België zakt onder Europees gemiddelde voor digitalisering

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/be ... 87899.html

Wat connectiviteit betreft, staat België door dat alles op een 27ste en laatste plaats

Proficiat aan de huidige en de vorige
ministers van/voor telecommunicatie
staatssecretarissen voor digitale agenda
het BIPT management team
en onze (dominante) operatoren
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Beetje respect he, "ze doen hun best => zie Citymesh"

:wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik hoor zo graag die stellingen "België dit, dat land dat".
Je kan niet van elk land het beste willen...
Zeg eens... Welk voordeel zou jij willen wisselen dat je nu hebt ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Tja als Europa voor België tot dit resultaat komt, zal het toch iets van waar zijn zeker

Dus ja ik zou toch wel graag hebben dat ze dan ook veel beter hun best gaan doen (en niet alleen naar 5G en de deelstaten verwijzen)
cfr vrije modemkeuze, problematiek witte/grijze zones (breedbandsnelheid), behoud van e-mailadressen, enz alle onder de verantwoordelijkheid van het BIPT en deze en vorige federale federale regeringen
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

honda4life schreef:Zeg eens... Welk voordeel zou jij willen wisselen dat je nu hebt ;-)
Alsof we ons stromend water, sociale zekerheid of arbeidsrechten moeten opgeven om wat deftig internet tegen een aanvaardbare prijs te moeten hebben :bang:

De grote providers verdienen genoeg aan ons om hun infrastructuur een beetje op peil te houden. Tientallen jaren hebben ze met hun limietjes ervoor gezorgd dat ze investeringen in hun infrastructuur lange tijd konden uitstellen. Telenet moest minder snel nodes ontdubbelen en proximus is ruim tien jaar te laat begonnen aan glasvezel (op zich niet super erg aangezien we nu ook andere spelers hebben zoals fiberklaar).

De regering en het BIPT hebben een klimaat gecreëerd waarbij het mogelijk was om de consument maximaal leeg te zuigen en tegelijk een sterke rem te zetten op de innovatie en digitalisering in ons land tegenover de andere landen. Ze keken ernaar, zagen dat het goed was en 'vallen nu uit de lucht' als we het toch niet zo goed doen in de statistiekjes..

Zeg jij eens welk voordeel we ons niet meer kunnen veroorloven als grote (grotendeels) private bedrijven hun winst meer/sneller moeten herinvesteren ipv aandeelhouders nog blijer te maken?
Laatst gewijzigd door MaT 01 aug 2022, 21:48, in totaal 1 gewijzigd.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Da was denk ik gewoon commentaar op altijd bashen als we niet super doen.

Want inderdaad, er zijn dingen die altijd minder zullen zijn. Niemand kan overal de beste in zijn.

Maar inderdaad, er is nog veel werk op dit domein. Maar hoe je het draait of keert, er is nu wel eindelijk beweging.
Wat je de voorbije 20/10 jaar zeker niet kon zeggen
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Belgissschenaap schreef:Da was denk ik gewoon commentaar op altijd bashen als we niet super doen.

Want inderdaad, er zijn dingen die altijd minder zullen zijn. Niemand kan overal de beste in zijn.

Maar inderdaad, er is nog veel werk op dit domein. Maar hoe je het draait of keert, er is nu wel eindelijk beweging.
Wat je de voorbije 20/10 jaar zeker niet kon zeggen
Inderdaad!
Ik zeg ook niet dat je dit moet vergelijken met stromend water maar iets ander kleins.
Je zou toch ook niet klagen dat pijnstillers in Nederland goedkoper te verkrijgen zijn ofzo om maar iets te zeggen ;-)

Je kan wel zeggen dat we uitgemolken zijn als consument maar kan me moeilijk inbeelden dat dat elders gemiddeld gezien zo veel beter is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Als de pijnstillers in Nederland goedkoper zijn omwille van het feit dat onze sociale zekerheid een soep is waarvan farmaceutische bedrijven kunnen profiteren en niemand, ook de regering niet, er niet in slaagt om er iets aan te doen... Wees maar zeker dat er geklaagd zal worden, om te beginnen bij diegenen die dagdagelijks pijnstillers nodig hebben om comfortabel te kunnen leven.

Ik ken veel mensen die, vanuit het Gentse, regelmatig tripjes maken naar Nederland en zelfs Frankrijk omdat sommige producten daar goedkoper zijn en het blijkbaar de moeite is om zoveel km's te maken. Die zeggen ook niet: 'Goh ja, product A is hier goedkoper en product B is duurder, gemiddeld is het ok'. Die gaan product A hier halen en product B over de grens.
Indien dat mogelijk was voor telecom zou je hetzelfde fenomeen zien.

