Hoi
Ik heb geregeld het probleem dat ik bizar lang of soms eindeloos achter een rood stoplicht sta met mijn motorfiets.
Systemen met Detectielussen hebben blijkbaar veel moeite met motorfietsen.
Meestal los ik dit op door met mijn motor op het fietspad te rijden en snel even op het knopje te drukken om over te steken.
Dit is uiteraard illegaal.
Mijn vraag is echter, wat is mijn legale optie hier?
-Ik mag mijn motor niet achterlaten op het kruispunt, nog van de rijbaan gaan om het licht te ontwijken.
-Door rood rijden is ook geen optie.
Bizar dat hier geen protocol voor is.
Motorfiets verkeerslicht detectie-lus
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Doe ik ook en.. als er niemand is, wacht ik tot ik echt geen auto meer zie en rij ik tegen 10/u door het rood.StarWing schreef:Iets naar voren rijden en de auto achter u teken doen dat hij dichter moet komen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4866
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Heb dat probleem al verschillende keren aangekaart bij Agentschap Wegen&Verkeer.
Reactie was: "we zijn op de hoogte van het probleem maar het probleem is niet van die aard om er nu al iets aan te doen".
Ik heb die reactie goed bijgehouden en wacht op een drukke weg ook gewoon op een auto en doe desnoods teken dat die tot op de lus moet rijden. Om 23:00 uur 's avonds zou je dan echter wel eens een paar kwartier kunnen staan schilderen en ik ga heus geen ijzers en ander spul vastmaken noch naar voetgangersknopjes heen en weer sprinten omdat een wegbeheerder zich niet van zijn taak kwijt en zich alleen wenst te focussen op één deelaspect van de weggebruikers.
Komt er dus geen ander verkeer achterop gewoon goed uitkijken en doorrijden. Het is ook goed om te weten dat roodlichtcamera's alleen maar werken boven een bepaalde continue snelheid (en 10 km/uur ligt daar ruim onder). En als er eens een verbalisant zich geroepen voelt om daar een opmerking over te maken, laat staan een proces-verbaal voor op te stellen, zal ik me wel verweren voor de rechtbank en de reactie van AW&V bovenhalen.
Reactie was: "we zijn op de hoogte van het probleem maar het probleem is niet van die aard om er nu al iets aan te doen".
Ik heb die reactie goed bijgehouden en wacht op een drukke weg ook gewoon op een auto en doe desnoods teken dat die tot op de lus moet rijden. Om 23:00 uur 's avonds zou je dan echter wel eens een paar kwartier kunnen staan schilderen en ik ga heus geen ijzers en ander spul vastmaken noch naar voetgangersknopjes heen en weer sprinten omdat een wegbeheerder zich niet van zijn taak kwijt en zich alleen wenst te focussen op één deelaspect van de weggebruikers.
Komt er dus geen ander verkeer achterop gewoon goed uitkijken en doorrijden. Het is ook goed om te weten dat roodlichtcamera's alleen maar werken boven een bepaalde continue snelheid (en 10 km/uur ligt daar ruim onder). En als er eens een verbalisant zich geroepen voelt om daar een opmerking over te maken, laat staan een proces-verbaal voor op te stellen, zal ik me wel verweren voor de rechtbank en de reactie van AW&V bovenhalen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Berichten: 4866
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Er is moet voor alles een eerste keer zijn.heist_175 schreef:Een motorijder die zich iets aantrekt van de verkeersregels, dat ik dat nog mag meemaken.
Wat is een "hooligan" type motor? Is dat geen term uit het voetbalmilieu?StarWing schreef:Ik heb met de motor minder bekeuringen gehad dan met de auto. Maar ik had dan ook geen "hooligan" type motor
Het is de bestuurder van een voertuig die al dan niet de overtredingen begaat. Niet het type vervoermiddel.
Op een bepaald ogenblik heb ik bv. drie totaal uiteenlopende types motor op mijn naam ingeschreven gehad.
Alle drie de types gedroegen zich, op de openbare weg, naar de aanwijzingen van de(zelfde) bestuurder. Geen één deed zijn eigen zin.
Buiten de openbare weg gedroegen ze zich naar de omstandigheden en de regels van de omgeving waar ze zich dan bevonden.
Maar daar was de omgeving dan ook van op de hoogte.
En ja, op de openbare weg heb ik zowel met tweewielers als vierwielers door onoplettendheid al eens een bekeuring gekregen door in het holst van de nacht op een verlaten weg 70 te rijden waar 50 toegelaten. Of 40 waar 30 toegelaten.
Met de motor op de openbare weg rij je, toch als je wat verstand hebt, ook defensiever dan met een auto. Op een motor heb je als bestuurder er nl. weinig aan dat je bij een ongeval "in je recht was".
