dan genoeg datacapaciteit is (5G) dan maakt die inefficiëntie mogelijk niet voldoende het verschil.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Inderdaad, radio via internet zal waarschijnlijk populairder worden dan DAB+… echter in tijden van nood (milieuramp, oorlog,…) zal radio (fm of dab+) een efficiënter medium blijven (het internet zou op cruciale momenten het kunnen begeven). Daarom denk ik dat het belangrijk is om blijven te investeren in radio en de digitalisering ervan.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nationale veiligheid is inderdaad een goede reden (onder andere) om lineaire ether-uitzendingen van de radio te behouden.

Maar terug, merk op dat er een precedent is om zich daar niets van aan te trekken. De VRT - als Openbare Omroep - is in 2018 gestopt met het uitzenden van haar televisie-uitzendingen free-to-air via DVB-T zonder alternatief.

Dat was minder stiekem dan het de nek omdraaien van DAB maar nog steeds op zeer korte termijn en zo discreet als mogelijk. De officiële reden was omdat het te duur was (koste volgens de VRT 1 miljoen euro per jaar, begroting VRT 2017 was 457 miljoen) en er slechts 45 000 mensen gebruik van maakte (= bron; enquête door naar 3000 (!) mensen te telefoneren om te vragen of ze DVB-T gebruikte)

Alhoewel ik/wij als 'Red de Antennekijker' het argument van kanaal voor noodcommunicatie wel aanhaalde is dat nooit een factor geweest in de discussie. - Het was gewoon formeel 'te duur & niemand gebruikt het' en er was geen (voldoende) politieke interesse er iets aan te doen.

Ik zou er niet op rekenen dat het argument van kanaal voor noodcommunicatie ether-radio gaat redden als het er op aankomt.
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Is in dezelfde sfeer als de FFP2 maskers die vernietigd werden omdat de stockage te duur was… oeps. Hopelijk zal hier nooit een oorlog, natuurramp of internet crash voortdoen…
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

bvhalst schreef: 27 aug 2022, 03:40 Inderdaad, radio via internet zal waarschijnlijk populairder worden dan DAB+…
Als lokale radio uw ding is kan je bijna niet anders meer.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

9livesuni schreef: 27 aug 2022, 10:44 Als lokale radio uw ding is kan je bijna niet anders meer.
Via de provinciale DAB+ uitzendingen zitten er nu toch redelijk wat lokale radio's op een modern medium met betere ontvangst (dan sommigen halen met hun uitzendingen die amper verder te beluisteren zijn dan rond de kerktoren).
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”