Als er geen relatie is tussen 2 producten/diensten, zie ik niet in waarom we tevreden moeten zijn met het gemiddelde van die twee. We willen beide zo goedkoop mogelijk en waar voor ons geld. Al we zien dat wij het slechter doen dan een ander land zonder aantoonbare reden, dan hebben we volgens mij all recht om daar vragen bij te stellen en te klagen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Maak nu eens echt werk van de eengemaakte Europese markt.

Ook op vlak van internetconnectiviteit, zodat spelers uit het "buitenland" (wat voor velen dichter zal zijn dan de andere kant van het "binnenland") geen artificiële obstakels meer ondervinden om hier te beginnen.

Ook op vlak van geneesmiddelen (en andere producten), zodat er geen reden is om brandstof te verspillen en uitstoot te creëren omdat het 50 km verder goedkoper is. Enkel BTW zou nog mogen verschillen van regio tot regio, wat te weinig verschil gaat maken om zich ervoor te verplaatsen.

Het federale bestuursniveau is eigenlijk overbodig geworden. De economie van Vlaanderen is verbonden met die van de EU. Vlaanderen is een regio binnen de EU.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Waarom kan in een ander Europees veel en hier ter lande niet.
Elk een weet dat in buurlanden sommige producten goedkoper zijn.
Maar hebben deze producten dezelfde samenstelling als hier ter daar gaat het om.
Als vb die pijnstillers hier moet men er 1 nemen, die hollandse mag men er 2 nemen.
Anderzijds cola kost dan in Duitsland 1 € voor 1 liter.
In dezelfde keten hier 1,7 de liter.
Als men de loonkost eens vergelijkt van diezelfde keten is het direct duidelijk.
En tripjes van 50 km enkel goedkoper ........... ja men is er eens mee weg.
Dus dat ginder goedkope blijkt dan nog pak duurder dan hier all in.
Iedereen wil 24 op 24 winkelen, maar niemand wil in die winkels gaan werken.
En hier staat niet dat het hier niet beter mag maar alles heeft zijn kostprijs.
En zolang de domme Belg zich laat vangen aan packs gaat het duur blijven.
Telecom bij dezelfde, Energie bij dezelfde. Iptv al dan niet legaal is het vingertje hier al snel op het forum.
Is dit dan de schuld van de verkoper? of eerder van de heel luie landgenoot op dit gebied.
Laatst gewijzigd door fendtje 02 aug 2022, 10:54, in totaal 1 gewijzigd.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vraag me af of het klopt, als je kijkt naar landen als Frankrijk of Duitsland zijn daar grote stukken waar je nouwelijks internet (mobiel of vast) hebt. Nu zijn dat ook wel enorme landen.

En Oost Europa heeft ons ook ingehaald dan? Ik weet wel dat Spanje een inhaalslag gemaakt heeft, maar die doen alles voor een relatief arm Europees land met infrastructuur redelijk goed. De wegen zien er daar ook beter uit dan in Belgie. In Belgie moet het op zich ook redelijk snel lukken (met op sommige plaatsen internet op gevels en op palen, dat is veel simpeler dan in de grond). En volgens mij gaat het ook wel redelijk snel met Fiberklaar, misschien zit dat nog niet in deze cijfers?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Laat ons het hier a.u.b. houden op telecom/breedband en "de digitale agenda"

Ter info: status 7/2/22
https://reseaux.orange.fr/actualites/ve ... -la-france
Le plan “France Très Haut Débit” (THD) lancé par le gouvernement en 2013 a pour objectif de donner accès aux usages numériques à tous les citoyens. Plus concrètement, il s’agit de pour tous les français de pouvoir accéder à un internet performant, avec débit d’au minimum de 30 mégas d’ici 2025.

Avec 63% des logements et locaux professionnels rendus éligibles à la fibre, Orange est la locomotive du déploiement de cette technologie en France. Et la France est aussi le pays le plus fibré d'Europe, devant l'Espagne, l'Allemagne ou l'Italie avec un total de 28,5 millions de locaux éligibles1 aux offres Fibre à fin septembre 2021.

Diverse uitvoeringsbesluiten (KB) en publieke raadplegingen van/door het BIPT met betrekking tot de "nieuwe telecomwet (december 2021, na 10 jaar!)" blijven tot op heden achterwege...
bv.
daar waar EU sinds jaar en dag tegen 2020 een 100% breedbanddekking van minstens 30 Mbps en reeds enige tijd tegen 2025 een 100% breedbanddekking van minimum 100 Mbps vooropstelt moet hier nog steeds vastgelegd worden wat een "adequate breedbandinternettoegangsdienst" is :bang:

dus ja sorry het moet anders en beter
Gebruikersavatar
M25703
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 aug 2022, 02:19
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Ik denk vermoedelijk in veel te simpele termen.