Laatst gewijzigd door ivob 23 jun 2022, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Ptoeneigh
- Premium Member
- Berichten: 634
- Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
- Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
- Bedankt: 74 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Laten we motorrijders niet verwarren met wielrenners héheist_175 schreef:Een motorijder die zich iets aantrekt van de verkeersregels, dat ik dat nog mag meemaken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8276
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 527 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Neodymium magneet bevestigen, kwestie van het effect te hebben zonder het gewicht.
Hier een kant-en-klaar product: https://greenlighttriggers.com/
Maar je kan het ook zelf maken, magneten zijn bij magnets4you te vinden.
Met de gewone fiets kan je ze doorgaans zonder magneten triggeren door wat te manoeuvreren erop, in het bijzonder maken dat uw wielen op tegenovergestelde randen van de lus staan, desnoods ook eens over alle "hoeken" rijden op die manier. Een motorfiets gaat die flexibiliteit wellicht niet hebben. Dat gezegd zijnde, ik ken 1 licht die ik met de fiets absoluut niet groen kan krijgen wat ik ook probeer, dan idd maar naar het voetgangerslicht en knopje drukken.
Hier een kant-en-klaar product: https://greenlighttriggers.com/
Maar je kan het ook zelf maken, magneten zijn bij magnets4you te vinden.
Met de gewone fiets kan je ze doorgaans zonder magneten triggeren door wat te manoeuvreren erop, in het bijzonder maken dat uw wielen op tegenovergestelde randen van de lus staan, desnoods ook eens over alle "hoeken" rijden op die manier. Een motorfiets gaat die flexibiliteit wellicht niet hebben. Dat gezegd zijnde, ik ken 1 licht die ik met de fiets absoluut niet groen kan krijgen wat ik ook probeer, dan idd maar naar het voetgangerslicht en knopje drukken.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 jun 2022, 14:22, in totaal 2 gewijzigd.
- Marsmillo
- Plus Member
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 18 keer
Herinner mij dat ik op een Engelstalig forum hierover ook iets gelezen heb een tijdje terug. Ikzelf rij niet met een motorfiets dus heb er geen ervaring mee, maar het leek er wel op dat dit een veelvoorkomend probleem is. Ik las het allemaal maar snel diagonaal door las ook dat vele mensen daar toen schreven van 1 of 2 sterke magneten onderaan de motorfiets te bevestigen zodat er een betere detectie is.
-*-
-
- Elite Poster
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 217 keer
Nochtans als je op de baan kijkt, dan mogen motorrijders precies alles (politie incl). Rechts inhalen (ook voor de lichten), volle witte lijnen negeren, op foute afslagvak staan, over gearceerde stroken leiden, in een fietssorteerstrook gaan staan, file inhalen (voor de lichten), te snel tussen file laveren (mag max 20km/u verschil zijn in snelheid), ...macamba schreef:Laten we motorrijders niet verwarren met wielrenners héheist_175 schreef:Een motorijder die zich iets aantrekt van de verkeersregels, dat ik dat nog mag meemaken.
Wielrenners is nog een klasse apart, maar ik kom ze niet zo vaak tegen met de wagen of op de fiets
Laatst gewijzigd door Vaganzza 23 jun 2022, 15:17, in totaal 1 gewijzigd.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 4866
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Tja ieder zijn tekortkomingen zeker?
Daarentegen zie ik dan weer heel weinig motorrijders die al rijdend op hun smartphone/tablet zitten te tokkelen, hun krant zitten te lezen, zich zitten te scheren of make up aan het opbrengen zijn,.........
Daarentegen zie ik dan weer heel weinig motorrijders die al rijdend op hun smartphone/tablet zitten te tokkelen, hun krant zitten te lezen, zich zitten te scheren of make up aan het opbrengen zijn,.........
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 217 keer
Dat keur ik zeker ook niet goed, verre van zelfs, en doe ikzelf voor alle duidelijkheid niet (zeker die make-up niet ). Enige dat ik doe in de wagen is handsfree bellen (da's nog legaal) en een melding in Waze maken als dat nodig is Ok ik schaam mij al
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 4866
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik weet niet of je er met of zonder make up beter uitziet dus kan ook niet beoordelen of je je daarvoor moet schamen.Vaganzza schreef: Ok ik schaam mij al
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Berichten: 4866
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ah ok.
Zo iets als een Street Triple dan?
Gebruik ik alleen op de openbare weg bij echt warm en droog weer en uiteraard op het circuit.
Op langere afstanden echter fysiek afzien en off road een hel.
Zo iets als een Street Triple dan?
Gebruik ik alleen op de openbare weg bij echt warm en droog weer en uiteraard op het circuit.
