Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Gray schreef:Proximus heeft ook een nieuwe router, als vervanging van de bbox3, deze heeft wifi 6 (maar ook geen usb meer) zou ook wat minder stroom verbruiken en men gaat terug naar de 1vlan setup.
Ik heb er zo eentje maar volgens mij zit er wel nog usb op. Moet eens checken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

DarkV schreef:
Flying schreef:Die Mikrotik die wordt aangegeven is goedkoper en heeft wel USB, maar ik weet niet hoe goed dat werkt als NAS via RouterOS.
Koop je een Synology zou ik zeggen... USB als NAS :roll:
Niet iedereen heeft nood aan een NAS met gigabit snelheid.
Ik doe dit ook op de Edpnet FB 7350 en ook nog eentje op een FB 7360 v2 die ingesteld staat als switch + wifi hotspot.
Dubbele USB NAS dus hier :wink:
Synology = €€€

Tot daar de offtopic reply
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hier mogen ze meteen de nieuwe bbox komen hangen
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Fiberklaar komt ook naar Nijlen (Bevel en Kessel).
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ook in pc 2350 Vosselaar aangekondigd..
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dfrog schreef:Ook in pc 2350 Vosselaar aangekondigd..
Aaahhh den Biebob :-D
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
YordiDR
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer

rpr schreef:Hier op de Bevrijdingslaan in Appels is de kabel gelegd en zijn ze komen kijken voor de plaatsing van de fiber in huis.
Toen even gevraagd en ze schatten dat dit binnen +- 2 weken zou gebeuren.
Ik tel af maar vroeg mij af hoe ik het volgende probleem ga tackelen:
Het fiber aansluit punt zal in de garage aan mijn nutsvoorzieningen binnen komen.
Mijn firewall staat 3 meter verder in mijn garage en heeft alleen ethernet input.
Tussen de 2 plaatsen loopt wel een utp kabel.
Kan de ZyXEL in een bridge modus gezet worden zodat mijn pfsense firewall het publieke ip op zijn wan poort krijgt of is er een andere oplossing?
Heb je deze procedure zelf in gang gestoken?

Bij ons in Grembergen hebben ze ook de straat opengebroken en fiberklaar wachtbuizen gelegd. Nu vraag ik me af hoe de aansluiting naar binnen gebeurd. Ik heb op voorhand al iemand van fiberklaar laten langskomen om de plaatsing van het ONTP te bepalen. Moet ik nu wachten op fiberklaar om contact op te nemen om de fiber binnen te blazen of moet ik dit zelf aanvragen?
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Normaal neem jij dan een abonnement af bij een provider die op fiberklaar zit. Je kan lijst op fiberklaar.be vinden.

Elke provider heeft dan een tool om je adres in te geven. Zegt deze tool dat het mogelijk is? Dan kan je het bestellen.
Anders nog geduld hebben en later nog eens proberen, of op mailinglijst zetten als de provider dit aan biedt.

Vanaf dat jij een abbo hebt (aangevraagd) zal je provider een afspraak met jou maken en zal iemand van fiberklaar je kabel binnentrekken. En dan de 1pparatuur van je provider bevestigen.

Ik dacht dat het zo ging. Geen overeenkomst met een provider? Dan geen insertiepunt in je huis.


Niet dus, sorry voor verkeerde informatie.
Dit is dus een optie, maar het kan ook zijn dat de onderaannemer contact met jou opneemt. Of je kan contact opnemen met fiberklaar en zo vragen om eens langs te komen? Je kan dus een gratis entry point hebben zonder ook maar een voorruitzicht te hebben dat je ooit een abbo opneemt op fiber.
Veel opties dus, klaarblijkelijk
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap 23 jun 2022, 10:31, in totaal 1 gewijzigd.
YordiDR
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer

Belgissschenaap schreef:Normaal neem jij dan een abonnement af bij een provider die op fiberklaar zit. Je kan lijst op fiberklaar.be vinden.

Elke provider heeft dan een tool om je adres in te geven. Zegt deze tool dat het mogelijk is? Dan kan je het bestellen.
Anders nog geduld hebben en later nog eens proberen, of op mailinglijst zetten als de provider dit aan biedt.

Vanaf dat jij een abbo hebt (aangevraagd) zal je provider een afspraak met jou maken en zal iemand van fiberklaar je kabel binnentrekken. En dan de 1pparatuur van je provider bevestigen.

Ik dacht dat het zo ging. Geen overeenkomst met een provider? Dan geen insertiepunt in je huis.
Ach zo, ik dacht dat je dit eerst moest regelen met fiberklaar en dan pas naar de provider kon stappen.

