Zonneschermen & Home Assistant

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoi,

Misschien heeft / bedenkt hier nog iemand een goeie oplossing voor het volgende:

Ik heb 6 zonneschermen (langs de buitenkant). Deze hangen op +- 80 graden en 160 graden (als je noorden op 0 graden neemt), op 2 hoogtes (beneden/boven verdieping), gebaseerd op Somfy Connexoon. Dat in HA krijgen is geen probleem (Overkiz integratie)

Ik had deze graag automatisch laten sluiten in de tijdspanne dat de zon in het raam zit. Weliswaar niet als bewolkt is, want dan heb je weinig warmte productie aan vensters. Ook mogen ze open blijven als de binnen temperatuur < bvb 23c is.

Temperatuur sensoren binnen heb ik al, dus daar maakte ik al gebruik van, maar het grootste probleem is en blijft vinden wanneer de zon in het raam zit, maar dan ook weer het niet sluiten van de schermen als het bewolkt is. Origineel was ik af gegaan op het weersbericht, maar da's ook verre van ideaal.

Er hangt buiten ook nog een Philips Hue Outdoor sensor, die wel lux waarden kan geven, maar da's voor de volledige gevel, dus ook niet ideaal :) plus geeft dat zeer snel een zeer vertekend beeld.

Ik heb me ook nog een Xiaomi Mi Light Sensor besteld om daar wat mee te gaan spelen - idee is om daar het scherm te sluiten als het > een zekere hoeveelheid lux gaat + temperatuur, en dan terug te openen +8 uur later (of rond zonsondergang).

Iemand nog leuke ideeen? Of andere oplossingen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1056
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik haal weerparameters op met accuweather. En dan op bepaalde uren doe ik een check: als cloudiness onder bepaald niveau is (dus weinig wolken) dan gaan de buitenzonwering en rolluiken naar beneden. Om veranderende weersomstandigheden op te vangen, gewoon om het uur (of om de 2 uur) checken.
En als de zon sowieso weg is van een bepaalde gevel (eveneens gewoon op uur), dan terug omhoog.

Nu nog met gewone scenes op Vera controller, maar moet het allemaal nog eens overzetten naar nodered op HA.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Ik heb dit op de volgende manier gedaan:
- zorg dat je de azimuth kent v/d positie waarmee je wilt werken
- gebruik dit in de threshold integratie om een binary sensor te switchen
- dit is uw voorwaarde, evt samen met de binnentemperatuur, om uw zonneschermen te sluiten/openen
Heppie NY!
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Als je wat googled op "direct sunlight sensor" dan kom je vrij regelmatig het gebruik van een zonnecel(letje) tegen..

"Only a solar cell can be used in direct sunlight. It is an easy and simple solution.
Use its output via a protection resistor (1k to 10k) to an analog input."
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”