Motorfiets verkeerslicht detectie-lus

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Hoi

Ik heb geregeld het probleem dat ik bizar lang of soms eindeloos achter een rood stoplicht sta met mijn motorfiets.
Systemen met Detectielussen hebben blijkbaar veel moeite met motorfietsen.
Meestal los ik dit op door met mijn motor op het fietspad te rijden en snel even op het knopje te drukken om over te steken.
Dit is uiteraard illegaal.


Mijn vraag is echter, wat is mijn legale optie hier?

-Ik mag mijn motor niet achterlaten op het kruispunt, nog van de rijbaan gaan om het licht te ontwijken.
-Door rood rijden is ook geen optie.

Bizar dat hier geen protocol voor is.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Je kan een extra blok ijzer op veilige manier onder het frame bevestigen
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Iets naar voren rijden en de auto achter u teken doen dat hij dichter moet komen.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Elektromagneet met batterij of op je batterij met schakelaar. Vermoedelijk heb je dan ook “geluk” bij flitspalen met lusdetectie
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

StarWing schreef:Iets naar voren rijden en de auto achter u teken doen dat hij dichter moet komen.
Doe ik ook en.. als er niemand is, wacht ik tot ik echt geen auto meer zie en rij ik tegen 10/u door het rood.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Heb dat probleem al verschillende keren aangekaart bij Agentschap Wegen&Verkeer.
Reactie was: "we zijn op de hoogte van het probleem maar het probleem is niet van die aard om er nu al iets aan te doen".
Ik heb die reactie goed bijgehouden en wacht op een drukke weg ook gewoon op een auto en doe desnoods teken dat die tot op de lus moet rijden. Om 23:00 uur 's avonds zou je dan echter wel eens een paar kwartier kunnen staan schilderen en ik ga heus geen ijzers en ander spul vastmaken noch naar voetgangersknopjes heen en weer sprinten omdat een wegbeheerder zich niet van zijn taak kwijt en zich alleen wenst te focussen op één deelaspect van de weggebruikers.
Komt er dus geen ander verkeer achterop gewoon goed uitkijken en doorrijden. Het is ook goed om te weten dat roodlichtcamera's alleen maar werken boven een bepaalde continue snelheid (en 10 km/uur ligt daar ruim onder). En als er eens een verbalisant zich geroepen voelt om daar een opmerking over te maken, laat staan een proces-verbaal voor op te stellen, zal ik me wel verweren voor de rechtbank en de reactie van AW&V bovenhalen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Een motorijder die zich iets aantrekt van de verkeersregels, dat ik dat nog mag meemaken.
:angel:
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb met de motor minder bekeuringen gehad dan met de auto. Maar ik had dan ook geen "hooligan" type motor :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef:Een motorijder die zich iets aantrekt van de verkeersregels, dat ik dat nog mag meemaken.
:angel:
Er is moet voor alles een eerste keer zijn.
StarWing schreef:Ik heb met de motor minder bekeuringen gehad dan met de auto. Maar ik had dan ook geen "hooligan" type motor 
Wat is een "hooligan" type motor? Is dat geen term uit het voetbalmilieu?
Het is de bestuurder van een voertuig die al dan niet de overtredingen begaat. Niet het type vervoermiddel.
Op een bepaald ogenblik heb ik bv. drie totaal uiteenlopende types motor op mijn naam ingeschreven gehad.
Alle drie de types gedroegen zich, op de openbare weg, naar de aanwijzingen van de(zelfde) bestuurder. Geen één deed zijn eigen zin. :nono:
Buiten de openbare weg gedroegen ze zich naar de omstandigheden en de regels van de omgeving waar ze zich dan bevonden.
Maar daar was de omgeving dan ook van op de hoogte.