Bedankt voor de verduidelijking!
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Belgissschenaap schreef:Ik dacht dat het zo ging. Geen overeenkomst met een provider? Dan geen insertiepunt in je huis.
Nee hoor, je hebt geen abonnement nodig om de kabel bij jou binnen te trekken.
Zolang men in de buurt bezig is kan je een gratis aansluiting aanvragen (via website fiberklaar.be). En kan je gerust je abonnement pas kiezen als fiber al bij jou binnen ligt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dat is het probleem met fiber. Je moet eerst kijken met welke fiber leverancier jouw ISP samenwerkt. Met VDSL en coax heb je dat probleem niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Jack Daniels schreef:Dat is het probleem met fiber. Je moet eerst kijken met welke fiber leverancier jouw ISP samenwerkt. Met VDSL en coax heb je dat probleem niet.
Met coax en VDSL betaal je wel een aardige duit om deze in huis te brengen als deze er niet is.
Dat is nougabollen verschil. Die gratis aanlsuiting van Fiber is tijdelijk en zelfs beter dan VDSL en coax.
Ze kunnen die gratis aansluiting direct afschaffen en het is meteen identiek dezelfde procedure als VDSL en coax.

En dan het argument dat je moet weten welke providers beschikbaar zijn?
Gewoon naar je provider naar keuze gaan en in tool je adres ingeven.
Succes? Nice, gewoon abbo afsluiten.
Geen succes? Spijtig, een andere provider zoeken en herhaal.

Ook deze stappen zijn bij coax en VDSL te nemen hoor.
VDSL zal je overal kunnen krijgen, maar is de snelheid dan voldoende of is 20 op 8 te mager? (Niet overal is er een voldoende goede aansluiting. Er zijn zelfs nog ADSL plaatsen dacht ik.
Coax: ik kan zelfs geen digitaal signaal op mijn coax krijgen. Geen internet dus, dus krijg ik de melding, spijtig, zoek iemand anders. Dus zelfde probleem als bij fiber. Weet wel dat ik op netwerk van voo zit. In Vlaanderen weet ik niet of ze nog witte plekken hebbe, maar dacht het niet. Maar dat toont wel dat coax geen enkele garantie is.


En BTW, toen er vroeger nog nergens telco lag. Moesten de mensen jarenlang wachten op hun telefoonaansluiting.
Is gewoon de merde die eigen is aan nieuwe infrastructuur.
Maar laats ons deze pijn niet doen, zullen er dan beter vanaf zijn. En binnen 100j ploeteren we dan nog verder...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Belgissschenaap schreef:Geen overeenkomst met een provider? Dan geen insertiepunt in je huis.
Dat klopt niet helemaal.
Als 20% van jouw buurt een overeenkomst heeft gesloten met een internetprovider, dan kunnen bewoners die niet ingetekend hebben ook de fiberkabel gratis laten binnentrekken zonder een abonnement te nemen.
Als de aannemer bezig is met de huizen op fiber aan te sluiten, krijgt iedereen een folder in de bus. Via https://fiberklaar.be/doe-de-check/ kan je ook je adres checken of je in aanmerking komt om de fiberkabel gratis binnen te trekken.
Laatst gewijzigd door raf1 23 jun 2022, 09:51, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

raf1 schreef: Als 20% van jouw buurt een overeenkomst heeft gesloten met een internetprovider, dan kunnen bewoners die niet ingetekend hebben ook de fiberkabel gratis laten binnentrekken zonder een abonnement te nemen.
Ik had het eerder over de periode na die 20%, ik dacht dat fiberklaar de finale insertie deed op basis van de aanvragen van providers zelf, namens de klant.
1 duidelijke communicatiepartner (de provider) in plaats van allemaal individuele klanten. Dat dit gratis is voor lange tijd, dat sowieso.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb het inderdaad over de periode nadat de 20% inschrijvingen is gehaald wanneer de aannemer effectief de huizen begint aan te sluiten.
Op dat moment kan iedereen die wil gratis een fiberaansluitpunt in z'n woning laten installeren.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

raf1 schreef:Ik heb het inderdaad over de periode nadat de 20% inschrijvingen is gehaald wanneer de aannemer effectief de huizen begint aan te sluiten.
Op dat moment kan iedereen die wil gratis een fiberaansluitpunt in z'n woning laten installeren.
Ja, maar hoe vragen ze dat dan aan?
Gaat fiberklaar dan al die communicatie zelf verwerken en dan nog eens met de onderaannemer gaan werken?
Lijkt mij logische om dit te doen bij mensen die dan op dat moment een abbo af willen sluiten
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Ja Fiberklaar neemt dit allemaal voor zijn rekening.
Bij de aanleg van fiber in de straat krijgt iedereen een folder waarin vermeld staat dat iedereen gratis fiber kan binnen halen in de woning.