Maar dit komt m.i. door een ernstig gebrek aan visie en ambitie vanuit onze politiek. Het beleid moet sturen, maar doet dit niet of op zjin minst toch te weinig. Mijn theorie is dat ze te weinig kennis van zaken hebben waardoor het moeilijk is om deze lange termijn visie uit te zetten. Ze laten zich dan ook vooral leiden door lobbygroepen en die hebben enkele maar de winstmaximalisatie van hun opdrachtgevers voor ogen. Ben ik te cynisch? Misschien, maar met een telecomtoezichthouder (BIPT) die niet te vergelijken is met andere toezichthouder in Europa kwa samenstelling en besluitvorming, wil ik mij geen illusies maken op een snelle verandering.

Tot slot wil ik ook nog de sterke versnippering van bevoegdheden aanhalen. Wie is nu hier eindelijk verantwoordelijk voor?
4d 32 35 37 30 33
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Alsof buitenlandse spelers geïnteresseerd zijn in onze dure lintbebouwing...

Er zijn investeringen nodig, en dat geld zal van de overheid moeten komen als we de situatie willen verbeteren. (ipv tegenwerking.)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De investeringen zijn reeds beklonken.
Proximus en partners investeren 9 miljard in FTTH om 95% van België te dekken tegen 2032.
Liberty Global investeert 2 miljard in FTTH om 78% van Vlaanderen te dekken tegen 2038.

Het enige wat de overheid moet doen is reguleren, de drempels die een overstap van operator X naar operator Y bemoeilijken volledig opheffen. Europa biedt daartoe voldoende richtlijnen die het BIPT véél strikter zou kunnen implementeren en opvolgen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

MaT schreef:Als de pijnstillers in Nederland goedkoper zijn omwille van het feit dat onze sociale zekerheid een soep is waarvan farmaceutische bedrijven kunnen profiteren en niemand, ook de regering niet, er niet in slaagt om er iets aan te doen...
Pijnstillers zijn er goedkoper omdat ze gewoon aan de kassa in de supermarkt liggen.
Een doosje paracetamol van 50 tabletten kost bijvoorbeeld slechts €1.19.
Afbeelding
De oorzaak is dus, alweer, regelgeving.
Je zag hetzelfde met mondmaskers. Ze waren pokkeduur tot ze in de supermarkt mochten verkocht worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Belgen betalen graag en zijn laks inzake prijsveranderingen. Je kan ze bij wijze van spreken de reclame verplicht door de strot rammen en nog gaan ze niet allemaal weg.

Net als water en energie is ook telecom een belasting in België. PX is deels overheid en een deel van de winst gaat naar de overheid. TN was hetzelfde voor Vlaanderen maar Vlaanderen besloot het uit te verkopen. Nu zijn ze een belasting voor Amerikaanse aandeelhouders. Typisch Vlaams, we splitsen graag dingen op omdat we het zelf beter zouden kunnen doen om dan te bewijzen dat we het minstens even slecht doen aan een hogere prijs.

Omdat er maar 2 spelers zijn die elkaar goed begrijpen is er weinig animo om meer te doen dan nodig en met zo'n lakse houding als de Belgen is een slakkengang het logische gevolg. Het enige dat vooruit gaat zijn de prijsstijgingen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Als het alleen maar voor digitalisering was, ware het nog zo erg niet ... :beerchug:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

cadsite schreef: Een doosje paracetamol van 50 tabletten kost bijvoorbeeld slechts €1.19.
Goedkoopste bij ons is Paracetamol van Kruidvat aan 1,85 EUR voor 20 tabletten van 500 mg. Alhoewel ik niet weet of Kruidvat hun eigen product wel mag verkopen in de Belgische winkels, staat niet eens op website? Maar het is iig geregistreerd.

Gaan we naar de apotheekvarianten dan gaat de prijs meteen al x2 voor exact dezelfde hoeveelheid.

Ik dacht dat men bij ons ook - eindelijk, als zowat het laatste land in de EU - ging toelaten dat supermarkten een deel van de OTC-geneesmiddelen mochten verkopen, of heeft de Orde van Apothekers dat ook weer tegengehouden?

