Meerdere VDSL lijnen: snelheid lijn A zakt als lijn B gebruikt wordt

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb momenteel 4 VDSL lijnen met de bedoeling om de snelheid te bundelen (openmptcprouter).
Nu blijkt dat als ik gewoon iets download via 1 lijn de andere lijnen gewoon trager worden.

Ik heb zelfs 2 intro's van proximus, op een verschillende locatie in het gebouw.
Als ik een download start met een modem aan intro1 en daarna iets wil downloaden via een andere modem die zelfs verbonden is op intro2, dan nog zie ik de snelheid op de eerste download zakken. Samen komen we dan uiteindelijk zelfs niet veel hoger meer dan de snelheid van 1 modem alleen.

Dit is toch vergelijkbaar alsof mijn buurman iets download en mijn snelheid daardoor keldert? Want hier zijn ze eigenlijk ook fysiek 10 meter van elkaar gescheiden... Maar met vDSL is dat toch niet normaal? Het is toch geen gedeeld medium zoals bijvoorbeeld met de kabel (telenet).

Zou het kunnen dat proximus in de straat gewoon onvoldoende capaciteit heeft om de snelheid te kunnen leveren? En kan daar dan iets aan gedaan worden?

Anders heeft het geen zin dat ik meerdere vDSL verbindingen heb...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

akke schreef:Zou het kunnen dat Proximus in de straat gewoon onvoldoende capaciteit heeft om de snelheid te kunnen leveren?
Ik neem aan dat jouw 4 lijnen (straks 6) op dezelfde ROP aangesloten zijn.
De capacitiet van een ROP ook niet ongelimiteerd.
Op één ROP zitten (dacht ik) 96 aansluitingen (of zelfs 192 op nieuwe ROPS?)
Als iedereen gelijktijdig aan 100 Mbps zou downloaden, dat heb je 10 Gbps nodig (of zelfs 20 GBps)?
Geen idee met welke snelheid de ROP's op het netwerk van Proximus aangesloten zijn, maar dta is ook niet onbeperkt.
Gelukkig gebruikt niet iedereen gelijktijdig de volle capaciteit (= overbooking)

Maar ik denk niet dat het aan Proximus ligt.
Je hebt deze topic gepost in het EDPnet Forum, ik ga er dus van uit dat jij EDPNet klant bent.
EDPNet moet voor zijn klanten op iedere "LEX" de nodige bandbreedte aankopen bij Proximus.
Ook hier is er overbooking, gezien niet alle EDPNet klanten (die op dezelfde LEX aangesloten zijn) gelijktijdig de volle capaciteit benutten.

Het fenomeen dat jij ziet is héél waarschijnlijk het gevolg van de maximale bandbreedte die EDPnet op deze LEX heeft besteld.
Gezien jij 4 lijnen hebt (straks 6) die je wilt bundelen, zijn dat voor EDPnet 6 klanten die gelijktijdig de volle capaciteit willen gebruiken.
EDPNet zou dus de bandbreedte op jouw LEX met 600 Mbps moeten verhogen ...
akke schreef: En kan daar dan iets aan gedaan worden?
Een ticket openen bij EDPnet :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

edp neemt inderdaad bij proximus volume af per lex. de kvd's van proximus dacht ik dat op 10 of 20 ging backbone zaten. het probleem kan bijna nooit daad liggen de kans dat alle klanten maximaal gaan downloaden is zeer klein.

edp net verhoogt normaal als die lijn naar de lex constand tehoog zit dit af en toe van zelf of wanneer er en ticket gelogd wordt.


persoonlijk zou ik geen 6 lijnen bij de zelfde provider nemen om dat je dan geen verschilende backbones hebt.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

sbghannibal schreef:persoonlijk zou ik geen 6 lijnen bij de zelfde provider nemen om dat je dan geen verschilende backbones hebt.
Idd, en zeker nu TS aangeeft dat hij zelf de bonding zal voorzien.
Computer(k)nul
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Niet alle 6 bij edpnet zeggen jullie. Hoe zou je het dan verdelen?
3x edpnet en 3x mobile vikings?
Of welke isp is er nog in dezelfde prijscategorie?
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Mobile vikings geen idee, maar bij proximus hadden we nooit last van te weinig capaciteit.
Bij edpnet heeft het toch enkel tickets nodig gehad eer we de snelheid effectief hadden.
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Van een medewerker bij edpnet, hier in het forum, kreeg ik dit te horen: “Het is niet de bedoeling dat je 4 of 6 lijnen gewoon optelt, al deze lijnen komen op 1 VLAN terecht, deze wordt gedeeld. Ik kan wel even kijken naar de VLAN capaciteit maar deze capaciteit is te duur om voor enkele lijnen bvb naar 400Mbps te brengen. ”

