Oude pc krijgt automatische update naar Win11?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ik werk hier dagelijks op een al wat oudere laptop (Dell Latitude 5580). Tot vandaag stond er in het windows update venster steevast een melding dat deze pc niet in aanmerking kwam voor update naar win11 (processor te oud, geen tpm etc..)

Ineens staat vandaag tussen de windows updates: Windows 11 22H2....

Hebben ze bij Microsoft dan nu ineens hun minimale systeemeisen aangepast of zo???

(update s nog aan het downloaden, dus 'k weet niet of ie dan ook effectief gaat geïnstalleerd worden...)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik denk dat je er niet meer vanaf geraakt en driemaandelijks een installatie zult hebben die afgebroken word.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

9livesuni schreef:Ik denk dat je er niet meer vanaf geraakt en driemaandelijks een installatie zult hebben die afgebroken word.
Dat is zijn punt niet.
Punt is dat bij W11 launch er minimum requirements waren waardoor een hoop minder jonge PCs uit de boot vielen. Daardoor hier thuis ook een mix van W10 en W11. Zou dus wel goed zijn als die requirements afgezwakt worden zodat nog meer systemen naar W11 kunnen. (Alhoewel, er zijn een hoop zaken die in W10 beter zijn dan in W11).
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Windows 11 22H2 is nu beschikbaar voor het Preview channel, dus nog niet voor iedereen.
https://tweakers.net/nieuws/197648/wind ... build.html

Heb je je ooit daarop ingeschreven? Mogelijks zijn er voor de installatie van previews minder strenge vereisten?
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Tomby schreef:een hoop minder jonge PCs uit de boot vielen.
Zoals de mijne met zijn wederkerende ambitie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

MrBlueSky schreef:Heb je je ooit daarop ingeschreven? Mogelijks zijn er voor de installatie van previews minder strenge vereisten?
Of zijn er inderdaad minder strenge vereisten voor die 22H2 update, want heb nog niet eerder gehoord dat de previews minder strenge eisen zouden hebben. Zou ook niet logisch zijn, want dat zijn gewoon early releases en zou dan raar zijn dat bij de algemene release ineens dezelfde specced PCs de update niet zouden kunnen krijgen.

Hoedanook kan ik het bevestigen met mijn oudere laptop hier. Health Check zei nog altijd dat ik W11 niet kan draaien. Heb me vervolgens ingeschreven voor Insider, waarna ik Preview geactiveerd heb op die laptop. En jawel, na de reboot krijg ik bij Windows Update nu wél W11 aangeboden. :banana:
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ik ben niet ingeschreven voor previews.. Ik heb zelfs geen MS account op mijn thuispc's..

Ondertussen is de update afgerond, zonder problemen (heeft wel efkens geduurd :) )

Ik ben zelf geen fan van W11 voor 1 simpel detail: ik wil mijn taakbalk graag langs de linker rand van mijn breedbeeld... Een veel gehoorde klacht overigens. En ja, er zijn wat hacks om eea te forceren, maar ik zou het liever standaard zien...
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

tdemeyer schreef:Ik ben niet ingeschreven voor previews.. Ik heb zelfs geen MS account op mijn thuispc's..

Ondertussen is de update afgerond, zonder problemen (heeft wel efkens geduurd :) )

Ik ben zelf geen fan van W11 voor 1 simpel detail: ik wil mijn taakbalk graag langs de linker rand van mijn breedbeeld... Een veel gehoorde klacht overigens. En ja, er zijn wat hacks om eea te forceren, maar ik zou het liever standaard zien...
Dit zou het kunnen zijn zonder dat je e.e.a. dient te forceren....