Iig, nog maar eens een reden om de Europese markt te uniformiseren. Het is belachelijk om te verplichten dat je Dafalgan bij de apotheek moet halen als iemand die aan de grens woont snel ff kan oversteken en naar de Albert Heijn kan gaan. Dat men dat nog steeds niet inziet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Je hebt geen idee van hoe sterk de artsen en apothekerslobby in België is :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat er heel veel lobby's hier in België zijn, meer dan nog in andere landen maar als er geen politieke wil is dan gaat het gewoon niet veranderen. En het probleem is dat de politiek hier veel te vaak verweven zit met lobbygroepen. Dat had je vroeger met de kerk ook...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:En het probleem is dat de politiek hier veel te vaak verweven zit met lobbygroepen. Dat had je vroeger met de kerk ook...
Het helpt ook wel niet dat het steeds dezelfden zijn die in de regeringen belanden. Of hoe we steeds weer terugkomen op hetzelfde grondprobleem.
Gebruikersavatar
M25703
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 aug 2022, 02:19
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

De investeringen gebeuren momenteel wel. 5G komt er (met wat vertraging door uitstel veilingen), fiber is volop aan het uitrollen (nieuwe CEO van Proximus ligt hier aan de basis van denk ik). Overheden, ook lokale overheden digitaliseren meer en meer e.d.

Waar het vaak lijkt mis te lopen zijn bij grote overheidsprojecten.
Visie en beleid
Consumenten bescherming
boonpwnz schreef:Ik denk dat er heel veel lobby's hier in België zijn, meer dan nog in andere landen maar als er geen politieke wil is dan gaat het gewoon niet veranderen. En het probleem is dat de politiek hier veel te vaak verweven zit met lobbygroepen. Dat had je vroeger met de kerk ook...
Inderdaad, onze politiekers (of personen die zij benoemen/afvaardigen) maken vaak deel uit van bepaalde raden van besturen, adviesgroepen e.d. Ik meen mij te herinneren dat Telenet bijvoorbeeld zo'n adviesgroep had met veel politiekers in. Maar ook (lokale) besturen zijn via intercommunale of andere constructies vaak betrokken partij of ze beschikken door verkoop van infrastructuur over een behoorlijke aandelen pot bij bedrijf X, Y en/of Z.
4d 32 35 37 30 33
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Om alles sneller te doen hadden ze beter 1 infrastructuur beheerder die glasvezel legt i.p.v. nu een paar partijen.
Ik heb dit al eens aangekaart bij de minister maar daar kwamen ze dat het met meerdere partijen concurentieel beter is.

Misschien, maar dan niet elke keer alles opbreken omdat X ook zijn glasvezel wil leggen.
Kunnen zen beter wachtbuizen of dergelijke leggen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dizzy schreef:Je hebt geen idee van hoe sterk de artsen en apothekerslobby in België is :lol:
Om niet te spreken van bandagisten en orthopedische verstrekkers ...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

CCatalyst schreef:
boonpwnz schreef:En het probleem is dat de politiek hier veel te vaak verweven zit met lobbygroepen. Dat had je vroeger met de kerk ook...
Het helpt ook wel niet dat het steeds dezelfden zijn die in de regeringen belanden. Of hoe we steeds weer terugkomen op hetzelfde grondprobleem.
Ja, we hebben inderdaad te weinig extremisten in de politiek, met hen zou het anders gaan... beter? De mensen die het land kapot willen, die zullen het nog al eens laten draaien :lol:

Beperk het aantal mandaten en de duur van de mandaten en je lost al een deel op, ook de macht van de partijvoorzitters moet beperkt worden en de partijen krijgen ook veel te veel geld, sommigen zijn meer/beter immo-kantoor dan partij. Laat politici verkozen worden door het ganse land en niet enkel door de groep die ze willen opzetten tegen de andere. Wij subsidiëren in feite onze eigen problemen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Abusimbal schreef:Ik heb dit al eens aangekaart bij de minister maar daar kwamen ze dat het met meerdere partijen concurentieel beter is.
Oei, gaan we dan ook een dubbel electriciteitsnet, dubbel gasnet, dubbel wegennet, ... aanleggen :bang:

De infrastructuur beperk je best tot één partij in een soort VZW model... waar andere partijen hun diensten kunnen op aanbieden.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Europa heeft dit opgelegd om meerdere netwerken aan te leggen, om zo de concurrentie te stimuleren.

Dat mag dan wel zo zijn maar die kosten voor dubbele/trippele infrastructuur/onderhoud wordt dan ook wel doorgerekend aan de eindklant.
Hetzelfde verhaal met de 5G veilingen waar de overheid goed zijn zakken heeft gevuld en die putten nu gevuld moeten worden met extra inkomsten.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”