Windows activatie geeft problemen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Ik gebruik een Dell laptop voor ongeveer 4 a 5 jaar. Deze kwam met Windows 7 Pro voorgeinstalleerd. Toen dit end of support werd deze geupgrade naar Windows 10 Pro met het tooltje van Microsoft. Onlangs deed ik hetzelfde maar dan naar Windows 11 Pro.

Allemaal geen probleem totdat ik Linux Manjaro installeerde. Omdat deze distributie mij niet beviel dacht ik Windows 11 opnieuw te installeren met de ISO gedownload van Microsoft. Na de installatie van Windows 11 gaf deze problemen met de activatie.

Normaal zit de Windows licentie in het BIOS in een MSDM tabel, maar deze is sinds de installatie van Manjaro op 1 of andere manier leeggeraakt.

Ik dacht dus met de Dell OS Recovery image alles te restoren naar Windows 10 maar deze geeft hetzelfde probleem.

Ben ik nu de licentie kwijt? Op de laptop zit geen stikker... ook niet onder de batterij
Capture.JPG
Capture1.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Telefoneren naar Microsoft helpdesk en de boel uitleggen. Die doen daar niet moeilijk over.


EDIT: geheel terzijde : zelf nog nooit meegemaakt dat Linux zoiets geflikt heeft.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Ik vond het ook vreemd omdat deze laptop een experimenteer toestel is en al vaker andere distributie installs heeft gehad.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Emile51
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 12 keer

Kan je de Windows licentie terugvinden met cmd?
Bijlagen
Knipsel.PNG
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

Je kan geen key gebruiken van oudere versies bij een clean install van win 11. Je moet echt een Win 11 key hebben dan.
Wat wel werkt is van oorspronkelijke versie van window blijven upgraden naar 11.

Bv key win 8 kan naar 10 en 11, maar niet rechtstreeks naar 11.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

thepretorian schreef: 19 aug 2022, 12:03 Je kan geen key gebruiken van oudere versies bij een clean install van win 11. Je moet echt een Win 11 key hebben dan.
Wat wel werkt is van oorspronkelijke versie van window blijven upgraden naar 11.

Bv key win 8 kan naar 10 en 11, maar niet rechtstreeks naar 11.
Da's inderdaad een optie; enfin, je kan uiteraard ook Microsoft ff bellen hé :)
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

thepretorian schreef: 19 aug 2022, 12:03 Je kan geen key gebruiken van oudere versies bij een clean install van win 11. Je moet echt een Win 11 key hebben dan.
Wat wel werkt is van oorspronkelijke versie van window blijven upgraden naar 11.

Bv key win 8 kan naar 10 en 11, maar niet rechtstreeks naar 11.
Nochtans mijn vista -> 7 upgrade key vorige week nog ingegeven bij een clean install van win11. Die werd direct als win11 pro herkend
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ging het ook net vermelden. PRO of ENTERPRISE keys can oudere versies worden wel aanvaard. OEM keys inderdaad niet. Enige oplossing is MS bellen … dan krijg je ook gelijk een echte key en kan je daar reinstallen zoveel ge wilt.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Het is uiteindelijk gelukt via een andere Dell laptop welke een Windows 7 PRO OA product key had onder de batterij klep. Hiermee is het gelukt om de Windows 10 te installeren, en ook de Windows 11. Of deze manier nu volgens de regels zijn weet ik niet :-)
Normaal als er al eens een bepaalde Windows versie geïnstalleerd werd gebruikte ik de optie "i don't have a key", waarna die zichzelf activeerde bij het online komen. Dat ging dus nietmeer.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

joriz schreef: 19 aug 2022, 18:10 Het is uiteindelijk gelukt via een andere Dell laptop welke een Windows 7 PRO OA product key had onder de batterij klep. Hiermee is het gelukt om de Windows 10 te installeren, en ook de Windows 11. Of deze manier nu volgens de regels zijn weet ik niet :-)
Normaal als er al eens een bepaalde Windows versie geïnstalleerd werd gebruikte ik de optie "i don't have a key", waarna die zichzelf activeerde bij het online komen. Dat ging dus nietmeer.
Microsoft geeft daar in de praktijk geen ene reet om.

Nu ben je wel de mogelijkheid kwijt om Windows te installeren op die andere laptop, natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”