Zo stel ik mij steeds meer de vraag of ik bij enkel edpnet wel juist zit… als ik de verbindingen over meerdere aanbieders deel zou ik dus betere snelheden moeten halen…
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

proximus / scarlet / mobile vikings gebruiken vermoed ik dezelfde vlan's. En intern is die kost bij proximus een interne kost heb nog nooit een probleem gehad met de max snelheid niet te halen ergens.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Overboeking... https://hallo.eu/wat-is-overboeking-op- ... rnet-lijn/
De reden dat je vaak hier leest over het uitbreiden van de vlan capaciteit.
Ik denk niet dat men ergens neerschrijft wat je minimaal van snelheden zal halen op een consumenten lijn, men spreekt namelijk altijd over max. snelheden.
Op zakelijke lijnen zie je dat wel.

Bij Edpnet bijvoorbeeld VDSL Expert Plus: 119.95eur/maand.
Max 200down/80up waarvan 24down/2up gegarandeerd.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Als bandbreedte zo belangrijk is, dan vrees ik dat je er met consumetenlijntjes niet gaat komen. Die garanderen... niets.

edpnet heeft inderdaad eigen materiaal in de PoPs staan, maar geen idee welke provider nog (naast Dommel vroeger). Ik vrees dat andere ISPs die internet aanbieden via VDSL in de praktijk resellers zijn van Proximus.

Telenet levert (leverde?) ook VDSL-verbindingen op als backuplijn, maar of ze dat nu nog doen en/of los van een coaxverbinding?
Je zal hier minstens een Corporate Fibernet van doen hebben, voor Business Fibernet doen ze dit voor zover ik weet niet.

Gegarandeerde bandbreedte heeft zijn prijs en als je internetverbinding zo'n kritieke factor is, dan is een SLA onontbeerlijk.
Computer(k)nul
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Offtopic, maar kan je dan 2 verschillende VDSL providers nemen op 1 aansluitpunt?
Zou namelijk graag eens MV nemen terwijl ik nog bij Proximus blijf.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Avenger 2.0 schreef:Offtopic, maar kan je dan 2 verschillende VDSL providers nemen op 1 aansluitpunt?
Zou namelijk graag eens MV nemen terwijl ik nog bij Proximus blijf.
Nee, itt. coax waar dat wél kan.
Computer(k)nul
akke
Member
Member
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Sinna schreef:
Avenger 2.0 schreef:Offtopic, maar kan je dan 2 verschillende VDSL providers nemen op 1 aansluitpunt?
Zou namelijk graag eens MV nemen terwijl ik nog bij Proximus blijf.
Nee, itt. coax waar dat wél kan.
Als er nog een koper paar vrij is kan dat toch wel?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

In residentiële context is er maar één paar gelast. VDSL op het retourpaar wordt niet (meer?) opgeleverd.
Avenger 2.0 had het over één aansluitpunt. Dan ga ik ervan uit dat het over één NTP gaat.
Computer(k)nul
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

als het nodig is kan het 2de paar steeds rechstreeks gelast worden is bij mij thuis ook zo
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

sbghannibal schreef:als het nodig is kan het 2de paar steeds rechstreeks gelast worden is bij mij thuis ook zo
En hoe zou je zo een aanvraag doen? Want als ik nu gewoon een nieuwe provider neem, gaan ze de huidige afschakelen vrees ik.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Aangeven dat je een tweede verbinding wil, naast de huidige. Dan zal het snel duidelijk zijn dat er ook (heel waarschijnlijk) gelast zal moeten worden.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Anders moet je eens horen bij Destiny. Die kunnen altijd iets meer dan proximus zelf.

"Dstny - Business Communications today and tomorrow" https://www.dstny.be
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hadden wij destijds op ADSL moeten doen.
En dat zelfs in een appartement.
Gelukkig maar 3 appartementen en genoeg koper dat binnenkwam op het aansluitpunt van BGC.
Wij hadden op ons eerste paar slechte ADSL.
Dus moest het 2de paar gelast worden omdat die op retour zat.
En wij hadden 2 nodig omdat we een fax hadden.
De ploeg:
- 2 man 2x een paar uren binnen
- 2 ploegen zaten een ganse dag puttekes te graven, want ja, waar lopen die kabels toch.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

sbghannibal schreef:als het nodig is kan het 2de paar steeds rechstreeks gelast worden is bij mij thuis ook zo
Same here, daar deed niemand moeilijk over.
Wel een andere ervaring dan de poster hierboven, ze groeven een putje van 50x50 & pal in het midden lag de aansluiting, ik stond er toen echt van te kijken.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Denk ook wel dat er tegenwoordig beter gedocumenteert word en betere apparatuur is voor te zoeken.
Ik spreek ook over 15+ jaren terug.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”