En ja, op de openbare weg heb ik zowel met tweewielers als vierwielers door onoplettendheid al eens een bekeuring gekregen door in het holst van de nacht op een verlaten weg 70 te rijden waar 50 toegelaten. Of 40 waar 30 toegelaten.
Met de motor op de openbare weg rij je, toch als je wat verstand hebt, ook defensiever dan met een auto. Op een motor heb je als bestuurder er nl. weinig aan dat je bij een ongeval "in je recht was".
Laatst gewijzigd door ivob 23 jun 2022, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 634
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Een motorijder die zich iets aantrekt van de verkeersregels, dat ik dat nog mag meemaken.
:angel:
Laten we motorrijders niet verwarren met wielrenners hé :-D
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Neodymium magneet bevestigen, kwestie van het effect te hebben zonder het gewicht.

Hier een kant-en-klaar product: https://greenlighttriggers.com/

Maar je kan het ook zelf maken, magneten zijn bij magnets4you te vinden.

Met de gewone fiets kan je ze doorgaans zonder magneten triggeren door wat te manoeuvreren erop, in het bijzonder maken dat uw wielen op tegenovergestelde randen van de lus staan, desnoods ook eens over alle "hoeken" rijden op die manier. Een motorfiets gaat die flexibiliteit wellicht niet hebben. Dat gezegd zijnde, ik ken 1 licht die ik met de fiets absoluut niet groen kan krijgen wat ik ook probeer, dan idd maar naar het voetgangerslicht en knopje drukken.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 23 jun 2022, 14:22, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Herinner mij dat ik op een Engelstalig forum hierover ook iets gelezen heb een tijdje terug. Ikzelf rij niet met een motorfiets dus heb er geen ervaring mee, maar het leek er wel op dat dit een veelvoorkomend probleem is. Ik las het allemaal maar snel diagonaal door las ook dat vele mensen daar toen schreven van 1 of 2 sterke magneten onderaan de motorfiets te bevestigen zodat er een betere detectie is.
-*-
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

macamba schreef:
heist_175 schreef:Een motorijder die zich iets aantrekt van de verkeersregels, dat ik dat nog mag meemaken.
:angel:
Laten we motorrijders niet verwarren met wielrenners hé :-D
Nochtans als je op de baan kijkt, dan mogen motorrijders precies alles (politie incl). Rechts inhalen (ook voor de lichten), volle witte lijnen negeren, op foute afslagvak staan, over gearceerde stroken leiden, in een fietssorteerstrook gaan staan, file inhalen (voor de lichten), te snel tussen file laveren (mag max 20km/u verschil zijn in snelheid), ...

Wielrenners is nog een klasse apart, maar ik kom ze niet zo vaak tegen met de wagen of op de fiets :lol:
Laatst gewijzigd door Vaganzza 23 jun 2022, 15:17, in totaal 1 gewijzigd.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tja ieder zijn tekortkomingen zeker?
Daarentegen zie ik dan weer heel weinig motorrijders die al rijdend op hun smartphone/tablet zitten te tokkelen, hun krant zitten te lezen, zich zitten te scheren of make up aan het opbrengen zijn,......... :-D
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Dat keur ik zeker ook niet goed, verre van zelfs, en doe ikzelf voor alle duidelijkheid niet (zeker die make-up niet :lol: ). Enige dat ik doe in de wagen is handsfree bellen (da's nog legaal) en een melding in Waze maken als dat nodig is :wink: Ok ik schaam mij al :oops: :twisted:
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Vaganzza schreef: Ok ik schaam mij al :oops: :twisted:
Ik weet niet of je er met of zonder make up beter uitziet dus kan ook niet beoordelen of je je daarvoor moet schamen.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2967
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Afhankelijk van het aantal kg (make up) :angel:
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Met genoeg kg extra make up maak je wel een kans dat de lus je voertuig alsnog detecteert en je verder mag rijden.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2967
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik wist niet dat er (oud) ijzer in make up zat... :roll: 8)
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Weer iets bijgeleerd.
Bij voorkeur wel minerale make up gebruiken.
Sol Invictus!
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: Wat is een "hooligan" type motor?
KTM SuperDuke, Supermotards, etc. Lichte wendbare spielerei.
Ik denk dat mijne volgende zoiets zal worden :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ah ok.
Zo iets als een Street Triple dan?
Gebruik ik alleen op de openbare weg bij echt warm en droog weer en uiteraard op het circuit.
Op langere afstanden echter fysiek afzien en off road een hel.
Sol Invictus!
Freek
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 mei 2022, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