Op langere afstanden echter fysiek afzien en off road een hel.
Sol Invictus!
-
- Member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
StarWing schreef:KTM SuperDuke, Supermotards, etc. Lichte wendbare spielerei.ivob schreef: Wat is een "hooligan" type motor?
Een speed triple kan je moeilijk als licht en wendbaar beschrijven...ivob schreef:Ah ok.
Zo iets als een Street Triple dan?
- Garpenlov
- Elite Poster
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 70 keer
Je zou denken dat mijn Yamaha FJR genoeg ijzer heeft onderaan.
1.3L 4 cylinder met heel wat catalysator/pijpwerk onderaan om dat geluid stil te krijgen.
Magneet zou ik kunnen proberen, ik vraag me wel af hoe zoiets reageert op heet ijzer.
Op de offtopic discussie, er zijn inderdaad veel motorrijders die er een spelletje van maken.
Wat mij het meeste stoort zijn diegene met een open uitlaat, wordt je gek van in de Ardennen.
Qua autorijders, veels te veel afleiding.
Maar ik denk dat we allemaal wel overeenkomen over het feit dat wielrenners de echte oorzaak zijn van alle problemen in ons landje.
1.3L 4 cylinder met heel wat catalysator/pijpwerk onderaan om dat geluid stil te krijgen.
Magneet zou ik kunnen proberen, ik vraag me wel af hoe zoiets reageert op heet ijzer.
Op de offtopic discussie, er zijn inderdaad veel motorrijders die er een spelletje van maken.
Wat mij het meeste stoort zijn diegene met een open uitlaat, wordt je gek van in de Ardennen.
Qua autorijders, veels te veel afleiding.
Maar ik denk dat we allemaal wel overeenkomen over het feit dat wielrenners de echte oorzaak zijn van alle problemen in ons landje.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2840
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Eum excuseer?Freek schreef:StarWing schreef:KTM SuperDuke, Supermotards, etc. Lichte wendbare spielerei.ivob schreef: Wat is een "hooligan" type motor?Een speed triple kan je moeilijk als licht en wendbaar beschrijven...ivob schreef:Ah ok.
Zo iets als een Street Triple dan?
De street triple is bijna een fiets (onder de motorfietsen van +600cc).
Ik ben enorm tevreden over de wendbaarheid van mijn Speed Triple RS, maar die street triple, das echt een veertje
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
- Bedankt: 584 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Slecht. Het type magneet dat hier eerder voorgesteld werd is een Neodymium. Die verliezen hun magnetisme al vanaf 80°.Garpenlov schreef:Magneet zou ik kunnen proberen, ik vraag me wel af hoe zoiets reageert op heet ijzer.
https://www.supermagnete.be/faq/Wordt-e ... jd-zwakker
-
- Elite Poster
- Berichten: 4866
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
- Bedankt: 226 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Een veertje is in mijn beleving licht en wendbaar (wat de omschrijving was ivm "hooligan", de eerste keer dat ik zo'n type motorfiets zo zag omschrijven. Vandaar mijn vraag).Dafke schreef: Eum excuseer?
De street triple is bijna een fiets (onder de motorfietsen van +600cc).
Ik ben enorm tevreden over de wendbaarheid van mijn Speed Triple RS, maar die street triple, das echt een veertje
De opmerking ivm Speed Triple noch het gebruik van een Speed Triple komen van mij.
Zelfs mijn huidige partner (iets rond de 55 kg) vindt de Street Triple licht en wendbaar.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Jaren terug met de rijschool hetzelfde meegemaakt. We staan met 3 voor een rood licht op de Tiensesteenweg, die reageert daar ook enkel via een detectielus. Met 3 wagens achter ons een politiewagen ga je natuurlijk niet door het rood rijden. De begeleider is afgestapt en gevraagd aan de politie om het op te lossen. Deze reden door het rood en pink, we kregen groen. Ondertussen stond er al een file achter ons van jewelste en dat op 'amper' 10 minuten wachten.
Ik heb het ook nog regelmatig voor, en dan bol ik wat achteruit, terug vooruit, terug achteruit en als dat niet werkt en er geen auto achter mij staat om 6u op de zondag ochtend, dan rij ik ook door het rood. Er zijn genoeg steenwegen waar je niet rap op het knopje voor de voetganger kan drukken omdat er geen oversteekplaats is.
Ik heb het ook nog regelmatig voor, en dan bol ik wat achteruit, terug vooruit, terug achteruit en als dat niet werkt en er geen auto achter mij staat om 6u op de zondag ochtend, dan rij ik ook door het rood. Er zijn genoeg steenwegen waar je niet rap op het knopje voor de voetganger kan drukken omdat er geen oversteekplaats is.