Maandag is een onderaannemer van Fiberklaar bij mij langs geweest (ik heb al een abo afgesloten met provider) om de situatie bij mij te bekijken en enkele foto's te nemen. Mijn buur had ik ondertussen ook warm gemaakt en ze hebben ineens ook bij mijn buur foto's genomen (is zelfde situatie als bij mij).
Hij heeft geen abonnement en zal dat voorlopig ook niet nemen, maar hij kan dus wel genieten van gratis aansluiting (zonder abonnement te nemen)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Zojuist de wagen van fiberklaar in Lebbeke zien rijden.
Met Dendermonde op het reclame bord vermeld
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

YordiDR schreef:
rpr schreef:Hier op de Bevrijdingslaan in Appels is de kabel gelegd en zijn ze komen kijken voor de plaatsing van de fiber in huis.
Toen even gevraagd en ze schatten dat dit binnen +- 2 weken zou gebeuren.
Ik tel af maar vroeg mij af hoe ik het volgende probleem ga tackelen:
Het fiber aansluit punt zal in de garage aan mijn nutsvoorzieningen binnen komen.
Mijn firewall staat 3 meter verder in mijn garage en heeft alleen ethernet input.
Tussen de 2 plaatsen loopt wel een utp kabel.
Kan de ZyXEL in een bridge modus gezet worden zodat mijn pfsense firewall het publieke ip op zijn wan poort krijgt of is er een andere oplossing?
Heb je deze procedure zelf in gang gestoken?

Bij ons in Grembergen hebben ze ook de straat opengebroken en fiberklaar wachtbuizen gelegd. Nu vraag ik me af hoe de aansluiting naar binnen gebeurd. Ik heb op voorhand al iemand van fiberklaar laten langskomen om de plaatsing van het ONTP te bepalen. Moet ik nu wachten op fiberklaar om contact op te nemen om de fiber binnen te blazen of moet ik dit zelf aanvragen?
Ik had mij al in geschreven via rapidxs maar heb tijdens de werken nogmaals op de site:
https://www.fiberklaar.be/nl/

Aangegeven dat ik fiber wou. En toen heb ik telefoon gehad van fiberklaar om een afspraak te maken om te komen kijken.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

rpr schreef:Ik had mij al in geschreven via rapidxs
Was er al communicatie van RapidXS uit na je inschrijving? Welke indruk gaf die je?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Deze week brief van Fiberklaar in de bus dat de werken binnenkort starten en dat ik 10 dagen heb om opmerkingen of bewaren te melden.
(edit: Sint-Amandsberg)
biot
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

raf1 schreef:
Belgissschenaap schreef:Geen overeenkomst met een provider? Dan geen insertiepunt in je huis.
Als 20% van jouw buurt een overeenkomst heeft gesloten met een internetprovider, dan kunnen bewoners die niet ingetekend hebben ook de fiberkabel gratis laten binnentrekken zonder een abonnement te nemen.
Ach, ik heb al lang het vermoeden dat dat van die 20% gewoon onzin is. Ik zou denken dat ze beslissen van een bepaald gebied aan te sluiten, en dan dat 20% gedoe gebruiken als verkoopsargument: wacht niet te lang! aanbod slechts geldig tot volgende week!
Hetzelfde gezeik dat in elke folder staat dus.

En wat blijkt? Deze week zijn de werken in mijn straat klaar, de blauwe wachtbuizen van Fiberklaar zitten in de grond, alles toe, en enkele dagen daarna is de brief toegekomen: sluit aan bij een provider voor 3 juli! Als de 20% gehaald wordt sluiten we je gratis aan! Ja zeg.

En voor degenen die zich geroepen voelen om erop te wijzen dat het gaat om aansluiting van het huis op de wachtbuis/fiber: Fiberklaar houdt zich heus niet bezig met hele straten opgraven om er daarna niets mee te doen "als de 20% niet gehaald wordt", want dat is duur.

Dat gedoe met die 20%, de zogezegde vier providers die er eigenlijk drie zijn (of nu vijf die er drie zijn, met MV?), het schimmenspel met aandelen van Fiberklaar die eigenlijk gewoon in handen is van Proximus... het geeft allemaal een wrang gevoel.
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Hier is het zover - de stoep ligt open en de wachtbuis gaat volgende week de grond in.
Mijn straat stond wel niet op de planning en vandaag pas kaartje in de bus met start van de werken/hinder.
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Ik snap de werken ook wel niet echt helemaal hoor.

Eerst waren ze in de straat achter ons begonnen, daar de twee kanten gedaan. Eind vorige week hebben ze het verlengde van die straat ook aangepakt.
In de wijk waar ik woon hebben ze enkel stuk van onze straat aan 1 kant gedaan. De rest van de wijk nog helemaal niets of stukken verder in onze straat ook niet.