StarWing schreef:
ivob schreef: Wat is een "hooligan" type motor?
KTM SuperDuke, Supermotards, etc. Lichte wendbare spielerei.
ivob schreef:Ah ok.
Zo iets als een Street Triple dan?
Een speed triple kan je moeilijk als licht en wendbaar beschrijven...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Freek schreef: Een speed triple kan je moeilijk als licht en wendbaar beschrijven...
Wat ik dan ook niet deed.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Je zou denken dat mijn Yamaha FJR genoeg ijzer heeft onderaan.
1.3L 4 cylinder met heel wat catalysator/pijpwerk onderaan om dat geluid stil te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Magneet zou ik kunnen proberen, ik vraag me wel af hoe zoiets reageert op heet ijzer.


Op de offtopic discussie, er zijn inderdaad veel motorrijders die er een spelletje van maken.
Wat mij het meeste stoort zijn diegene met een open uitlaat, wordt je gek van in de Ardennen.
Qua autorijders, veels te veel afleiding.

Maar ik denk dat we allemaal wel overeenkomen over het feit dat wielrenners de echte oorzaak zijn van alle problemen in ons landje.
:angel:
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Freek schreef:
StarWing schreef:
ivob schreef: Wat is een "hooligan" type motor?
KTM SuperDuke, Supermotards, etc. Lichte wendbare spielerei.
ivob schreef:Ah ok.
Zo iets als een Street Triple dan?
Een speed triple kan je moeilijk als licht en wendbaar beschrijven...
Eum excuseer?
De street triple is bijna een fiets (onder de motorfietsen van +600cc).
Ik ben enorm tevreden over de wendbaarheid van mijn Speed Triple RS, maar die street triple, das echt een veertje :D
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Garpenlov schreef:Magneet zou ik kunnen proberen, ik vraag me wel af hoe zoiets reageert op heet ijzer.
Slecht. Het type magneet dat hier eerder voorgesteld werd is een Neodymium. Die verliezen hun magnetisme al vanaf 80°.
https://www.supermagnete.be/faq/Wordt-e ... jd-zwakker
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4866
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dafke schreef: Eum excuseer?
De street triple is bijna een fiets (onder de motorfietsen van +600cc).
Ik ben enorm tevreden over de wendbaarheid van mijn Speed Triple RS, maar die street triple, das echt een veertje :D
Een veertje is in mijn beleving licht en wendbaar (wat de omschrijving was ivm "hooligan", de eerste keer dat ik zo'n type motorfiets zo zag omschrijven. Vandaar mijn vraag).
De opmerking ivm Speed Triple noch het gebruik van een Speed Triple komen van mij.
Zelfs mijn huidige partner (iets rond de 55 kg) vindt de Street Triple licht en wendbaar.
Sol Invictus!
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Jaren terug met de rijschool hetzelfde meegemaakt. We staan met 3 voor een rood licht op de Tiensesteenweg, die reageert daar ook enkel via een detectielus. Met 3 wagens achter ons een politiewagen ga je natuurlijk niet door het rood rijden. De begeleider is afgestapt en gevraagd aan de politie om het op te lossen. Deze reden door het rood en pink, we kregen groen. Ondertussen stond er al een file achter ons van jewelste en dat op 'amper' 10 minuten wachten. :)

Ik heb het ook nog regelmatig voor, en dan bol ik wat achteruit, terug vooruit, terug achteruit en als dat niet werkt en er geen auto achter mij staat om 6u op de zondag ochtend, dan rij ik ook door het rood. Er zijn genoeg steenwegen waar je niet rap op het knopje voor de voetganger kan drukken omdat er geen oversteekplaats is. :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”