Wil je je taakbalk en het startmenu weer op dezelfde plek zoals je van Windows 10 gewend was? Dat kun je op de volgende manier doen:

Klik op Start of druk op de Windows-toets op je toetsenbord.
Klik rechtsboven op ‘Instellingen’.
Het menu opent, klik nu in de linker kolom op ‘Persoonlijke Instellingen’.
Klik nu op ‘Taakbalk’.
Klik op het onderste submenu ‘Gedrag van taakbalk’ om alle aanpasbare opties te tonen.
De eerste optie is ‘Uitlijn van de taakbalk’. Die staat standaard op ‘Centreren’. Als je erop klikt dan kun je het aanpassen naar ‘Links’. Zodra je op ‘Links’ klikt ga je direct merken dat de taakbalk naar links springt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Houd de lege ruimte op de taakbalk ingedrukt of klik er met de rechtermuisknop op.
Selecteer Taakbalkinstellingen > taakbalkgedrag > taakbalkuitlijning en selecteer vervolgens Centreer ofLinks.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

tdemeyer schreef:Ik ben niet ingeschreven voor previews..
Wel bizar, want volgens dat Tweakers artikel gaat het toch echt om een Preview en ik kreeg die ook pas te zien nadat ik het Insider program joinde en Previews enablede.

Ik heb nu ook een nog oudere laptop hier gecheckt, en daar krijg ik wel expliciet de melding dat mijn PC niet voldoet, maar ik kan wel nog altijd ervoor kiezen de W11 upgrade te doen. Dus het is niet alleen dat de minimum requirements versoepeld worden, maar dus ook dat het mogelijk is van niet-compliant PCs toch ook de upgrade te geven zonder allerlei truuks.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Dizzy schreef:Houd de lege ruimte op de taakbalk ingedrukt of klik er met de rechtermuisknop op.
Selecteer Taakbalkinstellingen > taakbalkgedrag > taakbalkuitlijning en selecteer vervolgens Centreer ofLinks.
De gekende misvatting :)

Ik bedoel: de volledige taakbalk geplakt tegen de linkerrand van het scherm...
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Er heeft iemand een foutje gemaakt bij Microsoft denk ik ... :-)
https://www.neowin.net/news/people-on-u ... 2-upgrade/
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Blijkbaar is het wel te installeren op die systemen. Misschien niet eens zo'n onvrijwillige fout.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:Blijkbaar is het wel te installeren op die systemen. Misschien niet eens zo'n onvrijwillige fout.
Sowieso was het altijd al te installeren via modified installers. Het was puur een beslissing van Microsoft om die oude systemen niet te willen supporteren. Probleem is dat je nu via officiële weg toch een W11 upgrade kan doen. Ok, het is een Preview, maar lijkt me toch lastig om dan ineens te zeggen: Sorry, maar op jouw systeem ondersteunen we W11 uiteindelijk toch niet, jammer dat je via Preview kon updaten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Vraag is hoeveel problemen dat zal opleveren?

MS is altijd een beetje zo geweest dat ze niet te streng zijn voor mensen die zijdelings toch aan boord komen. Ze verkiezen dit boven naar een alternatief gaan of blijven hangen in een oud systeem. De eisen zijn volgens mij ook deels een zaak van de hardwareverkopers en dat is niet echt wat MS doet.

Een andere optie is dat ze een soort terugkeer aanbieden maar er zijn wel diverse versies voor 11.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Britec09 heeft een video / Tutorial gemaakt:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:Vraag is hoeveel problemen dat zal opleveren?
Ik heb voor alle zekerheid eerst een image gemaakt van mijn oude systemen. Maar uiteindelijk verwacht ik weinig problemen omdat het driver model AFAIK totaal ongewijzigd is, en dat is toch waar je typisch het meest issues ziet.
Met die 22H2 update kan je volgens mij eender welk oud systeem upgraden. Ik heb gisteren 3 systemen probleemloos geüpgraded, waaronder een laptop uit 2014. Het updaten ging heel traag, maar zonder enig probleem. Ook qua functioneren sindsdien nog geen nergens tegenaan gelopen.

EDIT: het is blijkbaar bevestigd door Microsoft dat het een bug is, en dat je aangeraden wordt om te rollbacken naar W10 : https://tweakers.net/nieuws/197726/micr ... dware.html . De bug zou ook al gefixt zijn ondertussen. Ik blijf uiteraard gewoon op W11 nu, en zie dan wel of er ineens issues zijn met Updates die niet geïnstalleerd worden op die oude systemen.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Britec09 heeft een update video :
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”