Het lijkt mij economisch toch het voordeligste om in 1 straat/gebied alles in eens te doen ipv telkens stukken te doen :roll:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

In onze 2de woning is er aan de straatkant enkel een oude telefoon en (Belgacom)aansluiting. Nu is toevallig die straat ook aan de beurt.

Zou dat langs daar ook binnen kunnen of moeten ze effectief via of onder de voortuin gaan graven? Want in dat geval blijf ik daar liever bij Telenet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

phil48 schreef:Zou dat langs daar ook binnen kunnen of moeten ze effectief via of onder de voortuin gaan graven?
Als er een wachtbuis onder je voortuin loopt waar die telefoonkabel doorloopt kan daar eventueel ook de fiberkabel doorgestoken worden.
Het is een kwestie van een vrije doorgang te hebben waar een fiberkabel van 1 centimeter diameter kan doorgestoken worden vanaf de straat.
Anders doet de aannemer een raketboring onder je voortuin en graaft een putje langs je gevel om de fiberkabel via een muurdoorboring door te steken.

Kwestie van eens te onderzoeken waar de Proximus-kabel de woning binnenkomt, meestal is dat vlak naast de elektriciteitssteller.
Als die kabel niet los uit een buis in de vloer komt, maar rechtstreeks in de vloer vastgecementeerd is, dan zal het wellicht zo niet lukken.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Die kabel komt uit de muur, tussen de twee ramen die op de straat uitkijken.

Hoe dat die daar terecht komt, weet ik niet - zal inderdaad wellicht een wachtbuis liggen. Ik heb me in ieder geval ingeschreven :)
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Mannen werken wel door hebben gister tot na 18u bezig geweest.

Gaat hier de grond in:

- 2 dunne wachtbuizen blauw (fiberklaar)
- 2 dunne wachtbuizen zwart/oranje (wss telenet?)

Op de grond zie je soms geschreven fiberklaar en telenet en getallen, wss soort wachtbuis.

In andere straten gebruikten ze precies een dikkere wachtbuis, maar die liggen dichter bij de POP locatie.
Dus ergens moeten ze toch die fiber aan elkaar lassen uiteindelijk om tot aan de POP te geraken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, dat worden dan putjes in de stoep, waar die wachtbuizen in uitkomen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Volgens mij redelijke putten...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

stevos schreef:Dus ergens moeten ze toch die fiber aan elkaar lassen uiteindelijk om tot aan de POP te geraken?
Klopt.
[youtube]MIfnMgJqE9U[/youtube]
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Ziezo, 4x wachtbuis de grond in bij mij vandaag
287858910_1719284768421800_3279147874157381991_n.jpg
(733.49 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoe diep zit dat :lol:
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Zou zeggen iets van 60 cm met het blote oog, foto geeft beetje verkeerd beeld denk ik.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, zou wel logisch zijn, denk ik.
Andere nutsleidingen zitten dieper als ik het goed voor heb.
Maar is lang geleden dat ik bang was om 2 puttekes en een gleuf te graven :banana:
iluta
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2022, 09:26

Net brief in de bus gekregen (Sint-Amandsberg). Ik woon in een straat met enkel rijhuizen zonder voortuin.

Enerzijds staat er: 'Om de fiberkabels in de grond te stoppen, moeten we jouw straat tijdelijk openbreken'

Wat verder staat er: 'Ons streefdoel? Iedere inwoner die dat wil een persoonlijke fiberkabel geven. Die kabel vertrekt van in de straat en loopt deels of volledig over de gevel. Je hoeft voor de plaatsing niet thuis te blijven, want we moeten niet bij jou binnen zijn'

Het is me dus niet echt duidelijk wat ze nu gaan doen. Ik neem aan dat de grote kabelbundel onder de straat/voetpad komt te liggen en dat ze dan later bij wie dat wil langs de gevel omhoog gaan. Of zouden ze verschillende gevels groeperen om graafwerk te besparen? Gezien ik met een totaalrenovatie bezig ben heb ik echter een wachtbuis door de voorgevel voorzien (onder het voetpad), ik hoop dat dit dan ook op die manier kan.

iemand in een vergelijkbare situatie?
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Zone 8370

De aannemer is gestart. Kabel ligt al deels onder de grond in B. Vandammestraat, Blankenbergse Dijk en Makreelstraat. Telenet is tegelijkertijd glas in de grond aan het stoppen.
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

bij mij in sint-niklaas hebben ze deze week al de glasvezel doorgeblazen door de wachtbuis. nu wachten op activatie van rapidxs
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik ben alvast zeer benieuwd naar je ervaring met rapidxs en hun product :)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik ook benieuwd naar de ervaringen. Misschien best hier dan vermelden: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=54&t=62180
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”